Постанова
від 28.07.2017 по справі 817/917/17
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 липня 2017 р.Р і в н е 817/917/17 Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: не прибув , відповідачів: не прибули , третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідачів: не прибула, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 до Комунального підприємства "Сарненське бюро технічної інвентаризації" Сарненської районної ради Рівненської області, Державного реєстратора Комунального підприємства "Сарненське бюро технічної інвентаризації" Сарненської районної ради ОСОБА_2, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3, про визнання дій протиправними та скасування рішення В С Т АН О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради про визнання дій протиправними та скасування рішень.

Зі змісту заявленого позову вбачається, що позивач просить суд визнати протиправними дії державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_2 з приводу державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомості, що знаходяться за адресою: с.Голишів вул.Центральна буд 69-Б, 69-В, 69-Г, 55-А за гр.ОСОБА_3. Та, відповідно, просить скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35413275 від 29.05.2017, яким зареєстровано за ОСОБА_3 право власності на приміщення комори загальною площею 602,3 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Б; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35412491 від 29.05.2017, яким зареєстровано за ОСОБА_3 право власності на будівлю зерноскладу площею 830 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-В; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35413569 від 29.05.2017, яким зареєстровано за ОСОБА_3 право власності на будівлю приміщення ангару на току площею 532,1 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Г; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 35414591 від 29.05.2017, яким зареєстровано за ОСОБА_3 право власності на будівлю приміщення сіносховища площею 964,8 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.55-А.

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що 10.03.2017, на підставі договорів купівлі-продажу майнового паю та акта приймання-передачі від 12.11.2016, виданого комісією з організації вирішення майнових питань загальних зборів співвласників реорганізованого КСП Світанок , позивач зареєструвала право власності на об'єкт нерухомого майна, а саме на будівлю комори загальною площею 594,3 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Б. 30.11.2016, на підставі договорів купівлі-продажу майнового паю та акта приймання-передачі від 12.11.2016, виданого комісією з організації вирішення майнових питань загальних зборів співвласників реорганізованого КСП Світанок , позивач зареєструвала право власності на об'єкти нерухомого майна, а саме: будівлю зерноскладу загальною площею 829,8 м.кв. за адресою: Голишів, вул.Центральна, буд.69-В; ангар на току загальною площею 532,4 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Г та будівлю сіносховища за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.55-В. Отримавши 03.06.2017 інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, з'ясувала, що 29.05.2017 державним реєстратором Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_2 були прийняті оскаржувані рішення, якими право власності на вказані об'єкти нерухомості зареєстровано за ОСОБА_3. Підставою для проведення таких реєстраційних дій став акт приймання-передачі нерухомого майна від 08.05.2017 виданий комісією з майнових питань та свідоцтво про майновий пай №РВ0199219 від 20.01.2011, якого насправді їй ніхто не видавав. Вказуючи на те, що приймаючи оскаржувані рішення про реєстрацію прав відповідач не перевірив чи подані заявником - ОСОБА_3 документи відповідають вимогам закону та чи не порушують чиї-небудь права та інтереси, а також не надав правової оцінки тому факту, що заявником було подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право уже зареєстровано у Державному реєстрі, позивач зазначила про протиправність дій та рішень відповідача.

Ухвалою суду від 07.07.2017, що постановлена без виходу до нарадчої кімнати, в порядку визначеному частиною третьою статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України, до участі в справу в якості другого відповідача залучено державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_2.

Ухвалою суду від 07.07.2017 до участі в справу в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено ОСОБА_3. Разом з тим, суд, ні за посередництвом Відділ обліку та моніторингу інформації реєстрації місця проживання УДМС в Рівненській області, ні в будь-який інший спосіб, не зміг встановити зареєстрованого у встановленому законом порядку місця проживання (перебування) такої особи (а.с.73,125). У матеріалах реєстраційних справ, в межах яких державним реєстратором Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради Рівненської області ОСОБА_2 прийняті спірні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні номера: 35413275, 35412491, 35413569, 35414591 від 29.05.2017, також відсутня будь-яка інформація про місце проживання (перебування) такої особи або її контактні дані. Оскільки не було встановлено жодного відомого місця проживання (перебування) даної особи на території України, суд не зміг скористатися визначеним у статті 39 Кодексу адміністративного судочинства України правом здійснити її виклик через засоби масової інформації. Разом з тим, участь третьої особи у судовому розгляді судом обов'язковою не визнавалась, а тому суд визнав за можливе розглянути справу у її відсутність.

Представник позивача в судове засідання 28.07.2017 не прибув, подав клопотання про розгляд справи у відсутності позивача та її представника з огляду на надання всіх наявних у них доказів (а.с.151).

Представник відповідача - Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради, який одночасно являється другим відповідачем, державний реєстратор ОСОБА_2 в судове засідання 28.07.2017 не прибув, про дату і час судового розгляду повідомлявся під розписку (а.с.41,71).

Судом не визнавалася обов'язковою участь сторін в судовому засіданні. За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу без участі представників сторін на підставі наявних доказів.

Враховуючи неявку в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, відповідно до положень частини шостої статті 12, частини першої статті 41 Кодексу адміністративного судочинства України, повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

Судом встановлено, що 28.10.2016 на підставі акта прийому-передачі майна (додаток до протоколу №3 комісії з організації вирішення майнових питань загальних зборів співвласників майна реорганізованого колективного сільськогосподарського підприємства Світанок від 28.10.2016) ОСОБА_1 передано наступне нерухоме майно реорганізованого колективного сільськогосподарського підприємства Світанок (згідно переліку): зерносклад (№1); комора (№2); ангар на току (№10); підвал холодильника (№11) (а.с.25). Загальна вартість індивідуально визначених об'єктів (майна), яке виділено ОСОБА_1 згідно протоколу №3 комісії з організації вирішення майнових питань загальних зборів співвласників майна реорганізованого колективного сільськогоспо-дарського підприємства Світанок від 28.10.2016 року становить 156161 грн. (а.с.42-45). Вказане майно виділено позивачу на підставі відповідних свідоцтв про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (а.с.26-32), які належать останній на підставі договорів купівлі продажу майнового паю (а.с.46-65). На підставі таких документів 30.11.2016 року державним реєстратором Комунального підприємства Здолбунівське реєстраційне бюро Здолбунівської районної ради ОСОБА_4 було зареєстровано за ОСОБА_1 право приватної власності (з відкриттям розділу) на наступні об'єкти нерухомого майна: будівлю зерноскладу загальною площею 829,8 м.кв. за адресою Голишів, вул.Центральна, буд.69-В; ангар на току загальною площею 532,4 м.кв. за адресою с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Г та будівлю сіносховища за адресою с.Голишів, вул.Центральна, буд.55-В. 10.03.2017 цим же реєстратором зареєстровано за ОСОБА_1 право приватної власності (з відкриттям розділу) на будівлю комори загальною площею 594,3 м.кв. за адресою с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Б.

Поряд з тим, як вбачається з досліджених в судовому засіданні інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, 26.05.2017 року рішеннями державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексні номери: 35413275; 35412491; 35413569; 35414591 - право власності на вищеперелічені об'єкти нерухомості зареєстровані за ОСОБА_3, при тому, що на дату прийняття таких рішень заявлені ОСОБА_3 права вступали в суперечності з попередньо зареєстрованими речовими правами позивача на це нерухоме майно.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Стаття 124 Конституції України вказує, що юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Утвердження правової держави, відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України, полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод.

Конституційним Судом України в Рішенні №6-зп від 25.11.1997 сформульовано правову позицію, за якою удосконалення законодавства в контексті статті 55 Конституції України має бути поступовою тенденцією, спрямованою на розширення судового захисту прав і свобод людини, зокрема судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень.

Ця правова позиція кореспондується з положеннями статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо ефективного засобу юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Водночас саме завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Поряд з цим, спеціальним законом, що регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно є Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 цього Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

В свою чергу, відповідно до частини першої статті 6 Закону, організаційну систему державної реєстрації прав становлять:

1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;

2) суб'єкти державної реєстрації прав:

виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;

акредитовані суб'єкти;

3) державні реєстратори прав на нерухоме майно.

За даними Департаменту державної реєстрації та нотаріату, що розміщені сайті (http://ddr.minjust.gov.ua/uk/2833a6e3b4674f10df3835a095734f85/spysok_akredytovanyh_subektiv_derzhavnoyi_reestraciyi/, Комунальне підприємство Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради з 18.05.2016 є акредитованим суб'єктом, а тому виступає учасником публічних правовідносин пов'язаних з державною реєстрацією прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини п'ятої статті 3 Закону, державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Вказані положення Закону в повній мірі кореспондуються з положеннями статті 182 Цивільного кодексу України, відповідно до якої право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Разом з тим, не дивлячись на те, що з моменту вчинення реєстраційної дії у особи виникає право власності на відповідний об'єкт нерухомого майна чи земельну ділянку, дії державного реєстратора під час проведення державної реєстрації підпадають під юрисдикцію адміністративних судів, у випадку пред'явлення відповідного адміністратив-ного позову. При цьому, адміністративним судом перевіряється виключно дотримання відповідним суб'єктом владних повноважень процедури проведення державної реєстрації прав, без жодного вирішення спорів про речові, чи інші цивільні права.

Порядок державної реєстрації прав регламентується розділом IV Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень №1952-IV від 01.07.2004, за правилами частини першої статті 18 якого, державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Частиною другою цієї статті передбачено, що перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 15.12.2015 і діє в редакції постанови Кабінету Міністрів України №553 від 23.08.2016.

Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень №1952-IV від 01.07.2004.

Перелік документів,необхідних для державної реєстрації прав конкретизований у пунктах 40-76 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 15.12.2015, що діє в редакції постанови Кабінету Міністрів України №553 від 23.08.2016.

Відповідно до пункту 51 вказаного Порядку, для державної реєстрації права власності у зв'язку із виділенням нерухомого майна в натурі власникам майнових паїв членів колективних сільськогосподарських підприємств подаються:

1) свідоцтво про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майновий сертифікат) з відміткою підприємства правонаступника реорганізованого колективного сільськогосподарського підприємства про виділення майна в натурі, засвідченою підписом керівника такого підприємства та печаткою;

2) акт приймання-передачі нерухомого майна.

Поряд з тим, суд звертає увагу на те, що згідно з частиною другою та абзацом 1 частини третьої статті 9 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство №2114-XII від 14.02.1992, пай є власністю члена підприємства. Право розпоряджатися своїм паєм за власним розсудом член підприємства набуває після припинення членства в підприємстві. Пай може успадковуватися відповідно до цивільного законодавства України та статуту підприємства. У разі виходу з підприємства його члени мають право на пай натурою, грішми або цінними паперами відповідно до розміру та структури пайового фонду або в іншій, за згодою сторін, формі. Відповідно до частини сьомої статті 31 цього Закону, у разі реорганізації підприємства паї його членам або їх спадкоємцям видаються правонаступниками цього підприємства за рахунок майна, яке було віднесене до складу пайового фонду підприємства на дату його реорганізації і передане на баланс правонаступникам. А з огляду на приписи статей 1, 7, 9, 31 цього Закону, свідоцтво про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майновий сертифікат) саме по собі не є документом, що встановлює виникнення, перехід, припинення прав на індивідуально визначене нерухоме майно.

Порядок розподілу та використання майна реорганізованих колективних сільськогосподарських підприємств був врегульований наказом Міністерства аграрної політики Про затвердження порядку розподілу та використання майна реорганізованих колективних сільськогосподарських підприємств №62 від 14.03.2001. Вказаним порядком передбачалось, що виділення майнових паїв у натурі окремим особам, які виявили бажання отримати свої майнові паї в індивідуальну власність, проводилося підприємством - користувачем майна із переліку майна, виділеного на ці цілі. При виділенні майна в натурі конкретному власнику підприємство правонаступник (користувач) одночасно з підписанням акта приймання-передавання майна робило відмітку про виділення майна в натурі у свідоцтві про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства. Саме вказане свідоцтво з відмоткою про виділення майна в натурі індивідуально та акт прийому-передавання майна вважалися підставою для оформлення права власності на зазначене майно в установленому порядку.

Не дивлячись на те, що згаданий наказ втратив чинність та враховуючи те, що на даний час практично відсутній інший спеціальний нормативно-правовий акт, направлений на врегулювання порядку виділення членам реорганізованого сільськогосподарського підприємства майна в натурі, суд приходить до висновку, що його положення підлягають до застосування в частині визначення документів, на підставі яких відбувається реєстрація права власності на майновий пай виділений в натурі індивідуально. Аналогічна позиція також викладена в Роз'ясненні щодо порядку оформлення права власності на майно, виділене в натурі власникам майнових паїв членів колективних сільськогосподарських підприємств Державної реєстраційної служби України №9299/05-15-14 від 06.06.2014.

Як вбачається з матеріалів реєстраційних справ, в межах яких 29.05.2017державним реєстратором Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації ОСОБА_2 прийнято оскаржувані рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні номери: 35413275, 35413569, 35412491, 35414591, для державної реєстрації права власності ОСОБА_3 подала: рішення Зорянської сільської ради Про впорядкування адресного господарства Зорянської сільської ради (с.Голишів) №112; акт прийому передачі майна від 08.05.2017; технічні паспорти на відповідні господарської будівлі; витяг з протоколу засідання комісії з вирішення майнових питань КСП Світанок від 08.05.2017, відповідно до якого комісія вирішила, згідно поданої заяви ОСОБА_3 виділити їй у натурі слідуючи об'єкти: будівля комори; будівля зерноскладу; будівля ангару на току; приміщення сіносховища; приміщення майстерні (а.с.152-188).

З огляду на те, що державним реєстратором за результатами розгляду заяв ОСОБА_3 про реєстрацію за нею права власності на відповідні об'єкти нерухомого майна прийнято позитивні рішення, обсяг поданих нею документів, визнано достатнім.

Разом з тим, судом встановлено, що в реєстраційних справах відсутнє свідоцтво (чи свідоцтва) про право власності на майновий пай члена колективного сільськогосподарського підприємства (майновий сертифікат) з відміткою підприємства правонаступника реорганізованого колективного сільськогосподарського підприємства про виділення майна в натурі, засвідченою підписом керівника такого підприємства та печаткою, як того вимагає пункт 51 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 15.12.2015, що діє в редакції постанови Кабінету Міністрів України №553 від 23.08.2016.

Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації ОСОБА_2 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні номери: 35413275, 35413569, 35412491, 35414591 від 29.05.2017 прийняті останнім за відсутності необхідних документів для такої реєстрації.

За правилами статті 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень №1952-IV від 01.07.2004, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; 3)подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; 4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; 5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; 6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; 7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; 9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; 11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; 12) заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.

Оскільки подані ОСОБА_3 документи не давали змоги реєстратору встановити факт набуття нею речового права на нерухоме майно, у державного реєстратора були всі підстави для прийняття рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Прийнявши ж протилежні рішення, реєстратор, тим самим, порушив вимоги Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень №1952-IV від 01.07.2004.

Як вже зазначалось, наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями також є підставою для прийняття рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Процедура перевірки відсутності таких суперечностей визначена у пункті 12 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 15.12.2015, що діє в редакції постанови Кабінету Міністрів України №553 від 23.08.2016. Так,згідно з абзацом 2 цього пункту, під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено відповідно до законодавства, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - Єдиний реєстр документів). Доступ до відомостей Єдиного реєстру документів забезпечується за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав шляхом пошуку та отримання державним реєстратором в режимі реального часу відомостей про документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта. Інформаційна взаємодія між Державним реєстром прав та Єдиним реєстром документів здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Мін'юстом разом з Мінрегіоном.

Разом з тим, судом встановлено, що в реєстраційних справах, в межах яких 29.05.2017 державним реєстратором Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації ОСОБА_2 прийнято оскаржувані рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексні номери: 35413275, 35413569, 35412491, 35414591, відсутні Відомості із бази даних про реєстрацію заяв та запитів Державного реєстру речових прав за відповідними параметрами пошуку, що свідчить на користь того, що реєстратор не перевіряв наявність чи відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на відповідне нерухоме майно.

Разом з тим, Інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо наступних об'єктів нерухомого майна: приміщення комори загальною площею 602,3 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Б; будівля зерноскладу площею 830 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-В; будівля приміщення ангару на току площею 532,1 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Г; будівля приміщення сіносховища площею 964,8 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.55-А, свідчать про те, що на момент розгляду державним реєстратором заяви ОСОБА_3 про реєстрацію права власності, речові права на це нерухоме майно вже було зареєстроване за ОСОБА_1А.(за виключенням останнього, правильна адреса якого с.Голишів, вул.Центральна, 55-В, в той час як за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.55-А розміщене приміщення підстанції ЗТП-603, право власності на яке зареєстроване за ПАТ АЕС Рвнеобленерго ).

Відповідно до цього, у державного реєстратора були всі підстави для прийняття рішення про відмову ОСОБА_3 в державній реєстрації прав з огляду на те, що наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.

За встановлених обставин суд вважає, що дії державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_2 з приводу державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомості, що знаходяться за адресою: с.Голишів вул.Центральна буд 69-Б, 69-В, 69-Г, 55-А за гр.ОСОБА_3, та, відповідно, його рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 29.05.2017 індексні номера: 35413275, 35413569, 35412491, 35414591, не відповідають критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, визначеним частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства, а відтак порушують права та законні інтереси позивача, які підлягають до судового захисту шляхом скасування протиправних рішень суб'єкта владних повноважень.

За правилами частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі. Разом з тим, відповідач у справі - Комунальне підприємство Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради не являється бюджетною установою, а тому і не отримує відповідних асигнувань. За таких обставин, судові витрати присуджуються позивачу з Державного бюджету України.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Визнати протиправними дії державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_5 щодо державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомості, що знаходяться за адресою: с.Голишів вул.Центральна буд. 69-Б, 69-В, 69-Г, 55-А за ОСОБА_3.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_5 індексний номер 35413275 від 29.05.2017, згідно якого за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на приміщення комори загальною площею 602,3 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Б.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_5 індексний номер: 35412491 від 29.05.2017, згідно якого за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на будівлю зерноскладу площею 830 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-В.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_5 індексний номер 35413569 від 29.05.2017, згідно якого за за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на будівлю приміщення ангару на току площею 532,1 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.69-Г.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Комунального підприємства Сарненське бюро технічної інвентаризації Сарненської районної ради ОСОБА_5 індексний номер 35414591 від 29.05.2017, згідно якого за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на будівлю приміщення сіносховища площею 964,8 м.кв. за адресою: с.Голишів, вул.Центральна, буд.55-А.

Присудити на користь позивача ОСОБА_1 із Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3200,00 гривень

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Друзенко Н.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.07.2017
Оприлюднено06.08.2017
Номер документу68111318
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/917/17

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Постанова від 23.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Постанова від 23.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 19.10.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Постанова від 28.07.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 13.07.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 13.07.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 07.07.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні