Постанова
від 14.08.2017 по справі 623/2207/16-а
ІЗЮМСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Номер справи 623/2207/16-а

Номер провадження 2-а/623/9/2017

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2017 року Ізюмський міськрайонний суд Харківської області

в складі: головуючого - судді Гуренко М.О.

з участю: секретаря - Телешевської В.Ю.

позивача: ОСОБА_1

представника позивача: ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Ізюмі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області, треті особи: Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_4 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и в :

В серпні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з зазначеним позовом до Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Просив визнати бездіяльність Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області щодо відмови у внесенні змін до розпорядження Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області № 432 від 13 грудня 2011 року - протиправною.Зобов'язати Ізюмську районну державну адміністрацію Харківської області розглянути його заяву про внесення змін до пункту 1 розпорядження Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області № 432 від 13 грудня 2011 року (зі змінами, внесене ми розпорядженням Ізюмської РДА № 58 від 02.03.2012) в частині зазначення площі земельної ділянки резервного фонду сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь державної власності, розташованих за межами населених пунктів Бражківської сільської ради Ізюмського району Харківської області. Зобов'язати Ізюмську районну державну адміністрацію Харківської області передати йому у користування на умовах оренди земельної ділянки 6322880800:01:000:0194, яка розташована за межами населених пунктів Бражківської сільської ради Ізюмського району з площею 84,0554 га.

Ухвалою судді від 24 січня 2017 року залучено до участі в справі Головне Управління Держгеокадастру у Харківській області, яке знаходиться за адресою: 61022, м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром, під'їзд 1, поверх 6, 7, в якості третьої особи.

Ухвалою судді від 20 березня 2017 року залучено до участі у справі ОСОБА_4, який зареєстрований за адресою: 63550, АДРЕСА_1 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог.

В травні ОСОБА_1 змінив позовні вимоги та просив визнати бездіяльність Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області щодо відмови у внесенні змін до розпорядження Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області № 432 від 13 грудня 2011 року - протиправною.Зобов'язати Ізюмську районну державну адміністрацію Харківської області розглянути його заяву про внесення змін до пункту 1 розпорядження Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області № 432 від 13 грудня 2011 року (зі змінами, внесене ми розпорядженням Ізюмської РДА № 58 від 02.03.2012) в частині зазначення площі земельної ділянки резервного фонду сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь державної власності, розташованих за межами населених пунктів Бражківської сільської ради Ізюмського району Харківської області.Визнати розпорядження Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області № 395 від 28 листопада 2013 року Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності - протиправним та скасувати.

В судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.

Відповідач у судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлявся належним чином, заперечень проти позову суду не надсилав.

Третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Харківській областіу судове засідання не з'явилися, надали письмові заперечення проти позову, в яких просили в задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи - ОСОБА_4 проти позову заперечував, просив в задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні встановлено, що на підставі розпорядження Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області від 13.12.2011 № 432 землевпорядною організацією було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, державної форми власності гр. ОСОБА_1 Цільове призначення земельної ділянки: для ведення фермерського господарства на території Бражківської сільської ради Ізюмського району Харківської області . (а.с.9).

Позивач звернувся до землевпорядної організації з метою розроблення та погодження у встановленому порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і подальшого подання такого проекту Відповідачу.

Розглянувши заяву ОСОБА_1 враховуючи матеріали геодезичних вимірювань, отриманих під час розробки землевпорядної документації, розпорядженням Ізюмська РДА № 58 від 02.03.2012 року були внесено зміни у розпорядження № 432 від 13.12.2011 року в частині зазначення площі земельної ділянки, а саме: замінено площу 83,6 га на площу 85,3447 га. (а.с.10).

21 травня 2013 року між позивачем як землекористувачем та відповідачем було укладено Договір про відшкодування втрат бюджету Ізюмського району від ненадходження коштів за фактичне землекористування № 1-7 від 21.05.2013 року, оскільки, починаючи з 2013 року позивач фактично користувався даною земельною ділянкою, і сплачував на користь відповідача грошові кошти у розмірі відповідно до розрахунку суми втрат. (а.с.12-14). Розмір площі земельної ділянки, що перебувала у користуванні позивача відображена у Довідці щодо площі земельної ділянки, яка фактично використовується без правовстановлюючих документів у 2013 році. (а.с.15).

Фактичне користування позивачем спірною земельною ділянкою тривало впродовж 2013 -2015 років, що підтверджується Актами встановлення (визначення) втрат бюджету Ізюмського району від ненадходження коштів за фактичне землекористування від 04.06.2014 року, 01.04.2015 року, складеними районною робочою групою з питань раціонального та ефективного використання земель, запобігання порушенням земельного законодавства та роз'яснювальної роботи щодо земельної реформи (а.с.16,17).

Згідно умов Договору № 1-7 від 21.05.2013 (п.п.2,5) сторони обумовили строк його дії до моменту отримання позивачем правовстановлюючих документів, і, крім того, позивач взяв на себе зобов'язання уточнювати розмір щомісячної оплати за користування спірною земельною ділянкою на наступний рік. Позивач неодноразово звертався до відповідача та отримував розрахунок суми, що підлягала до сплати у наступному році. Відповідачем за весь період фактичного користування спірною земельною ділянкою, не було направлено жодного повідомлення, заборони на користування, вимоги про припинення користування, або про намір узгодити дострокове припинення дії Договору.

На підставі розпоряджень відповідача № 432, 58 ТОВ Фірма-Земля розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, державної форми власності позивачу. Цільове призначення земельної ділянки: для ведення фермерського господарства на території Бражківської сільської ради Ізюмського району Харківської області .

Землевпорядною організацією Проект було подано на погодження Управлінню Держземагентства в Ізюмському районі Харківської області, і за результатами розгляду, 22 серпня 2014 року Проект погоджений Управлінням.

На підставі Технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності по Бражківській сільській раді Ізюмського району Харківської області , розробленої за дозволом відповідача № 279 від 05 серпня 2013 року Про надання дозволу на проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та затвердженої розпорядженням № 395 від 28 листопада 2013 року Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності була сформована та зареєстрована у Державному земельному кадастрі земельна ділянка 6322880800:01:000:0194, площа якої на 97,77 % перетинається із площею земельної ділянки щодо якої позивачу надано дозвіл на розроблення проекту, і яка фактично перебувала у його користуванні. (а.с.18).

Факт реєстрації земельної ділянки 6322880800:01:000:0194 унеможливив внесення відомостей Державним кадастровим реєстратором до Державного земельного кадастру на підставі заяви та розробленої на замовлення Позивача землевпорядної документації щодо спірної земельної ділянки.

Відомості стосовно земельної ділянки, зазначені у розпорядженні Відповідача від 13.12.2011 року № 432 (зі змінами, внесеними розпорядженням Ізюмської РДА від 02.03.2012 року № 58), та відомості внесені до Державного земельного кадастру під час реєстрації спірної земельної ділянки мають відмінності.

Ці відмінності у відомостях, наявні стосовно однієї характеристики об'єкта, а саме площі земельної ділянки 6322880800:01:000:0194, яка на 2,2312 % (за відомостями внесеними до Державного земельного кадастру за результатами проведеної інвентаризації) та площею на яку позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою з метою подальшої передачі в оренду, можливо усунути шляхом внесення змін у розпорядження Ізюмської РДА, яким надано дозвіл позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Позивач 30 червня 2016 року повторно звернувся до відповідача із заявою про передачу йому в оренду спірної земельної ділянки, шляхом внесення змін до розпорядження Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області від 13 грудня 2016 року № 432.

Листом Ізюмської РДА від 29 липня 2016 року № 01-22/1795 позивачу надано відповідь про неможливість внесення відповідних змін та подальшої передачі йому спірної земельної ділянки. (а.с.23).

Керуючись статтею 122 Земельного кодексу України, яка визначає повноваження органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування, викладена в редакції Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набув чинності 01 січня 2013 року, розпорядження землями сільськогосподарського призначення є компетенцією центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів. З 01.01.2013 року розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної форми власності не відноситься до повноважень районної державної адміністрації, що унеможливлює внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 13.12.2011 року № 432.

Відповідно до вимог частини 1 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до пункту 3 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Харківській області завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Харківської області.

Згідно з пункту 13 Положення про Головне управління, до компетенції останнього належить розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Харківської області.

Головне управління Держгеокадастру у Харківській області відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України наділене повноваженнями з передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб в межах області.

У даних документах позивач зазначений як землекористувач.

Згідно п. 14.1.73. Податкового кодексу України визначено, що землекористувачі - це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", що закріплено у статті 126 Земельного кодексу України.

Слід зазначити, що відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ч. 2 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою ст атті 134 цього Кодексу.

Порядок передачі земельних ділянок в оренду передбачений статтею 124 Земельного кодексу України.

Зміст вищезазначених розпоряджень відповідача від 13.12.2011 року № 432 та від 02.03.2012 року № 58 свідчить про надання позивачу лише дозволу на розроблення проекту землеустрою, а ні надання земельної ділянки у користування на умовах оренди.

Відтак позивач не надав доказів на підтвердження свого статусу саме у якості землекористувача у розумінні вищезазначених норм законодавства.

Крім того, ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першоюстатті 71 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст. 2, 3, 11, 71, 158-163 КАС України, суд -

п о с т а н о в и в :

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Зобов'язати Ізюмську районну державну адміністрацію Харківської області розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення змін до пункту 1 розпорядження Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області № 432 від 13 грудня 2011 року (зі змінами, внесене ми розпорядженням Ізюмської районної державної адміністрації № 58 від 02.03.2012 року) в частині зазначення площі земельної ділянки резервного фонду сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь державної власності, розташованих за межами населених пунктів Бражківської сільської ради Ізюмського району Харківської області, визнавши протиправною відмову у розгляді такої заяви.

В задоволенні інших позовних вимог - відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Ізюмський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.

Суддя М.О. Гуренко

СудІзюмський міськрайонний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення14.08.2017
Оприлюднено19.08.2017
Номер документу68375852
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —623/2207/16-а

Постанова від 29.08.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Золотніков Олександр Сергійович

Ухвала від 01.06.2018

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Золотніков Олександр Сергійович

Ухвала від 16.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 09.01.2018

Адміністративне

Верховний Суд

Стародуб О.П.

Ухвала від 08.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 15.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні