головуючий суддя І інстан ції - Смішлива Т.В.
суддя - доповідач - Гера щенко І.В.
Донецький апеляційний адм іністративний суд
П О С Т А Н О В А
Іменем України
« 18 » листопада 2009 року справа № 2а-24079/09/1270
м. Донецьк, бул. Шев ченка, 26
Донецький апеляційний адм іністративний суд у складі к олегії суддів:
головуючого Геращен ка І.В.
суддів Арабей Т .Г., Малашкевича С.А.
при секретарі судового зас ідання Літвіновій Л.О.
за участю представників сторін:
від позивача - не з' явились
від відповідача - н е з' явились
від третьої особи - не з' явились
розглянувши у судовому з асіданні апеляційну скаргу Ленінської міжрайонної державної податкової інспек ції у м. Луганську
на постанову Луганс ького окружного адміністрат ивного суду
від 03.08.2009 року
у справі № 2а-24079/09/127 0
за позовом Ленінсь кої міжрайонної державної по даткової інспекції у м. Луган ську
до відповідача Прив атного підприємства “СОТ”
третя особа Начальни к Управління Державної реєст рації та міського реєстру Лу ганської міської ради
про визнання недійс ним запису про державну реєс трацію, припинення юридичної особи та визнання недійсним свідоцтва платника ПДВ
ВСТАНОВИВ:
Ленінська міжрайонна держ авна податкова інспекція у м . Луганську звернулась до Луг анського окружного адмініст ративного суду з позовною за явою до Приватного підпр иємства “СОТ”, третя особа На чальник Управління Державно ї реєстрації та міського реє стру Луганської міської ради про визнання недійсним запи су про державну реєстрацію, п рипинення юридичної особи та визнання недійсним свідоцтв а платника ПДВ.
Постановою Луганського ок ружного адміністративного с уду від 03.08.2009 року у справі № 2а-24079 /09/1270 (суддя Смішлива Т.В.) в задо волені позовної заяви відмов лено.
Позивачем подана апеляцій на скарга, в якій він просить с касувати постанову суду та п рийняти нове рішення, яким по зовну заяву задовольнити в п овному обсязі.
Доводи апеляційної скарги підприємство обґрунтовує не вірним застосуванням норм ма теріального та процесуально го права.
Зазначає, що чинним законод авством України не обмежено коло осіб, які мають право зве ртатись до суду з позовними з аявами про визнання недійсни м запису про державну реєстр ацію.
Вважає, що звернувшись до су ду з позовною заявою про визн ання недійсним запису про де ржавну реєстрацію та припине ння юридичної особи відповід ача, податкова інспекція дія ла в межах повноважень та на п ідставі вимог чинного законо давства України.
Дослідивши матеріали спра ви, колегія суддів встановил а.
Приватне підприємство “СО Т” зареєстроване як суб'єкт господарювання розпорядже нням виконавчого комітету Л уганської міської ради 22.07.2004 ро ку за номером 10003917914 за юридично ю адресою м. Луганськ, вул. Цим лянська, буд. 5, взяте на облік п латників податків у Ленінськ ій МДПІ у м. Луганську.
Засновником ПП “СОТ” є ОС ОБА_2, який зареєстрував під приємство за винагороду, фін ансово - господарською діял ьністю підприємства не займа вся, угоди від імені підприєм ства не укладав.
Постановою Луганського ок ружного адміністративного с уду від 26.11.2007 року у справі № 2а-728/0 7 задоволена позовна заява Ле нінської МДПІ та припинена ю ридична особа - Приватне пі дприємство “СОТ” (а.с. 19).
Згідно довідки з Єдиного де ржавного реєстру юридичних о сіб та фізичних осіб - підпр иємців в Єдиному Державному реєстрі юридичних осіб та фі зичних осіб - підприємців в несене судове рішення про пр ипинення юридичної особи, що не пов' язане з її банкрутст вом (а.с. 5).
Між сторонами немає розбіж ностей щодо обставин справи, встановлених судом першої і нстанції, податкова інспекці я в апеляційній скарзі вказу є тільки на невірне застосув ання судом першої інстанції норм матеріального права та зазначає, що, вона має право зв ернутись до суду з позовною з аявою про визнання недійсним запису про державну реєстра цію суб' єкта підприємницьк ої діяльності, оскільки є суб ' єктом владних повноважень та чинним законодавством не обмежене коло осіб, які мають право звертатись до суду з та кими позовами.
Колегія суддів вважає апел яційну скаргу такою, що підля гає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ст.2 КАСУ завд анням адміністративного суд очинства є захист прав, свобо д та інтересів фізичних та юр идичних осіб у сфері публічн о-правових відносин від пору шень з боку у тому числі орган ів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вон и на підставі, у межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України.
Статтею19 Конституції Украї ни встановлено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов' язані діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені конституцією та закон ами України.
Відносини, які виникають у с фері державної реєстрації юр идичних осіб, а також фізични х осіб - підприємців регулю є Закон України “ Про дер жавну реєстрацію юриди чних осіб та фізичних осіб - підприємців”.
Згідно абз. 3 ст. 1 цього Закон у державний реєстратор - поса дова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держа ви здійснює державну реєстра цію юридичних осіб та фізичн их осіб - підприємців.
Відповідно до п. 7 ст. 19 Закону не пізніше тринадцяти місяц ів з дня подачі (надіслання ре комендованим листом) останнь ої реєстраційної картки, що м істить відомості про юридичн у особу, юридична особа зобов 'язана подати (надіслати реко мендованим листом) державном у реєстратору реєстраційну к артку встановленого зразка п ро підтвердження відомостей про юридичну особу.
Відповідно до п. 2 ст. 38 Зако ну України “Про державну реє страцію юридичних осіб та фі зичних осіб - підприємців” підставами для постановленн я судового рішення щодо прип инення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юри дичної особи, зокрема є:
визнання недійсним запису про проведення державної ре єстрації через порушення зак ону, допущені при створенні ю ридичної особи, які не можна у сунути;
провадження нею діяльност і, що суперечить установчим д окументам, або такої, що забор онена законом;
невідповідність мінімальн ого розміру статутного фонду юридичної особи вимогам зак ону;
неподання протягом року ор ганам державної податкової с лужби податкових декларацій , документів фінансової звіт ності відповідно до закону;
наявність в Єдиному держав ному реєстрі запису про відс утність юридичної особи за в казаним її місцезнаходження м.
Як зазначалось раніше, пост ановою Луганського окружног о адміністративного суду від 26.11.2007 року у справі № 2а-728/07 задово лена позовна заява Ленінсько ї МДПІ та припинена юридична особа - Приватне підприємс тво “СОТ” з наведених підста в.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 157 Коде ксу адміністративного судоч инства України суд закриває провадження у справі, якщо є т акі, що набрали законної сили постанова чи ухвала суду з то го самого спору і між тими сам ими сторонами.
Таким чином, встановивши, що є постановою Луганського ок ружного адміністративного с уду задоволена позовна заява Ленінської МДПІ та припинен а юридична особа - Приватне підприємство “СОТ” з тих же п ідстав, що і в справі, що розгл ядалась, суд першої інстанці ї повинен був закрити провад ження у справі в цій частині.
Щодо вимоги про скасування запису про державну реєстра цію відповідача, колегія суд дів враховує наступне.
Статус державної податков ої служби в Україні, її функці ї та правові основи діяльнос ті визначає Закон України “П ро державну податкову службу в Україні”.
Відповідно до п. 1 ст. 10 Закону України “Про державну подат кову службу в Україні” держа вні податкові інспекції в ра йонах, містах без районного п оділу, районах у містах, міжра йонні та об'єднані державні п одаткові інспекції здійсню ють, зокрема, контроль за своє часністю, достовірністю, пов нотою нарахування та сплати податків та зборів (обов'язко вих платежів), контролюють св оєчасність подання платника ми податків бухгалтерських з вітів і балансів, податкових декларацій, розрахунків та і нших документів, пов'язаних з обчисленням податків, інших платежів, а також перевіряют ь достовірність цих документ ів щодо правильності визначе ння об'єктів оподаткування і обчислення податків, інших п латежів, проводять перевірки фактів приховування і заниж ення сум податків та зборів (о бов'язкових платежів) у поряд ку, встановленому цим Законо м та іншими законами України ;
Статтею 11 Закону України “П ро державну податкову службу в Україні” визначені права п одаткових органів, зокрема, о ргани державної податкової с лужби у випадках, в межах комп етенції та у порядку, встанов лених законами України, мают ь право здійснювати документ альні невиїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших д окументів, пов'язаних з нарах уванням і сплатою податків т а зборів (обов'язкових платеж ів) незалежно від способу їх п одачі), а також планові та поза планові виїзні перевірки сво єчасності, достовірності, по вноти нарахування і сплати п одатків та зборів (обов'язков их платежів), додержання валю тного законодавства юридичн ими особами, їх філіями, відді леннями, іншими відокремлени ми підрозділами, що не мають с татусу юридичної особи, а так ож фізичними особами, які маю ть статус суб'єктів підприєм ницької діяльності чи не маю ть такого статусу, на яких згі дно із законами України покл адено обов'язок утримувати т а/або сплачувати податки і зб ори (обов'язкові платежі), крім Національного банку України та його установ (далі - платни ки податків); запрошувати пл атників податків або їх пред ставників для перевірки прав ильності нарахування та своє часності сплати податків та зборів (обов'язкових платежі в) такими платниками податкі в. Письмові повідомлення про такі запрошення направляють ся не пізніше ніж за десять ро бочих днів до дня запрошення рекомендованими листами, в я ких зазначаються підстави за прошення, дата і час, на які за прошується платник податків (посадова особа платника под атків); застосовувати до плат ників податків фінансові (шт рафні) санкції, стягувати до б юджетів та державних цільови х фондів суми недоїмки, пені у випадках, порядку та розміра х, встановлених законами Укр аїни.
Відповідно до п. 11, 17 ст. 11 Закон у України “Про державну пода ткову службу в Україні” пода ткові органи в межах компете нції та у порядку, встановлен их законами України мають пр аво подавати до судів позови до підприємств, установ, орга нізацій та громадян про визн ання угод недійсними і стягн ення в доход держави коштів, о держаних ними за такими угод ами, а в інших випадках - кошті в, одержаних без установлени х законом підстав, а також про стягнення заборгованості пе ред бюджетом і державними ці льовими фондами за рахунок ї х майна; звертатися у передба чених законом випадках до су дових органів із заявою (позо вною заявою) про скасування д ержавної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності .
Статтею 110 Цивільного кодек су України однією з підстав л іквідації юридичної особи ви значено визнання судом недій сною державної реєстрації юр идичної особи через допущені при її створенні порушення, я кі не можна усунути.
Зазначена норма кореспонд ується з ч. 2 ст. 38 Закону Україн и “Про державну реєстрацію ю ридичних осіб та фізичних ос іб - підприємців”, згідно аб з. 5, 6 якої підст авами для постановлення судового рі шення щодо припинення юриди чної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особ и, зокрема, є неподання протяг ом року органам державної по даткової служби податкових д екларацій, документів фінан сової звітності відповідно д о закону, наявність в Єдиному державному реєстрі запису п ро відсутність юридичної осо би за вказаним її місцезнахо дження м.
Відповідно до п. 2 ст. 110 Цивіль ного кодексу України вимога про ліквідацію юридичної осо би може бути пред' явлена до суду органом, що здійснює дер жавну реєстрацію, а також уча сником юридичної особи.
З системного аналізу норм ч инного законодавства Україн и вбачається, що податковим і нспекціям не надане право зв ертатись до суду з позовними заявами про визнання недійс ними записів про державну ре єстрацію.
Стосовно визнання недійсн им свідоцтва платника податк у на додану вартість, колегія суддів враховує наступне.
Відповідно до п. 9.3 ст. 9 Закону України "Про податок на додан у вартість" особи, що підпадаю ть під визначення платників податку згідно із ст. 2 цього З акону зобов'язані зареєструв атись як платники податку в о ргані державної податкової с лужби за місцем їх знаходжен ня.
Судом першої інстанції та а пеляційним судом встановлен о, що ПП “СОТ” відповідно до ст атті 2 Закону України “Про под аток на додану вартість” зар еєстроване як платник податк у на додану вартість, має свід оцтво платника податку на до дану вартість № 17321371, індивідуа льний податковий номер - 33008951 2363 (а.с.10).
Випадки та порядок анулюва ння реєстрації платника пода тку на додану вартість визна чені пунктом 9.8 статті 9 Закону “Про податок на додану варті сть” та пунктом 25 Положення пр о реєстрацію платників подат ку на додану вартість, затвер дженого наказом ДПА України від 01.03.2000 року № 79, зареєстровано го в Міністерстві юстиції Ук раїни 03.04.2000 року за № 208/4429.
Відповідно до п.9.1 Закону Укр аїни “Про податок на додану в артість” Центральний податк овий орган веде реєстр платн иків податку.
Відповідно до п. 9.3. вказаного Закону особи, які підпадають під визначення пункту 2.3 стат ті 2 цього Закону, зобов'язані зареєструватися як платник п одатку у податковому органі за їх місцезнаходженням (міс цем проживання).
Пунктом 9.5. Закону передбаче но, що заява про реєстрацію на правляється на адресу податк ового органу з повідомленням про вручення або вручається особисто представником тако ї особи службовій особі пода ткового органу. Податковий о рган зобов'язаний видати зая внику (відправити поштою) сві доцтво про податкову реєстра цію такої особи протягом дес яти днів від дня отримання ре єстраційної заяви.
Таким чином, органами, які з дійснюють реєстрацію платни ка податку на додану вартіст ь є податкові органи, що прямо передбачено нормами Закону України “Про податок на дода ну вартість”.
Відповідно до п. 9.8. вказаного Закону реєстрація діє до дат и її анулювання, яка відбуває ться у випадках, прямо встано влених Законом.
Вищевказані підстави анул ювання реєстрації платника п одатку на додану вартість та кож зазначені в п.25 Положення.
Податковий орган не може ві дмовити в анулюванні реєстра ції в разі існування підстав , визначених у підпунктах "а" - "б " цього пункту, та зобов'язаний прийняти самостійне рішенн я про анулювання реєстраці ї на підставах, визначених підпунктах "в" - "г" цього пункту , що зазначається в Законі Укр аїни “Про податок на додану в артість”.
Відповідно до п. 25.2.1 Положенн я органи державної податково ї служби здійснюють постійни й моніторинг платників подат ку на додану вартість, які вкл ючені до Реєстру, і приймають рішення про анулювання реєс трації відповідних платникі в ПДВ у разі існувала підстав , визначених у підпунктах "б" - "ґ " пункту 25 цього Положення.
З аналізу зазначених норм в бачається, що анулювання реє страції платника податку на додану вартість здійснюєтьс я виключно податковими орган ами при наявності підстав, пе редбачених законом, і є компе тенцією податкового органу, яка передбачена Законом Укра їни “Про податок на додану ва ртість” та відмова в задовол ені позовної заяви в цій част ині не позбавляє податковий орган скористатись наданим й ому правом щодо реєстрації с відоцтва ПДВ та його анулюва ння.
За таких підстав колегія су ддів вважає, що суд першої ін станції дійшов правомірного висновку про відмову в задов оленні позовної заяви в цій ч астині.
На підставі викладеного, ке руючись Конституцією Україн и, Законом України “Про держа вну податкову службу в Украї ні”, ст. 2, ч. 1 ст. 157, ст. 160, ст. 167, ст. 195, ст . 196, п. 3 ст. 198, п. 4 ст. 202, ч. 2 ст. 205, ст. 207, ст. 211, ст. 212, ст. 254 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Ленін ської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луг анську на постанову Луганськ ого окружного адміністратив ного суду від 03.08.2009 року у справ і № 2а-24079/09/1270 - задовольнити час тково
Постанову Луганського окр ужного адміністративного су ду від 03.08.2009 року у справі № 2а-24079/09/ 1270 за позовом Ленінської міжр айонної державної податково ї інспекції у м. Луганську до Приватного підприємства “СОМ”, третя особа Начальник Управління Державної реєстр ації та міського реєстру Луг анської міської ради про виз нання недійсним запису про д ержавну реєстрацію, припинен ня юридичної особи та визнан ня недійсним свідоцтва платн ика ПДВ - скасувати.
Провадження у справі № 2а-24079/09 /1270 в частині позовних вимог Ле нінської міжрайонної держав ної податкової інспекції у м . Луганську до Приватного підприємства “СОМ”, третя ос оба Начальник Управління Дер жавної реєстрації та міськог о реєстру Луганської міської ради про припинення юридичн ої особи - закрити.
В задоволені іншої частини позовних вимог - відмовити .
Постанова Донецького апел яційного адміністративного суду за наслідками апеляцій ного перегляду вступає в зак онну силу з моменту проголош ення та може бути оскаржена д о Вищого адміністративного с уду України протягом одного місяця після набрання закон ної сили судовим рішенням су ду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обс язі відповідно до статті 160 ць ого Кодексу - з дня складення в повному обсязі.
У судовому засіданні 18.11.2009 ро ку проголошений повний текст постанови.
Головуючий І.В.Г еращенко
Судді Т.Г.Арабей
С.А.Малашкевич
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2009 |
Оприлюднено | 22.07.2010 |
Номер документу | 6917994 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні