Постанова
від 22.08.2017 по справі 812/579/17
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Петросян К.Є.

Суддя-доповідач - ОСОБА_1

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 серпня 2017 року справа №812/579/17

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів : головуючого судді Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сухарька М.Г., при секретарі судового засідання Борисові А.А., за участю представника позивача ОСОБА_2, розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року у справі № 812/579/17 за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства «Перлина смаку» про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені, -

ВСТАНОВИВ :

20 квітня 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства «Перлина смаку» про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені.

В обгрунтування позовних вимог позивачем зазначено наступне.

Відповідачем здійснено реєстрацію у Луганському обласному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів 29.09.2011.

Відповідно до Порядку подання підприємствами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого Постановою КМУ від 31.01.2007 №70 «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» , відповідач надав звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2016 рік за формою 10-ПІ.

22.02.2017 позивачем було направлено до державної служби зайнятості запит про надання відповідачем інформації про вільні робочі місця (вакансії), на які можливе працевлаштування осіб з інвалідністю, а також про випадки відмови у працевлаштуванні безробітних, направлених для працевлаштування. Крім того, було запитано про здійснення відповідачем замовлення на професійне навчання або перепідготовку осіб з інвалідністю.

Згідно відповіді служби зайнятості, відповідач не щомісяця надавав інформацію про попит на робочі місця (вакансії), на які можливе працевлаштування осіб з інвалідністю, не здійснював замовлення на навчання та перекваліфікацію.

Тому, на думку позивача, відповідачем здійснено не всі можливі заходи для працевлаштування осіб з інвалідністю, а лише подано до центру зайнятості звітну форму 3-ПН, що є найпростішим варіантом з численних, передбачених законодавством заходів, спрямованих на виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.

Позивач повідомив відповідача про сплату адміністративно-господарської санкції за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю за 2016 рік в строк до 15 квітня 2017 року, направивши на ім'я керівника підприємства лист. Однак, до цього часу оплату адміністративно-господарських санкцій відповідачем не здійснено, що є підставою для звернення до суду.

У зв'язку з тим, що адміністративно-господарські санкції сплачені не були позивачем нараховано пеню з прострочення відповідачем сплати адміністративно - господарської санкції за 19.04.2017 з урахуванням облікової ставки НБУ у розмірі 13% річних за кожен день прострочення.

На підставі вищевикладеного, просив суд стягнути з ПП «Перлина смаку» на користь Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарську санкцію за 2016 рік у сумі 19033,34 грн., пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 19.04.2017 по 19.04.2017 у розмірі 7,61 грн., а також сплачений судовий збір у розмірі 1600,00 грн.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року у справі № 812/579/17 у задоволенні позову - відмовлено. Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права просить скасувати постанову суду та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги.

Відповідач про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, проте своїм правом бути присутнім в судовому засіданні не скористався.

Відповідно до вимог ч.1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановлення під час апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які призвели до неправильного вирішення справи.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити, а постанову суду першої інстанції скасувати, з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що приватне підприємство «Перлина смаку» , ідентифікаційний код 39527097, є юридичною особою та зареєстроване у якості роботодавця Луганським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів 06.03.2017 за № 44/251/334, що підтверджується довідкою про реєстрацію роботодавця у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів від 07.03.2017 № 250 (а.с.13, 36-43).

Згідно звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів ПП «Перлина смаку» за 2016 рік від 27.02.2017 форми № 10-ПІ, наданого до Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) становить 9 осіб, з них кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» - 1 особа (а.с.14).

Позивачем нараховано адміністративно-господарську санкцію за невиконання ПП «Перлина смаку» нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю за 2016 рік у розмірі 19033,34 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у сумі 7,61 грн. (а.с.18).

Відмовляючи у задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач ужив усіх залежних від нього заходів щодо утворення робочих місць для працевлаштування інвалідів, а тому відсутні підстави для притягнення його до відповідальності.

Колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції помилковим, з огляду на наступне.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 №875-ХII ( в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 875)).

За змістом статті 20 Закону №875 Фонду соціального страхування захисту інвалідів надано право на стягнення санкцій за недодержання законодавчо встановленого нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів.

Згідно частини 1 статті 19 Закону №875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

За змістом частин 2 та 3 статті 19 Закону №875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів; самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог ст.18 цього Закону.

Частинам 9 та 10 статті 19 Закону №875 передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування інвалідів, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Відповідно до частини 1 статті 20 Закону №875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст.19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк (частина 2 статті 20 Закону №875).

Як вбачається зі штатного розпису ПП «Перлина Смаку» , затвердженого наказом директора №1 від 30.12.2015 з 01.01.2016 на підприємстві кількість штатних одиниць складала 5 осіб (а.с.81), тоді як згідно штатного розпису ПП «Перлина Смаку» , затвердженого наказом директора №3 від 31.03.2016 з 01.04.2016 на підприємстві кількість штатних одиниць складала 15,5 осіб (а.с.78-79), а згідно штатного розпису ПП «Перлина Смаку» , затвердженого наказом директора №8 від 01.09.2016 з 01.09.2016 - 17, 5 осіб (а.с.57-58).

З інформації Старобільської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Луганській області від 05.07.2017 №3178/8/Н-30-08 вбачається, що кількість працівників ПП «Перлина Смаку» згідно встановленої для подання до органів ДФС звітності становить: у січні 2016 року кількість штатних працівників складала 5 осіб, інвалідів - 0, лютому 2016 року кількість штатних працівників - 5, інвалідів - 0, березні 2016 року кількість штатних працівників - 5, інвалідів - 0, квітні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів -0, травні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, червні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, липні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, серпні 2016 року кількість штатних працівників - 9, інвалідів - 0, вересні 2016 року кількість штатних працівників - 11, інвалідів - 0, жовтні 2016 року кількість штатних працівників - 15, інвалідів - 0, листопаді 2016 року кількість штатних працівників - 15, інвалідів - 0 та грудні 2016 року кількість штатних працівників - 15, інвалідів - 0 (а.с.104).

Таким чином, обов'язок підприємства щодо створення нормативу робочого місця для працевлаштування інвалідів у кількості одного робочого місця виник з квітня 2016 року, оскільки саме з квітня 2016 року кількість штатних працівників на ПП «Перлина Смаку» склала 9 чоловік.

Відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Частиною другою зазначеної статті передбачено, що учасник господарських відносин несе відповідальність, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що він ужив усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

З аналізу зазначених норм чинного законодавства вбачається, що на відповідача покладено лише обов'язок створення робочих місць та інформування про це органів зайнятості, у порядку, встановленому вищезазначеним нормативним актом.

Єдиним належним доказом, який свідчить про інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів є звіт форми № 3-ПН.

Згідно Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70 щодо надання до центру зайнятості інформації про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів, у відповідності із Порядком подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 988/23520 (в редакції, яка діяла протягом 2016 року), звіти форми № 3-ПН "Інформація про попит па робочу силу (вакансії)", подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії. Колегія суддів зазначає, що ПП Перлина Смаку на виконання вимог Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , форма № 3-ПН була подана до центру зайнятості з порушенням встановленого 10-ти денного строку з дати відкриття вакансії, зокрема починаючи з вересня 2016 року щомісяця, а саме 22.09.2016, 20.10.2016, 22.11.2016 та 23.12.2016 (а.с.46-49), тоді як повинно було надати з квітня 2016 року.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що неналежне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць для інвалідів, а саме несвоєчасне подання звітів за формою № 3-ПН про наявність вакансій для інвалідів державній службі зайнятості, є порушенням вищезгаданих норм матеріального права та підставою для застосування адміністративно-господарських санкцій.

Зазначені висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною, зокрема, в постанові від 28 січня 2014 року по справі № 21-476а13.

При викладених обставинах, з урахуванням матеріалів справи, колегія суддів вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Питання по судовому збору не вирішується оскільки, відповідно до частини 4 статті 94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Таким чином, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування постанови суду першої інстанції. На підставі викладеного, керуючись ст. 24, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів - задовольнити. Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року у справі № 812/579/17 - скасувати. Прийняти нову постанову. Позов Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до приватного підприємства «Перлина смаку» про стягнення адміністративно - господарських санкцій та пені - задовольнити.

Стягнути з Приватного підприємства Перлина Смаку (92700, Луганська обл., м. Старобільськ, вул. Луганська, 53, код ЄДРПОУ 39527097), на користь Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 13396264, 93003, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Слов'янська, 28) адміністративно-господарську санкцію за 2016 рік у сумі 19033,34 грн. (дев'ятнадцять тисяч тридцять три гривні 34 копійки) та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій за період з 19 квітня 2017 року по 19 квітня 2017 року у розмірі 7,61 грн. (сім гривень 61 копійка), разом 19 040,95 грн. (дев'ятнадцять тисяч сорок гривень 95 копійок) на розрахунковий рахунок 31217230700331 в ГУДКСУ у Луганській області , МФО 804013 , код ОКПО 37858396 , код доходу 50070000.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.

Повний текст постанови виготовлено 23 серпня 2017 року.

Колегія суддів : А.А. Блохін

ОСОБА_3

ОСОБА_4

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.08.2017
Оприлюднено24.08.2017
Номер документу68450618
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/579/17

Постанова від 15.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Постанова від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 04.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 04.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 19.07.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 23.06.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні