ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСП ОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" листопада 2009 р. Справа № 12/30-09-633
Одеський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:
головуючого - Величко Т.А.,
суддів: Бойко Л.І., Жуко вої А.М.
при секретарі судового зас ідання Арбієві А.А.
за участю представників ст орін:
від Татарбунарської ра йонної державної адміністра ції - Коваль М.М. ,
від ФОП ОСОБА_2 - ОСОБА_2, ОСОБ А_3,
представники Лиманської с ільської ради, Виконкому Лим анської сільської ради та пр окуратури у судове засідання не з'явились,
розглянувши апеляційне по дання Прокурора Татарб унарського району Одеської о бласті
на рішення господарс ького суду Одеської області від "16" вересня 2009 р.
у справі № 12/30-09-633
за позовом Прокурора Татарбунарського району Оде ської області в інтересах д ержави в особі Татарбунарсь кої районної державної адмін істрації Одеської області, В иконавчого комітету Лимансь кої сільської ради Татарбуна рського району Одеської обла сті
до фізичної особи-пі дприємця ОСОБА_2;
про звільнення самові льно зайнятої земельної діля нки
та за зустрічним позовом фізичної особи-підприємц я ОСОБА_2
до Татарбунарської ра йонної державної адміністра ції Одеської області; Виконавчого комітету Лим анської сільської ради Татар бунарського району Одеської області; Лиманської сільськ ої ради Татарбунарського рай ону Одеської області
про визнання договор у дійсним
встановив:
Рішенням господарського с уду Одеської області від 16.09.09р . (суддя Цісельський О.В.) в задо воленні позовних вимог проку рора Татарбунарського район у Одеської області - відмов лено, стягнуто з Татарбунарс ької райдержадміністрації д о державного бюджету України 85грн. держмита, 312,50грн. - витрат н а ІТЗ судового процесу. В задо воленні позовних вимог за зу стрічним позовом СПД ОСОБА _2 - відмовлено. Провадження п о справі в частині позовних в имог до виконавчого комітету Лиманської сільської Ради Т атарбунарського району - пр ипинено.
Судове рішення в частині ві дмови в задоволені позовних вимог прокурора Татарбунарс ького району про зобов'язанн я СПД ОСОБА_2 звільнити са мовільно зайняту земельну ді лянку пл. 0,01га., яка розташована на території курорту “Катра нка” Лиманської сільської Ра ди, привести земельну ділянк у у придатний до використанн я стан мотивовано тим, що ні пр окурором, ні Татарбунарською РДА не було надано суду доказ ів розташування спірної земе льної ділянки за межами насе леного пункту, а значить і пор ушення інтересів Татарбунар ської РДА, як органу, уповнова женого розпоряджатися земля ми за межами населених пункт ів. Крім того, на момент прийня ття рішення по справі СПД О СОБА_2 використовувала малу архітектурну форму - торгів ельний контейнер пл. 10кв.м., роз ташований на спірній земельн ій ділянці - на підставі ріш ення виконавчого комітету Ли манської сільської Ради від 19.06.09р. №50.
В частині відмови в задовол ені позовних вимог за зустрі чним позовом СПД ОСОБА_2 с удове рішення мотивоване тим , що між СПД ОСОБА_2 а ні з Та тарбунарською РДА, а ні з Лима нською С/Р не було укладено до говору оренди земельної діля нки, на якій розміщена її торг івельна точка, а тому відсутн і підстави для визнання орен дними правовідносини, що скл алися між вказаними сторонам и, визнання права на першочер гову оренду спірної земельно ї ділянки. Відсутні правові п ідстави і для зобов'язання ві дповідачів за зустрічним поз овом прийняти рішення про на дання СПД ОСОБА_2 спірну з емельну ділянку в оренду на 30 років, укласти договір оренд и і зареєструвати його відпо відно до діючого законодавст ва. Оскільки СПД ОСОБА_2 не являється власником або кор истувачем спірної земельної ділянки, то відсутні підстав и і для задоволення вимог про зобов'язання відповідачів н е перешкоджати СПД ОСОБА_2 у користуванні і володінні с пільною земельною ділянкою.
Не погоджуючись із судовим рішенням в частині відмови у задоволені позовних вимог п рокурора Татарбунарського р айону, стягнення з Татарбуна рської РДА витрат по оплаті д ержмита та на ІТЗ судового пр оцесу, прокурор Татарбунарсь кого району звернувся з апел яційним поданням, в якому про сить скасувати рішення госпо дарського суду в цій частині і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги прокурора.
Доводи апеляційного подан ня грунтуються на такому:
- в матеріала х справи містяться відомості , що межі населеного пункту в н атурі не встановлені, розмеж ування земель державної та к омунальної власності не пров едено, а тому розпорядження з емельною ділянкою пл. 0,01га., роз ташованою на території рекре аційної зони “Катранка” Лима нської сільської Ради, здійс нює відповідно до ч. 3 ст. 122 ЗК Ук раїни райдержадміністрація ;
- зазначення в постанові про накладення а дміністративного стягнення про самовільне зайняття СПД ОСОБА_2 земельної ділянки водного фонду Лиманської сі льської Ради не свідчить про віднесення ділянки до певно ї форми власності чи в розпор ядження уповноваженого орга ну, а свідчить про певне терит оріальне місце її розташуван ня;
- рішенням ви конавчого комітету Лиманськ ої сільської Ради від 19.06.09р. №50, я ким надано СПД ОСОБА_2 доз віл на тимчасове (на період лі тнього оздоровчого сезону 2009р .) розміщення торгового конте йнеру пл. 10кв.м. для торгівлі на території торгівельного май данчику №2 рекреаційної зони “Катранка” не є належним док азом у справі та не може бути д опустимим доказом віднесенн я земельної ділянки до певно ї форми власності;
- відсутні підстави дл я стягнення з райдержадмініс трації на користь позивача с удових витрат, а стягнення ви трат на ІТЗ судового процесу на користь держбюджету ст. 49 Г ПК не передбачено.
Колегія суддів, перевіривш и наявні матеріали справи (фа ктичні обставини справи) на п редмет правильності їх юриди чної оцінки господарським су дом та заслухавши пояснення присутніх у засіданні предст авників сторін, дійшла висно вку, що апеляційне подання пі длягає задоволенню, виходячи з такого.
Згідно зі ст. 125 ЗК України пр аво власності та право пості йного користування на земель ну ділянку виникає після оде ржання її власником або кори стувачем документа, що посві дчує право власності чи прав о постійного користування зе мельною ділянкою, та його дер жавної реєстрації.
Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладен ня договору оренди та його де ржавної реєстрації.
Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї та державної реєстрації, забор оняється.
Відповідно до п. 2 Типових пр авил розміщення малих архіте ктурних форм для здійснення підприємницької діяльності , затверджених наказом Держа вного комітету будівництва, архітектури та житлової полі тики України від 13.10.2000р. №227 та за реєстрованих у Мінюсті 27.10.2000р. з а №755/4976 (далі - Правила) мала арх ітектурна форма для здійснен ня підприємницької діяльнос ті - невелика споруда, яка ви конується з полегшених конст рукцій і встановлюється тимч асово без улаштування фундам ентів.
Місцем для розміщення мало ї архітектурної форми визнач ається земельна ділянка сіль ськогосподарського признач ення, право на яку надається с уб'єктам підприємницької дія льності відповідно до земель ного законодавства.
Мала архітектурна форма вс тановлюється на земельній ді лянці на підставі дозволу (до кумента, що дає право суб'єкту підприємницької діяльності на розміщення малої архітек турної форми, який видається органом містобудування та а рхітектури), але за умови вини кнення права на земельну діл янку.
Отже, особи, які здійснюють торгівлю з споруд, що виконую ться з полегшених конструкці й і встановлюються тимчасово без улаштування фундаментів , повинні мати правовстановл юючі документи на відповідну земельну ділянку (державний акт на договір оренди земель ної ділянки)
Державний інспектор з конт ролю за використанням та охо роною земель у разі виявленн я випадків використання земе льних ділянок, на яких розміщ енні малі архітектурні форми , але без правовстановлюючих документів, керується Поряд ком планування та проведення перевірок з питань здійснен ня державного контролю за ви користанням та охороною земе ль, затверджених наказом Дер жкомзему України від 12.12.03р. №31 т а зареєстрованим в Мінюсті У країни 25.12.03р. за №1223/8544
21.07.08р. державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель було пров едено перевірку з дотримання вимог земельного законодавс тва ПП ОСОБА_2, про що склад ено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавс тва. Перевіркою встановлено, що ПП ОСОБА_2 самовільно з айняла та використовує земел ьну ділянку водного фонду пл ощею 0,01га. на території Лиманс ької сільської Ради, курорт “ Катранка” для розміщення об' єкту торгівлі: відсутні ріше ння с/Ради, розпорядження рай держадміністрації про надан ня земельної ділянки в оренд у, що є порушенням ст. 124, 125, 126, 211 ЗК У країни та ст. 53/1 КУпАП.
За порушення вимог ст. 124, 125, 125, 21 1 ЗКУ, ст. 15, 16, 18, 20 ЗУ “Про оренду зе млі”, за вчинення правопоруш ення, передбаченого ст. 53-1 КУпА П, ПП ОСОБА_2 було притягну то до адміністративної відпо відальності у вигляді штрафу та приписом від 21.07.08р. зобов'яза но в місячний термін усунути порушення, звільнити земель ну ділянку.
Такі вимоги припису ПП ОС ОБА_2 не виконані, і вдруге ПП Будяченко була притягнута д о адміністративної відповід альності у вигляді штрафу по становою про накладення адмі ністративного стягнення від 25.09.08р., а приписом від 18.09.08р. зобов 'язано в місячний термін усун ути порушення, які полягають у самовільному зайнятті зем ельної ділянки.
Самовільним зайняттям зем лі згідно ст. 212 ЗК України є зав олодіння земельною ділянкою , що не спирається на закон і в ідбувається з порушенням виз наченого порядку надання зем ельних ділянок, здійснене бе з відведення землі в натурі і одержання документа, що посв ідчує право на землю.
Поняття “самовільне зайня ття земельних ділянок” місти ться в Законі України “Про де ржавний контроль за використ анням та охороною земель”. Ві дповідно до абз. 10 ст.1 цього Зак ону, самовільне зайняття зем ельних ділянок - будь-які ді ї особи, які свідчать про факт ичне використання наданої їй земельної ділянки чи намір в икористовувати земельну діл янку до встановлення її меж у натурі (на місцевості) та одер жання документа, що посвідчу є право на неї, та його державн ої реєстрації.
Як підставно зазначив госп одарський суд, відмовляючи С ПД ОСОБА_2 в задоволенні з устрічних позовних вимог, у о станньої відсутні правові пі дстави для зайняття спірної земельної ділянки і такий ви сновок суду повинен був би ст ати підставою для задоволенн я позовних вимог про звільне ння самовільно зайнятої земе льної ділянки.
Висновок господарського с уду про те, що не підтверджено право Татарбунарської РДА щ одо розпорядження спірною зе мельною ділянкою є помилкови м, спростовується наявними м атеріалами справи і не відпо відає вимогам чинного законо давства.
Також помилково зроблено с удом висновок про те, що дозві л на тимчасове ( на період літн ього оздоровчого сезону 2009р.) р озміщення торгового контейн еру пл. 10кв.м. відповідно до ріш ення виконавчого комітету Ли манської сільської Ради від 19.06.09р. №50 дає правову підставу С ПД ОСОБА_2 займати спірну земельну ділянку.
Правомірні висновки суду щ одо відсутності підстав для задоволення зустрічних позо вних вимог СПД ОСОБА_2 фак тично спростовують і висновк и щодо відсутності підстав д ля задоволення вимог за перв існим позовом прокурора Тата рбунарського району.
З огляду на викладене, апеля ційне подання підлягає задов оленню, п. 2, 3, 4 рішення - скасув анню, а позовні вимоги прокур ора Татарбунарського району - задоволенню в повному обс язі.
Керуючись ст. 99, 101, 103-105 ГПК Ук раїни,
колегія суддів постановил а:
Апеляційне подання прокур ора Татарбунарського району Одеської області - задовольн ити.
П. 2, 3, 4 рішення господарськог о суду Одеської області від 16. 09.2009р. у справі № 12/30-09-633 - скасувати.
Позовні вимоги прокурора Т атарбунарського району Одес ької області в інтересах дер жави в особі Татарбунарсько ї районної державної адмініс трації - задовольнити.
Зобов'язати СПД ОСОБА_2 з вільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,01га , яка розташована на територі ї курорту "Катранка" Лиманськ ої сільської ради Татарбунар ського району Одеської облас ті за межами населеного пунк ту на території Дженшейськог о лиману біля урізу води шлях ом демонтування малої архіте ктурної форми за свій рахуно к.
Зобов'язати СПД ОСОБА_2 п ісля демонтування малої архі тектурної форми привести зем ельну ділянку у придатний дл я використання стан шляхом п рибирання залишків будівель них матеріалів та сміття та п овернути земельну ділянку у розпорядження Татарбунарсь кої райдержадміністрації.
В решті рішення залишити бе з змін.
Постанова в порядку ст.105 Гос подарського Процесуального Кодексу України набирає зак онної сили з дня її прийняття .
Постанова апеляційної ін станції може бути оскаржена у касаційному порядку.
Головуючий суддя Т.А. Величко
судді : Л.І. Бойко
А.М. Жукова
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2009 |
Оприлюднено | 20.12.2010 |
Номер документу | 6792102 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Величко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні