Рішення
від 31.08.2017 по справі 915/588/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2017 року Справа № 915/588/17

м. Миколаїв.

Господарський суд Миколаївської області,

головуючий суддя Коваль Ю.М.,

при секретарі Кривулько І.С.

з участю прокурора Григорян Е.Р.,

представники інших учасників процесу не з'явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні господарську справу № 915/588/17

за позовом в інтересах держави керівника Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області,

55213, вул. І.Виговського, 18, м. Первомайськ, Миколаївська область,

до відповідачів:

1) Секретарської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області,

55142, вул. Леніна, 35, с. Секретарка, Кривоозерський район, Миколаївська область,

2) фермерського господарства «Грін Філд» ,

55104, вул. Степова, 7, смт. Криве Озеро, Миколаївська область,

про повернення земельної ділянки, -

В С Т А Н О В И В:

Керівником Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області пред'явлено позов до Секретарської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області (далі - Секретарська сільрада) та фермерського господарства (ФГ) «Грін Філд» з такими вимогами:

« 1. Зобов'язати фермерське господарство «Грін філд» (ЄДРПОУ 03258964) повернути територіальній громаді в особі Секретарської сільської ради земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 44,4247 га вартістю 1392155, 93 грн., що розташована за межами населеного пункту в межах Секретарської сільської ради Кривоозерського району.

2. Стягнути з відповідача на користь прокуратури Миколаївської області (р/р 35215058000340 ЄДРПОУ 02910048 Банк ДКСУ м. Києва МФО 820172) сплачений судовий збір за подачу позову» .

Такі позовні вимоги обґрунтовано тим, що, зокрема, спірна земельна ділянка, котру передано в оренду ФГ «Грін Філд» за укладеним останнім з Секретарською сільрадою договором оренди від 26.01.2016 р. № 4, усупереч приписів ст. 79-1 ЗК України, не сформована та не зареєстрована у Державному земельному кадастрі; право оренди ФГ «Грін Філд» на зазначену земельну ділянку не зареєстроване в порядку, визначеному ст.ст. 125, 126 ЗК України та ст.ст. 6, 16 Закону України «Про оренду землі» . З урахуванням викладеного, прокурор вважає договір оренди від 26.01.2016 р. № 4 неукладеним, а спірну земельну ділянку такою, що набута ФГ «Грін Філд» без достатньої правової підстави, у зв'язку з чим вона, у відповідності до ст.1212 ЦК України, підлягає поверненню державі в особі територіальної громади.

За такими вимогами ухвалою суду від 08.08.2017 р. порушено провадження в даній справі.

Відповідачі, повідомлені належним чином про час та місце розгляду справи, правами участі у розгляді справи та подання відзиву на позов не скористалися, тому суд вважає за можливе розглядати справу, у відповідності до ст. 75 ГПК України, за наявними в ній матеріалами.

Вислухавши прокурора, яка підтримала позовні вимоги повністю з підстав, викладених у позовній заяві, дослідивши матеріали справи, суд приходить до такого.

Секретарською сільрадою прийнято у комунальну власність територіальної громади с. Секретарка рішенням від 02.03.2010 р. № 14 (а.с. 69-71) права на земельні частки (паї) загальною площею 34,43 га із земель колективної власності КСП «Зоря» ; рішенням від 02.03.2010 р. №15 (а.с. 72-73) три земельні ділянки загальною площею 8,68 га, розташовані в межах Секретарської сільської ради Кривоозерського району, а загалом землі у розмірі 43,11 га.

Вказані землі, за не спростованими твердженнями прокурора, в подальшому передано в оренду ФГ «Грін Філд» за укладеним останнім з головою Секретарської сільради ОСОБА_1 договором від 26.01.2016 р. № 4 (а.с. 42-44) (далі - договір), згідно умов котрого Секретарська сільрада (орендодавець) надає ФГ «Грін Філд» (орендарю) у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності загальною площею 43,1 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах території Секретарської сільської ради строком на 7 років, до 26.01.2023 р., з орендною платою 89460 грн. на рік (п.п. 1.1, 2.1, 3.1, 4.1 договору).

На даний час зазначена спірна земельна ділянка перебуває у користуванні ФГ «Грін Філд» , що підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 23.02.2017 р. (ас. 48); протоколом огляду земельної ділянки від 10.04.2017 р. (а.с. 49-50); листом від 24.04.2017 р. № 1975/08/1501 Южноукраїнської ОДПІ ГУ ДФС у Миколаївській області (ас. 54); поданими ФГ «Грін Філд» у 2016 та 2017 роках податковими деклараціями з плати за землю (а.с. 63-68), згідно котрих спірну земельну ділянку визначено об'єктом оподаткування.

Із змісту листів Секретарської сільської ради від 09.03.2017 р. № 45 (ас. 47), від 16.01.2017 р. № 7 (ас. 46) та Відділу Держгеокадастру у Кривоозерському районі від 10.01.2017 р. № (15-34)113вих-17 (ас. 52) випливає, що спірна земельна ділянка на даний час не сформована, у Державному земельному кадастрі не зареєстрована; право оренди на спірну земельну ділянку за ФГ «Грін Філд» не зареєстровано.

Згідно чинного законодавства, юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону, які приймаються на підставі відповідних проектів землеустрою щодо їх відведення. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування (ст.ст. 116, 123 ЗК України).

Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування, державної реєстрації у Державному земельному кадастрі та права власності на неї (ст. 79-1 ЗК України).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ст. 124 ЗК України). Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону (ст. 16 Закону України «Про оренду землі» ).

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону (ч.ч. 1, 5 ст. 6 Закону України «Про оренду землі» ). Викладене кореспондується з приписами ст.ст. 125, 126 ЗК України, згідно яких право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» , згідно ст. 5 котрого у Державному реєстрі прав реєструються, зокрема, речові права та їх обтяження на земельні ділянки.

Законодавством визначено, що договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції. Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії. Договір, що підлягає нотаріальному посвідченню, є укладеним з дня такого посвідчення (ст. 640 ЦК України). Правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації. Перелік органів, які здійснюють державну реєстрацію, порядок реєстрації, а також порядок ведення відповідних реєстрів встановлюються законом (ст. 210 ЦК України).

Так, організаційну систему державної реєстрації прав становлять: Міністерство юстиції України та його територіальні органи; суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти; державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори). Державним реєстратором є: громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб'єктом державної реєстрації прав; нотаріус; державний виконавець, приватний виконавець - у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону, а також у разі державної реєстрації припинення іпотеки у зв'язку з придбанням (передачею) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки (ст.ст. 7, 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» ).

Системний аналіз наведеного дає підстави для висновку про те, що суб'єкт господарювання має право на визнання за ним права на оренду земельної ділянки лише за умов дотримання приписів ст. 79-1 ЗК України, ст.ст. 124-126 ЗК України та ст.ст. 6, 16 Закону України «Про оренду землі» .

Ураховуючи, що спірна земельна ділянка на даний час не сформована та не зареєстрована у Державному земельному кадастрі і на неї за ФГ «Грін Філд» не зареєстровано право оренди - суд визнає, що договір від 26.01.2016 р. № 4 оренди земельної ділянки є неукладеним, у розумінні ч.1 ст. 210 ЦК України, згідно якої правочин, що підлягає державній реєстрації, є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Поряд з цим, суд ураховує таке.

Згідно ч. 2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті (ст. 134 ЗК України). Юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону, які приймаються на підставі відповідних проектів землеустрою щодо їх відведення (ст.ст. 116, 123 ЗК України).

Таким чином, закон передбачає, що набуттю права на оренду земельної ділянки комунальної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення органом виконавчої влади згідно з їх повноваженнями, чи укладається договір купівлі-продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки. Однією з передумов для надання у користування такої земельної ділянки є розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності.

Усупереч зазначеним вимогам законодавства, земельні торги щодо продажу права оренди спірної земельної ділянки не проводились; проект землеустрою щодо відведення ФГ «Грін Філд» в оренду спірної земельної ділянки не розроблявся; рішення про надання вказаної земельної ділянки в оренду на підставі виготовленої документації не приймалися.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави (ст. 14 Конституції України, ст. 373 ЦК України).

Орган місцевого самоврядування представляє відповідну територіальну громаду і здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ст.ст. 1, 2, 6, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ). Первинним суб'єктом-місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада - мешканці, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, котрі є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності (ч.ч. 1, 2 ст. 83 ЗК України). До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ст.ст. 12, 122 ЗК України).

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (ч. 1 ст. 321 ЦК України). Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ст. 387 ЦК України).

Особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються, зокрема, до вимог про витребування майна власником із чужого незаконного володіння. Набувач зобов'язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі (ст.ст. 1212, 1213 ЦК України).

Таким чином, суд визнає доведеним факт набуття ФГ «Грін Філд» спірної земельної ділянки в користування за відсутності достатніх правових підстав, чим порушено права територіальної громади с. Секретарка як її власника.

Отже, вимога прокурора про зобов'язання ФГ «Грін Філд» повернути спірну земельну ділянку територіальній громаді с. Секретарка в особі Секретарської сільради є обґрунтованою, проте, у меншому, ніж зазначено у позовній заяві розмірі.

У спірному договорі оренди зазначено розмір земельної ділянки 43,1 га, і такий же розмір земельної ділянки зафіксовано у протоколі огляду від 10.04.2017 земельної ділянки, котру ФГ «Грін Філд» , на підставі вказаного договору оренди, використовує.

Отже ФГ «Грін Філд» належить повернути Секретарській сільраді земельну ділянку площею 43,1 га, а не 44,4247 га, як про це просить прокурор.

Статтею 49 ГПК України передбачено покладання судових витрат, зокрема, витрат на оплату позовної заяви судовим збором, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору.

Ураховуючи викладене, що ФГ «Грін Філд» неправомірно користувався спірною земельною ділянкою, визнаний судом неукладеним договір оренди від 26.01.2016 укладено з ФГ «Грін Філд» головою Секретарської сільради ОСОБА_1, але Секретарською сільрадою не приймалися відповідні рішення про надання спірної земельної ділянки в оренду, в тому числі ФГ «Грін Філд» , суд вважає за необхідне покласти відшкодування витрат прокуратури Миколаївської області на оплату позовної заяви судовим збором за платіжним дорученням від 26.05.2017 р. № 724 в сумі 20882 грн. 34 коп. на ФГ «Грін Філд» .

У судовому засіданні 31.08.2017 р., згідно зі ст. 85 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись ст.ст. 43,49,82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов керівника Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області задовольнити частково.

2. Зобов'язати фермерське господарство «Грін Філд» , 55104, вул. Степова, 7, смт. Криве Озеро, Миколаївська область, ідентифікаційний код 34327146, повернути територіальній громаді в особі Секретарської сільської ради Кривоозерського району Миколаївської області, 55142, вул. Леніна, 35, с. Секретарка, Кривоозерський район, Миколаївська область, ідентифікаційний код 04375524, земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 43,1 га, розташовану за межами населеного пункту в межах Секретарської сільської ради Кривоозерського району.

3. Стягнути з фермерського господарства «Грін Філд» , 55104, вул. Степова, 7, смт. Криве Озеро, Миколаївська область, ідентифікаційний код 34327146, на користь прокуратури Миколаївської області, 54030, вул. Спаська, 28, м. Миколаїв, ідентифікаційний код 02910048, на р/р 35215058000340, Банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, грошові кошти в сумі 20882 (двадцять тисяч вісімсот вісімдесят дві) грн. 34 коп. на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором.

4. У задоволенні решти вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Миколаївської області протягом 10 днів з дня підписання повного тексту рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повний текст рішення складено 05.09.2017

Суддя Ю.М. Коваль.

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення31.08.2017
Оприлюднено06.09.2017
Номер документу68623597
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/588/17

Рішення від 23.02.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Рішення від 25.12.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 11.12.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 04.12.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 20.11.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 20.11.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 01.11.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Судовий наказ від 10.10.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Судовий наказ від 10.10.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 02.10.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні