Ухвала
від 29.08.2017 по справі 825/546/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 825/546/17 Головуючий у 1-й інстанції: Бородавкіна С.В. Суддя-доповідач: Літвіна Н. М.

У Х В А Л А

Іменем України

29 серпня 2017 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Літвіної Н.М.

суддів: Ганечко О.М.

Коротких А.Ю.

при секретарі: Архіповій Л.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Олександрівка-Агро 2016 на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства Агропрогрес до Бобровицької районної державної адміністрації Чернігівської області, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю Олександрівка-Агро 2016 , ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 про скасування державної реєстрації прав оренди, -

ВСТАНОВИВ :

ПП Агропрогрес звернувся до суду з адміністративним позовом до Бобровицької районної державної адміністрації про скасування державної реєстрації прав оренди ТОВ Олександрівка-Агро 2016 , здійснену відповідачем щодо земельних ділянок, що належать: ОСОБА_3 (кадастровий номер НОМЕР_1, дата реєстрації - 01 листопада 2016 року індексний номер 17285123); ОСОБА_4 (кадастровий номер НОМЕР_2, дата реєстрації - 02 листопада 2016 року індексний номер 17320928); ОСОБА_5 (кадастровий номер НОМЕР_3, дата реєстрації - 01 листопада 2016 року індексний номер 17271704); ОСОБА_6 (кадастровий номер НОМЕР_4, дата реєстрації - 01 листопада 2016 року індексний номер 17273407); ОСОБА_7 (кадастровий номер НОМЕР_5, дата реєстрації - 02 листопада 2016 року індексний номер 17382649); ОСОБА_8 (кадастровий номер НОМЕР_6, дата реєстрації - 02 листопада 2016 року індексний номер 17263138); ОСОБА_9 (кадастровий номер НОМЕР_7, дата реєстрації - 08 листопада 2016 року індексний номер 17324380); ОСОБА_10 (кадастровий номер НОМЕР_8 та номер НОМЕР_9, дата реєстрації - 18 листопада 2016 року індексні номери 17520642 та 17595623).

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, третя особа - ТОВ Олександрівка-Агро 2016 подала апеляційну скаргу в якій просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову про відмову у задоволенні позовних вимог, виходячи з наступного.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як вбачається з матеріалів справи, ПП Агропрогрес є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 28 вересня 2000 року внесено відповідний запис. Основним видом діяльності підприємства є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Позивач є орендарем земельних ділянок за кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_10, НОМЕР_7, НОМЕР_8 та НОМЕР_9, які розташовані на території Білоцерківської сільської ради Бобровицького району Чернігівської області, на підставі договорів оренди землі:

- від 10 жовтня 2006 року, укладеного з ОСОБА_3 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 22 червень 2009 року за № 040685500101;

- від 10 жовтня 2006 року, укладеного з ОСОБА_4 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 02 червня 2009 року за № 040685500103;

- від 10 жовтня 2006 року, укладеного з ОСОБА_5 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 02.06.2009 за № 040685500149;

- від 10 жовтня 2006 року, укладеного з ОСОБА_6 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 25.06.2009 за № 040685500243;

- від 10 жовтня 2006 року, укладеного з ОСОБА_7 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 02 червня 2009 року за № 040685500102;

- від 11 серпня 2007 року, укладеного з ОСОБА_7 (орендодавець). Строк дії договору - 9 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 25 червня 2009 року за № 040685500235;

- від 10 жовтня 2006 року, укладеного з ОСОБА_8 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 19 травня 2009 року за № 040985500033;

- від 10 жовтня 2006 року, укладеного з ОСОБА_9 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 19 травня 2009 року за № 040985500027;

- від 10 жовтня 2006 року, укладеного з ОСОБА_10 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 19 травня 2009 року за № 040985500026;

- від 26 квітня 2007 року, укладеного з ОСОБА_10 (орендодавець). Строк дії договору - 10 років (п. 8 Договору). Відповідно до відмітки, договір оренди земельної ділянки був зареєстрований у Бобровицькому районному відділі Чернігівської регіональної філії центру ДЗК 19 травня 2009 року за № 040985500032.

Факт передачі вказаних земельних ділянок в оренду підтверджується актами приймання-передачі земельної ділянки.

Право власності орендодавця на земельні ділянки які було передано в оренду, підтверджено Державними актами на право власності на земельну ділянку.

Належним чином завіреною копією витягів з Книги записів державної реєстрації договорів оренди землі, надісланою відділом Держгеокадастру у Бобровицькому районі Чернігівської області листом від 21 квітня 2017 року № 02-03/26, підтверджено реєстрацію договорів оренди за вищевказаними номерами та датами.

Вищевказані договори сторонами достроково не розривалися, їх державна реєстрація не скасована та вони є чинними.

Разом із тим, до закінчення дії строку вищевказаних договорів оренди Бобровицькою РДА повторно зареєстровано право оренди на ті ж самі земельні ділянки в період чинності договорів оренди земельних ділянок, укладених між позивачем та ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_11, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10

Відповідачем прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 01 листопада 2016 року індексний номер 17285123, від 02 листопада 2016 року індексний номер 17320928, від 01 листопада 2016 року індексний номер 17271704, від 01 листопада 2016 року індексний номер 17273407, від 02 листопада 2016 року індексний номер 17382649, від 02 листопада 2016 року індексний номер 17263138, від 08 листопада 2016 року індексний номер 17324380, від 18 листопада 2016 року індексні номери 17520642 та 17595623 (права оренди землі) на земельні ділянки за кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_7, НОМЕР_8 та НОМЕР_11 на підставі договорів оренди землі, укладених між вищевказаними орендодавцями та ТОВ Олександрівка-Агро 2016 , що підтверджується інформаційною довідкою з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 17 березня 2017 року.

Вважаючи рішення Бобровицької РДА про проведення державної реєстрації прав оренди за договорами оренди, укладеними між ТОВ Олександрівка-Агро 2016 та ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_5, ОСОБА_11, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, протиправними, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що невиконання відповідачем обов'язку щодо запиту у органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення/реєстрацію прав, інформації щодо фактів реєстрації вищевказаних договорів оренди, призвело до повторної реєстрації права оренди одних і тих самих земельних ділянок, внаслідок чого істотно порушено законні права та інтереси позивача як правомірного орендаря земельної ділянки.

Колегія суддів погоджується з таким висновком, виходячи з наступного.

Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час вчинення відповідачем оскаржуваних дій регулювалися Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі , Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень , Законом України Про Державний земельний кадастр , Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 703 від 22 червня 2011 року.

Відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час реєстрації договору оренди земельної ділянки ПП Агропрогрес ), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Згідно із ч. 2 ст. 125 Земельного кодексу України, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Відповідно до ст. 18 Закону України Про оренду землі (в редакції, чинній на момент укладення договорів оренди землі із ПП Агропрогрес ) (далі - Закон № 161-ХІV), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Згідно із ст. 202 Земельного кодексу України державний реєстр земель складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

Пунктом 1.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 № 174 (далі - Тимчасовий порядок), чинного на момент укладення договору оренди землі із ПП Агропрогрес , передбачено, що Книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.

Державна реєстрація договорів оренди земельної ділянки вважається здійсненою з моменту внесення даних до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.

Статтею 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон № 1952-IV) (в редакції, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - це єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.

Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону № 1952-IV, речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 01 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Таким чином, ураховуючи вищенаведені вимоги законодавства щодо набрання чинності договором оренди після його державної реєстрації, а не з моменту укладення, а також, враховуючи наявність відомостей у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі про оренду вказаних земельних ділянок ПП Агропрогрес , державна реєстрація яких відбулася у травні та червні 2009 року, колегія суддів дійшла до висновку, що станом на листопад 2016 року вищевказані договори були чинними.

У ч. 3 ст. 10 Закону № 1952-IV визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Відповідно до ч. 4 ст. 18 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Частиною 3 статті 10 Закону № 1952-IV передбачено, що державний реєстратор:

- встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

- перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

- під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.

Отже, наведеними правовими нормами чітко передбачений обов'язок державного реєстратора як суб'єкта владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.

Однак, відповідачем не надано суду жодних доказів щодо звернення з відповідним запитом про наявність або відсутність зареєстрованого договору оренди земельної ділянки до відділу Держземагенства (Держгеокадастру) у Бобровицькому районі Чернігівської області як до органу, який здійснював таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.

Таким чином, в порушення вимог чинного законодавства державний реєстратор при проведенні державної реєстрації договорів оренди належним чином не перевірив, чи має місце вже зареєстроване право оренди на спірні земельні ділянки. Внаслідок чого неправомірно здійснив повторну реєстрацію договорів оренди одних і тих же самих земельних ділянок, тоді як реєстрація договорів оренди землі за новим орендарем можлива лише після закінчення строку дії або дострокового розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем та відповідної реєстрації цих фактів. Вказане є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одну і ту ж земельну ділянку було передано в оренду різним орендарям.

Аналогічна правова позиція наведена в ухвалах Вищого адміністративного суду України від 15 грудня 2016 року у справі № 802/324/16, від 24 травня 2017 року у справі №802/1172/16а.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи ТОВ Олександрівка - Агро 2016 про те, що державний реєстратор перевірив інформацію про права, які виникли до 01 січня 2013 року, у спосіб отримання від заявників листів від органу Держгеокадастру, і прийняв рішення про державну реєстрацію прав за ТОВ Олександрівка - Агро 2016 з огляду на те, що строк дії договорів оренди землі між громадянами і ПП Агропрогрес закінчився і вони припинили свою дію.

Колегія суддів звертає увагу, що припинення права користування ПП Агропрогрес земельними ділянками відповідно до Закону №1952-IV зареєстровано не було, а відтак, доводи апелянта щодо закінчення строку дії попередніх договорів оренди цих ділянок до уваги судом не приймаються, адже відповідні відомості у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

Також, колегія суддів уважає необґрунтованими посилання ТОВ Олександрівка - Агро 2016 на те, що у даній справі наявний спір про право, у зв'язку із чим її необхідно розглядати в порядку цивільного судочинства, оскільки предметом розгляду в даній справі є правомірність рішення суб'єкта владних повноважень, надаючи оцінку якому, суд повинен перевірити чи прийнято воно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто, державний реєстратор, приймаючи рішення про державну реєстрацію права оренди на спірні земельні ділянки за ТОВ Олександрівка - Агро 2016 , мав пересвідчитися чи не існує перешкод у здійсненні відповідної реєстраційної дії. Відтак, з урахуванням ст. 17 КАС України, даний спір відноситься до юрисдикції адміністративного суду.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.

Отже, апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а оскаржуване судове рішення слід залишити без змін.

Відповідно до ст. 200 КАС України - суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 160, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України суд,-

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Олександрівка-Агро 2016 - залишити без задоволення , а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року - без змін .

Ухвала набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України в порядку і строки, встановлені ст. 212 КАС України.

Головуючий суддя Літвіна Н.М.

Судді Ганечко О.М.

Коротких А.Ю.

Повний текст ухвали виготовлений 30 серпня 2017 року.

Головуючий суддя Літвіна Н. М.

Судді: Коротких А. Ю.

Ганечко О.М.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.08.2017
Оприлюднено04.09.2017
Номер документу68550512
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/546/17

Постанова від 24.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Ухвала від 18.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Ухвала від 26.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Літвіна Н. М.

Постанова від 17.05.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні