Постанова
від 02.06.2010 по справі 12/30-09-633
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 червня 2010 р. № 12/30-09-633

Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:

головуючого: Кравчук а Г.А.

суддів: Мачульс ького Г.М.

Шаргал а В.І.

розглянувши у відкритому

судовому засіданні

касаційну скаргу Фізичної особи - підприєм ця ОСОБА_4

на постанову Одеського апеляційного го сподарського суду

від 10.11.2009р.

у справі №12/30-09-633

Господарського суду Одеської області

за позовом прокурора Татарбунарсько го району Одеської області в інтересах держави в особі Та тарбунарської районної держ авної адміністрації Одесько ї області, Виконавчого коміт ету Лиманської сільської рад и Татарбунарського району Од еської області

до Фізичної особи - підприєм ця ОСОБА_4

про звільнення самовільно зай нятої земельної ділянки

за зустрічним позовом Фізичної особи - підприєм ця ОСОБА_4

до Татарбунарської районної державної адміністрації Оде ської області, Виконавчого к омітету Лиманської сільсько ї ради Татарбунарського райо ну Одеської області

про визнання правовідносин ор ендними з підписанням догово ру

за участю представників

- позивача-1: не з' явився

- позивача-2: не з' явився

- відповідача: не з' явився

- прокурора: Савицької О.В. (прокурор в ідділу ГПУ, посвідчення №231 ві д 20.07.2005р.), -

В С Т А Н О В И В:

Прокурор звернувся в суд з даним позовом в якому, з врахуванням уточнень, просит ь суд зобов'язати СПД ОСОБА _4 звільнити самовільно зай няту земельну ділянку площею 0, 01 га, розташовану на територі ї курорту "Катранка" Лиманськ ої сільської ради Татарбунар ського району Одеської облас ті за межами населеного пунк ту на березі Дженшерського л иману біля зрізу води шляхом демонтування малої архітект урної форми за рахунок відпо відача, а також зобов'язати СП Д ОСОБА_4 після демонтуван ня малої архітектурної форми привести земельну ділянку у придатний для використання стан шляхом прибирання залиш ків будівельних матеріалів т а сміття та повернути земель ну ділянку у розпорядження Т атарбунарської райдержадмі ністрації.

В свою чергу СПД ОСОБА_4 з врнулась із зустрічним позов ом, в якому, з врахуванням уточ нень просить суд визнати оре ндними правовідносини, що ск лалися між нею та відповідач ами з приводу користування с пірною земельною ділянкою, н а якій розташована належна ї й торгова точка, на території земель за курорту "Катранка" Л иманської сільської ради Тат арбунарського району Одеськ ої області, визнати її доброс овісним набувачем права кори стування спірною земельною д ілянкою на правах оренди, на я кій розташована торгова точк а, що їй належить, на території земель курорту "Катранка" Лим анської сільської ради Татар бунарського району Одеської області, визнати за нею право на першочергову оренду спір ної земельної ділянки на умо вах довгострокової оренди, з обов'язати відповідачів розг лянути питання на черговій с есії щодо укладення договору довгострокової оренди спірн ої земельної ділянки строком дії на 30 років, тобто до 31.12.2039р., зо бов'язати відповідачів підпи сати із нею та зареєструвати відповідно до діючого закон одавства договір довгострок ової оренди вказаної земельн ої ділянки строком дії на 30 ро ків, тобто до 31.12.2039 року, зобов'яз ати відповідачів не перешкод жати їй в користуванні і воло дінні зазначеною земельною д ілянкою.

Рішенням Господарського с уду Одеської області від 16.09.2009р . (суддя Цісельський О.В.) прова дження по справі в частині по зовних вимог до Виконавчого комітету Лиманської сільськ ої ради Татарбунарського рай ону Одеської області припине но, у задоволенні позовних ви мог прокурора Татарбунарськ ого району Одеської області відмовлено. Також постановле но стягнути з Татарбунарсько ї районної державної адмініс трації Одеської області на к ористь Державного бюджету Ук раїни витрати по сплаті держ авного мита у сумі 85 грн., стягн ути з Татарбунарської районн ої державної адміністрації О деської області витрати на і нформаційно-технічне забезп ечення судового процесу на с уму 312, 50 грн. Крім того, в задовол ені позовних вимог за зустрі чним позовом Суб'єкта підпри ємницької діяльності - фізи чної особи ОСОБА_4 постано влено відмовити.

Постановою Одеського апел яційного господарського суд у від 10.11.2009р. (колегія суддів у ск ладі: головуючого - судді Ве личко Т.А., суддів Бойко Л.І., Жук ової А.М.) вказане рішення госп одарського суду частково ска совано, в скасованій частині позовні вимоги прокурора Та тарбунарського району Одесь кої області в інтересах держ ави в особі Татарбунарської районної державної адмініст рації задоволено. В решті ріш ення постановлено залишити б ез змін.

У касаційній скарзі відпов ідач за первісним позовом пр осить скасувати постанову Од еського апеляційного господ арського суду від 10.11.2009р. та ухв алити нове рішення, яким каса ційну скаргу задовольнити, р ішення Господарського суду О деської області від 16.09.2009р. зали шити без змін, а позов прокуро ра залишити без задоволення, посилаючись на порушення і н еправильне застосування апе ляційним господарським судо м норм матеріального і проце суального права.

Відзиву на касаційну скарг у не надійшло.

Сторони не використали над аного законом права на участ ь своїх представників у судо вому засіданні.

Переглянувши у касаційном у порядку судові рішення, кол егія суддів Вищого господарс ького суду України, приймаюч и до уваги межі перегляду спр ави в касаційній інстанції, п риходить до висновку, що каса ційна скарга не підлягає зад оволенню з наступних підстав .

Як встановлено господарсь кими судами попередніх інста нцій, Рішенням Татарбунарськ ої районної ради від 24.05.2000р. за № 136-ХХІІІ "Про надання в тимчасо ве користування земельних ді лянок із земель водного фонд у Приморської, Лиманської, Ту злівської сільських та район ної ради для розміщення буди нків сімейного типу, підприє мницької діяльності та бази відпочинку" із земель водног о фонду у тимчасове користув ання строком на два роки для р озміщення торгової точки СПД ОСОБА_7. була надана земел ьна ділянка загальною площею 0, 02 га.

Відповідно до зазначеного рішення Татарбунарської РДА 14.06.2000р. районним архітектором Т атарбунарського району було складено будівельний паспор т. До складу будівельного пас порту входив акт розташуванн я тимчасової торгової точки від 05.06.2000р. відповідно до якого комісія у складі районного а рхітектора, представника вик онкому Лиманської сільської ради та забудовника СПД ОС ОБА_7 виконали розбивку спо руди на місцевості. Надана те риторія закріплена на місцев ості знаками, які надані забу довнику відповідно до схеми.

04.07.2003 р. на підставі рішення Та тарбунарської районної ради за №130/р-2003 від 26.06.2003р. між Лиманськ ою сільською радою та СПД О СОБА_7 було укладено догові р про надання земельної діля нки в тимчасове користування на правах оренди, розмір якої складає 0, 01 га та земельна діля нка надається строком на два роки для розміщення торгово ї точки на території курорту "Катранка".

Термін дії договору тимчас ового користування земельно ю ділянкою на умовах оренди с плив 04.07.2005р.

Листом від 06.04.2005р. СПД ОСОБА _7 звернувся до голови Татар бунарської районної ради з м етою продовжити термін дії д оговору оренди від 04.07.2003р. та от римання згоди на розробку пр оекту відведення на дану зем ельну ділянку.

Рішенням Татарбунарської районної ради від 08.04.2005р. за № 297-І V СПД ОСОБА_7 було продовже но до 01.01.2007р. термін виготовленн я проекту відводу земельної ділянки загальною площею 0, 01 г а для експлуатації об'єкту пі дприємницької діяльності.

Розпорядженням Татарбунар ської РДА від 22.06.2007р. за № 243/А-2007 СПД ОСОБА_7 було надано дозві л на збір матеріалів поперед нього погодження місця розта шування земельної ділянки за гальною площею 0, 01 га для розмі щення торгової точки на тери торії курорту "Катранка", прот е, як встановлено судом на час розгляду справи, СПД ОСОБА _7 належним чином не оформив документи щодо користування спірною земельною ділянкою, земельну ділянку взагалі не використовував, натомість н а час розгляду справи у суді, с пірною земельною ділянкою ко ристується СПД ОСОБА_4.

21.07.2008р. та 18.09.2008р. державним інсп ектором Придністровського в ідділу з контролю за викорис танням і охороною земель Упр авління з контролю за викори станням і охороною земель в О деській області було проведе но перевірку дотримання вимо г земельного законодавства, під час яких було встановлен о, що СПД ОСОБА_4 самовільн о зайняла та використовує зе мельну ділянку, площею 0, 01 га із земель водного фонду Лиманс ької сільської ради, що є пору шенням статті 211 Земельного ко дексу України та статей 531, 1885 КУ пАП.

За результатами перевірок були складені протоколи про адміністративне правопоруш ення від 21.07.2008 року № 000372 та від 18.09.20 08р. № 001677, а також прийняті поста нови про накладення адмініст ративного стягнення від 25.07.2008 р оку № 65 та від 25.09.2008р. № 81.

Звернувшись із касаційною скаргою відповідач за перві сним позовом просить, зокрем а, постанову суду апеляційно ї інстанції скасувати, а ріше ння місцевого господарськог о суду залишити в силі.

Відмовляючи в позові проку рору місцевий господарський суд своє рішення мотивував т им, що права Татарбунарської районної державної адмініст рації Одеської області не по рушено, а відповідач за перві сним позовом на законній під ставі користується спірною з емельною ділянкою, а відмовл яючи в зустрічному позові що до встановлення орендних пра вовідносин між сторонами, св оє рішення мотивував відсутн істю у позивача за зустрічни м позовом таких прав.

Суд апеляційної інстанції , приймаючи оскаржену постан ову своє рішення мотивував т им, що відповідач за первісни м позовом спірну земельну ді лянку займає самовільно, а ві дтак дійшов висновку щодо по кладення на нього обов' язку звільнити самовільно зайнят у земельну ділянку, та привес ти її у придатний до використ ання стан.

Суд касаційної інстанції п огоджується з такими висновк ами виходячи з наступного.

Згідно статті 1 Закону Украї ни "Про державний контроль за використанням та охороною з емель" від 19.06.2003р. №963-ІV самовільн е зайняття земельних ділянок - будь-які дії, які свідчать п ро фактичне використання зем ельної ділянки за відсутност і відповідного рішення орган у виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування пр о її передачу у власність або надання у користування (орен ду) або за відсутності вчинен ого правочину щодо такої зем ельної ділянки, за винятком д ій, які відповідно до закону є правомірними.

Державний контроль за вико ристанням та охороною земель, дотриманням вимог за конодавства України про охор ону земель і моніторинг ґрун тів здійснюються відповідно до Закону України "Про держав ний контроль за використання м та охороною земель", зокрема , спеціально уповноваженим о рганом виконавчої влади з пи тань земельних ресурсів (ст.5) шляхом проведення перевірок (ст.9).

Відповідно до приписів ста тті 212 ч.1 Земельного кодексу Ук раїни самовільно зайняті зем ельні ділянки підлягають пов ерненню власникам землі або землекористувачам без відшк одування затрат, понесених з а час незаконного користуван ня ними.

Згідно п.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інте ресах територіальних громад права суб'єкта комунальної в ласності здійснюють відпові дні ради.

Відповідно до ст.116 Земельно го кодексу України підставам и для набуття права на землю є рішення органів місцевого с амоврядування в межах їх пов новажень.

Відповідно до ч.1 статті 124 ць ого кодексу передача земельн их ділянок, що перебувають у д ержавній або комунальній вла сності, здійснюється на підс таві рішення відповідного ор гану виконавчої влади або ор гану місцевого самоврядуван ня шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Процедуру проведення пере вірок, оформлення матеріалів за їх результатами встановл ює Порядок планування та про ведення перевірок з питань з дійснення державного контро лю за використанням та охоро ною земель, затверджений нак азом Державного комітету Укр аїни по земельних ресурсах 12.1 2.2003р. N312, зареєстрований в Мініс терстві юстиції України 25.12.2003 р оку за N1223/8544 (надалі - Порядок № 312), згідно з яким державний кон троль за використанням та ох ороною земель у системі цент рального органу виконавчої в лади з питань земельних ресу рсів здійснює Державна інспе кція з контролю за використа нням і охороною земель та її т ериторіальні органи.

Таким чином оскільки із вст ановлених судами обставин сп рави вбачається, що відповід не рішення щодо надання відп овідачу за первісним позовом спірної земельної ділянки о рганом виконавчої влади або органом місцевого самовряду вання не приймалось, а догові р оренди земельної ділянки н е укладався, і вказані обстав ини особою, що звернулась із к асаційною скаргою, не спрост овані, факт самовільного зай няття земельної ділянки (її с амовільне використання) вста новлено у порядку, визначено му Законом України "Про держа вний контроль за використанн ям та охороною земель", суд кас аційної інстанції погоджуєт ься з висновками суду апеляц ійної інстанції щодо того, що відповідач за первісним поз овом зобов' язаний звільнит и самовільно зайняту земельн у ділянку, та привести її у при датний до використання стан.

У касаційній скарзі особа, щ о її подала, як на підставу для скасування оскарженої поста нови посилається на те, що суд апеляційної інстанції не зу пинив провадження у даній сп раві до розгляду адміністрат ивним судом іншої справи про визнання нечинним рішення Х ХІV сесії V скликання Лиманськ ої сільської Ради №616-V від 15.05.2009р .

Між тим, із обставин справи, та наведених у касаційній ск арзі доводів не вбачається щ о ці справи є пов'язаними, і ро згляд даної справи неможливи й до вирішення іншої справи, а відтак з цих підстав рішення суду апеляційної інстанції скасуванню не підлягає.

З урахуванням того, що у кас аційній скарзі не наведено д оводів щодо неправомірності судового рішення в іншій час тині, судове рішення в іншій ч астині не оскаржено, суд каса ційної інстанції, враховуючи приписи статей 1115, 1117 Господарс ького процесуального кодекс у України, не вбачає правових підстав для його скасування у зазначеній частині.

Крім того, у касаційній скар зі містяться доводи щодо нез аконності ухвали Вищого госп одарського суду України від 12.02.2010р., якою було повернуто кас аційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4, одн ак перевірка таких доводів в ідповідно до приписів розділ у XII1 Господарського процесуал ьного кодексу України до ком петенції Вищого господарськ ого суду України не відносит ься.

Також, у касаційній скарзі о соба, що її подала, зазначила в имоги, які не відповідають пр иписам Господарського проце суального кодексу України і вже з цих підстав не можуть бу ти задоволені.

Так, ця особа просить одноча сно за результатами розгляду касаційної скарги прийняти нове рішення, а також просить , скасувавши оскаржену поста нову суду апеляційної інстан ції, залишити без змін у повно му обсязі рішення місцевого господарського суду.

Відповідно до приписів ста тті 1119 Господарського процесу ального кодексу України каса ційна інстанція за результат ами розгляду касаційної скар ги має право залишити рішенн я першої інстанції або поста нову апеляційної інстанції б ез змін, а скаргу (подання) без задоволення (п.1), скасувати рі шення першої інстанції або п останову апеляційної інстан ції повністю або частково і п рийняти нове рішення (п.2).

Між тим, цим кодексом не пер едбачено одночасної можливо сті для суду касаційної інст анції за результатами розгля ду касаційної скарги залишит и в силі рішення місцевого го сподарського суду, та прийня ти при цьому нове рішення по с уті спору, скасувавши оскарж ену постанову суду апеляційн ої інстанції.

Відповідно до приписів ста тей 125, 129 Конституції України т а рішення Конституційного Су ду України N8-рп/2010 від 11 березня 2010 року постанова Вищого госп одарського суду України каса ційному оскарженню не підляг ає.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 п.1, 11111 Го сподарського процесуальног о кодексу України, Вищий госп одарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Фізи чної особи - підприємця ОС ОБА_4 залишити без задоволе ння, а постанову Одеського ап еляційного господарського с уду від 10.11.2009р. у справі №12/30-09-633 Гос подарського суду Одеської об ласті - без змін.

Постанова касаційному оск арженню не підлягає.

Головуючий суддя Г.А. Кравчук

С у д д і Г.М. Мачульський

В.І. Шаргало

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення02.06.2010
Оприлюднено24.06.2010
Номер документу9989751
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/30-09-633

Постанова від 02.06.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 19.04.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 12.02.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Постанова від 10.11.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Ухвала від 31.07.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 13.07.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні