ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
"26" вересня 2017 р. Справа № 903/540/17 Суддя господарського суду Волинської області Філатова С.Т., розглянувши матеріали справи №903/540/17
за позовом Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів
до Любомльської міської ради Волинської області
про визнання недійсним рішення Любомльської міської ради від 01.12.2016р. №11/27 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою»
Суддя Філатова С.Т.
від позивача: ОСОБА_1- директор, Кирилюк - ОСОБА_2 (довіреність № НОМЕР_1 від 28.07.2017р.)
від відповідача: ОСОБА_3 - міський голова, ОСОБА_4 - договір про надання правової допомоги № 31/07/17 від 31.07.2017р.
У відповідності до ст. 81-1 ГПК України за клопотанням відповідача здійснюється фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України представникам сторін роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не було заявлено. В судовому засіданні сторонам згідно ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки.
Встановив:
Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів звернулось з позовом до Любомльської міської ради Волинської області про визнання недійсним рішення Любомльської міської ради від 01.12.2016р. №11/27 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою» .
Позовні вимоги обґрунтовані таким:
Рішенням II пленарного засідання 11 чергової сесії Любомльської міської ради від 01.12.2015 року №11/27 «Про припинення права постійного користування земельної ділянки» було припинено Любомльській центральній районній лікарні право постійного користування частини земельної ділянки площею 0.4000 га із загальної площі 5,2439 га.
Вважає, що вищезазначене рішення Любомльської міської ради с протиправним та таким, що прийнято всупереч приписів земельною законодавства щодо припинення права постійного землекористувача, визначеного законом, без належного обґрунтування та без згоди землекористувача (Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шапького районів як правонаступника Любомльської центральної районної лікарні), оскільки при його прийнятті відповідачем було порушено встановлений законом порядок та не враховано (не взято до уваги) всіх обставин, які мають значення у спірних правовідносинах.
Щодо факту правонаступництва Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів після реорганізації Любомльської центральної районної лікарні.
У 2011 році за рішеннями Любомльської районної ради (рішення від 24.12.2010р. №2/14) та Шацької районної ради (рішення від 23.12.2010р. №2/25), на підставі наказу управління охорони здоров'я від 16.12.2010р. №387-од було утворено (зареєстровано) Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів (Єдиний медичний простір Любомльського і Шацького районів Волинської області) (далі за змістом - ТМО) шляхом об'єднання лікувальних закладів Любомльського і Шацького районів.
02 березня 2012 року рішенням № 14/16 «Про реорганізацію Любомльської центральної районної лікарні, лікувальних амбулаторій Любомльського району та Тушинської дільничої лікарні шляхом приєднання до Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів» засновником - Любомльською районною радою - було припинено юридичну особу Любомльську центральну районну лікарню шляхом реорганізації в результаті приєднання до Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів. Про що свідчить Повідомлення державного реєстратора - про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення на підставі рішення засновників від 02.11.2012р. № 528.
У пункті 1.8. Статуту ТМО зазначено: «Любомльська центральна районна лікарня є головним підрозділом ТМО, на який покладаються функції з надання консультативно - методичної допомоги іншим структурним підрозділам ГМО» .
У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців громадських формувань в інформації про юридичну особу («Любомльська ЦРЛ» у розділі «ОСОБА_2 про юридичних осіб-правонаступників: повне найменування та місцезнаходження юридичних осіб-правонаступників. їх ідентифікаційні коди» внесено відомості "ТЕРИТОРІАЛЬННЕ МЕДИЧНЕ ОБ'ЄДНАННЯ ЛЮБОМЛЬСЬКОГО І ШАЦЬКОГО РАЙОНІВ (ЄДИНИЙ МЕДИЧНИЙ ПРОСТІР ЛЮБОМЛЬСЬКОГО І ШАЦЬКОГО РАЙОНІВ ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ) Код ЄДРПОУ: 37271416» .
Крім цього, з переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селища, міста району, затвердженого рішенням Любомльської районної ради від 18.12.2008р. №21/11 (до припинення Любомльської ЦРЛ). вбачається, що по вул. Незалежності 55 та 70 в м. Любомль, розташовані медичні будівлі та споруди Любомльської ЦРЛ. Згідно затвердженого рішенням Любомльської районної ради від 08.08.2013 року № 27/13 аналогічного переліку (після реєстрації припинення Любомльської ЦРЛ) за цими адресами розташовані медичні будівлі та споруди Територіального медичного об'єднання Любомльеької ЦРЛ.
Рішенням Любомльської міської ради від 27.02.2008 року №17/15 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та надання Любомльській центральній районній лікарні земельної ділянки за адресою Волинська область. м. Любомль. вул. Незалежності 55 та вул. Незалежності 70» було надано Любомльській ЦРЛ в постійне користування земельну ділянку площею 5,7383 га для обслуговування існуючих будівель лікувальних корпусів адміністративних та господарських споруд, на підставі чого управлінням Деркомзему у Любомльському районі Волинської області був виданий Любомльській центральній районній лікарні Акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ і №038751, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №030908800001.
Акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №038751 на цей час в судовому порядку недійсним не визнано та не скасовано, як і рішення міської ради від 27.02.2008р. №17/15, на підставі якого він видавався, і яке є чинним.
ОСОБА_5 ТМО Любомльського і Шапького районів є правонаступником Любомльської центральної районної лікарні, тобто є правонаступником усієї сукупності прав та обов'язків останньої, до нього перейшло і право користування вище вказаною земельною ділянкою.
Рішеннями Любомльської міської ради №№38/41, 38/42, 38/43, 38/44, 38/45 від 14.02.2014р. Любомльській ЦРЛ, рішеннями № 49/32 від 26.11.2014 року, №52/73 від 29.01.2015р. Територіальному медичному об'єднанню Любомльського і Шацького районів було частково припинено право землекористування земельною ділянкою, що знаходиться за адресою м. Любомль, вул. Незалежності 55. Всі вище перелічені рішення приймались за заявою ТМО (землекористувача) на підставі його часткової добровільної відмови від права землекористування з метою приведення у відповідність документів до фактичного цільового використання частини земельної ділянки. У ТМО внаслідок прийняття вище зазначених рішень припинилося право землекористування в частинах. Таке припинення права користування вище зазначених земельних ділянок за ТМО Любомльського і Шацького районів було спричинено відчуженням нерухомого майна, а також передачею їх фізичним особам для будівництва та обслуговування житлового будинку. Прийняття відповідачем таких рішень про припинення права постійного користування частинами земельної ділянки Любомльській ЦРЛ та надання такого права і ТМО є обов'язковим і вимагається в силу ч. 1 ст. 123 ЗК України.
В той же час, прийняття відповідачем таких рішень не свідчить про припинення для ТМО Любомльського і Шацького районів правонаступництва на іншу частину земельної ділянки 2,7976 га, цільове призначення якої не змінювалось, оскільки у переліку підстав припинення права постійного користування, наведених у ст. 141 ЗК України, такої підстави, як припинення права землекористування з підстав зміни конфігурації земельної ділянки, не має.
Разом з тим, після припинення Любомльської ЦРЛ, ТМО Любомльського і Шацького районів, будучи правонаступником останньої, замовляло витяги про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, зазначеної у Державному акті серії ЯЯ №038751 08.01.2009 року, та подавало за 2012-2016 роки на неї звітність за встановленими формами щодо наявності земельних ділянок, пільг на земельний податок з наявних площ земельних ділянок і платником земельного податку даної земельної ділянки виступало саме ТМО Любомльського і Шацького районів. Це підтверджується відповідною електронною, податковою звітністю - податковими деклараціями з плати за землю (земельний податок і та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2014, 2015 роки та витягами з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель міста Любомль Любомльської міської ради Любомльського району Волинської області за ці ж роки, замовником яких виступало саме ТМО Любомльського і Шацького районів.
Отже, частина земельної ділянки розміром 0.4 га, право користування якою було припинено спірним рішенням, залишилася у користуванні ТМО.
Згідно повідомлення відділу Держгеокадастру у Любомльському районі Волинської області від 12.12.2016р. №600-86/16р. на сьогодні за ТМО зареєстровано у ІНФОРМАЦІЯ_1 - 5,2439 га.
Решта земельної ділянки за цією адресою (2,7976 га) згідно повідомлення відділу держгеокадастру у Любомльському районі Волинської області від 12.12.2016р. за №600/86-16, за даними державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками, землекористувачами, угіддями за даними формами 6-зем, станом на 09.12.2016р. обліковувалося за Любомльською ЦРЛ.
Отже, з 02.11.2012 року (з моменту припинення Любомльської ЦРЛ) по 14.02.2014р., земельна ділянка, що по вул. Незалежності 55. в м. Любомль. загальною площею 5,243930 га. по документах обліковувалась за Любомльською ЦРЛ, а фактично перебувала у постійному користуванні ТМО Любомльського і Шацького районів, право постійного користування на яку перейшло до останнього як до правонаступника.
З огляду на позицію відповідача, що була озвучена під час пленарного засідання, на якому приймалось спірне рішення, право землекористування Любомльській ЦРЛ припинено як юридичній особі, діяльність якої припинена, з посиланням на пункт «в» частини 1 статті 141 ЗК України. Але у вказаному рішенні ця підстава не зазначена. Таким чином, з огляду на формулювання мотивувальної частини рішення, підставою припинення користування земельною ділянкою є всі підстави в сукупності, що перелічені у ст.141 ЗК України.
Разом з тим, не зважаючи на відсутність у рішенні чіткого формулювання підстав припинення користування земельною ділянкою, але враховуючи позицію відповідача, що мала місце на пленарному засіданні, оскаржує припинення користування земельною ділянкою з підстав, які викладені у пункті «в» ст.141 ЗК України («припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій» ).
У постанові Верховного Суду України від 21.02.2011 року (справа №21-3а11), викладено правову позицію, де зазначено, що: «На думку Верховного Суду України, наведену у пункті «в» частини І статті 141 ЗК України підставу припинення права користування земельною ділянкою слід розуміти таким чином, що припинення права користування земельною ділянкою з підстави припинення установи допускається лише у випадку, коли припинення останньої виключає правонаступництво» . Відповідно до п. «в» ст. 141 ЗК України підставою припинення права користування земельною ділянкою є припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій. Таке припинення права користування земельною ділянкою пов'язане із неможливістю подальшої діяльності відповідного підприємства, установи або організації, у зв'язку із чим остання не можу виконувати свої юридичні обов'язки та реалізовувати суб'єктивні права.
Вважає, що відповідач безпідставно обмежив ТМО у його праві постійного користування земельною ділянкою, оскільки таке право набуте останнім правомірно, згідно діючого законодавства України до правонаступника переходять всі права і обов'язками попередньої юридичної особи, в том числі право постійне користування ТМ землею і щодо цього жодних обмежень законодавство не встановлює.
Крім того, земельна ділянка в частині 0,40 та в установленому законом порядку ТМО вилучена не була, будь-яких рішень про добровільну відмову від права користування земельною ділянкою в частині 0.40 та. як це передбачено ст. 141 ЗК України як однією з підстав припинення такого права. Любомльською міською радою не приймалося, відповідач не звертався до суду з позовом про примусове припинення права користувань земельною ділянкою в частині 0.40 та.
Повідомив, що даний спір розглядався в порядку адміністративного судочинства.
ТМО Любомльскього і ІІІацького районів звернулось до Любомльського районного суду, як адміністративного, з позовом про визнання протиправним та скасування спірного рішення. Вказаний суд прийняв справу до провадження та задовольнив позов повністю. Львівський апеляційний адміністративний суд рішення суду першої інстанції скасував з мотивів не підсудності розгляду даного спору адміністративному суду, оскільки за висновком апеляційного суду тут існує спір про право, і тому його належить розглядати в порядку господарського судочинства. До також висновку прийшов і Вищий адміністративний суд України, до якого оскаржувалась ухвала апеляційного суду.
Ухвалою суду від 12.07.2017р. порушено провадження по справі. Зобов'язано сторони:
- позивача подати належним чином завірені копії документів, долучених до позовної заяви; опис вкладень до цінного листа, відправленого згідно поштової квитанції №20/353 від 08.07.2017р.
- відповідача подати пояснення (обґрунтовані доводи та заперечення) по суті позовних вимог; документи до оспорюваного рішення; правові підстави припинення Любомльській ЦРЛ права постійного користування земельними ділянками по вул. Незалежності, 55а, 55б, 55в, 55г, 55д в м. Любомль та передачі їх ТМО Любомльського і Шацького районів по рішеннях Любомльської міської ради №№38/41, 38/42, 38/43, 38/44, 38/45 від 14.02.2014р. (заяви про добровільну відмову тощо); правові підстави припинення ТМО Любомльського і Шацького районів права постійного користування земельними ділянками по вул. Незалежності, 55, 55і в м. Любомль по рішеннях Любомльської міської ради №№49/32 від 26.11.2014р., №52/73 від 29.01.2015р. (заяви про добровільну відмову тощо).
Відповідач звернувся з клопотанням від 01.08.2017 р. про здійснення технічної фіксації судового процесу.
В судовому засіданні 01.08.2017р. відповідно до ст. 77 ГПК України оголошувалась перерва до 15:30 год. для ознайомлення з поданими доказами та задоволення клопотання про здійснення технічної фіксації.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позові.
Відповідач у відзиві № 271 від 01.08.2017р. позов заперечив, мотивуючи тим, що факт правонаступництва Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів (надалі по тексту - ТМО) після реорганізації Любомльської центральної районної лікарні є недоведеним.
Зокрема, згідно Наказу Управління охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації № 387.од. від 16.12.2010р. було створено Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів з « 01» січня 2011р. (дата запису про державну реєстрацію 29.12.2010р., номер запису: 189 102 0000 000479).
Згідно Рішення Любомльської районної ради Волинської області №14/16 від 02.03.2012р. було створено комісію щодо реорганізації Любомльської центральної районної лікарні, лікувальних амбулаторій Любомльського району та Гущанської дільничної лікарні шляхом приєднання до ТМО.
Таким чином, обидві юридичні особи (Любомльська ЦРЛ і ТМО Любомльського і Шацького районів) існували паралельно (з 29.12.2010р. (дата державної реєстрації ТМО) по 02.11.2012р. (дата припинення Любомльської центральної районної лікарні)), як два господарюючих суб'єкта з окремим кодом ЄДРПОУ.
Згідно ч.7 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань» , - у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Згідно запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №11891120011000038 від 02.11.2012р. про державну реєстрацію припинення юридичної особи було припинено юридичну особу - Любомльську центральну районну лікарню (код ЄДРПОУ 01982821).
Правонаступництво юридичної особи, до якої приєднуються відображається в розділі Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань «ОСОБА_2 про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа:»
Згідно витягу з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 01.08.2017р. (Єдиний медичний простір Любомльського і Шацького районів Волинської області, код ЄДРПОУ 37271416) в графі «ОСОБА_2 про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа:» зазначено «відомості відсутні» .
Вказана обставина свідчить про те, що процедура приєднання для Любомльської ЦРЛ не була завершена, оскільки не було проведено державну реєстрацію змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Крім того, згідно п.1.8 статуту ТМО Любомльська центральна районна лікарня є лише головним підрозділом ТМО, на який покладаються функції з надання консультативно-методичної допомоги іншим структурним підрозділам ТМО.
Жодні відомості, про те, що ТМО є повним правонаступником Любомльської ЦРЛ, у статуті ТМО відсутні.
Як на підтвердження факту правонаступництва позивач вказує на те, що на земельній ділянці (право користування якої було припинено) розташовані будівлі та споруди Любомльської ЦРЛ (аркуш 2 позовної заяви). Вказана обставина не відповідає дійсності, що підтверджується актом обстеження земельної ділянки від « 31» липня 2017р. (додається до відзиву), а також позивачем не надано жодних правовстановлюючих документів на майно, яке він вважає знаходиться на вищевказаній земельній ділянці.
Згідно п.«в» ч.І ст.141 Земельного кодексу України (в редакції станом на 02.11.2012р.) передбачено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій.
Враховуючи, що 02 листопада 2012 р. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань було вчинено запис про припинення Любомльської ЦРЛ, вважає, що для останньої припинилось право постійного користування, яке підтверджувалось актом на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №038751 від « 08» січня 2009р. на підставі п.«в» ч.І ст.141 Земельного кодексу України (в редакції станом на дату припинення Любомльської ЦРЛ).
Стверджує, що п.«в» ч.І ст.141 Земельного кодексу України є спеціальною нормою, яка передбачає саме підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою і вказана норма застосовується як при ліквідації, так і при реорганізації юридичної особи, оскільки в ній фігурує єдине поняття «припинення діяльності» .
Вважає, що Земельним кодексом України не передбачено правонаступництво відносно прав користування на землю і набуття права постійного користування на землю відбувається в загальному порядку, визначеному ст.116, 123 Земельного кодексу України.
Вказані висновки також підтверджуються судовою практикою, зокрема постановою Вищого господарського суду України у справі № 909/167/13-г від « 01» жовтня 2013р. (копію додає).
Зокрема, вважає, що аналіз норм ст.140-149 ЗК України вказує на те, що в позасудовому порядку припиняються права власності/користування в таких випадках: п.«а» ст.141 (добровільна відмова від права користування), п.«в» ст.141 (припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій) п.«е» (набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці)
Зміни організаційно- правової форми не було. Любомльська ЦРЛ не змінювала свою організаційно-правову форму, а ТМО Любомльського і Шацького районів є новоутвореною шляхом заснування юридичної особи (згідно відомостей викладених у ОСОБА_1 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 01.08.2017р.).
Щодо рішень Любомльської міської ради № 38/41, 38/42, 38/43, 38/44, 38/45 від 14.02.2014р., №49/32 від 26.11.2014р., №52/73 від 29.01.2015р., то вказані рішення приймались про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок територіальному медичному об'єднанню Любомльського і Шацького районів, тобто в загальному порядку, який передбачений ст.123 Земельного кодексу, а не на підставі правонаступництва, як вказує позивач. За умови правонаступництва Любомльська міська рада не зобов'язана була припиняти постійного користування для Любомльської ЦРЛ.
Крім того, на підставі вищевказаних рішень Любомльської міської ради земельна ділянка, яка перебувала у постійному користуванні Любомльської ЦРЛ (кадастровий номер 0723310100:01:015:0022), втратила свою первинну конфігурацію в зв'язку з поділом і передачею окремо сформованих земельних ділянок (з окремим кадастровим номером) в користування іншої юридичної особи - Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів (Єдиний медичний простір Любомльського і Шацького районів Волинської області, код ЄДРПОУ 37271416).
Тобто, земельна ділянка з кадастровим номером 0723310100:01:015:0022 перестала існувати у визначених її межах, площа земельної ділянки зменшилась.
Саме тому у рішеннях Любомльської міської ради №38/41, №38/43, №38/44, №38/45 від « 14» лютого 2014р., №49/32 від 26.11.2014р., №52/73 від 29.01.2015р. було зобов'язано повернути акт постійного користування, оскільки останній останній вже не міг підтверджувати права постійного користування Любомльської ЦРЛ на земельну ділянку пл. 52439,30 кв.м..
Щодо наданих позивачем статистичних даних (податкові декларації, повідомлення Держгеокадастру), вважає, що такі відомості не є правовстановлюючими документами на нерухоме майно (земельну ділянку), та не можуть підтверджувати наявність у позивача прав користування земельними ділянка, які утворились в результаті поділу (в т.ч. на земельну ділянку пл. 0,4000га) та які на сьогоднішній день не є сформованими (без присвоєного кадастрового номеру) по вул. Незалежності 55 м. Любомль.
Заявою від 01.08.2017 р. відповідач долучив додаткові докази на виконання вимог ухвали суду від 12.07.2017 р.
Позивач клопотанням від 01.08.2017 р. долучив копію трудової книжки ОСОБА_1 в підтвердження правонаступництва ТМО Любомльської ЦРЛ.
Ухвалою суду від 07.09.2017 р. за клопотанням позивача від 07.09.2017р. продовжено строк розгляду справи на п'ятнадцять днів до 26.09.2017 р. та з метою повного та об'єктивного розгляду спору, виходячи з принципу диспозитивності сторін, у зв'язку з необхідністю витребування нових доказів, розгляд справи відкладено на 26.09.2017 р. на 15:00 год. Зобов'язано позивача надати пояснення по суті доводів відповідача, докази в підтвердження правонаступництва. На підставі п. 4 ст. 65 ГПК України надіслано запит до Відділу Держгеокадастру у Любомльському районі Волинської області щодо реєстрації спірної земельної ділянки станом на 01.12.2016 р. та на підставі п. 4 ст. 65 ГПК України запит до Державного реєстратора Шацької районної державної адміністрації Волинської області щодо дати внесення в ЄДР по Любомльській центральній районній лікарні запису про юридичних осіб-правонаступників (Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів), надати інформацію про те, в якій реєстраційній справі (Любомльської центральної районної лікарні чи Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів) наявний передавальний баланс від Любомльської центральної районної лікарні до Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів.
15.09.2017 р. на адресу суду надійшов лист Шацької районної державної адміністрації Волинської області, в якому зазначається, що відділ ЦНАП Шацької РДА надати інформацію щодо передавального акту не має можливості, оскільки така інформація міститься в реєстраційній справі. Державний реєстратор відділу ЦНАП Шацької РДА відповідає за зберігання реєстраційних справ зареєстрованих на території Шацького району. Доступ до реєстраційних справ, Любомльської ЦРЛ чи ТМО Любомльського та Шацького районів має тільки державний реєстратор Любомльської РДА.
18.09.2017 р. судом було надіслано запит на адресу державного реєстратора Любомльської РДА Волинської області щодо дати внесення в ЄДР по Любомльській центральній районній лікарні запису про юридичних осіб-правонаступників (Територіальне медичне об'єднання Любомльського і Шацького районів), надання інформацію про те, в якій реєстраційній справі (Любомльської центральної районної лікарні чи Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів) наявний передавальний баланс від Любомльської центральної районної лікарні до Територіального медичного об'єднання Любомльського і Шацького районів.
Станом на 26.09.2017 р. відповіді від державного реєстратора Любомльської РДА не надійшло.
18.09.2017 р. в додаткових поясненнях № 1113/2.03.17 від 15.09.2017 р. позивач щодо проведеної державної реєстрації припинення Любомльської ЦРЛ внаслідок реорганізації шляхом приєднання до ГМО Любомльського і Шанькою районів зазначив наступне.
Згідно ст. 104 ЦК України (в редакції, що була чинна на час припинення Любомльської ЦРЛ) юридична особа припиняється в результаті, передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Юридична особа с такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення)).
Стаття 106 ЦК України (в редакції, що була чинна на час припинення Любомльської ЦРЛ) встановлювала, що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особні, уповноваженого на це установчими документами, а в випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади . Визначення понять злиття, приєднання, поділ та перетворення у статті 106 ЦК України (в редакції, що була чинна на час припинення Любомльської ЦРЛ) не наводиться, але їх визначала стаття 59 ГК України (в редакції, що була чинна па час припинення Любомльської ЦРЛ), в якій, зокрема, частиною третьою регламентувалось, що У разі приєднання одного або декількох суб'єктів господарювання до іншого суб'єкта господарювання, до цього останнього переходять усі майнові права та обов'язки приєднаного суб'єктів господарювання . У частині 4 ст. 59 ГК України було визначено, що у разі поділу суб'єкта господарювання усі його майнові права і обов'язки переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частках до кожного з нових суб'єктів господарювання, що утворені внаслідок нього поділу. У разі виділення одного або кількох нових суб'єктів господарювання до кожного з них переходять за роздільним актом (балансом) у відповідних частках майнові права і обов'язки реорганізованого суб'єкта .
Таким чином, при приєднанні до правонаступника переходила уся сукупність прав та обов'язків відповідно д ч.З ст. 59 ГК України (в редакції, що була чинна на час припинення Любомльської ЦРЛ) з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи - правопопередника. Діюче на час припинення Любомльської ЦРЛ законодавство не передбачало при приєднанні обов'язковість визначення ніякого переліку прав і обов'язків за передавальним актом. Такий чіткий перелік прав та обов'язків щодо юридичних осіб, які утворились внаслідок поділу (виділення), в обов'язковому порядку передбачався у роздільному балансі.
В Інформаційному листі ВГСУ від 13.05.2013 № 01 -06/796/20ІЗ Про деякі питання реорганізації банків та розгляду справ у спорах, що виникають у виконанні господарських договорів зазначено, що положення передавального акта/розподільчого балансу підлягають дослідженню судами на предмет визначення суб'єкта, до якого в результаті реорганізації перейшли права та обов'язки у відповідному зобов'язанні, а не на предмет закріплення того чи іншого договірного зобов'язання в передавальному акті/розподільчому балансі (абз.1 п.4).
Законом України від 26.11.2015 року № 8 3 5 - V111 Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , що набув чинності 13.12.2015 року, був прийнятий у новій редакції ОСОБА_5 України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , у якому прописана норма, яка регламентує, що у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються (ч.7 статті 4).
ОСОБА_5 України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань на час здійснення реєстрації припинення Любомльської ЦРЛ існував в іншій редакції, у якій була відсутня вище вказана норма, то її вимоги до регулювання відносин припинення Любомльської ЦРЛ застосовуватись не можуть.
Державна реєстрація припинення Любомльської ЦРЛ проводилась відповідно до діючого на той час (12 листопада 2012 року) законодавства.
Частина десята статті 37 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань (в редакції, чинній на дату державної реєстрації припинення Любомльської ЦРЛ) встановлювала, що Порядок внесення державним реєстратором запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення встановлюється відповідно частинами десятою - дванадцятою статті 36 цього Закону , тобто в такому ж порядку, що і при проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
У частині 11 статті 36 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (в редакції, чинній на дату державної реєстрації припинення Любомльської ЦРЛ) зазначено, що дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації є датою державної реєстрації припинення юридичної особи . В силу статті 33 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (в редакції, чинній на дату державної реєстрації припинення Любомльської ЦРЛ) юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізацій або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи .
Отже, державна реєстрація припинення Любомльської ЦРЛ, була проведена у відповідності до чинного на той час законодавства, і. як слідує з аналізу вище зазначених норм, моментом переходу всіх прав та обов'язків від Любомльської ЦРЛ. що є припиненою внаслідок реорганізації, до правонаступника - ТМО Любомльського і Шацького районів, слід вважати дату внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про припинення Любомльської ЦРЛ.
Таким чином, процедура реорганізації - приєднання Любомльської ЦРЛ до ТМО Любомльського і Шацького районів є завершеною, що підтверджується відповідним записом у Єдиному державному реєстрі, і правові наслідки приєднання, що визначались частиною З статті 59 ГК України (в редакції, що була чинна на час припинення Любомльської ЦРЛ), а саме: що до правонаступника переходять усі майнові права та обов'язки приєднаного суб'єкта господарювання, іншому довільному тлумаченню не підлягають.
Щодо доводів представника відповідача, викладених ним у додаткових письмових поясненнях від 01.09.2017р. №01/09/17, зазначає наступне.
У складі пояснення представником відповідача подано рішення Любомльської міської ради від 25.10.2013р. №35/18 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок , як доказ того, що земельні ділянки по вул. Незалежності, 55 у м. Любомль надавались для ТМО Любомльського і Шацького районів у загальному порядку, а не в порядку правонаступництва. Але таке твердження відповідача спростовується наступним:
Закон України від 02.10.2012 № 5395-УІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення процедури відведення земельних ділянок та зміни їх цільового призначення змінив редакцію статті 20 ЗК України, що визначає порядок встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок. Зокрема, частина 1 статті 20 доповнена абзацом другим такого змісту: "Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення", частина 2 статті 20 викладена в новій редакції: "Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу .
За статтею 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади. Верховної ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Цільове призначення земельних ділянок встановлюється ними ж органами під час затвердження проекту землеустрою щодо їх відведення або інших проектів землеустрою.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Змінити цільове призначення земельних ділянок державної або комунальної власності уповноважені Верховна ОСОБА_3 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених ст. 122 ЗКУ.
Отже, у разі зміни цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності користувачі або зацікавлені особи мають звернутися до органів виконавчої влади або місцевої державної адміністрації за дозволом на розробку проекту землеустрою щодо її відведення (перший етап). Цей етап можна вважати завершеним тоді, коли проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки при зміні її цільового призначення виготовлений і погоджений, тобто готовий для передачі йото до місцевої ради або органу виконавчої влади для затвердження та прийняття рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки.
Другий етап порядку зміни цільового призначення земельних ділянок передбачає: подання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до відповідного органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, розгляд та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, прийняття уповноваженим органом на підставі проекту відведення земельної ділянки рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, або ж відмову у такій зміні.
Відповідно до рішення Любомльської міської ради від 27.02.2008 року №17/15 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та надання Любомльській центральній районній лікарні земельної ділянки за адресою Волинська область, м. Любомль, вул. Незалежності, 55 та вул. Незалежності, 70 земельна ділянка надавалась у постійне користування для обслуговування існуючих будівель лікувальних корпусів, адміністративних та господарських споруд Любомльської ЦРЛ.
Так як старі приміщення Любомльської ЦРЛ були реконструйовані під житло, виникла необхідність зміни цільового призначення частини земельної ділянки. ОСОБА_5 зміна цільового призначення земельних ділянок відповідно до діючого на той час (жовтень 2013 року) законодавства здійснювалась за проектами землеустрою щодо їх відведення, ТМО Любомльського і Шацького районів з метою дотримання встановленої процедури звернулось до Любомльської міської ради з відповідним клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо її відведення.
Розглянувши це клопотання, Любомльська міська рада на підставі містобудівного обгрунтування реконструкції існуючих приміщень Любомльської ЦРЛ під житло, і прийняла рішення віл 25.10.2013р. №35/18 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок , яким надано дозвіл ТМО Любомльського і Шацького районів на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування із земель постійного користування Любомльської ЦРЛ (п.1 рішення) та зобов'язано ТМО замовити розробку проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та подати розроблений проект землеустрою на затвердження до Любомльської міської ради (п.2 рішення).
Таким чином, земельні ділянки у постійне користування за адресою: м. Любомль по вул. Незалежності. 55 (А. Б. В. ОСОБА_6). були отримані ТМО Любомльського і Шацького районів не в загальному порядку, а прийняття рішення віл 25.10.2013р. №35/18 було зумовлено необхідністю зміни цільового призначення частини земельної ділянки і було обов'язковим в силу приписів ст.ст. 20, 123 ЗК України.
Відповідач у додаткових поясненнях № 25/09/17 від 25.09.2017р. зазначив, що із заявленим позовом не погоджується та вважає його необгрунтованим, посилаючись на наступне.
У проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок по вул. Незалежності 55 (за літерами А, Б, В, Г, Д, Е) у постійне користування ТМО Любомльського і Шацького районів містяться довідки про склад угідь згідно державної статистичної звітності форми 6-ЗЕМ. Згідно вказаних довідок чітко зазначено, що земельні ділянки, які відводяться у постійне користування ТМО Любомльського і Шацького районів відносяться до землі запасу та землі, не надані у власність та постійне користування в межах населених пунктів (які не надані у тимчасове користування), - шифр рядка 93; землі, не надані у власність або постійне користування в межах населених пунктів, - шифр рядка 96. Доказом цього є довідки №01-16/1550, №01-16/1547, № 01-16/1545 від 09.12.2013р.
Вказані письмові докази підтверджують, що земельні ділянки по вул. Незалежності 55 (за літерами А, Б, В, Г, Д, Е) у м. Любомль відводились у постійне користування ТМО Любомльського і Шацького районів саме із земель запасу, не наданих у власність або постійне користування в загальному порядку на підставі затверджених проектів землеустрою, а не на підставі правонаступництва, як вказує позивач. Зазначив, що згідно передавального акту, який міститься в матеріалах справи, передача земельної ділянки та прав постійного користування від Любомльської центральної лікарні до ТМО Любомльського і Шацького районів, не відбувалась. Згідно ч. І ст. 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Під час передачі земельної ділянки по вул. Незалежності 55 у м. Любомль (кадастровий № 0723310100:01:015:0022) у постійне користування Любомльській центральній районній лікарні акт прийому передачі між Любомльською міською радою і Любомльською ЦРЛ не підписувався. В зв'язку з цим і при припиненні права постійного користування зворотній акт прийому-передачі теж не підписувався, а земельна ділянка як була так і залишилась у комунальній власності. Крім того, згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 97736302 від 19.09.2017р. жодних прав (власності, інші речові права, іпотеки, обтяження) за земельною ділянкою кадастровий № 0723310100:01:015:0022 (зазначений в державному акті на право постійного користування Любомльської ЦРЛ) не зареєстровано.
Оскаржуване рішення Любомльської міської ради №11/27 від « 01» грудня 2016р. жодним чином не стосується ТМО Любомльського і Шацького районів та не порушує його прав, оскільки земельна ділянка пл.0,4000га. не перебуває в постійному користуванні позивача, у позивача відсутні будь-які зареєстровані речові права на вказану земельну ділянку та на ній не розташовано жодного нерухомого майна, яке б належало ТМО Любомльського і Шацького районів.
Вирішення питань регулювання земельних відносин, в т.ч. питань щодо постійного користування земельними ділянками згідно п. 34 ч. І ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , належить до виключної компетенції сільських, селищних міських рад, в даному випадку Любомльської міської ради. Любомльська міська рада прийняла рішення №11/27 від 01.12.2016р. в межах своїх повноважень та з повним дотриманням норм чинного законодавства України.
У відповідності до ст. 4 6 Господарського процесуального кодексу України справи у місцевих господарських судах розглядаються суддею одноособово. Будь-яку справу, що відноситься до підсудності цього суду, залежно від категорії і складності справи, може бути розглянуто колегіально у складі трьох суддів.
У зв'язку зі складністю справи, неподанням витребуваних доказів, поданням додаткових доказів та пояснень у судовому засіданні 26.09.2017р., що потребує їх дослідження, за спливом строку розгляду справи, імперативно визначеного ст. 69 ГПК України, суд дійшов висновку призначити справу до розгляду в колегіальному складі суду.
На підставі викладеного, керуючись ст.4 6 , ст.86 ГПК України, господарський суд,
ухвалив:
Призначити розгляд справи № 903/540/17 у колегіальному складі суду.
Суддя С. Т. Філатова
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2017 |
Оприлюднено | 29.09.2017 |
Номер документу | 69177354 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Дем`як Валентина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні