Постанова
від 20.10.2017 по справі 809/1221/17
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" жовтня 2017 р. Справа № 809/1221/17

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Григорука О.Б.,

при секретарі Назарук В.М.,

за участю: представників позивача - Черпак В.Л., Паньківа С.С., представники відповідача та третьої особи не з'явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Малого підприємства "Влад" до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Відділ містобудування та архітектури Долинської міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення від 29.06.2017,-

ВСТАНОВИВ:

Мале підприємство "Влад" звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Відділ містобудування та архітектури Долинської міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення від 29.06.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 29.06.2017 головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області Бойко О.В. протиправно прийняла рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (із внесеними змінами 13.10.2014) №90. Підставою для скасування вищевказаних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки слугувало незазначення в пунктах 5, 11, 13 конкретних положень нормативних актів, відомостей, які базуються на розрахунках та не містять конкретних показників, невідповідність цільового призначення земельної ділянки намірам забудови, відсутній документ про право власності чи користування земельною ділянкою. Позивач не погоджується з наведеними підставами для прийняття рішення від 29.06.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (із внесеними змінами 13.10.2014) №90, з огляду на те, що порядком надання містобудівних умов та обмежень не передбачено конкретизації розрахунків та цифрових показників, оскільки містобудівні умови та обмеження є вихідними даними для проектування. Окрім цього, цільове призначення земельної ділянки, на якій здійснюється будівництво, відповідає намірам забудови, що підтверджується відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та довідкою відділу у Долинському районі міськрайонного управління у Долинському районі та м. Болехові Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області. Також, право користування Малим підприємством "Влад" земельною ділянкою за кадастровим номером НОМЕР_1 підтверджується відповідними договорами оренди та суборенди земельної ділянки. Таким чином, обставини наведені в рішенні від 29.06.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (із внесеними змінами 13.10.2014) №90, на думку позивача, не відповідають дійсності, а отже є підставою для визнання судом наведеного рішення протиправним та його скасування.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві. Просили позов задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, хоча був повідомлений належним чином про час та дату судового засідання. Правом на подання заперечення на позов не скористався.

Суд звертає увагу на те, що згідно пункту 9 частини 1 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідач - це суб'єкт владних повноважень, а у випадках, передбачених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

При цьому, суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 3 статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", до органів державного архітектурно-будівельного контролю належать: структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад.

Органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

У разі якщо сільські, селищні, міські ради не утворили виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю, повноваження таких органів виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через відповідних головних інспекторів будівельного нагляду (частина 2 статті 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

Згідно Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2014 №294, центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, є Державна архітектурно-будівельна інспекція України.

В той же час, згідно пункту 7 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.07.2014 №294, Держархбудінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо через апарат та свої територіальні органи.

В даному випадку позовна вимога Малого підприємства "Влад" звернена до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області, яке є територіальним органом Державної архітектурно-будівельної інспекції України та, в розумінні пункту 7 частини 1 статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України, є суб'єктом владних повноважень, а отже може бути відповідачем в даній адміністративній справі.

Вказана інформація щодо статусу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області як територіального органу - структурного підрозділу Державної архітектурно-будівельної інспекції України розміщена на офіційному сайті Державної архітектурно-будівельної інспекції України: http://www.dabi.gov.ua, в розділі "Про ДАБІ".

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, явку свого представника в судове засідання не забезпечила, хоча була повідомлена належним чином про час та дату судового засідання. Жодних клопотань від Відділу містобудування та архітектури Долинської міської ради на адресу суду не надходило.

Розглянувши матеріали адміністративного позову, заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши подані сторонами письмові докази, суд встановив таке.

05.11.2013 Відділ містобудування та архітектури Долинської міської ради надало Малому підприємству Влад як замовнику будівництва містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №90 щодо будівництва восьмиповерхового 4-ох секційного житлового будинку (блок-секція №1,2) з вбудовано-прибудованими магазинами з влаштуванням підвалу по вулиці Довбуша в місті Долина, Івано-Франківська область (а.с.13). Згідно пункту 7 вказаних містобудівних умов та обмежень, цільове призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування магазину по продажу промислових товарів.

13.10.2014 Відділ містобудування та архітектури Долинської міської ради вніс зміни до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 №90 в частині цільового призначення земельної ділянки: для будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими магазинами (а.с.14).

На підставі вказаних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (із змінами від 13.10.2014) №90 позивач розробив та затвердив наказом №27 від 24.02.2016 проект будови, а 23.03.2016 Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області зареєструвало декларацію про початок виконання будівельних робіт №ІФ083160831939 (а.с.15-16). До наведеної декларації Малим підприємством Влад вносились зміни, які були зареєстровані Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Долинської міської ради Івано-Франківської області відповідними деклараціями від 24.11.2016 №ІФ083163290365 (а.с.17-19) та від 07.03.2017 №ІФ083170660636 (а.с.20-22).

Головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області Бойко О.В. було проведено позапланову перевірку діяльності Відділу містобудування та архітектури Долинської міської ради, за результатами якої відповідачем 29.06.2017 прийнято рішення про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: Івано-Франківська область, місто Долина, вулиця Довбуша, від 05.11.2013 (із змінами від 13.10.2014) №90 (а.с.12). Вважаючи безпідставним прийняття відповідачем даного рішення від 29.06.2017, позивач просить суд визнати його протиправним та скасувати.

Вирішуючи даний спір суд виходив з таких мотивів та норм права.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлює Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності", який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Згідно пункту 8 частини 1 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Статтею 13 Закону України "Про архітектурну діяльність" передбачено, що до уповноважених органів містобудування та архітектури належать: центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері архітектури; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архітектури; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань архітектури; структурні підрозділи обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з питань архітектури; виконавчі органи сільських, селищних, міських рад з питань архітектури. Орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань архітектури, структурні підрозділи обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій підконтрольні і підзвітні відповідним органам виконавчої влади в межах, передбачених законом. Органи місцевого самоврядування здійснюють свою діяльність у сфері містобудування та архітектури відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". З питань делегованих повноважень, передбачених підпунктом "б" частини першої статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчі органи сільських, селищних, міських рад підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.

Частинами 2 та 3 статті 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Статтею 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

В частині 5 цієї статті визначено, що проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку : 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

Згідно частини 1 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Частиною 2 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент прийняття містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (із змінами від 13.10.2014) №90), передбачено, що фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури (частини 3-7 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

Наведені вище правові норми Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачають етапи здійснення проектування та будівництва об'єктів, які в контексті обставин даної справи дотримані позивачем, а також обов'язок спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури визначити відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

В свою чергу Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109.

Відповідно до пункту 2.1 вказаного Порядку містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Пунктом 2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки передбачено, що для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.

Згідно пункту 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

В даному випадку таким спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури є Відділ містобудування та архітектури Долинської міської ради, який 05.11.2013 надав Малому підприємству Влад містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: Івано-Франківська область, місто Долина, вулиця Довбуша, №90 (із змінами від 13.10.2014).

Відповідно до змісту рішення від 29.06.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90, головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області Бойко О.В. під час проведення позапланової перевірки на об'єкті нагляду - Відділ містобудування та архітектури Долинської міської ради встановила, що рішення про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90, підписані начальником відділу містобудування та архітектури Долинської міської ради Данилів Т.В., прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: при наданні містобудівних умов та обмежень від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90 для будівництва семиповерхового 4-ох секційного житлового будинку (блок-секції №1, 2) з вбудовано-прибудованими магазинами з влаштуванням 8-го поверху і підвалу на вул. Довбуша в м. Долина Івано-Франківська область, замовник - Мале підприємство Влад , порушено пункт 8 частини 1 статті 1, частину 2 статті 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , пункт 2.1, пункт 2.2, пункт 3.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної, їх склад та зміст, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109, а саме: в пунктах 5, 11, 13 розділу Містобудівні умови та обмеження незазначені конкретні положення нормативних актів, відомості, які базуються на розрахунках та не містять конкретних цифрових показників, а тільки посилання на нормативні акти, за якими неможливо визначити містобудівні умови та обмеження; цільове призначення земельної ділянки за кадастровим номером 26220101100:01:017:0095 - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, що не відповідає намірам забудови; відсутній документ про право власності чи користування Малим підприємством Влад земельною ділянкою за кадастровим номером НОМЕР_1 (а.с.12).

Суд звертає увагу на те, що згідно частини 1 статті 41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина 2 статті 41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).

Так, Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 №698.

Згідно пункту 32 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.

З огляду на вищевказане положення, скасування рішення об'єкта нагляду є крайнім заходом, спрямованим на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Тобто, цей захід застосовується у випадках, коли у контролюючого органу відсутні інші можливості до забезпечення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності, зокрема, у випадку неможливості усунення виявлених порушень під час перевірки.

Що стосується вказаного відповідачем в рішенні від 29.06.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90 порушення щодо незазначення в пунктах 5, 11, 13 розділу Містобудівні умови та обмеження конкретних положень нормативних актів, відомості, які базуються на розрахунках та не містять конкретних цифрових показників, а тільки посилання на нормативні акти, за якими неможливо визначити містобудівні умови та обмеження, то суд вказує на таке.

Як зазначалось вище, процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначає Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109.

Так, склад та зміст містобудівних умов та обмежень встановлено розділом ІІІ Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст. Зокрема, згідно пункту 3.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" містить: а) гранично допустиму висоту будівель; б) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; в) максимально допустиму щільність населення (для житлової забудови); г) відстані від об'єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови; ґ) планувальні обмеження (зони охорони пам'яток культурної спадщини, зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги, санітарно-захисні та інші охоронювані зони); д) мінімально допустимі відстані від об'єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд; е) охоронювані зони інженерних комунікацій; є) вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань згідно з державними будівельними нормами ДБН А.2.1-1-2008 "Інженерні вишукування для будівництва"; ж) вимоги щодо благоустрою з урахуванням положень Закону України "Про благоустрій населених пунктів"; з) забезпечення умов транспортно-пішохідного зв'язку; и) вимоги щодо наявності місць для постійного зберігання автотранспорту; і) вимоги щодо охорони культурної спадщини з урахуванням положень Закону України "Про охорону культурної спадщини"; ї) вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.

В даному випадку, пункт 5 розділу Містобудівні умови та обмеження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90 містить відомості про те, що планувальні обмеження (зони охорони пам'яток культурної, зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги, санітарно-захисні та інші охоронювані зони) ДБН 360-92**, відповідно до будівельних, протипожежних та санітарних норм.

В пункті 11 розділу Містобудівні умови та обмеження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90 зазначено, що вимоги щодо забезпечення кількістю місць зберігання автотранспорту у проекті передбачити нормативне розміщення гостьової автостоянки відповідно до вимог ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень (із змінами та доповненнями).

Пункт 13 розділу Містобудівні умови та обмеження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90 містить запис, про те, що вимоги щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення згідно ДБН.

Таким чином, пункти 5, 11, 13 розділу Містобудівні умови та обмеження містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90 містять відомості, які визначені пункту 3.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст. При цьому, вказаний Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, не містить вимог щодо обов'язкового зазначення в містобудівних умовах та обмеженнях конкретних розрахунків та цифрових показників, оскільки містобудівні умови та обмеження є вихідними даними для проектування.

Вказане положення підтверджується наявною в матеріалах справи копією листа Івано-Франківської філії Державного підприємства Український державний науково-дослідний інститут проектування міст ДІПРОМІСТО імені Ю.Білоконя від 19.09.2017 №8/449, згідно якого в Законі України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності підпунктом 2 пункту 7 частину третю - восьму статті 29 Закону України Про містобудівну діяльність викладено в редакції, яка містить вичерпний перелік умов, що містяться в містобудівних умовах та обмеженнях, що не вимагають конкретних цифр про кількість авто-місць і конструкцій доступності обмежених груп населення. Кількість машино-місць на автостоянках і типи конструкцій для обмежених груп населення визначаються і розробляються на стадії робочого проекту згідно ДБН і проходять перевірку при експертизі проектної документації (а.с.79).

З огляду на вищенаведене, порушення щодо незазначення в пунктах 5, 11, 13 розділу Містобудівні умови та обмеження конкретних положень нормативних актів, відомості, які базуються на розрахунках та не містять конкретних цифрових показників, а тільки посилання на нормативні акти, за якими неможливо визначити містобудівні умови та обмеження, яке вказане відповідачем в рішенні від 29.06.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90, не знайшло свого підтвердження в судовому засіданні.

Щодо невідповідності цільового призначення земельної ділянки за кадастровим номером 26220101100:01:017:0095 - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови намірам забудови, то суд звертає увагу на таке.

Відповідно до статті 1 Закону України Про землеустрій , цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку;

Види цільового призначення земель визначаються з урахуваннями Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548.

Категорії земель визначає стаття 19 Земельного кодексу України. Так, згідно пункту "б" частини 1 статті 19 Земельного кодексу України передбачено землі житлової та громадської забудови.

До земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування (стаття 38 Земельного кодексу України).

В свою чергу, статтею 39 Земельного кодексу України передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Відповідно до частини 5 статті 20 Земельного кодексу України, види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №14442098 від 11.12.2013 та №96434928 від 06.09.2017, земельна ділянка за кадастровим номером 26220101100:01:017:0095 перебуває на праві оренди в Малого підприємства Влад на підставі договору оренди земельної ділянки, серія та номер:04.08.303.00041, виданий 24.10.2008 Долинською міською радою Івано-Франківської області (додаткова угода до договору від 10.11.2008, серія та номер: 1, видана 08.11.2013), строк дії права оренди земельної ділянки 31.10.2018, інше речове право надано для обслуговування багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудинковими магазинами, цільове призначення земельної ділянки: для будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудинковими магазинами (а.с.25, 58).

Окрім цього, в матеріалах справи міститься довідка Відділу у Долинському районі міськрайонного управління у Долинському районі та м. Болехові Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 10.10.2017 №400/11/11, якою надано роз'яснення стосовно цільового призначення земельної ділянки, розташованої в м. Долина, вул. Довбуша, площею 0,500 га, кадастровий номер 26220101100:01:017:0095.

Згідно вказаної довідки від 10.10.2017 №400/11/11 повідомлено позивача, що забудовник житлового будинку з вбудовано-прибудованими магазинами в межах земельних ділянок категорії земель житлової та громадської забудови може використовувати ці ділянки різних видів цільового призначення з врахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Також, Відділ у Долинському районі міськрайонного управління у Долинському районі та м. Болехові Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повідомив Мале підприємство Влад про те, що на момент оформлення технічної документації із землеустрою, на вищезгадану земельну ділянку, діяв Класифікатор видів цільового призначення земель в редакції від 23.07.2010, яким визначалося будівництво багатоквартирних житлових будинків тільки кодом 03.15 - для будівництва і обслуговування інших будівель громадської забудови.

Натомість код цільового призначення земель 02.10 - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури був визначений в редакції наказу Державного комітету земельних ресурсів Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель від 23.05.2017, тобто після оформлення правовстановлюючих документів на право користування земельною ділянкою Малим підприємством Влад та її реєстрації в державному реєстрі прав.

Таким чином, цільове призначення земельної ділянки, яке зазначене в містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90, відповідає намірам забудови за адресою: вул. Довбуша, м. Долина, Івано-Франківська область.

Окрім цього, суд звертає увагу на те, що Управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області в 2016 році була проведена позапланова перевірка даного об'єкта будівництва з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил, за результатами якої складено акт від 05.04.2016, згідно якого під час перевірки представнику відповідача було представлено містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки, наявні підтверджуючі документи на земельні ділянки. Також, вказаним актом було встановлено, що основні показники об'єкта будівництва відповідають проектній документації, а в декларації про початок виконання будівельних робіт від 23.03.2016 №ІФ083160851939 дані достовірні (а.с.77).

Щодо відсутності документа про право власності чи користування Малим підприємством Влад земельною ділянкою за кадастровим номером НОМЕР_1, суд вказує на таке.

Згідно пункту 5 містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни від 13.10.2014) №90, зазначено, що документ, який підтверджує право власності або право користування земельною ділянкою кадастровий номер НОМЕР_1 є договір оренди земельної ділянки від 27.09.2013 (ОСОБА_6).

В матеріалах справи міститься копія договору оренди земельної ділянки від 01.07.2013, укладеного між Долинською міською радою та підприємцем ОСОБА_6, згідно якого в оренду передано земельну ділянку загальною площею 0,0500 га, кадастровий номер НОМЕР_1, для будівництва та обслуговування магазину за адресою: Івано-Франківська область, місто Долина, вулиця Довбуша, 6/6 (а.с.119-120).

Додатковою угодою №1 до договору оренди земельної ділянки від 01.07.2013, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 184098726220, кадастровий номер: 2622010100:01:017:0630, від 29.07.2014 змінено цільове призначення земельної ділянки з для будівництва та обслуговування магазину на для будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими магазинами (а.с.124).

Відомості про вищевказане право оренди земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №25146453 від 05.08.2014 (а.с.125).

Згідно договору суборенди земельної ділянки від 24.02.2016, укладеного між ОСОБА_6 та Товариством з обмеженою відповідальністю Влад-Плюс , земельну ділянку площею 0,0500 га, кадастровий номер НОМЕР_1 передано в суборенду Товариству з обмеженою відповідальністю Влад-Плюс за функціональним призначенням: для будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими магазинами та офісним приміщенням на сумісних суборендованих земельних ділянках, згідно рішення №503 виконавчого комітету Долинської міської ради від 25.09.2008 та отриманого Малим підприємством Влад дозволу на виконання будівельних робіт, виданого Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю України в Івано-Франківській області від 05.11.2010 №817 (а.с.128-131).

Відповідно до рішення Долинської міської ради від 27.03.2014 №1515-45/2014 Про розгляд клопотання підприємця ОСОБА_6. , надано згоду ОСОБА_6 на передачу земельної ділянки площею 0,0500 га в АДРЕСА_1 в суборенду Малому підприємству Влад для будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими магазинами (а.с.142).

25.02.2016 Мале підприємство Влад та Товариство з обмеженою відповідальністю Влад-Плюс уклали договір №1 про спільне будівництво багатоквартирного житлового будинку в м. Долина на вул. Довбуша, відповідно до якого позивач та Товариство з обмеженою відповідальністю Влад-Плюс домовились про спільне будівництво без створення юридичної особи для завершення будівництва семиповерхового 4-х секційного житлового будинку (блок-секції №1, №2) з вбудовано-прибудованими магазинами з влаштуванням 8-го поверху і підвалу по вул. Довбуша в м. Долина, на суміжних земельних ділянках, які розташовані за адресою: м. Долина, вул. Довбуша, Івано-Франківської області (а.с.132-134).

Згідно рішення Долинської міської ради від 06.04.2016 №217-6/2016 Про розгляд клопотання Малого підприємства Влад , надано згоду позивачу на передачу земельної ділянки площею 0,0500 га в м. Долина по вул. Довбуша, 6/5 в суборенду Товариству з обмеженою відповідальністю Влад-Плюс , для будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими магазинами, в межах існуючого договору (а.с.141).

Відомості про дану земельну ділянку, кадастровий номер НОМЕР_1, та речові права на неї підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна №53963737 від 25.02.2016 (а.с.135-136), а також витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-2602813742017 від 21.09.2017 (а.с.137-139).

Також, як зазначалось судом вище, пунктом 2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, передбачено перелік обов'язкових документів, що необхідні для отримання містобудівних умов та обмежень та додаються до заяви замовником. В матеріалах справи міститься копія заяви Малого підприємства Влад від 05.09.2013 №44/13, в якій позивач просить міського голову міста Долина про надання містобудівних умов та обмежень для будівництва семиповерхового 4-ох секційного житлового будинку (блок-секції №1, №2) з вбудовано-прибудованими магазинами на вул. Довбуша в м. Долині з влаштуванням 8 поверху і підвалу (а.с.29). В додатках до даної заяви вказано, зокрема, договір оренди земельної ділянки.

Окрім цього, Долинська міська рада листом від 11.09.2017 №09/1024 повідомила позивача про направлення в Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Івано-Франківській області листа про те, що у Відділі містобудування та архітектури Долинської міської ради є копії заяв разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, на підставі яких були видані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 05.11.2013 №90 на об'єкт Семиповерховий 4-ох секційний житловий будинок (блок-секція №1, №2) з вбудовано-прибудованими магазинами з влаштуванням 8-го поверху і підвалу по вул. Довбуша в м. Долина (а.с.78).

Таким чином, документи про право користування земельною ділянкою кадастровий номер НОМЕР_1, були наявні у Відділі містобудування та архітектури Долинської міської ради під час здійснення позапланової перевірки відповідачем, що підтверджується вищевказаними копіями заяви Малого підприємства Влад від 05.09.2013 №44/13 про надання містобудівних умов та обмежень та листа Долинська міська рада від 11.09.2017 №09/1024 про наявність у Відділі містобудування та архітектури Долинської міської ради відповідних документів, передбачених пунктом 2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст. З огляду на наведене, відповідач безпідставно зазначив в рішенні від 29.06.2017 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни 13.10.2014) №90 порушення про відсутність документа про право власності чи користування Малим підприємством Влад земельною ділянкою за кадастровим номером НОМЕР_1, оскільки таке порушення не відповідає дійсності.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

За таких обставин, оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що рішення "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни 13.10.2014) №90" від 29.06.2017 прийняте відповідачем без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області на користь Малого підприємства "Влад" сплачений судовий збір у розмірі 1600,00 грн.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.11.2013 (внесено зміни 13.10.2014) №90" від 29.06.2017.

Стягнути з Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області (код 37471912) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Малого підприємства "Влад" (код 22177331) сплачений судовий збір в розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) гривень.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили в порядку та строки встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Григорук О.Б.

Постанова складена в повному обсязі 25.10.2017.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.10.2017
Оприлюднено27.10.2017
Номер документу69760125
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/1221/17

Постанова від 04.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 02.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Постанова від 13.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 12.02.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 05.02.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні