Справа № 368/1476/16-ц
Рішення
Іменем України
"20" вересня 2017 р. Кагарлицький районний суд
Київської області в складі:
головуючого судді Кириченка В.І.
при секретарі Марчук Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кагарлику справу за позовом Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області до ОСОБА_1 про визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, витребування земельних ділянок, -
ВСТАНОВИВ:
Позов обґрунтовано тим, що 22 лютого 2008 року ОСОБА_1 отримав державні акти на право приватної власності серії ЯЖ № 330610 на земельну ділянку площею 0,25 га в с. Расавка Кагарлицького району Київської області для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 3222285201:02:319:0006) та серії ЯЖ № 330609 на земельну ділянку площею 0,25 га в с. Расавка Кагарлицького району Київської області для будівництва та обслуговування житлового будинку та споруд (кадастровий номер 3222285201:02:319:0005).
Державні акти на право власності на земельні ділянки ОСОБА_2 видані на підставі рішення 9 сесії 5 скликання Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області від 13.02.2007 року.
Разом з тим, під час ознайомлення з технічною документацію щодо складання державних актів на право власності на земельні ділянки ОСОБА_1 установлено, що земельні ділянки передані у власність ОСОБА_1 на підстав виписки з рішення 9 сесії 5 скликання Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області від 13 лютого 2007 року № 48д-09-05 Про передачу земельної ділянки у приватну власність громадянину , яку підготовлено одноособово секретарем Ліщинської сільської ради та до неї внесені недостовірні відомості, зокрема про передачу земельної ділянки у власність останньому, хоча сесією сільської ради (колегіальним повноважним органом) вказаного рішення не приймалося, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не розроблявся та не затверджувався, що підтверджується протоколом сесії Ліщинської сільської ради від 13.02.2007 року, показами депутатів цієї ради.
Спірні земельні ділянки підлягають витребуванню в ОСОБА_2, оскільки останній незаконно, без волевиявлення відповідної територіальної громади заволодів ними.
На засіданні 5 сесії 9 скликання Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області від 13.02.2007 року за № 48-д прийнято рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок. При цьому, в самій документації щодо відведення спірних ділянок мається виписка з рішення ради під тим самим номером, згідно якої ОСОБА_1 передано у власність вказані ділянки.
Відповідно до висновку експерта № 4-05/175 від 11.05.2016, складеного за результатами проведення судово-технічної експертизи, відбиток гербової печатки Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області в графі Голова села вказаної виписки нанесений печаткою Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області, зразки відбитків якої надані в якості порівняльного матеріалу.
Крім того, відповідно до висновку експерта № 19/4-05/173 від 12.07.2016 року складеного за результатами проведення судово-почеркознавчої експертизи, рукописний текст та підпис у виписці з рішення сесії Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області 9 сесії 5 скликання від 13.02.2007 № 48д-09-05 виконаний ОСОБА_3, колишнім секретарем сільської ради.
Таким чином, стало відомо про відсутність волевиявлення громади щодо відведення спірних ділянок ОСОБА_1 саме 24.03.2016.
Той факт, що 9 сесією 5 скликання Ліщинської сільської ради Кагарлицького району рішення від 13.02.2007 № 48д-09-05 Про передачу земельної ділянки у приватну власність громадянину , що міститься у технічній документації із землеустрою щодо складання державних актів на право власності на спірні земельні ОСОБА_1 не приймалось також підтверджується протоколами допитів депутатів та присутніх на вказаній сесії осіб, а саме : ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, допитом колишнього землевпорядника сільської ради ОСОБА_12 , пояснення колишнього секретаря Скаби В.І. та сільського голови ОСОБА_13
Спірними відносинами порушено порядок передачі державного майна в користування приватним особам, а також інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель. Вказане, відповідно до ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред'явлення цього позову.
На даний час Ліщинська сільська рада Кагарлицького району Київської області у правовідносинах, що виникають з приводу розпорядження земельними ділянками комунальної власності, діє як орган, через який держава реалізує свої повноваження власника відповідних земельних ділянок. Оскільки радою заходів щодо повернення спірних земельних ділянок у власність територіальної громади не вжито, прокуратура звертається саме в інтересах держави в особі Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області.
Незаконним набуттям ОСОБА_1 права власності на спірні земельні ділянки порушено інтереси держави, адже з комунальної власності протиправно вибули земельні ділянки за від сутності волі відповідної територіальної громади, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України та ст. 5 Земельного кодексу України.
Прокурор просив суд визнати недійсними державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 330610, що розташована в с. Расавка Кагарлицького району Київської області по вул. Степовій для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 3222285201:02:319:0006) площею 0,25 га, виданого 22.02.2008 року на ім я ОСОБА_1, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010801400557 та державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 330609 що розташована в с. Расавка Кагарлицького району Київської області по вул. Степовій для будівництва та обслуговування житлового будинку та споруд (кадастровий номер 3222285201:02:319:0005) площею 0,25 га. виданого 22.02.2008 року на ім'я ОСОБА_1, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010801400556.
Витребувати із незаконного володіння ОСОБА_1 на користь територіальної громади с. Ліщинка Кагарлицького району Київської області в особі Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області (код ЄДРПОУ 05408898) земельну ділянку з кадастровим номером: 3222285201:02:319:0005 площею 0,25 га, та земельну ділянку з кадастровим номером: 3222285201:02:319:0006 площею 0,25 га, які знаходяться по вул. Степовій с. Расавка Кагарлицького району Київської області.
В судовому засіданні прокурор позов підтримав.
Представник Ліщинської сільської ради надіслав заяву про підтримання позову і розгляд справи у його відсутність.
Відповідач ОСОБА_1 позов не визнав і пояснив, що не знав про незаконність виписки з рішення 9 сесії 5 скликання Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області від 13 лютого 2007 року № 48д-09-05 Про передачу земельної ділянки у приватну власність громадянину , тобто про передачу йому у приватну власність. Після перерви не з'явився в судове засідання і розгляд справи закінчено у його відсутність, так як на неодноразові виклики в судове засідання відповідач не з'являвся і вбачається з повідомлень пошти про повернення судового виклику за закінченням встановленого строку зберігання, що він змінив місце проживання під час розгляду справи судом та не повідомив про це суд, а тому відповідно до ст.77 ч.1 ЦПК України судова повістка вважається доставленою відповідачу.
Судом встановлено слідуюче.
22 лютого 2008 року ОСОБА_1 отримав державні акти на право приватної власності серії ЯЖ № 330610 на земельну ділянку площею 0,25 га в с. Расавка Кагарлицького району Київської області для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 3222285201:02:319:0006) та серії ЯЖ № 330609 на земельну ділянку площею 0,25 га в с. Расавка Кагарлицького району Київської області для будівництва та обслуговування житлового будинку та споруд (кадастровий номер 3222285201:02:319:0005).
Вказані державні акти на право власності на земельні ділянки підлягають визнанню недійсними з наступних підстав.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 19 Конституції України також визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської ради здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 2 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим законом.
Згідно ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають право власності та користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначеним цим Кодексом.
Порядок передачі земельних ділянок у власність громадянам встановлений п.п. 6 - 10 ст. 118 Земельного кодексу України, зокрема п. 10 ст. 118 Земельного кодексу України передбачено, що районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.
Згідно ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч.1 ст. 126 цього Кодексу право власності на земельну ділянку посвідчуються державним актом.
Установлено, що державні акти на право власності на земельні ділянки ОСОБА_2 видані на підставі рішення 9 сесії 5 скликання Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області від 13.02.2007 року.
Земельні ділянки передані у власність ОСОБА_1 на підстав виписки з рішення 9 сесії 5 скликання Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області від 13 лютого 2007 року № 48д-09-05 Про передачу земельної ділянки у приватну власність громадянину , яку підготовлено одноособово секретарем Ліщинської сільської ради та до неї внесені недостовірні відомості, зокрема про передачу земельної ділянки у власність останньому, хоча сесією сільської ради (колегіальним повноважним органом) вказаного рішення не приймалося, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не розроблявся та не затверджувався, що підтверджується протоколом сесії Ліщинської сільської ради від 13.02.2007 року, показами депутатів цієї ради.
Згідно ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням прав володіння земельною ділянкою, і відшкодування збитків.
Статтею 153 ЗК України визначено, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
Частиною 1 ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або місцевого самоврядування акту, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Відповідно до ст. ст. 317, 319 ЦК України саме власнику належить право розпоряджатися своїм майном за власною волею.
Згідно ст. 387 ч.1 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Таким чином, у відповідності до вимог ст. 387 ч.1 ЦК України спірні земельні ділянки підлягають витребуванню в ОСОБА_2JL, оскільки останній незаконно, без волевиявлення відповідної територіальної громади заволодів ними.
Відповідно до ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Правова позиція щодо визнання у судовому порядку недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки висловлена у постановах Верхового суду України від 26.09.2011 ( справа № 6-34цс11), від 26.09.2012 (справа № 6-103цс12), від 22.10.12 у справі № 18/186-09/8. Так, суд зазначив, що у спорах, пов'язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки. Визнання недійсними державних актів на право власності вважається належним та окремим способом поновлення порушених прав у судовому порядку.
Отже, державні акти на право власності на спірні земельні ділянки видані на підставі підробленого офіційного документу, а саме виписки з рішення сесії Ліщинської сільської ради.
Таким чином, державні акти на право приватної власності ОСОБА_1 серії ЯЖ № 330610 на земельну ділянку площею 0,25 га в с. Расавка Кагарлицького району Київської області для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 3222285201:02:319:0006) та серії ЯЖ № 330609 на земельну ділянку площею 0,25 га в с. Расавка Кагарлицького району Київської області для будівництва та обслуговування житлового будинку та споруд (кадастровий номер 3222285201:02:319:0005) видано з порушенням вимог ст. ст. 116, 118 Земельного кодексу України, ст.ст. 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні і в судовому порядку мають бути визнані недійсними.
Зважаючи на те, що відповідачем право власності на спірні земельні ділянки зареєстровано у встановленому законом порядку, відновити становище, яке існувало до порушення можливо лише шляхом визнання недійсними державних актів про право власності на них.
Спірними відносинами порушено порядок передачі державного майна в користування приватним особам, а також інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель. Вказане, відповідно до ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред'явлення цього позову.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Статтею 23 Закону України Про прокуратуру визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до ч. 2 ст. 45 Цивільного процесуального кодексу України в редакції Закону України від 18.09.2012 № 5288-VI, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно ст. 4 Земельного кодексу України, одним із завдань земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до п. а) ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України, у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Ліщинська сільська рада Кагарлицького району Київської області у правовідносинах, що виникають з приводу розпорядження земельними ділянками комунальної власності, діє як орган, через який держава реалізує свої повноваження власника відповідних земельних ділянок. Оскільки радою заходів щодо повернення спірних земельних ділянок у власність територіальної громади не вжито, прокуратура звертається саме в інтересах держави в особі Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області.
Незаконним набуттям ОСОБА_1 права власності на спірні земельні ділянки порушено інтереси держави, адже з комунальної власності протиправно вибули земельні ділянки за від сутності волі відповідної територіальної громади, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України та ст. 5 Земельного кодексу України.
Заперечення відповідача суд оцінює критично, так як положення ст.118 ЗК України надруковані і доступні для ознайомлення, а тому відповідач їх знав. Подав заяву до сільської ради від 12.02.2007 року про надання йому у приватну власність двох земельних ділянок які не перебували в його користуванні. А тому знав про необхідність розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок і потім розгляд вказаного проекту сільською радою та вирішення питання про передачу земельних ділянок у власність. Але в його інтересах було видано виписку з рішення сільської ради ,якого фактично не було, що вже 13.02.2007 року відповідачу було передано у приватну власність земельні ділянки.
Тому позов слід задоволити.
Визнати недійсними державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 330610, що розташована в с. Расавка Кагарлицького району Київської області по вул. Степовій для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 3222285201:02:319:0006) площею 0,25 га, виданого 22.02.2008 року на ім'я ОСОБА_1, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010801400557 та державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 330609 що розташована в с. Расавка Кагарлицького району Київської області по вул. Степовій для будівництва та обслуговування житлового будинку та споруд (кадастровий номер 3222285201:02:319:0005) площею 0,25 га. виданого 22.02.2008 року на ім'я ОСОБА_1, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010801400556.
Витребувати із незаконного володіння ОСОБА_1 на користь територіальної громади с. Ліщинка Кагарлицького району Київської області в особі Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області (код ЄДРПОУ 05408898) земельну ділянку з кадастровим номером: 3222285201:02:319:0005 площею 0,25 га, та земельну ділянку з кадастровим номером: 3222285201:02:319:0006 площею 0,25 га, які знаходяться по вул. Степовій с. Расавка Кагарлицького району Київської області.
Керуючись ст.23 ЗУ Про прокуратуру , ст. ст. 116,118,125,126,188 Земельного кодексу України, ст. ст. 26,59 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 16, 387ч.1 ЦК України, ст. ст. 10, 60, 212 ЦПК України, суд,-
вирішив:
Позов задоволити.
Визнати недійсними державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 330610, що розташована в с. Расавка Кагарлицького району Київської області по вул. Степовій для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 3222285201:02:319:0006) площею 0,25 га, виданого 22.02.2008 року на ім я ОСОБА_1, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010801400557 та державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 330609 що розташована в с. Расавка Кагарлицького району Київської області по вул. Степовій для будівництва та обслуговування житлового будинку та споруд (кадастровий номер 3222285201:02:319:0005) площею 0,25 га. виданого 22.02.2008 року на ім'я ОСОБА_1, який зареєстровано в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010801400556.
Витребувати із незаконного володіння ОСОБА_1 на користь територіальної громади с. Ліщинка Кагарлицького району Київської області в особі Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області (код ЄДРПОУ 05408898) земельну ділянку з кадастровим номером: 3222285201:02:319:0005 площею 0,25 га, та земельну ділянку з кадастровим номером: 3222285201:02:319:0006 площею 0,25 га, які знаходяться по вул. Степовій с. Расавка Кагарлицького району Київської області.
Стягнути з ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, на користь прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 27/2, р/р 35216008015641 в ДКСУ, м. Київ, МФО 820172, Код ЄДРПОУ 02909996) судовий збір в розмірі 4134 грн.
Апеляційну скаргу на рішення суду подається протягом 10 днів з дня його проголошення, а особами які приймали участь, але не були присутні в той самий строк з дня отримання копії рішення.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.223 ЦПК України
Суддя: В.І. Кириченко
Суд | Кагарлицький районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2017 |
Оприлюднено | 28.09.2017 |
Номер документу | 69069547 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кагарлицький районний суд Київської області
Кириченко В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні