П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 2а-706/10
19 березня 2010 року м. Маріуполь
Приморський районний суд в складі головуючого судді Чебанова О.О. при секретарі Матус Т.В., розглянувши в порядку письмового провадження у судовому засіданні в м. Маріуполі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Приморського району Маріупольської міської ради про визнання дій неправомірними та зобов'язання сплатити недоплаченої суми допомоги по догляду за дитиною до 3-х років, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачка звернулася до суду із зазначеним позовом до відповідача вказавши, що вона є матір'ю ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, та перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Приморського району Маріупольської міської ради. Вважає що відповідач не доплатив їй допомогу по догляду за дитиною у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Просить визнати неправомірними дії відповідача про відмову у перерахунку та сплаті допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею віку трьох років в період з березня 2007 року по січень 2010 року у розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років та забов'язати відповідача перерахувати та сплати недоплачену допомогу по догляду за дитиною за вказаний період.
Позивачка у письмовій заяві підтримала позовні вимоги, прохала їх задовольнити та розглянути справу без її участі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, просив розглянути справу в його відсутності, надіславши заперечення. В останніх прохав відмовити в задоволенні позову посилаючись на те, що допомога виплачувалась згідно діючого законодавства та наполягав на тому, що позивачка пропустила строк звернення до суду за захистом своїх прав.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивачка має дитину ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, та перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Приморського району Маріупольської міської ради. Позивачці призначена та сплачується допомога по догляду за дитиною у мінімальному розмірі з урахування індексації щомісячно в сумі від 42,85 гри. до 144,10 грн.
Закон України Про державну допомогу сім'ям з дітьми № 2811 -XII від 21.11.1992 р. відповідно до Конституції України встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім'ї, її доходів та віку дітей та спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім'ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.
Ч. 1 ст. 1 вказаного закону встановлено, що громадяни України, в сім'ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Статтею 3 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми передбачено, що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба, дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною.
Ст.15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми від 21.11.1992 р. № 2811-ХІІ передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Закон України Про державну допомогу сім'ям з дітьми є спеціальним законом, що регулює правовідносини, пов'язані з призначенням та виплатою державної допомоги на неповнолітніх дітей, тому суд вважає, що до даних правовідносин повинен застосовуватися саме цей Закон.
Умови призначення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку передбачені ст. 14 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми , при цьому зазначений закон не передбачає обмежень чи особливих умов або розподіл) осіб, що мають право на отримання такої допомоги на застрахованих, чи не застрахованих осіб.
Ст. 1 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми встановлено, що порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Ллє суд вважає, що за вказаною статтею функції щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку Кабінету Міністрів України не делеговані.
Відповідач в обґрунтування своєї позиції посилається на виплату позивачці допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі, встановленому постановою КМ України Деякі питання призначання і виплати допомоги сім'ям з дітьми від 11.01.2007 р. № 13 і у відповідності до Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік . Постанови КМУ Про порядок призначення та виплати допомоги при народженні дитини та допомоги за доглядом дитиною до досягнення ним трирічного віку особам, що застраховані в системі загальнообов'язкового соціального страхування від 11.01.2007 р. № 13, ст. 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям із дітьми, ст.ст.42, 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 р. №2240-Ш.
Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на підставі Конституції України і повинні відповідати їй.
П. 1 ч. 1 ст. 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод.
За ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
П. 5 постанови Пленуму Верховного суду України № 9 від 01.11.1996 р. визначено, що якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд зобов'язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.
Відповідно до ст. 56 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 р. № 489-V допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів У країни.
Ст. 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 р. № 489- V було зупинено на 2007 р. дію ст. 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", та ст. 15 Закону Украйни Про державну допомогу сім'ям з дітьми .
Рішенням Конституційного Суду України N 6-рп/2007 від 09.07.2007 р. у справі N 1-29/2007 про соціальні гарантії громадян були визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) ст.ст. 56. 71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 p. N 489-V. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковими до виконання на території України, остаточними, не можуть бути оскаржені та мають преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними.
Таким чином, з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 року була відновлена дія ст. 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми від 21.11.1992 р. № 2811-ХІ1, за якою допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
На підставі викладеного, суд вважає, що відповідач повинен був нарах)вати та сплачувати позивачу в період з 29 вересня 2007 року по 31 грудня 2007 соціальну допомогу по догляд) за дитиною до досягнення нею трьох років в розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
В письмових заперечення представник відповідача наполягав на тому, що позивачем пропущений строк звернення до суду, у зв'язку з чим прохав відмовити у задоволенні позову.
Згідно з ч.1 ст. 100 КАС України пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.
Як передбачено ч.2 ст. 99 КАС для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня коли особа дізналась або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Ознайомившись з матеріалами справи, суд вважає, що встановлений річний строк звернення до суду позивачем пропущений, оскільки про порушення своїх прав вона повинна була дізнатися з дня винесення Рішенням Конституційного Суду України N 6-рп/2007 від 09.07.2007 р. у справі N 1-29/2007, яким була відновлена дія ст. 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми від 21.11.1992 р. № 2811-XII у 2007 році, тобто річний строк звернення до суду повинно обчислювати з 09.07.2007 року.
Таким чином у задоволенні позову в частині стягнення недоплаченої допомоги у 2007 році суд відмовляє у зв'язку з пропущенням позивачкою річного строку звернення до суду.
У задоволенні позову в частині стягнення допомоги у 2008, 2009, 2010 році суд відмовляє з наступних підстав:
Пунктом 1 частини 1 статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод.
Відповідно з ст. 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми від 21.11.1992 року ( в редакції Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28.12.2007 року) допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень.
Відповідно до ч.3 ст. 46 Закону України Про державний бюджет України на 2009 рік від 26.12.2008 року, допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми та закон) України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням призначаються і здійснюються в розмірах і порядку, визначених Кабінетом Міністрів України. Ця ж правова норма діяла і у січні 2010 року.
Вказані норми не визнані неконституційними.
Таким чином, допомога по догляд) за дитиною до досягнення нею трирічного віку у 2008, 2009. та січні 2010 року позивачці виплачена відповідно до діючого законодавства, тому позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2. 99. 100. 159. 160 ч.2, 161-163 КАС України, частини 1 статті 92 Конституції України, ст.ст. І, 14 , 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми від 21.11.1992 р. № 2811-Х1І з послідуючими змінами, ст. 62 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", п.23 розділу 2 Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28.12.2007 року, ст. 46 Закону України Про державний бюджет України на 2009 рік суд суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена в апеляційний Адміністративний суд Донецької області через Приморський районний суд протягом 20 днів після подачі заява на апеляційне оскарження, яка може бути подана протягом 10 днів після проголошення постанови.
Суддя:
Суд | Приморський районний суд м.Маріуполя |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2010 |
Оприлюднено | 29.09.2017 |
Номер документу | 69179702 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Приморський районний суд м.Маріуполя
Чебанов О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні