Постанова
від 17.10.2017 по справі 908/1312/17
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

17.10.2017р . справа №908/1312/17

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддівОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 секретар судового засідання ОСОБА_4 за участю представників сторін: від позивача:ОСОБА_5 (довіреність №Др-7-1116 від 03.11.2016р.); від відповідача:ОСОБА_6 (витяг з протоколу №6 Зборів правління ОСББ Будівельник-21 від 06.10.2017р.), ОСОБА_7 (довіреність від 23.08.2017р.), ОСОБА_8 (довіреність від 23.08.2017р.), ОСОБА_9 (довіреність від 23.08.2017р.), ОСОБА_10 (довіреність від 23.08.2017р.) розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуПублічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз , м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 05.09.2017р. (повний текст підписано 08.09.2017р.) по справі№908/1312/17 (суддя Мірошниченко М.В.) за позовомПублічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз , м. Запоріжжя до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Будівельник-21 , м.Запоріжжя проукладення договору

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз , м. Запоріжжя (Позивач) звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовом до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Будівельник-21 , м. Запоріжжя (Відповідач) про укладення договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку в редакції, запропонованій Позивачем, а саме:

ДОГОВІР №09-16-9403

про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, установлених у квартирі, забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку

м. Запоріжжя 01.12.2016р.

ПУБЛІЧНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО ПО ГАЗОПОСТАЧАННЮ ОСОБА_11 ЗАПОРІЖГАЗ (далі - Сторона 1) в особі Директора технічного ОСОБА_12, який діє на підставі довіреності ПУБЛІЧНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА ПО ГАЗОПОСТАЧАННЮ ОСОБА_11 ЗАПОРІЖГАЗ №19/5845 від 01.07.2016р. з однієї сторони та

Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Будівельник-21 , ЄДРПОУ 24908164, (далі - Сторона 2), в особі голови правління ОСББ ОСОБА_6, який діє на підставі


з другої сторони, а разом названі Сторони, а окремо Сторона,

керуючись Законом України Про забезпечення комерційного обліку природного газу , ОСОБА_13 положенням про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженим постановою КМУ від 16.05.2002р. № 620, Кодексом газорозподільних систем , затвердженим постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015 р., та іншими нормативно-правовими актами, уклали Договір про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, установлених у квартирі, забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку (далі -Договір) про наступне:

1. Предмет

1. За даним Договором Сторона 2 зобов'язується забезпечити Стороні 1 можливість проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку - G16 (далі - ВОГ) за адресою: 69114, м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 12.

Крім цього за даним договором предметом врегулювання є взаємовідносини між сторонами щодо зняття показань даного будинкового вузла обліку газу та лічильників газу, установлених у квартирах (далі - квартирні лічильники газу) (за їх наявності) за адресою: 69114, м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 12.

2. Монтаж, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку.

2.1. Встановлення будинкового вузла обліку, в тому числі витрати на проектування, монтаж здійснюється за кошти Сторони 1. ВОГ є власністю Сторони 1;

2.2. Сторона 2 зобов'язана забезпечити Стороні 1 можливість проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ.

Для забезпечення можливості Стороні 1 проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ Сторона 2 забезпечує Стороні 1, в залежності від потреб останнього для монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ, доступ до приміщень загального користування (у тому числі допоміжних), несучих, огороджувальних та несуче-огороджувальних конструкцій будинку, механічного, електричного та іншого обладнання всередині або за межами будинку, а також до будівель і споруд, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на при будинковій території. Сторона 2 надає перелічене Стороні 1 в залежності від потреб останнього для монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ. Крім цього Сторона 1 надає Стороні 2 в залежності від потреб останнього для монтажу, збереження та здійснення експлуатації ВОГ доступ до земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.

2.3. Вимоги до облаштування та експлуатації будинкового вузла обліку встановлюються Кодексом газорозподільних систем, що затверджено постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 р. № 2494 та іншими нормативно-правовими актами.

3. Зняття показань будинкового вузла обліку та лічильників газу, установлених у квартирах.

3.1. Зняття та фіксація показань будинкового вузла обліку на будинок та квартирних лічильників газу (за їх наявності) здійснюються представниками Сторін щомісяця з 25 по 30 (31) число.

Сторона 1 попередньо узгоджує зі Стороною 2 дату та час зняття та фіксації показань будинкового вузла обліку на будинок та квартирних лічильників газу (за їх наявності).

У випадку зміни дати та/або часу проведення зняття та фіксації показань будинкового вузла обліку на будинок та квартирних лічильників газу Сторона 1 має не пізніше, ніж за один робочий день до первинної дати та/або часу зняття показань попередити Сторону 2 про іншу дату та/або час проведення даних заходів.

Під час зняття показань можуть бути присутні представники відповідних державних органів, мешканці будинку. Повідомлення останніх про дату та час здійснення заходів зі зняття та фіксації показань будинкового вузла обліку газу та квартирних лічильників газу є обов'язком Сторони 2.

3.2. Сторона 2 зобов'язана забезпечити Стороні 1 можливість зняття та фіксації показань будинкового вузла обліку газу та квартирних лічильників газу (за їх наявності).

3.3. Повноваження та особу представників Сторін, інших присутніх має бути підтверджено, посвідченнями або іншими документами.

3.4. У разі неможливості зняття показань будинкового вузла обліку газу та квартирних лічильників газу розрахунковий обсяг споживання газу визначається відповідно до Кодексу газорозподільних систем, Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання лічильників природного газу (будинкових або на групу будинків), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року №620 та інших нормативно-правових актів.

4. Відповідальність сторін.

4.1. Сторони несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов Договору у відповідності до законодавства України.

4.2. В усіх питаннях, що не врегульовані даним Договором, сторони керуються приписами законодавства України.

5. Порядок вирішення спорів.

5.1. В разі виникнення спору, спір вирішується шляхом перемовин між сторонами або у судовому порядку.

6. Інші умови.

6.1. Даний Договір складений у двох примірниках, по одному для кожної із Сторін, які мають однакову юридичну силу.

6.2. Всі зміни та доповнення до Договору повинні бути виконані у письмовій формі, підписані та скріплені печатками обох Сторін.

7. Строк дії.

7.1 Цей Договір набирає чинності з моменту його підписання і діє з дати його укладення на період експлуатації будинкового вузла обліку газу Стороною 1.

7.2 Розірвання цього Договору здійснюється за взаємною згодою Сторін, або в інших випадках, що передбачені чинним законодавством.

8. Реквізити сторін.

Сторона 1 Сторона 2

ПАТ ЗАПОРІЖГАЗ 69035, м. Запоріжжя, вул. Заводська, 7 р/р №2600604113 АБ Кліринговий Дім м. Київ МФО: 300647 Код ЄДРПОУ: 03345716 ІПН:033457108246 Свідоцтво № 100294023 Телефон:, 222-74-51, 222-74-45 Факс: 222-74-54, 222-74-44 Директор технічний


С.В. ОСОБА_12ОБЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ БУДІВЕЛЬНИК 21 69114, м. Запоріжжя, проспект Ювілейний, будинок 12
Код ЄДРПОУ: 24908164




Голова правління ОСББ
В.В. ОСОБА_6

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 05.09.2017р. (повний текст підписано 08.09.2017р.) у справі №908/1312/17 у задоволені позовних вимог Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз було відмовлено в повному обсязі.

Рішення місцевого суду було обґрунтоване наступним:

- відсутністю норм чинного законодавства (зокрема в Законі України Про забезпечення комерційного обліку природного газу та Тимчасовому положенні про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №620 від 16.05.2002р., на які посилався Позивач), які б передбачали обов'язкове встановлення загальнобудинкового вузла обліку газу, як і норм про обов'язкове врегулювання договірних відносин щодо зняття показань будинкового вузла обліку між оператором газорозподільної системи (Позивачем) та балансоутримувачем, управителем будинку, оскільки останній не є споживачем у розумінні ст.1 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу , тоді як підстав для застосування Тимчасового положення, з огляду на відсутність доказів використання Відповідачем будинкового (загальнобудинкового) вузла обліку на багатоквартирному будинку, також не має.

- врахуванням місцевим судом рішення Запорізької міської ради №60 від 28.09.2016р. Про упорядкування питань щодо встановлення будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу , відповідно до п.п.3, 4 якого, міська рада вирішила вказати Публічному акціонерному товариству Запоріжгаз на недопустимість здійснення реконструкції систем газопостачання, об'єктом якої є виключно або в тому числі монтаж будь-яких будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу або будь-яких конструкцій або їх елементів, призначених для встановлення будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу, без попереднього прийняття відповідного рішення з вказаного питання співвласниками багатоквартирних будинків у порядку, передбаченому ст.10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку .

- судом першої інстанції встановлено, що запропонована Позивачем редакція договору в абз.2 розділі 1 та розділі 3, стосується осіб, що не є сторонами цього договору, а саме власників квартир багатоквартирного будинку, а отже договір в такій редакції не може бути укладений, в тому числі, за рішенням суду.

Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз і, не погодившись з прийнятим рішенням суду, звернулось з апеляційною скаргою до Донецького апеляційного господарського суду, в якій просить рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2017р. у справі №908/1312/17 скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Підставою для скасування рішення суду першої інстанції апелянт зазначає:

- невірне застосування судом норм матеріального права, а саме п.4 Тимчасовому положенні про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, який розповсюджується не тільки на відносини власника (власників) будинку (будинків) (квартир), осіб, відповідальних за експлуатацію будинку (будинків), балансоутримувачів будинку (будинків) тощо та оператора газорозподільної системи щодо зняття показань будинкового вузла обліку, як було зазначено судом, а й щодо забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку. При цьому, вирішення питання про встановлення загальнобудинкового лічильника газу або індивідуального, відноситься виключно до повноважень оператора газорозподільної системи, тобто Позивача.

- зміст рішення Запорізької міської ради №60 від 28.09.2016р. Про упорядкування питань щодо встановлення будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу , на яке посилався суд першої інстанції, має виключно інформативний характер, тоді як обов'язковими для застосування у спірних правовідносинах є положення Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу та Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, в тому числі, Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП №2494 від 30.09.2015р., главою 5 розділу ІХ якого визначено особливості організації обліку газу в багатоквартирних будинках та гуртожитках з наданням оператору газорозподільної системи права встановлення загальнобудинкового вузла обліку природного газу з забороною відмови в цьому з боку балансоутримувача (управителя) будинку.

- запропонована Позивачем редакція договору, в тому числі щодо умов передбачених абз.2 розділі 1 та розділі 3, повністю відповідає приписам ч.ч.1,2 ст.14 та ч.1 ст.628 Цивільного кодексу України, умовам Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку та умовам Типового договору про розподілу природного газу, а також жодним чином не порушують права споживача.

- не взяття судом до уваги судової практики у тотожних правовідносинах, а саме постанови Вищого господарського суду України у справі №922/3383/16, а також порушення принципу рівності всіх учасників судового процесу, оскільки суд надав перевагу одній стороні над іншою.

За результатами автоматизованого розподілу справи сформовано колегію суддів у наступному складі: головуючий (суддя - доповідач) Попков Д.О., судді Чернота Л.Ф. та Зубченко І.В.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 26.09.2017р. було порушено апеляційне провадження із призначенням розгляду скарги на 17.10.2017р. об 14.20

Протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 17.10.2017р. у зв'язку з перебування суддів Зубченко І.В. та Черноти Л.Ф. у відпустці, їх у складі колегії було замінено на суддів Татенко В.М. та Радіонову О.О.

Фіксація судового засідання апеляційної інстанції здійснювалась за допомогою засобів аудиофіксації у порядку розгляду апеляційної скарги, встановленому ст.ст. 4-4, 81-1, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України.

Представник Скаржника у судове засідання 17.10.2017р. з'явився, доводи викладені в апеляційній скарзі підтримав в повному обсязі з підстав, викладених в останній, вказавши на запитання суду відсутність відомостей про встановлені квартирні лічильники газу в будинку, де створено ОСББ Відповідача.

Представники Відповідача у судове засідання 17.10.2017р. з'явились, проти задоволення апеляційної скарги заперечували з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу та додаткових поясненнях.

Відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, враховуючи, судова колегія апеляційної інстанції зазначає наступне:

Як було встановлено місцевим судом та вбачається із матеріалів справи, листом №Zp.03.2-СЛ12222-1216 від 12.12.2016р. (а.с.а.с.12-13 т.1) Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз звернулося до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Будівельник-21 із пропозицією про укладення договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку. До листа Позивачем було додано два примірники договору №09-16-9403 від 01.12.2016р. про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, установлених у квартирі, забезпечення можливості проведення монтажу, збереження та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку, що були підписані Позивачем. (а.с.а.с.14,15 т.1) Направлення означеної пропозиції з примірниками договору на адресу Відповідача підтверджується копією заказного листа з описом вкладення та квитанцією до нього. (а.с.а.с.16,17 т.1)

Так, пропозиція укладення договору з Відповідачем була обґрунтована врегулюванням питання встановлення та подальшої експлуатації загальнобудинкового вузла обліку за адресою: м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 12 на підставі ч.1 ст.6 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу , відповідно якої суб'єкти господарювання, які здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов'язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та житлових будинках, в яких газ використовується, зокрема, тільки для приготування їжі до 1 січня 2018р. Окрім того, Позивач зазначав, що відповідно до гл.5 розділу IX Кодексу газорозподільних систем, за ініціативи балансоутримувача (управителя) або оператора газорозподільної системи та за їх рахунок в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків (гуртожитків), мешканці яких в повному обсязі чи частково розраховуються за нормами споживання, або для цілей складання загального балансу споживання природного газу може бути організований та встановлений загальнобудинковий вузол обліку природного газу. Балансоутримувач (управитель) не може відмовити оператору газорозподільної системи в організації та встановленні загальнобудинкового вузла обліку природного газу, якщо ці заходи здійснюються за рахунок оператора газорозподільної системи. У разі наявності вузла обліку природного газу, встановленого для ведення такого обліку в багатоквартирному будинку (гуртожитку) або на групу будинків або гуртожитків, визначення об'єму спожитого природного газу мешканцями зазначених об'єктів здійснюється відповідно до Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року №620.

Одночасно Позивач посилався на п.4 Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 16.05.2002р. №620.

Між тим, Відповідачем у відповідь було направлено лист від 03.01.2017р. (а.с.18 т.1), яким останній повідомив про відсутність у Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Будівельник-21 правових підстав для підписання означеного договору.

За таких обставин, враховуючи відмову Відповідача від підписання договору №09-16-9403 від 01.12.2016р. з Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз та недосягнення між сторонами згоди, останній звернувся до Господарського суду Запорізької області з позовом про укладення договору про зняття показань будинкового вузла обліку природного газу та лічильників газу, монтажу та здійснення експлуатації будинкового вузла обліку з Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Будівельник-21 в запропонованій ним редакції.

Господарський суд Запорізької області своїм рішенням відмовив у задоволені означених позовних вимог з підстав відсутністю норм чинного законодавства, які б передбачали обов'язкове укладення такого договору та встановлення загальнобудинкового вузла обліку газу/обов'язкового врегулювання договірних відносин щодо зняття показань будинкового вузла обліку між оператором газорозподільної системи (Позивачем) та Відповідачем, оскільки останній не є споживачем у розумінні ст.1 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу . Також судом першої інстанції було встановлено, що запропонована Позивачем редакція договору в абз.2 розділі 1 та розділі 3, стосується осіб, що не є сторонами цього договору, а саме власників квартир багатоквартирного будинку, а отже договір в такій редакції не може бути укладений, в тому числі, за рішенням суду. Окрім того, суд посилався також на рішення Запорізької міської ради №60 від 28.09.2016р. Про упорядкування питань щодо встановлення будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу , відповідно до п.п.3, 4 якого, міська рада вказала Публічному акціонерному товариству Запоріжгаз на недопустимість здійснення реконструкції систем газопостачання, об'єктом якої є виключно або в тому числі монтаж будь-яких будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу або будь-яких конструкцій або їх елементів, призначених для встановлення будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу, без попереднього прийняття відповідного рішення з вказаного питання співвласниками багатоквартирних будинків у порядку, передбаченому ст.10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку .

Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

За змістом приписів ст.1 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст.15, 16 Цивільного кодексу України можливість задоволення позовних вимог перебуває у залежності від наявності (доведеності) наступної сукупності умов: наявність у Позивача певного захищуваного суб'єктивного права або інтересу, порушення такого суб'єктивного права (інтересу) з боку Відповідача та належність (передбаченість законодавством та адекватність встановленому порушенню) обраного способу судового захисту. Відсутність (недоведеність) будь-якого з означених елементів унеможливлює задоволення позовних вимог.

Заважаючи на обраний Позивачем спосіб судового захисту і приведені підстави позову, останній опосередковує передбачений ч.2 ст.20 Господарського кодексу України спосіб захисту в вигляді встановлення господарських відносин шляхом вирішення переддоговірного спору по відношенню до обов'язкового до укладення договору на підставі судового рішення в порядку ст.187 Господарського кодексу України.

Таким чином, в розглядуваному випадку, рішення суду повинно виступати підставою виникнення кореспондуючих прав та обов'язків сторін у відповідності до ч.5 ст.11 Цивільного кодексу України.

В свою чергу, ч.3 ст.179 Господарського кодексу України встановлює, що укладання господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на обов'язковому для виконання певним суб'єктом господарської діяльності державному замовлені, існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення такого договору для певних категорій суб'єктів господарювання, чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування. Враховуючи, що Відповідач не є органом державної влади чи місцевого самоврядування в силу свого статусу, а спірний договір не опосередковує державного замовлення, обов'язковість його укладання сторонами, а отже - і можливість вирішення судом спору про його укладання у розумінні ч.2 ст.19 Конституції України, має встановлюватися законом.

Обгрунтовуючи означений елемент доказування своєї позиції, Позивач, серед іншого, посилається на приписи ст.6 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу якими встановлено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, зобов'язані забезпечити встановлення лічильників газу для населення, що проживає у квартирах та житлових будинках, в яких газ використовується, зокрема, тільки для приготування їжі до 1 січня 2018 року.

Втім, за висновком судової колегії, в контексті спірного договору означене посилання Скаржника є безпідставним, адже зі змісту означеного Закону вбачається необхідність встановлення відповідними суб'єктами господарювання - газорозподільними організаціями за власний рахунок лічильників для такої категорії споживачів природного газу як населення саме у вигляді таких приладів обліку природного газу, що дозволяють визначення обсягів споживання кожним окремими споживачем, як набувачів послуг з газопостачання. Означений висновок цілком узгоджується із змістом п.п.4, 5 ч.1, п.4 ч.2 ст.13 та ст.18 Закону України Про ринок природного газу .

Беручи до уваги, що газопостачання є видом комунальної послуги за змістом абз.11 ч.1 ст.1 та п.1 ч.1 ст.13 Закону України Про житлово-комунальні послуги , а засіб обліку визначає кількісні та або якісні показники такої послуги, і саме для споживача встановлено обов'язок забезпечувати доступ до свого приміщення для огляду засобу обліку положеннями ст.17 цього Закону, апеляційний суд дійшов висновку, що ст.6 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу визначає обов'язок Позивача встановити за власний рахунок саме квартирні прилади обліку газу в багатоквартирному будинку Відповідача. В свою чергу, визначений Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу обов'язок із встановлення газорозподільними організаціями за власний рахунок квартирних приладів обліку природного газу для побутових споживачів не перебуває у залежності від попереднього укладання спірного договору.

Обґрунтування обов'язковості укладання спірного договору посиланням на положення глави 5 розділу IX Кодексу газорозподільних систем не може сприйматися в контексті приписів ч.3 ст.179 Господарського кодексу України, адже означений нормативний акт не є законом і, так само, як і згадуване Позивачем ОСОБА_13 положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року №620 (далі - ОСОБА_13 положення), не може мати переваг у застосуванні порівняно із приписами Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу .

Дійсно, ч.3 ст.7 Закону України Про забезпечення комерційного обліку природного газу зобов'язує Кабінет Міністрів України привести у відповідність до положень цього Закону свої нормативно-правові акти. В свою чергу, ч.1 ст.6 цього Закону наслідком незабезпечення населення лічильниками природного газу з вини суб'єкту господарювання визначає встановлення обліку спожитого газу за нормами споживання, тоді як встановлення замість таких індивідуальних (квартирних) лічильників за змістом п.5Тимчасового положення про порядок проведення розрахунків за надання населенню послуг з газопостачання в умовах використання загальнобудинкового вузла обліку передбачає інший порядок визначення обсягів споживання - розподілу плати згідно загально будинкового лічильника пропорційно між споживачами в залежності від кількості зареєстрованих в квартирі осіб, що є не тільки порушує приписам із ч.3 ст.18 Закону України Про ринок природного газу , але й є несумісним із встановленим п.5 ч.1 ст.30 Закону України Про житлово-комунальні послуги принципом відповідності оплати житлово-комунальної послуги її кількості.

Колегія суддів звертає увагу Скаржника, що окрім статусу підзаконного нормативного акту, згадуване ОСОБА_13 положення за своїм змістом не може обґрунтовувати правомірність заявлених позовних вимог, адже п. 4 цього Положення передбачає необхідність договірного врегулювання відносин з щодо зняття показань будинкового вузла обліку та квартирних лічильників газу, за участю власників квартир. Проте, хоча передбачене спірним договором встановлення загально будинкового лічильника не тільки утворює непередбачені вказаними вище приписами Законів України Про забезпечення комерційного обліку природного газу та Про ринок природного газу підстави для зміни порядку нарахування плати за постачання газу для його споживачів - мешканців відповідного будинку, але за своїм змістом абз. 2 п.1, п.3.2. цього договору напряму зачіпає права власників квартир, які не є учасниками цього договору.

Між тим, за змістом ст.ст.626, 629 Цивільного кодексу України договір не може створювати обов'язків для осіб, які не є його сторонами - утворення у такий спосіб підстав для примушення останніх до певних дій не відповідає приписам ч.1 ст.19 Конституції України.

Посилання суду першої інстанції на рішення Запорізької міської ради №60 від 28.09.2016р. Про упорядкування питань щодо встановлення будинкових (загальнобудинкових) вузлів обліку природного газу , яке, дійсно, не має обов'язкового характеру до застосування, не спростовую викладених вище обставин відсутності у Відповідача обов'язку до укладення такого договору та не призвело до прийняття місцевим судом неправильного рішення.

При цьому, доводи апеляційної скарги щодо залишення позу увагою суду першої інстанції позиції Вищого господарського суду України у справі №922/3383/16, яка, на думку апелянта, виникла з тотожних за змістом правовідносин, відхиляються апеляційним господарським судом, оскільки діюче законодавство не покладає правову оцінку обґрунтованості певних позовних вимог в залежність від позиції у іншій непов'язаній справі Вищого господарського суду України, постанова якого не має статусу, що відповідає вимогам ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України.

Таким чином, оскільки будь-яких інших підстав, передбачених ст.104 Господарського процесуального кодексу України для зміни чи скасування оскаржуваного рішення апеляційним судом встановлено не було, апеляційна скарга Позивача залишається без задоволення, а переглядуване рішення без змін, що за змістом ст.49 вказаного Кодексу має наслідком віднесення на рахунок Скаржника витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.49, 99, 101 - 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Запоріжгаз , м. Запоріжжя на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2017р. (повний текст підписано 08.09.2017р.) у справі №908/1312/17 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2017р. (повний текст підписано 08.09.2017р.) у справі №908/1312/17 залишити без змін.

3. Постанова апеляційної інстанції набирає сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Головуючий суддя: Д.О. Попков

Судді: В.М. Татенко

ОСОБА_3

Надрук. 4 примірників: 1-2 - сторонам, 3-у справу, 4- ГСЗО

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.10.2017
Оприлюднено20.10.2017
Номер документу69619681
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1312/17

Постанова від 21.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткач І.В.

Ухвала від 25.01.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ткач І.В.

Постанова від 17.10.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Попков Д.О

Ухвала від 26.09.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Попков Д.О

Рішення від 05.09.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 15.08.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 11.07.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 26.06.2017

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні