ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 липня 2017 р. Справа № 909/467/17
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Деделюк Б.В. , секретар судового засідання Попович Л.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Першого заступника керівника Калуської місцевої прокуратури, м. Калуш, пр-т Л.Українки, 16-Б, 77300, в інтересах держави в особі Калуської міської ради Івано-Франківської області, вул. І. Франка, 1,м. Калуш,77300
до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Лукор" вул. Промислова,4,м. Калуш,Калуський район, Івано-Франківська область,77306
про стягнення збитків, завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без встановлюючих документів у розмірі 1322404,63 грн.
за участю:
Прокурор: Гринишин Л.М. (посвідчення № 043213 від 10.05.16)
Від позивача:ОСОБА_1 (довіреність від 15.06.17) - представник
Від відповідача: ОСОБА_2 (довіреність від 19.06.17) - представник
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник керівника Калуської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Калуської міської ради звернувся до господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до приватного акціонерного товариства "Лукор" про стягнення збитків, завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без встановлюючих документів у розмірі 1322404,63 грн.
Позовні вимоги мотивовані завданням збитків, завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без встановлюючих документів у розмірі 1322404,63 грн.
Ухвалою суду від 23.05.2017 прийнято позовну заяву і порушено провадження у справі, та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 08.06.2017.
Ухвалою суду від 08.06.2017 продовжено строк вирішення спору до 07.08.2017 та відкладено розгляд справи на 13.07.2017.
13.07.2017 судом оголошено перерву в судовому засіданні на 25.07.2017.
Ухвалою суду від 25.07.2017 відкладено розгляд клопотання про зупинення провадження у справі та розгляд справи на 31.07.2017.
Представником приватного акціонерного товариства "Лукор" подано клопотання про зупинення провадження у справі до завершення апеляційного розгляду справи № 909/469/17 по суті у ЛАГС.
Проти вказаного клопотання представник прокуратури та представник позивача заперечили, з підстав викладених в запереченні на клопотання про зупинення провадження у справі.
Дослідивши клопотання, суд відмовив в задоволенні клопотання приватного акціонерного товариства "Лукор" про зупинення провадження у справі до завершення апеляційного розгляду справи № 909/469/17 по суті у ЛАГС.
Представник прокуратури та представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтвердили, з підстав викладених у позовній заяві, просять суд позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позов.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників прокуратури та сторін, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності всі докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
28.07.2008 між Калуською міською радою (орендодавець/позивач) та Приватним акціонерним товариством "Лукор" (орендар/відповідач) укладено договір оренди землі загальною площею 7,4994 га (нормативна грошова оцінка 2743299,93 грн.), за умовами якого орендодавець надав орендарю зазначену земельну ділянку в строкове платне користування для обслуговування виробничої бази (корпусу № 915, 915а, 915б, 609), яка знаходиться в м. Калуші по вул. Промисловій, кадастровий номер 2610400000:03:001:0023.
Відповідно до умов договору, орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку розміром 7,4994 га. Відповідно до п. 8 договору, його укладено до 09.07.2013. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Калуською міською радою на виконання рішення від 16.07.2013 № 2049 "Про поновлення договорів оренди земельних ділянок ПрАТ "Лукор" розроблено додаткову угоду від 16.07.2013 до договору оренди землі № 040829600260 від 22 серпня 2008 та направлено відповідачу. Вказана додаткова угода була підписана відповідачем.
Згідно пункту 8 додаткової угоди, її термін дії становить з 10.07.2013 до 10.07.2014.
Після закінчення строку договору, відповідач договір оренди землі не продовжив.
Калуська міська рада листами від 01.07.2014 №303/02-09/38, від 24.09.2014 № 532/02-09/38, від 17.03.2015 № 166/02-09/38, від 29.07.2015 № 620/02-15/38, зверталася до відповідача щодо необхідності продовження терміну дії договору та направляла проекти додаткових угод для підписання. Проте вказані проекти угод повернуті міській раді без підписання.
З 11.07.2014 відповідач продовжує використовувати земельну ділянку площею 7,4994 га кадастровий номер 2610400000:03:001:0023, яка знаходиться в м. Калуш по вул. Промисловій, як власник нерухомого майна, яке на ній розташоване.
Відповідно статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад.
Статтею 206 Земельного кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
За приписами статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Статтею 123 Земельного кодексу України визначений порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування та, зокрема, встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно зі статтею 16 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту цивільних прав є відшкодування збитків та інші способи відшкодування шкоди.
У статті 156 Земельного кодексу України передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Статтею 157 Земельного кодексу України встановлено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 19.04.1993 року №284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, згідно п.3 якого відшкодуванню підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
При цьому неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради від 29.06.2016 №126 затверджено комісію з визначення та відшкодування територіальній громаді м. Калуша збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства.
27.07.2016 та 31.10.2016, за участю представників відповідача, відбулись засідання комісії з визначення та відшкодування територіальній громаді м. Калуша збитків, заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства, на яких вирішувалось питання про наявність та нарахування збитків заподіяних Калуській міській раді внаслідок використання Приватним акціонерним товариством "Лукор" земельної ділянки площею 7,4994 га, кадастровий номер 2610400000:03:001:0023, яка знаходиться в м. Калуші по вул. Промисловій, без правовстановлюючих документів.
За результатами роботи комісії складено акт № 8 від 31.10.2016.
Так, комісією встановлено, що відповідно до рішення міської ради від 30.06.2011 №430 "Про порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Калуші" ставка орендної плати становить 4% нормативної грошової оцінки. Ставка орендної плати з 01.01.2016 закріплена рішенням міської ради від 24.06.2015 № 3138 "Про порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Калуші" становить 3,5% нормативної грошової оцінки для зазначеної ділянки.
Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки згідно інформації Держгеокадастру становить:
2014 рік - 14416984, 28 грн.;
2015 рік - 22824791, 46 грн.;
2016 рік - 32707926, 16 грн.
Рішенням сесії Калуської міської ради №2577 від 14.07.2014 "Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуша" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Калуша та введено нормативну грошову оцінку земель міста Калуша з 01.01.2015.
Таким чином за період з 11.07.2014 по 30.08.2016 за земельну ділянку площею 7,4994 га відповідач повинен був сплатити 1945936,81 грн.
Згідно інформації наданої фінансовим управлінням міської ради та інформації Калуської ОДПІ Головного Управління ДФС в Івано-Франківській області ПрАТ "ЛУКОР" за період 2014-2016 роки податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки держаної або комунальної власності) подавали та протягом періоду з 11.07.2014 по 30.08.2016 рр. надійшли платежі в розмірі 623532,18 грн. (сплата земельного податку).
Отже, сума недоодержаних коштів територіальною громадою м. Калуш становить 1322404,63 грн.
Вказаний акт затверджено рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради від 20.12.2016 № 264 "Про затвердження актів комісії з відшкодування Калуській міській раді збитків, завданих користуванням земельними ділянками комунальної власності територіальної громади міста Калуша без правовстановлюючих документів".
Калуською міською радою, з метою врегулювання даного спору у досудовому порядку пропонувалось відповідачу добровільно сплатити збитки, у зв'язку з чим направлено повідомлення від 04.01.2017 за № 18/02-15/38, копію акта про визначення збитків від 31.10.2016 , копію рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 20.12.2016 №264 "Про затвердження актів комісії з відшкодування Калуській міській раді збитків, завданих користуванням земельними ділянками комунальної власності територіальної громади міста Калуша без правовстановлюючих документів", проект договору про добровільне відшкодування Калуській міській раді збитків.
Однак, відповідачем не здійснено сплати заподіяних збитків в добровільному порядку.
Заперечення відповідача з посиланням на прийняття загальними зборами акціонерів відповідача 17.01.2014 рішення про ліквідацію товариства, а також наявність судового спору між відповідачем та позивачем щодо визнання протиправним та скасування рішення позивача від 14.07.2014 № 2577 "Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуш", внаслідок чого у відповідача не було можливості продовжувати дію договору є безпідставними, адже вказані обставини не звільняють відповідача від виконання вимог законодавства.
Щодо оскарження відповідачем рішення Калуської міської ради від 14.07.2014 №2577 "Про нормативну грошову оцінку земель міста Калуш" слід зазначити, що постановою Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 11.03.2015 в задоволенні позову Приватного акціонерного товариства "Лукор" про визнання протиправним та скасування даного рішення відмовлено. Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17.12.2015 постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 11.03.2015 залишено без змін.
Однак, після апеляційного перегляду вказаного судового рішення (17.12.2015) відповідачем не вчинено жодних дій спрямованих на оформлення договірних відносин з користування земельною ділянкою, що також свідчить про відсутність наміру оформлення договірних відносин з позивачем та правомірного користування земельною ділянкою.
Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначені ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим правом фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Згідно статті 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов'язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов'язання.
Відповідно до постанови пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають з земельних відносин", для застосування такого заходу відповідальності як стягнення збитків слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини), так і ступінь вини в розумінні ст.1193 Цивільного кодексу України.
Виходячи з досліджених обставин справи, судом встановлено наявність складу цивільного правопорушення у діях відповідача, а саме:
- протиправної поведінки (бездіяльності), яка полягає в тому, що відповідач в порушення наведених норм Земельного Кодексу України не вчинив дій, спрямованих на оформлення права користування землею;
- збитків, що полягають у неотриманні доходів до бюджету міської ради, які могли бути отримані у вигляді орендної плати при укладенні з відповідачем договору оренди;
- причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками, який полягає у тому, що бездіяльність відповідача спричинила неможливість отримання доходів для бюджету від оренди земельної ділянки;
- вини відповідача. Відповідачем не доведено, що ним вжито заходи щодо належного виконання зобов'язання.
За таких обставин у діях відповідача наявний повний склад цивільного правопорушення, що є підставою для застосування такої міри відповідальності як відшкодування збитків.
З огляду на встановлені судом обставини справи, позовна вимога про стягнення з відповідача збитків завданих за користування земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без правовстановлюючих документів у розмірі 1322404,63 грн. є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Вказаною нормою обов'язок доказування покладений на сторони процесу. Доказування полягає у поданні доказів сторонами та доведенні їх переконливості суду.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, судові витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача.
Керуючись ст. 14 Конституції України, ст. ст. 16, 614, 1166 Цивільного кодексу України, ст.225 Господарського кодексу України, ст.ст. 12, 123, 124-126, 156, 157, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 33, 49, ст. ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні клопотання приватного акціонерного товариства "Лукор" про зупинення провадження у справі до завершення апеляційного розгляду справи № 909/469/17 по суті у ЛАГС.
позов Першого заступника керівника Калуської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Калуської міської ради до приватного акціонерного товариства "Лукор" про стягнення збитків, завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без встановлюючих документів у розмірі 1322404,63 грн., задовольнити.
Стягнути з приватного акціонерного товариства "Лукор" (77300, вул. Промислова,4, м. Калуш, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 31256759) на користь Калуської міської ради (77300, вул. І.Франка, 1, м. Калуш, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 33578261) 1322404,63 грн. (один мільйон триста двадцять дві тисячі чотириста чотири грн. шістдесят три коп.) збитків, завданих користуванням земельною ділянкою комунальної власності територіальної громади м. Калуша без встановлюючих документів та 19836,07 грн. (дев"ятнадцять тисяч вісімсот тридцять шість грн. сім коп.) судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 31.07.17
Суддя Деделюк Б.В.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2017 |
Оприлюднено | 02.08.2017 |
Номер документу | 68039045 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Деделюк Б.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні