Рішення
від 27.07.2017 по справі 906/334/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "27" липня 2017 р. Справа № 906/334/17

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Тимошенка О.М.

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Першотравенської селищної ради Баранівського району Житомирської області

до Публічного акціонерного товариства "Першотравенський завод електротехнічного фарфору"

про внесення змін п.1.4. та п.3.1. договору оренди землі №5/253 від 01.08.2014р.

за участю представників позивача:ОСОБА_1 (довіреність від 18.04.17.); ОСОБА_2 (селищний голова)

Позивач звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом, та просить, згідно заяви про зміну предмету позову, внести зміни в п.1.4. договору оренди землі №5/253 від 01.08.14., укладеного між Першотравенською селищною радою та ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", виклавши його в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1195131,37 грн.", а також внести зміни в п.3.1. вказаного договору, виклавши його в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі, що складає 143415,76 грн.".

У судовому засіданні 01.06.17 представник відповідача подав відзив на позовну заяву, я кому відповідач позов не визнає посилаючись на безпідставність зміни розміру орендної плати, оскільки нова нормативно-грошова оцінка земель не проводилася, а діюча ставка в 3,15% від нормативно-грошової оцінки є в рамках встановленої податковим законодавством.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився. Ухвала, яка направлялась на адресу відповідача згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, повернулась до суду з відміткою поштового відділення: "за закінченням терміну зберігання".

Враховуючи те, що явка представників сторін в засідання суду обов'язковою не визнавалась, думка відповідача викладена у відзиві на позовну заяву (а.с.36), господарський суд вважає, що неявка відповідача, не перешкоджає розгляду справи за наявними матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України.

Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

1 серпня 2014 року між Першотравенською селищною радою (орендодавець/ позивач) та Публічним акціонерним товариством "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" (орендар/відповідач) укладено договір оренди землі №5/253 , за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку категорії земель промислової власності, транспорту та зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, із земель комунальної власності Територіальної громади Першотравенської селищної ради, яка знаходиться в межах села Першотравенськ по вул. Комсомольська 1, кадастровий номер: 1820656000:02:002:0253, відповідно до рішення 43 сесії Першотравенської селищної ради від 26.06.2014 року №637 (а.с.10).

Відповідно до п.1.2, 1.4 вказаного вище договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею: 0,6942 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 729395,94грн.

Згідно п.1.3 договору, на земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,246 га, які належать орендарю на правах власності.

Відповідно до п.2.1. договору цей договір укладено на 49 років.

Згідно п.3.1,3.2 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 3,9% від нормативно-грошової оцінки, що складає 28446,44грн. на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

У зв'язку із введенням в дію з 01.01.2016 року нової "Техічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель смт. Першотравенськ" Рішенням п'ятої чергової сесії Першотравенської селищної ради сьомого скликання № 53 від 28.01.2016 року та додатковою угодою № 2 від 06.02.2016 року до вище вказаного договору оренди землі внесені зміни до п.1.4 та п. 3.1., а саме: "п.1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1127601,28грн.", "п.3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 3,15% від нормативної грошової оцінки, що складає 35519,44грн. на рік" (а.с.18-21).

Рішенням Першотравенської селищної ради № 155 від 10.02.2017 внесено зміни до п.п.1.4 та 3.1 договору №5/253, а саме: "п.1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1195131,37грн.", "п.3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки, що складає 143415,76грн. на рік" (а.с.22).

На підставі рішення №155 від 10.02.17, 16.02.17 позивач надіслав на адресу відповідача лист №85 від 15.02.16 з проханням підписати додаткову угоду №3 до договору №5/253, який відповідач отримав 21.02.17 , однак залишив його без відповіді та задоволення (а.с.24-26).

За ст. 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, які, відповідно до ст. 3 ЗК України, регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Такі ж положення містить ст.1 Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підп. 14.1.136 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України).

За підпунктом 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п.п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

У силу вимог ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 100 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 100. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Аналогічне положення містить частини 2 статті 23 Закону України "Про плату за землю" відповідно до якої грошова оцінка земельної ділянки щороку, станом на 1 січня, уточнюється на коефіцієнт індексації, порядок проведення якої затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 8 підрозділу 6 Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 20.12.2016 № 1791 -VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році") встановлено, що індекс споживчих цін за 2016 рік, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням: для сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів)- 100 відсотків; для земель несільськогосподарського призначення - 106 відсотків.

За змістом ст. 1, абз. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, визначеним за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Частиною 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

У силу вимог ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За приписами ч.ч. 1, 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

За ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам ч. 1 ст. 15, ст. 21 Закону України "Про оренду землі".

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" та договорів про оренду землі, зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін, а в разі недосягнення згоди спір вирішується у судовому порядку.

В п. 35. ст . 26 Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні" зазначено, щодо виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, щодо затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України. Отже, право ініціювати внесення змін до договорів оренди землі в частині зміни розміру орендної плати належить селищній раді і має здійснюватися шляхом прийняття відповідних рішень.

Статтею 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" унормовано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Судом встановлено, що рішення позивача, якими змінено нормативну грошову оцінку земельних ділянок, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Вказана позиція також відображена у постанові Верховного Суду України у справі № 3-481гс15 від 07.10.2015 року.

Позивач 16.02.17 направляв відповідачу повідомлення №58 про необхідність внесення змін до договору у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, до яких долучалися додатковий договір про внесення змін до договору оренди землі та копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Однак, відповідач жодним чином на пропозиції позивача щодо внесення змін до договору оренди не відреагував.

За ч.ч. 2-4 ст. 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

У п. 3.4. договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно зі ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).

За ч. 3 ст. 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

З наведеного вбачається, що оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки є незалежним економічним показником, що відображає очікуваний чи фактичний дохід, який можна отримати від найбільш ефективного використання земельної ділянки з урахуванням установлених обтяжень та обмежень у відповідний період, тобто є регульованою ціною, що, в свою чергу, свідчить про наявність підстав для перегляду розміру орендної плати у разі зміни (визначення) нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є основою для визначення розміру орендної плати (аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом України у постановах від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008, від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10), відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Згідно зі ст. 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Враховуючи викладене, зважаючи, що відповідач ухиляється від внесення змін до договору оренди землі стосовно зміни розміру орендної плати у зв'язку зі зміною розміру нормативної грошової оцінки, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до пункту 1.4 та пункту 3.1 договору оренди земельної ділянки №5/253 від 01.08.2014 року, укладеного між між Першотравенською селищною радою та Публічним акціонерним товариством "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" , виклавши ці пункти договору у такій редакції:

- п. 1.4 "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1195131,37 грн.";

- п. 3.1 "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки, що складає 143415,76грн. на рік."

3. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" (61052, м.Харків, Ленінський район, пров. Сімферопольський,6, офіс 101А; код ЄДРПОУ 05756926) на користь Першотравенської селищної ради Житомирської області (12746, Житомирська область, Баранівський район, смт.Першотравенськ, вул.Щорса, 6; код 04344400) - 1600,00грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 31.07.17

Суддя Тимошенко О. М.

Віддрукувати:

1- в справу

2- відповідачу (рек. з повідом.)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення27.07.2017
Оприлюднено01.08.2017
Номер документу68014300
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/334/17

Постанова від 13.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 13.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 07.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 17.08.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Рішення від 27.07.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 06.07.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 16.05.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 19.04.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні