Рішення
від 19.09.2017 по справі 918/518/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 вересня 2017 р. Справа № 918/518/17

Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В. розглянувши справу за

позовом Фермерське господарство "Лотос"

до відповідача 1 Здолбунівська районна державна адміністрація

до відповідача 2 Будеразька сільська рада Здолбунівського району Рівненської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Департамент екології та природних ресурсів ОСОБА_1 обласної державної адміністрації

про зобов'язання щодо поновлення договорів оренди землі та водного об"єкту шляхом укладення додаткової угоди ( договору)

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_2-голова; ОСОБА_3-представник;

від відповідача 1: ОСОБА_4

від відповідача 2: не з"явився

від третьої особи: ОСОБА_5

Статті 20, 22 Господарського процесуального кодексу України сторонам роз'яснені.

Відводи з підстав визначених статтею 20 ГПК України відсутні.

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "Лотос" (надалі Позивач, ФГ "Лотос") звернулося в господарський суд Рівненської області з позовом до Здолбунівської районної державної адміністрації (надалі Відповідач 1, РДА) та Будеразької сільської ради Здолбунівського району Рівненської області (надалі Відповідач 2, Рада) в якому просить зобов'язати Будеразьку сільську раду Здолбунівського району поновити договори оренди землі та договору оренди водного об'єкта на новий строк (10 років) шляхом укладення додаткової угоди (договору) в наступній редакції:

ДОГОВІР № оренди водного об'єкта

с.Будераж Здолбунівського району 17 липня 2017 р.

Орендодавець: Будеразька сільська рада в особі голови ОСОБА_6, з одного боку, та

Орендар: Фермерське господарство Лотос в особі Голови ОСОБА_2, що діє на підставі Статуту, з іншого, уклали цей договір про таке.

Предмет договору

1. Орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування водний об'єкт для рибогосподарських потреб - ставок площею 4,41 га, розташований на території Будеразької сільської ради.

Об'єкт оренди

2. Об'єктом оренди за цим договором є:

вода (водний простір) водного об'єкта 4,41 га земельна ділянка під водним об'єктом 4.41 га.

Кадастровий номер_- 56226580800:01:004:0089 (далі - земельна ділянка).

3. Об'єкт оренди не передається разом з гідротехнічними спорудами.

4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 32434,63 гривень.

5. Об'єкт оренди має такі недоліки, що можуть перешкоджати його ефективному використанню: відсутні.

6. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: відсутні.

Строк дії договору

7. Договір укладено на 10 (десять) років (до 17 липня 2027 року).

Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У такому випадку орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити дію договору.

До листа-повідомлення про поновлення договору орендар додає проект додаткової угоди.

Орендна плата

8. Орендна плата вноситься орендарем:

за воду (водний простір) у розмірі 4 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що складає 1297 грн. 38 коп. на рік, код платежу 22130000;

9. Обчислення розміру орендної плати за:

водний об'єкт здійснюється відповідно до Методики визначення розміру плати за надані в; оренду водні об'єкти, що затверджується Мінприроди;

рибогосподарську технологічну водойму - відповідно до Методики визначення розміру плати за використання на умовах оренди частини рибогосподарського водного об'єкта, рибогосподарської технологічної водойми, що затверджується Мінагрополітики: земельну ділянку - з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, ще визначаються Держземагентством за формами, затвердженими постановою Кабінету Міністрі!! України від 13 грудня 2006 р. № 1724 «Деякі питання оренди земель» , що заповнюються під час ] укладання або зміни умов договору оренди водного об'єкта чи продовження його дії.

10. Орендна плата вноситься у строки:

за водний об"єкт щоквартально (не пізніше 25 березня, 25 червня, 25 вересня, 25 грудня) рівними частками;

за землю у строку визначені податковим законодавством України на розрахунковий рахунок Будеразької сільської ради Здолбунівського району району Рівненської області.

11. Розмір орендної плати переглядається не рідше як один раз у 5 років (щорічно прі зміні коефіцієнта індексації) у разі:

зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану об'єкта оренди, що сталося не з вини орендаря, та підтверджене документами;

в інших випадках, передбачених законом.

12. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 2 відсотків несплаченої суми за кожний день прострочення.

Умови використання об'єкта оренди

13. Об'єкт оренди передається для рибогосподарських потреб.

14. Умови збереження стану об'єкта оренди, використання об'єкта оренди за цільовим призначенням та у відповідності до вимог природоохоронного законодавства, здійснення заходів щодо поліпшення стану об'єкта оренди, не погіршення якості води, живих біоресурсів, аборигенних видів риб.

Умови і строки передачі об'єкта в оренду

15. Передача об'єкта оренди в оренду здійснюється без розроблення проекту відведення земельної ділянки.

Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є :

Передача об'єкта оренди в оренду здійснюється за наявності паспорта водного об'єкта.

Організація розроблення проекту відведення земельної ділянки і паспорта водного об'єкта та відповідні витрати покладаються на орендаря.

16. На Орендаря покладаються зобов'язання щодо:

експлуатації ставка відповідно до режиму роботу встановленого для нього Сектором у Рівненській області Державного агентства водних ресурсів України оформлення права користування гідротехнічними спорудами та оформлення дозволу на спеціальне водокористування: здійснення лісомеліоративну, агротехнічних, технологічних, санітарних заходів з охорони та поліпшення екологічного стану водного об'єкту.

17. Інші умови передачі об'єкта в оренду: орендар не має права передавати об'єкт оренди у заставу та/або вносити її до статутного складеного, пайового фонду (капіталу).

18. Передача об'єкта оренди орендарю здійснюється протягом 3 днів після державної реєстрації цього договору згідно з актом приймання-передачі.

Умови повернення об'єкта оренди

19. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві об'єкт оренди у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав його в оренду.

Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей об'єкта оренди, пов'язаних із зміною його стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв'язується у судовому порядку.

20. Здійснені орендарем без згоди орендодавця витрати на поліпшення стану об'єкта оренди, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди такому об'єкту, не підлягають відшкодуванню.

21. Поліпшення стану об'єкта оренди, проведені орендарем за письмовою згодою з орендодавцем не підлягають відшкодуванню.

Умови, обсяги і строки відшкодування орендарю витрат на поліпшення стану об'єкта оренди визначаються окремою угодою сторін.

22. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання орендодавцем зобов'язань, передбачених цим договором.

Збитками вважаються:

фактичні втрати, яких орендар зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням орендодавцем умов договору, а також витрати, які орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;

доходи, які орендар не отримав внаслідок неналежного виконання орендодавцем умов договору.

23. Розмір фактичних витрат орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.

Обмеження (обтяження) щодо використання об'єкта оренди

24. На орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб і встановлених земельних сервітутів.

25. Передача в оренду водного об'єкта не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб і встановлених земельних сервітутів.

26. Передача в оренду водного об'єкта здійснюється без обмеження права загального водокористування, якщо інше не визначено законом.

27. Передача орендарем права на оренду водного об'єкта іншим суб'єкт, господарювання забороняється.

28. Об'єкт оренди за згодою орендаря може використовуватися для здійснення спеціального водокористування в порядку, встановленому Водним кодексом України.

Інші права та обов'язки сторін

29. Права орендодавця:

орендодавець має право вимагати від орендаря:

використання об'єкта оренди за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарі охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються:

своєчасне внесення орендної плати та виконання інших вимог договору;

дотримання вимог екологічного, водного, земельного, санітарно-епідеміологічного іншого чинного законодавства, норм і правил безпечної експлуатації водного об'єкта, утримання в належному стані прибережних захисних смуг, а також територій, які мають особливий статус;

допускати до перевірки відповідні органи щодо дотримання орендарем умов договору.

30. Обов'язки орендодавця:

передати в користування об'єкт оренди у стані, що відповідає умовам договору оренди в стані придатному для використання за цільовим призначенням:

не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися об'єктом оренли: попередити орендаря про особливі властивості та недоліки об'єкта оренди, які в процесі його використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об'єкта оренди.

31. Права орендаря:

переважне право перед іншими на поновлення договору в разі дотримання його умов; самостійно господарювати на об'єкті оренди з дотриманням умов договору оренди; отримувати продукцію і доходи;

здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця будівництво гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд;

вимагати від орендодавця передачі водного об'єкта в оренду в належному стані; обмеження права загального водокористування здійснювати відповідно до вимог статей 47 та 51 Водного кодексу України;

дозволяти іншим водокористувачам здійснювати спеціальне водокористування визначеному законодавством порядку.

32. Обов'язки орендаря:

приступити до використання об'єкта оренди в строки, встановлені договором оренди;

виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі передбаченому законом або даним договором;

після реєстрації надати копію договору відповідному органу державної податкової служби та ОСОБА_1 обласному управлінню водних ресурсів;

економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод;

дотримуватись встановлених нормативів санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території;

використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню воді об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї;

не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіяння шкоди господарським об'єктам та навколишньому природному середовищу;

утримувати в належному стані прибережну захисну смугу водного об'єкта, здійснювати заходи щодо забезпечення режиму її охорони у відповідності з вимогами природоохоронного законодавства;

здійснювати погоджені заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод;

здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу; безперешкодно допускати на свої об'єкти державних інспекторів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а також громадських інспекторів з охорони довкілля, які здійснюють перевірку додержання вимог водного законодавства, і надавати їм безоплатно необхідну інформацію; своєчасно вносити орендну плату з урахуванням коефіцієнтів індексації; своєчасно інформувати центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування про виникнення аварійних забруднень;

здійснювати невідкладні роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об'єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством;

передбачити місця для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, тощо (перевага надається традиційно розташованим місцям масового відпочинку) відповідно до статті 51 Водного кодексу України;

доводити до відома населення умови загального водокористування, а також про обмеження (у разі наявності) загального водокористування на водних об'єктах (встановлення відповідних інформаційних (вказівних) знаків);

використовувати наданий у користування на умовах оренди водний об'єкт за цільовим призначенням, відповідно до умов договору;

своєчасно і якісно проводити поточний ремонт гідроспоруд, не допускаючи умисного їх пошкодження. У разі відсутності служби експлуатації у орендаря до проведення ремонту залучати спеціалізовані організації;

оформити право користування гідротехнічними спорудами; не передавати права оренди водного об'єкта іншим суб'єктам господарювання; після закінчення терміну дії договору повернути орендодавцю об'єкт оренди в стані, не гіршому ніж він був одержаний;

подавати щорічно до ОСОБА_1 обласного управління водних ресурсів звітність про використання води за Формою № 2ТП-водгосп (річна);

з метою недопущення погіршення якості води у водних об'єктах орендарям необхідно здійснювати аналіз води акредитованою лабораторією не пізніше як за 1 місяць до проведення скиду води з водного об'єкта;

виконувати інші обов'язки щодо використання, охорони і відтворення земельних та водних ресурсів згідно з законодавством.

* Визначаються відповідно до Водного кодексу України, Законів України Про оренду землі та Про аквакультуру .

Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини, заподіяння шкоди третім особам

33. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе орендар.

Ризик заподіяння шкоди третім особам у результаті невиконання або неналежного виконання орендарем умов договору несе орендар.

Страхування об'єкта оренди

34. Згідно з цим договором об'єкт оренди не підлягає страхуванню на весь період дії цього договору.

З5. Страхування об 'єкта оренди не здійснюється.

36. Сторони домовилися про те, що у разі невиконання свого обов'язку стороною, повинна згідно з цим договором застрахувати об'єкт оренди, інша сторона може застрахувати такий об'єкт і вимагати відшкодування витрат на страхування.

Зміна умов договору і припинення його дії

37. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою

сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

38. Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено;

викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земель ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

ліквідації юридичної особи - орендаря або припинення підприємницької діяльне фізичної особи - підприємця.

Дія договору припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

39. Дія цього договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін;

рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання іншою стороною передбачених договором обов'язків та випадкового знищення, пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає його використанню, нецільового використання об'єкта оренди також з інших підстав, визначених законом.

40. Підставами для розірвання договору оренди є: встановлення заборони загального водокористування; нецільове використання об'єкта оренди.

41. Перехід права власності на об'єкт оренди, а також реорганізація юридичної особи орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору

42. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальні відповідно до закону та цього договору.

43. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо доведе, що таке порушення сталося не з її вини.

Прикінцеві положення/с

44. Цей договір набирає чинності після його державної реєстрації.

Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один примірник договора видається орендодавцеві, другий - орендареві, третій - органові, який провів державну реєстрацію земельної ділянки

Невід'ємними частинами договору є: план або схема об'єкта оренди;

кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб у її використанні і встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки; паспорт водного об'єкта.

Реквізити сторін:

Орендодавець - Будеразька сільська рада Здолбунівського району Рівненської області, вул.Центральна, 90 с.Будераж Здолбунівського району Рівненської області, 35752

Орендар ;

Свої вимоги Позивач мотивує наступним.

16 лютого 2006 року між Здолбунівською райдержадміністрацією та селянським фермерським господарством Лотос укладено договір оренди земель водного фонду (ставок) для риборозведення на території Будеразької сільської ради площею 4,41 га.

16 листопада 2016 року між Здолбунівською райдержадміністрацією та селянським фермерським господарством Лотос укладено договір оренди водного об"єкту для риборозведення на території Будеразької сільської ради площею 4,41 га.

Строк дії обох договорів - 10 років........

В зв'язку з закінченням строку договорів оренди СФГ Лотос 07 вересня 2015 року звернулося до Голови ОСОБА_1 обласної державної адміністрації з листом- повідомленням щодо поновлення договорів оренди водного об"єкту та землі. Звернення було адресоване в ОСОБА_1 облдержадмістрацію, а не в Здолбунівську райдержадміністрацію, так як було повідомлено про те, що розпорядження вказаними ділянками здійснює облдержадміністрація.

ОСОБА_1 облдержадміністрації від 23 вересня 2015 року повідомлено, що земельна ділянка разом з водним об єктом загальною площею 4,41 га за межами с.Мости Будеразької сільської рад , яка передана в оренду СФГ Лотос , входить до регіонального ландшафтного парку Дермансько-Мостівський , а тому лист-повідомлення потребує додаткового розгляду. При цьому автор листа зіслався на ст.51 Водного кодексу України, котра передбачає, що не підлягають передачі в користування на умовах оренди водні об єкти, що розташовані в межах територій і об єктів, які перебувають під охороною відповідно до Закону України Про природно-заповідний фонд України .

В зв язку з тим, що питання щодо поновлення дії договорів не вирішувалося - 06 липня 2016 року СФГ Лотос знову звернулося із заявою про укладення додаткових угод про поновлення договорів оренди, замовлення паспорту водного об єкта, проведення нормативної грошової оцінки землі.

Листом від 05 серпня 2016 року заявника повідомлено, зокрема - на даний час спеціальна адміністрація парку не створена, проект організації території парку відсутній, зонування не проведено, межі парку не винесені і натурі . Тобто - цим листом облдержадміністрація фактично стверджує про відсутність підстав для відмови в поновленні строків договорів оренди на підставі ст.51 Водного кодексу України. Не зважаючи на це облдержадміністрація питання про поновлення договорів оренди не вирішила, відклавши вирішення цього питання після розроблення проекту організації території парку та проведення зонування.

В подальшому з листа директора департаменту екології та природних ресурсів ОСОБА_1 облдержадміністрації від 10 листопада 2016 року СФГ Лотос дізналося, що земельна ділянка з водним об єктом, які передані в оренду, знаходиться в межах населеного пункту.

В зв язку з цим 19.12.2016 року було подано заяву на ім я Будеразького сільського голови, до складу якої входить с.Мости, про поновлення дії договору оренди землі водного об єкта.

Відповідь на заяву заявнику не було надано , а по невідомих причинах 15 травня 2017 року було надано повідомлення в Здолбунівську місцеву прокуратуру про те, що Будеразька сільська рада не виступала орендодавцем, а тому не має повноважень щодо поновлення дії договору оренди земельної ділянки.

До розгляду справи по суті Позивач подав заяву про уточнення позовних вимог в якій просить суд ухвалити рішення, котрим визнати поновленими договір оренди земель водного фонду (ставок) для риборозведення на території Будеразької сільської ради площею 4.41 га від 16 лютого 2006 року, укладений між Здолбунівською райдержадміністрацією і селянським фермерським господарством Лотос та договір оренди водного об"єкта для риборозведення на території Будеразької сільської ради площею 4,41 га від 16 литопада 2016 року, укладений між Здолбунівською райдержадміністрацією і селянським фермерським господарством Лотос на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договорами, зазначивши правонаступником Здолбунівської райдержадміністрації Будеразьку сільську раду Здолбунівського району.

Подану заяву Позивач мотивує тим, що відповідно до листа Головного управління Держгокадастру у Рівненській області від 14 серпня 2017 року земельна ділянка з кадастровим номером 5622680800:01:004:0089 (котра є об"єктом оренди) розміщена в межах села Мости Будеразької сільської ради, а тому вважає, що зобов язання щодо поновлення договорів оренди землі та водного фонду має бути покладено саме на відповідача - Будеразьку сільську раду. Зазначає, що зміна розпорядника земельної ділянки не має наслідком позбавлення орендаря права на переважне укладення договору користування майном після припинення договору, передбаченого законодавством.

Здолбунівська райдержадміністрація письмового відзиву на позов суду не надала, натомість заявила клопотання про заміну його, як неналежного відповідача, на належного - Департамет екології та природних ресурсів ОСОБА_1 обласної державної адміністрації. Подане клопотання РДА мотивує тим, що саме Департамент має право на укладення від імені ОДА договорів оренди земель водного фонду та водних об"єктів.

Зазначене клопотання не підлягає задоволенню, так як з матеріалів справи слідує, що земельна ділянка водного фонду та водний об"єкт, щодо яких Позивач просить поновити договір оренди, розміщені в межах села Мости Будеразької сільської ради, а відтак ОСОБА_1 ОДА не є їх розпорядником.

Будеразька сільська рада відзиву на позов суду не надала, явку представника в судове засідання не забезпечила, про дату, час і місце розгляду справи повідомлена належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення № 330130865222 0.

Керуючись ст.75 Господарського процесуального кодексу України суд вважає за можливе розглянути справу без участі відповідача та відзиву з його боку за наявними в ній матеріалами.

Департамент екології та природних ресурсів ОСОБА_1 обласної державної адміністрації надав суду відзив на позов в якому зазначає, що земельна ділянка водного фонду та водний об"єкт, щодо яких Позивач просить поновити договір оренди, розміщені в межах села Мости Будеразької сільської ради, а відтак ОСОБА_1 ОДА не є їх розпорядником і, відповідно, права ОДА в даному випадку не порушуються.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, давши належну оцінку доказам, які мають значення для справи, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним.

16 лютого 2006 року між Здолбунівською райдержадміністрацією, як орендодавцем та селянським фермерським господарством Лотос , як орендарем укладено договір оренди землі відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокову оренду землі водного фонду (ставок) загальною площею 4,41 га для риборозведення, на підставі розпорядження Здолбунівської районної державної адміністрації від 28 грудня 2005 року №491, за рахунок земель запасу (водний фонд-ставок) Будеразької сільської ради, що розташовані за межами села Мости.

10 листопада 2006 року між Здолбунівською райдержадміністрацією, як орендодавцем та селянським фермерським господарством Лотос , як орендарем укладено договір оренди водного об"єкту відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в користування на умовах оренди водний об"єкт (ставок) загальною площею 4,41 га на території Будеражської сільської ради для риборозведення.

Строк дії обох договорів - 10 років.

Пунктом 8 договору оренди землі від 16 лютого 2006 року передбачено, що після закінчення дії договору оренди селянське (фермерське) господарство має переважне право на поновлення його на новий строк, попередивши про цей намір орендодавця письмово не пізніше 30 (тридцяти) днів до закінчення договору.

Пунктом 3.1.1. договору оренди водного об"єкта передбачено, що орендар має переважне право перед іншими на поновлення договору.

В зв'язку з закінченням строку договорів оренди СФГ Лотос 07 вересня 2015 року звернулося до Голови ОСОБА_1 обласної державної адміністрації з листом- повідомленням щодо поновлення договорів оренди водного об"єкту та землі. Звернення було адресоване в ОСОБА_1 облдержадмістрацію, а не в Здолбунівську райдержадміністрацію, так як було повідомлено про те, що розпорядження вказаними ділянками здійснює облдержадміністрація.

ОСОБА_1 облдержадміністрації від 23 вересня 2015 року повідомлено, що земельна ділянка разом з водним об"єктом загальною площею 4,41 га за межами с.Мости Будеразької сільської ради , яка передана в оренду СФГ Лотос , входить до регіонального ландшафтного парку Дермансько-Мостівський , а тому лист-повідомлення потребує додаткового розгляду. При цьому автор листа зіслався на ст.51 Водного кодексу України, котра передбачає, що не підлягають передачі в користування на умовах оренди водні об"єкти, що розташовані в межах територій і об"єктів, які перебувають під охороною відповідно до Закону України Про природно-заповідний фонд України .

В зв"язку з тим, що питання щодо поновлення дії договорів не вирішувалося - 06 липня 2016 року СФГ Лотос знову звернулося із заявою про укладення додаткових угод про поновлення договорів оренди, замовлення паспорту водного об"єкта, проведення нормативної грошової оцінки землі.

Листом від 05 серпня 2016 року заявника повідомлено, зокрема - на даний час спеціальна адміністрація парку не створена, проект організації території парку відсутній, зонування не проведено, межі парку не винесені і натурі . Тобто - цим листом облдержадміністрація фактично стверджує про відсутність підстав для відмови в поновленні строків договорів оренди на підставі ст.51 Водного кодексу України. Не зважаючи на це облдержадміністрація питання про поновлення договорів оренди не вирішила, відклавши вирішення цього питання після розроблення проекту організації території парку та проведення зонування.

В подальшому з листа директора департаменту екології та природних ресурсів ОСОБА_1 облдержадміністрації від 10 листопада 2016 року СФГ Лотос дізналося, що земельна ділянка з водним об"єктом, які передані в оренду, знаходиться в межах населеного пункту.

В зв"язку з цим 19.12.2016 року Позивачем було подано заяву на ім"я Будеразького сільського голови, до складу якої входить с.Мости, про надання дозволу на поновлення договору водного об"єкту на території Будеражської сільської ради площею 4,41 га для риборозведення від 10 листопада 2006 року.

Будеразька сільська рада на заяву Позивача надала відповідь за №311-02-20 від 15.05.2017 року в якій повідомила, що Будеразька сільська рада не виступала орендодавцем, а тому немає повноважень щодо поновлення дії договору оренди земельної ділянки.

В зв"язку з наведеними обставинами Позивач вважає, що договір оренди землі водного фонду (ставок) від 16 лютого 2006р. та договір оренди водного об"єкту від 16 листопада 2006 року є поновленими та просить визнати це у судовому порядку.

Розглянувши вимоги Позивача, давши належну оцінку поданих ним доказів, господарський суд прийшов до висновку, що останні не грунтуються на законі та є безпідставними з огляду на наступне.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до частин 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

З урахуванням положень статті 3 ЗК України правове регулювання відносин, пов'язаних з орендою земельних ділянок, здійснюється спеціальним земельним законодавством, а договір оренди землі не є тотожним зобов'язанням найму, визначеним у ЦК України.

Частиною четвертою статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Згідно із частиною першою статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов'язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 ЦК України).

За змістом частини другої статті 792 ЦК України майнові відносини, що виникають з договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими, ґрунтуються на засадах рівності, вільного волевиявлення та майнової самостійності сторін договору та, крім загальних норм цивільного законодавства, щодо договору, договору найму регулюються актами земельного законодавства - ЗК України, Законом України Про оренду землі .

З урахуванням положень статті 3 ЗК України правове регулювання відносин, пов'язаних з орендою земельних ділянок, здійснюється спеціальним земельним законодавством, а договір оренди землі не є тотожним зобов'язанням найму, визначеним у ЦК України.

Стаття 33 Закону України Про оренду землі фактично об'єднує два випадки пролонгації договору оренди.

Так, у частинах першій - п'ятій статті 33 цього Закону передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Виходячи з приписів статей 319, 626 ЦК України слід дійти висновку про те, що реалізація переважного права на поновлення договору оренди, яка передбачена частиною першою статті 33 Закону України Про оренду землі , можлива лише за умови дотримання встановленої цією нормою процедури та наявності волевиявлення сторін.

Таким чином, згідно із частинами першою - п'ятою статті 33 Закону України Про оренду землі у разі поновлення договору оренди землі умови договору можуть бути змінені за згодою сторін з укладенням додаткової угоди. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати чи інших істотних умов договору, передбачених статтею 15 цього Закону, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Отже, для застосування частини першої статті 33 Закону України "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належно виконує свої обов'язки за договором, орендар до закінчення строку дії договору повідомив орендодавця в установлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди, орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та своє рішення.

Частиною шостою статті 33 Закону України Про оренду землі передбачена інша підстава поновлення договору оренди: у разі, якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Частинами восьмою, дев'ятою статті 33 Закону України Про оренду землі передбачено, що додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку; відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

Таким чином, для поновлення договору оренди землі з підстав, які передбачені частиною шостою статті 33 Закону України Про оренду землі , необхідна наявність таких юридичних фактів: орендар продовжує користування виділеною земельною ділянкою; орендар належно виконує свої обов'язки за договором, відсутнє письмове повідомлення орендодавця про відмову в поновленні договору оренди, сторони укладають додаткову угоду про поновлення договорів оренди.

Отже, у випадку поновлення договору оренди землі на підставі ст. 33 Закону України "Про оренду землі" укладення додаткової угоди до договору оренди землі про його поновлення є обовязковим.

В матеріалах справи відсутні докази укладення додаткової угоди про подовження дії договору оренди землі від 16.02.2006 у встановлений п. 8 зазначеного договору та ч.ч. 5, 8 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" місячний строк.

Сторони не досягли згоди щодо поновлення договору оренди землі від 16.02.2006 на тих самих умовах, тому зазначений договір оренди землі поновлений не був та припинив свою дію, у звязку з закінчення строку, на який його було укладено, що передбачено ч. 1 ст. 31 Закону України "Про оренду землі".

За таких обставин, відсутні підстави для поновлення договору оренди землі від 16.02.2006 на підставі ст. 33 Закону України "Про оренду землі".

Крім того, суд зазначає, що Позивач взагалі не направляв проекту додаткової угоди до договору оренди землі орендодавцю - Будеразькій сільській раді, на території якої в межах села Мости знаходиться земельна ділянка, а лист про поновлення договору (а.с. 33) направив останній з порушенням строків, встановлених п. 8 зазначеного договору та ч.ч. 5, 8 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" і, крім того, в даному листі зазначив, що просить поновити договір оренди водного об"єкту, а не земельної ділянки.

Посилання Позивача на те, що він з проханням про поновлення договору оренди землі звертався до ОСОБА_1 обласної державної адміністрації є безпідставним, так як остання, відповідно до статей 51, 58 Водного кодексу України, ст.122 Земельного кодексу України, ст.4 Закону України "Про оренду", не є орендодавцем зазначеної земельної ділянки.

Що стосується вимоги Позивача про визнання поновленим договору оренди водного об"єкта для риборозведення на території Будеразької сільської ради площею 4,41 га від 16 литопада 2016 року, укладеного між Здолбунівською райдержадміністрацією і селянським фермерським господарством Лотос , то суд зазначає, що Водним кодексом України, який регулює порядок користування водними об'єктами на умовах оренди, не передбачено порядку поновлення договору оренди водного об"єкта.

Частиною 4 статті 51 Водного кодексу України визначено, що водні об'єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою. Водні об'єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного кодексу України.

Враховуючи те, що земельна ділянка водного фонду кадастровий номер 56226580800:004:0089 загальною площею 4, 41 га, в тому числі під ставком 4,41 га, розташована в районі с. Мости Будеразької сільської ради, яка передана в оренду Позивачу для риборозведення, перебуває в комунальній власності Будеразької сільської ради, а тому, з урахуванням викладеного, органом, уповноваженим на теперішній час надавати у користування на умовах оренди спірний водний об'єкт є Будеразька сільська рада.

Однак, як встановлено судом Будеразька сільська рада ні договору оренди земельної ділянки водного фонду, ні договору оренди водного фонду з Позивачем, у порядку передбаченому законодавством, не укладала, а відтак останні не можуть бути поновлені.

Таким чином судом у справі встановлено факт не дотримання Позивачем строків і процедури повідомлення про намір реалізувати своє переважне право на поновлення договору оренди землі на новий строк, не укладення у місячний строк додаткової угоди до договору оренди землі про його поновлення; не оскарження в суді відмови, наявного зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі, а відтак суд, на підставі статті 33 Закону України Про оренду землі , дійшов висновку про відсутність підстав для визнання поновленими договору оренди землі від 16 лютого 2006 року та договору оренди водного об"єкта від 16 листопада 2016 року, укладених між Здолбунівською райдержадміністрацією і селянським фермерським господарством Лотос на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договорами.

На підставі статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на Позивача.

Керуючись статями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні позову.

Повний текст рішення складено та підписано 22 вересня 2017 року.

Суддя Марач В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення19.09.2017
Оприлюднено24.09.2017
Номер документу69059257
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/518/17

Постанова від 30.01.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 10.01.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 22.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 23.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 14.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 25.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 26.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 14.12.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демидюк О.О.

Ухвала від 07.12.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демидюк О.О.

Ухвала від 13.11.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Демидюк О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні