Постанова
від 12.10.2017 по справі 819/799/17
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/799/17

12 жовтня 2017 р.м.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:

головуючої судді Дерех Н.В. , судді Подлісної І.М. , судді Шульгача М. П.

при секретарі судового засідання Заблоцька І.І.

за участю:

представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача Стрижак О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Державної служби України з безпеки на Транспорті про визнання протиправним і скасування розрахунку та акта про перевищення транспортним засобом вагових параметрів,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 (надалі позивач, ОСОБА_3) звернувся до суду із позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати розрахунок №4 від 11.05.2017 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування;

- визнати протиправним та скасувати акт ВО №190087 від 11.05.2017 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, що надано Управлінням Укртрансбезпеки у Тернопільській області щодо автомобіля (тягач) DAF номер НОМЕР_1 н/причеп НОМЕР_2.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила задовольнити в повному обсязі. Вказала, що 11.05.2017 року відповідачем у справі було зупинено автомобіль (тягач) DAF номер НОМЕР_1 н/причеп НОМЕР_2 для проведення габаритно-вагового контролю, в результаті якого складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт ВО 190087 та надано розрахунок № 4 від 11.05.2017 на сплату коштів в розмірі 388,40 євро. Підставою складання вказаних вище документів, стало порушення транспортним засобом нормативних вагових параметрів. З цим твердженням позивач не погоджується та вважає, що акт та розрахунок складені 11.05.2017 року відповідачем є незаконними, протиправними та прийнятими з порушенням процедури проведення габаритно-вагового контролю, з огляду на наступне. Якщо перевищення навантаження становить більш ніж 2% подальший рух транспортного засобу, який належить позивачу та здійснював перевезення, повинен був бути забороненим до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування, чого зроблено не було, що є порушенням процедури здійснення габаритно-вагового контролю та підставою для скасування оскаржуваного розрахунку. Також, згідно з даними інтернет ресурсу відстань між пунктом навантаження та розвантаження становить 830 км., у рахунку ж вказано 971 км., що не відповідає дійсності та є також підставою для скасування розрахунку. Також, спірний рахунок плати за проїзд визначений не в національній валюті гривні, а в євро, що на думну позивача, суперечить чинному законодавству. Також в оскаржуваному акті невірно вказано суб'єкт що перевірявся, замість ОСОБА_3 вказано ОСОБА_4.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в їх задоволенні у повному обсязі. Вказала, що перевірка здійснювалась на законних підставах, згідно Наказу Голови Державної служби України з безпеки на транспорті №446 від 04.05.2017 р. Про затвердження щотижневого графіку проведення рейдових перевірок та направлення на перевірку № 016969 від 10.05.2017 р. про проведення рейдової перевірки за додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. 11.05.2017 р. о 15 год. 30 хв. посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області у пересувному пункті габаритно-вагового контролю а.д. М-12 км 190+100, Підволочиського району, Тернопільської області проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки DAF 95ХF 380, д.н.з. НОМЕР_1- тягач, напівпричіп SCHWARZMUELLER д.н.з. НОМЕР_2, що належить ОСОБА_4, за договором позички використовується ОСОБА_3, яким перевозився вантаж (прокат із ресорно-пружинної легованої сталі 60С2А ГОСТ14959-79), від с. Вільне, Криворізького району, Дніпропетровської області до м. Пустомити, Львівської області. За результатами проведення зважування складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акт ВО №190087 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 11.05.2017 р. на підставі яких проведено розрахунок №4 від 11.05.2017 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано плату за проїзд 388,40 євро. Щодо відстані маршруту, від с. Вільне, Криворізького району, Дніпропетровської області до м. Пустомити, Львівської області, вказала, що вона становить 830 км, проте в розрахунку плати за проїзд вказано 971 км. Така ситуація має місце у зв'язку із тим, що інтернет ресурс, на підставі даних якого вона визначалась, встановлює альтернативні маршрути, і інспектором, що здійснював розрахунок було помилково взято дані саме такого маршруту. Інспектором надано письмові пояснення та проведено уточнений розрахунок із врахуванням правильної пройденої відстані, після перерахунку плата за проїзд склала 331,6 євро.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення представника позивача, представника відповідача, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд прийшов до переконання, що позов підлягає до часткового задоволення виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що згідно Наказу Голови Державної служби України з безпеки на транспорті №446 від 04.05.2017 р. Про затвердження щотижневого графіку проведення рейдових перевірок та направлення на перевірку № 016969 від 10.05.2017 р. про проведення рейдової перевірки за додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, 11.05.2017 р. о 15 год. 30 хв. посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області у пересувному пункті габаритно-вагового контролю а.д. М-12 км 190+100, Підволочиського району, Тернопільської області проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки DAF 95ХF 380, д.н.з. НОМЕР_1- тягач, напівпричіп SCHWARZMUELLER д.н.з. НОМЕР_2, що належить ОСОБА_4, за договором позички використовується ОСОБА_3, яким перевозився вантаж (прокат із ресорно-пружинної легованої сталі 60С2А ГОСТ14959-79), від с. Вільне, Криворізького району, Дніпропетровської області до м. Пустомити, Львівської області.

Згідно чеку зважування №12208 від 11.05.2017 р. навантаження автомобіля марки DAF 95ХF 380, д.н.з. НОМЕР_1- тягач, напівпричіп SCHWARZMUELLER д.н.з. НОМЕР_2, становило: навантаження на одиночну вісь - першу - 6.55т, другу-7.50т, (при нормативно допустимій 11т), навантаження на строєну вісь - 23.35 т, (при нормативно допустимій 22т), повна маса ТЗ становила -37.40 т (при нормативно допустимій 40 т). відтак, було зафіксовано перевищення вищевказаним транспортним засобом нормативних вагових параметрів, а саме на строєну вісь з одиночними шинами.

За результатами проведеного зважування складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю та Акт ВО №190087 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 11.05.2017 р.

У зв'язку з тим, що у водія при здійсненні перевезення вантажу не було оформленого дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України з перевищення вагових обмежень, або документу про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області було здійснено нарахування плати за проїзд великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування відповідно до акту №190087 про перевищення ТЗ нормативних вагових параметрів від 11.05.2017 року, та винесений розрахунок №4 від 11.05.2017 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування і нараховано плату за проїзд 388,40 євро.

В контексті визначені правового статусу розрахунку плати за проїзд Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області, суд зазначає, що такий розрахунок є атом індивідуальної дії згідно КАС України, оскільки породжує для перевізника правовий наслідок - протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансінспекції.

В подальшому, оскільки при складанні розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №4 від 11.05.2017 року помилково внесено дані щодо пройденої відстані, посадовою особою відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області, було перераховано плату за проїзд, де враховано правильну пройдену відстань.

В результаті чого винесено новий уточнений розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 19.09.2017 року №1, за яким плата за проїзд склала 331,60 євро.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Законом України "Про дорожній рух", Законом України "Про автомобільні дороги", Законом України "Про автомобільний транспорт", а також нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.

Визначаючись із позовною вимогою щодо визнання протиправним та скасування розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 11.05.2017 року №4, суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 29 Закону України "Про дорожній рух" встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, за плату, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну інспекцію України з безпеки на наземному транспорті, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 №387/2011, Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті (далі за текстом - Укртрансінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури України. Укртрансінспекція входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, на перевезення яким видано ліцензію, міському електричному, залізничному транспорті, експлуатації автомобільних доріг загального користування.

Відповідно до пункту 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006, органом державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.

Пунктом 3.4 даного Порядку визначено, що державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів на інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок №879).

Відповідно до пункту 3 даного Порядку, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансінспекцією, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.

Згідно з п.28 Порядку №879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Пунктом 30 Порядку №879 визначено, що плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів.

Пунктом 31 Порядку №879 визначено, що при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу.

Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.

Відповідно до п.31-1 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п'ятикратному розмірі.

Підпунктом 5 пункту 4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого спільним наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.10.2013 №1007/1207 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 04.02.2014 за №215/24992, передбачено, що посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до п.31-1 Порядку № 879, перевізник зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Як вбачається із ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879, плата за проїзд встановлена в євро, та відповідно до п.27 Порядку №879 справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку, відтак, суд не приймає до уваги твердження позивача про те, що спірний рахунок плати за проїзд визначений не в національній валюті - гривні, а в євро, що є незаконним та суперечить чинному законодавству.

Проте, поряд із цим, розрахунок плати за перевищення маси, розраховується у відповідності до Порядку №879 з урахуванням відстані перевезення вантажу транспортного засобу.

Однак, як зазначалося вище, та не заперечувалося відповідачем у судовому засіданні, оскільки при складанні розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №4 від 11.05.2017 року помилково внесено дані щодо пройденої відстані, посадовою особою відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області, було перераховано плату за проїзд, де враховано правильну пройдену відстань, в результаті чого винесено новий уточнений розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 19.09.2017 року №1, за яким плата за проїзд склала 331,60 євро.

Суд звертає увагу на те, що чинним законодавством чітко врегульовано механізм визначення плати за проїзд та не передбачено проведення їх уточнення, відтак, суд приходить до переконання, що винесений розрахунок №4 від 11.05.2017 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування є протиправним та підлягає до скасування.

Визначаючись із позовною вимогою про визнання протиправним та скасування акту ВО №190087 від 11.05.2017 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, що надано Управлінням Укртрансбезпеки у Тернопільській області щодо автомобіля (тягач) DAF номер НОМЕР_1 н/причеп НОМЕР_2, суд зазначає наступне.

Статтею 17 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) визначено юрисдикцію адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справи, в тому числі, відповідно до п.1 ч.2 ст.17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Суд враховує, що по своїй суті, акт - це документ, складений групою осіб для засвідчення встановлених фактів, і він не є нормативно-правовим актом чи правовим актом індивідуальної дії суб'єкта владних повноважень, в розумінні п.1 ч.2 ст.17 КАС України, та не породжує жодних правових наслідків, відтак суд приходить до переконання, що дана позовна вимога до задоволення не підлягає.

Відповідно до ч.3 ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Керуючись ст.ст. 94, 158-167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1.Позов задовольнити частково.

2.Визнати протиправним та скасувати розрахунок Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області №4 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 11.05.2017 року.

3.У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

4.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (м.Київ, проспект Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) на користь ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, ід.н. НОМЕР_3) сплачений судовий збір у розмірі 320 (триста двадцять) грн. 00 коп.

Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 17 жовтня 2017 року.

Головуючий суддя Дерех Н.В.

Судді Подлісна І.М.

Шульгач М.П.

копія вірна

Суддя Дерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2017
Оприлюднено17.10.2017
Номер документу69535386
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/799/17

Постанова від 12.10.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 04.09.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 15.08.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 12.07.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Н.В.

Ухвала від 12.06.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Н.В.

Ухвала від 29.05.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні