П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2017 року справа № 823/1341/17
12 год. 35 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
секретар судового засідання - Гордієнко Ю.П.,
за участю представників:
позивача - ОСОБА_1,
відповідача - ОСОБА_2,
третіх осіб - не з'явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - політична партія «Українські соціал-демократи» , Черкаська обласна організація політичної партії «Українські соціал-демократи» , про зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_3 подав позов, в якому просить зобов'язати Головне територіальне управління юстиції у Черкаській області внести до єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запис про виключення ОСОБА_3 як керівника Черкаської обласної організації політичної партії «Українські соціал-демократи» (код ЄДРПОУ 36949581, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Фрунзе, буд. 29).
В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що 25.01.2010 позивача обрано головою Черкаської обласної організації політичної партії «Українські соціал-демократи» (далі - Черкаська обласна організація ПП «УСД» ) терміном на п'ять років, про що внесені відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
17.09.2014 позивач звернувся із заявою до політичної партії «Українські соціал-демократи» про припинення членства в політичній партії, у зв'язку з чим, на підставі ст. 6 Закону України «Про політичні партії в Україні» , вважає припиненим своє членство у вказаній партії та своє перебування на виборній посаді голови Черкаської обласної організації ПП «УСД» . 23.05.2017 позивачем повторно направлено заяву до ПП «УСД» з проханням прийняти рішення про виключення відомостей про нього як керівника Черкаської обласної організації ПП «УСД» з Єдиного державного реєстру. Вказані заяви позивача були залишені без реагування.
За вказаних обставин, позивач вважає, що інформація про нього як про керівника Черкаської обласної організації ПП «УСД» , що міститься в Єдиному державному реєстрі, не відповідає дійсності, вводить в оману третіх осіб та порушує права і законні інтереси позивача.
З метою виключення відомостей про себе як керівника Черкаської обласної організації ПП «УСД» позивач звертався до Головного територіального управління юстиції у Черкаській області із заявою про внесення змін до відомостей про юридичну особу (зміна керівника). Рішенням державного реєстратора Управління державної реєстрації від 09.08.2017 зупинено розгляд поданих документів (у зв'язку з поданням документів не в повному обсязі); рішенням державного реєстратора Управління державної реєстрації від 28.08.2017 відмовлено у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу (у зв'язку з неусуненням підстав для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку).
Звернувшись до суду з адміністративним позовом, позивач вважає, що відповідач безпідставно ухилився засвідчити факт змін до відомостей про юридичну особу, державна реєстрація таких змін може бути проведена на підставі рішення суду в даній адміністративній справі, що набрало законної сили.
В судовому засіданні представник позивача адміністративний позов підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити.
В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що за наслідками розгляду заяви позивача від 28.07.2017 про внесення змін до відомостей про юридичну особу Черкаську обласну організацію ПП «УСД» , що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (щодо виключення відомостей про керівника), встановлено подання документів не в повному обсязі, без урахування вимог ч. 4 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» , ч. 6 ст. 6 Закону України «Про політичні партії в Україні» .
За вказаних обставин, 09.08.2017 державним реєстратором Управління державної реєстрації ОСОБА_4 зупинено розгляд поданих документів (у зв'язку з поданням документів не в повному обсязі) на 15 календарних днів з дати зупинення. Рішенням державного реєстратора Управління державної реєстрації ОСОБА_4 від 28.08.2017 відмовлено у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу (у зв'язку з неусуненням підстав для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку).
Відповідач зазначає, що рішення про зупинення розгляду документів та про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу відповідають чинному законодавству України.
В судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила з підстав, викладених в письмових запереченнях на адміністративний позов.
Треті особи, належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду справи, в судове засідання своїх представників не направили, заяви про розгляд справи без участі представників в матеріалах справи відсутні.
Заслухавши пояснення представників сторін, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Суд встановив, що 05 лютого 2010 року проведено державну реєстрацію юридичної особи - Черкаської обласної організації політичної партії «Українські соціал-демократи» , ідентифікаційний код 36949581.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником юридичної особи Черкаської обласної організації політичної партії «Українські соціал-демократи» є ОСОБА_3.
23.05.2017 позивачем на адресу політичної партії «Українські соціал-демократи» направлено заяву про припинення членства у вказаній політичній партії (згідно ст. 6 Закону України «Про політичні партії в Україні» ), в якій просить прийняти рішення про виключення відомостей про ОСОБА_3 як керівника Черкаської обласної організації політичної партії «Українські соціал-демократи» , що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; забезпечити внесення відповідних змін до вказаного реєстру.
Відповідь на заяву позивача від 23.05.2017 не було надано, будь-які рішення про зміну керівника Черкаської обласної організації ПП «УСД» не приймались.
28 липня 2017 року уповноваженою особою ОСОБА_3 - ОСОБА_1 подано до Головного територіального управління юстиції у Черкаській області заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: виключення відомостей про керівника Черкаської обласної організації політичної партії «Українські соціал-демократи» ОСОБА_3.
Згідно опису документів, для проведення реєстраційної дії позивачем подано: реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі; копію довіреності на ім'я ОСОБА_1 від 26.04.2017; оригінал квитанції про сплату адміністративного збору від 28.07.2017.
За результатами розгляду заяви позивача від 28.07.2016, державним реєстратором відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Черкаській області ОСОБА_4 встановлено неподання в повному обсязі документів, передбачених ч. 4 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» , не врахування вимог ч. 7 ст. 6 Закону України «Про політичні партії в Україні» .
09 серпня 2017 року державним реєстратором відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Черкаській області ОСОБА_4 прийняте рішення про зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації змін до відомостей про Черкаську обласну організацію політичної партії «Українські соціал-демократи» , що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» .
Рішенням державного реєстратора відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Черкаській області ОСОБА_4 від 28.08.2017 відмовлено у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, згідно з п. 4 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (у зв'язку з неусуненням підстав для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку).
З метою захисту своїх прав та інтересів, та забезпечення достовірності відомостей Єдиного державного реєстру, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Законом, що регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців є Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003 (далі - Закон № 755).
Відповідно до пунктів 4, 7 частини 1 статті 1 Закону № 755 державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом. Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.
Згідно з частиною 1 статті 7 Закону № 755 Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Відповідно до частини 2 статті 9 Закону № 755 в Єдиному державному реєстрі містяться, зокрема, такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб:
- відомості про керівника юридичної особи, а за бажанням юридичної особи - також про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи;
- дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі (пункти 13, 19 ч. 2 ст. 9 Закону № 755).
Частина 1 статті 10 Закону № 755 визначає, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Згідно з п.п. 1-5 ч. 4 ст. 17 Закону № 755 для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою; 3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об'єднання, політичні партії; 4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; 5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів.
Відповідно до ч. 5 ст. 17 Закону № 755 для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зупиненням (припиненням) членства у громадському формуванні члена керівного органу (крім керівника) така особа подає копію заяви про зупинення (припинення) нею членства до відповідних статутних органів громадського формування з відміткою про її прийняття.
Згідно з ч. 6 ст. 6 Закону України від 05.04.2001 № 2365-III «Про політичні партії в Україні» громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Законом України від 06.10.2016 № 1666-VIII (що набрав чинності 02.11.2016) статтю 6 Закону України «Про політичні партії в Україні» доповнено частиною сьомою такого змісту: «Дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника» .
Стаття 27 Закону № 755 визначає вичерпний перелік підстав для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації. Зокрема, згідно з п. 1 ч. 1 ст. 27 Закону № 755 підставою для зупинення розгляду документів, є: подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі.
Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 27 Закону № 755 зупинення розгляду документів здійснюється протягом 24 годин, крім вихідних та святкових днів, після надходження документів, поданих для державної реєстрації.
Зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації громадських формувань, здійснюється у строки, встановлені статтею 26 цього Закону.
Розгляд документів зупиняється на строк, що становить 15 календарних днів з дати їх зупинення.
Згідно з ч.ч. 4 - 7 ст. 27 Закону №755 повідомлення про зупинення розгляду документів із зазначенням строку та виключного переліку підстав для його зупинення та рішення суб'єкта державної реєстрації про зупинення розгляду документів розміщуються на порталі електронних сервісів у день зупинення та надсилаються заявнику на адресу його електронної пошти.
У разі подання документів, необхідних для усунення підстав для зупинення розгляду документів, протягом встановленого строку розгляд документів поновлюється.
У разі поновлення розгляду документів обчислення строку розгляду документів, поданих для державної реєстрації, і проведення реєстраційних дій починається з дня подання документів, необхідних для усунення підстав для зупинення розгляду документів.
Документи, що потребують усунення підстав для зупинення розгляду документів, повертаються (видаються, надсилаються поштовим відправленням) заявнику не пізніше наступного робочого дня з дня надходження від заявника заяви про їх повернення.
Пункт 4 частини 1 статті 28 Закону № 755 передбачає, що підставою для відмови у державній реєстрації є не усунення підстав для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку.
Враховуючи встановлені обставини справи, суд дійшов висновку про те, що під час прийняття рішення від 09.08.2017 про зупинення розгляду документів та рішення від 28.08.2017 про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу державний реєстратор діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений законом.
Частина 1 статті 25 Закону № 755 визначає, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: 1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі або заборону (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій, а також надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» ; 3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.
Вирішуючи спір, з огляду на аргументацію позивача, суд враховує, що під час судового розгляду справи позивачем не доведено, а судом не встановлено, припинення членства в політичній партії керівника Черкаської обласної організації ПП «УСД» ОСОБА_3 та припинення перебування його на виборній посаді в партії, у зв'язку з чим не виявлено правових підстав для внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі (зміна керівника юридичної особи).
Відповідно до частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, що не підлягають до задоволення.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
постановив:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.О. Гаврилюк
Постанова складена в повному обсязі 09.10.2017.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2017 |
Оприлюднено | 12.10.2017 |
Номер документу | 69464566 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні