ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИ ВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
11:58 № 2а-11278/09/2670
Окружний адміністративн ий суд міста Києва у складі го ловуючої судді Блажівської Н. Є., при секретарі судового з асідання Миколаєнко І. О.,
розглянув у відкритому су довому засіданні адміністра тивну справу
За позовом З аступника Прокурора Дніпров ського району міста Києва
в інтересах держави в особі
Управління Пенсійного фо нду України в Дніпровському районі
міста Києва
про стягнення заборгованості
У судовому засіданні 14 жовт ня 2009 року відповідно до пункт у 3 статті 160 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и проголошено вступну та рез олютивну частину Постанови.
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И
Заступник Прокурора Дніп ровського району міста Києва в інтересах держави в особі Управління Пенсійного фон ду України в Дніпровському р айоні міста Києва (надалі так ож - «Позивач») звернувся до Окружного адміністративног о суду міста Києва з адмініст ративним позовом до Товарист ва з обмеженою відповідальні стю «Орієнтир»(надалі також - «Відповідач») про стягненн я з Товариства з обмеженою ві дповідальністю «Орієнтир»з аборгованості у розмірі 107 459, 17 грн. (сто сім тисяч чотириста п ' ятдесят дев' ять грн. 17 коп. ) на користь Управління Пе нсійного фонду України у Дні провському районі міста Києв а.
Позовні вимоги мотивован і тим, що плановою перевіркою правильності обчислення, по вноти нарахування зобов' яз ання зі збору на обов' язков е державне пенсійне страхува ння за період з 1 січня 2004 року п о 31 січня 2009 року встановлено з аборгованість Товариства з о бмеженою відповідальністю « Орієнтир»по сплаті збору на загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування в р озмірі 107 459, 17 грн.
Представник Позивача в с удовому засіданні зазначив п ро те, що 6 квітня 2009 року Товари ством з обмеженою відповідал ьністю «Орієнтир»отримано в имогу Управління Пенсій ного фонду України в Дніпров ському районі міста Києва № 365 від 18 березня 2009 року про сплат у боргу з страхових внесків в розмірі 107 459, 17 грн., однак станом на час розгляду справи вказа ну заборгованість Відповіда чем не погашено.
Внаслідок невиконання То вариством з обмеженою відпов ідальністю «Орієнтир»своїх обов' язків по сплаті забор гованості на обов' язкове де ржавне пенсійне страхування , як зазначив представник Поз ивача, бюджету Пенсійного фо нду завдано збитків, чим відп овідно порушені інтереси та завдано шкоди державі шляхом підриву державної політики в галузі пенсійного забезпеч ення та створення належних у мов для виплати пенсій.
Представник Відповідача - Товариства з обмеженою ві дповідальністю «Орієнтир», - в судовому засіданні проти п озовних вимог заперечив, вка завши на їх необґрунтованіст ь та безпідставність.
В обґрунтування заперече нь на позов представником То вариства з обмеженою відпові дальністю «Орієнтир»було за значено про те, що станом на ча с розгляду справи відсутні п равові підстави, якими Позив ач обґрунтовує позовні вимог и, оскільки вимогу Управлін ня Пенсійного фонду Україн и у Дніпровському районі міс та Києва про сплату боргу № Ю-3 65 від 18 березня 2009 року скасован о Рішенням Головного управлі ння Пенсійного фонду України в місті Києві від 10 червня 2009 ро ку № 12474/08.
Таким чином, вимога Позива ча про сплату боргу, на думку п редставника Відповідача, вва жається відкликаною у зв' яз ку з її скасуванням, а тому від сутні правові підстави для з адоволення адміністративно го позову.
Розглянувши подані сторо нами документи і матеріали, з аслухавши пояснення предста вника Позивача та представни ка Відповідача, всебічно і по вно з' ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуєть ся позов, об' єктивно оцінив ши докази, які мають юридичне значення для розгляду справ и і вирішення спору по суті, Ок ружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В
Спірні правовідносини р егулюються Конституцією Укр аїни, Законом України «Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування», Законо м України «Про збір на обов' язкове державне пенсійне стр ахування»та Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрах ованими особами внесків на з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування до П енсійного фонду України, зат вердженої постановою правлі ння Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1 зареєст рованої в Міністерстві юстиц ії України за № 64/8663 від 16 січня 200 4 року (надалі - Інструкція).
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальніст ю «Орієнтир» є платником вне сків на загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння відповідно до статті 1 Зак ону України «Про збір на обов ' язкове державне пенсійне с трахування»та статті 14 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування».
Абзацом 1 статті 14 Закону вс тановлено, що страхувальника ми відповідно до цього Закон у є роботодавці: підприємств а, установи і організації, ств орені відповідно до законода вства України, незалежно від форми власності, виду діяльн ості та господарювання, об'єд нання громадян, профспілки, п олітичні партії (у тому числі філії, представництва, відді лення та інші відокремлені п ідрозділи зазначених підпри ємств, установ, організацій, о б'єднань громадян, профспіло к, політичних партій, які мают ь окремий баланс і самостійн о ведуть розрахунки із застр ахованими особами), фізичні о соби - суб'єкти підприємниць кої діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізи чних осіб - суб'єктів підпри ємницької діяльності, які об рали особливий спосіб оподат кування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований с ільськогосподарський подат ок, придбали спеціальний тор говий патент), які використов ують працю фізичних осіб на у мовах трудового договору (ко нтракту) або на інших умовах, п ередбачених законодавством , або за договорами цивільно-п равового характеру, - для осіб , зазначених у пунктах 1, 10, 15 стат ті 11 цього Закону.
Згідно із статтею 1 Закону страхові внески - кошти від рахувань на соціальне страху вання та збір на обов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я, сплачені згідно із законод авством, що діяло раніше; кошт и, сплачені на загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування відповідно до цього Закону; страхувальники - робо тодавці та інші особи, які від повідно до цього Закону спла чують страхові внески на заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування.
Перелік страхувальників визначений статтею 14 Закону, де, зокрема, вказано, що страху вальниками відповідно до цьо го Закону є роботодавці: підп риємства, установи і організ ації, створені відповідно до законодавства України, неза лежно від форми власності, ви ду діяльності та господарюва ння, об'єднання громадян, проф спілки, політичні партії (у то му числі філії, представницт ва, відділення та інші відокр емлені підрозділи зазначени х підприємств, установ, орган ізацій, об'єднань громадян, пр офспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і са мостійно ведуть розрахунки і з застрахованими особами), фі зичні особи - суб'єкти підпр иємницької діяльності та інш і особи (включаючи юридичних та фізичних осіб.
Відповідно до статті 15 Зак ону платниками страхових вне сків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застр аховані особи, зазначені в ча стині першій статті 12 цього За кону. Платниками страхових в несків до Накопичувального ф онду є застраховані особи, за значені в пунктах 1-7, 9, 10, 12, 15 статт і 11 та частині першій статті 12 ц ього Закону. Страхувальники набувають статусу платників страхових внесків із дня їх р еєстрації у територіальному органі Пенсійного фонду, а ос оби, визначені частиною перш ою статті 12 цього Закону, - з дня набрання чинності договором про їх добровільну участь. Пл атникам страхових внесків у десятиденний термін після їх реєстрації видається повідо млення про реєстрацію платни ка страхових внесків за форм ою, встановленою правлінням Пенсійного фонду.
Розмір страхових внесків , згідно статті 18 Закону у тому числі розмір частини внескі в, що спрямовуються до Накопи чувального фонду, встановлює Верховна Рада України відпо відно для страхувальників і застрахованих осіб за резуль татами актуарних розрахункі в, виходячи з того, що вони пов инні забезпечувати надання о собам пенсійних виплат і соц іальних послуг, передбачених цим Законом, а також покриття адміністративних витрат для забезпечення функціонуванн я системи загальнообов'язков ого державного пенсійного ст рахування. Пропозиції про ро змір страхових внесків вноси ть Кабінет Міністрів України разом із проектом закону про Державний бюджет України на наступний рік. Страхові внес ки є цільовим загальнообов'я зковим платежем, який справл яється на всій території Укр аїни в порядку, встановленом у цим Законом. Страхові внеск и не включаються до складу по датків, інших обов'язкових пл атежів, що складають систему оподаткування. На ці внески н е поширюється податкове зако нодавство. Страхові внески н е можуть зараховуватися до Д ержавного бюджету України, б юджетів інших рівнів, не підл ягають вилученню з Пенсійног о фонду або з Накопичувально го фонду і не можуть використ овуватися на цілі, не передба чені цим Законом. Законодавс твом не можуть встановлювати ся пільги з нарахування та сп лати страхових внесків або з вільнення від їх сплати.
Порядок нарахування стра хових внесків визначається с таттею 19 Закону, зокрема, що ст рахові внески до солідарної системи нараховуються для ро ботодавця - на суми фактични х витрат на оплату праці (грош ового забезпечення) працівни ків, що включають витрати на в иплату основної і додаткової заробітної плати та інших за охочувальних та компенсацій них виплат, у тому числі в нату ральній формі, які визначают ься згідно з нормативно-прав овими актами, прийнятими від повідно до Закону України «П ро оплату праці», виплату вин агород фізичним особам за ви конання робіт (послуг) за угод ами цивільно-правового харак теру, що підлягають обкладен ню податком на доходи фізичн их осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійс нюється за рахунок коштів ро ботодавця, та допомоги по тим часовій непрацездатності.
Відповідно до пункту 5 Інс трукції обчислення страхови х внесків зазначеною категор ією платників здійснюється щ омісячно за ставками, що визн ачаються відповідно до підпу нктів 4.1., 4.2., 4.1. Інструкції та від повідно до статті 4 Закону Укр аїни «Про збір на обов' язко ве державне пенсійне страхув ання»: 33.2 відсотки для суб' єк тів підприємницької діяльно сті незалежно від форм власн ості, їх об' єднань, які викор истовують працю найманих пра цівників від суми фактичних витрат на оплату плати праці вників, які включають витрат и на виплату основної і додат кової заробітної плати та ін ших заохочувальних та компен саційних витрат, у тому числі в натуральній формі, які визн ачаються згідно з нормативно -правовими актами, прийнятим и відповідно до Закону Украї ни «Про оплату праці». Для під приємств, установ і організа цій, де працюють інваліди, збі р на обов' язкове державне п енсійне страхування визнача ється окремо за ставкою чоти ри відсотки від об' єкта опо даткування для працюючих інв алідів.
Відповідно до частини 1 ст атті 20 Закону України страхов і внески обчислюються виключ но в грошовій формі, у тому чис лі з виплат (доходу), що здійсн юються в натуральній формі.
Обчислення страхових вне сків застрахованих осіб, заз начених у пунктах 1, 2, 5-7, 9, 10, 12 і 15 ст атті 11 Закону, здійснюється ст рахувальниками на підставі б ухгалтерських та інших докум ентів, відповідно до яких про вадиться нарахування (обчисл ення) або як підтверджують на рахування (обчислення) зароб ітної плати (доходу), на які ві дповідно до цього Закону нар аховуються страхові внески.
Виплата страхових внескі в здійснюється виключно в гр ошовій формі шляхом внесення відповідних сум страхових в несків до солідарної системи на банківські рахунки викон авчих органів Пенсійного фон ду, а сум страхових внесків до накопичувальної системи пен сійного страхування - на бан ківський рахунок Накопичува льного фонду або на банківсь кий рахунок обраного застрах ованою особою недержавного п енсійного фонду.
Страхові внески сплачуют ься страхувальниками шляхом перерахування безготівкови х сум з їх банківських рахунк ів. Страхувальники зобов'яза ні сплачувати страхові внеск и, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пі зніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Базовим звітним пер іодом є: для страхувальників , зазначених у пунктах 1-4 статт і 14 цього Закону, - календарний місяць; для страхувальників , зазначених у пункті 5 статті 14 цього Закону, - квартал.
Відповідно до пункту 8.1 Інс трукції суми страхових внеск ів, своєчасно не нараховані т а/або не сплачені страхуваль никами у строки, визначені пу нктами 5.1, 5.2, 5.3 цієї Інструкції, у тому числі обчислені органа ми Пенсійного фонду, уважают ься простроченою заборгован істю із сплати страхових вне сків (далі - недоїмка) і стягую ться з нарахуванням пені та з астосуванням фінансових сан кцій.
Відповідно до пункту 3 статт і 106 Закону територіальні орга ни Пенсійного фонду за формо ю і у строки, визначені правлі нням Пенсійного фонду, надси лають страхувальникам, які м ають недоїмку, вимогу про її с плату. Вимога про сплату недо їмки є виконавчим документом . Протягом десяти робочих дні в із дня одержання вимоги про сплату недоїмки страхувальн ик зобов'язаний сплатити сум и недоїмки та суми фінансови х санкцій. Страхувальник у ра зі незгоди з розрахунком сум и недоїмки, зазначеної у вимо зі про сплату недоїмки, узгод жує її з органами Пенсійного фонду в порядку, встановлено му правлінням Пенсійного фон ду, а в разі неузгодження вимо ги із органами Пенсійного фо нду має право на оскарження в имоги в судовому порядку. Про оскарження вимоги територіа льного органу Пенсійного фон ду про сплату недоїмки до вик онавчої дирекції Пенсійного фонду або в судовому порядку страхувальник зобов'язаний письмово повідомити відпові дний територіальний орган Пе нсійного фонду протягом трьо х робочих днів із дня звернен ня до виконавчої дирекції Пе нсійного фонду чи суду.
Згідно до підпункту «а» пу нкту 8. 2. Інструкції про порядо к обчислення і сплати страху вальниками та застрахованим и особами внесків на загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування до Пенсійно го фонду України, затверджен ої Постановою правління Пенс ійного фонду України 19 грудня 2003 року № 21-1, органи Пенсійного фонду надсилають страхуваль никам вимогу про сплату недо їмки в таких випадках: якщо да ні документальних перевірок результатів діяльності стра хувальника свідчать про дона рахування сум страхових внес ків.
Актом Управління Пенсі йного фонду України у Дніпро вському районі міста Києва № 38/03 перевірки своєчасності, до стовірності, повноти нарахув ання та своєчасності сплати внесків на загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування від 16 березня 2009 року вс тановлено суму простроченої заборгованості страхових вн есків (зборів) за платником ТО В «Орієнтир»в розмірі 107 459, 17 гр н.
18 березня 2009 року Управлі нням Пенсійного фонду Укра їни у Дніпровському районі м іста Києва виставлено та нап равлено на адресу Відповідач а вимогу № Ю-365 від 18 березня 2009 ро ку, згідно з якою станом на 18 бе резня 2009 року загальна сума бо ргу платника страхових внеск ів становить 107 459, 17 грн.
Факт отримання вищевказа ної вимоги представником Від повідача 6 квітня 2009 року підтв ерджується наявним у матеріа лах справи повідомленням про вручення поштового відправл ення № 360850.
Відповідно до пункту 2. 1 Пор ядку розгляду органами Пенсі йного фонду України скарг на рішення про накладення штра фу, нарахування пені та заяв с трахувальників при узгоджен ні ними вимоги про сплату нед оїмки із сплати страхових вн есків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21- 2 (надалі також - «Порядок»), - у разі коли страхувальник вв ажає, що орган Пенсійного фон ду в районі, місті, районі у мі сті (далі - територіальний орг ан Пенсійного фонду) невірно визначив суму недоїмки, таки й страхувальник має право зв ернутися до територіального органу Пенсійного фонду, вим ога про сплату недоїмки яког о оскаржується, з заявою про у згодження вимоги, яка подаєт ься у письмовій формі та супр оводжується документами (роз рахунками, копіями платіжних доручень тощо), що свідчать пр о неправильність обчислення сум недоїмки, зазначених у ви мозі.
14 квітня 2009 року Відповідач ем подано до Управління П енсійного фонду в Дніпровськ ому районі міста Києва заяву про узгодження вимоги № Ю-365 ві д 18 березня 2009 року, в якій проси в скасувати вимогу у зв' язк у із порушенням, допущеними п ід час проведення перевірки.
Рішенням Управління П енсійного фонду в Дніпровськ ому районі міста Києва від 28 к вітня 2009 року № 6221/08 про результа ти розгляду заяви заяву ТОВ « Орієнтир»щодо узгодження ви моги про сплату боргу № Ю-365 від 18 березня 2009 року залишено без задоволення, а вказану вимог у - без змін.
Згідно з пунктом 3. 1 Порядку розгляду органами Пенсійног о фонду України скарг на ріше ння про накладення штрафу, на рахування пені та заяв страх увальників при узгодженні ни ми вимоги про сплату недоїмк и із сплати страхових внескі в на загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування, - у разі коли страхувальник, банк, організація, яка здійсн ює виплату і доставку пенсій , вважає, що орган Пенсійного ф онду прийняв рішення, що супе речить законодавству про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування або виход ить за межі його компетенції , встановленої законом, такий страхувальник, банк, організ ація, яка здійснює виплату і д оставку пенсій, має право оск аржити у вищому органі Пенсі йного фонду таке рішення.
15 травня 2009 року ТОВ «Орієнт ир»звернулося до Головного у правління Пенсійного фонду У країни в місті Києві зі скарг ою, в якій просило скасувати Р ішення Управління Пенсі йного фонду в Дніпровському районі міста Києва від 28 квітн я 2009 року № 6221/08 та вимогу про спла ту боргу № Ю-365 від 18 березня 2009 ро ку як такі, що винесено з поруш енням вимог чинного законода вства України.
Рішенням Головного управ ління Пенсійного фонду Украї ни в місті Києві від 1 0 червня 2009 року № 12474/08 «Про резул ьтати розгляду скарги»скасо вано вимогу про сплату боргу Управління Пенсійного ф онду України в Дніпровському районі міста Києва від 18 бере зня 2009 року № Ю-365.
Відтак, Суд звертає увагу на те, що вимога Управління Пенсійного фонду України у Дніпровському районі міста Києва № Ю-365 від 18 березня 2009 року , на підставі якої Позивач про сить стягнути з Відповідача суму заборгованості, станом на час розгляду справи є скас ованою.
Доказів на підтвердження факту оскарження рішення Го ловного управління Пенсійно го фонду України в місті Києв а 10 червня 2009 року № 12474/08 «Про резу льтати розгляду скарги», яки м вищевказану вимогу було ск асовано, представником Позив ача не надано, а Судом не встан овлено.
Отже, станом на час розгля ду справи відсутні правові п ідстави для стягнення з Това риства з обмеженою відповіда льністю «Орієнтир»заборгов аності, оскільки підстава, на яку посилається Позивач, - в имога Управління Пенсій ного фонду України у Дніпров ському районі міста Києва ві д 18 березня 2009 року № Ю-365, скасов ана у встановленому законода вством порядку.
Суд звертає увагу на те, що сам по собі акт перевірки не є рішенням органу Пенсійного фонду про донарахування сум страхових внесків, а докумен том, на підставі якого зазнач ені суми можуть бути стягнут і з платника внесків на загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування є оформле на у встановленому чинним за конодавством порядку вимога про сплату боргу.
В спірних правовідносина х вимога Управління Пенс ійного фонду України у Дніпр овському районі міста Києва від 18 березня 2009 року № Ю-365, на пі дставі якої Позивач просить стягнути заборгованість з Ві дповідача, скасована у встан овленому законодавством пор ядку.
Таким чином, проаналізува вши вимоги чинного законодав ства та вивчивши матеріали с прави, Судом встановлено, що н а час розгляду справи у Товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Орієнтир»відсутні п равові підстави для підтверд ження заборгованості по спла ті страхових внесків на зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування, на яку п осилається Позивач.
Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинс тва України визначено, що роз гляд і вирішення справ в адмі ністративних судах здійснює ться на засадах змагальності сторін та свободи в наданні н ими суду своїх доказів і у дов еденні перед судом їх переко нливості, а частиною 1 статті 7 1 Кодексу адміністративного судочинства України зазначе но, що кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення.
Виходячи з меж заявлених п озовних вимог, системного ан алізу положень чинного закон одавства України та матеріал ів справи, Суд дійшов висновк у, що викладені в позовній зая ві доводи Позивача є необґру нтованими, та відповідно так ими, що не підлягають задовол енню.
На підставі вищевикладен ого, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 99, 100, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 254 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, Окружний адміністративни й суд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В
В задоволенні адмініст ративного позову - відмовит и повністю.
Постанова може бути ос каржена в порядку та строки, в изначені статтями 185-187 Кодекс у адміністративного судочин ства України.
Суддя Н. Є. Блаж івська
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2009 |
Оприлюднено | 24.12.2010 |
Номер документу | 6866139 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Блажівська Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні