Рішення
від 31.08.2017 по справі 923/413/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 серпня 2017 року Справа № 923/413/17

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д. при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Скадовської міської ради, ідентифікаційний код 26285017, вул. Гагаріна, 63, м. Скадовськ, Херсонська область,

до: Приватного підприємства "Еліна", ідентифікаційний код 22735663, вул. Пушкінська, 17, м. Херсон,

про розірвання договору оренди землі, вилучення та повернення земельної ділянки,

за участю прокурора відділу прокуратури Херсонської області ОСОБА_1, посвідчення № 046508 видане 29.03.2017;

представників сторін:

від позивача: ОСОБА_2 Ідріс огли, довіреність № 03-01-н від 03.01.2017;

від відповідача: ОСОБА_3, довіреність б/н від 10.01.2017

в с т а н о в и в:

Заступник прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Скадовської міської ради, м. Скадовськ, звернувся з позовною заявою до Приватного підприємства "Еліна", м. Херсон, про розірвання договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,2932 га, кадастровий номер 6524710100:01:103:0016, що розташована по вул. Набережна, ділянка № 2/2 у м. Скадовську, укладений 09.06.2009 із змінами внесеними до нього додатковою угодою від 29.11.2013 року, вилучення та повернення зазначеної земельної ділянки з підстав істотного порушення відповідачем умов договору: не проведення заходів по благоустрою території (ремонт парапетів; встановлення біотуалетів, урн для сміття, душових кабінок і роздягалень; вивіз морських водоростей; не завезення до початку сезону 300 тон морського піску; не здійснення спушування піску).

Ухвалою суду від 15.05.2017 суд прийняв позовну заяву та порушив провадження у справі, витребував від відповідача відзив на позов з документальним та правовим обґрунтуванням своєї позиції у спірних відносинах, належним чином посвідчені копії та/або витяги з реєстраційних документів, а також докази проведення заходів по благоустрою території: ремонту парапетів; встановлення біотуалетів, урн для сміття, душових кабінок і роздягалень; вивіз морських водоростей; завезення до початку сезону 300 тон морського піску; здійснення спушування піску, зобов'язати відповідача копію відзиву надіслати позивачеві та прокуророві та призначив справу до розгляду в засіданні господарського суду на 06.06.2017 року.

Ухвалою від 06.06.2017 суд відклав розгляд справи, а ухвалою від 16.06.2017 суд продовжив строк розгляду справи за межами встановленими ст. 69 ГПК України у зв'язку з неприбуттям у судове засідання представників сторін та ненаданням відповідачем відзиву на позов та витребуваних судом документів, неможливістю на думку учасників процесу, розгляду справи без участі відповідача.

За результатами судового засідання 03.08.2017 розгляд справи було відкладено на 17.08.2017 року, зобов'язано відповідача виконати вимоги п. 4 ухвали суду від 15.05.2017 року.

Представник відповідача вперше з'явився у судовому засіданні лише 17.08.2017 року, за його клопотання судом було оголошено перерву в судовому засіданні до 31.08.2017 року для надання додаткових доказів.

У судовому засіданні 31.08.2017 прокурор заявлені позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити повністю з наступних підстав.

Прокурор пояснила, що звернення до суду з даною позовною заявою здійснювалось як захід прокурорського реагування для захисту інтересів держави в особі територіальної громади міста Скадовська від імені якої діє Скадовська міська рада, оскільки суб'єктом господарювання встановленні чинним законодавством вимоги до виконання умов договору оренди земельної ділянки рекреаційного призначення не виконуються за, а Скадовська міська рада та її виконавчий орган не вживають передбачених законом і договором заходів, щодо забезпечення належного функціонування міського пляжу. Надумку прокурора, земельні ділянки у межах пляжної зони міста Скадовськ як курорту державного значення, є природними територіями, що мають особливо цінні та унікальні природні властивості, які підлягають особливій охороні.

У свою чергу незастосування Скадовської міською радою заходів до припинення землекористування спірною земельною ділянкою ПП «Еліна» , яке упродовж тривалого часу порушує обумовлений Договором оренди та законами України режим використання природних територій міста Скадовськ, що підлягають особливій охороні, призводить до дискредитації політики Держави у сфері охорони курортів.

Крім того, факти неналежного стану утримання пляжних території міста Скадовськ набули широкого суспільного резонансу після їх висвітлення на загальнонаціональному телевізійному каналі "Новий канал" та у мережі YоuТubе, у випусках телевізійних програм "Ревізор" та "Страсті за Ревізором" від 28.11.2016 року.

Як пояснила прокурор, бездіяльність органу місцевого самоврядування порушує права відпочиваючих на належні умови відпочинку та оздоровлення, створює негативні передумови до відтоку відпочиваючих, підриву авторитету Херсонщини як інвестиційно привабливої для розвитку рекреаційної галузі території, що у свою чергу загрожує втратою надходжень до місцевих бюджетів та є чинником стагнації регіональної економіки.

Так, 09.06.2009 між ПП "Еліна" та Скадовської міською радою укладено договір оренди земельної ділянки площею 0, 2932 га, яка знаходиться на території Скадовської міської ради за адресою: м. Скадовськ, вулиця Набережна, ділянка № 2/2. Договір зареєстровано у Скадовському районному реєстраційному центрі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 24.06.2009 № 4АА002214-040972800121.

Пунктами 3, 4, 8 договору передбачено, що на вказаній земельній ділянці розташована частина міського пляжу, який передається в користування орендарю з метою розміщення та благоустрою частини міського пляжу. Строк дії договору - 5 років.

Прокурор вказує на те, що абз. 6 п. 26, абз. 6 п. 31 договору встановлено, що за домовленістю сторін обов'язками орендаря є дотримання наступних обмежень у використанні земельної ділянки, шляхом: систематичного очищення від зостери (камки) берегової лінії; проведення заходів по благоустрою території; підтримання зовнішнього вигляду об'єкту у задовільному естетичному та технічному стані.

Прокурор зазначила, що 29.11.2013 між позивачем та відповідачем укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2009 року. Пунктом 1 додаткової угоди передбачено домовленість сторін про поновлення договору оренди землі, цільове призначення 07.01: для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення, кадастровий номер: 6524710100:01:103:0016 загальною площею 0, 2932 га під розміщення та благоустрій частини центрального пляжу м. Скадовськ по вул. Набережна, ділянка № 2/2 строком до 24.06.2019 року.

Пунктом 2 додаткової угоди встановлено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 82 902 грн.

Пунктом 4 додаткової угоди до основного договору внесені зміни шляхом доповнення п. 31 "обов'язки орендаря" наступним змістом: щорічно до початку сезону завозити 300 тон морського піску на пляж; проводити ремонт бетонних парапетів; встановлювати 4 біотуалети, урни для сміття, душові кабінки і роздягальні; своєчасно вивозити морські водорості; облаштовувати спуски зі східцями до моря, фонтанчики з питною водою; протягом оздоровчого сезону спушувати пісок на території пляжу двічі на місяць.

Прокурор пояснила, що за інформацією Скадовської міської ради, обов'язки орендаря, передбачені абз. 6 п. 26 та п. 31 (зі змінами внесеними додатковою угодою від 29.11.2013 року) договору оренди, ПП "Еліна" упродовж 2016 року та продовж сезону 2017 року, під час провадження у цій справі, - не виконувалися.

Так, комісією з питань здійснення контролю за дотриманням орендарями умов договорів оренди пляжів, утвореної розпорядженням Скадовського міського голови від 25.12.2015 № 174-р, проведено обстеження дотримання умов договору оренди центрального пляжу по вулиці Набережна, ділянка № 2/2 в м. Скадовську Херсонської області ПП "Еліна", про що складено акт від 28.12.2015 року.

Оглядом зазначеної земельної ділянки рекреаційного призначення площею 0, 2932 га встановлено, що орендар неналежним чином виконував умови договору, територія пляжу знаходиться у занедбаному стані (бетонний парапет потребує ремонтних робіт), недостатня кількість морського піску.

Таким чином, як вказує прокурор, комісією Скадовської міської ради встановлено невиконання ПП "Еліна" п. 31 договору оренди.

Також, прокурор вказує, що за результатами спільного засідання спеціалістів виконавчого комітету Скадовської міської ради, Скадовської районної державної адміністрації та орендарів пляжів (у тому числі відповідача) щодо підвищення ефективності використання пляжної території та дотримання правил благоустрою виконавчим комітетом Скадовської міської ради на адресу ПП "Еліна" направлено листа (припис) від 21.07.2016 № 03-02-802 з вимогами про усунення у 10-денний термін порушень умов укладеного договору оренди, у тому числі шляхом: проведення та здійснення заходів для забезпечення відпочиваючих питною водою на території пляжів; виконання робіт по благоустрою пляжу, своєчасного вивозу зостери; вжиття заходів до забезпечення безпеки при використанні сходових маршів до води.

Вказаним листом орендаря попереджено про розгляд міською радою питання щодо розірвання договору оренди у разі невиконання вимог припису.

Прокурор стверджує, що вказані недоліки відповідачем усунуті не були.

Прокурор зазначила, що бездіяльність ПП "Еліна" є порушенням положень, зокрема, Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Цивільного кодексу України та умов договору.

У судовому засіданні 31.08.2017 представник позивача підтримав позовні вимоги прокурора з підстав наведених прокурором, просив позовні вимоги задовольнити повністю. Додатково пояснив наступне.

Комісією з питань здійснення контролю за дотриманням орендарями умов договорів оренди пляжів, створеною розпорядженням міського голови від 25.12.2015 № 174-р, було оглянуто земельну ділянку кадастровий номер 6524710100:01:103:0016, загальною площею 0, 2932 га в м. Скадовськ по вул. Набережна (ділянка № 2/2), що перебуває в оренді у ПП "Еліна" згідно договору оренди від 24.06.2009 року.

За результатами огляду було встановлено, що відповідач неналежним чином виконує умови договору оренди від 24.06.2009 року, а саме: завезено пісок в обмеженій кількості лише на територію, що використовується для надання платних послуг; бетонні парапети пошкоджені та потребують ремонту; відсутні біотуалети, душові кабінки; не облаштовані фонтанчики з питною водою; морські водорості своєчасно не вивозяться; спушування піску протягом оздоровчого сезону не проводилося. На всю територію своєї ділянки пляжу відповідачем облаштовано лише один спуск зі східцями до моря, розміщено три урни для сміття та одну роздягальну. Зазначене є порушенням ПП "Еліна" умов договору оренди та вимог ДБН Б.2.2-5:2011 "БЛАГОУСТРІЙ ТЕРИТОРІЙ" в частині облаштування пляжів.

Представник відповідача у судовому засіданні 31.08.2017 проти позовних вимог заперечив та просив у їх задоволенні відмовити повністю з наступних підстав.

Представник відповідача зазначив, що основні вимоги до місць масового відпочинку людей на водних об'єктах містяться у "Правилах охорони життя людей на водних об'єктах України", затверджених наказом МНС України від 13.12.2001 № 272 та зареєстрованих в Мін'юсті України 01.02.2002 за № 95/6382. Відповідно до зазначених Правил, встановлено обмеження щодо використання земельних ділянок на яких розташовані місця відпочинку населення (пляжів) і орендар зобов'язаний їх виконувати в силу приписів ст. 25 Закону України "Про оренду землі", а саме - пляж не може використовуватися без відповідного обладнання, поза купальним сезоном і без отримання паспорту пляжу. У зв'язку з цим, відповідач вважає, що прибирання пляжу у некупальний сезон здійснювати не потрібно, так само, як не потрібно виконувати в зимовий період умов договору щодо встановлення біотуалетів, фонтанчиків з питною водою тощо.

Представник відповідача вважає, що ПП "Еліна" належним чином виконує свої обов'язки за договором щодо оплати вартості оренди, а також цільового використання земельної ділянки. Так, власними силами відповідача у 2014 році здійснено капітальний ремонт бетонного паперту з встановленням нових бетонних плит і з облаштуванням сходів до моря. Проведення ПП "Еліна" зазначених робіт, укріпило інженерну споруду і майже повністю перешкоджає потраплянню морських водорослів на територію орендованої ПП "Еліна" земельної ділянки.

Представник відповідача зазначив, що враховуючи місцерозташування земельної ділянки, зимові шторми, перед початком кожного сезону ПП "Еліна" проводиться огляд і поточний ремонт паперту зі сходами.

Також, представник відповідача зазначив, що на початку 2017 року позивачем без погодження з ПП "Еліна", здійснено облаштування спуску до зрізу води з частковим демонтажем захисного паперту пляжу.

Щодо обов'язку ПП "Еліна" здійснювати завезення 300 тон морського піску на територію пляжу, представник відповідача пояснив, що 10.05.2016 було укладено договір з ТОВ "Херсон-Фінанс" купівлі-продажу морського піску у кількості 900 тон, з яких у період з 10 по 16 травня 2016 було завезено на територію пляжу 300 тон., у 2016 році відповідачем на території пляжу встановлені роздягальні і шезлонги.

Представником ПП "Еліна" не заперечується невиконання певних умов договору щодо встановлення на території орендованої земельної ділянки окремих біотуалетів та фонтанчиків з питною водою, у зв'язку із знаходженням зазначених об'єктів на сусідній земельній ділянці: біля орендованої земельної ділянки знаходиться стаціонарний туалет з належними санітарними умовами і питною водою. Через це відповідач вважає недоцільним встановлення окремих біотуалетів та фонтанчиків з питною водою на орендованій ПП "Еліна" земельній ділянці.

Представник відповідача зазначив, що за час дії договору оренди, до ПП "Еліна" не надходило з боку позивача жодних зауважень щодо неналежного використання земельної ділянки і облаштування морського пляжу. Докази надані прокурором і позивачем, на думку відповідача, не є належними і допустими і ними не доведено факту істотного порушення договору оренди з - боку ПП "Еліна", що було б підставою його розірвання.

Заслухавши пояснення прокурора, представників сторін, оцінивши подані до справи докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. За змістом статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Згідно рішення Конституційного Суду України у справі № 1-1/99 від 08.04.1999 інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності інших підприємств, товариств. Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави.

Прокурор звернувся до суду з даною позовною заявою як захід прокурорського реагування для захисту інтересів держави в особі територіальної громади міста Скадовська від імені якої діє Скадовська міська рада.

Законом України від 6 вересня 2011 року №3698-VI "Про оголошення природних територій міста Скадовська Херсонської області курортом державного значення" територія міста Скадовська Херсонської області є курортом державного значення.

Статтею 1 Закону України "Про курорти" передбачено, що курорт - це освоєна природна територія на землях оздоровчого призначення, що має природні лікувальні ресурси, необхідні для їх експлуатації будівлі та споруди з об'єктами інфраструктури, використовується з метою лікування, медичної реабілітації, профілактики захворювань та для рекреації і підлягає особливій охороні.

Статтею 4 цього Закону передбачено, що до курортів державного значення належать природні території, що мають особливо цінні та унікальні природні лікувальні ресурси і використовуються з метою лікування, медичної реабілітації та профілактики захворювань.

Суд погоджується з твердженням прокурора, що інтерес держави полягає не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих які відносяться до їх компетенції, а також захисті прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі який відноситься до їх відання.

Судом встановлено, що 09.06.2009 між ПП "Еліна" та Скадовською міською радою укладено договір оренди земельної ділянки (а.с.16-21) площею 0,2932 га, яка знаходиться на території Скадовської міської ради за адресою: м. Скадовськ вул. Набережна, ділянка № 2/2. Договір зареєстровано у Скадовському районному реєстраційному центрі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 24.06.2009 № 4АА002214-040972800121.

За умовами договору (п. п. З, 4, 8) на вказаній земельній ділянці розташована частина міського пляжу, який надано в оренду для розміщення та благоустрою частини міського пляжу. Договір укладено на 5 років.

Умовами Договору (абзац 6 п. 26, абзац 6 п. 31) передбачено, що за домовленістю сторін обов'язками Орендаря є дотримання наступних обмежень у використанні земельної ділянки, шляхом систематичного очищення від зостери (камки) берегової лінії, проведення заходів по благоустрою території, підтримання зовнішнього вигляду об'єкту у задовільному естетичному та технічному стані.

Також, 29.11.2013 між ПП "Еліна" та Скадовською міською радою укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 09.06.2009 року (а.с 22-24).

Пунктом 1 Додаткової угоди передбачено домовленість сторін про поновлення договору оренди землі, цільове призначення 07.01: для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення, кадастровий номер: 6524710100:01:103:0016 загальною площею 0,2932 га під розміщення та благоустрій частини центрального пляжу м. Скадовськ по вул. Набережна, ділянка № 2/2 строком до 24.06.2019.

Пунктом 2 Додаткової угоди встановлено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 82 902, 00 гривень.

Пунктом 4 додаткової угоди внесено зміни до п. 31 Договору "обов'язки орендаря", викладено обов'язки орендаря в такій редакції: щорічно до початку оздоровчого сезону завозити 300 тон морського піску на пляж; проводити ремонт бетонних парапетів; встановлювати 4 біотуалети, урни для сміття, душові кабінки і роздягальні; облаштовувати спуски зі східцями до моря, фонтанчики з питною водою; своєчасно вивозити морські водорості; протягом оздоровчого сезону спушувати пісок на території пляжу двічі на місяць.

Однак, судом встановлено, що обов'язки Орендаря, передбачені абзацом 6 п. 26, та п. 31, в редакції додаткової угоди від 29.11.2013, ПП "Еліна" упродовж 2013-2017 років не виконувались.

Невиконання умов договору вбачається пояснень представника відповідача та підтверджується листом Виконавчого комітету Скадовської міської ради (припис) від 21.07.2016 №03-02-802 (а.с. 34) з вимогами про усунення у 10-денний термін порушень умов укладеного Договору оренди, у тому числі шляхом: проведення та здійснення заходів для забезпечення відпочиваючих питною водою на території пляжів; виконання робіт по благоустрою пляжу, встановлення устаткування та дискування (спушування) піску; своєчасного вивозу зостери; вжиття заходів до забезпечення безпеки при використанні сходових маршів до води тощо.

При цьому вказаним листом орендаря попереджено про розгляд міською радою питання щодо розірвання договору оренди у разі невиконання вимог припису.

Зазначений лист (припис) отримано представником відповідача 28.07.2017 року, про що свідчить поштове повідомлення про вручення (а.с. 35).

Окрім того, під час розгляду справи, 01.08.2017 року комісією з питань здійснення контролю за дотриманням орендарями умов договорів оренди пляжів, утвореної розпорядженням Скадовського міського голови, проведено обстеження дотримання умов договору оренди пляжу в районі центрального пляжу по вул. Набережна, ділянка № 2/2 в м. Скадовську Херсонської області приватним підприємством "Еліна", про що складено акт від 01.08.2017 року (а.с. 73-79). Відповідно до цього акту встановлено наступні порушення ПП "Еліна" умов договору оренди: завезено пісок в обмеженій кількості лише на територію, що використовується для надання платних послуг; бетонні парапети потребують ремонту; відсутні біотуалети, душові кабінки; не облаштовані фонтанчики з питною водою; морські водорості своєчасно не вивозяться; протягом оздоровчого сезону спушування піску не проводилося .

До вказаного акту обстеження додано фототаблиці (а.с. 74-79), відповідно до яких вбачається, що на території орендованого пляжу орендарем встановлено парасолі та шезлонги. У той же час, територія поросла травою, що підтверджує доводи прокурора та позивача, що на цій території не завозився пісок, а також не проводиться дискування (спушування) піску.

На вказаній території відсутні душові кабінки, відсутні біотуалети, відсутні фонтанчики з питною водою.

З фототаблиці на а.с. 78 вбачається, що сходи до моря по урізу води уздовж бетонного парапету лише одні. Уріз води та територія орендованого пляжу засмічені купами морських водоростей, біля яких розміщуються відпочиваючі громадяни.

Суд зазначає, що умовами договору оренди спірної земельної ділянки передбачено обов'язок орендаря утримувати пляж у належному санітарному стані, що відповідачем як орендарем не виконується, благоустрій орендованої частини пляжу, як то передбачено умовами договору - не здійснено.

Спірні правовідносини регулюються нормами цивільного права України.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Стаття 15 цього Закону визначено, що за згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші істотні умови договору.

Статтею 25 Закону передбачено, що орендар земельної ділянки зобов'язаний виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі, дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Статтею 32 Закону визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25. цього Закону та умовами договору.

Абзацом 2 п. 38 Договору передбачено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Отже, закон пов'язує можливість дострокового розірвання договору за рішенням суду у зв'язку із невиконанням сторонами обов'язків, передбачених договором, укладеним між сторонами.

Відповідно до приписів ст. 638 ЦК України Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Істотність порушення визначається судом виключно за об'єктивними обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. Вирішальне значення для застосування зазначеного положення закону має співвідношення шкоди з тим, що могла очікувати від виконання договору сторона.

Суд зазначає, що відповідач як відповідальна за організацію та експлуатацію пляжу особа, зобов'язана виконувати вимоги п. 5.7.7 ДБН Б.2.2-5:2011 "БЛАГОУСТРІЙ ТЕРИТОРІЙ", затвердженого наказом Мінрегіону від 28.10.2011 № 259. Так, пляжі (у припляжній зоні) треба облаштувати громадськими вбиральнями та обладнанням для збирання та зберігання побутових відходів згідно з Державними санітарними нормами і правилами утримання територій населених місць, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 17.03.11 № 145, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 5.04.11 за № 457/19195.

Пунктом 5.7.14 вказаних ДБН Б.2.2-5:2011 "БЛАГОУСТРІЙ ТЕРИТОРІЙ", також встановлено, що на території пляжу треба встановлювати гідротехнічні споруди (питні фонтанчики) з підведенням питної води із системи централізованого водопостачання, якість якої має відповідати вимогам ДСанПіН № 383. Відведення води з питних фонтанчиків треба здійснювати до пляжної системи водовідведення, з обов'язковою її організацією на території пляжної зони. Відстань між місцями розташування устаткування для питної води не повинна перевищувати 70 м.

Суд погоджується з доводами прокурора та позивача, що невиконані відповідачем умови договору є істотними умовами, оскільки їх виконання покликане перетворити комунальний пляж міста Скадовська у привабливий курортний об'єкт для відпочинку, який обладнаний зручностями та умовами, що визначені договором оренди. Однак, Скадовська міська громада в особі місцевої ради не отримала того об'єкту інфраструктури відпочинку, яка вимагалася істотними умовами договору. Таким чином, місцева громада та інші користувачі послуг пляжного відпочинку значною мірою позбавлені того рівня сервісного обслуговування, на який оредодавець розраховував при укладенні договору.

Наявні в матеріалах справи докази свідчать, що відповідач тривалий час не виконував свої зобов'язання за договором оренди землі від 09.06.2009 та додатковою угодою до цього договору від 29.11.2013 року. Даний факт представником відповідача частково визнано в ході судового розгляду справи.

Суд оцінює критично доводи та надані відповідачем матеріали щодо ніби-то виконання ним умов завезення 300 тон піску на орендовану ділянку міського пляжу. З досліджених судом доказів позивачем доведено, що пісок на пляжній території заросший травою, що спростовує твердження про його завезення на територію усього пляжу та в необхідній кількості. В той же час, при встановленні судом порушень орендарем інших істотних умов договору як то: бетонні парапети розбиті (розмиті) і потребують ремонту; відсутні біотуалети та душові кабінки; не облаштовані фонтанчики з питною водою; територія пляжу засімчена морськими водоростями та поросша травою; спушування піску не проводиться, - виконання відповідачем умови про завезення піску не має вирішального юридичного значення, щоби суд дослухався до цих заперечень відповідача як підставу відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відтак, суд на підставі матеріалів справи вважає доведеними факти тривалого і систематичного (протягом 2009 - 2017 років) порушення відповідачем істотних умов договору оренди землі від 09.06.2009р. та додаткової угоди від 29.11.2013 року.

Відповідно до п. 21 договору оренди після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

У зв'язку з наведеним суд констатує, що вимога про вилучення у приватного підприємства "Еліна" повернення Скадовській міській раді до земель запасу земельну ділянку загальною площею 0, 2932 га, кадастровий номер: 6524710100:01:103:0016, вартістю 310 252 грн., є обґрунтованою, а тому також підлягає задоволенню.

Судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Розірвати договір оренди земельної ділянки рекреаційного призначення загальною площею 0,2932 га, кадастровий номер: 6524710100:01:103:0016, що розташована у м. Скадовськ по вул. Набережній (ділянка №2/2), укладений 09.06.2009 між Скадовською міською радою та Приватним підприємством "Еліна", ідентифікаційний код 22735653, м. Херсон, вул. Пушкінська, 17, зареєстрований 24.06.2009 за № 40972800121, із змінами, внесеними до нього додатковою угодою від 29.11.2013 року.

3. Вилучити від Приватного підприємства "Еліна" та повернути стягувачеві Скадовській міській раді до земель запасу земельну ділянку загальною площею 0,2932 га, кадастровий номер: 6524710100:01:103:0016, що розташована у м. Скадовськ по вул. Набережній (ділянка №2/2), укладений 09.06.2009 між Скадовською міською радою та Приватним підприємством "Еліна", зареєстрований 24.06.2009 за № 40972800121.

4. Стягнути з Приватного підприємства "Еліна", ідентифікаційний код 22735653, м. Херсон, вул. Пушкінська, 17, на користь Прокуратури Херсонської області (м. Херсон, вул. Петренка,33, код ЄДРПОУ 04851120, банк платника Держказначейська служба України м.Київ, код банку 820172, рахунок № 35210003002291) 3200,00 грн. (три тисячі двісті гривень 00 копійок) судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено і підписано 08.09.2017 року.

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення31.08.2017
Оприлюднено10.09.2017
Номер документу68737716
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/413/17

Постанова від 06.12.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 08.11.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 08.11.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 18.10.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 04.10.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 25.09.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 31.08.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 03.08.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 16.06.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 06.06.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні