Головуючий у 1 інстанції - Свергун І.О.
Суддя-доповідач - ОСОБА_1
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 серпня 2017 року справа №812/803/17
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Василенко Л.А., суддів: Гайдара А.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12 липня 2017 року у справі № 812/803/17 за позовом Управління Держземагенства у м.Стаханові Луганської області в особі Комісії з ліквідації територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агенства земельних ресурсів України у Луганській області до Головного управління ДФС у Луганській області про скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач - Управління Держземагенства у м.Стаханові Луганської області в особі Комісії з ліквідації територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агенства земельних ресурсів України у Луганській області (далі - Управління Держземагенства у м.Стаханові) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Луганській області (далі ГУДФС у Луганській області), в якому просив скасувати рішення №0001461311 від 25.05.2017 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску (а.с. 3-9).
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 12 липня 2017 року зазначений позов Управління Держземагенства у м.Стаханові задоволено, а саме: визнано протиправним та скасовано рішення ГУДФС у Луганській області від 25.05.2017 №0001461311 про застосування до управління Держземагентства у м. Стаханові Луганської області штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 30578,39 грн. (а.с. 57-60).
Відповідач не погодився з рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій посилався на порушення норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим просив скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову, якою відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування доводів посилався на відсутність підстав звільнення позивача від сплати єдиного внеску, у зв'язку з неподанням останнім заяви про звільнення від відповідальності та відсутності сертифікату Торгово-промислової палати України (далі ТТП України) (а. с. 67-69).
Від позивача надійшли письмові заперечення на апеляційну скаргу, в яких вважав неприйнятними доводи відповідача щодо необхідності подання заяви про звільнення від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску та наявності Сертифікату ТТП України, оскільки в силу норм Законів №1669 та 2464 платники єдиного внеску, які знаходяться на обліку на території проведення антитерористичної операції, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання обов'язку зі сплати єдиного внеску. Просив апеляційну скаргу залишити без задоволення. А постанову суду першої інстанції без змін як обґрунтовану та законну ( А. С. 80 - 121).
Відповідно до п.2 ч.1 ст.197 КАС України судом апеляційної інстанції справу розглянуто в порядку письмового провадження за матеріалами, наявними у справі.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, вивчила доводи апеляційної скарги, перевірила їх за матеріалами справи, врахувала письмові заперечення позивача на доводи апеляційної скарги і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Управління Держземагенства у м.Стаханові зареєстровано в якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 38555909, знаходиться на обліку ГУДФС у Луганській області як платник єдиного внеску (а. с. 13).
Наказом Держземагентства України від 02.12.2014 № 397 Про тимчасове переміщення територіальних органів Держземагентства у Луганській області вирішено перемістити тимчасово територіальні органи Держземагентства у Луганській області, які розташовані на тимчасово неконтрольованій території, згідно з додатком 1, зокрема, управління Держземагентства у м. Стаханові Луганської області переміщено до м. Лисичанська, вул. Сєвєродонецька, 62 (а.с. 11-12).
Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 07.11.2016 № 296 вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агентства земельних ресурсів України у Луганській області, у тому числі Управління Держземагентства у м. Стаханові (а.с. 14-18).
25.05.2017 ГУДФС у Луганській області прийнято рішення №0001461311 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким до позивача застосовано штраф в сумі 10568,06 грн. (10% до 01.01.2015) за період з 20.08.2014 до 30.12.2014; штраф в сумі 2718,57 грн. (20% з 01.01.2015) за період з 20.03.2015 до 22.05.2017 та нараховано пеню у розмірі 17291,76 грн. (0,1 % суми недоїмки) (а.с. 10).
Спірним у справі є правомірність застосування до позивача штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску спірним рішенням №0001461311 від 25.05.2017.
Наявність порушення строків сплати сум єдиного внеску позивачем не є спірною обставиною між сторонами і не підлягає доказуванню.
Спірні правовідносини врегульовані нормами Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування №2464-VІ від 08.07.2010 року (далі Закон №2464) та Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII від 02.09.2014 року (далі Закон №1669) в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин.
Обов'язок та строки сплати єдиного внеску передбачені пунктами 4 і 5 частини першої статті 4, частиною восьмою статті 9 Закону №2464.
Статтею 6 Закону № 2464 платник єдиного внеску зобов'язаний: зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (п. 1 ч. 2); подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування (п. 4 ч. 2).
На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу (ч.10 ст.25 Закону №2464).
Пунктом 2 частини 11 статті 25 Закону № 2464 встановлено, що орган доходів і зборів за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладає на платника єдиного внеску штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Згідно з положеннями п. 9-4 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону №2464 платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення ОСОБА_2 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року N 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Згідно норм ст. 1 Закону № 1669 період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення ОСОБА_2 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення ОСОБА_2 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Статтею 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1669 визначено, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (14.10.2014), і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення цього Закону. Дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення. Закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Згідно з п.5 ст.11 Прикінцеві та перехідні положення Закону №1669 Кабінету Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону: забезпечити прийняття відповідно до своєї компетенції нормативно-правових актів, що випливають із цього Закону; затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення ОСОБА_2 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року N 405/2014, у період з 14 квітня 2014 року до її закінчення; у десятиденний строк з дня закінчення антитерористичної операції прийняти остаточний перелік; привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити розробку і перегляд міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади України їх нормативно-правових актів, що випливають із цього Закону.
Відповідно до п. 3 Указу Президента України Про рішення ОСОБА_2 національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 цей Указ набирає чинності з дня його опублікування. Зазначений Указ Президента України був опублікований у офіційному виданні Офіційний вісник Президента України від 14.04.2014. Таким чином, Указ Президента України від 14 квітня 2014 року №405/2014 набув чинності 14.04.2014.
Розпорядженням КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1669 був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком.
Відповідно до Додатку в розділі Луганська область 1. Міста обласного значення: під номером 13 зазначено м. Сєвєродонецьк (Сєвєродонецька міська рада) та під номером 14 м. Стаханов (Стахановська міська рада).
Розпорядженням КМУ від 05 листопада 2014 року № 1079-р Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 зупинена дія розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція .
Розпорядженням КМУ від 2 грудня 2015 р. № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком.
Згідно з Додатком в розділі Луганська область 1. Міста обласного значення: під номером 13 зазначено м. Сєвєродонецьк (Сєвєродонецька міська рада) та під номером 14 м. Стаханов (Стахановська міська рада).
Також пунктом 3 визнано такими, що втратили чинність: розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція ; розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 1079 Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 .
Отже, Закон №1669 визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції.
Розпорядженням КМУ від 30 жовтня 2014 року № 1053-р затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, в якому зазначене місто Сєвєродонецьк. При цьому в самому змісті цього розпорядження прямо вказано, що воно прийняте на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 Закону № 1669.
Розпорядженням КМУ від 05 листопада 2014 року № 1079-р зупинена дія розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053-р. При цьому в самому змісті цього розпорядження відсутнє будь-яке нормативне обґрунтування.
Розпорядженням КМУ від 2 грудня 2015 р. № 1275-р визнано такими, що втратили чинність: розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053 та від 05.11.2014 № 1079 та знову був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, в якому зазначене місто Сєвєродонецьк. При цьому знову в самому змісті цього розпорядження (№ 1275-р від 02.12.2015) прямо вказано, що воно прийняте на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 Закону № 1669-VII від 02.09.2014.
Прийнявши розпорядження КМУ від 05.11.2014 № 1079-р про зупинення дії розпорядження КМУ від 30.10.2014 № 1053-р, Кабінет Міністрів України до 02.12.2015 не прийняв жодного іншого розпорядження, яким би був затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Наявність такого розпорядження обумовлена фактом тривання в цей період антитерористичної операції відповідно до Указу Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та дією норм Закону № 1669-VII від 02.09.2014, зокрема, частини 5 статті 11.
Таким чином, в період з 05.11.2014 по 18.12.2015 (дата набрання чинності розпорядження № 1275-р від 02.12.2015) розпорядження КМУ від 05.11.2014 № 1079-р суперечило Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції . Як наслідок, в силу приписів ч. 3 ст. 11 Закону № 1669-VII від 02.09.2014 вказане розпорядження не діяло, що автоматично в силу приписів закону надає статус чинності розпорядженню КМУ від 30.10.2014 № 1053-р, яким місто Стаханов та місто Сєвєродонецьк Луганської області віднесено до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Розпорядження КМУ від 30.10.2014 № 1053-р в період з 05.11.2014 до 18.12.2015 не було скасоване або визнане таким, яке втратило чинність, а отже, в силу приписів ч. 3 ст. 11 Закону № 1669-VII від 02.09.2014 у вказаний вище період часу розпорядження КМУ від 30.10.2014 № 1053-р діяло.
Доводи апеляційної скарги щодо ненадання позивачем заяви про звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання обов'язку своєчасного перерахування єдиного внеску колегія суддів не приймає, оскільки надання такої заяви відповідачу згідно з наведеними вище нормами Закону №2464 передбачено в разі невиконання обов'язку, визначеного частиною другою статті шостої Закону №2464 щодо своєчасної та в повному обсязі сплати єдиного внеску, а не в разі звільнення платника єдиного внеску від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зазначеного обов'язку.
Також є неприйнятним довід відповідача про те, що наявність або відсутність сертифікату торгово-промислової палати також не впливає на вирішення спірних відносин, оскільки аналіз наведених вище законів та нормативно-правових актів, якими регулюються спірні відносини, дає підстави для висновку, що відповідальність у вигляді застосування штрафних (фінансових) санкцій за невиконання обов'язку щодо своєчасного перерахування єдиного внеску в повному обсязі не застосовується до платників єдиного внеску за умови, якщо вони перебувають на обліку в податкових органах на території, де здійснювалася антитерористична операція (далі АТО). Факт знаходження підприємства-позивача на території здійснення АТО не є спірним.
З огляду на встановлені обставини та норми наведених законів, якими регулюються спірні відносини, в їх сукупності, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що звільнення позивача-платника єдиного внеску від відповідальності за невиконання обов'язків, передбачених ч.2 ст.6 Закону №2464, не передбачає подання відповідної заяви податковому органу, оскільки в спірний період діяла імперативна норма щодо незастосування штрафних та фінансових санкцій, передбачених Законом №2464 за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення АТО, якщо платник перебуває на обліку в органах доходів і зборів, розташованих в зоні проведення АТО, внаслідок чого спірне рішення відповідача №0001461311 від 25.05.2017 було протиправним на дату його прийняття та підлягає скасуванню.
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції розглянув справу з дотриманням норм матеріального та процесуального права, підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст.195 ч.1, ст.197 ч.1 п.2, ст.198 ч.1 п.1, ст.200, ст.205 ч.1 п.1, ст.206, ст. 212, ст. 254 ч.5 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 12 липня 2017 року у справі № 812/803/17 за позовом Управління Держземагенства у м.Стаханові Луганської області в особі Комісії з ліквідації територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і Державного агенства земельних ресурсів України у Луганській області до Головного управління ДФС у Луганській області про скасування рішення залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання законної сили.
Головуючий Л.А. Василенко
Судді: А.В. Гайдар
ОСОБА_2
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2017 |
Оприлюднено | 24.08.2017 |
Номер документу | 68450577 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні