Постанова
від 14.11.2018 по справі 368/546/16-ц
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

14 листопада 2018 року

м. Київ

справа № 368/546/16-ц

провадження № 61-26061св 18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Гулька Б. І. (суддя-доповідач), Синельникова Є. В., Хопти С. Ф., Черняк Ю. В.,

учасники справи:

позивач - заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави ;

відповідачі: головне управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_4, приватне акціонерне товариство Агрофорт ;

представник ОСОБА_4 - ОСОБА_5;

представник приватного акціонерного товариства Агрофорт - ОСОБА_6;

третя особа - відділ Держгеокадастру у Таращанському районі Київської області;

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_4 на рішення апеляційного суду Київської області від 17 жовтня 2017 рокуу складі колегії суддів: Фінагєєва В. О., Журби С. О., Яворського М. А.,

В С Т А Н О В И В :

У квітні 2016 року заступник керівника Кагарлицької місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом до головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_4, приватного акціонерного товариства Агрофорт (далі - ПрАТ Агрофорт ), третя особа - відділ Держгеокадастру у Таращанському районі Київської області, про визнання наказів та договорів оренди землі та суборенди землі недійсними.

Позовна заява мотивована тим, що наказами Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 ОСОБА_4 було виділено земельні ділянки для ведення фермерського господарства з порушенням вимог земельного законодавства, а саме статей 122, 123 ЗК України, статей 1, 7 Закону України Про фермерське господарство , оскільки у поданих ОСОБА_4 клопотань про надання дозволу на розробку документації із землеустрою не обґрунтовано розміри земельних ділянок, не зазначено перспективи діяльності фермерського господарства, не зазначено кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність, відсутня сільськогосподарська техніка для обробітку землі. Наказами Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 року надано в оренду земельні ділянки, які розташовані не єдиним масивом та на значній відстані одна від одної, що унеможливлює її раціональне використання.

Після укладення 7 липня 2014 року з Головним управлінням Держземагентства у Київській області договорів оренди, ОСОБА_4 1 вересня та 2 вересня 2014 року передав отримані земельні ділянки в суборенду ПрАТ Агрофорт , а 23 грудня 2014 року він зареєстрував фермерське господарство Зерновий лан (далі - ФГ Зерновий лан ). ОСОБА_4 працює на ПрАТ Агрофорт . У вказаному товаристві також працює ОСОБА_6, яка представляла інтереси ОСОБА_4 під час оформлення земельних ділянок в оренду.

За ОСОБА_4 та ФГ Зерновий лан не зареєстрована будь-яка сільськогосподарська техніка, що давало б змогу обробляти землі та здійснювати господарську діяльність. Прокурор вважав, що ОСОБА_4 отримав земельні ділянки без мети здійснення фермерського господарства, а лише з метою передачі її у користування іншим особам.

Ураховуючи викладене, прокурор просив суд: визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 про надання дозволу ОСОБА_4 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, розташованих: на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 25,0000 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 9,8000 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 6,0000 га та 26,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 10,0000 га, 11,5000 та 13,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності;

визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222283200:04:302/00013471 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельну ділянку площею 9,8000 га (кадастровий номер НОМЕР_1) із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 21 рік, розташовану на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року №№ КИ/3222285200:04:303/00013472, КИ/3222285200:04:306/00013473 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельних ділянок площами 6,0000 га (кадастровий номер НОМЕР_2) та 26,5865 га (кадастровий номер НОМЕР_3), із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 21 рік, розташовані на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № № КИ/3222289000:03:304/00013474, КИ/3222289000:02:320/00013475, КИ/3222289000:03:301/00013470 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельні ділянки площами 8,4758 га (кадастровий номер НОМЕР_4), 10,4879 га (кадастровий номер НОМЕР_5) та 9,6170 га (кадастровий номер НОМЕР_6), із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 21 рік, розташовані на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 року № КИ/3222288800:02:318/00013826, № КИ/3222288800:02:318/00013827 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельні ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер НОМЕР_7) та площею 11,8685 га (кадастровий номер НОМЕР_8) із земель сільськогосподарського призначення державної власності строком на 21 рік, розташовану на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району;

визнати недійсними договори оренди земельних ділянок, укладені між Головним управлінням Держземагентства у Київській області в особі начальника управління Держземагентства у Кагарлицькому районі та ОСОБА_4 від 7 липня 2014 року, які зареєстровані 29 серпня 2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області Нацевич Л. В. за номерами 15466351, 15464586, 15463549, 15462297, 15460547, 15458492, 15457178 та 21 серпня 2014 року за номером 15308380;

визнати недійсними договори суборенди землі, укладені між ОСОБА_4 та ПрАТ Агрофорт від 1 вересня 2014 року та 2 вересня 2014 року, які зареєстровано 19 листопада 2014 року та 6 грудня 2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області Іванютою П. С. за номерами 17781426, 17781494, 17781548, 17779366, 18361764, 17781521, 17781473, 17066486.

Рішенням Кагарлицького районного суду Київської області від 15 травня 2017 року у складі судді Закаблука О. В. у задоволенні позову заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що при отриманні земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 були подані належні документи відповідно вимог земельного законодавства, а саме статей 122, 123 ЗК України, статей 1, 7 Закону України Про фермерське господарство . Ним було зареєєстровано ФГ Зерновий Лан та укладено з ПрАТ Агрофорт договір оренди сільськогосподарської техніки, тобто ОСОБА_4 мав у наявності сільськогосподарську техніку, має відповідну вищу агрономічну освіту та досвід роботи. Вимоги земельні ділянки єдиним масивом закон не містить, що узгоджується з практикою Верховного Суду України. Також зазначив, що норми земельного та цивільного законодавства не забороняють передавати отримані земельні ділянки для ведення фермерського господарства у суборенду як спосіб покриття витрат та отримання доходу. Крім того, суд зазначив, що прокурор є неналежним позивачем.

РішеннямПостановою апеляційного суду Київської області від 17 жовтня 2017 року

апеляційну скаргу першого заступника прокурора Київської області задоволено, рішення Кагарлицького районного суду Київської області від 15 травня 2017 року скасовано та ухвалено нове рішення . Позов заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави задоволено. Визнано недійсним та скасовано наказ: Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222289000:03:304/00011471 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 13,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222289000:03:301/00011474 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 11,5000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222289000:03:320/00011473 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 10,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222288800:02:318/00011469 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 25,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222285200:04:306/00011468 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 26,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222285200:04:303/00011470 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 6,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 25 грудня 2013 року № КИ/3222283200:04:302/00011472 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 9,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222289000:03:304/00013474 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 8,4758 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222289000:03:301/00013470 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 9,6170 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222289000:02:320/00013475 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 10,4879 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222285200:04:306/00013473 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 26,5865 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222285200:04:303/00013472 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 6,0000 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 19 лютого 2014 року № КИ/3222283200:04:302/00013471 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 9,8000 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 року № КИ/3222288800:02:318/00013826 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер НОМЕР_7) строком на 21 рік, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області; наказ Головного управління Держземагентства у Київській області від 24 лютого 2014 року № КИ/3222288800:02:318/00013827 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 11,8685 га (кадастровий номер НОМЕР_8) строком на 21 рік, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Визнано недійсними договори оренди землі від 7 липня 2014 року, укладені між Головним управлінням Держземагентства у Київській області в особі начальника управління Держземагентства у Кагарлицькому районі та ОСОБА_4, які зареєстровані 29 серпня 2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області Нацевич Л. В. за номерами 15466351, 15464586, 15463549, 15462297, 15460547, 15458492, 15457178 та 21 серпня 2014 року за номером 15308380.

Визнано недійсними договори суборенди землі, укладені між ОСОБА_4 та ПрАТ Агрофорт від 1 вересня 2014 року та 2 вересня 2014 року, які зареєстровано 19 листопада 2014 року та 6 грудня 2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області Іванютою П.С. за номерами 17781426, 17781494, 17781548, 17779366, 18361764, 17781521, 17781473, 17066486. Вирішено питання розподілу судових витрат.

Рішення апеляційного суду мотивовано тим, що, приймаючи накази про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, а також укладаючи з ним договори оренди, Головне управління Держземагентства у Київській області не звернуло увагу, що подані ОСОБА_4 клопотання про відведення земельних ділянок взагалі не містять обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, у тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів. Після укладення 7 липня 2014 року з Головним управлінням Держземагентства договорів оренди, ОСОБА_4 1 вересня та 2 вересня 2014 року передав отримані земельні ділянки в суборенду ПрАТ Агрофорт . Відповідно до довідки Державної інспекції сільського господарства у Київській області від 25 лютого 2016 року за ОСОБА_4 не зареєстровано сільськогосподарської техніки. Створене ним фермерське господарство жодного дня вирощуванням сільськогосподарської продукції, чи її переробкою не займалось, що свідчить про відсутність у ОСОБА_4 намірів займатися веденням фермерського господарства. Договори суборенди не відповідають вимогам закону.

У листопаді 2017 року представник ОСОБА_4 - ОСОБА_5 - подав до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ касаційну скаргу, в якій просить рішення апеляційного суду скасувати, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Касаційна скарга мотивована тим, що ОСОБА_4, дотримуючись вимог Закону України Про фермерське господарство , звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Київській області з клопотаннями, в яких зазначив необхідні реквізити, а також додав необхідні документи, а саме: копії паспорту, ідентифікаційного коду, диплома, що підтверджує наявність здобутої в аграрному навчальному закладі освіти, трудову книжку, що підтверджує досвід роботи в аграрній сфері, графічний матеріал, на якому зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. Щодо обґрунтування розмірів земельних ділянок, то законом не визначено форми такого обґрунтування, як і не передбачено тексту такого обґрунтування; а тому таке обґрунтування можливе у довільній формі, що й було зроблено ОСОБА_4 у поданому ним обґрунтуванні до заяви про надання земельних ділянок в оренду.

Також вважав помилковим позицію про необхідність надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства єдиним масивом, а не у вигляді земельних ділянок, розташованих на відстані одна від одної.

Зазначав, що надання ОСОБА_4 земельних ділянок в суборенду ПрАТ Агрофорт є одним із способів покриття витрат та отримання доходів орендарем землі і способом ведення ним підприємницької діяльності, оскільки суборенда як і оренда землі за оспорюваними договорами носить оплатний характер. Обмеження права фізичної особи, яка отримала в оренду земельні ділянки для ведення фермерського господарства, щодо їх передачі в суборенду законом не встановлено.

Вважаючи, що отримання спірних ділянок відповідачем здійснено без мети створення фермерського господарства, апеляційний суд не врахував, що відповідно до статті 8 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство підлягає державній реєстрації після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації, у зв'язку з чим не перевірив чи встановлено законом строк реєстрації фермерського господарства після отримання земельних ділянок для таких цілей і що на час розгляду справи ОСОБА_4 створено фермерське господарство, здійснено його державну реєстрацію з внесенням до статутного фонду нерухомого майна. Крім того, Закон України Про фермерське господарство не містить такої вимоги для надання дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства як наявність сільськогосподарської техніки. Відсутність у власності сільськогосподарської техніки для обробітку значних площ земельних ділянок не позбавляє можливості їх використання на інших передбачених законом підставах (оренда техніки), а спірні земельні ділянки обробляються та використовуються за цільовим призначенням, орендна плата вноситься своєчасно та у повному обсязі.

Відзив на касаційну скаргу не надійшов.

Згідно зі статтею 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.

У травні 2018 року справа передана до Верховного Суду.

Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до пункту 4 розділу XIII Перехідних положень ЦПК України у редакції Закону України № 2147-VIII від 3 жовтня 2017 року Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 402 ЦПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400 цього Кодексу.

Частиною третьою статті 3 ЦПК України передбачено, що провадження у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно з положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частини першої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Зазначеним вимогам закону судові рішення не відповідають.

Судом встановлено, що 25 грудня 2013 року Головним управлінням Держземагентства у Київській області видано накази:

- № КИ/3222289000:03:304/00011471 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 13,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222289000:03:301/00011474 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 11,5000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222289000:03:320/00011473 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 10,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222288800:02:318/00011469 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 25,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222285200:04:306/00011468 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 26,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222285200:04:303/00011470 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 6,0000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства;

- № КИ/3222283200:04:302/00011472 про надання ОСОБА_4 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області орієнтовним розміром 9,8000 га, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства.

19 лютого 2014 року Головним управлінням Держземагентства у Київській області видано накази:

- № КИ/3222289000:03:304/00013474 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 8,4758 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222289000:03:301/00013470 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 9,6170 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222289000:02:320/00013475 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 10,4879 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222285200:04:306/00013473 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 26,5865 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222285200:04:303/00013472 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 6,0000 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222283200:04:302/00013471 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 9,8000 га для ведення фермерського господарства строком на 21 рік, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

24 лютого 2014 року Головним управлінням Держземагентства у Київській області видано накази:

- № КИ/3222288800:02:318/00013826 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер НОМЕР_7) строком на 21 рік, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № КИ/3222288800:02:318/00013827 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_4 та надання в оренду земельної ділянки площею 11,8685 га (кадастровий номер НОМЕР_8) строком на 21 рік, розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

7 липня 2014 року між Головним управлінням Держземагентства у Київській області та ОСОБА_4 було укладено:

- договір оренди земельної ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер НОМЕР_7), розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 10,4879 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 6,0000 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 9,8000 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 26,5865 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 8,4758 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 9,6170 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір оренди земельної ділянки площею 11,8685 га (кадастровий номер НОМЕР_8), розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Зазначені вище договори оренди землі укладені строком на 21 рік і зареєстровані 29 серпня 2014 року державним реєстратором реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області Нацевич Л.В. за номерами 15466351, 15464586, 15463549, 15462297, 15460547, 15458492, 15457178 та 21 серпня 2014 року за номером 15308380.

1 вересня 2014 року між ОСОБА_4 та ПрАТ Агрофорт було укладено договори суборенди землі:

- № Ч-ФГ2 земельної ділянки площею 13,1315 га (кадастровий номер НОМЕР_7), розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № Ш-ФГ2 земельної ділянки площею 10,4879 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № Л-ФГ1 земельної ділянки площею 6,0000 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № Д-ФГ земельної ділянки площею 9,8000 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Демівщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № Л-ФГ2 земельної ділянки площею 26,5865 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Ліщинської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- № Ч-ФГ2 земельної ділянки площею 11,8685 га (кадастровий номер НОМЕР_8), розташованої на території Черняхівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

2 вересня 2014 року між ОСОБА_4 та ПрАТ Агрофорт було укладено договори суборенди землі:

- № Ш-ФГ3 земельної ділянки площею 8,4758 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області;

- договір суборенди землі № Ш-ФГ1 земельної ділянки площею 9,6170 га для ведення фермерського господарства, розташованої на території Шпендівської сільської ради Кагарлицького району Київської області.

Зазначені вище договори суборенди землі зареєстровані 19 листопада 2014 року та 6 грудня 2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області Іванютою П. С. за номерами 17781426, 17781494, 17781548, 17779366, 18361764, 17781521, 17781473, 17066486.

ОСОБА_4 є засновником ФГ Зерновий лан , зареєстрованого 23 грудня 2014 року як юридична особа, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (а.с. 64-65, т. 1).

При розгляді справи суди порушили вимоги закону щодо юрисдикції спору.

ЦПК України 2004 року передбачав, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають, зокрема, з цивільних і земельних відносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства (частина перша статті 15).

Згідно з частинами першою та другою статті 1 ГПК України 1991 року підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.

Позивачами є підприємства та організації, зазначені у статті 1 ГПК України 1991 року, що подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є юридичні особи та у випадках, передбачених цим кодексом, - фізичні особи, яким пред'явлено позовну вимогу (частини друга та третя статті 21 ГПК України 1991 року).

Отже, на момент звернення до суду у цій справі сторонами у господарському процесі за загальним правилом могли бути юридичні особи та фізичні особи-підприємці.

Згідно з пунктом 6 частини першої статті 12 ГПК України 1991 року господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

Статтею 20 ГПК України 1991 року визначено особливості предметної та суб'єктної юрисдикції господарських судів, якими уточнено коло спорів, що розглядаються господарськими судами, та встановлено, що господарські суди розглядають справи у спорах, які виникають у зв'язку зі здійсненням господарської діяльності та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (в тому числі землю) крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.

Особливості участі прокурора в розгляді справ визначено статтею 45 ЦПК України 2004 року, статтею 29 ГПК України 1991 року, за змістом положень яких у разі прийняття судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Прокурор звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати недійсними і скасувати накази про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельних ділянок, визнати недійсними укладені відповідачами договори оренди та суборенди земельних ділянок.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про фермерське господарство у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом.

Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України Про фермерське господарство ).

Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 Закону України Про фермерське господарство ).

Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з одержанням ним державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства, що є передумовою для державної реєстрації останнього.

За змістом статей 1, 5, 7, 8 і 12 Закону України Про фермерське господарство після укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та проведення державної реєстрації такого господарства обов'язки орендаря цієї земельної ділянки виконує фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Оскільки фермерські господарства є юридичними особами, їхні земельні спори з іншими юридичними особами, у тому числі з центральним органом виконавчої влади, який реалізує політику у сфері земельних відносин, щодо користування земельними ділянками, наданими із земель державної або комунальної власності, підвідомчі господарським судам.

Зазначена правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах: від 13 березня 2018 року у справі № 348/992/16-ц (провадження № 14-5цс18) та від 20 червня 2018 року у справі № 317/2520/15-ц (провадження 14-157цс18).

Такої позиції дотримується і Верховний Суд у складі Касаційного цивільного суду в судовому рішенні від 10 жовтня 2018 року у справі № 694/1211/16-ц (провадження № 61-19983св18).

Згідно з частиною четвертою статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Вирішуючи спір, суди не надали оцінки тому, що прокурор заявив вимогу до ОСОБА_4, який 23 грудня 2014 року зареєстрував фермерське господарство Зерновий лан , що свідчить про створення ним юридичної особи (стаття 8 Закону України Про фермерське господарство ), відтак, спір за своїм суб'єктним складом й характером правовідносин має розглядатися за правилами господарського судочинства.

Відповідно до частини другої статті 414 ЦПК України підставою для скасування рішення повністю або частково із закриттям провадження в справі або залишенням позову без розгляду у відповідній частині є порушення правил юрисдикції загальних судів, визначених статтями 19-22 цього Кодексу, є обов'язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів касаційної скарги.

За таких обставин судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій не відповідають вимогам статті 263 ЦПК України та ухвалені з порушення норм процесуального права, що в силу частини другої статті 414 ЦПК України є підставою для їхнього скасування із закриттям провадження у справі.

Керуючись статтями 400, 402, 409, 414, 416, 419 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу ОСОБА_4 задовольнити частково.

Рішення Кагарлицького районного суду Київської області від 15 травня 2017 року та рішення апеляційного суду Київської області від 17 жовтня 2017 року скасувати.

Провадження у справі за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури до головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_4 , приватного акціонерного товариства Агрофорт , третя особа - відділ Держгеокадастру у Таращанському районі Київської області, про визнання наказів та договорів оренди землі та суборенди землі недійсними закрити.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Д. Д. Луспеник

Судді: Б. І. Гулько

Є. В. Синельников

С. Ф. Хопта

Ю. В. Черняк

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення14.11.2018
Оприлюднено22.11.2018
Номер документу78011291
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —368/546/16-ц

Постанова від 14.11.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 03.09.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 06.11.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Хопта Сергій Федорович

Рішення від 17.10.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагеєв В. О.

Рішення від 17.10.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагеєв В. О.

Ухвала від 22.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагєєв В. О.

Ухвала від 19.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагєєв В. О.

Ухвала від 04.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Фінагєєв В. О.

Рішення від 15.05.2017

Цивільне

Кагарлицький районний суд Київської області

Закаблук О. В.

Рішення від 15.05.2017

Цивільне

Кагарлицький районний суд Київської області

Закаблук О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні