номер провадження справи 33/32/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.09.2017 Справа № 908/1312/17
За позовом: Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Запоріжгаз» (69035, м. Запоріжжя, вул. Заводська, 7)
до відповідача: Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Будівельник-21» (69114, м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, буд. 12)
про укладання договору
Суддя Мірошниченко М.В.
Секретар судового засідання Хилько Ю.І.
За участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - довіреність № Др-3-0117 від 11.01.2017 р.
від відповідача: ОСОБА_2 - довіреність б/н від 23.08.2017 р.
від відповідача: ОСОБА_3 - довіреність б/н від 23.08.2017 р.
від відповідача: ОСОБА_4 - довіреність б/н від 23.08.2017 р.
від відповідача: ОСОБА_5 - довіреність б/н від 23.08.2017 р.
від відповідача: ОСОБА_6В-голова правління -ОСОБА_2 з протоколу № 1 зборів правління від 22.06.2016 р.
від відповідача: ОСОБА_7 - довіреність б/н від 23.08.2017 р.
журналіст: ОСОБА_8
оператор: ОСОБА_9
СУТНІСТЬ СПОРУ:
Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Запоріжгаз» , м. Запоріжжя звернулося в господарський суд Запорізької області з позовною заявою до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Будівельник-21» , м. Запоріжжя про укладання договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку в редакції, запропонованій позивачем.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 26.06.2017 р. порушено провадження у справі № 908/1312/17, розгляд якої призначено на 11.07.2017 р.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 11.07.2017 р. на підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладено на 15.08.2017 р.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 15.08.2017р., на підставі ст. 69 ГПК України, строк розгляду спору у справі № 908/1312/17 продовжено на п'ятнадцять днів - до 12.09.2017 р., судове засідання відкладено на 05.09.2017р.
За клопотанням відповідача запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Оберіг» .
Також, за клопотанням відповідача, у судовому засіданні 05.09.2017р. здійснювалась відеофіксація судового процесу представниками НТРК Україна в особі Запорізької регіональної дирекції компанії ОСОБА_8, ОСОБА_9
Позовні вимоги мотивовані наступним. Позивач є суб'єктом господарювання, що здійснює діяльність із розподілення природного газу місцевими (локальними) газопроводами на підставі ліцензії та у відповідності до ЗУ Про ринок природного газу , Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою №2494 від 30.09.2015р. Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Порядок комерційного обліку газу встановлений ЗУ Про забезпечення комерційного обліку газу , частиною 1 ст. 6 якого, на позивача покладений обов'язок забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах, в яких газ використовується тільки для приготування їжі - до 1 січня 2018 року. На виконання встановлених законодавством вимог, позивач ініціював встановлення загальнобудинкового лічильника газу за адресою: м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 12, та з метою врегулювання договірних відносин, листом № Zp.03.2-СЛ12222-1216 від 12.12.2016р. звернувся до відповідача, як балансоутримувача, вказаного будинку, з пропозицією укласти договір про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку, до листа позивачем було додано два примірники відповідного договору, підписані з боку ПАТ «Запоріжгаз» . Укладення зазначеного договору, за твердженням позивача, є обов'язковим для сторін в силу ЗУ Про забезпечення комерційного обліку природного газу", п. 4 Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загально будинкового вузла обліку, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2002р. №620 та глави 5 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015р. №2494. Однак, листом від 03.01.2017р. відповідач відмовився від підписання договору, мотивуючи відмову відсутністю правових підстав для його підписання. На думку позивача, відмова відповідача від укладання договору порушує права та законні інтереси ПАТ «Запоріжгаз» , тож позивач просить суд позовні вимоги задовольнити, вважати договір про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку укладеним між сторонами в наступній редакції:
ДОГОВІР №09-16-9403
про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, установлених у квартирі, забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку
м.Запоріжжя 01.12.2016 р.
ПУБЛІЧНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО ПО ГАЗОПОСТАЧАННЮ ОСОБА_10 ЗАПОРІЖГАЗ (далі - Сторона 1) в особі Директора технічного ОСОБА_11, який діє на підставі довіреності ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА ПО ГАЗОПОСТАЧАННЮ ОСОБА_10 ЗАПОРІЖГАЗ № 19/5845 від 01.07.2016р. з однієї сторони та
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Будівельник-21 , ЄДРПОУ 24908164, (далі - Сторона 2), в особі голо правління ОСББ ОСОБА_6, який діє на підставі
з другої сторони, а разом названі Сторони, а окремо Сторона,
керуючись Законом України Про забезпечення комерційного обліку природного газу , Тимчасовим положенням про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженим постановою КМУ від 16.05.2002р. № 620, Кодексом газорозподільних систем , затвердженим постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015 р., та іншими нормативно-правовими актами, уклали Договір про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, установлених у квартирі, забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку (далі -Договір) про наступне:
1. Предмет
1. За даним Договором Сторона 2 зобов'язується забезпечити Стороні 1 можливість проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку - G16 (далі - ВОГ) за адресою: 69114, м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 12.
Крім цього за даним договором предметом врегулювання є взаємовідносини між сторонами щодо зняття показань даного будинкового вузла обліку газу та лічильників газу, установлених у квартирах (далі - квартирні лічильники газу) (за їх наявності) за адресою: 69114, м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 12.
2. Монтаж, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку.
2.1. Встановлення будинкового вузла обліку, в тому числі витрати на проектування, монтаж здійснюється за кошти Сторони 1. ВОГ є власністю Сторони 1;
2.2. Сторона 2 зобов'язана забезпечити Стороні 1 можливість проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ.
Для забезпечення можливості Стороні 1 проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ Сторона 2 забезпечує Стороні 1, в залежності від потреб останнього для монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ, доступ до приміщень загального користування (у тому числі допоміжних), несучих, огороджувальних та несуче-огороджувальних конструкцій будинку, механічного, електричного та іншого обладнання всередині або за межами будинку, а також до будівель і споруд, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на при будинковій території. Сторона 2 надає перелічене Стороні 1 в залежності від потреб останнього для монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ. Крім цього Сторона 1 надає Стороні 2 в залежності від потреб останнього для монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ доступ до земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
2.3. Вимоги до облаштування та експлуатації будинкового вузла обліку встановлюються Кодексом газорозподільних систем, що затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 р. № 2494 та іншими нормативно-правовими актами.
3. Зняття показань будинкового вузла обліку та лічильників газу, установлених у квартирах.
3.1. Зняття та фіксація показань будинкового вузла обліку на будинок та квартирних лічильників газу (за їх наявності) здійснюються представниками Сторін щомісяця з 25 по 30 (31) число.
Сторона 1 попередньо узгоджує зі Стороною 2 дату та час зняття та фіксації показань будинкового вузла обліку на будинок та квартирних лічильників газу (за їх наявності).
У випадку зміни дати та/або часу проведення зняття та фіксації показань будинкового вузла обліку на будинок та квартирних лічильників газу Сторона 1 має не пізніше, ніж за один робочий день до первинної дати та/або часу зняття показань попередити Сторону 2 про іншу дату та/або час проведення даних заходів.
Під час зняття показань можуть бути присутні представники відповідних державних органів, мешканці будинку. Повідомлення останніх про дату та час здійснення заходів зі зняття та фіксації показань будинкового вузла обліку газу та квартирних лічильників газу є обов'язком Сторони 2.
3.2. Сторона 2 зобов'язана забезпечити Стороні 1 можливість зняття та фіксації показань будинкового вузла обліку газу та квартирних лічильників газу (за їх наявності).
3.3. Повноваження та особу представників Сторін, інших присутніх має бути підтверджено, посвідченнями або іншими документами.
3.4. У разі неможливості зняття показань будинкового вузла обліку газу та квартирних лічильників газу розрахунковий обсяг споживання газу визначається відповідно до Кодексу газорозподільних систем, Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання лічильників природного газу (будинкових або на групу будинків), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року № 620 та інших нормативно-правових актів.
4. Відповідальність сторін.
4.1. Сторони несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов Договору у відповідності до законодавства України.
4.2. В усіх питаннях, що не врегульовані даним Договором, сторони керуються приписами законодавства України.
5. Порядок вирішення спорів.
5.1. В разі виникнення спору, спір вирішується шляхом перемовин між сторонами або у судовому порядку.
6. Інші умови.
6.1. Даний Договір складений у двох примірниках, по одному для кожної із Сторін, які мають однакову юридичну силу.
6.2. Всі зміни та доповнення до Договору повинні бути виконані у письмовій формі, підписані та скріплені печатками обох Сторін.
7. Строк дії.
7.1 Цей Договір набирає чинності з моменту його підписання і діє з дати його укладення на період експлуатації будинкового вузла обліку газу Стороною 1.
7.2 Розірвання цього Договору здійснюється за взаємною згодою Сторін, або в інших випадках, що передбачені чинним законодавством.
8. Реквізити сторін.
Сторона 1 Сторона 2
ПАТ ЗАПОРІЖГАЗ ОБЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ
БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ
БУДІВЕЛЬНИК 21
69035, м. Запоріжжя, вул. Заводська, 7 69114, м. Запоріжжя, проспект
р/р №2600604113 Ювілейний, будинок 12
АБ Кліринговий Дім м. Київ
МФО: 300647 Код ЄДРПОУ: 24908164 _
Код ЄДРПОУ: 03345716
ІПН:033457108246
Свідоцтво № 100294023
Телефон:, 222-74-51, 222-74-45
Факс: 222-74-54, 222-74-44
Директор технічний Голова правління ОСББ
У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені вимоги.
Відповідач проти позову заперечив, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву вих.б/н від 06.07.2017р. та додаткових письмових поясненнях вих.б/н від 11.08.2017р., вих.б/н від 04.09.2017р., і зазначив, що обставини викладені позивачем на обґрунтування позовних вимог, як і підстави заявленого позову вже були досліджені господарським судом Запорізької області при розгляді справи № 908/2328/16, за аналогічним позовом ПАТ «Запоріжгаз» до відповідача про укладення договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку. За наслідками розгляду вказаної справи судом було прийнято рішення від 26.10.2016р., яким у задоволенні позовних вимог ПАТ «Запоріжгаз» відмовлено. Також відповідач вказує на те, що ОСББ є неприбутковою юридичною особою, яка має на меті захист законних прав та інтересів співвласників багатоквартирного будинку. Органи управління ОСББ підзвітні співвласникам, діють в межах наданих співвласниками повноважень та лише за їх згодою, згідно статуту ОСББ та ЗУ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку . Частиною 4 ст. 22 Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку встановлено, що - газо- та електропостачання квартир та нежитлових приміщень ОСББ здійснюється на підставі договорів між їх власниками і газо- та електропостачальними організаціями відповідно до вимог законодавства. А тому, в силу приписів спеціального законодавства, лічильник газу повинен бути встановлений позивачем на кожний об'єкт споживача (співвласника багатоквартирного будинку), а не загальнобудинковий вузол обліку, як того вимагає позивач. Дії ж нормативно-правових актів, на які посилається позивач до ОСББ не відносяться, оскільки ОСББ в розумінні ст. 1 ЗУ Про житлово-комунальні послуги та гл.5 розділу IX Кодексу газорозподільних систем не є балансоутримувачем, ані управителем будинку, ані споживачем послуг, що надаються позивачем. Відповідач є об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку, тому не може бути стороною спірного договору. Основним нормативно-правовим актом, який регулює комерційний облік газу є ЗУ Про забезпечення комерційного обліку газу , відповідно до якого, обов'язок по встановленню приладів обліку покладений державою на газопостачальні організації, до яких і відноситься позивач. Фактично дії позивача та запропонований договір змінюють предмет договору приєднання, саме для споживачів ОСББ Будівельник 21 та ставлять останніх в нерівні умови з тими споживачами багатоквартирних будинків, в квартири яких позивачем були встановлені індивідуальні лічильники газу. Крім того, відповідач звернув увагу суду, що рішення Запорізької міської ради № 60 від 28.09.2016р., яке є чинним і на теперішній час, забороняє позивачу встановлювати загальнобудинкові вузли обліку газу на багатоквартирні будинки м. Запоріжжя.
У судовому засіданні представники відповідача проти позову заперечили.
У відповідності до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, листом за вих.№ Zp.03.2-СЛ12222-1216 від 12.12.2016р. Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Запоріжгаз» звернулося до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Будівельник-21» із пропозицією про укладення договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку. До листа позивачем було додано два примірники договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, установлених у квартирі, забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку № 09-16-9403 від 01.12.2016р., підписані з боку ПАТ «Запоріжгаз» .
Згідно пояснень позивача, пропозицію про укладення договору ним було направлено на адресу відповідача з метою врегулювання питання встановлення та подальшої експлуатації загальнобудинкового вузла обліку за адресою: м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 12 на підставі ч.1 ст.6 Закону України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу", відповідно до якої суб'єкти господарювання, які здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов'язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та житлових будинках, в яких газ використовується, зокрема, тільки для приготування їжі до 1 січня 2018 року.
Одночасно позивач посилався на главу 5 розділу IX Кодексу газорозподільних систем та п. 4 Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 16.05.2002р. №620.
Так, відповідно до гл. 5 розділу IX Кодексу газорозподільних систем, за ініціативи балансоутримувача (управителя) або Оператора ГРМ та за їх рахунок в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких в повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу може бути організований та встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу. Балансоутримувач (управитель) не може відмовити Оператору ГРМ в організації та встановленні загальнобудинкового вузла обліку природного газу, якщо ці заходи здійснюються за рахунок Оператора ГРМ. У разі наявності ВОГ природного газу, встановленого для ведення такого обліку в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків або гуртожитків, визначення об'єму спожитого природного газу мешканцями зазначених об'єктів здійснюється відповідно до Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року № 620.
Пунктом 4 Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2002р. №620, передбачено, що можливість об'єднання споживачів в єдину групу для поліпшення ведення обліку природного газу визначається схемою газопостачання. Рішення про необхідність об'єднання споживачів в єдину групу приймає оператор газорозподільної системи. Ініціювати встановлення будинкового вузла обліку на багатоквартирний будинок, групу багатоквартирних будинків, групу споживачів можуть як власник (власники) такого будинку (таких будинків) (квартир), так і оператор газорозподільної системи. Встановлення будинкового вузла обліку здійснюється згідно з Кодексом газорозподільних систем. Встановлення будинкового вузла обліку, в тому числі витрати на проектування, монтаж, здійснюється за кошти сторони, яка ініціювала встановлення такого вузла обліку. Власник (власники) будинку (будинків) (квартир), особа, відповідальна за експлуатацію будинку (будинків) (далі - експлуатаційна організація), балансоутримувач будинку (будинків) тощо та оператор газорозподільної системи зобов'язані врегулювати між собою договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку та лічильників газу, установлених у квартирі (далі - квартирні лічильники газу) (за їх наявності), а також забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку. У разі неврегулювання зазначених питань газопостачання такому будинку, групі будинків, групі споживачів може бути припинено відповідно до законодавства.
Листом за вих.б/н від 03.01.2017р. відповідач відмовив позивачу в укладенні договору, в зв'язку з відсутністю у ОСББ правових підстав для його підписання.
З огляду на недосягнення сторонами згоди щодо укладення договору позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить вважати договір про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку укладеним між сторонами в редакції, запропонованій позивачем.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Статтею 184 ГК України передбачено особливості укладення господарських договорів на основі вільного волевиявлення сторін, примірних і типових договорів з дотриманням умов, передбачених статтями 179 (на основі примірних і типових договорів),181 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 179 Господарського кодексу України укладання господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо, зокрема, існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання, чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Загальний порядок укладання господарських договорів передбачений ст.181 Господарського кодексу України.
Укладення господарських договорів за рішенням суду регулюється ст. 187 Господарського кодексу України, відповідно до якої, судом розглядаються спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом.
Отже, необхідною умовою щодо спонукання в судовому порядку укласти господарський договір є, зокрема, обов'язковість для сторін укладення такого договору.
Позивач вказує, що даний договір є обов'язковим в силу Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу", Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загально будинкового вузла обліку, яке затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2002р. №620 та глави 5 розділу 1Х Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015р. №2494.
Законом України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" визначені правові, економічні та організаційні засади забезпечення всіх категорій споживачів вузлами обліку природного газу з метою запровадження повного комерційного (приладового) обліку природного газу та здійснення контролю за використанням ресурсів імпортованого природного газу і природного газу власного видобутку.
Правовою основою забезпечення комерційного (приладового) обліку природного газу є цей Закон, закони України "Про засади функціонування ринку природного газу", "Про метрологію та метрологічну діяльність", "Про стандартизацію", "Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності" та інші нормативно-правові акти.
Згідно з ст.1 Закону під терміном "споживачі природного газу" слід розуміти фізичних осіб (населення), фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, які відповідно до договору користуються послугами з газопостачання та використовують природний газ для приготування їжі, опалення, підігріву води, а також як паливо або сировину.
Названим законом врегульовано порядок та строки встановлення лічильників газу, передбачені джерела фінансування робіт з оснащення лічильниками газу населення, виконавці робіт, тощо.
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону постачання природного газу здійснюється за умови його комерційного обліку:
1) для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, у яких природний газ використовується: комплексно, у тому числі для опалення, - з 1 січня 2012 року; для підігріву води та приготування їжі - з 1 січня 2016 року; тільки для приготування їжі - з 1 січня 2018 року;
2) для інших споживачів - з 1 липня 2011 року.
Згідно з ч.1 ст.6 Закону суб'єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов'язані:
1) забезпечити встановлення лічильників газу:
а) для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках, в яких газ використовується: комплексно, у тому числі для опалення, - до 1 січня 2012 року; для підігріву води та приготування їжі - до 1 січня 2016 року; тільки для приготування їжі - до 1 січня 2018 року.
У разі невстановлення населенню у строки, зазначені у цьому підпункті, лічильників газу з вини суб'єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, припинення розподілу природного газу таким споживачам забороняється, а його облік до моменту встановлення лічильників газу здійснюється за нормами споживання, встановленими Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, Законом України "Про забезпечення комерційного обліку природного газу" достатньо чітко визначені підстави постачання природного газу за умови його комерційного обліку споживачам (ст.2 Закону) та встановлено конкретний перелік таких категорій (ст.1 Закону), а також відповідальність суб'єктів господарювання, які здійснюють розподіл природного газу за невстановлення населенню лічильників газу.
Втім, будь-яких імперативних норм щодо обов'язкового встановлення загальнобудинкового вузла обліку газу, як і норм про обов'язкове врегулювання договірних відносин щодо зняття показань будинкового вузла обліку між оператором газорозподільної системи та балансоутримувачем, управителем будинку, а не споживачем, вказаний Закон не містить.
Зобов'язання власника будинку, особи, відповідальної за експлуатацію будинку, балансоутримувача та оператора газорозподільної системи врегулювати між собою договірні відносини щодо зняття показань будинкового вузла обліку передбачено частиною 5 п. 4 Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2002р. №620, при цьому, згідно п. 1 вказаного Тимчасового положення, останнє визначає порядок проведення розрахунків між постачальниками, операторами газорозподільних систем та споживачами природного газу у разі використання загальнобудинкових вузлів обліку природного газу , які складаються, зокрема, з лічильника природного газу та засобу дистанційної передачі даних (далі - будинковий вузол обліку) на будинок (групу будинків).
В той же час, доказів використання відповідачем будинкового (загальнобудинкового) вузла обліку на багатоквартирному будинку, позивачем не надано, згідно наданих сторонами пояснень, наразі загальнобудинковий вузол обліку природного газу у будинку відповідача не встановлений.
За таких обставин, посилання позивача на приписи Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2002р. №620, як на пряму вказівку підзаконного акту щодо обов'язковості укладення спірного договору між сторонами - є передчасним.
Також при розгляді даної справи судом враховується, що 28.09.2016р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 60 Про упорядкування питань щодо встановлення будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу , відповідно до п.п. 3, 4 якого, міська рада вирішила вказати публічному акціонерному товариству Запоріжгаз на недопустимість здійснення реконструкції систем газопостачання, об'єктом якої є виключно або в тому числі монтаж будь-яких будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу або будь-яких конструкцій або їх елементів, призначених для встановлення будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу, без попереднього прийняття відповідного рішення з вказаного питання співвласниками багатоквартирних будинків у порядку, передбаченому ст.10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку . Рекомендувати власникам будинків (квартир), особам, відповідальним за експлуатацію будинків (експлуатаційним організаціям), балансоутримувачам будинків, та оператору газорозподільних систем при врегулюванні між собою договірних відносин щодо зняття показань будинкового вузла обліку, а також забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку передбачити умови про попереднє встановлення квартирних лічильників газу за рахунок публічного акціонерного товариства Запоріжгаз до початку монтажу будь-яких конструкцій або їх елементів, призначених для встановлення загальнобудинкових вузлів обліку природного газу. Згідно інформації Інтернет ресурсу: https://meria.zp.ua/test/index.php?id=42&pid=19067, вказане рішення було оприлюднено 12.10.2016р.
У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території .
Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданим їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Доказів скасування рішення Запорізької міської ради № 60 від 28.09.2016р. або визнання його нечинним, позивачем в матеріали справи не надано, у зв'язку з чим, з огляду на положення ст.187 Господарського кодексу України, договір запропонований позивачем не може бути укладено в судовому порядку.
Щодо редакції, в якій позивач просить суд вважати укладеним договір про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку, слід зазначити наступне.
За приписами ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.
Згідно з ч.1 ст.628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. За приписами ч.ч.1, 2 ст.14 Кодексу цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.
Дослідивши запропоновану позивачем редакцію договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку, судом встановлено, що його умови, визначені у абз. 2 розділу 1, розділі 3, стосуються осіб, що не є сторонами цього договору, а саме власників квартир багатоквартирного будинку.
Так, відповідно до абз. 2 розділу 1, за даним договором предметом врегулювання є взаємовідносини між сторонами щодо зняття показання будинкового вузла обліку газу та лічильників газу, установлених у квартирах (далі квартирні лічильники газу) (за їх наявності) за адресою: 69114, м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 12.
У розділі 3 проекту договору позивачем визначений порядок зняття показань будинкового вузла обліку газу та лічильників газу, установлених у квартирах , зокрема, пунктом 3.2. проекту договору на відповідача покладений обов'язок забезпечити позивачу можливість зняття та фіксації показань, в тому числі, квартирних лічильників (за їх наявності).
Втім, такі умови не можуть бути включені до договору між позивачем та відповідачем, отже договір в редакції запропонованій позивачем, не може бути укладеним, в тому числі, і за рішенням суду.
Наявність судового рішення у господарській справі № 908/2328/16 від 26.10.2016р. про відмову в задоволенні позовних вимог ПАТ Запоріжгаз до ОСББ Будівельник-21 про укладення договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку в редакції, запропонованій позивачем, не є підставою для припинення провадження у даній справі, як на те вказує відповідач, оскільки предмети позову у справі № 908/2328/16 та даній справі не є однаковими, зокрема, різними є редакції договорів, наданих (запропонованих) позивачем, внаслідок чого припинення провадження у справі № 908/1312/17 на підставі п.2 ч.1 ст. 80 ГПК України не є можливим.
Враховуючи викладене, у задоволенні позовних вимог судом відмовляється.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на позивача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення оформлено у повному обсязі та підписано згідно із вимогами ст. 85 ГПК України ГПК України 08.09.2017 р.
Суддя М.В. Мірошниченко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2017 |
Оприлюднено | 12.09.2017 |
Номер документу | 68753157 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Мірошниченко М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні