ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2017 рокуЛьвів№ 876/8963/17
Львівський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р.Й.,
суддів Гуляка В.В.,
ОСОБА_1,
з участю секретаря судового засідання Румянцевої О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Сихівська народна торгівля на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 26 липня 2017 року в адміністративній справі № 813/1321/17 за позовом заступника прокурора Львівської області в інтересах держави в особі Львівської міської ради до обласного комунального підприємства Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки в особі державного реєстратора ОСОБА_2, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Львівське комунальне підприємство Львівавтодор , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю Сихівська народна торгівля , про визнання дій протиправними та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
У квітні 2017 року заступник прокурора Львівської області в інтересах держави в особі Львівської міської ради звернувся до Львівського окружного адміністративного суду із вказаним позовом та просив:
- визнати протиправними дії державного реєстратора обласного комунального підприємства Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки (далі - ОКП ЛОР БТІ та ЕО ) ОСОБА_2 (далі - Державний реєстратор) щодо внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про право власності товариства з обмеженою відповідальністю Сихівська народна торгівля (далі - ТОВ Сихівська народна торгівля ) на об'єкт нерухомого майна (реєстраційний № 1145452846101) - комплекс торгівельних павільйонів загальною площею 1705,8 кв.м, розташованих по вул.Антонича, 8 у м.Львові, на земельній ділянці кадастровий № 4610136800:06:003:0083;
- скасувати рішення Державного реєстратора індексний № 33395939 від 11.01.2017 про реєстрацію права власності ТОВ Сихівська народна торгівля на об'єкт нерухомого майна (реєстраційний № 1145452846101) - комплекс торгівельних павільйонів загальною площею 1705,8 кв.м, розташованих по вул.Антонича, 8 у м.Львові, на земельній ділянці кадастровий № 4610136800:06:003:0083.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що підставами для вчинення зазначених реєстраційних дій були сертифікат відповідності (дублікат) ЛВ000431, виданий 28.04.2011 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю (далі - Інспекція ДАБК) у Львівській області та технічний паспорт б/н, виданий 16.12.2016 ОКП ЛОР БТІ та ЕО . Проте, зазначений сертифікат не міг бути виданий 28.04.2011 Інспекцією ІДАБК у Львівській області, оскільки на той час земельна ділянка була вільною та жодні об'єкти нерухомого майна на ній розташовані не були.
Всупереч приписам законодавства, Державний реєстратор не встановив відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, не перевірив відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами, що потягло за собою прийняття неправомірного рішення про реєстрацію права власності на об'єкт нерухомого майна за ТОВ Сихівська народна торгівля .
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 26 липня 2017 року позов задоволено частково.
Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 33395939 від 11.01.2017, прийняте державним реєстратором ОКП ЛОР БТІ та ЕО ОСОБА_2, а саме: рішення про реєстрацію права власності ТОВ Сихівська народна торгівля на об'єкт нерухомого майна (реєстраційний № 1145452846101) - комплекс торгівельних павільйонів загальною площею 1705,8 кв. м, розташованих по вул. Антонича, 8 у м. Львові, на земельній ділянці кадастровий № 4610136800:06:003:0083.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись із прийнятою постановою, її оскаржило ТОВ Сихівська народна торгівля , яке вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте за неповного з'ясуван-ня судом обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального і процесуального права. Тому просило скасувати постанову суду першої інстанції і прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обгрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції є суперечливим, оскільки дійшовши висновку про відсутність в діях Державного реєстратора будь-яких порушень вимог законодавства, суд скасував рішення про державну реєстрацію. Крім того, виносячи оскаржувану постанову, суд діяв з метою відновлення порушеного права територіальної громади м.Львова в особі Львівської міської ради щодо можливості володіти, користуватись та розпоряджатись земельною ділянкою, тобто заявлений позов є спором про право володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою, тому повинен розглядатись в порядку цивільного судочинства.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до переконання, що апеляційна скарга не належить до задоволення з наступних підстав.
Як встановлено судом, у зв'язку з прокладанням трамвайної колії до мікрорайону Сихів у м. Львові виникла необхідність перенесення ринку, розташованого за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини - Вернадського, в т.ч. й комплексу павільйонів ТОВ Сихівська народна торгівля , на інше місце.
У зв'язку з цим, ухвалою Львівської міської ради від 30.12.2015 № 102 Львівському комунальному підприємству (далі - ЛКП) Львівавтодор надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,65 га на вул. Б.-ОСОБА_3 (навпроти будинку № 8) у м. Львові.
Ухвалою Львівської міської ради від 04.02.2016 № 142 вказану земельну ділянку виключено з переліку земельних ділянок, призначених для продажу у власність або права їх оренди на аукціонах, затверджено ЛКП Львівавтодор проект землеустрою та надано земельну ділянку площею 0,5928 га (кадастровий № 4610136800:06:003:0083) на вул. Антонича (навпроти будинку № 8) у постійне користування для розміщення комплексу торгівельних павільйонів з метою перенесення ринку; зобов'язано ЛКП Львівавтодор забезпечити укладення меморандуму про співпрацю з ТОВ Сихівська народна торгівля та підприємцями, що здійснюють торговельну діяльність, з метою розміщення комплексу торговельних павільйонів на вул. Антонича (навпроти будинку № 8) у м. Львові.
Відповідно до зазначеного комплекс павільйонів ТОВ Сихівська народна торгівля було перенесено на вказане місце.
Надалі, на підставі звернення ТОВ Сихівська народна торгівля Державним реєстратором 11.01.2017 внесено запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право власності ТОВ Сихівська народна торгівля на об'єкт нерухомого майна (реєстраційний № 1145452846101) - комплекс торгівельних павільйонів загальною площею 1705,8 кв. м, розташованих по вул. Антонича, 8 у м. Львові, (далі - Об'єкт) на земельній ділянці кадастровий № 4610136800:06:003:0083, і прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний № 33395939) від 11.01.2017.
Підставою виникнення права власності зазначено сертифікат відповідності (дублікат) ЛВ000431, виданий 28.04.2011 Інспекцією ДАБК у Львівській області; та технічний паспорт б/н, виданий 16.12.2016 ОКП ЛОР БТІ та ЕО .
Не погодившись із цим рішенням, прокурор звернувся до суду із вказаним позовом.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон України від 1 липня 2004 року № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952-IV) та Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі - Порядок № 1127).
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), відповідно до частини першої статті 2 Закону № 1952-IV, - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно (частина перша статті 4 цього Закону).
Відповідно до частини другої статті 9 Закону № 1952-IV державний реєстратор, зокрема: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.
За приписами статті 18 Закону № 1952-IV перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Частиною першою статті 24 Закону № 1952-IV визначено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо, зокрема: заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Порядок № 1127, згідно із пунктом 1 цього Порядку, визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Для проведення державної реєстрації прав разом із заявою заявник подає оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав, та документи, що підтверджують сплату адміністративного збору та/або внесення плати за надання інформації з Державного реєстру прав.
За результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації.
Державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (пункти 9, 20, 28 Порядку № 1127).
Також, пунктами 40 - 41 Порядку передбачено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та цим Порядком.
Для державної реєстрації права власності на новозбудований об'єкт нерухомого майна подаються, зокрема: документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта; технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна; документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси.
Як вказано вище, для реєстрації права власності на Об'єкт ТОВ Сихівська народна торгівля подала Державному реєстратору сертифікат відповідності (дублікат) ЛВ 000431, виданий 28.04.2011 Інспекцією ДАБК у Львівській області, та технічний паспорт б/н, виданий 16.12.2016 ОКП ЛОР БТІ та ЕО .
Проте, відповідно до листа Інспекції ДАБК у м. Львові від 09.02.2017 № 0006-729 сертифікат відповідності ЛВ 000431, виданий 28.04.2011 Інспекцією ДАБК у Львівській області, в базі даних Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, відсутній.
Відповідно до Меморандуму про співпрацю Сихівської районної адміністрації, ЛКП Львівавтодор та ТОВ Сихівська народна торгівля стосовно необхідності вирішення питання щодо фактичного перенесення ринку ТОВ Сихівська народна торгівля , що знаходиться на земельній ділянці за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини - Вернадського на земельну ділянку за адресою: м. Львів, вул. Б-І Антонича (навпроти будинку № 8) для розміщення комплексу торговельних павільйонів, зобов'язано ТОВ Сихівська народна торгівля сприяти в отриманні дозвільних документів на здійснення облаштування торговельних павільйонів на вул. Б.-ОСОБА_3, проте, йому не надано дозволу для реєстрації права власності на комплекс торгівельних павільйонів.
Крім того, відповідно до довідки відділу Держгеокадастру у м. Львові № 31-1323-0.2-57/9-16АП від 11.01.2016 земельна ділянка, на яку було перенесено комплекс торговельних павільйонів, відноситься до земель м. Львова, що не надані у власність або користування (відповідно до списку землекористувачів та землевласників Галицького району м. Львова, затвердженого рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 06.02.1998 № 51 Про інвентаризацію земель м. Львова ).
За вимогами пункту 4 містобудівельних обмежень та сервітутів щодо користування земельною ділянкою, виданих 11.01.2016 Управлінням архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради, на вказаній земельній ділянці забороняється будь-яке капітальне будівництво, дозволяється розміщення комплексу торговельних павільйонів зі збірно-розбірних конструкцій без права оформлення права власності.
Тобто, ТОВ Сихівська народна торгівля подала документи державному реєстратору з метою реєстрації права власності всупереч зазначеним вище Меморандуму про співпрацю та містобудівним обмеженням;
на підставі сертифіката відповідності (дублікат) ЛВ 000431, виданого 28.04.2011 Інспекцією ДАБК у Львівській області, який насправді Інспекцією ДАБК у Львівській області не видавався, при тому, що
станом на 28.04.2011 комплекс павільйонів ТОВ Сихівська народна торгівля знаходився за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини - Вернадського, а земельна ділянка орієнтовною площею 0,65 га на вул. Б.-ОСОБА_3 (навпроти будинку № 8) у м. Львові була вільна від забудови.
За таких обставин колегія суддів приходить до переконання про підставність позовних вимог заступника прокурора Львівської області щодо скасування рішення Державного реєстратора та правомірність задоволення таких вимог судом першої інстанції.
Що стосується покликань апелянта, то колегія суддів апеляційного суду зазначає, що частиною першою статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку із здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.
У частині першій статті 3 КАС України визначено, що справа адміністративної юрисдикції - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно абзацу сьомого частини першої статті 3 КАС України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ним владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
З огляду на вказані приписи, при вчиненні реєстраційних дій державний реєстратор діє як суб'єкт владних повноважень у розумінні КАС України, а тому такі дії державного реєстратора підлягають оскарженню до адміністративного суду.
Що стосується суперечливості судового рішення, то, як встановлено в ході судового розгляду справи, у межах своїх повноважень Державний реєстратор не міг встановити суперечностей між поданими для вчинення реєстраційних дій документами, а також із фактичними обставинами справи; тому покликання апелянта на це суд вважає безпідставними.
Статтею 200 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Із урахуванням викладеного колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції є законною, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст.ст.160 ч.3, 195, 196, 198 п.1 ч.1, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Сихівська народна торгівля залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 26 липня 2017 року в адміністративній справі № 813/1321/17 - без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення ухвали в повному обсязі.
Головуючий суддя ОСОБА_4 судді ОСОБА_5 ОСОБА_6
Ухвала в повному обсязі складена 09 жовтня 2017 року.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2017 |
Оприлюднено | 10.10.2017 |
Номер документу | 69422711 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні