ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/1287/17 11 год. 22 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Хом'якової В.В.,
при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_3 (позивач-1) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, в якому просить визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (відповідач, ГУ Держгеокадастру у ХО), оформлену листом від 07.08.2017 за № Д-9296/0-2952/6-17 у наданні дозволу позивачу на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, та зобов'язати відповідача прийняти наказ про надання ОСОБА_3 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю) із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани" для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031) за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
ОСОБА_4 (позивач-2) також звернулась до адміністративного суду з позовом, в якому просить визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, оформлену листом від 07.08.2017 року за № Д-9296/0-2952/6-17, у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області та зобов'язати ГУ Держгеокадастру у ХО прийняти наказ про надання члену фермерського господарства "Дніпровські лани" ОСОБА_4 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні Фермерського господарства «Дніпровські лани» для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017 року, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031), за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області (Провадження відкрито у справі № 821/1289/17).
Ухвалою суду від 15.09.2017 об'єднано в одне провадження справу № 821/1287/17 та № 821/1289/17. Об'єднаній справі присвоєно № 821/1287/17.
Таким чином суд розглядає позовні вимоги ОСОБА_3 та ОСОБА_4 в одному провадженні.
Зокрема, позовні вимоги ОСОБА_3 та ОСОБА_4 базуються на тому, що 5 травня 2017 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області (Орендодавець), та ОСОБА_3 (Орендар) укладено договір оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017 року). За даним договором ОСОБА_3 приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області. Виконавчим комітетом Каховської міської ради 18.05.2017 року зареєстровано фермерське господарство "Дніпровські лани" , ОСОБА_3 було обрано головою ФГ "Дніпровські лани". Загальними зборами членів ФГ "Дніпровські лани", оформленого рішенням № 2 від 9 червня 2017 року, було вирішено приватизувати земельну ділянку площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, шляхом отримання у приватну власність у розмірі земельної частки (паю). Позивачами ОСОБА_3 та ОСОБА_4 та іншими членами фермерського господарства було подано до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заяву від 1 серпня 2017 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) на території Василівської сільської ради Каховського району для ведення фермерського господарства за рахунок земель ФГ "Дніпровські лани". На звернення позивачів, було отримано листа від ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 07.08.2017 року про відмову в наданні дозволу у зв'язку з невідповідністю місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Відповідач також зазначив, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області має право передавати у власність громадянам в межах норм безоплатної приватизації не більше 25 відсотків від площі земельних ділянок, право оренди на які було продано на території Херсонської області у кварталі, що передував поточному кварталу. Позивачі вважають, що ГУ Держгеокадастром у ХО порушено норми чинного законодавства та Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 14 січня 2015 року № 15 щодо прийняття рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, лист від 07.08.2017 року за № Д-9296/0-2952/6-17 ні за формою, ні за змістом не відповідає законодавству, оскільки результатами розгляду вказаних заяв про надання земельних ділянок, і такою формою є лише наказ.
Позивачі також звертають увагу суду на те, що діючими нормами Земельного кодексу України така підстава для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, як включення/не включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які можливо передати в межах норм безоплатної приватизації на території Херсонської області, не передбачена. Посилання відповідача будь-які переліки земельних ділянок, які останній має право передавати у власність громадянам не передбачені жодним нормативно-правовим актом, до того ж, і відповідач не зазначив, передбачену чинним законодавством правову норму, яка б визначала можливість передачі у власність земельних ділянок в залежності від відсотків або інших кількісних показників, в залежності від території або інших чинників. Крім того, Земельний кодекс України не містить застережень про залежність надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від формування відповідачем якогось переліку, який, також, не передбачений чинним законодавством тощо. Позивачі просять суд відновити їх порушене право на отримання земельної ділянки для ведення діяльності фермерського господарства "Дніпровські лани" на підставі статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод ратифікованої Україною Законом № 8475/97-ВР від 17.07.1997 року та рішення Верховного Суду України від 16.09.2015 року по справі № 21-1465а15.
В судовому засіданні представник позивачів позовні вимоги повністю підтримала, позов просила задовольнити.
Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (відповідач) проти позову позивачів заперечує, просить суд відмовити у зв'язку з його необґрунтованістю та безпідставністю. В наданих суду запереченнях проти позову від 20.09.2017, відповідач зазначає, що земельні ділянки, які просять позивачі, не входять у територію, на яку відповідач має компетенцію по розпорядженню в рамках Постанови КМУ від 07.06.2017 № 413. Відповідач також зазначає про те, що договір оренди землі позивача ОСОБА_3 був укладений по результатам аукціону лише в липні поточного року, по факту укладання не пройшло і місяця щодо використання земельної ділянки на умовах оренди, а особа вже звернулась з заявою про розпаювання та передачі у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю), що ставить під сумнів можливість фактичного повноцінного обробітку землі вказаними особами, використання її за цільовим призначенням, збереження її якісного стану та платоспроможності. Також у зв'язку із припиненням договірних відносин та передачею у власність земельної ділянки, вказаний факт зумовить значне зменшення доходів до місцевого бюджету. Щодо дискреційних повноважень, відповідач зазначив, що відповідно до постанови пленуму Верховного Суду України від 16.04.2007 № 7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" суд не може вирішувати питання, віднесені до компетенції органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, зокрема щодо передачі земельних ділянок у постійне користування, оренду, укладання чи поновлення договору оренди земельної ділянки, зміну цільового призначення землі тощо.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав подані до суду заперечення та в задоволенні позову просив відмовити.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
5 травня 2017 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області (Орендодавець), в особі уповноваженого представника - ОСОБА_6 - начальника Міськрайонного управління у Каховському районі та м. Новій Каховці Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, що діє на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 31.03.2017 року № 123/0/7-17 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" та Положення про Міськрайонне управління у Каховському районі та м. Новій Каховці Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, та переможцем земельних торгів за лотом № 191 (14569), визначений на підставі протоколу земельних торгів від 04.05.2017 року № 115/05/17, - ОСОБА_3 (Орендар) укладено договір оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017 року).
Відповідно до умов договору, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області (Орендодавець) надає, а ОСОБА_3 (Орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області. Земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності , вид - пасовища. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 298 545,71 грн. і підлягає щорічній індексації.
Згідно копії виписки з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, виконавчим комітетом Каховської міської ради 18.05.2017 року (номер запису: 1 500 102 0000 001847) зареєстровано Фермерське господарство "Дніпровські лани" (код ЄДР 41342849). Відповідно до копії статуту ФГ "Дніпровські лани" статутний фонд складає 50000,00грн., вищий орган управління юридичної особи - загальні збори членів фермерського господарства.
Членами ФГ "Дніпровські лани" є:
- ОСОБА_7, розмір внеску до статутного фонду складає 12500,00грн. (25%);
- ОСОБА_3, розмір внеску до статутного фонду складає 12500,00грн. (25%);
- ОСОБА_4, розмір внеску до статутного фонду складає 12500,00грн. (25%);
- ОСОБА_8, розмір внеску до статутного фонду складає 12500,00грн. (25%).
Головою (керівником, підписантом) фермерського господарства "Дніпровські лани" обрано ОСОБА_3.
Відповідно до наявного у справі рішення № 2 загальних зборів членів фермерського господарства "Дніпровські лани" від 9 червня 2017 року, вирішено приватизувати земельну ділянку площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, членами Фермерського господарства "Дніпровські лани", а саме, - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_7, ОСОБА_8, шляхом отримання у приватну власність у розмірі земельної частки (паю). Частки (паї) для кожного члена фермерського господарства є рівнозначними та складають 1/4 від загальної площі земельної ділянки площею 96,4603 га з кадастровим номером 6523580500:05:001:0031, що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, для чого здійснити усі необхідні дії.
Відповідно, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 та іншими членами фермерського господарства 01.08.2017 подано до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) на території Василівської сільської ради Каховського району для ведення фермерського господарства за рахунок земель Фермерського господарства "Дніпровські лани".
До заяв про надання дозволу на розробку проекту землеустрою позивачами були додані документи: копія паспорту та копія ідентифікаційного номеру , копія статуту ФГ Дніпровські лани ; копія виписки з ЄДР про державну реєстрацію ФГ Дніпровські лани ; копія рішення загальних зборів членів ФГ Дніпровські лани № 2 від 9 червня 2017 року про приватизацію земельних ділянок членами ФГ Дніпровські лани ; копія договору оренди землі від 5 травня 2017 року; копія кадастрового плану земельної ділянки (описи меж, місце розташування, експлікація земельних угідь тощо); копія протоколу земельних торгів від 4 травня 2017 року за № 115/05/17; копії платіжних доручень за № № 1, 2 від 5 травня 2017 року про оплату за витрат на проведення торгів та про оплату орендної плати за перший рік користування земельною ділянкою; нотаріально посвідчена заява ОСОБА_3 (як користувача земельної ділянки) про надання згоди на вилучення із користування земельної ділянки для відведення такої земельної ділянки у власність членам ФГ Дніпровські лани .
За наслідком розгляду заяви ОСОБА_3 та ОСОБА_4, відповідачем було надано відповідь від 07.08.2017 за № Д-9296/0-2952/6-17, в якій зазначено про те, що на даний час Головне управління має право передавати у власність громадянам в межах норм безоплатної приватизації не більше 25 відсотків від площі земельних ділянок, право оренди на які було продано на території Херсонської області у кварталі, що передував поточному кварталу. Для цього Головне управління формує переліки земельних ділянок та визначає площу земельних ділянок, які можливо передати в межах норм безоплатної приватизації на території Херсонської області та розміщує на сайті управління. Земельні ділянки, які бажали отримати у власність для ведення фермерського господарства заявники, не увійшли до вищезазначеного переліку. Тому , у зв'язку з невідповідністю місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, Головне управління відмовило в задоволенні клопотань.
В наданих суду додаткових поясненнях представника позивачів вбачається, що на офіційному сайті ГУ Дергеокадастру у Херсонській області міститься посилання на Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть бути передані у власність громадянам у ІІІ кварталі 2017 року на території Херсонської області. Зокрема, в Переліку вказано, що площа земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть бути передані у власність громадянам складає 276,25 га, а саме, - у Бериславському районі, на території ОСОБА_9 сільської ради, 3 земельні ділянки площею 6 га; - у Каховському районі, території Волинської сільської ради 131 земельна ділянка площею 262 га, на території Василівської сільської ради 6 земельних ділянок площею 8,25 га. Таким чином, представник позивача стверджує про те, що розмір земельних ділянок, дозвіл на розробку проекту землеустрою, що просять позивачі. а саме 96,4603 га, не перевищує розмір земельної ділянки (паю), передбаченого в Переліку, відповідно 276,25 га.
Таким чином, предметом даного спору є правомірність дій відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани" на підставі договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35126028 від 12.05.2017, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031), що розташована за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області з підстави невідповідності місця розташування земельної ділянки (об'єкта) вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а саме Постанови Кабінету ОСОБА_5 України від 07.06.2017 № 413 "Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними".
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Правовідносини між сторонами регулюються положеннями Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про фермерське господарство", Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 14 січня 2015 року № 15.
Зокрема, ст. 14 Конституції України передбачає, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно пунктом в) ч. 1 ст. 31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Згідно ч. 2 даної статті громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Відповідно до ст. 32 Земельного кодексу України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Відповідно до частин 1, 2, 3 ст. 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Частина 1 статті 116 Земельного кодексу України встановила, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Згідно з ч. 2 , 3 ст. 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Закон України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 № 973-VІ, стаття 13 встановлює, що члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Пункт 6 та пункт 7 ст. 118 Земельного кодексу України передбачає, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_10 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Таким чином, єдиним способом приватизації земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, що перебуває в оренді чи користуванні фермерського господарства, є її поділ (при потребі) та приватизація фізичними особами - членами фермерського господарства.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Законодавцем встановлено виключний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надало відповідь, яка по суті не відповідає фактичним обставинам, а саме, судом не встановлено невідповідності місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів у розумінні ч. 7 ст. 118 ЗК України. Тобто, відповідач відмовив позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстав, що не передбачені законодавством.
Така підстава для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, як включення/не включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які можливо передати в межах норм безоплатної приватизації на території Херсонської області, Земельним кодексом або іншим законом не передбачена.
У Стратегії удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними (далі - Стратегія), затвердж. постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 7 червня 2017 року за № 413 "Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними", дійсно викладено, що Держгеокадастр та його територіальні органи під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність в межах норм безоплатної приватизації повинні:
формувати перелік земельних ділянок та визначати площу земельних ділянок, яка передається в межах норм безоплатної приватизації на території відповідної області за такою формулою: Sбп = Sаук х 0,25, де Sбп - площа земельних ділянок, яку пропонується передати безоплатно у власність на території відповідної області; Sаук - площа земельних ділянок, право оренди та/або емфітевзису на яку було продано на території відповідної області у кварталі, що передував поточному кварталу;
щокварталу за 10 днів до закінчення поточного кварталу оприлюднювати перелік земельних ділянок, які пропонується передавати у наступному кварталі (розрахованих за зазначеною формулою), на офіційних веб-сайтах територіальних органів Держгеокадастру за місцем розташування земельних ділянок;
надавати дозволи на розроблення документації із землеустрою та передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у приватну власність в межах норм безоплатної приватизації відповідно до зазначених переліків, насамперед учасникам антитерористичної операції;
враховувати позицію відповідної сільської та селищної ради під час надання (передачі) земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність громадян.
Суд зазначає про те, що Земельним кодексом України та Законом України "Про фермерське господарство" не передбачено надання земельної ділянки у власність в залежності від площі земельних ділянок, право оренди на яку було продано на території відповідної області у кварталі, що передував поточному кварталу, або інших кількісно-якісних показників правовідносин у сфері забезпечення права на землю громадян. Суд вважає, що вказана Стратегія затверджена Кабінетом ОСОБА_5 України в супереч положенням Конституції України, Земельного кодексу України та Закону України Про фермерське господарство , які мають вищу юридичну силу в регулюванні даних спірних правовідносин, ніж норми постанови Кабінету ОСОБА_5 України, та положення яких не передбачають жодних формул щодо визначення коефіцієнтів кількості земельних ділянок, що можуть бути видані в рамках розпаювання фермерського господарства, Відповідно до ч.3 ст. 22 Конституції України, при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Крім того суд вважає, що факт надання дозволу на розробку проекту землеустрою ще не є вирішенням питання про передачу земельної ділянки у власність, дозвіл лише засвідчує намір, не більше. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не створює права на її отримання у власність поза встановленою законодавством процедурою. Позивачі мають ще вжити певні заходи, які передбачено для остаточного оформлення права власності.
В судовому засіданні було встановлено, що на офіційному сайті Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (http://khersonska.land.gov.ua/) міститься посилання на Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть бути передані у власність громадянам у ІІІ кварталі 2017 року на території Херсонської області. Так, із зазначеного Переліку вбачається, що площа земельних ділянок (кількість земельних ділянок - 140) сільськогосподарського призначення, які можуть бути передані у власність громадянам складає 276,25га, а саме, - - у Бериславському районі, на території ОСОБА_9 сільської ради, 3 земельні ділянки площею 6га; - у Каховському районі, території Волинської сільської ради 131 земельна ділянка площею 262га, на території Василівської сільської ради 6 земельних ділянок площею 8,25га.
Таким чином, виходячи з інформації на офіційному вебсайті Держгеокадастру позивачі просять надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 96,46 га, тобто розмір якої є меншою ніж зазначено в Переліку на ІІІ квартал 2017 року.
Крім того, ділянка, в межах якої позивачі просять надати їм земельні ділянка, знаходяться в оренді фермерського господарства Дніпровські лани і на день розгляду справи в суді, тому апріорі не може бути включена до Переліку, оскільки не є вільною.
Що стосується доводів відповідача про зменшення фінансових надходжень до місцевого бюджету внаслідок передачі земельних ділянок у власність, то суд не приймає до уваги у зв'язку з відсутністю у земельному законодавстві такого виду обмеження у отриманні земельних ділянок членами фермерського господарства у власність.
Отже, відповідач відмовив позивачам у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстав, що не передбачені законодавством, тому суд визнає такі відмови протиправними.
Пунктом 9 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 14 січня 2015 року № 15, визначено, що Держгеокадастр в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної ОСОБА_5 України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету ОСОБА_5 України та наказів Мінагрополітики видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання. Підпунктом 11 пункту 11 наведеного вище Положення передбачено, що начальник Головного управління, зокрема, підписує накази Головного управління.
З наведеного вбачається, що чинним законодавством України передбачена єдина форма рішення, що приймається територіальними органами Держгеокадастру, за результатами розгляду заяв про надання земельних ділянок, - це наказ.
Відмова відповідача, оформлена ним у формі листа, наказу чи у будь якій іншій формі, змісту не змінює та є рішенням суб'єкта владних повноважень щодо обрання того чи іншого способу вирішення питання в межах дискреції, встановленої законодавством. Суд вважає, що обрана відповідачем форма рішення, навіть якщо вона суперечить Положенню, не є беззаперечним доказом протиправності такого рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
З огляду на положення ст.ст. 6, 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст.ст.8, 55 Конституції України, ст.6 КАС України кожен має право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб та на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків.
Як зазначено в абз.10 п.9 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 р. № 3-рп/2003, правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Щодо вимоги позивача про зобов'язання Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області прийняти накази про надання позивачам дозволів на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю) із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани" для ведення фермерського господарства, згідно договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 35126028 від 12.05.2017, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031) за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області, то суд вважає, що ці вимоги є похідними від вимог про визнання протиправними відмов відповідача у наданні таких дозволів, тому також підлягають задоволенню.
Доводи відповідача про те, що суд не може перебирати на себе повноваження відповідача, вирішуючи замість нього, які рішення він повинен приймати та перевіряти наявність підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, суд вважає таким, що не відноситься до даної справи. Відповідач посилається на Рекомендації Комітету ОСОБА_5 Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом ОСОБА_5 11.03.1980 на 316-й нараді, у відповідності до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
У разі відсутності у суб'єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов'язання судом суб'єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження.
Повноваження суду при вирішенні адміністративної справи визначені статтею 162 КАС України, відповідно до пункту 2 частини 1 якої у разі задоволення адміністративного позову суд може ухвалити постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії. У другому абзаці вказаної статті зазначено, що суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, проте відповідний спосіб захисту має бути законним та відповідати певній нормі права.
Суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити такі дії лише у випадку коли закон встановлює повноваження в імперативній формі, тобто коли його діяльність чітко визначена законом. У випадку, коли ж суб'єкт наділений дискреційними повноваженнями, то суд може лише вказати на виявлені порушення, допущені при прийнятті оскаржуваного рішення (дій), з урахуванням встановлених судом обставин.
Суд керується принципом верховенства права, як інструментом протидії свавіллю держави, що виявляється в діях її органів як у цілому, так і окремих із них. Верховенство права - це розуміння того, що верховна влада, держава та її посадові особи, мають обмежуватися законом. Повноваження відповідача, які є предметом оскаржування в даному спорі, не є дискреційними. Особливістю дискреційних повноважень, яка випливає із рекомендацій Комітету ОСОБА_5 Європи № R(80)2 є право адміністративного органу на власний розсуд прийняти одне з кількох можливих рішень, в залежності від певних обставин. В даному випадку, відповідач вибирає можливість прийняття одного із двох можливих рішень: надання дозволу або відмова в його наданні. Право діяти на власний розсуд чітко пов'язано з можливістю прийняття одного рішення із декількох, а не із двох можливих.
Що стосується відповідача, то він зобов'язаний прийняти, фактично, єдине рішення - надати дозвіл на розробку проекту землеустрою за відсутності підстав у відмові. Якщо у наданні такого дозволу було відмовлено безпідставно і це визнано судом неправомірним, то в такому випадку ні про який власний розсуд органу Держгеокадастру не може йти мова і він може прийняти тільки одне єдине рішення - надати такий дозвіл. Тому суд вважає, що зобов'язання суб'єкта владних повноважень до вчинення цих дій - це єдино можливий спосіб відновлення порушеного права позивача, за захистом якого він звернувся до суду.
Згідно статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод ратифікованої Україною Законом N8475/97-ВР від 17.07.1997, кожен, чиї права і свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб і юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було і вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
У своєму рішенні від 16.09.2015 у справі № 21-1465а15 Верховний суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку не виконання, або неналежного виконання рішення не виникла б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалось примусове виконання рішення. До аналогічних висновків дійшов Вищий адміністративний суд України в ухвалі від 19.05.2016 по справі К/800/32729/15, який погодився із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, які зобов'язали орган земресурсів видати дозвіл на розроблення документації із землеустрою про відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства і зазначив , що правильним способом захисту порушеного права незважаючи на виключну компетенцію відповідача, буде саме зобов'язання органу земресурсів видати необхідний дозвіл.
В даному випадку суд вважає, що правильним способом захисту порушених прав позивачів є зобов'язання відповідача надати дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок , а не зобов'язати прийняти накази про надання таких дозволів, як це сформульовано позивачем в позовній заяві.
Судові витрати відшкодовуються позивачу за рахунок відповідача.
Керуючись ст.ст.94, 158 - 163, 167 КАС України, суд
постановив :
Задовольнити позови ОСОБА_3 та ОСОБА_4.
Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, оформлену листом від 07.08.2017 за № Д-9296/0-2952/6-17, у наданні ОСОБА_3 та ОСОБА_4 дозволів на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, що розташовані за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати ОСОБА_3 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани" на підставі договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35126028 від 12.05.2017, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031) за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати ОСОБА_4 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі, що не перевищує розмір земельної ділянки (паю), із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що перебуває в користуванні фермерського господарства "Дніпровські лани" на підставі договору оренди землі (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 35126028 від 12.05.2017, кадастровий номер 6523580500:05:001:0031) за межами населених пунктів на території Василівської сільської ради Каховського району Херсонської області.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_3 (рнокпп НОМЕР_1) витрати по сплаті судового збору у сумі 1280 грн. (одна тисяча двісті вісімдесят гривень нуль копійок).
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_4 (рнокпп НОМЕР_2) витрати по сплаті судового збору у сумі 1280 грн. (одна тисяча двісті вісімдесят гривень нуль копійок).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 26 вересня 2017 р.
Суддя Хом'якова В.В.
кат. 6.2.1
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2017 |
Оприлюднено | 27.09.2017 |
Номер документу | 69135106 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні