ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/1225/17
11 жовтня 2017 р.м.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:
головуючого судді Мартиць О.І. , судді Осташа А. В. , судді Данилевич Н.А.
при секретарі судового засідання Придаткевич Н.В.
за участю:
представника позивача ОСОБА_1
представників відповідача ОСОБА_2С, ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом приватного нотаріуса Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 до ОСОБА_5 юстиції України про визнання нечинним правового акта індивідуальної дії, -
ВСТАНОВИВ:
Приватний нотаріус Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 звернулась до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_5 юстиції України, в якому просить скасувати пункти 3, 5 наказу від 30.06.2017 року № 2060/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень".
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач при прийняті рішення від 24.08.2015 року № 23874633, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за приватним підприємством "Агропродсервіс Ярчівці" (далі - ПП "Агропродсервіс Ярчівці"), орендодавець - ОСОБА_6 (спадкодавець - ОСОБА_7С.), керувалась Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 року № 868.
Відповідачем пунктом 2 наказу від 30.06.2017 року № 2060/5, винесеного на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 27.06.2017 року за результатами розгляду скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Розтоцьке" (далі - ТОВ "Розтоцьке"), скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.08.2015 року № 23874633, прийняте приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 Також, згідно пункту 3 тимчасово заблоковано доступ позивачу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці, виконання якого покладено на державне підприємство "Національні інформаційні системи" відповідно до пункту 5 цього ж наказу.
На думку позивача, скарга ТОВ "Розтоцьке" не підлягала розгляду, у зв'язку із закінченням встановленого законом строку подачі такої. Крім того, 26.06.2017 року між ОСОБА_6 та ПП "Агропродсервіс Ярчівці" укладено угоду про розірвання договору оренди землі, проте вказана обставина не була взята до уваги ОСОБА_5 юстиції України під час розгляду скарги. Наголосила, що будь яких неправомірних дій при прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.08.2015 року № 23874633 - не допустила, оскільки 17.05.2012 року структурним підрозділом державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" не було внесено до автоматизованої системи державного земельного кадастру відомостей про речові права (право оренди земельної ділянки) ТОВ "Розтоцьке" на земельну ділянку, орендодавець - ОСОБА_7
На підставі викладеного, позивач вважає, що у відповідача не було правових підстав для застосування санкцій у вигляді тимчасового блокування доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці, а відтак пункти 3, 5 наказу від 30.06.2017 року № 2060/5 підлягають до скасування.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві та письмових пояснень (а.с.122-124), просив задовольнити їх в повному обсязі.
Представники відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнали з мотивів, викладених у запереченнях проти адміністративного позову (а.с.102-105, 132-136), та повідомили наступне. Одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну і ту земельну ділянку суперечить вимогам законодавства у сфері державної реєстрації прав. При цьому, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації, що прямо передбачено Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 року № 868. Проте, під час проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку за ПП "Агропродсервіс Ярчівці" приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 не було належним чином перевірено відомості Державного земельного кадастру, відповідно до яких право оренди на цю земельну ділянку вже було зареєстровано за ТОВ "Розтоцьке".
За таких обставин, винесений на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 27.06.2017 року за результатами розгляду скарги ТОВ "Розтоцьке", наказ ОСОБА_5 юстиції України від 30.06.2017 року № 2060/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень", яким, в тому числі, тимчасово заблоковано позивачу доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці, є об'єктивно обгрунтованим. Відтак, відсутні правові підстави для скасування пунктів 3, 5 даного наказу, просили в задоволенні позовних вимог відмовити.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін по справі, судом встановлено наступне.
Позивач ОСОБА_4 є самозайнятою особою, приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу.
24.08.2015 року позивачем прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 23874633, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 6122689800:01:001:0146, на підставі договору оренди від 25.06.2015 року, зареєстрованого 19.08.2015 року №10905888, орендар - ПП "Агропродсервіс Ярчівці", орендодавець - ОСОБА_6, що підтверджується відомостями інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 27.02.2017 року № 81372320. (а.с.83)
28.04.2017 року до ОСОБА_5 юстиції України надійшла скарга ТОВ "Розтоцьке" від 25.04.2017 року № 6/25-04 (а.с.72-75), з доповненнями до неї від 06.06.2017 року № 6/06/06 (а.с.76), з вимогою визнати протиправним та скасувати рішення приватного нотаріуса Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 від 24.08.2015 року № 23874633.
ОСОБА_5 юстиції України від 23.06.2017 року № 12560-0-33-17/19К позивачу направлено копії зазначених скарг та вказано, що повідомлення про дату, час та місце розгляду скарги Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації буде опубліковано в підрозділі "Засідання Комісії" розділу "Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації" рубрики "Послуги" на сайті Департаменту державної реєстрації та нотаріату ОСОБА_5 юстиції України. (а.с.12) Аналогічного змісту лист від 23.06.2017 року № 12541-0-33-17/19К надіслано ПП "Агропродсервіс Ярчівці". (а.с.85 зворот)
26.06.2017 року між ПП "Агропродсервіс Ярчівці" та ОСОБА_6 укладено угоду про розірвання договору оренди від 25.06.2015 року (а.с.24), зареєстрованої 27.06.2017 року №35879895, про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 27.06.2017 року № 90631230 (а.с.20).
27.06.2017 року Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, розглянувши скаргу ТОВ "Розтоцьке", складено висновок (а.с.86-88), яким вирішила:
1. Скаргу ТОВ "Розтоцьке" від 25.04.2017 року № 6/25-04 з доповненнями до неї задовольнити у повному обсязі.
2. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.08.2015 року № 23874633, прийняте приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4
3. Тимчасово заблокувати доступ приватного нотаріуса Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці.
30.06.2017 року, на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 27.06.2017 року за результатами розгляду скарги ТОВ "Розтоцьке", відповідно до пункту 2 частини шостої статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1128, ОСОБА_5 юстиції України винесено наказ № 2060/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" (а.с.11), згідно яким:
1. Скаргу ТОВ "Розтоцьке" від 25.04.2017 року №6/25-04 з доповненнями до неї задоволено у повному обсязі.
2. Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.08.2015 року № 23874633, прийняте приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4
3. Тимчасово заблоковано доступ приватного нотаріуса Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 (три) місяці.
4. Виконання пункту 2 наказу покладено на Департамент державної реєстрації та нотаріату.
5. Виконання пункту 3 наказу покладено на державне підприємство "Національні інформаційні системи".
Не погоджуючись із пунктами 3 та 5 наказу ОСОБА_5 юстиції України від 30.06.2017 року № 2060/5, позивач звернулась до суду.
Оскаржуване рішення перевірялися судом на відповідність критеріям, визначеним у частині третій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), що певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, якої повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владні суб'єкти.
Зокрема, чи оскаржувані рішення прийняті суб'єктом владних повноважень на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в межах своєї компетенції, не виходячи за межі прав та обов'язків, встановлених законами, обґрунтовано. Так, прийняття рішення обґрунтовано зобов'язує суб'єкта владних повноважень врахувати як обставини, на обов'язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації, уникаючи висновків, що базуються на припущеннях. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
До спірних правовідносин суд застосовує наступні правові норми.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV).
Відповідно до частини першої статті 37 Закону № 1952-IV рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до ОСОБА_5 юстиції України та його територіальних органів або до суду. Частина друга вказаної статті передбачає, що ОСОБА_5 юстиції України розглядає скарги, зокрема, на проведені державним реєстратором реєстраційні дії (крім випадків, якщо такі реєстраційні дії проведено на підставі рішення суду). Згідно з частиною третьою цієї ж статті рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до ОСОБА_5 юстиції України та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю. Відповідно до частини четвертої вказаної статті днем подання скарги вважається день її фактичного отримання ОСОБА_5 юстиції України чи його територіальним органом, а в разі надсилання скарги поштою - дата отримання відділенням поштового зв'язку від скаржника поштового відправлення із скаргою, зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті. У разі якщо останній день строку для подання скарги, зазначеного в частині третій цієї статті, припадає на вихідний або святковий день, останнім днем строку вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.
Приписами частини шостої статті 37 Закону № 1952-IV визначено, що за результатами розгляду скарги ОСОБА_5 юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про: 1) відмову в задоволенні скарги; 2) задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про: а) скасування реєстраційної дії, скасування рішення територіального органу ОСОБА_5 юстиції України, прийнятого за результатом розгляду скарги, - у разі оскарження реєстраційної дії, рішення територіального органу ОСОБА_5 юстиції; б) проведення державної реєстрації - у разі оскарження відмови у державній реєстрації; в) виправлення технічної помилки, допущеної державним реєстратором; г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру; ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Єдиного державного реєстру; д) скасування акредитації суб'єкта державної реєстрації; е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу ОСОБА_5 юстиції України; є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при ОСОБА_5 юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1015 року № 1128, відповідно до пункту 8 якого під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об'єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб'єкта оскарження, і вирішує: 1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб'єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб'єкта оскарження; 2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб'єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб'єктом оскарження на законних підставах; 3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні; 4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора); 5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
Пунктом 12 цього ж Порядку встановлено, що за результатами розгляду скарги суб'єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.
Як слідує з матеріалів справи, до ОСОБА_5 юстиції України надійшла скарга ТОВ "Розтоцьке" від 25.04.2017 року № 6/25-04, зареєстрована 28.04.2017 року за №12560-0-33-17 (а.с.72-75), з доповненнями до неї від 06.06.2017 року № 6/06/06, зареєстрованим 08.06.2017 року за № 17051-0-33-17 (а.с.76), з вимогою визнати протиправним та скасувати рішення приватного нотаріуса Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 від 24.08.2015 року № 23874633.
Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації встановлено, що ТОВ "Розтоцьке" стало відомо про рішення, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що перебувала у нього в оренді, за ПП "Агропродсервіс Ярчівці" - 27.02.2017 року при отримані інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 27.02.2017 року № 81372320. (а.с.83)
Оскільки скаржником дотримано вимоги щодо строків подання скарги, визначених частиною третьою статті 37 Закону № 1952-IV, то суд приходить до висновку, що в відповідача були відсутні підстави для прийняття рішення про відмову у розгляді скарги без розгляду її по суті у формі наказу, а відтак твердження позивача з даного приводу є безпідставними.
На підтвердження факту порушення прав скаржником представлено договір оренди землі від 01.01.2012 року, укладеного між ТОВ "Розтоцьке" та ОСОБА_7, строком дії на 5 років, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Ярчовецької сільської ради Зборівського району Тернопільської області, загальною площею 2,39 га, кадастровий номер 6122689800:01:001:0146. (а.с.80-81)
В свою чергу, зазначений договір, згідно з реєстраційного номеру було внесено до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, про що свідчить наявна в матеріалах справи довідка відділу у Зборівському районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 01.06.2017 року № 27-19-0.27-142/107-17. (а.с.77)
Разом з тим, на виконання ухвали Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.09.2017 року, відділом у Зборівському районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області листом від 05.10.2017 року № 302/107-17 направлено витяг Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, що підтверджує факт наявності запису від 17.05.2012 року № 002136 про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки. (а.с.146-148)
Таким чином, суд констатує, що договір оренди землі від 01.01.2012 року, укладений між ТОВ "Розтоцьке" та ОСОБА_7, набрав чинності з моменту його державної реєстрації - 17.05.2012 року і діяв до 17.05.2017 року.
Відповідно до частини першої статті 770 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) у разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов'язки наймодавця.
Згідно статті 1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті. Як слідує зі статті 1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов'язків від фізичної особи, яка померла, до інших осіб.
Частиною четвертою статті 32 Закону України "Про оренду землі" визначено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
Так, у самому договорі оренди землі може бути передбачено як підставу для припинення договору оренди землі смерть фізичної особи-орендодавця, проте як видно з наявного в матеріалах справи договору оренди землі від 01.01.2012 року, укладеного між ТОВ "Розтоцьке" та ОСОБА_7, така підстава відсутня, а розірвання договору в односторонньому порядку не допускається.
Таким чином, смерть фізичної особи-орендодавця ОСОБА_7 не є підставою для припинення договору, оскільки разом із правом власності на земельну ділянку до спадкоємця ОСОБА_6 переходять права та обов'язки за договором оренди, оскільки інше прямо не передбачено в самому договорі.
Згідно пункту 1 частини першої статті 2 Закону № 1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
У частині четвертій статті 3 Закону № 1952-IV зазначено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Вимогами частини другої статті 9 Закону № 1952-IV передбачено, що державний реєстратор:1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи; 4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна; 5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації; 6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 7) надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом;8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки; 9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.
Згідно із частиною першою статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Взаємодія органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру передбачена статтею 28-1 Закону № 1952-IV.
Частиною 2 цієї статті згаданого Закону встановлено, що орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі. Орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації право доступу до перегляду кадастрових карт (планів) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Інформація, одержана від органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, вноситься державним реєстратором під час здійснення державної реєстрації прав на відповідний об'єкт до розділу Державного реєстру прав, який містить відомості про нерухоме майно.
Необхідність запитувати інформацію про зареєстровані права оренди на земельні ділянки відповідно до законодавства, яке діяло до 01.01.2013 року висловила і Державна реєстраційна служба України у листі від 06.08.2013 року № 2951/05-15-13 "Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними правонабувачами". У цьому листі, зокрема, вказано, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Оскільки державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, то з урахуванням приписів частини четвертої статті 3 Закону № 1952-IV, вбачається обов'язок державних реєстраторів перевіряти відомості про вже зареєстровані права оренди щодо земельних ділянок, які були зареєстровані до набрання чинності цим законом, з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позивачем, не перевіривши наявність вже зареєстрованих прав на земельну ділянку, зокрема, факту існування договірних відносин між ТОВ "Розтоцьке" та власником ОСОБА_6 (спадкодавець ОСОБА_7С.), в порушення приписів статей 9 Закону № 1952-IV, неправомірно прийнято рішення, яким проведено державну реєстрацію права оренди за новим орендарем - ПП "Агропродсервіс Ярчівці", а тому воно підлягає скасуванню.
Разом з цим, суд зазначає, у зв'язку із допущенням порушення законодавства у сфері державної реєстрації прав приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4, відповідно до пункту "г" частини шостої статті 37 Закону № 1952-IV, у відповідача були підстави для тимчасового блокування їй доступу до Державного реєстру прав строком на 3 місяці. Згідно з даними Державного реєстру прав позивачем під час прийняття рішення не було дотримано вимог вищезазначених норм, про що свідчить відсутність у Державному реєстрі прав інформації стосовно взаємодії, передбаченої такими нормами, з органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та здійснює ведення Державного земельного кадастру, який є розпорядником інформації про зареєстровані від 01.01.2013 року речові права на земельні ділянки.
При цьому, твердження позивача про те, що 26.06.2017 року між ПП "Агропродсервіс Ярчівці" та ОСОБА_6 укладено угоду про розірвання договору оренди від 25.06.2015 року (а.с.24), зареєстрованої 27.06.2017 року №35879895, на об'єктивну обгрунтованість оспорюваних пунктів 3, 5 наказу ОСОБА_5 юстиції України від 30.06.2017 року № 2060/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" не впливають та висновків суду не спростовують.
Водночас, суд не бере до уваги посилання позивача на наявність формальних порушень процедурного характеру, таких як не надіслання копії скарги та доданих до неї документів, повідомлень про час і місце розгляду скарги, рішень за результатами розгляду скарг іншим заінтересованим особам, оскільки їх наявність не впливає на законність оскаржуваного наказу ОСОБА_5 юстиції України.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1015 року № 1128, копії скарги та доданих до неї документів надаються особам, запрошеним до розгляду скарги по суті (крім скаржника), не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб'єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов'язково приймаються комісією до розгляду.
ОСОБА_5 юстиції України від 23.06.2017 року № 12560-0-33-17/19К позивачу було направлено копії скарг та доданих до них документів та вказано, що повідомлення про дату, час та місце розгляду скарги Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації буде опубліковано в підрозділі "Засідання Комісії" розділу "Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації" рубрики "Послуги" на сайті Департаменту державної реєстрації та нотаріату ОСОБА_5 юстиції України. (а.с.12)
При цьому, порушення процедури прийняття рішення суб'єкта владних повноважень може бути підставою для скасування такого рішення тільки у випадку, якщо такі порушення потягли прийняття суб'єктом владних повноважень рішення, яке за змістом не відповідає (суперечить) нормам законодавства. Якщо такої невідповідності не встановлено, то підстави для скасовування ненормативного акта відсутні. Судом з'ясовано, що оспорюваним наказом ОСОБА_5 юстиції України скасовано неправомірно вчинену приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 подвійну реєстрацію договору оренди земельної ділянки з ПП "Агропродсервіс Ярчівці", що на момент реєстрації був укладеним з ТОВ "Розтоцьке", та обгрунтовано тимчасово заблоковано доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці. Відтак, наявність формальних порушень процедурного характеру не може бути підставою для скасування законного наказу ОСОБА_5 юстиції України.
Статтею 11 КАС України встановлено принцип змагальності сторін, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин першої, другої статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами статті 86 КАС України, та наведені положення чинного законодавства, суд приходить до висновку, що відповідач як суб'єкт владних повноважень довів факт порушення позивачем вимог законодавства у сфері державної реєстрації, та, як наслідок, правомірність оскаржуваних пункту 3 наказу ОСОБА_5 юстиції України від 30.06.2017 року № 2060/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень", яким тимчасово заблоковано доступ позивачу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці, виконання якого покладено на державне підприємство "Національні інформаційні системи" відповідно до пункту 5 цього ж наказу, що свідчить про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Підстави для присудження на користь позивача понесених судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 2,6,11,86,122,158-165 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову приватного нотаріуса Тернопільського міського нотаріального округу ОСОБА_4 до ОСОБА_5 юстиції України про скасування пунктів 3,5 наказу від 30 червня 2017 року № 2060/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" - відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складений 17 жовтня 2017 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
Суддя Данилевич Н.А.
Суддя Осташ А.В.
копія вірна
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2017 |
Оприлюднено | 20.10.2017 |
Номер документу | 69626606 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сапіга Віталій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сапіга Віталій Петрович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сапіга Віталій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні