Рішення
від 17.10.2017 по справі 368/546/16-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 368/546/16-ц Головуючий у І інстанції Закаблук О. В. Провадження № 22-ц/780/4309/17 Доповідач у 2 інстанції ОСОБА_1 Категорія 46 17.10.2017

РІШЕННЯ

Іменем України

17 жовтня 2017 року м. Київ

Колегія суддів судової палати у цивільних справах

Апеляційного суду Київської області в складі:

Головуючого судді Фінагєєва В.О.,

суддів Журби С.О., Яворського М.А.,

за участю секретаря Марченка Д.О.,

розглянувши в судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою першого заступника прокурора Київської області на рішення Кагарлицького районного суду Київської області від 15 травня 2017 року у справі за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_2, Приватного акціонерного товариства Агрофорт , третя особа - відділ Держгеокадастру у Таращанському районі Київської області, про визнання недійсними наказів та договорів оренди та суборенди землі, -

В С Т А Н О В И Л А:

У квітні 2016 року заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом та просив:

- визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 № КИ/3222288800:02:318/00011469, КИ/3222283200:04:302/00011472, КИ/3222285200:04:303/00011470, КИ/3222285200:04:306/00011468, КИ/3222289000:03:320/00011473, КИ/3222289000:03:301/00011474, КИ/3222289000:03:304/00011471 про надання дозволу ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 25,0000 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 9,8000 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, розташованих на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 6,0000 га та 26,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення Фермерського господарства, розташованих на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 10,0000 га, 11,5000 та 13,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності;

- визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222283200:04:302/00013471 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельну ділянку площею 9,8000 га (кадастровий номер 3222283200:04:302:0041) із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 21 рік, розташовану на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року №№ КИ/3222285200:04:303/00013472, КИ/3222285200:04:306/00013473 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельних ділянок площами 6,0000 га (кадастровий номер 3222285200:04:303:0032) та 26,5865 га (кадастровий номер 3222285200:04:306:0013), із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 21 рік, розташовані на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № № КИ/3222289000:03:304/00013474, КИ/3222289000:02:320/00013475, КИ/3222289000:03:301/00013470 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельні ділянки площами 8,4758 га (кадастровий номер 3222289000:03:304:0004), 10,4879 га (кадастровий номер 3222289000:02:320:0001) та 9,6170 га (кадастровий номер 3222289000:03:301:0002), із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 21 рік, розташовані на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 року № КИ/3222288800:02:318/00013826, № КИ/3222288800:02:318/00013827 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельні ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер 3222288800:02:318:0020) та площею 11,8685 га (кадастровий номер 3222289000:02:318:0013) із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 21 рік, розташовану на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району;

- визнати недійсними договори оренди земельних ділянок, укладені між ОСОБА_3 управлінням Держземагентства у Київській області в особі начальника управління Держземагентства у Кагарлицькому районі та ОСОБА_2 від 07 липня 2014, які зареєстровані 29 серпня 2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області ОСОБА_4 за номерами 15466351, 15464586, 15463549, 15462297, 15460547, 15458492, 15457178 та 21 серпня 2014 за номером 15308380;

- визнати недійсними договори суборенди землі, укладені між ОСОБА_2 та ПАТ Агрофорт від 01 вересня 2014 року та 02 вересня 2014 року, які зареєстровано 19 листопада 2014 року та 06 грудня 2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області ОСОБА_5 за номерами 17781426, 17781494, 17781548, 17779366, 18361764, 17781521, 17781473, 17066486.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_2 було виділено земельні ділянки для ведення фермерського господарства з порушенням вимог земельного законодавства, а саме ст.ст. 122, 123 ЗК України, ст. ст. 1, 7 Закону України Про фермерське господарство . Так, з поданих ОСОБА_2 клопотань про надання дозволу на розробку документації із землеустрою не обґрунтовано розміри вищезазначених земельних ділянок, не зазначено перспективи діяльності фермерського господарства, не зазначено кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність. Наказами Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 року надано в оренду земельні ділянки, які розташовані не єдиним масивом та на значній відстані одна від одної, що унеможливлює її раціональне використання. ОСОБА_2 уклав договір суборенди з ОСОБА_6 Агрофорт , а 23 грудня 2014 року він зареєстрував ФГ Зерновий лан . ОСОБА_2 працює на ОСОБА_6 Агрофорт . У вказаному товаристві також працює ОСОБА_7, яка представляла інтереси ОСОБА_2 під час оформлення земельних ділянок в оренду. За ОСОБА_2 та ФГ Зерновий лан не зареєстрована будь-яка сільськогосподарська техніка, щоб давало змогу обробляти землі та здійснювати задекларовану діяльність. Це свідчить про те, що ОСОБА_2 отримав земельні ділянки без мети здійснення фермерського господарства, а лише з метою передачі її у користування іншим особам. Договори оренди землі укладені всупереч законодавчо встановленої процедури набуття права оренди на земельні ділянки.

Рішенням Кагарлицького районного суду Київської області від 15 травня 2017 року у задоволенні позову заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури відмовлено.

В апеляційній скарзі перший заступник прокурора Київської області просить скасувати рішення суду першої інстанції через порушення норм матеріального права та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити. В обґрунтування доводів апеляційної скарги прокурор посилається на аналогічні обставини, викладені у позовній заяві та зазначає, що суд першої інстанції необґрунтовано послався на те, що законодавець не передбачив необхідності обґрунтування розміру земельної ділянки, що відводиться для ведення фермерського господарства з обґрунтуванням перспектив діяльності господарства та урахуванням можливості їх обробітку. Такі вимоги передбачені спеціальним законом, що визначає правові засади створення, діяльності та припинення фермерських господарств. Суд першої інстанції безпідставно прийшов до висновку про відсутність у прокурора права на пред'явлення зазначеного позову через не підтвердження факту порушення інтересів держави.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Судом встановлено, що 25 грудня 2013 року ОСОБА_3 управлінням Держземагентства у Київській області видано наступні накази:

- № КИ/3222289000:03:304/00011471 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 13,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222289000:03:301/00011474 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 11,5000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222289000:03:320/00011473 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 10,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222288800:02:318/00011469 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 25,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222285200:04:306/00011468 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 26,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222285200:04:303/00011470 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 6,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222283200:04:302/00011472 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 9,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства. (а.с.15-21, Т.2).

19 лютого 2014 року ОСОБА_3 управлінням Держземагентства у Київській області видано наступні накази:

- № КИ/3222289000:03:304/00013474 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 8,4758 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222289000:03:301/00013470 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 9,6170 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222289000:02:320/00013475 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 10,4879 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222285200:04:306/00013473 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 26,5865 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222285200:04:303/00013472 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 6,0000 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222283200:04:302/00013471 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 9,8000 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області (а.с.22-24, 27-29).

24 лютого 2014 року ОСОБА_3 управлінням Держземагентства у Київській області видано наступні накази:

- № КИ/3222288800:02:318/00013826 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер 3222288800:02:318:0020) строком на 21 рік, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222288800:02:318/00013827 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 11,8685 га (кадастровий номер 3222289000:02:318:0013) строком на 21 рік, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області (а.с.25-26, Т.1).

07 липня 2014 року між ОСОБА_3 управлінням Держземагентства у Київській області та ОСОБА_2 було укладено:

- договір оренди земельної ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер 3222288800:02:318:0020), розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 10,4879 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 6,0000 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 9,8000 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 26,5865 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 8,4758 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 9,6170 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 11,8685 га (кадастровий номер 3222289000:02:318:0013), розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

01 вересня 2014 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_6 Агрофорт було укладено наступні договори:

- договір суборенди землі № Ч-ФГ2 земельної ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер 3222288800:02:318:0020), розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір суборенди землі № Ш-ФГ2 земельної ділянки площею 10,4879 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір суборенди землі № Л-ФГ1 земельної ділянки площею 6,0000 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір суборенди землі № Д-ФГ земельної ділянки площею 9,8000 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір суборенди землі № Л-ФГ2 земельної ділянки площею 26,5865 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір суборенди землі № Ч-ФГ2 земельної ділянки площею 11,8685 га (кадастровий номер 3222289000:02:318:0013), розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

02 вересня 2014 року між ОСОБА_2 та ОСОБА_6 Агрофорт було укладено:

- договір суборенди землі № Ш-ФГ3 земельної ділянки площею 8,4758 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір суборенди землі № Ш-ФГ1 земельної ділянки площею 9,6170 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Договори оренди зареєстровані 29 серпня 2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області ОСОБА_4 за номерами 15466351, 15464586, 15463549, 15462297, 15460547, 15458492, 15457178 та 21 серпня 2014 року за номером 15308380. Договори суборенди зареєстровані за номерами 17781426, 17781494, 17781548, 17779366, 18361764, 17781521, 17781473, 17066486 (а.с.143-158, Т.1).

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції керувався вимогами ст. ст. 1, 2, 7 Закону України Про фермерське господарство , ст.ст. 26 - 28, 50 Закону України Про землеустрій , ст.ст. 122, 123, 186 - 1 Земельного Кодексу України та дійшов висновку про відсутність підстав до задоволення позову.

Однак, колегія суддів не може погодитися з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Згідно вимог ст. 134 ЗК України земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться при передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Згідно ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інші, ніж установлені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.

Разом з тим відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім ЗК України, Законом України Про фермерське господарство № 973-IV від 19 червня 2003 року та іншими нормативно-правовими актами України. У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.

Відповідно до вимог ст. 1 Закону Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.

Згідно ст. 8 Закону України Про фермерське господарство можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачений спеціальним законом, яким є Закон України Про фермерське господарство .

Так, згідно ч. 1 статті 7 Закону України Про фермерське господарство (в редакції, що діяла станом на час видачі наказів) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Згідно вимог ч. 2 та 4 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом.

Отже, Закон України Про фермерське господарство визначає обов'язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які дещо відрізняються від загальних вимог, передбачених статтею 123 ЗК України до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, в заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинно бути зазначено не лише про бажаний розмір і місце розташування ділянки, але й обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.

Зазначені вимоги відповідають загальним принципам земельного законодавства (стаття 5 ЗК України) та меті правового регулювання земельних відносин у сфері діяльності фермерських господарств, яка полягає в створенні умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання і охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (преамбула Закону України Про фермерське господарство ).

Крім того, Закон України Про фермерське господарство передбачає, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна бути розглянута по суті. При цьому норми Закону України Про фермерське господарство не містять імперативної вказівки про задоволення заяви за наявності певних формальних умов, допускаючи можливість прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про відмову в задоволенні заяви без визначення виключного переліку підстав для відмови.

При вирішенні позовних вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягають правила надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, згідно із статтею 7 Закону № 973-IV як спеціального по відношенню до статті 123 ЗК України.

Таким чином, за змістом статей 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити комплекс передбачених частиною першою статті 7 Закону умов і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на розгляд суду спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.

За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. У протилежному випадку відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.

Зазначена правова позиція міститься у постанові Верховного суду України від 03 лютого 2016 року ухваленої на спільному засідання цивільної та господарської палат (справа № 6-2902цс15).

Відповідно до ч. 1 ст. 360-7 ЦПК України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 355 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

З матеріалів справи вбачається, що у 2013 році ОСОБА_2 звернувся до Головного управління Держземагентства у Київській області з клопотаннями про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства, які розташовані на території Кагарлицького району Київської області.

Згідно вимог Закону України Про фермерські господарства у клопотанні має бути зазначено не лише бажаний розмір і місце розташування земельних ділянок, але й обґрунтування їх з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. Клопотання ОСОБА_2 про надання йому в оренду земельних ділянок обґрунтовані тим, що він вважає за можливе використовувати їх у зв'язку з наявністю матеріально-технічного забезпечення, досвідом роботи у сільському господарстві та наявністю відповідної освіти.

Однак, приймаючи накази про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, а також укладаючи договори оренди з відповідачем ОСОБА_3 управління Держземагентства у Київській області не звернуло увагу, що подані ОСОБА_2 клопотання про відведення земельних ділянок взагалі не містять жодного обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.

З наявних в матеріалах справи обґрунтувань, підписаних ОСОБА_2 вбачається, що вони викладені у формі окремого документу, не є складовою частиною заяви про виділення землі і в них відповідач лише висловлює своє переконання про можливість використання земельної ділянки певної площі (а.с. 44-50 Т. 2). Тобто жодних обґрунтувань зазначені документи не містять.

В той же час з наявної у матеріалах справи довідки Державної інспекції сільського господарства у Київській області від 25 лютого 2016 року вбачається, відповідно до комп'ютерної бази даних за ОСОБА_2 техніки не зареєстровано.

З наявних у матеріалах справи договорів суборенди вбачається, що після укладення 07 липня 2014 року з ОСОБА_3 управлінням Держземагентства договорів оренди, ОСОБА_2 01 вересня та 02 вересня 2014 року передав отримані земельні ділянки в суборенду ОСОБА_6 Агрофорт .

Створене ним фермерське господарство жодного дня вирощуванням сільськогосподарської продукції чи її переробкою не займалось.

Вказані обставини свідчать про відсутність у ОСОБА_2 намірів займатися веденням фермерського господарства.

Заперечуючи проти позову, ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Київській області вказувало на те, що статтею 123 ЗК України передбачено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Однак, правовідносини, що виникають з приводу надання громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, регулюються спеціальним законом, яким є Закон України Про фермерське господарство .

Крім того судом встановлено, що ОСОБА_3 управління Держземагентства у Київській області приймаючи рішення про виділення земельних ділянок не пересвідчилось в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства.

Згідно ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Враховуючи те, що накази Головного управління Держземагентства у Київській області видані з порушенням вимог Закону України Про фермерське господарство , колегія суддів приходить до висновку про визнання їх недійсними та скасування.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Згідно вимог ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Правовою підставою для укладення договорів оренди між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 управлінням Держземагентства у Київській області були вищезазначені накази, які видані з порушенням порядку відведення земельних ділянок, передбаченого Земельним кодексом України та Законом України Про фермерське господарство . Вказана обставина є підставою для визнання недійсними договорів оренди та суборенди земельних ділянок.

У запереченнях на позовну заяву відповідач ОСОБА_6 Агрофорт вказував на те, що позивач у справі є неналежним, оскільки у порушення вимог ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру він не звертався до Державної інспекції сільського господарства України з повідомленням про представництво даного органу у суді.

Однак, такі доводи відповідача не заслуговують на увагу, оскільки статтею 36 1 Закону України Про прокуратуру та частиною другою статті 45 ЦПК України передбачено право прокурора з метою представництва інтересів громадянина або держави в суді в межах повноважень, визначених законом, звертатися до суду з позовною заявою, брати участь у розгляді справ за його позовом тощо.

За таких обставин, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню через неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального права з ухваленням нового рішення по суті позовних вимог.

Відповідно до вимог ст. 88 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати. Якщо позов задоволено частково, судові витрати присуджуються позивачеві пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, а відповідачеві - пропорційно до тієї частини позовних вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено. Якщо суд апеляційної або касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, суд відповідно змінює розподіл судових витрат.

При подачі позовної заяви Кагарлицька місцева прокуратура сплатила судовий збір у розмірі 2 756 грн. Оскільки колегія суддів приходить до висновку про задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на її користь з відповідачів у розмірі 918 грн. 66 коп. з кожного. На користь прокуратури Київської області підлягає стягненню судовий збір, сплачений нею за подачу апеляційної скарги, у розмірі 15 663 грн. 26 коп. з кожного з відповідачів.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 303, 307, 309, 313-316 ЦПК України, колегія суддів, -

В И Р І Ш И Л А:

Апеляційну скаргу першого заступника прокурора Київської області задовольнити.

Рішення Кагарлицького районного суду Київської області від 15 травня 2017 року скасувати та ухвалити нове рішення .

Позов заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_2, Приватного акціонерного товариства Агрофорт , третя особа - відділ Держгеокадастру у Таращанському районі Київської області, про визнання недійсними наказів та договорів оренди та суборенди землі задовольнити.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222289000:03:304/00011471 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 13,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222289000:03:301/00011474 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 11,5000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222289000:03:320/00011473 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 10,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222288800:02:318/00011469 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 25,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222285200:04:306/00011468 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 26,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222285200:04:303/00011470 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 6,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222283200:04:302/00011472 про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 9,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222289000:03:304/00013474 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 8,4758 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222289000:03:301/00013470 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 9,6170 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222289000:02:320/00013475 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 10,4879 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222285200:04:306/00013473 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 26,5865 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222285200:04:303/00013472 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 6,0000 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222283200:04:302/00013471 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 9,8000 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 року № КИ/3222288800:02:318/00013826 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер 3222288800:02:318:0020) строком на 21 рік, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 року № КИ/3222288800:02:318/00013827 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 та надання в оренду земельної ділянки площею 11,8685 га (кадастровий номер 3222289000:02:318:0013) строком на 21 рік, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнати недійсними договори оренди землі від 07 липня 2014 року, укладені між ОСОБА_3 управлінням Держземагентства у Київській області в особі начальника управління Держземагентства у Кагарлицькому районі та ОСОБА_2, які зареєстровані 29 серпня 2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області ОСОБА_4 за номерами 15466351, 15464586, 15463549, 15462297, 15460547, 15458492, 15457178 та 21 серпня 2014 за номером 15308380.

Визнати недійсними договори суборенди землі, укладені між ОСОБА_2 та Приватним акціонерним товариством Агрофорт від 01 вересня 2014 року та 02 вересня 2014 року, які зареєстровано 19 листопада 2014 року та 06 грудня 2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області ОСОБА_5 за номерами 17781426, 17781494, 17781548, 17779366, 18361764, 17781521, 17781473, 17066486.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Київській області, місце знаходження - вул. Серпова, 3/14 у м. Київ, ОСОБА_2, проживаючого ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, Приватного акціонерного товариства Агрофорт , місце знаходження - вул. Незалежності, 22, оф. 30 у м. Кагарлик Київської області, ЄДРПОУ 343787353 на користь Кагарлицької місцевої прокуратури, місце знаходження - вул. Кооперативна, 3 у м. Кагарлик Київської області судовий збір у розмірі 918 (дев'ятсот вісімнадцять гривень), 66 копійок з кожного.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Київській області, місце знаходження - вул. Серпова, 3/14 у м. Київ, ОСОБА_2, проживаючого ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, Приватного акціонерного товариства Агрофорт , місце знаходження - вул. Незалежності, 22, оф. 30 у м. Кагарлик Київської області, ЄДРПОУ 343787353 на користь прокуратури Київської області, місце знаходження - бул. ОСОБА_8, 27/2 у м. Київ, судовий збір у розмірі 15 663 (п'ятнадцять тисяч шістсот шістдесят три гривні), 26 копійок з кожного.

Рішення набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржене в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ протягом двадцяти днів.

Головуючий: Фінагєєв В.О.

Судді: Журба С.О.

ОСОБА_9

СудАпеляційний суд Київської області
Дата ухвалення рішення17.10.2017
Оприлюднено20.10.2017
Номер документу69653019
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —368/546/16-ц

Постанова від 14.11.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 03.09.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 06.11.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Хопта Сергій Федорович

Рішення від 17.10.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагеєв В. О.

Рішення від 17.10.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагеєв В. О.

Ухвала від 22.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагєєв В. О.

Ухвала від 19.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагєєв В. О.

Ухвала від 04.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагєєв В. О.

Рішення від 15.05.2017

Цивільне

Кагарлицький районний суд Київської області

Закаблук О. В.

Рішення від 15.05.2017

Цивільне

Кагарлицький районний суд Київської області

Закаблук О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні