Ухвала
від 25.07.2017 по справі 805/1520/17-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Кошкош О.О.

Суддя-доповідач - Василенко Л.А.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2017 року справа №805/1520/17-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Василенко Л.А., суддів: Гайдара А.В., Ханової Р.Ф.,

при секретареві судового засідання Томах О.О.,

з участю представника відповідача Сенникова А.А.,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 15 травня 2017 року у справі №805/1520/17-а за позовом Приватного акціонерного товариства Курдюмівський завод кислототривких виробів до Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання неправомірними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач - Приватне акціонерне товариство Курдюмівський завод кислототривких виробів (далі - ПАТ Курдюмівський завод кислототривких виробів ) звернувся до суду з позовом до Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - Костянтинівська ОДПІ), в якому просив визнати неправомірними та скасувати податкові повідомлення-рішення №0000971201, №0000981201 від 20.09.2016, посилаючись на протиправність їх прийняття податковим органом внаслідок порушення вимог законодавства, якими передбачено звільнення від орендної плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності (а. с. 4-8).

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 15 травня 2017 року зазначений позов ПАТ Курдюмівський завод кислототривких виробів задоволений повністю, а саме:

визнано неправомірним та скасовано податкове повідомлення-рішення Костянтинівської ОДПІ від 20.09.2016 №0000971201;

визнано неправомірним та скасовано податкове повідомлення-рішення Костянтинівської ОДПІ від 20.09.2016 №0000981201 (а.с. 96-97).

Відповідач не погодився з рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій посилався на порушення норм матеріального та процесуального права, ненаданням вірної правової оцінки обставинам справи, у зв'язку з чим просив скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову, якою відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтуванні доводів апеляційної скарги зазначив, що Сертифікати (висновки) Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 18.02.2015 та 23.10.2014 не звільняють позивача від відповідальності за несвоєчасну сплату самостійно визначених грошових зобов'язань з земельного податку (а. с. 101-103).

Представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, просив постанову суду скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позову.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, вивчила доводи апеляційної скарги, перевірила їх за матеріалами справи і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ПАТ Курдюмівський завод кислототривких виробів зареєстроване в якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 00293545, знаходиться на обліку в Костянтинівській ОДПІ.

19 лютого 2014 року до податкового органу подана податкова декларація з плати за землю (земельний податок) за 2014 рік відповідно до якої відповідач повинен сплатити земельний податок у розмірі 2130,66 грн. (по 177,56 грн. щомісячно з січня по листопад, а у грудні 177,50 грн.) (а.с. 29-31).

19 лютого 2014 року подана податкова декларація з плати за землю (земельний податок) за 2014 рік з визначеною сумою податку у розмірі 40765,66 грн. (по 3397,14 грн. щомісячно з січня по листопад, а у грудні 3397,12 грн.) (а.с. 34-36).

Відповідачем на підставі пп. 20.1.4 п.20.1 ст.20, п. 75.1 ст. 75, ст.76 Податкового кодексу України було проведено камеральну перевірку ПАТ Курдюмівський завод кислототривких виробів з питання своєчасності подання податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік, своєчасності сплати узгоджених сум податкового зобов'язання з земельного податку за земельні ділянки по терміну сплати за 2014-2015 року, за результатами якої складено акт від 25.08.2016 № 1101/05-14-12-01-00293545 (а.с.11-12).

Перевіркою встановлено порушення ПАТ Курдюмівський завод кислототривких виробів термінів подання податкових декларацій з земельного податку та орендної плати земельного податку за 2015 - 2016 року, визначених пунктом 286.2 статті 286 ПК України; порушення терміну сплати самостійно визначеного грошового зобов'язання по земельному податку, визначеного п.287.3 ст. 287 ПК України (а.с. 12).

На підставі висновків акту перевірки контролюючим органом прийняті податкові повідомлення - рішення від 20.09.2016: №0000971201, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 20% у сумі 142,03 грн. за затримку на 235 календарних днів грошового зобов'язання з плати за землю; №0000981201, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 20% в сумі 2717,71 грн. за затримку на 235 календарних днів грошового зобов'язання з плати за землю (а.с. 9-10).

З акту перевірки встановлено, що штрафні санкції позивачу нараховані за загальний період прострочення, починаючи з 30.10.2014 (дата першого нарахування простроченого зобов'язання) до 22.06.2015 (дата погашення останнього простроченого зобов'язання) (а. с.12).

Рішенням Головного управління ДФС у Донецькій області від 23 грудня 2016 року за результатом розгляду скарги позивача, спірні податкові повідомлення-рішення залишені без змін, а скаргу без задоволення (а.с. 38-40).

Рішенням Державної фіскальної служби від 10 березня 2017 року за результатом розгляду скарги позивача, спірні податкові повідомлення-рішення залишені без змін, а скаргу без задоволення (а.с. 41-42).

Сертифікатами (висновками) №№1095,1096 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 23.10.2014 Торгово-промисловою палатою України засвідчено настання обставин непереборної сили з 01.08.2014 - ПАТ Курдюмівський завод кислототривких виробів при здійсненні господарської діяльності на території Донецької області та дотриманні норм законодавчих актів України, які стосуються продовження граничних строків для подання податкової декларації (а.с. 42 зворотній бік,43).

Спірним у справі є правомірність прийняття відповідачем податкових повідомлень - рішення форми Ш від 20.09.2016 №0000971201, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 20% у сумі 142,03 грн. за затримку на 235 календарних днів грошового зобов'язання з плати за землю; №0000981201, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 20% в сумі 2717,71 грн. за затримку на 235 календарних днів грошового зобов'язання з плати за землю.

Спірні правовідносини врегульовані нормами Податкового кодексу України (далі ПК України) та Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII від 02.09.2014 року (далі Закон №1669) в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин.

Згідно з п.14.1.147 п.14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців) (ст.285 ПК України).

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру ( ст.286 ПК України).

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Платник плати за землю має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов'язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.

За приписами п.56.11 ст.56 ПК України не підлягає оскарженню грошове зобов'язання, самостійно визначене платником податків і які є узгодженими з дати подання декларацій.

Платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом (п.57.1 ст.57 ПК України).

Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п.287.3 ст.287 ПК України).

Згідно з нормами п.288.7 ст.288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.

Згідно з нормами ст. 1 Закону №1669 період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Отже, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14.04.2014.

Статтею 6 Закону № 1669 (в редакції, чинній до 08.06.2016) встановлено, що під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Згідно з частиною 3 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону №1669 закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що Закон № 1669 є спеціальним законом у спірних правовідносинах, а тому його застосування не ставиться у залежність від внесення відповідних змін до ПК України.

Крім того, Закон № 1669 прийнято у часі пізніше ніж Податковий кодекс України.

Відповідно до п. 5 ст. 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1669 Кабінету Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону зобов'язаний, зокрема: затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України № 405/2014 від 14.04.2014, у період з 14.04.2014 до її закінчення.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України (від 30 жовтня 2014 року № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція , від 05 листопада 2014 року № 1079 Про зупинення дії розпорядження КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053 ), с. Іванопілля та Попів Яр Костянтинівського району Донецької області віднесено до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Орендовані позивачем земельні ділянки мають комунальну форму власності та розташовані в с. Іванопілля та Попів Яр Костянтинівського району Донецької області, тобто, на території, на якій, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року №1275-р здійснювалася антитерористична операція, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що позивач в силу статті 6 Закону № 1669 був звільнений від плати за її використання до 08.06.2016, а саме, до внесення змін до вказаної норми Закону.

Згідно зі ст.10 Закону № 1669 протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Колегія суддів залишає поза увагою посилання відповідача на зазначену норму Закону, оскільки статтею 6 Закону №1669, яка має пряму дію, не вимагається додаткове отримання сертифіката про засвідчення настання форс-мажорних обставин.

Крім того, сертифікат Торгово-промислової палати України потрібен для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, а ст. 6 Закону №1669 передбачає звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності, тобто від виконання зобов'язань, а не звільнення від відповідальності від виконання зобов'язань. Предметом розгляду цієї адміністративної справи є саме правомірність застосування штрафних санкцій за несвоєчасне погашення зобов'язання з земельного податку.

Тобто, згідно з положеннями Закону № 1669 достатньою підставою для звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності та скасування орендної плати за користування державним та комунальним майном стосовно конкретних суб'єктів господарювання є встановлення факту здійснення ними діяльності на території проведення антитерористичної операції за період з 14.04.2014 до 07.06.2016.

Зазначена підстава відносно позивача була встановлена при розгляді даної справи, що вказує на відсутність у відповідача законних підстав для прийняття спірних податкових повідомлень - рішень щодо застосування штрафних санкцій до позивача, внаслідок чого спірні податкові повідомлення-рішення відповідача форми Ш від 20.09.2016 №0000971201, №0000981201 є протиправними і підлягають скасуванню.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що спір за суттю вирішений правильно, внаслідок чого апеляційна скарга не підлягає задоволенню, підстави для скасування постанови суду першої інстанції відсутні.

В повному обсязі ухвала складена 25 липня 2017 року.

Керуючись ст.196, ст.198 ч.1 п.1, ст.200, ст.205 ч.1 п.1, ст.206, ст. 212, ст. 254 ч.5 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 15 травня 2017 року у справі №805/1520/17-а за позовом Приватного акціонерного товариства Курдюмівський завод кислототривких виробів до Костянтинівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання неправомірними та скасування податкових повідомлень-рішень залишити без змін.

Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів з дня її складення в повному обсязі.

Головуючий Л.А. Василенко

Судді: А.В. Гайдар

Р.Ф.Ханова

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2017
Оприлюднено26.07.2017
Номер документу67889902
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1520/17-а

Постанова від 13.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 08.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 05.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 14.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 25.07.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 25.07.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 04.07.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 04.07.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Ухвала від 16.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Василенко Любов Андріївна

Постанова від 15.05.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кошкош О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні