ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
"07" вересня 2017 р. Справа № 903/540/17
за позовом Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів
до Любомльської міської ради Волинської області
про визнання недійсним рішення Любомльської міської ради від 01.12.2016р. №11/27 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою»
Суддя Філатова С.Т.
за участю представників сторін:
від позивача: н/в
від відповідача: ОСОБА_1 - міський голова, ОСОБА_2 - договір про надання правової допомоги № 31/07/17 від 31.07.2017р.
У відповідності до ст. 81-1 ГПК України за клопотанням відповідача здійснюється фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Суть спору:
Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів звернулось з позовом до Любомльської міської ради Волинської області про визнання недійсним рішення Любомльської міської ради від 01.12.2016р. №11/27 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою» .
Позовні вимоги обґрунтовані таким:
Рішенням II пленарного засідання 11 чергової сесії Любомльської міської ради від 01.12.2015 року №11/27 Про припинення права постійного користування земельної ділянки було припинено Любомльській центральній районній лікарні право постійного користування частини земельної ділянки площею 0.4000 га із загальної площі 5,2439 га.
Рішення Любомльської міської ради с протиправним та таким, що прийнято всупереч приписів земельною законодавства щодо припинення права постійного землекористувача, визначеного законом, без належного обґрунтування та без згоди землекористувача (Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шапького районів як правонаступника Любомльської центральної районної лікарні), оскільки при його прийнятті відповідачем було порушено встановлений законом порядок та не враховано всіх обставин, які мають значення у спірних правовідносинах.
Щодо факту правонаступництва Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів після реорганізації Любомльської центральної районної лікарні.
У 2011 році за рішеннями Любомльської районної ради (рішення від 24.12.2010р. №2/14) та Шацької районної ради (рішення від 23.12.2010р. №2/25), на підставі наказу управління охорони здоров'я від 16.12.2010р. №387-од було утворено (зареєстровано) Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів (Єдиний медичний простір Любомльського і Шацького районів Волинської області) (далі за змістом - ТМО) шляхом об'єднання лікувальних закладів Любомльського і Шацького районів.
02 березня 2012 року рішенням № 14/16 Про реорганізацію Любомльської центральної районної лікарні, лікувальних амбулаторій Любомльського району та Тушинської дільничої лікарні шляхом приєднання до Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів засновником - Любомльською районною радою - було припинено юридичну особу Любомльську центральну районну лікарню шляхом реорганізації в результаті приєднання до Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів, про що свідчить Повідомлення державного реєстратора - про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення на підставі рішення засновників від 02.11.2012р. № 528.
У пункті 1.8. Статуту ТМО зазначено: Любомльська центральна районна лікарня є головним підрозділом ТМО, на який покладаються функції з надання консультативно - методичної допомоги іншим структурним підрозділам ГМО .
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців громадських формувань в інформації про юридичну особу ( Любомльська ЦРЛ у розділі Дані про юридичних осіб-правонаступників: повне найменування та місцезнаходження юридичних осіб-правонаступників. їх ідентифікаційні коди внесено відомості "ТЕРИТОРІАЛЬННЕ МЕДИЧНЕ ОБ'ЄДНАННЯ ЛЮБОМЛЬСЬКОГО І ШАЦЬКОГО РАЙОНІВ (ЄДИНИЙ МЕДИЧНИЙ ПРОСТІР ЛЮБОМЛЬСЬКОГО І ШАЦЬКОГО РАЙОНІВ ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ) Код ЄДРПОУ: 37271416 .
Крім цього, з переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району, затвердженого рішенням Любомльської районної ради від 18.12.2008р. №21/11 (до припинення Любомльської ЦРЛ), вбачається, що по вул. Незалежності 55 та 70 в м. Любомль, розташовані медичні будівлі та споруди Любомльської ЦРЛ. Згідно затвердженого рішенням Любомльської районної ради від 08.08.2013 року № 27/13 аналогічного переліку (після реєстрації припинення Любомльської ЦРЛ) за цими адресами розташовані медичні будівлі та споруди Територіального медичного об'єднання Любомльської ЦРЛ.
Рішенням Любомльської міської ради від 27.02.2008 року №17/15 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та надання Любомльській центральній районній лікарні земельної ділянки за адресою Волинська область. м. Любомль., вул. Незалежності 55 та вул. Незалежності 70 було надано Любомльській ЦРЛ в постійне користування земельну ділянку площею 5,7383 га для обслуговування існуючих будівель лікувальних корпусів адміністративних та господарських споруд, на підставі чого управлінням Деркомзему у Любомльському районі Волинської області був виданий Любомльській центральній районній лікарні Акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ і №038751, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №030908800001.
Акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №038751 на цей час в судовому порядку недійсним не визнано та не скасовано, як і рішення міської ради від 27.02.2008р. №17/15, на підставі якого він видавався, і яке є чинним.
Оскільки ТМО Любомльського і Шапького районів є правонаступником Любомльської центральної районної лікарні, тобто є правонаступником усієї сукупності прав та обов'язків останньої, до нього перейшло і право користування вище вказаною земельною ділянкою.
Рішеннями Любомльської міської ради №№38/41, 38/42, 38/43, 38/44, 38/45 від 14.02.2014р. Любомльській ЦРЛ, рішеннями № 49/32 від 26.11.2014 року, №52/73 від 29.01.2015р. Територіальному медичному об'єднанню Любомльського і Шацького районів було частково припинено право землекористування земельною ділянкою, що знаходиться за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55. Всі вище перелічені рішення приймались за заявою ТМО (землекористувача) на підставі його часткової добровільної відмови від права землекористування з метою приведення у відповідність документів до фактичного цільового використання частини земельної ділянки. У ТМО внаслідок прийняття вище зазначених рішень припинилося право землекористування в частинах. Таке припинення права користування вище зазначених земельних ділянок за ТМО Любомльського і Шацького районів було спричинено відчуженням нерухомого майна, а також передачею їх фізичним особам для будівництва та обслуговування житлового будинку. Прийняття відповідачем таких рішень про припинення права постійного користування частинами земельної ділянки Любомльській ЦРЛ та надання такого права і ТМО є обов'язковим і вимагається в силу ч. 1 ст. 123 ЗК України.
В той же час, прийняття відповідачем таких рішень, не свідчить про припинення для ТМО Любомльського і Шацького районів правонаступництва на іншу частину земельної ділянки 2,7976 га, цільове призначення якої не змінювалось, оскільки у переліку підстав припинення права постійного користування, наведених у ст. 141 ЗК України, такої підстави, як припинення права землекористування з підстав зміни конфігурації земельної ділянки, не має.
Разом з тим, після припинення Любомльської ЦРЛ, ТМО Любомльського і Шацького районів, будучи правонаступником останньої, замовляло витяги про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, зазначеної у Державному акті серії ЯЯ №038751 08.01.2009 року, та подавало за 2012-2016 роки на неї звітність за встановленими формами щодо наявності земельних ділянок, пільг на земельний податок з наявних площ земельних ділянок і платником земельного податку даної земельної ділянки виступало саме ТМО Любомльського і Шацького районів. Це підтверджується відповідною електронною, податковою звітністю - податковими деклараціями з плати за землю (земельний податок і та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2014, 2015 роки та витягами з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель міста Любомль Любомльської міської ради Любомльського району Волинської області за ці ж роки, замовником яких виступало саме ТМО Любомльського і Шацького районів.
Отже, частина земельної ділянки розміром 0.4 га, право користування якою було припинено спірним рішенням, залишилася у користуванні ТМО.
Згідно повідомлення відділу Держгеокадастру у Любомльському районі Волинської області від 12.12.2016р. №600-86/16р. на сьогодні за ТМО зареєстровано у ІНФОРМАЦІЯ_1 - 5,2439 га.
Решта земельної ділянки за цією адресою (2,7976 га) згідно повідомлення відділу держгеокадастру у Любомльському районі Волинської області від 12.12.2016р. за №600/86-16, за даними державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками, землекористувачами, угіддями за даними формами 6-зем, станом на 09.12.2016р. обліковувалося за Любомльською ЦРЛ.
Отже, з 02.11.2012 року (з моменту припинення Любомльської ЦРЛ) по 14.02.2014р., земельна ділянка, що по вул. Незалежності 55. в м. Любомль. загальною площею 5,243930 га. по документах обліковувалась за Любомльською ЦРЛ, а фактично перебувала у постійному користуванні ТМО Любомльського і Шацького районів, право постійного користування на яку перейшло до останнього як до правонаступника.
З огляду на позицію відповідача, що була озвучена під час пленарного засідання, на якому приймалось спірне рішення, право землекористування Любомльській ЦРЛ припинено як юридичній особі, діяльність якої припинена, з посиланням на пункт в частини 1 статті 141 ЗК України. Але у вказаному рішенні ця підстава не зазначена. Таким чином, з огляду на формулювання мотивувальної частини рішення, підставою припинення користування земельною ділянкою є всі підстави в сукупності, що перелічені у ст.141 ЗК України.
Разом з тим, не зважаючи на відсутність у рішенні чіткого формулювання підстав припинення користування земельною ділянкою, але враховуючи позицію відповідача, що мала місце на пленарному засіданні, оскаржує припинення користування земельною ділянкою з підстав, які викладені у пункті в ст.141 ЗК України ( припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій ).
У постанові Верховного Суду України від 21.02.2011 року (справа №21-3а11), викладено правову позицію, де зазначено, що: На думку Верховного Суду України, наведену у пункті в частини 1 статті 141 ЗК України підставу припинення права користування земельною ділянкою слід розуміти таким чином, що припинення права користування земельною ділянкою з підстави припинення установи допускається лише у випадку, коли припинення останньої виключає правонаступництво . Відповідно до п. в ст. 141 ЗК України підставою припинення права користування земельною ділянкою є припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій. Таке припинення права користування земельною ділянкою пов'язане із неможливістю подальшої діяльності відповідного підприємства, установи або організації, у зв'язку із чим остання не можу виконувати свої юридичні обов'язки та реалізовувати суб'єктивні права.
Відповідач безпідставно обмежив ТМО у його праві постійного користування земельною ділянкою, оскільки таке право набуте останнім правомірно, згідно діючого законодавства України до правонаступника переходять всі права і обов'язками попередньої юридичної особи, в том числі право постійне користування ТМ землею і щодо цього жодних обмежень законодавство не встановлює.
Крім того, земельна ділянка в частині 0,40 га в установленому законом порядку ТМО вилучена не була, будь-яких рішень про добровільну відмову від права користування земельною ділянкою в частині 0.40 га., як це передбачено ст. 141 ЗК України, як однією з підстав припинення такого права, Любомльською міською радою не приймалося, відповідач не звертався до суду з позовом про примусове припинення права користувань земельною ділянкою в частині 0.40 га.
Повідомив, що даний спір розглядався в порядку адміністративного судочинства.
ТМО Любомльського і ІІІацького районів звернулось до Любомльського районного суду, як адміністративного, з позовом про визнання протиправним та скасування спірного рішення. Вказаний суд прийняв справу до провадження та задовольнив позов повністю. Львівський апеляційний адміністративний суд рішення суду першої інстанції скасував з мотивів не підсудності розгляду даного спору адміністративному суду, оскільки за висновком апеляційного суду тут існує спір про право, і тому його належить розглядати в порядку господарського судочинства. До також висновку прийшов і Вищий адміністративний суд України, до якого оскаржувалась ухвала апеляційного суду.
Ухвалою суду від 12.07.2017р. порушено провадження по справі.
Відповідач звернувся з клопотанням від 01.08.2017 р. про здійснення технічної фіксації судового процесу.
В судовому засіданні 01.08.2017р. відповідно до ст. 77 ГПК України оголошувалась перерва до 15:30 год. для ознайомлення з поданими доказами та задоволення клопотання про здійснення технічної фіксації.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позові.
Відповідач у відзиві № 271 від 01.08.2017р. позов заперечив, мотивуючи тим, що факт правонаступництва Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів (надалі по тексту - ТМО) після реорганізації Любомльської центральної районної лікарні є недоведеним.
Зокрема, згідно Наказу Управління охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації № 387.од. від 16.12.2010р. було створено Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів з « 01» січня 2011р. (дата запису про державну реєстрацію 29.12.2010р., номер запису: 189 102 0000 000479).
Згідно Рішення Любомльської районної ради Волинської області №14/16 від 02.03.2012р. було створено комісію щодо реорганізації Любомльської центральної районної лікарні, лікувальних амбулаторій Любомльського району та Гущанської дільничної лікарні шляхом приєднання до ТМО.
Таким чином, обидві юридичні особи (Любомльська ЦРЛ і ТМО Любомльського і Шацького районів) існували паралельно (з 29.12.2010р. (дата державної реєстрації ТМО) по 02.11.2012р. (дата припинення Любомльської центральної районної лікарні)), як два господарюючих суб'єкта з окремим кодом ЄДРПОУ.
Згідно ч.7 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань» , - у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Згідно запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №11891120011000038 від 02.11.2012р. про державну реєстрацію припинення юридичної особи було припинено юридичну особу - Любомльську центральну районну лікарню (код ЄДРПОУ 01982821).
Правонаступництво юридичної особи, до якої приєднуються відображається в розділі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань «Дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа:»
Згідно витягу з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 01.08.2017р. (Єдиний медичний простір Любомльського і Шацького районів Волинської області, код ЄДРПОУ 37271416) в графі «Дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа:» зазначено «відомості відсутні» .
Вказана обставина свідчить про те, що процедура приєднання для Любомльської ЦРЛ не була завершена, оскільки не було проведено державну реєстрацію змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Крім того, згідно п.1.8 статуту ТМО Любомльська центральна районна лікарня є лише головним підрозділом ТМО, на який покладаються функції з надання консультативно-методичної допомоги іншим структурним підрозділам ТМО.
Жодні відомості, про те, що ТМО є повним правонаступником Любомльської ЦРЛ, у статуті ТМО відсутні.
Як на підтвердження факту правонаступництва позивач вказує на те, що на земельній ділянці (право користування якої було припинено) розташовані будівлі та споруди Любомльської ЦРЛ (аркуш 2 позовної заяви). Вказана обставина не відповідає дійсності, що підтверджується актом обстеження земельної ділянки від « 31» липня 2017р. (додається до відзиву), а також позивачем не надано жодних правовстановлюючих документів на майно, яке він вважає знаходиться на вищевказаній земельній ділянці.
Згідно п.«в» ч.І ст.141 Земельного кодексу України (в редакції станом на 02.11.2012р.) передбачено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій.
Враховуючи, що 02 листопада 2012 р. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було вчинено запис про припинення Любомльської ЦРЛ, для останньої припинилось право постійного користування, яке підтверджувалось актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №038751 від « 08» січня 2009р. на підставі п.«в» ч.І ст.141 Земельного кодексу України (в редакції станом на дату припинення Любомльської ЦРЛ).
П.«в» ч.І ст.141 Земельного кодексу України є спеціальною нормою, яка передбачає саме підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою і вказана норма застосовується як при ліквідації, так і при реорганізації юридичної особи, оскільки в ній фігурує єдине поняття «припинення діяльності» .
Земельним кодексом України не передбачено правонаступництво відносно прав користування на землю і набуття права постійного користування на землю відбувається в загальному порядку, визначеному ст.116, 123 Земельного кодексу України.
Вказані висновки також підтверджуються судовою практикою, зокрема постановою Вищого господарського суду України у справі № 909/167/13-г від « 01» жовтня 2013р.
Вважає, що аналіз норм ст.140-149 ЗК України вказує на те, що в позасудовому порядку припиняються права власності/користування в таких випадках: п.«а» ст.141 (добровільна відмова від права користування), п.«в» ст.141 (припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій) п.«е» (набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці)
Зміни організаційно- правової форми не було. Любомльська ЦРЛ не змінювала свою організаційно-правову форму, а ТМО Любомльського і Шацького районів є новоутвореною шляхом заснування юридичної особи (згідно відомостей викладених у ОСОБА_3 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 01.08.2017р.) .
Щодо рішень Любомльської міської ради № 38/41, 38/42, 38/43, 38/44, 38/45 від 14.02.2014р., №49/32 від 26.11.2014р., №52/73 від 29.01.2015р., то вказані рішення приймались про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок територіальному медичному об'єднанню Любомльського і Шацького районів, тобто в загальному порядку, який передбачений ст.123 Земельного кодексу, а не на підставі правонаступництва, як вказує позивач. За умови правонаступництва Любомльська міська рада не зобов'язана була припиняти постійного користування для Любомльської ЦРЛ.
Крім того, на підставі вищевказаних рішень Любомльської міської ради земельна ділянка, яка перебувала у постійному користуванні Любомльської ЦРЛ (кадастровий номер 0723310100:01:015:0022) втратила свою первинну конфігурацію в зв'язку з поділом і передачею окремо сформованих земельних ділянок (з окремим кадастровим номером) в користування іншої юридичної особи - Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів (Єдиний медичний простір Любомльського і Шацького районів Волинської області, код ЄДРПОУ 37271416).
Тобто, земельна ділянка з кадастровим номером 0723310100:01:015:0022 перестала існувати у визначених її межах, площа земельної ділянки зменшилась.
Саме тому у рішеннях Любомльської міської ради №38/41, №38/43, №38/44, №38/45 від « 14» лютого 2014р., №49/32 від 26.11.2014р., №52/73 від 29.01.2015р. було зобов'язано повернути акт постійного користування, оскільки останній останній вже не міг підтверджувати права постійного користування Любомльської ЦРЛ на земельну ділянку пл. 52439,30 кв.м..
Щодо наданих позивачем статистичних даних (податкові декларації, повідомлення Держгеокадастру), вважає, що такі відомості не є правовстановлюючими документами на нерухоме майно (земельну ділянку) та не можуть підтверджувати наявність у позивача прав користування земельними ділянка, які утворились в результаті поділу (в т.ч. на земельну ділянку пл. 0,4000га) та які на сьогоднішній день не є сформованими (без присвоєного кадастрового номеру) по вул. Незалежності 55 м. Любомль.
Позивач клопотанням від 01.08.2017 р. долучив копію трудової книжки ОСОБА_3 в підтвердження правонаступництва ТМО Любомльської ЦРЛ.
Зважаючи на необхідність витребування додаткових доказів ухвалою суду від 01.08.2017 р. розгляд справи було відкладено на 28.08.2017р. на 11 год. 00хв. Зобов'язано позивача подати суду обґрунтовані доводи по суті заперечень у відзиві № 271 від 01.08.2017 р. передавальний акт до рішення Любомльської районної ради Волинської області від 02.03.2012 р. № 14/16 Про реорганізацію Любомльської центральної районної лікарні, лікувальних амбулаторій Любомльського району та Гущанської дільничої лікарні шляхом приєднання до Територіального медичного об'єднання Любомльського та Шацького районів , відповідача: докази в підтвердження права постійного користування ТМО на момент винесення рішень Любомльської міської ради № 49/32 від 26.11.2014р., № 52/73 від 29.01.2015 р., протокол сесії до рішення Любомльської міської ради № 11/27 від 01.12.2016 р.
22.08.2017 р. позивач у доводах по суті заперечень відповідача зазначив, що невірним є твердження відповідача про те, що процедура приєднання для Любомльської ЦРЛ не була завершена, оскільки не було проведено державну реєстрацію змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Такий запис у реєстрі робиться при реорганізації юридичних осіб шляхом перетворення, об'єднання чи злиття, коли на підставі одного підприємства відразу утворюється інше. ТМО та Любомльська ЦРЛ існували паралельно впродовж 2010-2012 р.р. Любомльська ЦРЛ була припинена шляхом приєднання до ТМО в 02.11.2012р. Відповідно, інформація у реєстр юридичних осіб щодо ТМО внесена не могла бути, оскільки ТМО є новостворена юридична особа. А в реєстрі про припинення Любомльської ЦРЛ як раз і зазначено відомості про правонаступника - ТМО.
Про це свідчить і лист сектору державної реєстрації відділу ЦНАП Любомльської РДА від 16.08.2017р., № 10-15 142 в якому зазначено, що реєстраційну дію Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення виконано з дотриманням вимог ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
Щодо твердження відповідача про відсутність відомостей у статуті ТМО про те, що ТМО є правонаступником Любомльської ЦРЛ, пояснив:
У п.1.8. Статуту ТМО зазначено, що Любомльська центральна районна лікарня є головним підрозділом ТМО, на який покладаються функції з надання консультативно-методичної допомоги іншим структурним підрозділам ТМО.
Крім того, після початку розгляду справи по суті, ТМО звернулось до його засновників - Любомльської та Шацької районних рад з заявою, в якій просили внести зміни до статуту ТМО з метою уникнення сумнівів щодо правонаступництва ТМС Любомльського і Шацького районів після Любомльської ЦРЛ та двоякого трактування правового становища реорганізованої Любомльської ЦРЛ. 9 серпня 2017 року сесією Любомльської районної ради - засновником Любомльської ЦРЛ було прийнято рішення від 09.08.2017р. № 17/3 Про внесення змін до статуту ТМО , яким п. 1.8 викладено у новій редакції, саме: ТМО є правонаступником Любомльської ЦРЛ Любомльська центральна районна лікарня є головним підрозділом ТМО, на який покладаються функції з надання консультативно-методичної допомоги іншим структурним підрозділам ТМО .
Для реєстрації змін до статуту установи міжрайонної комунальної власності потрібні рішення ще одного засновника ТМО - Шацької районної ради - за аналогічним змістом. Оскільки, сесія Шацької районної ради ще не відбулася, то і звернутись до реєстратора із заявою про внесення змін у статут позивач не може.
Крім того, акт прийняття-передачі основних засобів (03), малоцінних необоротних активів (МНА). малоцінні і швидкозношувані предмети (МШП) та матеріалів, складений вповноваженою комісією відповідно до рішення засновника - Любомльської районної ради від 02.03.2012 року № 14 16 Про реорганізацію Любомльської центральної районної лікарі, лікувальних амбулаторій Любомльського району та Гущанської дільничої лікарні шляхом приєднання до Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів знаходиться у матеріалах реєстраційної справи реєстраційної служби Любомльської райдержадміністрації.
Разом з тим, у п. 10 роз'яснення ВАСУ № 02-5 334 від 12.09.1996 р. (редакція від 18.11.2003 р.) Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних створенням, реорганізацією та ліквідацією підприємств, викладено, що вирішуючи питання про правонаступництва. потрібно мати на увазі, що запис в установчих документах про правонаступництва має істотне значення бая визнання правонаступництва. Одне суттєве значення мають також фактично здійснені організаційно-економічне перетворення, з якими чинне законодавство пов'язує перехід майнових прав та обов'язків, а саме: рішення власника (власників), підписання передаточного або розподільного акта чи балансу. Отже, у разі виникнення питань. пов'язаних з правонаступництвом, слід здійснювати аналіз документів, що стосуються переходу прав і обов'язків на майно (майнові права) чи його відповідну частину.
З аналізу документів - рішення власника про реорганізацію, належним чинені складеного, підписаного та затвердженого акту прийняття-передачі 03, МНА, МШП та матеріалів, можна зробити висновок, що ТМО є правонаступником Любомльської ЦРЛ.
Відповідач надав акт обстеження земельних ділянок від 31.07.2017р. про те, що спірна земельна ділянка вільна від будівель та споруд. Відсутність на земельній ділянці будівель та споруд як підстава припинення постійного користування земельною ділянкою законодавством не передбачена.
Відповідач стверджує, що п. в ч. 1ст. 141 Земельного кодексу України є спеціальною нормою, яка передбачає саме підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою і вказана норма застосовується як при ліквідації, так і при реорганізації юридичної особи, оскільки в ній фігурує єдине поняття припинення діяльності.
Але таке твердження відповідача суперечить правовій позиції Верховного Суду, викладеній у його постанові від 21.02.2011 року (справа № 21-3а11), прийнятої за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктом 1 статті 237 КАС України, де зазначено, що: На думку Верховного Суду України, наведену у пункті в частини 1 статті 41 ЗК України підставу припинення права користування земельною ділянкою слід розуміти таким чином, що припинення права користування земельною ділянкою з підстави припинення установи допускається лише у випадку, коли припинення останньої виключає правонаступництво.
Власне трактування відповідача щодо застосування підстави припинення права постійного користування земельною ділянкою при припиненні юридичної особи як при ліквідації, так і при реорганізації, оскільки в ній фігурує єдине поняття припинення діяльності, не заслуговує на увагу, оскільки Верховний Суд України, на якому лежить надання ним як найвищим судовим органом загального тлумачення законодавства і в такий спосіб - забезпечення однакового застосування законів всіма судами на території держави, зробив протилежний за змістом висновок.
Відповідач вважає, що Земельним кодексом України не передбачено правонаступництво відносно прав користування на землю.
Відсутність в ЗК України норм, які регулюють перехід права постійного користування земельною ділянкою за правонаступництвом не означає, що юридичну особу може бути обмежено набутих раніше власних цивільних прав, передбачених законодавством, зокрема ЦК України, внаслідок реорганізації. Статтею 104 Цивільного кодексу України передбачені умови припинення юридичної особи: Юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників .
За змістом частин 2-3 статті 107 Цивільного кодексу України при реорганізації комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення). який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом злиття, приєднання чи поділу. Будь-яких обмежень обсягу прав, які переходять при реорганізації шляхом приєднання до іншої юридичної особи, чинне законодавство не встановлює.
На підтвердження своїх висновків щодо відсутності правонаступництва у праві постійного землекористування відповідач вказує на судову практику, посилаючись при цьому на одну постанову ВГСУ у справі №909 167 13-г від 01.10.2013р.
Позовними вимогами вказаної справи були визнання недійсним державного акту на право постійного користування землею та припинення користування земельною ділянкою, тобто предмет позову не тотожний із даною справою.
Відповідач стверджує, що зміни організаційно - правової форми не було. Любомльська ЦРЛ не змінювала свою організаційно-правову форму. Разом з тим, припинення юридичної особи в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язки іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) передбачає або зміну форми власності на майно, або зміну складу засновників, або зміну структури (та інше) юридичної особи, що продовжує функціонувати з колишнім обсягом майнових прав, обов'язків, зобов'язань.
Постановою Пленуму ВГСУ від 17.05.2011р. № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин визначено, що право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинена лише з підстав, передбачених статтею 141 ЗК України, перелік яких є вичерпним. Дії органу державної влади та місцевого самоврядування, спрямовані на позбавлення суб'єкта прав користування земельною ділянкою після державної реєстрації такого права поза межами підстав, визначених у статті 141 ЗК України, є такими, що порушують право користування земельною ділянкою.
Отже, у випадку приєднання юридичної особи до іншої, весь обсяг прав і обов'язків попередника переходить до правонаступника і залишається тим самим, жоден акт чинного законодавства (у т.ч. ст. 141 ЗК України, які передбачають підстави припинення права користування земельними ділянками) не передбачає припинення права на земельну ділянку внаслідок трансформації форми господарювання. Тому право, що виникло, продовжує існувати.
Аналогічна позиція міститься в постановах ВГСУ: від 12.07.2017р. у справі: №916/2612/16; від 17.05.2017р. у справі №918/691/16.
Відповідач стверджує, що рішення Любомльської міської ради № 38/41, 38/42, 38/43, 38/44. 38/45 від 14.02.2014р., №49 32 від 26.11.2014р., №5273 від 29.01.2015р. приймались про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТМО Любомльського і Шацького районів, тобто в загальному порядку, який передбачений ст.123 Земельного кодексу, а не на підставі правонаступництва.
Але таке твердження не відповідає дійсності. Прийняття відповідачем рішень про припинення права користування частиною земельної ділянки було викликано необхідністю зміни її цільового призначення, так як старі будівлі лікарні, які знаходились на даній земельній ділянці, були реконструйовані під житло працівникам лікарні, частина земельній ділянок передавалась лікарям під будівництво, а також відчужувався центральний корпусу Любомльської ЦРЛ. На засіданні комісії ТМО по обстеженню житлових умов від 27.06.2017 р. згідно протоколу було прийнято рішення частково відмовитись від права постійного користування земельною ділянкою по вул. Незалежності, 55 на користь визначених осіб з метою одержання ними безоплатно у приватну власність земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. ТМО Любомльського і Шацького районів на підставі такого протоколу зверталось до Любомльської міської ради з клопотаннями про розподіл земельної ділянки саме з цих же мотивів. Прийняття відповідачем рішень про припинення трава постійного користування частиною земельної ділянки Любомльській ЦРЛ та надання такого права ТМО є обов'язковим і вимагається в силу ч. 1 ст. 123 ЗК України. В той же час, прийняття відповідачем таких рішень, не свідчить про припинення для ТМО Любомльського і Шацького районів правонаступництва на іншу частину земельної ділянки (2.7976 га), цільове призначення якої не змінювалось, оскільки у переліку підстав припинення права постійного користування, наведених уст.141 ЗК України, такої підстави, як припинення такого права з підстав зміни конфігурації земельної ділянки, немає.
Відповідач у поясненнях від 28.08.2017 р. зазначив, що із позовом не погоджується, вважає його необґрунтованим. Щодо підстав прийняття рішення Любомльської міської ради №49/32 від 26 листопада 2014р. та припинення права постійного користування згідно нього для ТМО Любомльського і Шацького районів: згідно п.1.6 рішення Любомльської міської ради №35/18 від 25 жовтня 2013 р. було надано дозвіл для ТМО Любомльського і Шацького районів на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування по вул. Незалежності 55 м. Любомль пл.0,7614га із земель постійного користування Любомльської центральної районної лікарні. Після оформлення права постійного користування на вказану земельну ділянку ТМО Любомльського і Шацького районів відчужило нерухоме майно, яке на ній знаходилось на користь ОСОБА_4.
З цих підстав рішенням Любомльської міської ради №49/32 від 26 листопада 2014р. було припинено право постійного користування для ТМО Любомльського і Шацького районів в зв'язку з продажем нерухомого майна та надано дозвіл громадянину ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення вищевказаної земельної ділянки.
Згідно поданого відзиву на позовну заяву, рішення Любомльської міської ради №38/41, 38/42, 38/43, 38/44, 38/45 від 14.02.2014р., №49/32 від 26.11.2014р., №52/73 від 29.01.2015р. приймались про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок територіальному медичному об'єднанню Любомльського і Шацького районів, тобто в загальному порядку, який передбачений ст.123 Земельного кодексу, а не на підставі правонаступництва, як вказує позивач.
За умови правонаступництва Любомльська міська рада не була зобов'язана припиняти постійного користування для Любомльської ЦРЛ. Крім того, у рішенні Любомльської міської ради №35/18 від 25 жовтня 2013р. чітко вказано (п.1.1-п.1.6.) дозвіл на розробку проектів землеустрою надавався на земельні ділянки із земель постійного користування Любомльської центральної районної лікарні, яка станом на 02.11.2012р. уже припинила свою діяльність.
Таким чином, земельні ділянки по вул. Незалежності 55 у м. Любомлі отримувались у постійне користування ТМО Любомльського і Шацького районів не на підставі правонаступництва, а в загальному порядку згідно ст. 23 Земельного кодексу України.
В судовому засіданні 28.08.2017 р. оголошувалась перерва до 07.09.2017 р. до 10:00 год. для надання додаткових доказів по справі.
В судове засідання 07.09.2017 р. представник позивача не з'явився. Подав клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з тим, що генеральний директор ТМО Любомльського і Шацького районів ОСОБА_3 не може бути присутній в судовому засіданні у зв'язку із проведенням 07.09.2017 р. сесії Волинської обласної ради. Крім того, представник позивача подав клопотання про продовження строку розгляду справи на підставі ст. 69 ГПК України.
Представник відповідача клопотання заперечив.
Суд, розглянувши клопотання позивача про відкладення розгляду справи, ухвалив відхилити останнє у зв'язку з необґрунтованістю.
Представник відповідача у додаткових поясненнях від 01.09.2017 р. в доповнення до поданого відзиву на позовну заяву зазначив наступне: в ході судового засідання 28.08.2017р. представник позивача повідомила, що у ТМО Любомльського і Шацького районів відсутні зареєстровані речові права на земельні ділянки, які знаходяться по вул. Незалежності 55 у м. Любомль.
Вказана обставина не відповідає дійсності, зокрема, згідно рішення Любомльської міської ради №35/18 від 25.10.2013р. було надано дозвіл ТМО Любомльського і Шацького районів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування: ділянка пл.0,4564 га. за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55А; ділянка пл. 0,1184га. за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55Б; ділянка пл. 0,1249га. за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55В; ділянка пл. 0,3185 га. за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55Г; ділянка пл. 0,6667га. за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55Д; ділянка діл. 0,7614 га. за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55Е.
Вказані ділянки відводились у постійне користування із земель постійного користування Любомльської центральної районної лікарні (п. 1.1-п.1.6 вказаного рішення). Саме тому у рішеннях про затвердження проектів землеустрою був обов'язковий пункт про припинення права постійного користування для Любомльської центральної районної лікарні.
Після затвердження проектів землеустрою по кожній із вищевказаних ділянках (рішення Любомльської міської ради № 38/41, 38/42, 38/43, 38/44, 38/45, 38/46 від 14 лютого 2014р.) ТМО Любомльського і Шацького районів зареєструвало речові права на постійне користування вищезазначеними ділянками, зокрема: ділянка пл. 0,4564 га. за адресою: м. Любомль, вул. Незалежності 55А, постійне користування за ТМО Любомльського і Шацького районів зареєстроване 16.04.2014 р., номер запису про інше речове право: 5376986, запис чинний, власник ділянки Любомльська міська рада; ділянка пл. 0,1184 га. За адресою: м. Любомль, вул. Незалежності 55Б, постійне користування за ТМО Любомльського і Шацького районів зареєстроване 16.05.2014 р., номер запису про інше речове право: 5670954, запис чинний, власник ділянки Любомльська міська рада; ділянка пл. 0,1249 га. за адресою: м. Любомль, вул. Незалежності 55В, постійне користування за ТМО Любомльського і Шацького районів зареєстроване 16.04.2014р., номер запису про інше речове право: 5375021, запис чинний, власник ділянки Любомльська міська рада; ділянка пл. 0,3185 га. за адресою: м. Любомль, вул. Незалежності 55Г, постійне користування за ТМО Любомльського і Шацького районів зареєстроване 12.05.2014р., номер запису про інше речове право: 5609478, запис чинний, власник ділянки Любомльська міська рада; ділянка пл. 0,6667га. за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55Д, постійне користування за ТМО Любомльського і Шацького районів зареєстроване 20.05.2014 р., номер запису про інше речове право: 5706542, запис чинний, власник ділянки Любомльська міська рада; щодо земельної ділянки пл.0,7614 га. за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55Е речові права постійного користування були зареєстровані за ТМО Любомльського і Шацького районів 29.04.2014 р. (сторінка 4 інформаційної довідки №95921791) і як зазначалось нами у письмових поясненнях від 28.08.2017р. після відчуження нерухомого майна, яке знаходилось на вказаній земельній ділянці громадянину ОСОБА_4 (саме так зазначено у рішенні Любомльської міської ради № 49/32 від 26.11.2014 р.) постійне користування для ТМО Любомльського і Шацького районів згідно ст. 123 Земельного кодексу було припинено (державна реєстрація припинення іншого речового права була проведена 03.03.2015р.).
Враховуючи вищевикладене, вважає, що земельні ділянки по вул. Незалежності 55 (А, Б, В, Г, Д, Е) у м. Любомль були отримані Територіальним медичним об'єднанням Любомльського і Шацького районів в загальному порядку на підставі затверджених проектів землеустрою, а не на підставі правонаступництва, як вказує позивач. Зауважує, що згідно передавального акту, який міститься в матеріалах справи, передача земельної ділянки та прав постійного користування від Любомльської центральної лікарні до ТМО Любомльського і Шацького районів не відбувалась.
Стверджує, що оскаржуване рішення Любомльської міської ради №11/27 від 1.12.2016р. жодним чином не стосується ТМО Любомльського і Шацького районів та не порушує його прав, оскільки земельна ділянка пл. 0,4000га. не перебуває в постійному користуванні позивача, у позивача відсутні будь-які зареєстровані речові права на вказану земельну ділянку та на ній не розташовано жодного нерухомого майна, яке б належало ТМО Любомльського і Шацького районів.
Вирішення питань регулювання земельних відносин в т.ч. питань щодо постійного користування земельними ділянками згідно п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» належить до виключної компетенції сільських, селищних міських рад, в даному випадку Любомльської міської ради. Любомльська міська рада прийняла рішення № 11/27 від 01.12.2016р. в межах своїх повноважень та з повним дотриманням норм чинного законодавства України.
З метою повного та об'єктивного розгляду спору, виходячи з принципу диспозитивності сторін, у зв'язку з необхідністю витребування нових доказів, господарський суд, керуючись ст. 69, п. 3 ст.77 ГПК України, вважає за можливе задовольнити клопотання позивача про продовження строку розгляду справи та відкласти розгляд спору.
Господарський суд, керуючись ст. 65, п. 3 ст. ст. 69, 77, ст. 86 ГПК України, -
у х в а л и в:
1. За клопотанням позивача від 07.09.2017р. продовжити строк розгляду справи на п'ятнадцять днів до 26.09.2017 р.
2. Розгляд справи відкласти на 26.09.2017 р. на 15:00 год.
3. Представити суду до 25.09.2017 р.:
3.1. Позивачу: пояснення по суті доводів відповідача, докази в підтвердження правонаступництва.
3. На підставі п. 4 ст. 65 ГПК України надіслати запит до Відділу Держгеокадастру у Любомльському районі Волинської області щодо реєстрації спірної земельної ділянки станом на 01.12.2016 р. (м. Любомль, вул. Незалежності, 23).
4. На підставі п. 4 ст. 65 ГПК України надіслати запит до Державного реєстратора Шацької районної державної адміністрації Волинської області (смт. Шацьк, вул. 50 років Перемоги 1/б) щодо дати внесення в ЄДР по Любомльській центральній районній лікарні запису про юридичних осіб-правонаступників (Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів), надати інформацію про те, в якій реєстраційній справі (Любомльської центральної районної лікарні чи Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів) наявний передавальний баланс від Любомльської центральної районної лікарні до Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів.
Позивачу, Відділу Держгеокадастру у Любомльському районі Волинської області (м. Любомль, вул. Незалежності, 23), Державному реєстратору Шацької районної державної адміністрації Волинської області (смт. Шацьк, вул. 50 років Перемоги 1/б) надіслати ухвалу суду рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
У разі неподання витребуваних судом доказів спір буде розглянуто за наявними в справі матеріалами згідно ст.75 ГПК України.
Суддя С. Т. Філатова
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2017 |
Оприлюднено | 10.09.2017 |
Номер документу | 68736878 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Дем`як Валентина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні