У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/1076/16
Головуючий у 1-й інстанції: Петричкович А.І.
Суддя-доповідач: Мельник-Томенко Ж. М.
21 вересня 2017 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мельник-Томенко Ж. М.
суддів: Ватаманюка Р.В. Сторчака В. Ю. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Томашук А.В.,
представника відповідача - Жирик Я.І., представник на підставі довіреності
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства "Надрапласт" на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 липня 2016 року у справі за адміністративним позовом Державна служба геології та надр України до Приватне підприємство "Надрапласт" про анулювання дозволу,
В С Т А Н О В И В :
У червні 2016 року Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом до приватного підприємства Надрапласт про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.07.2016 року припинено користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5787 від 13.05.2013 року, який виданий ПП Надрапласт .
Не погоджуючись з прийнятим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову про відмову в задоволенні позову. В апеляційній скарзі апелянт вказує, що судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу. А також вказав на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав вимоги апеляційної скарги та просив їх задовольнити.
Позивач надіслав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.4 ст.196 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників позивача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін, з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції, згідно з наказом Державної служби геології та надр України №174 від 25.06.2015 року наказано Департаменту державного геологічного контролю провести планові перевірки надрокористувачів у тому числі відповідно до Додатку до наказу - Приватного підприємства "Надрапласт" щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.
26.06.2015 року на адресу відповідача направлено повідомлення про проведення планової перевірки, згідно якого у строк з 06 по 10 липня 2015 р. посадовими особами Державної служби геології та надр України буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування Приватним підприємством "Надрапласт", якому наданий спеціальний дозвіл №5787 від 31.05.2013 року.
10.07.2015 року посадовою особою центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено Акт про недопущення до перевірки №06-02/24/2015-08, згідно якого провести планову перевірку дотримання вимог законодавства не можливо, оскільки за юридичною адресою підприємства його керівник та працівники ПП "Надрапласт", відсутні.
13.07.2015 року центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено Припис №186-14/06, в якому вказано про необхідність у строк до 14.08.2015 року представити матеріали для проведення перевірки, відповідно до переліку.
В зв'язку з тим, що станом на 20.08.2015 р. відповідачем не надано матеріалів (не виконано припис), Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України винесено подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5787 від 31.05.2013 року за №341-14/06 від 20.08.2015 року.
Наказом Державної служби геології та надр України від 04.09.2015 р. №271 і Додатком №2 до нього, зупинено дію спеціального дозволу від 31.05.2015 року №5787, та надано відповідачеві 30 календарних днів для усунення порушень.
11.12.2015 року на адресу відповідача направлено лист №16468/13/14-15, з проханням надати у 15-денний строк з моменту отримання листа власну позицію (згоду/ не згоду) на припинення права користування надрами, однак такий лист був повернутий 16.01.2016 у зв'язку із закінченням терміну зберігання.
Згідно із Спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, станом на 08.06.2016 року, місцезнаходження Приватного підприємства "Надрапласт": 29000, Хмельницька обл., м. Хмельницький, вулиця Інститутська, будинок 4, квартира 39.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов висновку, що суб'єкт владних повноважень довів позовну вимогу, адже дозвільний орган може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру та факту здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Відповідач своєї незгоди щодо припинення права користування надрами не висловив, як позивачу так і суду, а також Припис №186-14/06 від 13.07.2015 року не оскаржив і не виконав, що підтверджено доказами, які перевірено судом, тому позов підлягає задоволенню.
Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції враховуючи наступні обставини.
Правові і організаційні основи діяльності Державної служби геології та надр України закріплені у Кодексі України про надра та Положенні про Державну службу геології та надр України, затвердженому Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 391/2011.
Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
Статтею 19 Кодексу України про надра, встановлено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу.
Користування надрами здійснюється без надання гірничого відводу чи спеціального дозволу у випадках, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати видобуток корисних копалин, які є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.
Пунктом 12 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого Постановою КМ України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок №1294) (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що у разі недопущення посадових осіб органів державного геологічного контролю до проведення перевірки за наявності підстав, визначених законом для її проведення, посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт про недопущення до перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами.
Відповідно до пунктів 15 - 16 Порядку №1294, за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами. Посадова особа органу державного геологічного контролю зазначає в акті стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства. Два примірники зазначеного акта підписуються в останній день відповідної перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю, які її проводили, та надрокористувачем. Якщо надрокористувач не погоджується із зазначеним актом, він підписує акт із зауваженнями, що є його невід'ємною частиною. У разі відмови надрокористувача підписати акт посадова особа органу державного геологічного контролю вносить до нього відповідний запис. Один примірник акта видається надрокористувачеві, другий - зберігається в органі державного геологічного контролю. У разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.
Пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615) (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення; 3) наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294 (далі - Порядок № 1294) (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) та Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Державний геологічний контроль, як передбачено пунктом 11 Порядку № 1294, здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Для проведення планової або позапланової перевірки Держгеонадра видає наказ, який містить найменування надрокористувача, щодо якого буде здійснюватися державний геологічний контроль, та предмет перевірки.
Пунктом 16 Порядку № 1294 встановлено, що у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.
У разі невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування згідно з підпунктом 8 пункту 22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби.
Відповідно до підпункту 9 пункту 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Відповідно до ст.26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Частиною 7 ст. 4-1 Закону України, від 06.09.2005 № 2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що дозвільний орган анулює документ дозвільного характеру з таких підстав: звернення суб'єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру; припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення та ліквідації, якщо інше не встановлено законом); припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця. Дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру. У разі якщо анулювання документа дозвільного характеру здійснюється дозвільним органом, рішення про анулювання документа дозвільного характеру видається особисто або надсилається суб'єкту господарювання поштовим відправленням з описом вкладення не пізніше п'яти робочих днів із дня прийняття (винесення) рішення, якщо інше не передбачено законом. Дія документа дозвільного характеру припиняється через десять робочих днів із дня прийняття (винесення) дозвільним органом рішення про анулювання такого документа, якщо інше не передбачено законом. Рішення дозвільного органу про анулювання документа дозвільного характеру може бути оскаржено до адміністративного суду.
Відповідно до ст.64 Кодексу України про надра, спори з питань користування надрами розглядаються органом державного геологічного контролю, органом державного гірничого нагляду, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, місцевими радами або судом у порядку, встановленому законодавством України.
У зв'язку з допущенням відповідачем порушень законодавства в сфері надрокористування, апеляційний суд вважає обґрунтованим застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, виданого відповідачу на користування надрами № 5787 від 13.05.2013 року.
Вказана правова позиція також висловлена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 30.06.2016 року справа №819/1318/15 (№К/800/4116/16).
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для її скасування.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
апеляційну скаргу Приватного підприємства "Надрапласт" залишити без задоволення, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 липня 2016 року - без змін.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.
Ухвала суду складена в повному обсязі 28 вересня 2017 року.
Головуючий Мельник-Томенко Ж. М. Судді Ватаманюк Р.В. Сторчак В. Ю.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2017 |
Оприлюднено | 28.09.2017 |
Номер документу | 69095434 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні