Постанова
від 14.07.2017 по справі 357/8800/16-а
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 липня 2017 року м.Київ № 357/8800/16-а

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Червінчик Галини Іванівни, державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Борозенця Михайла Сергійовича, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Державне підприємство Експерементальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН, Національна академія аграрних наук України, Фурсівська сільська рада Білоцерківського району, Білоцерківська районна державна адміністрація Київської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

Суть спору: до Білоцерківського міськрайонного суду Київської області звернувся ОСОБА_1 з позовом до Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії.

Ухвалою Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 06.09.2016 відкрито провадження у справі №357/8800/16-а.

03.10.2016 до Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від позивача надійшла уточнена позовна заява, якою позивач збільшив розмір позовних вимог.

Так, в уточненому адміністративному позові позивач заявив п'ять самостійних вимог немайнового характеру, одночасно з цим позивач просив звільнити його від сплати судового збору.

Протокольною ухвалою Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 03.10.2016 суд прийняв до розгляду уточнений адміністративний позов, разом з тим, як вбачається з журналу судового засідання від 03.10.2016 у справі №357/8800/16-а, питання про звільнення позивача від сплати судового збору судом вирішено не було, будь-яких ухвал з цього приводу місцевим судом не постановлялось.

У судовому засіданні 10.11.2016 позивачем було подано уточнений адміністративний позов, в якому позивач просив залучити до участі у справі співвідповідачів та уточнив позовні вимоги та виклав їх в наступній редакції: визнати протиправним та скасувати рішення дії державного кадастрового реєстратора Борозенця М.С. щодо державної реєстрації земельної ділянки загальною площею 54,8683 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням для сільськогосподарського призначення, яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області та відкриття Поземельної книги на цю земельну ділянку 08.12.2015; скасувати рішення державного кадастрового реєстратора Борозенця М.С. про державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 54,8683 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням для сільськогосподарського призначення, яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області; зобов'язати Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області скасувати запис в Державному земельному кадастрі та Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 54,8683 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням для сільськогосподарського призначення, яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області; визнати протиправним та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора Червінчик Г.І. №РВ-3200296032016 від 27.04.2016 про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру; зобов'язати Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей до державного земельного кадастру від 27.04.2016 та зареєструвати в Національній кадастровій системі України земельну ділянку площею 0,1000 га, розташовану на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, з цільовим призначенням - для індивідуального садівництва, із земель сільськогосподарського призначення державної власності згідно проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність на ім'я ОСОБА_1 та видати витяг з Державного земельного кадастру на цю земельну ділянку.

Одночасно позивачем було повторно заявлене клопотання про звільнення від сплати судового збору.

Ухвалою Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 10.11.2016 уточнену позовну заяву прийнято до розгляду судом, залучено до участі у справі у якості відповідачів - державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Червінчик Галину Іванівну, державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Борозенця Михайла Сергійовича, залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Головне управління Держгеокадастру у Київській області, Державне підприємство Експерементальна база "Олександрія" інституту захисту рослин НААН, Національну академію аграрних наук України, Фурсівську сільську раду Білоцерківського району, Білоцерківську районну державну адміністрацію Київської області.

Ухвалою Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 10.11.2016 постановлено передати адміністративну справу №357/8800/16-а на розгляд до Київського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 21.12.2016 повернуто адміністративну справу №357/8800/16-а Білоцерківському міськрайонному суду Київської області як передчасно передану, оскільки ухвала Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 10.11.2016 не набрала законної сили.

03.02.2017 адміністративна справа №357/8800/16-а надійшла на адресу Київського окружного адміністративного суду та в результаті автоматизованого розподілу судової справи між суддями Київського окружного адміністративного суду передана на розгляд судді Кушновій А.О.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.02.2017 прийнято адміністративну справу №357/8800/16-а до провадження судді Кушнової А.О. та призначено справу до судового розгляду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 замінено відповідача у справі №357/8800/16-а - Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області на належного - Головне управління Держгеокадастру у Київській області, змінено при цьому його процесуальний статус з третьої особи на відповідача, витребувано від відповідача докази по справі та призначено справу до судового розгляду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.05.2017 судом прийнято до розгляду заяву позивача про уточнення позовних вимог, у якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру в Білоцерківському районі Київської області Михайла Сергійовича Борозенця щодо державної реєстрації земельної ділянки загальною площею 56,3082 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням для сільськогосподарського призначення, яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області та відкриття Поземельної книги на цю земельну ділянку 08.12.2015 року та внесення всіх наступних змін до цієї Поземельної книги в частині земельної ділянки, яка в електронному польовому журналі має точку 1 з координатою Х - НОМЕР_2, координатою Y- НОМЕР_3, точку 2 (Х - НОМЕР_4 та Y- НОМЕР_5), точку 3 (Х - НОМЕР_6 та Y- НОМЕР_7), точку 4 (Х - НОМЕР_8 та Y- НОМЕР_11), точку 5 (Х - НОМЕР_9 та Y- НОМЕР_10), та яка відведена ОСОБА_1;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області скасувати запис в Державному земельному кадастрі та Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 56,3082 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням для сільськогосподарського призначення, яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області та про внесення всіх наступних змін до цієї Поземельної книги в частині земельної ділянки, яка в електронному польовому журналі має точку 1 з координатою Х - НОМЕР_2, координатою Y- НОМЕР_3, точку 2 (Х - НОМЕР_4 та Y- НОМЕР_5), точку 3 (Х - НОМЕР_6 та Y- НОМЕР_7), точку 4 (Х - НОМЕР_8 та Y- НОМЕР_11), точку 5 (Х - НОМЕР_9 та Y- НОМЕР_10), та яка відведена ОСОБА_1;

- визнати протиправним та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області Галини Іванівни Червінчик № РВ-3200296032016 від 27.04.2016 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області зареєструвати в Національній кадастровій системі України земельну ділянку площею 0,1000 га, розташовану на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, з цільовим призначенням - для індивідуального садівництва, із земель сільськогосподарського призначення державної власності згідно Проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність на ім'я ОСОБА_1 та видати витяг з Державного земельного кадастру на цю земельну ділянку.

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області протягом місяця з дня набрання судовим рішенням у даній справі законної сили подати до суду звіт про його виконання.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив про те, що ним на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 14.10.2014 №10-7535/15-14-сг був розроблений проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки (цільове призначення - для індивідуального садівництва), яка розташована на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області. Вказаний проект був погоджений Управлінням Держземагентства у Білоцерківському районі Київської області, шляхом прийняття висновку від 25.03.2015 №06-17/702.

Позивач вказав, що з метою проведення державної реєстрації відповідної земельної ділянки, він звернувся до Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області.

Однак, державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області Червінчик Галиною Іванівною було прийнято рішенням про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру №РВ-3200296032016 від 27.04.2016, у зв'язку з тим, що земельна ділянка, яку мав намір зареєструвати позивач, знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, що використовується Державним підприємством "Експериментальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН" без правовстановлюючих документів.

Позивач зауважив, що у вказаному рішенні йому було рекомендовано надати погодження Державного підприємства "Експериментальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН" на вилучення земельної ділянки.

Проте, позивач не погоджується з правомірністю прийняття спірного рішення, оскільки вимогами чинного законодавства не передбачено необхідність отримання перед проведенням державної реєстрації земельної ділянки погодження землекористувача, а Державне підприємство "Експериментальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН" здійснює використання відповідної земельної ділянки на праві постійного користування за відсутності правовстановлюючих документів.

Крім того, позивач зазначив про те, що йому стало відомо, що державна реєстрація земельної ділянки, загальною площею 56,3082 га (кадастровий номер НОМЕР_1) була проведена на підставі рішення Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області Борозенця Михайла Сергійовича від 08.12.2016.

Однак, позивач не погоджується з правомірністю здійснення відповідачем державної реєстрації вказаної земельної ділянки, оскільки вона була проведена за відсутності затвердженої у встановленому порядку технічної документації із землеустрою.

Позивач зауважив про те, що оригінал відповідної технічної документації в Управлінні Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області відсутній, а у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку відсутня інформація щодо розробників технічної документації та назви рішення, на підставі якого було її затверджено, що, на думку позивача, також свідчить про протиправність проведення відповідачем державної реєстрації вказаної земельної ділянки, загальною площею 56,3082 га (кадастровий номер НОМЕР_1).

Головне управління Держгеокадастру у Київській області, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначило про те, що відповідно до статистичної звітності (форми 6-зем) станом на 01.01.2016 земельна ділянка, загальною площею 54,0689 га (кадастровий номер НОМЕР_1) рахується за Державним підприємством Експериментальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, яке використовує вказану земельну ділянку без правовстановлюючих документів.

Відповідач зазначив про те, що третя особа - Державне підприємство Експериментальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН використовує відповідну земельну ділянку на підставі таких документів як Постанова Президії Української академії аграрних наук "Про підпорядкування Експериментальної бази "Олександрія" від 17.08.2006, протокол №13 та акт приймання-передачі майна та землі ДПЕБСН "Олександрія" від Інституту цукрових буряків УААН" в підпорядкування до інституту захисту рослин УААН від 28.09.2006.

Крім того, відповідач зазначив про те, що ОСОБА_1 як учасник антитерористичної операції має право отримати у приватну власність земельну ділянку, яка розташована на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

Відповідач зауважив про те, що з цією метою Національною академією аграрних наук України було прийнято Постанову "Про вилучення землі із землекористування Державного підприємства "Експериментальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН" від 26.08.2015, на підставі якої з користування третьої особи було вилучено земельну ділянку, загальною площею 123,3 га та передано її до земель запасу Фурсівської сільської ради для подальшої передачі учасникам антитерористичної операції, у тому числі і позивачу, площею 0,1000 га для ведення індивідуального садівництва.

При цьому, відповідач зауважив, що після отримання позивачем відповідного погодження землекористувача, у порядку, передбаченому ч.6 ст.118 Земельного кодексу України, Головне управління Держгеокадастру у Київській області не відмовляє здійснити внесення відомостей до Державного земельного кадастру.

10.10.2016 на адресу Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від представника Національної академії аграрних наук надійшло клопотання про здійснення розгляду справи за відсутності третьої особи.

Головне управління Держгеокадастру у Київській області, державний кадастровий реєстратор Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Червінчик Галина Іванівна, державний кадастровий реєстратор Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Борозенець Михайло Сергійович, Фурсівська сільська рада Білоцерківського району та Білоцерківська районна державна адміністрація Київської області належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи, що підтверджується рекомендованими повідомленнями з відміткою про вручення, у судове засідання 12.07.2017 не з'явились, про причини неявки суду не повідомили.

Суд зазначає, що з метою належного повідомлення Державного підприємства Експериментальна база Олександрія Інституту захисту рослин Національної академії аграрних наук України (ідентифікаційний код 19417665) про дату, час і місце судового розгляду справи копію ухвали суду від 15.06.2017 та повістку про виклик у судове засідання на 12.07.2017 о 12:00 год. було направлено рекомендованою кореспонденцією на поштову адресу третьої особи, що зазначена у позовній заяві - 09150, Київська обл., Білоцерківський р-н., с.Фурси, вул.Олександрійська, буд.4, однак поштове відправлення було повернуто до суду з відміткою відділення поштового зв'язку "через не запит".

Згідно з ч.8 статті 35 КАС України вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до відповідного державного реєстру, або за адресою, яка зазначена її представником, і це підтверджується підписом відповідної службової особи.

Згідно з відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням Державного підприємства Експериментальна база Олександрія Інституту захисту рослин Національної академії аграрних наук України є - 09150, Київська область, Білоцерківський район, с.Фурси, вул.Олександрійська, буд.4.

Відповідно до ч.11 ст. 35 КАС України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Присутній у судовому засіданні 12.07.2017 представник позивача заявив клопотання про здійснення розгляду справи у порядку письмового провадження.

Згідно з частиною 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Протокольною ухвалою суду від 12.07.2017 постановлено здійснювати подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

16.09.2014 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держземагентства у Київській області із клопотанням про надання йому дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для індивідуального садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, яка розташована в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області (т.1, а.с.31).

Розглянувши вказане клопотання, Головним управлінням Держземагентства у Київській області було прийнято наказ від 14.10.2014 №10-7535/15-14-сг, яким позивачеві надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовним розміром 0,1200 га (цільове призначення - для індивідуального садівництва), розташованої на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області (землі сільськогосподарського призначення державної власності) (т.1, а.с.30).

З матеріалів справи слідує, що Державним підприємством "Київський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" на підставі заяви позивача (т.1, а.с.28) було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1000 га у власність гр. ОСОБА_1 для індивідуального садівництва в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області (т.1, а.с.20-51).

Так, відповідно до електронного польового журналу земельна ділянка, відведення якої мав намір здійснити позивач, має наступні координати поворотних точок меж: точка 1 (координати Х - НОМЕР_2 та координати Y- НОМЕР_3), точка 2 (координати Х - НОМЕР_4 та координати Y- НОМЕР_5), точка 3 (координати Х - НОМЕР_6 та координати Y- НОМЕР_7), точка 4 (координати Х - НОМЕР_8 та координати Y- НОМЕР_11), точка 5 (координати Х - НОМЕР_9 та координати Y- НОМЕР_10) (т.1, а.с.40).

Судом встановлено, що вказаний проект землеустрою був погоджений Управлінням Держземагентства у Білоцерківському районі Київської області, що підтверджується висновком від 25.03.2015 №06-17/702 (т.1, а.с.35-36).

З метою здійснення державної реєстрації земельної ділянки, запланованої до відведення, 27.04.2016 позивач звернувся до Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки, яка була зареєстрована 27.04.2016 за №ЗВ-3206808822016 (т.2, а.с.59).

За результатами розгляду вказаної заяви, державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області Червінчик Галиною Іванівною було прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру №РВ-3200296032016 від 27.04.2016 (т.1, а.с.6).

Зі змісту вказаного рішення вбачається, що підставою відмови позивачу у проведенні державної реєстрації земельної ділянки є знаходження в межах земельної ділянки, яку мав намір зареєструвати позивач, іншої земельної ділянки - з кадастровим номером НОМЕР_1, яка використовується ДП ЕБ "Олександрія" без правовстановлюючих документів.

У вказаному рішенні позивачу було рекомендовано надати, відповідно до п.6 ст.118 Земельного кодексу України, погодження землекористувача.

З матеріалів справи слідує, що представник позивача, ОСОБА_4, листом від 11.05.2016 №21 звернулась до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру з адвокатським запитом про надання інформації, зокрема, щодо власника земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, щодо дати виникнення права власності на неї та щодо правових підстав набуття права власності на неї (т.1, а.с.52).

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру листом від 18.05.2016 №29-28-0.21-8413/2-16 надала представнику позивача відповідь, у якій повідомила, що згідно з даними Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 належить до земель сільськогосподарського призначення державної форми власності в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області, відомості про державну реєстрацію речових прав на цю земельну ділянку в Управлінні Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області відсутні і з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не надходили (т.1, а.с.53).

На адвокатський запит представника позивача від 11.05.2016 №22 (т.1, а.с.63) Головне управління Держгеокадастру у Київській області листом від 25.05.2016 №29-10-0.32-12916/2-16 (т.1, а.с.64) повідомило представника позивача про те, що за наявною в Головному управлінні інформацією (відомості Державного земельного кадастру) земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 відноситься до земель державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області (розпорядник земель - Головне управління Держгеокадастру у Київській області) на підставі рішення органу виконавчої влади - Білоцерківської районної державної адміністрації від 21.09.2015 №535.

У вказаному листі також було зазначено, що державна реєстрація земельної ділянки була проведена Управлінням Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області 08.12.2015, а відомості про державну реєстрацію речового права на цю ділянку не надходили.

Також представник позивача звернулась із адвокатським запитом від 11.05.2016 №23 до Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, у якому просила надати інформацію про передачу у власність (користування) Державному підприємству Експерементальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН (Інституту захисту рослин Української академії аграрних наук чи Національній академії аграрних наук України) земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1) (т.1, а.с.61).

Фурсівська сільська рада Білоцерківського району Київської області листом від 16.05.2016 №265/02-14 повідомила представнику позивача про те, що земельна ділянка, якій в подальшому був присвоєний кадастровий номер НОМЕР_1, із земель сільськогосподарського призначення державної власності у власність (користування) ні Державному підприємству "Експерементальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН", ні Інституту захисту рослин Української академії аграрних наук, ні Національній академії аграрних наук України не передавалась (т.1, а.с.62).

На адвокатський запит представника позивача від 11.05.2016 №24 про надання інформації про передачу у власність (користування) Державному підприємству Експерементальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН (Інституту захисту рослин Української академії аграрних наук чи Національній академії аграрних наук України) земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1) (т.1, а.с59), Національна академія аграрних наук України листом від 16.06.2016 №10.1.3/116 (т.1, а.с.60) повідомила, що відповідно до державної статистичної звітності форми №6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" за Державним підприємством "Експерементальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН" рахуються земельні ділянки на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, проте з різних причин документи, які посвідчують право постійного користування землею, своєчасно оформлені не були.

Також представник позивача звернулась із адвокатським запитом від 24.05.2016 №28 до Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області, у якому просила надати копію рішення Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області від 21.09.2015 №535 та інших рішень, які передували прийняттю вказаного рішення та на підставі яких проведено державну реєстрацію земельної ділянки з подальшим присвоєнням їй кадастрового номеру НОМЕР_1 (т.1, а.с.56).

Розглянувши вказаний запит, Білоцерківська районна державна адміністрація Київської області листом від 30.05.2016 №1049/06-23 повідомила, що розпорядження від 21.09.2015 №535 було прийнято, зокрема, на підставі Постанови Президії Національної академії аграрних наук України від 26.08.2015 (протокол №9) "Про вилучення землі із користування Державного підприємства "Експерементальна база "Олександрія" Інститут захисту рослин НААН" та клопотань Київської обласної державної адміністрації (т.1, а.с.57).

З матеріалів справи вбачається, що представник позивача звернулась до Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області із адвокатським запитом від 15.06.2016 №35, в якому просила надати інформацію про проведення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, а також документи, на підставі яких була відкрита Поземельна книга на вказану земельну ділянку (т.1, а.с.54).

Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області листом №29-1005-99.4-802/2-16 від 23.06.2016 повідомило представнику позивача про те, що Поземельна книга на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 була відкрита 08.12.2015 на підставі рішення Білоцерківської районної державної адміністрації №535 від 21.09.2015, однак технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в Управлінні відсутня.

У вказаному листі було повідомлено, що земельна ділянка, яка розташована на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, рахується та використовується ДП Експерементальна база Олександрія Інститут захисту рослин НААН згідно державної статистичної звітності (форми 6-зем) землі сільськогосподарського призначення державної власності (т.1, а.с.55).

Також представник позивача звернулась із адвокатським запитом від 17.08.2016 №36 до Центру надання адміністративних послуг Білоцерківської районної державної адміністрації, у якому просила, зокрема, надати копію форми 6-зем державної статистичної звітності щодо земельної ділянки, яка розташована на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області та використовується ДП Експерементальна база Олександрія Інститут захисту рослин НААН (т.1, а.с.73).

Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області листом від 29.08.2016 №29-1005-99.4-945/2-16 повідомило, що земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 була сформована в 2013 році без відкриття Поземельної книги, у той час як державна реєстрація цієї земельної ділянки з відкриттям Поземельної книги була здійснена Державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області Борозенцем М.С. 08.12.2015 (т.1, а.с.73).

З матеріалів справи слідує, що державна реєстрація земельної ділянки (кадастровим номером НОМЕР_1), загальною площею 54,8683 га, була здійснена 08.12.2015 Управлінням Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 15.09.2015 року, про що свідчить витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.05.2016 №НВ-3206517622016.

З вказаного витягу з ДЗК вбачається, що документом який є підставою для виникнення права власності, є рішення органу виконавчої влади Білоцерківської районної державної адміністрації від 21.09.2015 № 535 (т.1, а.с.5).

Не погоджуючись з правомірністю прийняття державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області Червінчик Галиною Іванівною рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 27.04.2016 №РВ-32000296032016 та діями державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру в Білоцерківському районі Київської області Борозенця Михайла Сергійовича щодо державної реєстрації земельної ділянки загальною площею 56,3082 га, кадастровий номер НОМЕР_1, позивач звернувся з даним позовом до суду, з приводу чого суд зазначає таке.

Відповідно до ч.1 ст.79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Частиною1 ст.79-1 Земельного кодексу України визначено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно з ч.2 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі (ч.3 ст.79-1 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч.4 ст.79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною 5 ст.79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно із ч.1 ст.1 Закону України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 №3613-VI (далі-Закон №3613, зі змінами та доповненнями, які були чинні на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера. Так, порядок державної реєстрації земельної ділянки визначений ст.24 Закону №3613. Відповідно до ч.1 ст.24 Закону №3613 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Згідно із ч.3 ст.24 Закону №3613 державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою:

- особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;

- власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;

- органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Частиною 4 ст.24 Закону №3613 встановлено, що для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:

- заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;

- оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;

- документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви:

перевіряє відповідність документів вимогам законодавства;

за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації (ч.5 ст.24 Закону №3613).

Відповідно до ч.6 ст.24 Закону №3613 підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:

розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;

невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Згідно із ч.9 ст.24 Закону №3613 при здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.

Аналогічні за змістом положення закріплені в пунктах 109-111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 (далі-Порядок №1051, зі змінами та доповненнями, які були чинні на момент виникнення спірних відносин).

При цьому, суд звертає увагу позивача на п.107 Порядку №1051, яким встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49 - 54 цього Порядку.

З огляду на вказане, суд не приймає до уваги посилання позивача на відсутність затвердженої технічної документації із землеустрою як на підставу, яка унеможливлює проведення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, оскільки рішення про затвердження документації із землеустрою приймається органом державної влади або органом місцевого самоврядування безпосередньо вже після проведення державної реєстрації відповідної земельної ділянки

Відповідно до п.112 Порядку №1051 після прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про затвердження документації із землеустрою, яка є підставою для державної реєстрації земельної ділянки, та надання Держгеокадастру або його територіальному органові відповідно до компетенції засвідченої копії такого рішення Державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить відповідні відомості до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.

До Поземельної книги в паперовій формі додається засвідчена копія рішення, яке є підставою для внесення відомостей до неї.

Наведене положення відповідає пункту 54 Порядку №1051, який визначає, що до Поземельної книги в паперовій формі додаються всі документи, що є підставою для внесення відомостей до неї.

Згідно з підпунктом 15 пункту 24 Порядку №1051 до Державного земельного кадастру вноситься інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку:

- назва та дата розроблення документації із землеустрою, відомості про її розробників;

- назва, дата та номер рішення про затвердження документації із землеустрою, найменування органу, що його прийняв, електронні копії відповідних документів;

- інформація про документи, на підставі яких встановлено нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці, до складу якої входить земельна ділянка, згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.

Отже, з огляду на вищенаведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про те, що після затвердження документації із землеустрою, на підставі якої була зареєстрована земельна ділянка, та надання територіальному органові Держгеокадастру відповідного примірника рішення, інформація про це вноситься до Державного земельного кадастру, а до Поземельної книги в паперовій формі додається засвідчена копія рішення.

Відповідно до частини 3 статті 32 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 №858-IV розробники документації із землеустрою зобов'язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою.

Аналогічні положення закріплені в пункті 3.1 Вимог до технічного і технологічного забезпечення виконавців (розробників) робіт із землеустрою, затверджених наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.04.2013 №255, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.04.2013 за №694/23226.

Відповідно до пункту 9 Положення про Державний фонд документації із землеустрою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 № 1553, залежно від виду документації та рівня проведення землеустрою розробник цієї документації безоплатно передає копії матеріалів виконаних робіт до:

Головного фонду - із землеустрою, проведеного на загальнодержавному рівні;

регіонального фонду - із землеустрою, проведеного на регіональному рівні;

місцевого фонду - із землеустрою, проведеного на місцевому рівні.

При цьому, слід зазначити, що згідно зі статтею 1 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.

Отже, після затвердження у встановленому порядку документації із землеустрою копія такої технічної документації із землеустрою передається її розробником до Державного фонду документації із землеустрою.

При цьому, суд звертає увагу на те, що нормами чинного земельного законодавства передбачена обов'язкова наявність у територіальному органі Держгеокадастру, який здійснював державну реєстрацію земельної ділянки, примірників як погодженої, так і затвердженої документації із землеустрою.

У позовній заяві позивач, обґрунтовуючи протиправність державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, зазначив про те, що державна реєстрація відповідної земельної ділянки, яка мала місце 08.12.2015, була проведена за відсутності технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 15.09.2015, а лише з відкриттям Поземельної книги, що, на думку позивача, суперечить вимогам чинного законодавства.

Як було вказано вище, статтею 24 Закону №3613 та пунктом 110 Порядку №1051 передбачено, що для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подається, серед іншого , документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Вимоги до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа визначені Додатком 1 до Порядку №1051 (далі - Вимоги), пунктом 3 яких обумовлено, що зміст електронного документа формується на основі відомостей, що містяться у паперових документах, складених виконавцями робіт.

При цьому, відповідно до пункту 50 Порядку №1051 Поземельна книга в електронній (цифровій) формі відкривається шляхом її формування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру з використанням даних електронного документа .

Згідно з пунктом 53 Порядку №1051 Поземельна книга в паперовій формі відкривається шляхом роздрукування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відповідної Поземельної книги в електронній (цифровій) формі .

На виконання ухвали Київського окружного адміністративного суду від 06.02.2017, Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області було надано Поземельну книгу №3220488300:01:001:0027, яку створено за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, тобто шляхом роздрукування відповідної Поземельної книги в електронній (цифровій) формі (т. 2, а.с. 60-157).

Отже, з матеріалів справи вбачається, що у Головного управління Держгеокадастру у Київській області зберігається в електронній формі Поземельна книга на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1, яка, як зазначено вище, відкривається на підставі електронного документа, який, в свою чергу, формується на основі відомостей, що містяться у паперових документах.

Разом з тим, суд зазначає, що наявність у Головного управління Держгеокадастру у Київській області відповідної документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, у формі електронного документа не дозволяє суду зробити чіткий та безумовний висновок про існування документації із землеустрою в паперовій формі, оскільки такий висновок буде носити характер припущень та не підтверджується належними та допустимими доказами.

Так, відповідно до частини 3 статті 163 Кодексу адміністративного судочинства України у мотивувальній частині постанови зазначаються обставини, встановлені судом із посиланням на докази, мотиви неврахування окремих доказів, а також мотиви, з яких суд виходив при ухваленні рішення, і положення закону, якими він керувався.

Згідно з частиною 4 статті 70 КАС України обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Враховуючи, що відсутність на момент проведення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 документації із землеустрою в паперовій формі є спірними обставинами у цій справі, доведення протилежного можливо виключно шляхом надання доказів наявності такої документації.

Відповідно до положень статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язку суд витребовує названі документи та матеріали.

Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.

З метою повного та всебічного з'ясування обставин справи, ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 05.04.2017, 16.05.2017 та 15.06.2017 було витребувано від Державного підприємства Експерементальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН копію технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка є підставою для державної реєстрації земельної ділянки площею 54,8683 га, яка знаходиться у користуванні Головного управління Держгеокадастру у Київській області (згідно витягу з ДЗК від 18.05.2016) у замовника на її розроблення. Також ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 16.05.2017 та від 15.06.2017 було витребувано вказані докази від Головного управління Держгеокадастру у Київській області та від Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області.

Крім того, ухвалами суду від 16.05.2017 та від 15.06.2017 було витребувано від Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області докази та інформацію про те, чи приймалось Білоцерківською РДА рішення про затвердження Технічної документації на земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1. Проте, ані відповідачами, ані третіми особами не було надано примірник технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), або будь-яких належних та допустимих доказів наявності на момент проведення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 технічної документації із землеустрою в паперовій формі та її надання державному кадастровому реєстратору.

Відповідно до пункту 4 Вимог до електронного документа вноситься інформація, зокрема, про результати та виконавців робіт із землеустрою та оцінки земель, топографо-геодезичних робіт.

Згідно з пунктом 30 Вимог в елементі "Територіальна зона (група об'єктів Державного земельного кадастру)" (TerritorialZoneInfo) зазначаються, зокрема, такі елементи та дані:

2) в елементі "Виконавець" (Executor) - інформація про виконавця робіт із встановлення меж територіальної зони, зокрема:

- в елементі "Прізвище, ім'я та по батькові особи" (ExecutorName) - прізвище, ім'я та по батькові особи, яка підготувала документацію із землеустрою щодо встановлення меж територіальної зони;

- в елементі "Посада виконавця" (ExecutorPosition) - посада особи, яка підготувала документацію із землеустрою щодо встановлення меж територіальної зони;

- в елементі "Контактна інформація" (ContactInfo) - номер телефону (Phone), номер факсу (Fax), електронна адреса (Email);

- в елементі "Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника" (Qualification) - номер кваліфікаційного сертифіката (QualificationNumber) та дата його видачі (Qualification Date).

Пунктом 54 Вимог передбачено, що елемент "Реквізити документації" (TechnicalDocumentationInfo) складається з елементів, які містять інформацію про вид документації, проведення її державної експертизи та затвердження, в яких, зокрема, зазначаються:

1) в елементі "Вид документації" (DocumentationType) - код виду документації згідно з додатком 8;

2) в елементі "Дата складення документації" (DraftingDate) - дата складення документації виконавцем робіт (з урахуванням витрат часу на доопрацювання, що обумовлені зауваженнями, викладеними у висновку державної експертизи землевпорядної документації);

3) в елементі "Реєстраційні дані документації" (RegistrationDate) - така інформація:

- в елементі "Обліковий номер документації" (BookNumber) - номер документації, який присвоюється її розробником або територіальним органом Держгеокадастру;

- в елементі "Дата реєстрації" (RegistrationDate) - дата реєстрації документації;

- в елементі "Орган, що зареєстрував документацію" (RegistrationAuthority) - найменування органу, який зареєстрував документацію;

4) в елементі "Перелік документів, які використовуються для формування електронного документа" (DocumentList) - послідовно відповідно до змісту документації код документа згідно з додатком 9. У разі відсутності коду документа, який міститься у документації, зазначається його повна назва.

Відповідно до пункту 70 Вимог для внесення даних до елементів електронного документа використовуються уніфіковані типи даних (комплексні типи) згідно з додатками 4, 6, 11, 28, 31, 37 і 38, в яких зазначаються, зокрема:

1) у комплексному типі "Відомості про виконавця робіт" (ExecutorInfo) - інформація про:

- прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - підприємця або найменування юридичної особи, яка є розробником документації із землеустрою (CompanyName);

- податковий номер юридичної особи, яка є розробником документації із землеустрою (EDRPOU);

- податковий номер фізичної особи, яка є розробником документації із землеустрою (TaxNumber);

- прізвище, ім'я, по батькові (ChiefName) та посаду (ChiefPosition) особи, що відповідає за дотримання вимог законодавства під час виконання таких робіт (Chief);

- прізвище, ім'я, по батькові (ExecutorName) та посаду (ExecutorPosition) особи, яка є безпосереднім виконавцем робіт із землеустрою та/або оцінки земель, контактну інформацію (ContactInfo);

- місце проживання (PostalAddress) виконавця робіт з використанням комплексного типу, зазначеного у підпункті 6 цього пункту.

Проте, суд зауважує, що під час розгляду справи відповідачами не була надана інформація з електронного документа про реквізити документації, інформація про заявника, а також відомості про виконавця робіт, що сприяло б витребуванню документації із землеустрою в паперовій формі безпосередньо від виконавця.

Отже, з огляду на те, що відповідачами під час розгляду справи не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження правомірності здійснення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, суд дійшов висновку про те, що державна реєстрація вказаної земельної ділянки була здійснена державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Білоцерківському районі Київської області Борозенцем Михайлом Сергійовичем за відсутності технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в паперовій формі та без її надання державному кадастровому реєстратору, що суперечить положенням статті 24 Закону №3613 та пункту 110 Порядку №1051.

При цьому, наявність зареєстрованої земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 об'єктивно перешкоджає реалізації позивачеві свого права на отримання у власність земельної ділянки, дозвіл на відведення якої був наданий йому ще 03.10.2014.

За таких обставин, суд визнає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, вимоги позивача про визнання протиправними дій державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру в Білоцерківському районі Київської області Борозенця Михайла Сергійовича щодо державної реєстрації земельної ділянки загальною площею 56,3082 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням для сільськогосподарського призначення, яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області та відкриття Поземельної книги на цю земельну ділянку 08.12.2015 року та внесення всіх наступних змін до цієї Поземельної книги, в частині земельної ділянки, яка в електронному польовому журналі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 для індивідуального садівництва в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області має координати поворотної точки 1 (Х - НОМЕР_2 та Y- НОМЕР_3), точки 2 (Х - НОМЕР_4 та Y- НОМЕР_5), точки 3 (Х - НОМЕР_6 та Y- НОМЕР_7), точки 4 (Х - НОМЕР_8 та Y- НОМЕР_11) та точки 5 (Х - НОМЕР_9 та Y- НОМЕР_10).

Згідно зі статтею 1 Закону №3613 державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, внесення відомостей до нього та здійснення державної реєстрації земельних ділянок частиною 2 статті 7 Закону №3613 віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до частини 8 статті 9 Закону №3613 державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).

Частиною 10 статті 24 Закону №3613 визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

- поділу чи об'єднання земельних ділянок;

- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Однак, наведені випадки скасування державної реєстрації земельної ділянки розраховані на відсутність спірних правовідносин та не можуть обмежувати право особи на захист своїх земельних прав та інтересів у разі неправомірної реєстрації земельної ділянки за іншою особою.

Документами Державного земельного кадастру, які створюються під час його ведення, є, зокрема, Поземельні книги (ч.1 ст.18 Закону №3613), які відкриваються під час здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки (ч.1 ст. 24 Закону №3613).

Згідно з частиною 1 статті 25 Закону №3613 Поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: а) кадастровий номер; б) площа; в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); г) склад угідь; ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); д) нормативна грошова оцінка; е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; ж) кадастровий план земельної ділянки; з) дата державної реєстрації земельної ділянки; и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; ї) дані про бонітування ґрунтів.

Відповідно до частини 3 статті 26 Закону №3613 зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом.

Пунктами 60-61 Порядку №1051 передбачено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються:

- в електронній (цифровій) формі - електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора;

- у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.

Отже, однією з підстав для внесення відомостей до Державного земельного кадастру є судове рішення.

За таких обставин, враховуючи встановлені судом обставини неправомірного здійснення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1, повний та ефективний захист порушеного права позивача також потребує скасування Державним кадастровим реєстратором у Поземельній книзі запису про державну реєстрацію земельної ділянки, загальною площею 56,3082 га, з кадастровим номером НОМЕР_1, з цільовим призначенням для сільськогосподарського призначення, яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області та про внесення всіх наступних змін до Поземельної книги в частині земельної ділянки, яка в електронному польовому журналі має координати поворотної точки 1( Х - НОМЕР_2 та Y- НОМЕР_3), точки 2 (Х - НОМЕР_4 та Y- НОМЕР_5), точки 3 (Х - НОМЕР_6 та Y- НОМЕР_7), точки 4 (Х - НОМЕР_8 та Y- НОМЕР_11) та точки 5 (Х - НОМЕР_9 та Y- НОМЕР_10), яка була відведена ОСОБА_1.

При цьому, враховуючи положення постанови Кабінету Міністрів України 31.08.2016 №581 "Про реформування територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" та наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2017 №38 "Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру у Київській області" належним відповідачем в цій частині позовних вимог є Головне управління Держгеокадастру у Київській області.

На підставі викладеного, суд вважає такою, що підлягає задоволенню, вимогу позивача про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Київській області скасувати в Поземельній книзі №3220488300010010027 запис про державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 56,3082 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення, яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, в частині земельної ділянки, яка в електронному польовому журналі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 для індивідуального садівництва в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області має координати поворотної точки 1 (Х - НОМЕР_2 та Y- НОМЕР_3), точки 2 (Х - НОМЕР_4 та Y- НОМЕР_5), точки 3 (Х - НОМЕР_6 та Y- НОМЕР_7), точки 4 (Х - НОМЕР_8 та Y- НОМЕР_11) та точки 5 (Х - НОМЕР_9 та Y- НОМЕР_10).

Суд звертає увагу на те, що відповідно до частини 4 статті 25 Закону №3613 поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Аналогічні положення закріплені в пункті 57 Порядку №1051.

Пунктом 58 Порядку №1051 закріплено, що у разі закриття Поземельної книги Державний кадастровий реєстратор:

1) за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру проставляє на титульному аркуші Поземельної книги в електронній (цифровій) формі електронну позначку про факт її закриття за власним електронним цифровим підписом;

2) проставляє на титульному аркуші Поземельної книги в паперовій формі позначку про факт її закриття за формою згідно з додатком 9.

Таким чином, скасування Державним кадастровим реєстратором запису у Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 в частині відповідної земельної ділянки є підставою для закриття Поземельної книги у цій частині.

З огляду на те, що підставою для відмови у проведенні державної реєстрації земельної ділянки, запланованої позивачем до відведення, були посилання державного кадастрового реєстратора на знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки - з кадастровим номером НОМЕР_1, державна реєстрація якої, як встановлено вище, була здійснена протиправно, суд дійшов висновку про необхідність задоволення вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру в Білоцерківському районі Київської області Червінчик Галини Іванівни про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 27.04.2016 №РВ-3200296032016.

При цьому, суд зазначає, що викладена в примітці до цього рішення рекомендація державного кадастрового реєстратора щодо необхідності отримання погодження землекористувача (Державного підприємства "Експерементальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН") на вилучення земельної ділянки не має юридичного значення та є особистою думкою посадової особи Управління, оскільки підставою для прийняття спірного рішення було саме посилання на знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки, що відповідає положенням ч.6 ст. 24 Закону №3613 та п.111 Порядку №1051.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.06.2017 від Інституту Біоенергетичних культур і цукрових буряків Національної академії аграрних наук, як від установи, під порядкуванням якої знаходилося ДП Експерементальна база "Олександрія Інституту захисту рослин НААН до прийняття президією Української академії аграрних наук постанови від 17.08.2006 №13, за якою третя особа була передана у підпорядкування Інституту захисту рослин УААН, було витребувано копії документів, які підтверджують (підтверджували) право користування земельною ділянкою ДП Експерементальної бази Олександрія Інституту захисту рослин НААН .

На виконання вимог вказаної ухвали суду, Інститут Біоенергетичних культур і цукрових буряків Національної академії аграрних наук листом від 03.07.2017 №07/7483 повідомив суд про відсутність копій документів (державний акт, матеріали землекористування, технічна документація або інші), які підтверджують (підтверджували) право користування земельною ділянкою ДП Експерементальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН (т.3, а.с.82).

Відповідачами під час розгляду справи, всупереч положенням статті 71 КАС України, також не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження наявності у Державного підприємства Експерементальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН будь-яких прав на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1, у той час як матеріали справи свідчать, що зазначене підприємство користувалося землею без правовстановлюючих документів, тобто самовільно (стаття 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель"), а наявність інформації про землекористувача в державній статистичній звітності форми №6-зем, на яку посилається відповідач в запереченнях проти адміністративного позову (яка до того ж була скасована з 01.01.2016 на підставі наказу Державної служби статистики України від 19 серпня 2015 року N190), не може замінювати правовстановлюючі документи та не свідчить про наявність у цієї особи прав на землю.

Також суд звертає увагу на те, що Головне управління Держгеокадастру у Київській області в листі від 25.05.2016 №29-10-0.32-12916/2-16 зазначило, що земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 відноситься до земель державної власності сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області на підставі рішення органу виконавчої влади - Білоцерківської районної державної адміністрації від 21.09.2015 №535.

Так, розпорядженням Білоцерківської районної державної адміністрації від 21.09.2015 №535 (т.2, а.с.35) було вилучено із землекористування Державного підприємства Експерементальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН земельну ділянку площею 123,3 га сільськогосподарських угідь (рілля), для ведення індивідуального садівництва учасниками антитерористичної операції в адміністративних межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, та передано цю ділянку до земель запасу цієї ради (т.2, а.с.35).

З вказаного розпорядження вбачається, що підставою вилучення земельної ділянки є постанова Президії Національної академії аграрних наук України від 26.08.2015 (протокол №9), яким надано згоду на вилучення із землекористування Державного підприємства Експерементальна база Олександрія Інституту захисту рослин НААН земельної ділянки площею 123,3 га) (т.2, а.с.33-34).

Суд зазначає, що сам факт перебування земельної ділянки у запасі спростовує наявність будь-яких прав на неї з боку третіх осіб, оскільки відповідно до ч.2 ст.19 Земельного кодексу України земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 належить до земель державної форми власності, власником цієї ділянки зазначено Головне управління Держгеокадастру у Київській області, будь-яка інформація про перебування ділянки у користуванні Державного підприємства "Експерементальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН" у витязі не зазначена.

Отже, відсутність у Державного підприємства "Експерементальна база "Олександрія" Інституту захисту рослин НААН" будь-яких прав на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 спростовує викладені в спірному рішенні твердження державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру в Білоцерківському районі Київської області Червінчик Галини Іванівни про необхідність отримання погодження землекористувача.

Щодо вимоги позивача про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Київській області зареєструвати в Національній кадастровій системі України земельну ділянку площею 0,1000 га, розташовану на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, з цільовим призначенням - для індивідуального садівництва, із земель сільськогосподарського призначення державної власності згідно Проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність на ім'я ОСОБА_1 та видати витяг з Державного земельного кадастру на цю земельну ділянку, то суд звертає увагу на те, що відповідно до положень частини 2 статті 7, частин 4, 8 статті 9 Закону №3613 здійснення державної реєстрації земельної ділянки належить до виключної компетенції органів Держгеокадастру та їх посадових осіб - державних кадастрових реєстраторів.

При цьому, згідно з частиною 7 статті 9 Закону №3613, втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов'язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.

Згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Аналізуючи дане положення, суд приходить до висновку, що під дискреційним повноваженням розуміють таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийняті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому законодавцем повноважень.

Тобто дискреційні повноваження - це законодавча встановлена компетенція владних суб'єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб'єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

Разом з тим, згідно з ч.2 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Таким чином, захист порушеного права позивача у судовому порядку полягає у зобов'язанні Головного управління Держгеокадастру у Київській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки загальною площею 0,1000 га, розташованої на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області.

Отже, позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Приймаючи до уваги обставини справи, суд вважає за необхідне зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області, яке є суб'єктом владних повноважень, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення, з таким розрахунком, щоб суб'єкт владних повноважень мав реальну можливість виконати судове рішення у визначений законом і цим рішенням спосіб з урахуванням об'єктивних обставин.

На підставі викладеного, керуючись статтями 160-163, 267, Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1.Адміністративний позов задовольнити частково.

2.Визнати протиправними дії державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру в Білоцерківському районі Київської області Борозенця Михайла Сергійовича щодо державної реєстрації земельної ділянки загальною площею 56,3082 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням 01 "землі сільськогосподарського призначення", яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, та відкриття 08.12.2015 року Поземельної книги №3220488300010010027 та про внесення всіх наступних змін до Поземельної книги №3220488300010010027 в частині земельної ділянки, яка в електронному польовому журналі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 для індивідуального садівництва в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області має координати поворотної точки 1 (Х - НОМЕР_2 та Y- НОМЕР_3), точки 2 (Х - НОМЕР_4 та Y- НОМЕР_5), точки 3 (Х - НОМЕР_6 та Y- НОМЕР_7), точки 4 (Х - НОМЕР_8 та Y- НОМЕР_11) та точки 5 (Х - НОМЕР_9 та Y- НОМЕР_10).

3.Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області скасувати в Поземельній книзі №3220488300010010027 запис про державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 56,3082 га, кадастровий номер НОМЕР_1, з цільовим призначенням 01 "землі сільськогосподарського призначення", яка розташована у межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, в частині земельної ділянки, яка в електронному польовому журналі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину ОСОБА_1 для індивідуального садівництва в межах Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області має координати поворотної точки 1 (Х - НОМЕР_2 та Y- НОМЕР_3), точки 2 (Х - НОМЕР_4 та Y- НОМЕР_5), точки 3 (Х - НОМЕР_6 та Y- НОМЕР_7), точки 4 (Х - НОМЕР_8 та Y- НОМЕР_11) та точки 5 (Х - НОМЕР_9 та Y- НОМЕР_10).

4.Визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Київській області Червінчик Галини Іванівни про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 27.04.2016 №РВ-3200296032016.

5.Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки загальною площею 0,1000 га, яка розташована на території Фурсівської сільської ради Білоцерківського району Київської області, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення якої був наданий наказом Головного управління Держземагентства у Київській області від 14.10.2014 №10-7535/15-14-сг.

6.В решті позовних вимог у задоволені позову відмовити.

7.Встановити для Головного управління Держгеокадастру у Київській області строк для надання суду звіту про виконання судового рішення - один місяць з дня набрання законної сили судовим рішенням.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Кушнова А.О.

Дата ухвалення рішення14.07.2017
Оприлюднено15.08.2017
Номер документу68262006
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —357/8800/16-а

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Ухвала від 14.09.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Ухвала від 15.09.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Постанова від 14.07.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 12.07.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 15.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 15.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 16.05.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 16.05.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 05.04.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні