КОПІЯ
УКРАЇНА
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 686/23214/16-ц
Провадження № 22-ц/792/1540/17
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2017 року м. Хмельницький
Колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ
Апеляційного суду Хмельницької області
в складі головуючого судді Корніюк А.П.,
суддів П'єнти І.В., Талалай О.І.
секретар Філіпчук О.С.
за участю представника апелянта ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2 ОСОБА_3
розглянула у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Хмельницької області на рішення Хмельницького міськрайонного суду від 10 липня 2017 року у справі за позовом заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави в собі Хмельницької міської ради до ОСОБА_2, товариства з обмеженою відповідальністю ПІМЛІКО , третя особа на стороні відповідачів, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору Олешинська сільська рада Хмельницького району про визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки, скасування державної реєстрації прав власності та витребування земельної ділянки.
Заслухавши доповідача, пояснення учасників процесу, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів
в с т а н о в и л а :
Звертаючись до суду із вказаним позовом прокурор зазначав, що вивченням питання законності надання земельних ділянок комунальної власності встановлено, що 17.11.2015 року приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу на підставі державного акту на право приватної власності на землю серія ІІІ-ХМ №036572 від 08.12.1997 року, виданого Олешинською сільською радою народних депутатів Хмельницького району, до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру речових прав власності на нерухоме майно внесено відомості про право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку (кадастровий номер 6810100000:33:001:0088) з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства площею 0,8 га, що розташована в м. Хмельницький, вул. Кооперативна, 46. Прокурор зазначає, що на час звернення ОСОБА_2 до приватного нотаріуса вона не набула права власності на вказану земельну ділянку, оскільки згідно книг реєстрації державних актів на право приватної власності на землю Олешинської сільської ради відсутні записи про державну реєстрацію державного акту на право власності на вказану земельну ділянку. ОСОБА_4 до інформації управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі від 30.11.2015 року №10-28-99.4-4080/0/15-15 документація із землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 спірної земельної ділянки відсутня. Крім того, оспорювану земельну ділянку було продано згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 17.11.2015 року ТОВ Компанія з управління активами Патріот 2014 , яке продало її ТОВ ПІМЛІКО . На думку прокурора, спірна земельна ділянка 17.11.2015 року вибула із комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького поза її волею, тому Хмельницька міська рада вправі її витребувати із незаконного володіння добросовісного набувача - ТОВ ПІМЛІКО . На підставі викладеного, прокурор просив суд визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку (кадастровий номер 6810100000:33:001:0088) з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства площею 0,8 га, що розташовано за адресою: м. Хмельницький, вул. Кооперативна, 46 від 17.11.2015 року; визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки (кадастровий номер 6810100000:33:001:0088) з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства площею 0,8 га, що розташована в м. Хмельницький, вул. Кооперативна, 46, який укладено між ОСОБА_2 та ТОВ Компанія з управління активами Патріот 2014 і скасувати державну реєстрацію права власності та витребувати з незаконного володіння ТОВ ПІМЛІКО земельну ділянку (кадастровий номер 6810100000:33:001:0088) з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства площею 0,8 га, що розташована в м. Хмельницький, вул. Кооперативна, 46.
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 28 березня 2017 року провадження в частині заявлених позовних вимог щодо ТОВ Компанія з управління активами Патріот 2014 закрито у зв'язку з ліквідацією товариства.
Рішенням Хмельницького міськрайонного суду в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду, заступник прокурора Хмельницької області оскаржив його до апеляційного суду та зазначає, що оскаржуване рішення постановлене з порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним з'ясуванням обставин справи, які мають значення для справи, а тому підлягає до скасування. Апелянт вказує, що судом залишено поза увагою той факт, що визначена законодавцем обов'язкова підстава для набуття права власності на земельну ділянку, а саме встановлення меж в натурі (на місцевості) не відбулась, ОСОБА_2 до суду не надано жодних доказів на підтвердження такого факту. Крім того, на думку апелянта, суд не з'ясував чи дійсно державний акт підписаний тодішнім головою ОСОБА_5, чи посвідчував він його печаткою Олешинської сільської ради, чому на акті зазначено прізвище, ініціали та підпис ОСОБА_6, якщо відповідно до її трудової книжки у вказаній сільській раді на будь-яких посадах вона жодного дня не працювала. Прокурор вважає, що судом не було досліджено питання: яким чином землевпорядна організація у 2015 році визначила місцезнаходження спірної земельної ділянки, наданої у власність ОСОБА_2І Також, суд першої інстанції безпідставно не взяв до уваги листи відділу Держгеокадастру у Білогірському районі від 12.05.2016 року та Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13.05.2016 року. Прокурор наголошує на тому, що судом першої інстанції не дано оцінку усім доводам сторін у справі, що є обов'язковим елементом справедливого судового розгляду.
Прокурор апеляційну скаргу підтримав і просить її задовольнити, скасувавши рішення суду першої інстанції.
Представник відповідачки ОСОБА_2 ОСОБА_3, заперечуючи проти апеляційної скарги, зазначив, що рішення суду є законним та обґрунтованим, а тому відсутні підстави для його скасування.
Відповідачка ОСОБА_2, представники міської ради, ТОВ ПІМЛІКО та Олешинської сільської ради, які в установленому порядку оповіщені про час і місце судового засідання, до апеляційного суду не з'явилися, про причини неявки суд не повідомили.
ОСОБА_4 до ч. 1 ст. 308 ЦПК України апеляційний суд відхиляє апеляційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції вірно з'ясовані фактичні обставини справи та дана їм належна оцінка, а його висновки підтверджуються матеріалами справи і ґрунтуються на нормах діючого законодавства.
Так, судом вірно встановлено, що 08.12.1997 року ОСОБА_2 отримала державний акт на право приватної власності на землю серії ІІІ-ХМ №036572, який виданий Олешинською сільською радою народних депутатів Хмельницького району Хмельницької області на підставі рішення Олешинської сільської ради від 03.02.1997 року № 7 та зареєстрований у Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 01617. ОСОБА_4 до цього акту ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку площею 0,8 га, що розташована на території Олешинської сільської ради з цільовим призначенням для ведення підсобного господарства.
ОСОБА_4 до постанови Верховної ОСОБА_4 України № 3349-VI від 12.05.2011 року Про зміну і встановлення меж міста Хмельницького і Хмельницького району Хмельницької області збільшено територію міста на 681,0 га земель, у тому числі за рахунок 10,0 га земель, що знаходяться у віданні Олешинської сільської ради.
17.11.2015 року приватним нотаріусом ОСОБА_7 внесено запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,8 га (кадастровий номер 6810100000:33:001:0088), що розташована по вул. Кооперативній, 46, в м. Хмельницькому та призначена для ведення особистого селянського господарства.
Також 17.11.2015 року між ОСОБА_2 і ТОВ КУА Патріот 2014 укладено договір купівлі-продажу, що посвідчений приватним нотаріусом ОСОБА_7, за умовами якого ОСОБА_2 продала, а ТОВ КУА Патріот 2014 купило вказану земельну ділянку.
31.03.2016 року між ТОВ КУА Патріот 2014 та ТОВ ПІМЛІКО укладено договір купівлі-продажу, відповідно до якого ТОВ КУА Патріот 2014 продало спірну земельну ділянку ТОВ ПІМЛІКО , про що внесено запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за №14040728.
Вказані обставини підтверджуються наявними в справі письмовими доказами.
В силу положень ч. 2 ст. 12 Закону України Про власність , який був чинним на час виникнення спірних правовідносин, встановлено, що громадянин набуває права власності на доходи від участі у суспільному виробництві, індивідуальної праці, підприємницької діяльності, вкладення коштів у кредитні установи, акціонерні товариства, а також на майно, одержане внаслідок успадкування або укладення інших угод, не заборонених законом.
Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 6 ЗК України (в редакції Закону від 13.03.1992 року), що був чинним на час виникнення спірних правовідносин, громадяни України мають право на одержання у власність земельних ділянок, зокрема, для ведення особистого підсобного господарства.
Передача земельних ділянок у власність громадян провадиться місцевими ОСОБА_4 народних депутатів відповідно до їх компетенції за плату або безоплатно.
Згідно ч.ч. 1, 3, 4, 7 ст. 17 ЗК України (в редакції Закону від 13.03.1992 року) передача земельних ділянок у колективну та приватну власність провадиться ОСОБА_4 народних депутатів, на території яких розташовані земельні ділянки.
Громадяни, заінтересовані у передачі їм у власність земельних ділянок із земель запасу, подають заяви про це до сільської, селищної, міської, а у разі відмови - до районної, міської, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, ОСОБА_4 народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розмір і місце розташування ділянки, мета її використання і склад сім'ї. ОСОБА_4 народних депутатів розглядає заяву і у разі згоди передати земельну ділянку у власність громадянину замовляє землевпорядній організації розробку проекту її відведення.
Ради народних депутатів розглядають у місячний строк зазначені заяви і матеріали та приймають відповідні рішення.
ОСОБА_4 до ч. 1 ст. 22, ч. 1 ст. 23 ЗК України (в редакції Закону від 13.03.1992 року) право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право.
Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними ОСОБА_4 народних депутатів.
Як слідує із положень п.п. 3.1, 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), що затверджена наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 15.04.1993 року № 28 (зареєстровано в Мінюсті України 23.04.1993 року за № 31), що була чинна на час виникнення спірних правовідносин, державні акти на право приватної власності на землю видаються і реєструються тією сільською, селищною, міською, районною ОСОБА_4 народних депутатів, яка прийняла рішення про передачу земельної ділянки у власність або надання її у постійне користування.
Державні акти на право приватної власності на землю реєструються у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право приватної власності на землю за формою згідно з додатком № 2.
Громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки. (п. 7 розділу Х Перехідні положення ЗК України).
Згідно ч.1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
В силу ч.ч. 1, 3, 4, 5 ст. 3 Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про право на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Право на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Державна реєстрація прав власності, реєстрація яких проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчиняється така дія.
Як передбачено ч. 1 ст. 15 Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
В силу ч. 1 ст. 19, ч. 1 ст. 26 Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація прав проводиться на підставі, зокрема, державних актів на право власності або право постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом.
Записи до державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Положеннями статей 15 і 16 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, у тому числі прав на земельні ділянки, встановлені ч. 2 ст. 16 ЦК України та ч. 3 ст. 152 ЗК України.
Аналіз указаних норм права дає підстави для висновку, що право власності на нерухоме майно набувається особами в порядку, визначеному законом, який існував на час такого набуття, а не виникає у зв'язку із здійсненням державної реєстрації права власності на нього відповідно до Закону Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , яка є лише офіційним визнанням державою такого права, а не підставою його виникнення.
Зазначену правову позицію висловив Верховний Суд України в постанові від 13.06.2012 року (справа № 6-54цс12), яка згідно зі ст. 360-7 ЦПК України має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції.
На час виникнення спірних правовідносин порядок набуття громадянами права власності на земельні ділянки визначався положеннями ЗК України (в редакції Закону від 13.03.1992 року).
В силу норм ЗК України (в редакції закону від 13.03.1992 року) рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок у власність громадян є необхідною передумовою виникнення такого права, після чого орган місцевого самоврядування на підставі вказаного рішення видає громадянам державні акти на право власності на земельні ділянки, які є документами, що посвідчують це право. Разом із тим, право власності на земельні ділянки виникає у громадян після того, як орган місцевого самоврядування видав їм державний акт на право власності на землю та зареєстрував його у Книзі записів (реєстрації) державних актів на право приватної власності на землю.
У спорах, пов'язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки. Визнання цих документів недійсними в судовому порядку вказує на неналежне набуття громадянами права власності на земельні ділянки.
Як слідує із матеріалів справи, спірна земельна ділянка розташовувалася на території Олешинської сільської ради, яка в межах своєї компетенції прийняла рішення про передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_2, зареєструвала та видала останній державний акт на право приватної власності на землю.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до вірного висновку щодо набуття ОСОБА_2 саме 08.12.1997 року права власності на вказану земельну ділянку.
Доводи апеляційної скарги прокурора про те, що на час звернення ОСОБА_2 до державного реєстратора остання не набула права власності на спірну земельну ділянку є необґрунтованими та не доведеними.
Так, як вбачається із матеріалів справи, прокурором не надано належних та допустимих в розумінні ст.ст. 58, 59 ЦПК України доказів того, що на час набуття ОСОБА_2 права власності на спірну земельну ділянку вона належала територіальній громаді м. Хмельницького. Також прокурором не доведено, що ця спірна земельна ділянки входила до складу земель, які постановою Верховної ОСОБА_4 України від 19.01.1995 року № 12/95-ВР були включені в межі міста.
Колегія суддів вважає, що відсутність з невідомих причин запису про реєстрацію державного акта на землю, що виданий сільською радою ОСОБА_2 в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю (а.с. 38-42) не може свідчити про те, що такої реєстрації не відбулося. Факт невнесення вказаного запису до Книги записів державних актів на право приватної власності на землю уповноваженою на те посадовою особою сільської ради, яка провела реєстрацію державного акта, зробила відповідну відмітку в ньому, власноручно поставила в документі підпис та гербову печатку про його реєстрацію, не є підставою для визнання державного акта на землю недійсним.
Довідки Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області (а.с. 21, 26, 27, 32, 35), Відділу Держгеокадастру у Кам'янець-Подільському районі Хмельницької області (а.с. 43), Відділу Держгеокадастру у Білогірському районі Хмельницької області (а.с. 44), Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (а.с. 45), Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради (а.с. 24), Виконавчого комітету Хмельницької міської ради (а.с.29, 30) щодо спірної земельної ділянки, висновки технічної експертизи документів від 4 серпня 2016 року № 110Т (а.с. 46-64), трудова книжка ОСОБА_8 (а.с. 66-66) достовірно не вказують на незаконність набуття ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку.
Колегія суддів вважає, що внесення 17.11.2015 року приватним нотаріусом ОСОБА_7 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку не потягло за собою виникнення цього права, а відтак скасування такої державної реєстрації не припиняє набутого відповідачкою права власності на земельну ділянку.
Посилання прокурора в апеляційній скарзі на те, що вказана реєстраційна дія не відповідає вимогам закону, а ОСОБА_2 не одержувала у встановленому законом порядку державного акта на право власності на землю, не узгоджуються з доказами у справі.
Встановлено, що прокурором не оскаржується рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_2 та виданого останній державного акта на право власності на землю.
На думку колегії суддів прокурором неправильно обрано спосіб захисту цивільного права, що унеможливлює задоволення даного позову.
Також, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що не підлягає до задоволення позовна вимога про визнання договору купівлі-продажу земельної ділянки від 17.11.2015 року, що укладений між ОСОБА_2 і ТОВ КУА Патріот 2014 недійсним, адже Хмельницька міська рада не є стороною оспорюваного правочину, а прокурор фактично просив суд застосувати спосіб повернення майна, переданого на виконання недійсного правочину (ст.ст. 215, 216 ЦК України).
В цій частині також обраний прокурором спосіб захисту не відповідає вимогам закону, до того ж Хмельницька міська рада не є власником спірної земельної ділянки, а тому її право у спірних правовідносинах не порушено.
Оцінивши у відповідності з вимогами ст. 212 ЦПК України усі докази, що надавалися сторонами та їх представниками, суд першої інстанції обґрунтовано прийшов до висновку, що позов прокурора до ОСОБА_2 є безпідставним і необґрунтованим.
Рішення суду першої інстанції ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права і доводи апеляційної скарги висновки суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 303, 307, 308, 313-315, 317, 319, 324 ЦПК України, колегія суддів
у х в а л и л а:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Хмельницької області відхилити.
Рішення Хмельницького міськрайонного суду від 10 липня 2017 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення, проте може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.
Головуючий (підпис) А.П. Корніюк
Судді (підпис) І.В. П'єнта
(підпис) ОСОБА_9
З оригіналом згідно: суддя апеляційного суду А.П. Корніюк
Доповідач - Корніюк А.П. Категорія: 47
Суд | Апеляційний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2017 |
Оприлюднено | 05.10.2017 |
Номер документу | 69311163 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Журавель Валентина Іванівна
Цивільне
Апеляційний суд Хмельницької області
Корніюк А. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні