Постанова
від 13.09.2017 по справі 909/11/17
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2017 року Справа № 909/11/17

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого: суддів:Нєсвєтової Н.М. (доповідач), Ковтонюк Л.В., Кондратової І.Д. розглянувши касаційну скаргу приватного підприємства "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця № 2" на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.05.2017 у справі№ 909/11/17 Господарського суду Івано-Франківської області за позовомКосівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області доприватного підприємства "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця № 2" простягнення 293 814,92 грн

за участю представників сторін:

позивача: не з'явився,

відповідача: Гайдич М.М.,

ВСТАНОВИВ:

Косівське об'єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області звернулось до господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до Приватного підприємства Міжгосподарська пересувна механізована дільниця №2 про стягнення надмірно виплаченої суми пенсії в розмірі 293814,92 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що довідки про заробітну плату видані відповідачем громадянам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 для призначення перерахунку пенсії не відповідають дійсності, а відповідно нараховані суми пенсій на підставі таких довідок є такими, що виплачені безпідставно та відповідно до чинного законодавства підлягають відшкодуванню у встановленому законодавством порядку.

Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 21.02.2017, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 16.05.2017 у справі №909/11/17, позовні вимоги задоволено. Стягнуто з ПП Міжгосподарська пересувна механізована дільниця №2 на користь Косівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області 293 814,92 грн. надміру виплачену суму пенсії та 4 407,23 грн. судового збору.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, приватне підприємство "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця № 2" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, просить постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.05.2017 та рішення місцевого господарського суду від 21.02.2017 скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у касаційній інстанції, обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального права при ухваленні зазначених судових рішень, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх судових інстанцій, у 2009-2011 роках громадяни ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 звернулись до органів Пенсійного Фонду у Верховинському районі із заявами про перерахунок (призначення) їм пенсій та долученими до неї документами (довідками) про нараховану заробітну плату з 1994-1998 роках у ПП "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця №2".

На підставі виданих відповідачем довідок про заробітну плату за 1994-1998 роки від 18.03.2009р. №9, від 08.02.2009р. №22, від 08.09.2009р. №21, від 26.05.2004р. №16, від 26.05.2004р. №15, від 14.02.2009р. №3, які представлені для обчислення (перерахунку) пенсій, позивачем здійснено перерахунок пенсій .

У липні, вересні та листопаді 2014 року позивачем направлено на адресу відповідача повідомлення щодо узгодження дати та часу проведення зустрічних перевірок .

Однак, керівником відповідача документи для проведення зустрічної перевірки не надано.

У зв'язку із ухиленням відповідача у проведенні зустрічних перевірок Управлінням Пенсійного фонду у Верховинському районі витребувано у архівному відділі Верховинської РДА копії звітів ПП "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця №2" про нарахування страхових внесків на заробітну плату та витрачання коштів Пенсійного фонду за 1994-1998 роки.

На підставі вказаного, Головним Управління Пенсійного фонду в Івано-Франківській області була здійснена перевірка правильності призначення (перерахунку) та визначення розмірів пенсії окремим громадянам за довідками про заробітну плату для обчислення пенсії, виданими ПП "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця №2", про що складено акт.

В ході вказаної перевірки було встановлено, що суми нарахованої заробітної плати у 1994-1998 роки, відображені у довідках, у декілька разів перевищують фонд оплати праці даного підприємства, що задекларований у звітності та з якого відповідно до законодавства сплачено страхові внески (збір). Тобто за період з квітня 2009 по грудень 2015 здійснено переплату пенсійних коштів в сумі 293 814,92 грн.

Зокрема було встановлено, що згідно представлених пенсіонерами довідок загальна сума заробітної плати МПМД №2 за період з 01.01.1994 по 31.12.1998 наведених вище пенсіонерів складає в сумі 97 600,63 грн., в той час як загальний фонд оплати праці підприємства - 34 547,43 грн.

Листом Департаменту персоніфікованого обліку, інформаційних систем та мереж пенсійного фонду України №30029/05-10 від 09.06.2015 повідомлено Головне управління ПФУ в Івано-Франківській області, що за інформацією Державної фіскальної служби України отримано дані про заробітну плату (доходи) ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_5 за період з 01.01.1998 по 31.12.1998 та встановлено, що довідки про заробітну плату, видані МПМД №2, на підставі яких обчислено розмір пенсії громадянам ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_5 не відповідають даним про отриману заробітну плату (дохід), наданих Державною фіскальною службою України.

26.01.2016 Управління Пенсійного фонду України у Верховинському районі звернулось до ПП "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця №2" із претензією, у якій просило відшкодувати переплату пенсії, що виникла у зв'язку з поданням недостовірних даних у розмірі 293 814,92 грн, проте, дана вимога була залишена відповідачем без відповіді та задоволення, що стало підставою звернення з вказаним позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд, з яким також погодився й апеляційний, виходив з того, що складання та видача відповідачем довідок про заробіток для обчислення пенсії із недостовірними даними стало підставою для нарахування пенсії в розмірі більшому від обґрунтованого, а нарахування надмірного розміру пенсії призвело до необґрунтованих виплат, які фактично є бюджетними втратами. Тобто, видача відповідачем довідок з недостовірними даними, стала причиною нарахування пенсії у розмірі більшому від обґрунтованого. Відтак, суд дійшов висновку, що з боку відповідача наявний склад правопорушення вимог пенсійного законодавства, внаслідок чого було завдано шкоди державі, від імені якої виступають органи Пенсійного фонду України в сумі 293 814,92 грн.

Колегія суддів погоджується з такими висновками судів попередніх судових інстанцій з огляду на таке.

Приписами статей 1, 14, 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" унормовано, що пенсія - це щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім'ї у випадках, визначених цим Законом.

Підприємства, установи і організації (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами) є страхувальниками для фізичних осіб, що працюють у них на умовах трудового договору (контракту), або інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, а згідно із статтею 15 - платниками страхових внесків.

Суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

Згідно із ч.1 ст.50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.

В частині 2 ст.17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" зазначено, що довідки про заробітну плату видаються підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією (в редакції на час видачі довідки).

Постановою Правління Пенсійного Фонду України від 25.11.2005р. №22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (далі Порядок).

Відповідно до п.17 Порядку передбачено, що довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або державними архівними установами.

Частиною 1 ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено, що органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Як зазначалося вище, Головним Управління Пенсійного фонду в Івано-Франківській області була здійснена перевірка правильності призначення (перерахунку) та визначення розмірів пенсії окремим громадянам за довідками про заробітну плату для обчислення пенсії, виданими ПП "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця №2", в результаті чого було встановлено факт надання відповідачем недостовірних даних, які містять довідки за 1994-1998 роки від 18.03.2009 №9, від 08.02.2009 №22, від 08.09.2009 №21, від 26.05.2004 №16, від 26.05.2004 №15, від 14.02.2009 №3 про заробіток для обчислення пенсії громадянам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, в зв'язку з чим, здійснено переплату пенсійних коштів в сумі 293 814,92 грн. за період з квітня 2009 по грудень 2015.

Матеріали справи не містять докази оскарження відповідачем результатів перевірки у встановленому законом порядку чи визнання його недійсним.

Крім того, відповідачем не заперечується факт видачі ним зазначених довідок, які містили недостовірні дані про заробітну плату.

Відповідно до п. 2 "Порядку відшкодування коштів, надміру виплачених за призначеними пенсіями, та списання сум переплат пенсій та грошової допомоги, що є безнадійними до стягнення", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 21.03.2003р. №6-4 визначено, що переплатою пенсій та грошової допомоги є сума пенсій та грошової допомоги, виплачена з різних причин понад розмір, визначений законодавством.

Судом встановлено, що складання та видача відповідачем довідок про заробіток для обчислення пенсії вищезазначеним громадянам із недостовірними даними стало підставою для нарахування пенсії в розмірі більшому від обґрунтованого, а нарахування надмірного розміру пенсії призвело до необґрунтованих виплат, які фактично є бюджетними втратами.

Отже, протиправна поведінка відповідача полягає у поданні до органів пенсійного фонду недостовірних довідок, шкода - у нарахуванні надмірного розміру пенсії, а причинний зв'язок - у нарахуванні пенсії на основі недостовірного документу; вина відповідача - надання довідки за підписом уповноважених осіб підприємства із недостовірною інформацією про фактичний заробіток громадян ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 за період 1994-1998 роки в установі відповідача та про заробіток останніх у зазначений період.

Тобто, видача відповідачем довідок з недостовірними даними, стала причиною нарахування пенсії у розмірі більшому від обґрунтованого. Нарахування ж надмірного розміру пенсій призвело до необґрунтованих виплат в сумі 293 814,92 грн.

Відповідно до ч.2 ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що з боку відповідача наявний склад порушення умов пенсійного законодавства, внаслідок чого завдано шкоди державі, від імені якої виступають органи Пенсійного фонду України. При цьому, оскільки на момент розгляду спору по суті суду не було надано доказів сплати відповідачем матеріальної шкоди, спричиненої внаслідок видачі недостовірних документів в розмірі 293 814,92 грн., то суд першої інстанції обґрунтовано задовольнив позовні вимоги позивача.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суди попередніх судових інстанцій дійшли правомірного висновку про повне задоволення позову.

Оскільки доводи касаційної скарги не спростовують висновків апеляційного господарського суду та не впливають на них, підстави для її задоволення і скасування постанови Львівського апеляційного господарського суду від 16.05.2017, прийнятої з правильним застосуванням норм матеріального права та дотриманням норм процесуального законодавства, відсутні.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу приватного підприємства "Міжгосподарська пересувна механізована дільниця № 2" залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.05.2017 у справі № 909/11/17 - без змін.

Головуючий Н. Нєсвєтова

Судді Л. Ковтонюк

І. Кондратова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення13.09.2017
Оприлюднено18.09.2017
Номер документу68905150
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/11/17

Постанова від 13.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Нєсвєтова H.M.

Ухвала від 05.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Нєсвєтова H.M.

Постанова від 16.05.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Ухвала від 04.04.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Ухвала від 16.03.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Рішення від 21.02.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

Ухвала від 31.01.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

Ухвала від 04.01.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні