Постанова
від 02.08.2017 по справі 812/802/17
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

8.1

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

02 серпня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/802/17

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Басової Н.М.

при секретарі судового засідання: Дюкаревій М.І.,

за участю:

представника позивача: Фоменко М.Д.,

представника відповідача: Ханіної М.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Управління Держземагенства у м.Ровеньках Луганської області в особі комісії з ліквідації територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства земельних ресурсів України у Луганській області до Головного управління ДФС у Луганській області про скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені,-

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду звернулось Управління Держземагенства у м.Ровеньках Луганської області в особі комісії з ліквідації територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства земельних ресурсів України у Луганській області (далі - Позивач) з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Луганській області (далі - Відповідач) про скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що 29.05.2017 ним отримано рішення №0009221311 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну плату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску (далі - Рішення), яке складено в.о.начальника ГУ ДФС у Луганській області Височиною О.А. та яким вимагається перерахувати на рахунок 37192201011219 за період з 21.08.2014 по 29.12.2014 штраф у розмірі 6986,48 грн. та пеню у розмірі 4680,57 грн., всього у сумі 11667,05 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну плату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Позивач вважає, що Рішення підлягає скасуванню, оскільки останній утримується за рахунок державного бюджету та у зв'язку з проведенням антитерористичної операції Держземгенство України несвоєчасно фінансувало Головне управління у період з липня по жовтень 2014 року, а Головне управління в свою чергу Позивача, що спричинило неможливість перерахування заробітної плати, а отже, сплати єдиного внеску. Позивач зазначив, що з 25.12.2014 змінив місцезнаходження та взятий на облік в Рубіжанській ОДПІ ГУ Міндоходів, однак жодного листа стосовно перерахування сум єдиного соціального внеску від ДПІ у м.Рубіжному ГУ ДФС у Луганській області не надходило.

Посилаючись на Розділ VIII Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування Позивач зазначив, що платники єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у ст.2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених ч.2 ст.6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану. Таким чином, відповідальність, штрафні та фінансові санкції не застосовуються. Також зазначив, що і м.Ровеньки, і м.Кремінна входять до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція. На підставі викладеного, Позивач просив суд скасувати Рішення в повному обсязі (а.с.3-9).

В судовому засідання представник позивача підтримав позовні вимоги, надав пояснення аналогічні зазначених в адміністративному позові та просив задовольнити вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надав заперечення на адміністративний позов (а.с.51-54), в обґрунтування яких зазначив, що відповідно до Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. Відповідно до цього Закону, Позивач зобов'язаний був до 20-го числа місяця наступного за звітним сплачувати єдиний внесок. У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції та пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Також, Відповідач зазначив, що Позивач може бути звільнений від сплати єдиного внеску шляхом надання документу, що підтверджує настання обставин непереборної сили, що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, а саме шляхом надання сертифікату Торгово-промислової палати України. Саме по собі включення того чи іншого населеного пункту до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, не є безумовною підставою для невиконання чи виконання не в повному обсязі платниками єдиного внеску своїх обов'язків. На підставі викладеного, просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС - України), суд дійшов наступного.

Судом встановлено і це не оскаржується сторонами, що Управління Держземагенства у м.Ровеньках Луганської області є органом державної влади, зареєстрований 17.08.2011 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №974, код ЄДРПОУ 38121186.

23.12.2014 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №595 Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей та наказу Держземагентства України від 02.12.2014 №397 Про тимчасове переміщення територіальних органів Держземагенства у Луганській області , Управління Держземагенства у м.Ровеньках Луганської області переміщено на підконтрольну Україні територію і розташовано за адресою: Луганська область, м.Кремінна, просп.Леніна,13. Органом взяття на облік як платника єдиного внеску визначено Рубіжанську ОДПІ ГУ Міндоходів у Луганській області.

З 16.11.2016 перебуває в стані припинення за рішенням засновників, а саме постанови Кабінету Міністрів України від 31.08.2016 №581 Про реформування територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру та наказу Держгеокадастру від 07.11.2016 №296 Про ліквідацію територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства земельних ресурсів України у Луганській області .

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 14.11.2016 №131 була утворена комісія з ліквідації територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства земельних ресурсів України у Луганській області, в тому числі і Управління Держземагенства у м.Ровеньках Луганської області. (а.с.11-20, 25-26, 43-44).

29.05.2017 Головним управлінням ДФС у Луганській області прийнято рішення №0009221311 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, відповідно до якого Позивачу встановлено штраф у розмірі 6986,47 грн. за період з 21.08.2014 по 29.12.2014 та нараховано пеню у розмірі 4680,57 грн. Загальна сума штрафних санкцій складає 11667,05 грн. (а.с.10).

З інформації, зазначеної у витязі з інтегрованої картки платника вбачається, що фінансові санкції застосовані у зв'язку з несвоєчасною сплатою єдиного внеску за період з 21.08.2014 по 29.12.2014 (а.с.55-60).

Спірним питанням у даній справі є правомірність прийняття Відповідачем Рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених позовних вимог, оцінюючи обґрунтованість заперечень Відповідача, суд виходить з такого.

Спірні правовідносини регулюються нормами Податкового кодексу України (далі - ПК України), Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування № 2464-VІ від 08.07.2010 року (далі - Закон №2464), Законом України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII від 02.09.2014 року (далі - Закон №1669) та іншими нормативно-правовими актами стосовно спірних правовідносин.

Порядок обчислення та строки сплати єдиного внеску передбачені статтею 9 Закону №2464-VІ, зокрема ч.8 зазначеної статті передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 ч.1 ст.4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Абзацом першим частини 2 статті 25 Закону № 2464-VІ визначено, що її положення поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобов'язані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до частини десятої та п.2 ч.11 ст. 25 Закону № 2464-VІ, на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум (в редакціях Закону до 28.12.2014 року - у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум).

Закон № 1669-VII, який набрав чинності з 15 жовтня 2014 року, визначає серед іншого тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.

Підпунктом 8 п.4 ст.11 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1669-VII внесено зміни до Закону №2464-VІ, а саме підпункт б) розділ VIII "Прикінцеві та перехідні положення" було доповнено пунктом 9-3 (пункт 9-4 в редакції Закону з 13.03.2015 року) такого змісту:

"9-4. Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

З огляду на дію зазначеної норми Позивач звільняється від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій, передбачених Законом № 2464-VІ за невиконання обов'язків платника єдиного внеску.

Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року №1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (втратив чинність), від 02 грудня 2015р. № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція включено м. Ровеньки Луганської області (Ровеньківська міська рада) та м.Кремінна Луганської області.

Отже, позивач є платником єдиного внеску, визначений статтею 4 Закону №2464-VІ, та який перебуває на обліку в органах доходів і зборів, розташований на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону № 1669-VII, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014.

Посилання Відповідача на необхідність обов'язкового надання сертифікату Торгово-промислової палати України для підтвердження настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань відповідно до положень Закону № 2464 є незмістовним з наступних підстав.

Дані спірні правовідносини стосуються обов'язку Позивача щодо своєчасності сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та врегульовані нормами Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" № 2464, які є спеціальними в даному випадку.

Пункт 9-4 Розділу VIII Закону № 2464 має посилання на Закон № 1669 лише в частині визначення розташування конкретного населеного пункту, який може бути включений у перелік, зазначений у статті 2 Закону № 1669.

Як встановлено в судовому засіданні, і м. Ровеньки Луганської області, і м.Кремінна Луганської області включені у перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, відповідно до положень Закону № 1669.

Стаття 10 Закону № 1669 визначає сертифікат Торгово-промислової палати України як єдиний належний та достатній документ, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань.

Зі змісту вказаної статті чітко вбачається, що нею визначений конкретний документ як підстава для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань. При цьому цією нормою не визначено, за невиконання (неналежне виконання) від якого саме зобов'язання звільняється певна особа. Тобто, для спірних правовідносин стаття 10 Закону № 1669 є загальною нормою.

Пункт 9-4 Розділу VIII Закону № 2464, як спеціальна норма законодавства, не містить жодного посилання на необхідність платника єдиного внеску надання до податкового органу сертифікату Торгово-промислової палати України як необхідного документу в якості підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов'язань щодо сплати (несвоєчасної сплати) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Натомість, підпунктом 14.1.11 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України (далі за текстом - ПК України) однією з ознак безнадійної заборгованості визначена заборгованість, стягнення якої стало неможливим у зв'язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), підтверджених у порядку, передбаченому законодавством.

Тобто, положення статті 10 Закону № 1669 можуть бути застосовані при вирішенні правовідносин, врегульованих Податковим кодексом України.

Однак, відповідно до положень п. 1.3. ст. 1 ПК України цей Кодекс не регулює питання погашення зобов'язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що виключає можливість застосування положень статті 10 Закону № 1669 при вирішенні спірних правовідносин, врегульованих нормами Закону № 2464.

Таким чином, відповідно до пункту 9-4 Розділу VIII Закону № 2464 достатніми підставами для звільнення платника єдиного внеску від відповідальності, передбаченої цим Законом за невиконання (несвоєчасне виконання) обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, є перебування на обліку в податкових органах, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону № 1669, та заява самого платника єдиного внеску до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Оскільки антитерористична операція ще не завершена, то і строки на подачу такої заяви у Позивача ще не сплили.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про те, що до позивача не застосовуються штрафні та фінансові санкції, передбачені Законом №2464-VІ за невиконання обов'язків платника єдиного внеску у спірний період в силу Закону.

Суд вважає, що пункт 9-4 розділу VIII Закону №2464-VІ є діючим на теперішній час, зміни безпосередньо до Закону №2464-VІ щодо виключення (або викладення в новій редакції тощо) п.9-4 розділу VIII цього Закону внесені не були.

Таким чином, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, наявними є підстави для задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у сумі 1600,00 грн., оскільки позовні вимоги задоволено в повному обсязі, відповідно до ч.1 ст.94 КАС України судові витрати підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Луганській області (а.с.2).

Керуючись ст.ст. 2, 17, 71,86, 94, 158-163,186,254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Управління Держземагенства у м.Ровеньках Луганської області в особі комісії з ліквідації територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства земельних ресурсів України у Луганській області до Головного управління ДФС у Луганській області про скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені задовольнити.

Скасувати рішення Головного управління ДФС у Луганській області від 29.05.2017 №0009221311 "Про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску".

Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Луганській області (ЄДРПОУ 39591445) на користь Управління Держземагенства у м.Ровеньках Луганської області в особі комісії з ліквідації територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства земельних ресурсів України у Луганській області (ЄДРПОУ 38121186) витрати, пов'язані зі сплатою судового збору в сумі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) грн. 00 коп.

Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Повний текст постанови складено та підписано 07 серпня 2017 року.

Суддя Н.М. Басова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2017
Оприлюднено09.08.2017
Номер документу68133484
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/802/17

Постанова від 04.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Швед Е.Ю.

Ухвала від 05.09.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Постанова від 02.08.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 02.08.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Постанова від 02.08.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 11.07.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні