ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬ КОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, те л.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
19.11.09 р. С права № 41/186пн
Суддя господарського суду Донецької області Гончар ов С.А.
при секретарі судового зас ідання Говор О.С.
розглянув у відкритому суд овому засіданні господарськ ого суду справу
за позовом: Прокурора Київ ського району м. Донецька в ін тересах держави в особі Доне цької міської ради, м. Донецьк
до відповідача: Суб' єкта п ідприємницької діяльності ОСОБА_1, м. Донецьк
про зобов' язання звільни ти самовільно зайняту земель ну ділянку площею 0,0172 га під ро зміщення торгівельного паві льйону по реалізації товарів народного споживання та під благоустрій, а саме вимощену плиткою ФЕМ по АДРЕСА_1, пр ивести земельну ділянку в пр идатний для використання ста н; зобов' язання сплатити ро змір заподіяної шкоди у сумі 1851,90 грн.
При участі представників :
від позивача: Момотенко О .П. - довіреність від 06.11.2009 №01/1 3-5338
від відповідача: ОСОБА_1 - особисто
в засіданні приймали участ ь: прокурор Бахарєв М.А. - пос відчення №НОМЕР_2
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Київського район у м. Донецька звернувся до гос подарського суду Донецької о бласті з позовом в інтересах держави в особі Донецької мі ської ради до Суб' єкта підп риємницької діяльності ОС ОБА_1 про зобов' язання зві льнити самовільно зайняту зе мельну ділянку площею 0,0172 га пі д розміщення торгівельного п авільйону по реалізації това рів народного споживання та під благоустрій, а саме вимощ ену плиткою ФЕМ по АДРЕСА_1 , привести земельну ділянку в придатний для використання стан, зобов' язання сплатити розмір заподіяної шкоди у су мі 1851,90 грн.
В обґрунтування позовних в имог прокурор посилався на т е, що відповідачем використо вується земельна ділянка пло щею 0,0172 га під розміщення торгі вельного павільйону по реалі зації товарів народного спож ивання та під благоустрій, а с аме вимощена плиткою ФЕМ по АДРЕСА_1 із земель житлової та громадської забудови, із н их: земельна ділянка площею 0,0 114 га використовується без пра вовстановлюючих документів та державної реєстрації, що є порушенням ст. 125 Земельного к одексу України, земельна діл янка площею 0,0058 використовуєт ься самовільно під збільшен ня будівлі магазину без прав овстановлюючих документів, б ез встановлення її меж в нату рі (на місцевості), одержання д окумента, що посвідчує право на неї та його державної реєс трації, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу Україн и.
Прокурором зазначено, що шк ода, яка заподіяна відповіда чем та розрахована відповідн о до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної вн аслідок самовільного зайнят тя земельних ділянок, викори стання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зн яття ґрунтового покриву (род ючого шару ґрунту) без спеціа льного дозволу, затвердженог о постановою КМУ від 25.07.2007 року № 963, склала 1851,90 грн.
Позивачем позов прокурора підтримано.
Відповідач вимоги суду не в иконав, відзиву на позовну за яву не подав. Враховуючи, що на явних в матеріалах справи до кументів та пояснень достатн ьо для прийняття рішення, суд вважає за можливе відповідн о до ст.75 ГПК України вирішити спір по суті.
Розглянувши матеріали сп рави, вислухавши пояснення п редставників сторін, суд ВСТ АНОВИВ:
Державним інспектором - гол овним спеціалістом Централь ного регіонального відділу з контролю за використанням т а охороною земель в Донецькі й області 22.09.2009 року проведено п еревірку відповідача відпов ідно до вимог статей 6, 10 Закону України „Про державний конт роль за використанням та охо роною земель” з питання дотр имання вимог земельного зако нодавства, результати якої в икладені в акті перевірки ві д 22.09.2009 року.
Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксован о, що на час перевірки відпові дачем використовується земе льна ділянка загальною площе ю 0,0172 га під розміщення торгіве льного павільйону по реаліза ції товарів народного спожив ання та під благоустрій, а сам е вимощена плиткою ФЕМ по А ДРЕСА_1 із земель житлової т а громадської забудови, із ни х: земельна ділянка площею 0,0114 га використовується без прав овстановлюючих документів т а державної реєстрації, що є п орушенням ст. 125 Земельного ко дексу України, земельна діля нка площею 0,0058 використовуєть ся самовільно під збільшенн я будівлі магазину без право встановлюючих документів, бе з встановлення її меж в натур і (на місцевості), одержання до кумента, що посвідчує право н а неї та його державної реєст рації, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України .
За результатами перевірки Державною інспекцією з конт ролю за використанням та охо роною земель в Донецькій обл асті відповідачу 22.09.2009 року вид ано приписи № 031945 та № 031946, якими в ідповідачу приписано усунут и порушення земельного закон одавства.
04.11.2009 року здійснено повторну перевірку відповідача з пит ання дотримання вимог земель ного законодавства, якою вст ановлено, що на час перевірки відповідачем не виконано ви моги припису від 22.09.2009 року № 031946, порушення земельного законо давства не усунено.
Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтован ими та такими, що підлягають з адоволенню з огляду на насту пне.
Основним законом, яким регу люються земельні відносини, є Конституція України. Крім ц ього, земельні відносини рег улюються іншими, прийнятими відповідно до Конституції за конами і підзаконними актами , а саме законами України "Про землеустрій", "Про державний к онтроль за використанням та охороною земель", "Про місцеве самоврядування" та іншими за конами, також Земельним коде ксом України, прийнятим Верх овною Радою України 25.10.2001 року, який набув чинності з 01.01.2002 року .
Відповідно до частини пе ршої статті 13 Конституції Укр аїни земля є об'єктом права вл асності Українського народу , від імені якого це право здій снюють органи державної влад и і органи місцевого самовря дування в межах, визначених ц ією Конституцією, іншими зак онодавчими актами України.
Cтаттею 2 Земельного Кодексу України передбачено, що земе льні відносини - це суспіль ні відносини щодо володіння, користування і розпорядженн я землею. Суб'єктами земельни х відносин є громадяни, юриди чні особи, органи місцевого с амоврядування та органи держ авної влади.
Завданням земельного зако нодавства є регулювання земе льних відносин з метою забез печення права на землю грома дян, юридичних осіб, територі альних громад та держави, рац іонального використання та о хорони земель.
Стаття 12 Земельного кодексу України встановлює повноваж ення сільських, селищних, міс ьких рад у галузі земельних в ідносин. Зокрема, до їх повнов ажень належить: розпорядженн я землями територіальних гро мад; надання земельних ділян ок у користування із земель к омунальної власності відпов ідно до цього Кодексу; органі зація землеустрою; здійсненн я контролю за використанням та охороною земель комунальн ої власності; додержання зем ельного та екологічного зако нодавства.
Підстави набуття права на з емлю передбачені статтею 116 Зе мельного кодексу України. У ц ій статті врегульовані відно сини щодо набуття громадянам и та юридичними особами прав а власності та права користу вання земельними ділянками і з земель державної або комун альної власності. Підставою набуття права на землю у таки х випадках є рішення органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визнач ених цим Кодексом або за ре зультатами аукціону.
На підставі рішень сільськ их, селищних, міських рад, а в о кремих випадках - районних і обласних рад, земельні ділян ки передаються у власність г ромадян і юридичних осіб із з емель комунальної власності шляхом відведення їх в натур і (на місцевості) та оформленн я відповідних правовстановл юючих документів.
Порядок надання у постійне користування земельних діля нок встановлений статтею 123 Зе мельного кодексу України. Та к, згідно ч. 1 цієї статті надан ня земельних ділянок держа вної або комунальної власн ості у користування здійсню ється на підставі рішень орг анів виконавчої влади або ор ганів місцевого самоврядува ння. Рішення зазначених орга нів приймається на підставі проектів землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок у разі зміни цільового призн ачення земельних ділянок; на дання в користування земел ьних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).
Надання у користування з емельної ділянки, межі як ої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її ці льового призначення, здійсн юється на підставі технічної документації із землеустро ю щодо складання документ а, що посвідчує право корис тування земельною ділянкою.
Відповідно ст. 123 Земельно го кодексу України особа, зац ікавлена в одержанні у корис тування земельної ділянки і з земель державної або комун альної власності за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельно ї ділянки до відповідної сіл ьської, селищної, міської, рай онної, обласної ради, Кабінет у Міністрів України, Ради мін істрів Автономної Республ іки Крим, місцевої держав ної адміністрації.
Умови і строки розроблення проектів відведення земельн их ділянок визначаються дого вором , укладеним замовником з виконавцем цих робіт відп овідно до типового договору .
Розроблений проект від ведення земельної ділянк и погоджується з територіаль ним органом виконавчої влад и з питань земельних ресур сів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, п риродоохоронним і санітарн о-епідеміологічним органам и, а також з відповідним т ериторіальним органом викон авчої влади з питань лісов ого або водного господарств а (у разі вилучення (викупу), на дання, зміни цільового приз начення земельних ділянок лісогосподарського призна чення чи водного фонду). Погод жений проект відведення зе мельної ділянки після одерж ання позитивного висновку де ржавної землевпорядної експ ертизи у випадках, передбач ених законом, подається разо м з клопотанням про надання земельної ділянки до ві дповідної державної адміні страції, Ради міністрів Авт ономної Республіки Крим аб о сільської, селищної, міськ ої, районної, обласної ради , які розглядають його в міс ячний строк і в межах своїх п овноважень, визначених цим К одексом, приймають рішення п ро надання земельної ділянк и у користування.
Рішенням про надання земел ьної ділянки у користування за проектом її відведення зд ійснюється: затвердження про екту відведення земельної ді лянки; вилучення (викуп) земе льних ділянок у землекори стувачів (землевласників) і з затвердженням умов вилу чення (викупу) земельних діля нок (у разі необхідності); нада ння земельної ділянки особі у користування з визначення м категорії земель та її вико ристання і затвердженням умо в надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо від шкодування втрат сільськог осподарського та лісогос подарського виробництва, в становлення обґрунтованих г раничних термінів забудови земельної ділянки.
Згідно статті 125 Земельного кодексу України право власн ості та право постійного кор истування на земельну ділянк у виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує прав о власності чи право постійн ого користування земельною д ілянкою, та його державної ре єстрації. Лише така реєстрац ія надає документам легітимн ості.
Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладен ня договору оренди і його дер жавної реєстрації.
Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї, т а державної реєстрації забор оняється (п. 3 ст. 125 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст. 126 Земель ного кодексу України право в ласності на земельну ділянку і право постійного користув ання земельною ділянкою посв ідчується державними актами . Форми державних актів затве рджуються Кабінетом Міністр ів України.
Право оренди землі офор мляється договором, який р еєструється відповідно до за кону.
Визначення терміну „самов ільне зайняття земельних діл янок” наведене в ст. 1 Закону У країни „Про державний контро ль за використанням та охоро ною земель”. За приписами ціє ї статті, самовільне зайнятт я земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичн е використання земельної діл янки за відсутності відповід ного рішення органу виконавч ої влади чи органу місцевого самоврядування про її перед ачу у власність або надання у користування (оренду) або за в ідсутності вчиненого правоч ину щодо такої земельної діл янки, за винятком дій, які відп овідно до закону є правомірн ими.
Виходячи з матеріалів спра ви, рішення позивача про пере дачу відповідачу у власність спірної земельної ділянки а бо надання її у користування (оренду), відсутнє, в матеріал ах справи відсутні вчинені в ідповідачем правочини щодо с пірної земельної ділянки.
Відповідно до ст. 33 Господ арського процесуального код ексу України кожна сторона п овинна довести ті обставини справи, на які вона посилаєть ся, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Судом встановлено, що спірн а земельна ділянка використо вується відповідачем самові льно, з порушенням земельног о законодавства, що підтверд жується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дот римання вимог земельного зак онодавства від 22.09.2009 року
Тобто, матеріалами справи п ідтверджується самовільне з аволодіння відповідачем спі рною земельною ділянкою, що н е спирається на закон і відбу вається з порушенням визначе ного порядку надання земельн их ділянок, що здійснюється б ез наявності відповідного рі шення та/або вчинення правоч ину щодо спірної земельної д ілянки.
Відповідачем не надано суд у документів, що підтверджую ть право відповідача на кори стування земельною ділянкою площею 0,0172 га під розміщення т оргівельного павільйону по р еалізації товарів народного споживання та під благоустр ій, а саме вимощену плиткою ФЕ М по АДРЕСА_1.
Заходів щодо усунення пору шень земельного законодавст ва відповідачем не вжито, сам остійно земельну ділянку від повідачем не звільнено.
Згідно статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки під лягають поверненню власника м землі або землекористувача м без відшкодування затрат, п онесених за час незаконного користування ними. Підприємс тва, установи, організації та громадяни, винні у самовільн ому зайнятті земель, зобов'яз ані самостійно (за власний ра хунок) привести ділянку до ст ану, придатного для використ ання, відновити порушені меж ові знаки, знести самовільно зведені будівлі.
Відповідно до ч.3 ст.212 цього Кодексу повернення самовіль но зайнятих земельних діляно к провадиться за рішенням су ду.
Відповідно Методики визн ачення розміру шкоди, заподі яної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (р одючого шару ґрунту) без спец іального дозволу, затверджен ої постановою Кабінету Мініс трів України від 25.07.2007 року № 963, г оловним спеціалістом Центра льного регіонального відділ у з контролю за використання м та охороною земель було зді йснено розрахунки розміру шк оди, заподіяної внаслідок са мовільного зайняття відпові дачем земельної ділянки на т ериторії м. Донецька під збіл ьшення території з благоустр ою біля будівлі магазину, роз ташованої в м. Донецьку по А ДРЕСА_1, та заподіяної внасл ідок самовільного зайняття в ідповідачем земельної ділян ки на території м. Донецька пі д збільшення будівлі магазин у, розташованої в м. Донецьку п о АДРЕСА_1, відповідно до я ких загальний розмір заподія ної шкоди склав 1851,90 грн.
Відповідно до вимог ст. 2 З акону України “Про плату за з емлю” використання землі в У країні є платним.
Згідно статті 5 цього ж зако ну об'єктом плати за землю є зе мельна ділянка, а також земел ьна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванн і, у тому числі на умовах оренд и. Суб'єктом плати за землю (пл атником) є власник земельної ділянки, земельної частки (па ю) і землекористувач, у тому чи слі орендар.
Ст. 156 Земельного кодексу Укр аїни власникам землі та земл екористувачам відшкодовуют ься збитки, заподіяні внаслі док, зокрема, неодержання дох одів за час тимчасового неви користання земельної ділянк и.
Відповідно до ст. 22 Цивіль ного кодексу України збиткам и вважаються доходи, які особ а могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її п раво не було порушене (упущен а угода). Пунктом 16 Пленуму Вер ховного Суду України № 7 від 16.04 .2004 року передбачено, що недоот римані суми вважаються шкодо ю і підлягають стягненню на к ористь власника, права якого порушено.
Отже, протиправними діями в ідповідача, які полягають у н езаконному, самовільному вик ористанні земельної ділянки , порушено право власності те риторіальної громади міста і , відповідно, завдано шкоду в с умі 1851,90 грн.
Частиною 1 статті 1166 Цивільно го кодексу України встановле но, що майнова шкода, завдана м айну юридичної особи, відшко довується в повному обсязі о собою яка її завдала.
Таким чином, суд вважає поз овні вимоги обґрунтованими т а такими, що підлягають задов оленню.
Судові витрати згідно ст. 49 Г осподарського процесуально го кодексу України суд покла дає на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст. 13 Конституції У країни, ст.ст. 2, 12, 116, 123, 125, 126, 156, 212 Земел ьного кодексу України, ст. 16 За кону України „Про оренду зем лі”, ст. 1 Закону України „Про д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель”, с т. 2, 5 Закону України “Про плат у за землю”, ст. 22, 1166 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 4 3, 49, 82-85 Господарського процесуа льного кодексу України суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Прокурора Київського району м. Донецьк а в інтересах держави в особі Донецької міської ради до Су б' єкта підприємницької дія льності ОСОБА_1 про зобов' язання звільнити самовільно зайняту земельну ділянку пл ощею 0,0172 га під розміщення торг івельного павільйону по реал ізації товарів народного спо живання та під благоустрій, а саме вимощену плиткою ФЕМ по АДРЕСА_1, привести земель ну ділянку в придатний для ви користання стан; зобов' язан ня сплатити розмір заподіяно ї шкоди у сумі 1851,90 грн. - задово льнити.
Зобов' язати Суб' єкта пі дприємницької діяльності ОСОБА_1 (83027, АДРЕСА_2, ІНН НОМЕР_1) звільнити самовіль но зайняту земельну ділянку площею 0,0172 га під розміщення то ргівельного павільйону по ре алізації товарів народного с поживання та під благоустрій , а саме вимощену плиткою ФЕМ п о АДРЕСА_1, привести земел ьну ділянку в придатний для в икористання стан.
Стягнути з Суб' єкта підпр иємницької діяльності ОСО БА_1 (83027, АДРЕСА_2, ІНН НОМ ЕР_1) на користь Донецької мі ської ради (83050, м. Донецьк, вул. А ртема, 98, ЄДРПОУ 02312844) розмір запо діяної шкоди у сумі 1851,90 грн.
Стягнути з Суб' єкта підпр иємницької діяльності ОСО БА_1 (83027, АДРЕСА_2, ІНН НОМ ЕР_1) на користь Державного б юджету України державне мит о в розмірі 187 грн.
Стягнути з Суб' єкта підпр иємницької діяльності ОСО БА_1 (83027, АДРЕСА_2, ІНН НОМ ЕР_1) на користь Державного б юджету України (розрахунков ий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Дон ецькій області, МФО 834016, отриму вач: код ЄДРПОУ 34686537, державний б юджет м. Донецьк, Ворошиловсь кий район; призначення плате жу: код бюджетної класифікац ії 22050000) витрати з інформаційно -технічного забезпечення роз гляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2009 |
Оприлюднено | 25.01.2011 |
Номер документу | 6835820 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Гончаров С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні