Справа № 363/4473/16-ц Головуючий у І інстанції Купрієнко С. І. Провадження № 22-ц/780/3352/17 Доповідач у 2 інстанції ОСОБА_1 Категорія 46 26.07.2017
УХВАЛА
Іменем України
26 липня 2017 року колегія суддів судової палати в цивільних справах Апеляційного суду Київської області у складі:
головуючого судді Кулішенка Ю.М.,
суддів: Ігнатченко Н.В., Суханової Є.М.,
за участю секретаря: Якимчук Ю.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали цивільної справи за апеляційною скаргою першого заступника прокурора Київської області на рішення Вишгородського районного суду Київської області від 04 травня 2017 року у справі за позовом заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації, Державного підприємства „Вищедубечанське лісове господарство» до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, Обслуговуючого кооперативу „Садівницьке товариство „Рублівка» , ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, Обслуговуючий кооператив „Садівницьке товариство „Голден Фіш» про визнання недійсним наказів Головного управління Держгеокадастру у Київській області, державних актів на право власності на землю та витребування земельних ділянок ,
ВСТАНОВИЛА:
У листопаді 2016 року перший заступник прокурора Київської області звернувся до суду із вказаним позовом. Свої вимоги мотивував тим, що ОСОБА_21 ОСОБА_22 Української PCP № 185-р від 16.03.1972 передано у користування особливому конструкторському бюро лінійних електродвигунів заводу електротранспорту ім. Ф.Е. Дзержинського загальною площею 17,9 га за рахунок земель Вищедубечанського лісгоспзагу (13,3 га) та каскаду Київської ГЕС і ГАЕС імені Ленінського комсомолу (4,6 га). Згодом, рішенням виконавчого комітету Київської обласної ради народних депутатів № 36 від 30.01.1978 року вирішено, серед іншого, просити ОСОБА_22 Української PCP вилучити з користування Вищедубечанського лісгоспзагу ще 29 га лісів першої групи та Каскаду Середньодніпровських ГЕС 3 га для надання їх у постійне користування Особливому конструкторському бюро електродвигунів заводу електротранспорту імені ОСОБА_23 під будівництво дослідної станції естакадно-конвеєрної дороги.
На підставі вищевказаної пропозиції облвиконкому, розпорядженням ОСОБА_22 ОСОБА_22 Української PCP від 25.05.1978 року № 289-р останнім надано у користування додатково 32 га земель та виконавчим комітетом Вишгородської районної ради 01.01.1979 року видано державний акт Б № 025668 на право постійного користування вищевказаною земельною ділянкою площею 53,3 га.
У подальшому, розпорядженням Вишгородської районної державної адміністрації № 448 від 27.11.2002 року вилучено у Головного підприємства Державний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут нетрадиційної енергетики та електротехніки (правонаступник Особливого конструкторського бюро електродвигунів заводу електротранспорту імені ОСОБА_23) земельну ділянку площею 43,3 га та зараховано її до земель запасу Лебедівської сільської ради.
Земельна ділянка перебувала у Головного підприємства Державний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут нетрадиційної енергетики та електротехніки в постійному користуванні з цільовим призначенням - землі промисловості, після її вилучення та зарахування в землі запасу, цільове призначення не змінилось.
Відповідно до даних Державного земельного кадастру, відображених в Національній кадастровій карті України, Головним управлінням Держземагентства у Київській області, частково за рахунок земель, вилучених вищевказаним розпорядженням № 448 Вишгородської районної державної адміністрації, а частково, за рахунок земель ДП Вищедубечанське лісове господарство без їх вилучення у останнього, наказами від 20.12.2013 року ряду громадян передано у власність земельні ділянки в межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району для сільськогосподарського використання, які в свою чергу відчужили їх на користь інших осіб.
Зазначав, що накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 20.12.2003 та від 13.07.2016 року прийнято у супереч ст. 19 Конституції України, ст. 20 Земельного кодексу України та ст. 57 Лісового кодексу України.
Просив суд визнати недійсними накази Головного Управління Держземагентства у Київській області від 20.12.2013 року № КИ/ 3221884000:33:018/00011123, № КИ/ 3221884000:33:018/00011123, № КИ/ 3221884000:33:018/00011122, № КИ/ 3221884000:33:018/00011121, № КИ/ 3221884000:33:018/00011119, № КИ/ 3221884000:33:018/00011118, № КИ/ 3221884000:33:018/00011110, № КИ/ 3221884000:33:018/00011109, № КИ/ 3221884000:33:018/00011107, № КИ/ 3221884000:33:018/00011106, № КИ/ 3221884000:33:018/00011104, № КИ/ 3221884000:33:018/00011101, № КИ/ 3221884000:33:018/00011095, № КИ/ 3221884000:33:018/00011094, № КИ/ 3221884000:33:018/00011083, № КИ/ 3221884000:33:018/00011124, № КИ/ 3221884000:33:018/00011115, № КИ/ 3221884000:33:018/00011114, № КИ/ 3221884000:33:018/00011113, № КИ/ 3221884000:33:018/00011112, № КИ/ 3221884000:33:018/00011111, № КИ/ 3221884000:33:018/00011108, № КИ/ 3221884000:33:018/00011105, № КИ/ 3221884000:33:018/00011103, № КИ/ 3221884000:33:018/00011099, № КИ/ 3221884000:33:018/00011096, № КИ/ 3221884000:33:018/00011092, № КИ/ 3221884000:33:018/00011087, якими передано у власність земельні ділянки відповідно ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50; визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 13.07.2016 № 10-14425/15-16-сг, яким передано земельну у власність ОСОБА_16; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння Обслуговуючого кооперативу Садівницьке товариство Рублівка земельну ділянку площею 0,0088 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:1222; Обслуговуючого кооперативу Садівницьке товариство Голден Фіш земельну ділянку площею 0,3857 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:6413; ОСОБА_20 земельну ділянку площею 0,0087 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:1223, що розташовані в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_2 земельні ділянки площею 0,0114 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:1221, площею 0, 006 га з кадастровими номером 3221884000:33:018:6154, площею 0, 0036 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6155, площею 0, 03 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:3001, площею 0,01 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:3003, площею 0, 0397 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:6412, площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:017:0003, площею 0,1762 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:3005, площею 0,0158 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6715, площею 0,1042 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6716, площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:0017, площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:0005, площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:0013, площею 0,0612 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6122, площею 0,0238 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6123, площею 0,035 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6124, площею 0,1043 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6718, площею 0,0157 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6717, площею 0,1313 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:1213, площею 0,096 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:1203, площею 0,0853 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6720, площею 0,0185 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6110, площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:0016, що розташовані в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району;
витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_4 земельні ділянки площею 0,14 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:3006, площею 0, 0078 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:6411, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_3 земельні ділянки площею 0,0836 га з кадастровим номером 3221884000:33:017:6112, площею 0,0179 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6111, площею 0,0347 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6719, що розташовані в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_5 земельну ділянку площею 0,1703 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:3007, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району;
витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_6 земельну ділянку площею 0,06 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:1226, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_7 земельну ділянку площею 0,08 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:3108, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_8 земельні ділянки площею 0,0886 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:7118 та 0,0314 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:7119, що розташовані в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_9 земельні ділянки площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:0004 та 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:0006, що розташовані в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району;
витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_10 земельну ділянку площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:0020, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_11 земельну ділянку площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:0018, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_18 земельні ділянки площею 0,12 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:1208 та 0,0137 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:1212 та площею 0, 1301 га 3221884000:33:022:1214, що розташовані в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_13 земельну ділянку площею 0,096 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:1201, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_14 земельну ділянку площею 0,144 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:1307, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_15 земельну ділянку площею 0,144 га з кадастровим номером 3221884000:33:022:1306, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району; витребувати на користь держави в особі Київської обласної державної адміністрації з незаконного володіння ОСОБА_19 земельну ділянку площею 0,1731 га з кадастровим номером 3221884000:33:018:6002, що розташована в адміністративних межах Лебедівської сільської ради Вишгородського району;
Рішенням Вишгородського районного суду Київської області від 04 травня 2017 року в задоволені позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням перший заступник прокурора Київської області подав апеляційну скаргу та просив скасувати рішення суду та ухвалити нове про задоволення позовних вимог, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді апеляційного суду, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з таких підстав:
Відповідно до вимог ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно з законом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, що були досліджені в судовому засіданні.
Судом встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Київської обласної ОСОБА_27 депутатів трудящих від 7 лютого 1972 року № 66 про відведення земельних ділянок особливому конструкторському бюро лінійних електродвигунів заводу електротранспорту ім. Ф.Е. Дзержинського під будівництво дослідного полігону для випробування лінійних електродвигунів було схвалено представлений обласним управлінням сільського господарства проект відводу земельних ділянок заводу ім. Ф.Е. Дзержинського площею 17, 9 га (т. 1 а.с. 28-29).
ОСОБА_21 ОСОБА_22 Української PCP № 185-р від 16.03.1972 року передано у користування особливому конструкторському бюро лінійних електродвигунів заводу електротранспорту ім. Ф.Е. Дзержинського загальною площею 17,9 га за рахунок земель Приморського лісництва Вищедубечанського лісгоспзагу (13,3 га) та каскаду Київської ГЕС і ГАЕС (4,6 га) (т. 1 а.с. 30).
Рішенням виконавчого комітету Київської обласної ради народних депутатів № 36 від 30.01.1978 року вирішено, зокрема, просити ОСОБА_22 Української PCP вилучити з користування Вищедубечанського лісгоспзагу ще 29 га лісів першої групи та Каскаду Середньодніпровських ГЕС 3 га для надання їх у постійне користування Особливому конструкторському бюро електродвигунів заводу електротранспорту імені ОСОБА_23 під будівництво дослідної станції естакадно-конвеєрної дороги (т. 1 а.с. 39-42).
ОСОБА_21 ОСОБА_22 Української PCP від 25.05.1978 року № 289-р Особливому конструкторському бюро електродвигунів заводу електротранспорту імені ОСОБА_23 під будівництво дослідної станції естакадно-конвеєрної дороги надано у користування додатково 32 га земель та виконавчим комітетом Вишгородської районної ради 01.01.1979 року видано державний акт Б № 025668 на право постійного користування вищевказаною земельною ділянкою площею 53,3 га (т. 1 а.с. 33-37).
ОСОБА_21 Вишгородської районної державної адміністрації № 448 від 27.11.2002 року вилучено у Головного підприємства Державний науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут нетрадиційної енергетики та електротехніки (правонаступник Особливого конструкторського бюро електродвигунів заводу електротранспорту імені ОСОБА_23) земельну ділянку площею 43,3 га та зараховано її до земель запасу Лебедівської сільської ради (т. 1 а.с. 49).
Відповідно до наказів Головного Управління Держземагентства у Київській області від 20 грудня 2013 року про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність зобов'язано затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення садівництва гр. ОСОБА_50, ОСОБА_49, ОСОБА_51, ОСОБА_52, ОСОБА_46, ОСОБА_45, ОСОБА_44, ОСОБА_43, ОСОБА_53, ОСОБА_41, ОСОБА_40, ОСОБА_39, ОСОБА_38, ОСОБА_54, ОСОБА_55, ОСОБА_26, ОСОБА_56, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_57, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36 на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області надано останнім у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності (т. 1 а.с.51-77).
Відповідно до наказу Головного Управління Держземагентства у Київській області від 20 грудня 2013 року № КИ/3221884000:33:017/00011083 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність зобов'язано затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_19 на території Лебедівської сільської ради Вишгородського району Київської області ; надати у власність ОСОБА_19 земельну ділянку загальною площею 2,0000 га (кадастровий номер 3221884000:33:017:0020) для ведення особистого селянського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності; приступити до використання земельної ділянки після встановлення її меж в натурі (на місцевості) та здійснення державної реєстрації права приватної власності у Державному реєстрі речових прав; земельну ділянку використовувати за цільовим призначенням, з дотриманням вимог статті 20, 91, 103 ЗК України, Закону України Про особисте селянське господарство та інших нормативно - правових актів (т. 1 а.с.77).
Відповідно до наказу Головного Управління Держгеокадастру у Київській області від 13 липня 2015 року № 10-14425/15-16-сг про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність зобов'язано затвердити документацію із землеустрою; надати у власність ОСОБА_16 земельну ділянку загальною площею 0,1200 га (кадастровий номер 3221884000:33:018:6001) для індивідуального садівництва, із земель сільськогосподарського призначення державної власності; право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації (т.1 а.с.50).
В подальшому в результаті неодноразових відчужень, поділів та об'єднань спірні земельні ділянки перейшли з власності названих осіб у власність інших осіб (т.1, а.с. 78-182).
Висновком Управління Держземагентства у Вишгородському районі Київської області від 16 грудня 2015 року № 422 було погоджено проект землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок зокрема, гр. ОСОБА_50, ОСОБА_49, ОСОБА_51, ОСОБА_52, ОСОБА_46, ОСОБА_45, ОСОБА_44, ОСОБА_43, ОСОБА_53, ОСОБА_41, ОСОБА_40, ОСОБА_39, ОСОБА_38, ОСОБА_54, ОСОБА_55, ОСОБА_26, ОСОБА_56, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_57, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36 для ведення садівництва на території Лебедівської сільської ради (т. 2 а.с. 137).
Відповідно до довідки, виданої відділом Держземагентства у Вишгородському районі Київської області від 13 грудня 2013 року № 461, згідно даних форми 6-зем станом на 12 грудня 2013 року земельні ділянки загальною площею 4,9200 га, в тому числі сіножаті (вкриті окремими групами змішаних само висівних дерев та кущів) (гр. 11) - 4,9200 га, які відводяться у власність зокрема, гр. ОСОБА_50, ОСОБА_49, ОСОБА_51, ОСОБА_52, ОСОБА_46, ОСОБА_45, ОСОБА_44, ОСОБА_43, ОСОБА_53, ОСОБА_41, ОСОБА_40, ОСОБА_39, ОСОБА_38, ОСОБА_54, ОСОБА_55, ОСОБА_26, ОСОБА_56, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_57, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36 для ведення садівництва на території Лебедівської сільської ради, перебуває у запасі. Земельні ділянки знаходяться за межами населеного пункту і відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення. Земельні ділянки не відносяться до категорії земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного призначення та лісогосподарського призначення (т. 2 а.с. 139).
Висновком Управління Держгеокадастру у Вишгородському районі Київської області від 29 березня 2016 року № 88/41-16 було погоджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_16 земельної ділянки площею 0, 1200 га для ведення індивідуального садівництва на території Лебедівської сільської ради (т. 2 а.с. 197).
Відповідно до довідки, виданої відділом Держземагентства у Вишгородському районі Київської області від 29 березня 2016 року № 34-1010-99.2-546/2-16, згідно державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, наданих планово - картогрофічних матеріалів та у відповідності до наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 10.02.2016 року № 10-2473/15-16-сг земельна ділянка площею 0,1200 га, яка надається ОСОБА_16 для індивідуального садівництва на території Лебедівської сільської ради, склад угідь в межах земельної ділянки 0, 1200 га - сіножаті (графа 11) (т. 2 а.с. 198).
Висновком Управління Держземагентства у Вишгородському районі Київської області від 9 лютого 2014 року № 64 було погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки цільове призначення якої змінюється гр. ОСОБА_19 з ведення особистого селянського господарства на колективне садівництво площею 2,0000 га на території Лебедівської сільської ради (т. 3 а.с. 16).
Відповідно до довідки, виданої відділом Держземагентства у Вишгородському районі Київської області від 3 лютого 2014 року № 224, згідно даних форми 6-зем станом на 03.02.2014 року площа земельної ділянки, що знаходиться у власності гр. ОСОБА_19 для ведення особистого селянського господарства на території Лебедівської сільської ради відповідно до ОСОБА_57 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності становить 2,0000 втому числі сіножаті (гр. 11) - 2, 0000 га. Земельна ділянка знаходяться за межами населеного пункту і відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення. Земельні ділянки не відносяться до категорії земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного призначення та лісогосподарського призначення (т. 3 а.с. 15).
Вирішуючи вказаний спір та відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції виходив з його необґрунтованості та недоведеності.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду з наступних підстав:
Згідно статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Ст. 41 Конституції України передбачено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Повноваження обласних державних адміністрацій з питань земельних та лісових відносин визначаються Законом України Про місцеві державні адміністрації , Земельним кодексом України, Лісовим кодексом України.
Статтею 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації (у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) було передбачено, що місцева державна адміністрація, зокрема, розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Відповідно до частини 1 статті 45 ЦПК України, у випадках, встановлених законом, прокурор може звертатися до суду із заявами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб, або державних чи суспільних інтересів та брати участь у цих справах.
Ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Відповідно до ст. 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо
відведення земельнихділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних
ділянок або формування нових земельних ділянок.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку;
копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної ОСОБА_56 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках,
передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування
земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна для об'єктів будівництва ІІІ-У категорії складності, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів ; акт приймання-передачі межових знаків на зберігання; перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки) кадастровий план земельної ділянки матеріали перенесення меж земельної ділянки в натурі на місцевість матеріали погодження проекту землеустрою.
У відповідності до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
У відповідності до ч.5 ст. 116 ЗК України надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.
У відповідності до ст. 35 ЗК України громадяни України із земель державної і комунальної власності мають право набувати безоплатно у власність або на умовах оренди земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва.
Згідно ч.З ст. 21 ЗК України встановлено, що для ведення садівництва у власність та користування надаються землі сільськогосподарського призначення.
Відведені у власність відповідачам земельні ділянки загальною площею 4,9200 га в т. ч. сіножаті(вкриті окремими групами змішаних само висівних дерев та кущів(гр. 11) - 4,9200 га, які відводяться у власність 41 громадянину України(згідно додатку) для ведення садівництва на території Лебедівської сільської ради, перебувають у запасі. Зазначене підтверджується довідкою від 13.12.2013 року з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями згідно даних форми 6-зем.
Висновком від 16.12.2013 року № 422 Головного управління Держземагенства у Київській області було погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для садівництва(код КВЦПЗ - 01.05) загальною площею 4.9200 га, для садівництва, у тому числі по угіддях: 4,9200 га - сіножаті(вкриті окремими групами змішаних само висівних дерев та кущів(гр. 11).
Оскаржувані Накази Головного управління Держземагенства у Київській області від 20.12.2013 року та Наказ Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 13.07.2016 року є ненормативними актами, які вичерпали свою дію внаслідок їх виконання, а відтак їх скасування не породжує наслідків для власника земельних ділянок, оскільки у нього виникло право володіння земельною ділянкою, і це право грунтується на правовстановлюючих документах. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України, зокрема від 06.07.2016 у справі №916/876/13/3-514гс16.
Виходячи зі змісту вищенаведених норм, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку, що позивачем не доведено про факт, що спірні земельні ділянки були виділені з порушенням вимог земельного законодавства, чинного на той час.
Відповідно до частини 1 статті 151 ЗК (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельних ділянок, зобов'язані до початку проектування погодити із власниками землі і землекористувачами та сільськими, селищними, міськими радами, державними адміністраціями, ОСОБА_56 міністрів Автономної Республіки Крим, Кабінетом ОСОБА_22 України і Верховною ОСОБА_22 України місце розташування об'єкта, розмір земельної ділянки та умови її вилучення (викупу) з урахуванням комплексного розвитку території, який би забезпечував нормальне функціонування на цій ділянці і прилеглих територіях усіх об'єктів, умови проживання населення і охорону довкілля.
Відповідно до частини 5 статті 149 ЗК (у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) сільськогосподарського використання;
б) ведення лісового і водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев'ятою цієї статті;
в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо). Земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно із статтею 1 Першого протоколу Конвенції кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що позбавлення права власності має бути пропорційним, тобто необхідна наявність справедливого балансу між вимогами загального інтересу спільноти і вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Окрім того, має простежуватись раціональний зв'язок між застосованими засобами і переслідуваною метою будь- якого заходу, який позбавляє особу її майна (справа Джеймс проти Сполученого королівства).
При цьому вилучення права володіння, раніше наданого державною установою, є порушенням Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, навіть якщо державна установа не мала повноважень надавати заявнику право володіння майном згідно національного законодавства (справа "Стретч проти Сполученого Королівства").
Суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про відсутність законних підстав для витребування на користь держави спірних земельних ділянок, Вишгородська районна державна адміністрація була наділена повноваженнями, щодо вилучення земельних ділянок із державної власності та зарахування їх до земель запасу Лебедівської сільської ради.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції, розглядаючи спір повно та всебічно дослідив і оцінив обставини справи, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює, та прийшов до обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позову.
Докази та обставини, на які посилаються апелянти в апеляційній скарзі, були предметом дослідження судом першої інстанції та додаткового правового аналізу не потребують, оскільки при їх дослідженні та встановленні судом були дотримані норми матеріального та процесуального права.
Підстав для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення колегія суддів не вбачає.
Керуючись ст.ст. 303, 307, 308, 313-315, 317, 319 ЦПК України, колегія суддів,
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу першого заступника прокурора Київської області - відхилити.
Рішення Вишгородського районного суду Київської області від 04 травня 2017 року- залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий:
Судді:
Суд | Апеляційний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2017 |
Оприлюднено | 04.08.2017 |
Номер документу | 68086932 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Попович Олена Вікторівна
Цивільне
Апеляційний суд Київської області
Кулішенко Ю. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні