Постанова
від 20.09.2017 по справі 583/1959/17
ОХТИРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа№ 583/1959/17

2-а/583/76/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2017 року Охтирський міськрайонний суд Сумської області в складі:

головуючого - судді Сидоренка Р.В.,

при секретарі с/з Зубатовій І.В.,

за участю:

позивача ОСОБА_2

представника позивача ОСОБА_3,

представника відповідача Шевченко Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Охтирці адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Охтирського об'єднаного управління пенсійного фонду України Сумської обл. про визнання неправомірними дій при призначенні пенсії та зобов'язання вчинити дії щодо призначення пенсії, -

встановив:

28 липня 2017 року позивач звернувся до суду із зазначеним позовом прохаючи визнати неправомірним застосування Охтирським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Сумської області при визначенні відповідно до ч. 2, ст. 40 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування заробітної плати (доходу) ОСОБА_2 для обчислення пенсії за віком показника Зс-середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за календарний рік, що передує зверненню за призначенням пенсії. Зобов'язати Охтирське об'єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області нарахувати та виплачувати йому державну пенсію за віком, згідно зі статтею 26 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та в порядку, визначеному статтею 40 цього Закону, з урахуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні в галузі економіки, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, які передують року призначення пенсії, тобто за 2014, 2015 та 2016 роки, починаючи з часу звернення із заявою про призначення пенсії та в подальшому щомісячно у законно визначених розмірах.

Свої вимоги мотивує тим, що з серпня 1996 року він перебував на обліку в головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб . Крім того, з 07.08.1997 року і по даний час він постійно працював та продовжує працювати слюсарем-ремонтником прокатно - ремонтного цеху бурового обладнання в Охтирському управлінні бурових робіт ПАТ Укрнафта та сплачував у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Після досягнення загального пенсійного віку (11.06.2017 р. виповнилось 60 років), 30.06.2017 року він подав до Охтирського об'єднаного управління пенсійного фонду України Сумської області заяву про відмову від пенсії за вислугу років та заяву про призначення йому пенсії за віком. Йому було повідомлено, що пенсія за віком призначена з 30.06.2017 року у розмірі 1539 грн. 89 коп..

Вважаючи, що розмір призначеної йому пенсії замалий, представник позивача звернулась із заявою до відповідача, в якій просила надати інформацію щодо розрахунку розміру пенсії, в тому числі, який було взято показник середньої заробітної плати по Україні при призначенні розміру пенсії за віком. З Охтирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області надійшов лист від 13 липня 2017 року № Г-81, в якому позивача повідомили, що йому призначено пенсію за віком шляхом переведення з пенсії за вислугу років на пенсію за віком із застосуванням вимог пункту 3, статті 45 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , а під час розрахунку її розміру застосували показник середньої заробітної плати (доходу), який враховували для обчислення пенсії у році, в якому він звернувся щодо призначення попереднього виду пенсії, тобто 1197.91 грн. (за 2007 рік).

Позивач зазначає, що йому було призначено пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , котрий передбачає інші підстави та порядок призначення пенсії, а за призначенням пенсії відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування він звернувся вперше. Крім того, після звільнення з лав збройних сил України, він продовжував працювати та сплачував у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. За таких обставин, під час призначення йому пенсії за віком відповідно до статті 26 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування необхідно застосовувати показник середньої заробітної платні у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески за 2014-2016 роки, відповідно до правил статті 40 цього Закону. Саме така правова позиція була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 31 березня 2015 року (справа № 21-612а14), 9 червня 2015 року (справа № 21-550а15), 2 грудня 2015 року (справа № 21-4123а15), 29 листопада 2016 року (справа № 21-6331а15). Однак, відповідач при призначенні йому пенсії за віком зазначених правових висновків Верховного Суду України щодо застосування норм Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не застосував та безпідставно відмовив йому у призначенні пенсії за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати за три календарні роки, які передують року призначення пенсії.

У судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали з підстав, викладених ним у позові.

Представник відповідача Шевченко Ю.В. заперечувала проти задоволення позову із підстав викладених у долученому до матеріалів справи письмовому запереченні.

Суд, заслухавши пояснення сторін, вивчивши матеріали справи, дослідивши та оцінивши докази, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Відповідно до копії посвідчення серії НОМЕР_2, виданого 19 вересня 1996 року ОСОБА_2 вбачається, що останньому з 01 серпня 1996 року було призначено пенсію за вислугу років згідно Закону України Про пенсійне забезпечення осіб звільнених із військової служби та деяких інших осіб (а.с. 12).

30 червня 2017 року ОСОБА_2 звернувся із заявою до Охтирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області, в якій прохав призначити йому пенсію за віком замість призначеної йому раніше пенсії за вислугою років відповідно (а.с. 15).

З довідки головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області № 1706 від 07.07.2017 року вбачається, що ОСОБА_2 перебував на обліку в головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб . Пенсія призначена з 19.07.1996 року. Пенсія виплачена по 31 липня 2017 року у розмірі 1521, 44 грн. Знято з обліку із 1 серпня 2017 року (а.с. 19).

10 липня 2017 року адвокат позивача звернулась до Охтирського об'єднаного управління ПФУ Сумської області із запитом про надання інформації про те. з якого часу позивачу призначено пенсію за віком; яким чином та за які роки для розрахунку пенсії за віком була взята заробітна плата; який був застосований показник середньої заробітної плати в Україні при нарахуванні пенсії за віком позивачу. (а.с. 17).

13 липня 2017 року за вих. № Г-81 на адресу адвоката було надіслано листа, в якому зазначено, що згідно з частиною третьою статті 45 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування у разі переведення з одного виду пенсії на інший застосовується показник середньої заробітної плати (доходу), який враховували під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії. Тому в разі переведення з пенсії за вислугою років, які призначено за Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб , на пенсію за віком відповідно до Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування застосовується показник середньої заробітної плати (доходу), який враховували для обчислення попереднього виду пенсії, тобто 1197,91 грн. (за 2007 рік) - (а.с. 18).

Відповідачем у справі визнається, що розглянувши надані документи ОСОБА_2 була призначена пенсія за віком, проте розмір середньої заробітної плати по Україні було враховано за 2007 рік.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб , особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

Військовослужбовці, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, які стали інвалідами за умов, передбачених цим Законом, набувають право на пенсію по інвалідності.

Члени сімей військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули чи померли або пропали безвісти, мають право на пенсію в разі втрати годувальника.

Згідно з ч. 1 статті 1-1 вказаного Закону, законодавство про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, базується на Конституції України і складається з цього Закону, Закону "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та інших нормативно-правових актів України, прийнятих відповідно до цих законів.

Статтею 7 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб встановлено, що військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, які одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором.

Відповідно до ч. 1, ст. 9 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", за рахунок коштів ПФУ в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Частинами 1, та 2, ст. 40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз 1 + Кз 2 + Кз 3 + ... + Кз n); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

На підставі ч. 3, ст. 45 вказаного Закону, переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами ПФУ.

При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

Якщо особа після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати та набула не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі, при переведенні вперше з пенсії по інвалідності на пенсію за віком застосовується середня заробітна плата (дохід), визначена частиною другою статті 40 цього Закону для призначення пенсії.

Як з'ясовано судом, позивачу пенсія за віком відповідно до вимог Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування була призначена вперше.

За таких підстав, суд дійшов до висновку про те, що має застосовуватися середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення позивача за призначенням пенсії, тобто за 2014-2016 роки, як це передбачено нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 31.03.2015 року по справі № 21-612а14.

Вирішуючи питання про судові витрати, суд враховує наступне.

Відповідно до ч. 1, ст. 87 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Відповідно до п. 1, ч. 3, ст. 87 КАС України до витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на правову допомогу.

Відповідно до ч. 1, ст. 90 КАС України витрати, пов'язані з оплатою допомоги адвоката або іншого фахівця в галузі права, які надають правову допомогу за договором, несуть сторони, крім випадків надання безоплатної правової допомоги, передбачених законом.

Відповідно до ч. 1, ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

За таких обставин, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Охтирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області на користь позивача ОСОБА_2 640 грн. витрат по сплаті судового збору (а.с. 1).

Вирішуючи питання про стягнення витрат на правову допомогу, суд враховує наступне.

Відповідно до вимог ст. 1 Закону України Про граничний розмір компенсації витрат на правову допомогу у цивільних та адміністративних справах (із змінами, внесеними Законом №1774-VIII від 06.12.2016 року) розмір компенсації витрат на правову допомогу у цивільних справах, в яких така компенсація виплачується стороні, на користь якої ухвалено судове рішення, іншою стороною, а в адміністративних справах - суб'єктом владних повноважень, не може перевищувати 40 відсотків прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року, за годину участі особи, яка надавала правову допомогу, у судовому засіданні, під час вчинення окремих процесуальних дій поза судовим засіданням та під час ознайомлення з матеріалами справи в суді, що визначається у відповідному судовому рішенні.

Згідно ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2017 рік прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 1 січня 2017 року становить 1600 гривень.

Звідси випливає, що граничний розмір компенсації витрат на правову допомогу за годину участі особи, яка надавала правову допомогу, у судовому засіданні, під час вчинення окремих процесуальних дій поза судовим засіданням становить 640 грн.

Таким чином, виходячи з вищевикладеного, враховуючи складність справи, час її розгляду, час витрачений представником на складання процесуальних документів та вчинення інших процесуальних дій поза судовим засіданням, суд вважає за можливе стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Охтирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області на користь ОСОБА_2 витрати на правову допомогу за підготування адвокатом ОСОБА_3 адміністративного позову, вивчення документів та участь в судових засіданнях в сумі 1920 грн.

Із огляду на викладене, вимоги заявлені позивачем підлягають повному задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_2 задовольнити.

Визнати неправомірним застосування Охтирським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Сумської області при визначенні відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування заробітної плати (доходу) ОСОБА_2 для обчислення пенсії за віком показника Зс-середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України за календарний рік, що передує зверненню за призначенням пенсії.

Зобов'язати Охтирське об'єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області нарахувати та виплачувати мені державну пенсію за віком, згідно зі статтею 26 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та в порядку, визначеному статтею 40 цього Закону, з урахуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні в галузі економіки, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, які передують року призначення пенсії, тобто за 2014, 2015 та 2016 роки, починаючи з часу звернення із заявою про призначення пенсії та в подальшому щомісячно у законно визначених розмірах

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Охтирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області на користь ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, (РНОКПП НОМЕР_1), 640 грн. витрат по сплаті судового збору та 1920 грн. у відшкодування витрат на правову допомогу, а всього - 2560 (дві тисячі п'ятсот шістдесят) гривень.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Охтирський міськрайонний суд Сумської області протягом 10 днів з дня її проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення постанови, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цієї постанови.

Суддя Охтирського міськрайонного суду

Сумської області Р.В.Сидоренко

СудОхтирський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення20.09.2017
Оприлюднено21.09.2017
Номер документу69009386
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —583/1959/17

Ухвала від 18.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 21.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Постанова від 13.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Донець Л.О.

Постанова від 20.09.2017

Адміністративне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Сидоренко Р. В.

Постанова від 20.09.2017

Адміністративне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Сидоренко Р. В.

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Охтирський міськрайонний суд Сумської області

Сидоренко Р. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні