Постанова
від 11.10.2017 по справі 815/3753/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/3753/17

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2017 року

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Катаєвої Е.В.,

секретаря Ходжаяна А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Василівське ремонтне підприємство до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про скасування припису,-

В С Т А Н О В И В:

До суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Василівське ремонтне підприємство (далі ТОВ Василівське РП ) до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (далі ГУ Держгеокадастру), в якому позивач просив скасувати припис відповідача від 04.07.2017 року №221-ДК/0064Пр/03/01/-17.

Позивач зазначив, що 27.06.2017 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель ОСОБА_1 була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки ТОВ Василівське РП та складено протокол про адміністративне правопорушення № 221-ДК/0023П/07/01/-17 від 27.06.2017 року, на підставі якого постановою від 04.07.2017 р. № 221-ДК/0030ПО/08/01/-17 керівник ТОВ Василівське РП ОСОБА_2 визнана винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП та накладений штраф у розмірі 510,00 грн. Відповідно до змісту Постанови № 221-ДЮ'0030ПО/08/01/-17 від 04.07.2017 року стягнення накладено за використання ТОВ Василівське РП не за цільовим призначенням земельної ділянки, яка перебуває у його постійному користуванні згідно Державного акту серія ІІ-ОД № 003357. Постанова оскаржена ОСОБА_2 до Приморського районного суду м. Одеси (справа № 522/12603/17, с. Свячена Ю.Б.).

Також державним інспектором складений припис від 04.07.2017 року №221-ДК/0064Пр/03/01/-17, у якому використання ТОВ Василівське РП земельної ділянки не за цільовим призначенням оцінюється ним як доведений факт.

Позивач не погоджується з такою позицією державного інспектора та в обґрунтування своїх позовних вимог зазначив, що земельна ділянка ТОВ Василівське РП використовується ним суворо в межах цільового призначення.

Категорії земель за цільовим призначенням встановлені ст. 19 Земельного кодексу України, якими є зокрема, землі сільськогосподарського призначення; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Форми державних актів, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02 квітня 2002 р. № 449, прямо передбачали зазначення в них виду цільового призначення (використання) земельної ділянки.

Позивач зазначив, що Рішення Василівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 10/3- XXIII від 18.09.1998 р. Про видачу державного акту на право постійного користування землею Відкритому акціонерному товариству Василівське ремонтне підприємство не містить жодних застережень про те, що земельна ділянка, яка передається підприємству, належить до категорії земель сільськогосподарського призначення.

Більш того, жодних підстав вважати, що вказаним рішенням Василівської сільської ради формалізувалась воля органу місцевого самоврядування щодо виділення ВАТ Василівське ремонтне підприємство саме земель сільськогосподарського призначення немає, оскільки це б з огляду на організаційно-правову форму та предмет діяльності ВАТ Василівське РП , суперечило правилам ст. 48 Земельного кодексу України в редакції 1991 року, в якій зазначено для якої мети передаються у власність і надаються у користування землі сільськогосподарського призначення.

ОСОБА_3 на право постійного користування землею серія ІІ-ОД № 003357 також не містить вказівки на те, що земельна ділянка, належить до категорії земель сільськогосподарського призначення. В ОСОБА_3 зазначено, що землю надано у постійне користування для експлуатації виробничої бази.

З матеріалів перевірки, проведеної інспекторами ГУ Держгеокадастру вбачається, що вони взагалі не досліджували зміст поняття експлуатація виробничої бази , яке зазначено у ОСОБА_3 акті на право постійного користування землею, не перевіряли обсяг прав та повноважень землекористувача, що таким цільовим призначенням охоплюється.

Між тим, з довідки Відділу Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 20.04.2012 р. № 6-6-04/1653оц та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району від 27.04.2016 р. № 1138/86-16, виданого самим Відповідачем, вбачається, що земельна ділянка ТОВ Василівське РП належить до земель промисловості.

Класифікація видів цільового призначення земель, затверджена Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року № 548, не передбачає для земель сільськогосподарського призначення такого виду цільового використання як експлуатація виробничої бази .

В умовах відсутності з боку ТОВ Василівське РП будь-яких порушень у використанні належної йому на праві постійного користування земельної ділянки, Припис про усунення останніх не може вважатися таким, що ґрунтується на вимогах закону.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві, також пояснив, надавши додаткові письмові пояснення (а.с.177-179), що сама перевірка проведена з порушенням норм законодавства щодо підстав та порядку проведення перевірок, а саме Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Також, позивач посилався в обґрунтування позовних вимог, що перевірка проведена у відсутності підстав, які надають право проведення перевірок, визначених Законом України від 03.11.2016 року Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , яким встановлений до 31.12.2017 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, окрім підстав, зазначених у цьому Законі.

Додатково зазначив, що згідно наданої на запит інформації органів ДФС земля відноситься до земель промисловості, та саме за такі землі сплачується податок позивачем.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, підтримав у повному обсязі надані до суду заперечення на позов (а. с. 38-43), в яких зазначено, що на підставі наказу Головного управління від 12.06.2017 № 221-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності державним інспектором Джіоєвим А.В. здійснювався державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні ТОВ Василівське РП земельної ділянки на території Василівської сільської ради Біляївського району Одеської області та виявлено використання земельної ділянки площею 3,5 га сільськогосподарського призначення ТОВ Василівське РП не за цільовим призначенням, що є порушенням статей 18-20, 96 Земельного кодексу України.

При перевірці встановлено, що ТОВ Василівське РП , директор ОСОБА_2, використовує земельну ділянку площею 3,5 га, яка згідно державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ОД №003357, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 20.02.2002 за №4 передана ВАТ Василівське РП в постійне користування для експлуатації виробничої бази відповідно до рішення Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 № 10/3-ХХПІ.

Відомості щодо зазначеної земельної ділянки до Державного земельного кадастру не внесені.

Також встановлено, що вказана земельна ділянка площею 3,5 га, що відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення фактично використовується для виробництва і пакування органічних хімічних речовин, виробництва тари з пластмас, надання в оренду власного та орендованого майна, та оптової торгівлі.

За результатом проведення перевірки зазначені факти відповідно до абз.4 ст. 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель викладено в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 13.06.2017 №221-ДК/1/АП/09/01/17. У зв'язку із виявленням порушень вимог земельного законодавства, при використанні вищевказаної земельної ділянки державним інспектором особисто ОСОБА_2 з метою усунення виявленого порушення вимог земельного законодавства надано припис від 04.07.2017 № 221-ДК/0064Пр/03/01/17 зі строком виконання 30 днів.

Представник відповідача зазначив, що враховуючи вимоги ч. 2 ст. 22 ЗК України вказана земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення, хоча і представлена несільськогосподарськими угіддями.

Склад та категорії земель встановлено ст. ст. 18-19 ЗК України. Відповідно до абз.1 ч.1 ст. 20 ЗК України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.

Згідно з ОСОБА_3 перевірки отримана інформація, надана Відділом Держгеокадастру у Біляївському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області згідно схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель Біляївського району в розрізі сільських, селищної та міських рад, розробленої Одеською філією Інституту Укрдіпросад , затверджених рішенням Біляївської районної ради від 27.03.2009 № 392-У - вищезазначена земельна ділянка відноситься до категорії земель-землі сільськогосподарського призначення.

Також в державному фонді документації із землеустрою Відділу зберігається технічна документація зі складання державного акту на право постійного користування землею Відкритому акціонерному товариству Василівське ремонтне підприємство на фактично зайняті земельні ділянки в с. Василівка Біляївського району Одеської області. Згідно пояснювальної записки, що міститься у вказаній технічній документації відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ) земельна ділянка віднесена до 1.1.7- іншого сільськогосподарського призначення.

Відповідно до класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 року № 548 землі сільськогосподарського призначення за видами цільового призначення можуть використовуватися також для іншого сільськогосподарського призначення (код 01.13).

Отже, вказані вище факти свідчать про передачу ВАТ Василівське ремонтне підприємство земельної ділянки саме сільськогосподарського призначення.

Таким чином, винесений державним інспектором припис від 04.07.2017 № 221 -ДК/0064Пр/03/01/17, яким встановлено факт використання земельної ділянки не за цільовим призначенням складено у відповідності до вимог та положень законодавства України.

У судовому засіданні представник відповідача також пояснив, що при проведенні перевірок ГУ Держгеокадастру користується лише Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель , а ОСОБА_4 України від 95.04.2007 року №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на діяльність органів Держгеокадастру не розповсюджується, у зв'язку з чим вважає проведення перевірки правомірною.

Також, представник відповідача наполягав на тому, що ГУ Держгеокадастру не перевіряють господарську діяльність суб'єктів, а перевіряють лише земельну ділянку та фізичну особу, яка її використовує, у даному випадку керівника ТОВ Василівське РП ОСОБА_2, відносно якою складений протокол про адміністративне правопорушення.

Представник відповідача не заперечував, що в ОСОБА_3 перевірки зазначено лише про отримання інформації, наданої Відділом Держгеокадастру у Біляївському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області, що згідно схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель Біляївського району в розрізі сільських, селищної та міських рад, розробленої Одеською філією Інституту Укрдіпросад , затверджених рішенням Біляївської районної ради від 27.03.2009 № 392-У - вищезазначена земельна ділянка відноситься до категорії земель - землі сільськогосподарського призначення. ОСОБА_4 не зазначено про механізм отримання цієї інформації та її відображення у відповідних документах. Категорія земель повинна бути відображена у ОСОБА_3 кадастрі, проте дані про вказану земельну ділянку там відсутні.

В обґрунтування своєї позиції щодо віднесення земельної ділянки позивача до земель сільськогосподарського призначення представник посилався на пояснювальну записку документації із землеустрою, де зазначено, що відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ) земельна ділянка віднесена до 1.1.7- іншого сільськогосподарського призначення. У той же час представник відповідача у судовому засіданні також стверджував, що за дані у вказаній документації несе відповідальність організація, яка її виготовляла, за замовленням землекористувача. Представник не заперечував, що в ОСОБА_3 на право користування земельною ділянкою та в рішенні сільради відсутнє посилання на виділення позивачу земель сільськогосподарського призначення.

Представник відповідача пояснив, що він ознайомлений з довідкою, яка знаходиться в матеріалах справи та яка видана позивачу відділом Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 20.04.2012 року №6-6-04/1653оц., в якій зазначено, що земля позивача площею 3,5 га відноситься до земель промисловості (а не земель сільськогосподарського призначення). Він вважає вказану довідку офіційним документом, але видання довідки з вказаними в ній відомостями вважає помилкою.

У додаткових письмових поясненнях (а.с.183-186) представник відповідача також зазначив, що і ОСОБА_4 України від 03.11.2016 року Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , і ОСОБА_4 України від 95.04.2007 року №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на діяльність органів Держгеокадастру не розповсюджується. Органи Держгеокадастру та посадові особи керуються виключно Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель , оскільки об'єктом перевірки є саме земельні ділянки, а не суб'єкти господарювання, які здійснюють на ній свою діяльність.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши та проаналізувавши надані ними докази у їх сукупності, судом встановлено, що ТОВ Василівське РП , код ЄДРПОУ 00905988, зареєстровано 04.05.1994 року, є правонаступником ВАТ Василівське РП . Види діяльності визначені у Витягу з ЄДРЮО, ФОП та ГФ (станом на 31.07.2017 року), в якому також зазначено про дані органів статистики про основний вид економічної діяльності юридичної особи, визначений на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік - 82.92 Пакування (а.с.42-53). Статут у новій редакції затверджений протоколом загальних зборів №1 від 09.03.2017 року (а.с.27-41).

Юридична адреса ТОВ Василівське РП - Одеська область, Біляївський район, село Василівка, вул. Леніна, 27А.

18.09.1998 року Василівською сільською радою народних депутатів прийняте рішення №10/3-XXIII.

Згідно з вказаним рішенням Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII на підставі ст.ст.19,23,27 ЗК України (якій діяв на час прийняття рішення) рада вирішила: - вилучити із земель ВАТ Василівське ремонтне підприємство частину земельної ділянки площею 8,1 га, у тому числі 8,1 га під господарськими будівлями й дворами та переведено їх в землі запасу Василіської сільради; - видати державний акт на право постійного користування землею площею 3,5 га під господарськими будівлями й дворами в с. Василівка по вул. Леніна, 27; - зобов'язати ВАТ Василівське ремонтне підприємство виконувати обов'язки землекористувача відповідно до вимог ст.40 ЗК України (а.с.11).

20.02.2002 року позивачем отриманий державний акт на право постійного користування землею, в якому зазначено, що землю надано для експлуатації виробничої бази відповідно до рішення Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII (а.с.10).

Згідно з даними Витягу з ЄДРЮО, ФОП та ГФ (а.с.42-53) ВАТ Василівське ремонтне підприємство 07.11.2012 року припинено за рішенням засновників з правонаступництвом. Правонаступником є позивач - ТОВ Василівське РП .

19.05.2017 року до ГУ Держгеокадастру надійшов лист від 18.05.2017 року тимчасово виконуючого обов'язки голови районної державної адміністрації з клопотанням про проведення перевірки щодо використання земельної ділянки ТОВ Василівське РП , яке відповідно до державного ОСОБА_3 на право постійного користування землею серія ІІ-ОД № 003357 від 20.02.2002 року користується земельною ділянкою загальною площею 3,5 га (а.с.82).

12.06.2017 року начальником ГУ Держгеокадастру виданий наказ №221-ДК Про здійснення державного нагляду за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , згідно з яким у зв'язку з надходженням звернення тимчасово виконуючого обов'язки голови РДА від 19.05.2017 року та відповідно до вимог ЗК України, законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель вирішено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства, при використанні ТОВ Василівське РП земельної ділянки на території Василівської сільради Біляївського району. Зазначений захід державного контролю доручено провести державному інспектору Джіоєву А.В. Про результати виконання заходу доповісти заступнику начальника ГУ ОСОБА_5 (а.с.75).

Згідно з ОСОБА_3 перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 13.06.2017 року №221-ДК/1/АП/09/01/17 перевірка з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки ТОВ Василівське РП проведена двома державними інспекторами Джіоєвим А.В. та Прокопенко М.В.

В ОСОБА_3 від 13.06.2017 року №221-ДК/1/АП/09/01/17 зазначено, що в результаті перевірки встановлено: ТОВ Василівське РП використовує земельну ділянку площею 3,5 га, яка згідно ОСОБА_3 на право постійного користування ІІ-ОД № 003357 передана ВАТ Василівське ремонтне підприємство в постійне користування (під виробничу базу), відповідно до рішення Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII. Дані про земельну ділянку в державний земельний кадастр не внесені. За інформацією відділу Держгеокадастру у Біляївському районі зазначена земельна ділянка відноситься до категорії земель - землі сільськогосподарського призначення. Під час перевірки встановлено, що земельна ділянка використовується ТОВ Василівське ремонтне підприємство для виробництва і пакування органічних хімічних речовин, виробництва тари з пластмас, надання в оренду власного майна та оптової торгівлі. Встановлений вид фактичного використання зазначеної земельної ділянки порушує вимоги земельного законодавства, щодо використання земель за цільовим призначенням (а.с.76).

Згідно розрахунку шкоди заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки її розмір визначений у сумі 46864,92грн. В розрахунку зазначено, що категорія землі за цільовим призначенням - сільськогосподарського призначення; функціональне використання земельної ділянки згідно із земельно-кадастровою документацією - під виробничу базу; фактичне використання земельної ділянки - хімічна промисловість; площа земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням - ОСОБА_3 перевірки від 04.05.2017 року, 3,5 га (а.с.77).

27.06.2017 року державним інспектором Джіоєвим А.В. складений протокол про адміністративне правопорушення № 221-ДК/0023П/07/01/-17 від 27.06.2017 року, на підставі якого постановою від 04.07.2017 р. № 221-ДК/0030ПО/08/01/-17 керівник ТОВ Василівське РП ОСОБА_2 визнана винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53 КУпАП (зокрема, використання земель не за цільовим призначенням) та накладено стягнення у вигляді штрафу у розмірі 510,00 грн. (а.с.91-93).

04.07.2017 року державним інспектором Джіоєвим А.В. оформлений припис №221-ДК/0064Пр/03/01/1730ПО/08/01/-17, у якому зазначено, що при перевірці додержання вимог земельного законодавства ТОВ Василівське РП встановлено використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та приписано усунути зазначені порушення у 30-дений строк, про виконання припису повідомити до 15.08.2017 року. Припис направлений поштою (а.с.14).

Суд вважає, що вказаний припис підлягає скасуванню виходячи з наступного.

Законом, якій визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля є ОСОБА_4 України від 19.06.2003 року № 963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі ОСОБА_4 України № 963-IV).

Статтею 5 Закону України № 963-IV визначені органи, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів.

Відповідно до вказаної статті: - державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; - державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; - моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.

По даній справі відповідачем здійснювався державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі встановлені статтею 6 Закону України № 963-IV, до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;

додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.

Статтею 10 Закону встановлені повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, які, крім іншого, мають право: давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель; складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення.

Спірні правовідносини виникли між позивачем - юридичною особою та відповідачем - ГУ Держгеокадастру, якій є суб'єктом владних повноважень.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 333 від 29.09.2017 року затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, а наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) №308 від 17.11.2016 року затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.

ГУ Держгеокадастру є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

ГУ Держгеокадастру, його посадові особи як суб'єкти владних повноважень відповідно до ст.19 Конституції України повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До повноважень ГУ Держгеокадастру відноситься, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру є структурним підрозділом ГУ Держгеокадастру в Одеській області, юрисдикція якого поширюється на територію Одеської області. Положення про Управління затверджено 03.01.2017 року першим заступником начальника ГУ Держгеокадастру в Одеській області (а.с.63-70).

Законом України № 963-IV, Положенням про Управління ГУ Держгеокадастру встановлено право державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель.

Реалізація вказаних повноважень щодо здійснення державного контролю повинна відбуватися у спосіб встановлений законодавством.

ОСОБА_4 України № 963-IV не визначає підстав та порядку проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №132 від 25.02.2013 року був затверджений Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, але вказаний наказ визнаний таким, що втратив чинність, відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.01.2017 року.

Між тим, судом встановлено, що саме відповідно до додатка до вказаного Порядку складений акт перевірки відносно позивача, на підставі якого винесений оскаржуваний припис.

Крім того, КМУ видав Розпорядження від 10.03.2017 року №169-р Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади , яким скасовані накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , за переліком згідно з додатком 1, у якому зазначений наказ Мінагрополітики №132 від 25.02.2013 року. Розпорядження КМУ набрало законної сили 21.05.2017 року.

Вказане розпорядження КМУ свідчить проте, що накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо здійснення державного нагляду (контролю) повинні відповідати Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Таким чином, при здійсненні державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, зокрема, за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель відповідач повинен був дотримуватися вимог Закону України від 95.04.2007 року №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі ОСОБА_4 України №877-V).

Також, ст. 2 Закону України №877-V визначена сфера його дії, відповідно до якої дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення. Тобто при здійсненні державного нагляду (контролю) у галузі земельних відносин органи державного нагляду (контролю) повинні керуватися Законом України №877-V.

Враховуючи викладене, суд вважає безпідставним та неспроможним твердження представника відповідача, що ОСОБА_4 України №877-V не розповсюджується на діяльність органів Держгеокадастру. Неспроможним є також твердження представника відповідача, що вказаним Законом органи Держгеокадастру не керуються, оскільки об'єктом перевірки є саме земельні ділянки, а не суб'єкти господарювання, які здійснюють її у діяльності. Суд вважає, що перевірити об'єкт - земельну ділянку, яка знаходиться у власності або користуванні суб'єкта господарювання з метою встановлення її використання у відповідності до норм земельного законодавства неможливо без здійснення перевірки суб'єкта господарювання. Саме тому, відповідно до ст. 6 Закону України № 963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель , якою визначені повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, є зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням. Безпосередньо відносно вказаних суб'єктів перевірки складаються у відповідні документи, у тому числі розпорядчого характеру, посадовими особами Держгеокадастру.

Пунктом 4 ст. 4 Закону України №877-V визначено, що виключно законами встановлюються, зокрема, органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); спосіб та форми здійснення заходів, здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

ОСОБА_3 нагляд (контроль) здійснюється шляхом планових та позапланових заходів.

Частиною 1 ст. 6 Закону України №877-V визначені підстави для здійснення позапланових заходів, якими є:

- подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Не виправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;

- перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);

- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом;

- неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;

- доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Частиною 2 ст. 6 Закону визначено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.

В наказі начальника ГУ Держгеокадастру від 12.06.2017 року №221-ДК, на підставі якого здійснена перевірка позивача, та за результатами якої направлений позивачу оскаржуваний припис, у якості підстави для здійснення перевірки зазначено надходження звернення тимчасово виконуючого обов'язки голови РДА від 19.05.2017 року (а.с.75).

Частина 1 ст. 6 Закону України №877-V не містить такої підстави для здійснення позапланового заходу як звернення тимчасово виконуючого обов'язки голови РДА.

Таку підставу можливо розглянути як - звернення фізичної особи, але це повинно бути не просто звернення, а звернення про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Згідно з наданою до суду копією звернення тимчасово виконуючого обов'язки голови РДА від 19.05.2017 року на адресу ГУ Держгеокадастру (а.с. 82), в ньому лише зазначається клопотання про проведення перевірки позивача щодо використання ним земельної ділянки, не зазначено про порушення, які спричинили шкоду та кому саме. Крім того, не надано документу щодо погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Таким чином, судом безперечно встановлено, що відповідач здійснив перевірку позивача без встановлених законом підстав на її проведення.

Відповідачем надані до суду також копія листа від 29.05.2017 року підписаного Василівським сільським головою ОСОБА_6 та членами ініціативної групи громади села Василівка Біляївського району Одеської області на адресу Одеської обласної адміністрації, в якому заявники просили припинити діяльність хімічного підприємства в с. Василівка; вжити заходів щодо незаконного використання земель сільськогосподарського призначення; вжити заходів щодо відновлення водойми та прилеглих земель; перевірити правомірність видачі дозвільних документів РП Василівське (ТМ Хімтрейд) державною СЕС, державною екологічною службою, держспоживслужбою, службою ДНС; перевірити наявність корупційних ознак у діях посадових осіб при складанні та наданні ТОВ Василівське РП (ТМ Хімтрейд), вищеперелічених документів дозвільного характеру та притягнути до відповідальності (а.с. 80-81).

Також надана копія Доручення від 08.06.2017 року №Д/01/01-19/23 Голови державної обласної адміністрації, яким відповідно до ст. ст.13,39 Закону України Про місцеві державні адміністрації з метою об'єктивного вивчення питань, порушених у зверненні мешканців села Василівка Біляївського району Одеської області утворено робочу групу у складі голови групи, заступника голови та членів робочої групи, яким доручено до 09.06.2017 року виїхати на територію Василівської сільської ради Біляївського району Одеської області з метою вивчення порушених у зверненні питань та до 30.06.2017 року надати для узагальнення пропозиції до Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації. Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації опрацювати надані пропозиції та до 10.07.2017 року проінформувати голову ООДА про результати проведеної роботи (78-79).

Згідно з ч. ч. 1,4 ст. 70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Відповідно до ч. 3 ст. 86 КАС України суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Оцінюючи у відповідності до вимог ст. ст. 71,86 КАС України надані до суду відповідачем у якості доказів по справі лист від 29.05.2017 року підписаний Василівським сільським головою ОСОБА_6 та членами ініціативної групи громади села Василівка Біляївського району Одеської області на адресу Одеської обласної адміністрації та відповідне Доручення голови ООДА від 08.06.2017 року №Д/01/01-19/23, суд дійшов висновку, що вказані докази не стосуються предмету доказування по даній справі щодо перевірки позивача та видання оскаржуваного припису, оскільки підставою для перевірки позивача в наказі зазначено звернення тимчасово виконуючого обов'язки голови РДА від 19.05.2017 року. Крім того, доручення голови РДА також не може бути підставою для здійснення саме заходів державного нагляду.

Крім того, ст. 2 Закону України №1728-VIII від 03.11.2016 року Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлений до 31.12.2017 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно зі ст. 3 Закону до 31.12.2017 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю): 1) з підстави, передбаченої частиною другою цієї статті (за погодженням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності (далі - ОСОБА_3 регуляторна служба); 2) за письмовою заявою суб'єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; 3) за рішенням суду; 4) у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

Позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби.

Для погодження орган державного нагляду (контролю) подає ОСОБА_3 регуляторній службі копію відповідного звернення фізичної особи та обґрунтування необхідності проведення перевірки. ОСОБА_3 регуляторна служба розглядає подані документи та надає погодження або вмотивовану відмову у наданні погодження протягом п'яти робочих днів з дня надходження відповідних документів.

Стаття 6 Закону містить перелік відносин, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю), та органів, які здійснюють ці заходи, на які не поширюється дія цього Закону. Серед вказаних відносин відсутні відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) у сфері державного контролю за додержанням земельного законодавства.

Також судом встановлено, що в наказі ГУ Держгеокадастру від 12.06.2017 року №221-ДК Про здійснення державного нагляду за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності перевірка доручена державному інспектору Джіоєву А.В.

Згідно з ОСОБА_3 перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 13.06.2017 року №221-ДК/1/АП/09/01/17 перевірка з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земель при використанні земельної ділянки ТОВ Василівське РП проведена державними інспекторами Джіоєвим А.В. та Прокопенко М.В., що не відповідає вимогам Закону України №877-V.

Таким чином, позаплановий захід відносно позивача здійснений без встановлених законом підстав на його здійснення та за участю особи, яка не уповноважена Наказом ГУ Держгеокадастру на здійснення цього заходу.

При цьому, суд вважає необхідним зауважити, що надані відповідачем до суду копія листа від 29.05.2017 року підписаного Василівським сільським головою ОСОБА_6 та членами ініціативної групи громади села Василівка Біляївського району Одеської області на адресу Одеської обласної адміністрації, в якому заявники просили припинити діяльність хімічного підприємства в с. Василівка та копія Доручення від 08.06.2017 року №Д/01/01-19/23 Голови державної обласної адміністрації, яким відповідно до ст. ст. 13, 39 Закону України Про місцеві державні адміністрації з метою об'єктивного вивчення питань, порушених у зверненні мешканців села Василівка Біляївського району Одеської області утворено робочу групу з метою вивчення порушених у зверненні питань, хоча не є належними доказами по спірних правовідносинам, які виникли в даній справі, проте свідчать про конфліктну ситуацію, яка виникла між позивачем та громадою, щодо порушення позивачем, на їх думку, прав у сфері дотримання екологічної та санітарно-епідеміологічної обстановки у селі Василівка.

ОСОБА_4 не зважаючи на ці обставини, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, маючи в силу обов'язків відповідну правову обізнаність, здійснює перевірку з порушенням законодавства (Закону України №877-V, Закону України №1728-VIII від 03.11.2016 року Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ) щодо підстав та порядку проведення перевірки, наслідком чого є протиправними прийняті рішення за результатами такої перевірки, чим фактично створює умови для продовження зазначеної конфліктної ситуації.

Оцінюючи складені під час перевірки та за її результатами документи, суд дійшов висновку, що сам ОСОБА_3 перевірки складений з порушенням вимог ч. 6 ст. 7 Закону України №877-V, оскільки в ньому відсутні такий обов'язковий реквізит, як тип заходу (плановий або позаплановий), а також не зазначено детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з ч. 8 ст. 7 Закону України №877-V припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Судом встановлено, що ОСОБА_3 перевірки складений 13.06.2017 року, а оскаржуваний припис державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель ОСОБА_1 №221-ДК/0064Пр/03/01/-17 складений 04.07.2017 року, тобто у порушення встановленого ч. 7 ст. 7 Закону України №877-V строку, а саме п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю).

У приписі відсутнє посилання на акт перевірки, на підставі якого виданий вказаний припис.

Згідно з наданими до суду запереченнями на позов ГУ Держгеокадастру вказаний припис виданий на підставі ОСОБА_1 перевірки від 13.06.2017 року №221-ДК/1/АП/09/01/17.

В приписі від 04.07.2017 року №221-ДК/0064Пр/03/01/1730ПО/08/01/-17 оформленим державним інспектором Джіоєвим А.В. зазначено лише, що при перевірці додержання вимог земельного законодавства ТОВ Василівське РП встановлено використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та приписано усунути зазначені порушення у 30-дений строк, про виконання припису повідомити до 15.08.2017 року.

Суд вважає необхідним зауважити, що оскаржуваний припис не відповідає поняттю припису та меті, з якою приписи видаються суб'єктам господарювання.

Згідно із ч. 8 ст. 7 Закону України № 877-V припис - це обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. При цьому, строк виконання припису встановлює державний інспектор залежно від виявлених порушень.

Таким чином, припис повинен містити вказівки на конкретні порушення норм чинного законодавства, які виявлені в процесі перевірки, із зазначенням терміну їх усунення.

При цьому, припис не може бути декларативним, тобто посилатися на загальні норми, яких суб'єкт господарювання повинен дотримуватися повсякчасно на протязі всієї своєї діяльності і без наявності такої вимоги контролюючого органу.

В оскаржуваному приписі покладено на позивача обов'язки щодо дотримання загальних норм законодавства, що не відповідає сутності такого розпорядчого документа, як припис, який є обов'язковим для виконання у визначені строки, та на думку суду створює підстави для постійних позапланових перевірок останнього.

В приписі не зазначено які саме порушення, встановлені перевіркою, повинен усунути позивач, не наведено визначення порушення позивачем цільового призначення земельної ділянки згідно рішення сільради та ОСОБА_1 на право постійного користування земельної ділянки - під виробничу базу.

В ОСОБА_1 перевірки від 13.06.2017 року №221-ДК/1/АП/09/01/17 зазначено, що в результаті перевірки встановлено: ТОВ Василівське РП використовує земельну ділянку площею 3,5 га, яка згідно ОСОБА_1 на право постійного користування ІІ-ОД № 003357 передана ВАТ Василівське ремонтне підприємство в постійне користування (під виробничу базу), відповідно до рішення Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII. Дані про земельну ділянку в державний земельний кадастр не внесені. За інформацією відділу Держгеокадастру у Біляївському районі зазначена земельна ділянка відноситься до категорії земель - землі сільськогосподарського призначення. Під час перевірки встановлено, що земельна ділянка використовується ТОВ Василівське ремонтне підприємство для виробництва і пакування органічних хімічних речовин, виробництва тари з пластмас, надання в оренду власного майна та оптової торгівлі. Встановлений вид фактичного використання зазначеної земельної ділянки порушує вимоги земельного законодавства, щодо використання земель за цільовим призначенням (а.с. 76).

Також в запереченнях на позов відповідач стверджує, що землі, які використовує ТОВ Василівське РП належать до категорії земель - землі сільськогосподарського призначення та представлена несільськогосподарськими угіддями.

При цьому відповідач зазначив, що відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 20 ЗК України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. За інформацією, наданою Відділом Держгеокадастру у Біляївському районі ГУ Держгеокадастру в Одеській області згідно схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель Біляївського району в розрізі сільських, селищної та міських рад, розробленої Одеською філією Інституту Укрдіпросад , затверджених рішенням Біляївської районної ради від 27.03.2009 № 392-У - вищезазначена земельна ділянка відноситься до категорії земель - землі сільськогосподарського призначення.

ОСОБА_4 державний акт на право постійного користування землею видано позивачу раніше, а саме 20.02.2002 року, та в ньому зазначено, що землю надано для експлуатації виробничої бази відповідно до рішення Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII (а.с.10).

Згідно з вказаним рішенням Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII на підставі ст. ст.19, 23, 27 ЗК України (якій діяв на час прийняття рішення) рада вирішила видати державний акт на право постійного користування землею площею 3,5 га під господарськими будівлями й дворами в с. Василівка по вул. Леніна, 27, зобов'язало ВАТ Василівське ремонтне підприємство виконувати обов'язки землекористувача відповідно до вимог ст. 40 ЗК України.

В рішенні Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII відсутнє посилання на категорію земельної ділянки, а саме, що вони є землями сільськогосподарського призначення.

Відповідно до ст. 19 ЗК України (в редакції на час прийняття рішення сільською радою) сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів.

Таким чином, сільрада мала право надати земельну ділянку у користування із земель села для всіх потреб, між тим, в рішенні Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII не зазначено не тільки категорія земель, але і для яких саме потреб надана земельна ділянка позивачу. В той же час в ОСОБА_1 на право постійного користування ІІ-ОД № 003357 зазначено, що землю надано для експлуатації виробничої бази, але також не зазначено сфери діяльності цієї виробничої бази, категорії земель.

В обґрунтування своєї позиції, що земельна ділянка, яка знаходиться у користуванні ТОВ Василівське РП відноситься до категорії земель - землі сільськогосподарського призначення відповідач у своїх запереченнях на позов також посилається на наявність в державному фонді документації із землеустрою технічної документації зі складання державного акту на право постійного користування землею Відкритому акціонерному товариству Василівське ремонтне підприємство на фактично зайняті земельні ділянки в с. Василівка Біляївського району Одеської області. Згідно пояснювальної записки, що міститься у вказаній технічній документації відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ) земельна ділянка віднесена до 1.1.7 - іншого сільськогосподарського призначення.

Дійсно, згідно з наданою до суду копією технічної документації зі складання державного акту на право постійного користування землею Відкритому акціонерному товариству Василівське ремонтне підприємство у пояснювальній записці, що міститься у вказаній технічній документації, відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ) земельна ділянка віднесена до 1.1.7 - іншого сільськогосподарського призначення (а.с. 99).

ОСОБА_4 вказаний УКЦВЗ, на якій посилається відповідач, як на підставу віднесення земель до категорії сільськогосподарського призначення, був затверджений листом Держкомзему України від 24.04.1998 року №14-1-7/1205, не реєструвався у Мін'юсті України, тобто не був нормативно-правовим актом.

Нормативним актом є Класифікація видів цільового призначення земель (далі КВЦПЗ), яка затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №548 від 23.07.2010 року (зареєстрований Мін'юсті України 01.11.2010 року за №1011/18306), тобто після отримання позивачем ОСОБА_7 на право постійного користування земельною ділянкою ІІ-ОД № 003357, та яка згідно з п.1.1,1.2,1.3 Загальних положень КВЦПЗ розроблена відповідно до ЗК України, Закону України Про землеустрій та Положення про ОСОБА_3 комітет України із земельних ресурсів, затвердженого постановою КМУ від 19.03.2008 року №224. Код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі. КВЦПЗ застосовується для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів.

Законом України Про ОСОБА_3 земельний кадастр від 07.07.2011року № 3613-VI визначено, що ОСОБА_3 земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Стаття 21 Закону України Про ОСОБА_3 земельний кадастр регламентує підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру. Вказаною статтею визначено, що відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру:

а) щодо категорії земель: - на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; - на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення; - на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель;

б) щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель: - на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; - на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, - у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони); - на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.

Таким чином, згідно з нормами ЗК України, Законів України Про ОСОБА_3 земельний кадастр та Про землеустрій дані державного земельного кадастру - це документальне підтвердження відомостей про правовий режим земель, їх цільове призначення, їх розподіл серед власників землі і землекористувачів за категоріями земель, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, які ґрунтуються на підставі землевпорядної документації.

Правовий режим земель визначається виключно даними Державного земельного кадастру, внесених на підставі відповідних документів.

В ОСОБА_3 перевірки від 13.06.2017 року №221-ДК/1/АП/09/01/17 відносно позивача зазначено, що в державний земельний кадастр не внесені дані про земельну ділянку площею 3,5 га, яка згідно ОСОБА_3 на право постійного користування земельною ділянкою ІІ-ОД № 003357 передана ВАТ Василівське ремонтне підприємство в постійне користування (під виробничу базу), відповідно до рішення Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII.

Вказані дані щодо до категорії та цільового призначення земельної ділянки відсутні в ОСОБА_3 на право постійного користування земельною ділянкою ІІ-ОД № 003357, в рішенні Василівської сільської ради народних депутатів від 18.09.1998 року №10/3-XXIII.

Згідно з ч. 4 ст. 70 КАС України обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Суд вважає, оскільки визначення категорії земель, які надаються у користування, відноситься, зокрема, по даній справі до повноважень сільської ради, яка при прийнятті рішення від 18.09.1998 року №10/3-XXIII при передачі земельної ділянки у користування не визначила її категорію, а також до суду не надано іншого належного доказу щодо визначення категорії вказаної земельної ділянки до передання її у користування позивачу повноважним органом у встановленому порядку, інші докази не можуть бути прийняті до уваги у зв'язку з дискреційними повноваженнями в цієї частині сільської ради.

Категорія земель не може визначатися у судовому порядку.

Про відсутність вказаного рішення компетентного органу щодо віднесення земельної ділянки до категорії земель сільськогосподарського призначення свідчить довідка, яка видана позивачу відділом Держкомзему у Біляївському районі Одеської області від 20.04.2012 року №6-6-04/1653оц., в якій зазначено, що землі позивача площею 3,5 га відноситься до земель промисловості (а не земель сільськогосподарського призначення) та визначена грошова оцінка земельної ділянки (а.с.12-13).

Враховуючи викладене суд вважає, що оскаржуваний припис не ґрунтується на вимогах законодавства та підлягає скасуванню.

Крім того, в оформленому державним інспектором Джіоєвим А.В. приписі №221-ДК/0064Пр/03/01/1730ПО/08/01/-17 від 04.07.2017 року також відсутнє посилання до якої категорії земель відноситься земельна ділянка ТОВ Василівське РП , про яку взагалі земельну ділянку зазначено у приписі, враховуючи відсутність посилання на акт перевірки, в чому саме полягає порушення цільового призначення земельної ділянки, яка зазначена в ОСОБА_3 на постійне користування земельною ділянкою - під виробничу базу.

Правовідносини щодо визначення цільового призначення земельної ділянки, якою користується позивач, не можуть бути врегульовані шляхом визначення цього цільового призначення відповідачем - ГУ Держгеокадастру під час перевірки без посилання на належні докази. При цьому суд вважає, що саме до повноважень сільської ради відноситься вирішення вказаного питання, оскільки ст. 12 ЗК України визначені повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, та виключно до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, - розпорядження землями територіальних громад; - передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону, а також відповідно до положень ч. 1 ст.2 0 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

На наявність такого належного доказу до передачі земельної ділянки у користування позивачу відповідачем не надано.

Питання щодо прийняття відповідного рішення сільрадою, належного оформлення державного акту на право користування земельною ділянкою позивачем з визначенням цільового призначення земельною ділянки відповідно до ЗК України, Класифікації видів цільового призначення земель, яка затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №548 від 23.07.2010 року, внесення даних в Земельний кадастр не є предметом розгляду даної справи.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

З урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Частиною 1 ст. 94 КАС України встановлено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа. Суд вважає необхідним при розподілі судових витрат стягнути з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача судові витрати у сумі 1600,00грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159-164 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Василівське ремонтне підприємство до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про скасування припису - задовольнити.

Скасувати припис Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 04.07.2017 року №221-ДК/0064Пр/03/01/-17.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Василівське ремонтне підприємство судові витрати у сумі 1600,00грн.

Постанову може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання постанови у порядку ст.160,167,185-187 КАС України.

Суддя Е.В.Катаєва

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2017
Оприлюднено12.10.2017
Номер документу69464313
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/3753/17

Постанова від 14.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 15.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 08.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 10.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 21.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Постанова від 21.02.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 12.12.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 16.11.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 14.11.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 16.11.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні