Рішення
від 26.11.2009 по справі 18/91-1697
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" листопада 2009 р. Справа № 18/91-1697

Господарський суд Терноп ільської області

у складі

Розглянув матеріали справ и:

за позовом Відкритого акціонерного товариства «Аг ропромтехніка» м. Бучач, вул. Г . Шухевича, 55, Бучацький район Т ернопільська область

до відповідача 1 Товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Озон ЛХЗ»м. Бучач, вул . Г. Шухевича, 55, Бучацький район Тернопільська область

відповідача 2 Бучацьк ої районної державної адміні страції м. Бучач, майдан Вол і, 1, Бучацький район Тернопі льська область

відповідача 3 Підзамо чківської сільської ради с. П ідзамочок Бучацький район Те рнопільська область

про скасування розпо ряджень Бучацької районної д ержавної адміністрації; визн ання недійсним договору орен ди земельної ділянки.

За участю представників ст орін:

позивача: Оринник О.М. - директор; Максимович В.В ., довіреність № 3 від 24.09.2009 р.

відповідача 1: Марти нюк С.М. - директор; Прімє рова Н.Г., довіреність від 20.10. 2009 р.

відповідача 2: Шкільна І.В. - начальник юридичног о відділу, довіреність №02-5 від 25.11.2009 р.

відповідача 3: Дячишин Г.Б., довіреність № 31 від 14.08.2009 р .

В судовому засіданні учасн икам судового процесу роз' я снено їх процесуальні права та обов' язки, передбачені с таттями 20, 22, 81-1 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни.

Технічна фіксація судовог о процесу не здійснюється.

Суть справи: Відк рите акціонерне товариство « Агропромтехніка» звернувся до господарського суду Терн опільської області з позовом до відповідачів - товарист ва з обмеженою відповідальні стю «Озон ЛХЗ»та Бучацької р айонної державної адміністр ації, Підзамочківської сільс ької ради про:

- скасування розпо рядження Бучацької районної державної адміністрації від 30.03.2004 р. №137 «Про надання дозволу на збір матеріалів попередн ього погодження місця розташ ування ринку торгівлі непрод овольчими товарами»;

- скасування розпо рядження Бучацької районної державної адміністрації від 03.08.2004 р. №321 «Про затвердження ма теріалів попереднього погод ження місця розташування зем ельних ділянок»;

- скасування розпо рядження Бучацької районної державної адміністрації від 29.11.2005 р. №622 «Про затвердження пр оекту землеустрою щодо відве дення земельної ділянки в ор енду терміном на 49 років ТзОВ «Озон ЛХЗ»;

- визнання недійсн им договору оренди землі укл аденого між товариством з об меженою відповідальністю «О зон ЛХЗ»та Підзамочківською сільською радою від 28.02.2006 р.

В обґрунтування своїх позо вних вимог позивач зазначає, що на підставі розпорядженн я Бучацької районної державн ої адміністрації від 29.11.2005 р. №622 «Про затвердження проекту зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки в оренду тер міном на 49 років ТзОВ «Озон ЛХ З», якому передували розпоря дження Бучацької районної де ржавної адміністрації від 30.03 .2004 р. №137 «Про надання дозволу на збір матеріалів попередньог о погодження місця розташува ння ринку торгівлі непродово льчими товарами»та розпоряд ження Бучацької районної дер жавної адміністрації від 03.08.200 4 р. №321 «Про затвердження матер іалів попереднього погоджен ня місця розташування земель них ділянок», відповідачу 28.02.20 06 р., шляхом укладення з Підзам очківською сільською радою д оговору оренди, землі надано в строкове платне користува ння земельну ділянку несільс ькогосподарського призначе ння - заасфальтовану площад ку на території Підзамочківс ької сільської ради, за межам и населеного пункту. При цьом у, вказана земельна ділянка н е вилучена з користування ві дкритого акціонерного товар иства «Агропромтехніка», ріш ення про її вилучення власни ком не приймалося, а також від сутньою була згода попереднь ого землекористувача - відк ритого акціонерного товарис тва «Агропромтехніка»на її в илучення. В зв' язку з цим, пос илаючись на ст. 152 Земельного к одексу України, вважає, що мал о місце порушення прав земле користувача, а саме - право к ористування земельною ділян кою.

Відповідач 1 проти задоволе ння позовних вимог заперечив із зазначенням наступних мо тивів їх відхилення. Згідно д оговору купівлі - продажу ко лективного майна № 18 від 28.12.2002 р. відкрите акціонерне товарис тво «Агропромтехніка»прода ло товариству з обмеженою ві дповідальністю «Озон ЛХЗ»пл ощадку розміром 20 т. м2, яка знах одиться в м. Бучач вул. Чортків ська, 55 на земельній території відкритого акціонерного тов ариства «Агропромтехніка», з агальною площею 2га (п. 1.2. догов ору). Відповідно ст. 377 Цивільно го кодексу України та 120 Земел ьного кодексу України до тов ариства з обмеженою відповід альністю «Озон ЛХЗ»переходи ть право власності на земель ну ділянку на якій розміщена дана площадка. Згідно рішенн я сесії Підзамочківської сіл ьської ради № 26 від 18.09.2002 р. «Про н адання згоди на надання земе льних ділянок»надано згоду н а вилучення земельної ділянк и площею 2 га /забудованої земл і/ у Бучацького відкритого ак ціонерного товариства «Агро промтехніка», в зв' язку з ти м, що в них немає виробничої не обхідності. Відносно відсутн ості факту вилучення спірної земельної ділянки з користу вання у землекористувача, за значає, що оскільки державни й акт на право постійного кор истування землею знаходитьс я у відкритого акціонерного товариства «Агропромтехнік а», то внесення змін до нього п овинні виконуватися з ініціа тиви останнього. Підтверджен ням факту добровільної відмо ви від земельної ділянки є пл ан відведення земельної діля нки на якому міститься підпи с скріплений печаткою відкри того акціонерного товариств а «Агропромтехніка». Згідно поданої 26.11.2009 р. заяви просить з астосувати строк позовної да вності в три роки, оскільки з м оменту укладення договору ор енди до подання даного позов у пройшло три роки і п' ять мі сяців.

Відповідач 2 проти задоволе ння позовних вимог заперечив , поряд з іншим вказавши навед ене відповідачем 1, зокрема, що до товариства з обмеженою ві дповідальністю «Озон ЛХЗ»пе рейшло право власності на зе мельну ділянку на якій розмі щена площадка продана згідно договору купівлі - продажу колективного майна № 18 від 28.12.200 2 р. Також, вказує, що на момент п рийняття оскаржених розпоря джень відкрите акціонерне то вариство «Агропромтехніка» припинило свою діяльність, я к юридична особа, а ст. 141 Земель ного кодексу України встанов лює однією з підстав припине ння права користування земел ьною ділянкою - припинення д іяльності релігійних органі зацій, державних чи комуналь них підприємств, установ та о рганізацій.

Відповідач 3 проти задоволе ння позовних вимог заперечив . У поданому 26.11.2009 р. запереченні зсилаючись на ст. 120 Земельног о кодексу України вказав про правомірний перехід права в ласності на спірну земельну ділянку до відповідача 1 так я к відповідно до договору куп івлі - продажу колективного майна від 28.12.2002 р. укладеного мі ж Бучацьким ВАТ «Агропромтех ніка»(продавець) та ТОВ «Озон ЛХЗ»(покупець), покупцю було п ередано у власність майнову площадку розміром 20 т. м2 , яка з находиться в м. Бучач, вул. Чор тківська, 55 на земельній терит орії ВАТ «Агропромтехніка», загальною площею 2 га. Оскарже ні розпорядження вважає таки ми, що прийняті компетентним органом та в межах визначени х Законом повноважень, зокре ма ст. 21 Закону України «Про мі сцеві державні адміністраці ї», п. 12 Перехідних положень Зе мельного кодексу України.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін, з' ясува вши фактичні обставини справ и, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, оцінив ши наявні в матеріалах справ и та додатково подані учасни ками судового процесу докази , які мають значення для об' є ктивного розгляду справи, су д дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задово лення частково, з огляду на на ступне.

Згідно ст. 1 Господарського процесуального кодексу Укра їни право на звернення до гос подарського суду за захисто м своїх порушених, оспорюван их прав і охоронюваних закон ом інтересів мають підприємс тва, установи, організації, ін ші юридичні особи (у тому числ і іноземні), громадяни, які зді йснюють підприємницьку діял ьність і в установленому пор ядку набули статусу суб' єк та підприємницької діяльнос ті. Господарські суди розгля дають справи у спорах, що вини кають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, о скільки земля є об'єктом циві льних прав і обов'язків і вико ристовується в господарські й діяльності на підставі цив ільно-правових угод. До таких справ слід відносити справи , пов'язані із захистом права в ласності або користування зе млею, в яких, захищаючи свої ци вільні права і охоронювані з аконом інтереси, беруть учас ть суб'єкти господарської ді яльності.

Пунктом 2 статті 20 Господарс ького кодексу України встано влено, що кожний суб' єкт гос подарювання та споживач має право на захист своїх прав і з аконних інтересів. Права та з аконні інтереси зазначених с уб' єктів захищаються, зокре ма, шляхом визнання повністю або частково недійсними акт ів органів державної влади т а органів місцевого самовряд ування, актів інших суб' єкт ів, що суперечать законодавс тву, ущемляють права та закон ні інтереси суб' єкта господ арювання або споживачів.

Порушені права землекорис тувачів підлягають захисту с пособами, передбаченими стат тею 152 Земельного кодексу Укра їни, з обов'язковим дотриманн ям норм чинного законодавств а.

Відповідно до ч. 1 ст. 118 Консти туції України, місцеві держа вні адміністрації здійснюют ь виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Сев астополі. Статус та повноваж ення місцевих державних адмі ністрацій визначаються наса мперед ст. 118 Конституції Укра їни, а також Законом України « Про місцеві державні адмініс трації».

Місцева державна адмініст рація є місцевим органом вик онавчої влади. Місцева держа вна адміністрація в межах св оїх повноважень здійснює вик онавчу владу на території ві дповідної адміністративно-т ериторіальної одиниці, а так ож реалізує повноваження, де леговані їй відповідною радо ю (Закон України «Про місцеві державні адміністрації»ст. 1).

Повноваження місцевих дер жавних адміністрації у галуз і земельних відносин встанов лені зокрема і ст. 17 Земельног о кодексу України.

В силу частини другої статт і 116 Земельного кодексу Україн и набуття права на землю гром адянами та юридичними особам и здійснюється шляхом переда чі земельних ділянок у власн ість або надання їх у користу вання.

Згідно листа Бучацького то вариства з обмеженою відпові дальністю «Озон ЛХЗ»№ 3 від 24.01. 2004 р. адресованого сільському голові с. Підзамочок, відпові дач 1 просив надання дозволу н а підготовку матеріалів пого дження місця розташування ри нку по торгівлі непродовольч ими товарами, орієнтовною пл ощею 1,800 га за адресою м. Бучач, в ул. Чортківська, 55 на територі ї Підзамочківської сільсько ї ради (за межами населеного п ункту).

Рішенням сесії Підзамочкі вської сільської ради від 24.02.20 04 р. № 151 «Про надання згоди на ви бір земельних ділянок»дано з году на вибір земельної діля нки Бучацькому товариству з обмеженою відповідальністю «Озон ЛХЗ»орієнтовною площе ю 1,800 га для влаштування ринку п о торгівлі товарами промисло вої групи та вирішено просит и Бучацьку райдержадміністр ацію надати дозвіл Бучацьком у товариству з обмеженою від повідальністю «Озон ЛХЗ»на в ибір земельної ділянки орієн товною площею 1,800 га для влашту вання ринку по торгівлі това рами промислової групи за ад ресою м. Бучач на території Пі дзамочківської сільської ра ди (за межами населеного пунк ту).

Вибір земельних ділянок дл я розміщення об'єктів провод иться юридичними особами, за цікавленими у їх відведенні. Органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядув ання зобов'язані в порядку, ви значеному законодавством Ук раїни, надавати інформацію ю ридичним особам, зацікавлени м у відведенні земельних діл янок, щодо можливих варіанті в розміщення об'єктів відпов ідно до затвердженої містобу дівної документації та докум ентації із землеустрою. Поря док вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів вста новлюється Кабінетом Мініст рів України (Земельний кодек с України, ч. 2 ст. 151 в редакції 18.03 .2004 р.).

30.03.2004 р. розпорядженням голов и Бучацької районної державн ої адміністрації № 137 «Про над ання дозволу на збір матеріа лів попереднього погодження місця розташування ринку то ргівлі непродовольчими това рами»було надано товариству з обмеженою відповідальніст ю «Озон ЛХЗ»дозвіл на збір ма теріалів попереднього погод ження місця розташування рин ку по торгівлі непродовольчи ми товарами, орієнтовною пло щею 1,8 га, за рахунок земель від критого акціонерного товари ства «Агропромтехніка»(земл і громадського призначення, графа 43, форма 6-ЗЕМ) розташован их на території Підзамочківс ької сільської ради (за межам и населених пунктів), за юриди чною адресою м. Бучач, вул. Чор тківська, 55 та приступити до в икористання земельної ділян ки до встановлення її меж у на турі (на місцевості) та одержа ння документу, що посвідчує п раво на неї, та його державної реєстрації заборонено.

23.03.2004 р. створеною комісією ск ладено та підписано акт вибо ру земельної ділянки під вла штування ринку по торгівлі т оварами непродовольчої груп и на території ВАТ «Агропром техніка»в м. Бучач, вул. Чорткі вська, 55. Даний акт складений т а підписаний із скріпленням підписів відтисками печаток , створеною комісією.

Пунктом 7 Порядку вибору зем ельних ділянок для розміщенн я об'єктів, який затверджений Постановою Кабінету Міністр ів України від 31.03.2004 р. № 427, тобто в же після прийняття даного ро зпорядження, встановлено, що акт вибору земельних діляно к для розміщення об'єктів під писується головою і членами комісії, скріплюється печатк ами і разом з матеріалами, що в икористовувалися під час йог о складання, передається юри дичній особі, для подання до с ільської, селищної, міської р ади, районної, Київської чи Се вастопольської міської держ адміністрації з метою прийня ття відповідного рішення.

Надання дозволу на збір мат еріалів попереднього погодж ення місця розташування ринк у торгівлі непродовольчими т оварами не є порушенням прав а постійного користування зе мельною ділянкою землекорис тувача, так як ним є право воло діння і користування земельн ою ділянкою, яка перебуває у д ержавній або комунальній вла сності, без встановлення стр оку (Земельний кодекс Україн и ст. 92).

Тобто, право постійного кор истування земельними ділянк ами є специфічним речовим пр авом. Воно характеризується обмеженим суб' єктно - об' єктним складом: об'єктом прав а власності можуть бути лише земельні ділянки державної або комунальної власності; с уб'єктами можуть бути лише юр идичні особи, визначені ч. 2 ці єї статті.

Розглянувши матеріали поп ереднього погодження місця р озташування земельної ділян ки ТОВ «Озон ЛХЗ»для влаштув ання ринку по торгівлі товар ами промислової групи, площе ю 2 га на території Підзамочкі вської сільської ради 03.08.2004 р. р озпорядженням голови Бучаць кої районної державної адмін істрації № 321 «Про затвердженн я матеріалів попереднього по годження місця розташування земельних ділянок»було затв ерджено матеріали попереднь ого погодження місця розташу вання земельної ділянки ТОВ «Озон ЛХЗ»для розташування р инку по торгівлі товарами пр омислової групи 1,8 га на терит орії Підзамочківської сільс ької ради згідно з якими земе льна ділянка пропонується до передачі в оренду терміном н а 49 років, а також дано дозвіл н а виготовлення проекту відве дення земельної ділянки.

Зазначеною земельною діля нкою володіло і користувалос я ВАТ «Агропромтехніка»на пі дставі державного акту на пр аво постійного користування зареєстрованого в книзі зап исів державних актів на прав і постійного користування зе млею за № 6, що також зазначено у висновку Бучацького район ного відділу земельних ресур сів (акт та висновок в матеріа лах справи).

Передача в оренду земельни х ділянок громадянам і юриди чним особам із зміною їх ціль ового призначення та із земе ль запасу під забудову здійс нюється за проектами відведе ння в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього кодексу (Зе мельний кодекс України ч. 3 ст. 124 в редакції на 12.05.2004 р.).

Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок складаються у разі надання, п ередачі, вилучення (викупу), ві дчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів з емлеустрою щодо відведення з емельних ділянок встановлює ться Кабінетом Міністрів Укр аїни (ст. 50 Закону України «Про землеустрій»).

У випадку погодження проек ту відведення земельної діля нки він підлягає державній е кспертизі, яка проводиться о рганом земельних ресурсів ві дповідно до законодавства. Л ише після одержання позитив ного висновку державної експ ертизи проект відведення зем ельної ділянки розглядаєтьс я сільською, селищною, місько ю радою, районною, Київською т а Севастопольською міською д ержадміністрацією, затвердж ується ними або в установлен ому порядку подається до інш их органів, до повноважень як их належить надання у корист ування або передача у власні сть земельних ділянок (п. п. 10, 11 П останова КМ, КМ України, від 26.05 .2004, № 677 «Про затвердження Поряд ку розроблення проектів земл еустрою щодо відведення земе льних ділянок»).

Відтак, розпорядження голо ви Бучацької районної держав ної адміністрації № 321 «Про за твердження матеріалів попер еднього погодження місця роз ташування земельних ділянок » не порушує права землекори стувача.

29.11.2005 р. розпорядженням Бучац ької районної державної адмі ністрації №622 «Про затверджен ня проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянк и в оренду терміном на 49 років ТзОВ «Озон ЛХЗ»затверджено проект землеустрою щодо відв едення земельної ділянки пло щею 1,8 га в оренду терміном на 49 років для влаштування ринку по торгівлі товарами промис лової групи (комерційного ви користання гр. 42 Ф-6 ЗЕМ) ТОВ «Оз он ЛХЗ»за рахунок земель зап асу Підзамочківської сільсь кої ради (за межами населеног о пункту); приступати до викор истання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання док ументу, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації заборонено; делегованого по вноваження по укладенню дого вору оренди земельної ділянк и виконкому Підзамочківсько ї сільської ради.

Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок складаються у разі надання, п ередачі, вилучення (викупу), ві дчуження земельних ділянок П орядок складання проектів зе млеустрою щодо відведення зе мельних ділянок встановлюєт ься Кабінетом Міністрів Укра їни (Закон України «Про земле устрій»ст. 50 в редакції на 22.05.2003 р .).

Проект відведення земельн ої ділянки розробляється на підставі: рішення сільської, селищної, міської ради, район ної, Київської або Севастопо льської міської держадмініс трації, до повноважень яких н алежить надання у користуван ня або передача у власність з емельних ділянок; укладених договорів між землевласника ми і землекористувачами та р озробником проекту відведен ня земельної ділянки. Розроб ником проекту відведення зем ельної ділянки є фізична або юридична особа, яка має ліцен зію на проведення робіт із зе млеустрою відповідно до зако ну (далі - виконавець) (Постано ва КМ, КМ України, від 26.05.2004, № 677 «П ро затвердження Порядку розр облення проектів землеустро ю щодо відведення земельних ділянок»).

23.08.2004 р. між суб' єктом підпри ємницької діяльності - фізи чною особою ОСОБА_7 як вик онавцем та ТОВ «Озон ЛХЗ»як з амовником укладено договір н а виконання комплексу робіт по розробці технічної докуме нтації, що посвідчує право на земельну ділянку. За цим дого вором замовник доручає, а вик онавець приймає на себе вико нання робіт по об' єкту: Розр обка проекту землеустрою щод о відведення земельної ділян ки для обслуговування ринку по торгівлі непродовольчими товарами за адресою: Підзамо чська с/рада Бучацького райо ну: а) комплексні інженерно - геодезичні вишукування в мас штабі 1:500 (площа зйомки - 1,80 га); б ) розробка проекту землеустр ою щодо відведення земельної ділянки (п. 1.1. договору).

Проект відведення земельн ої ділянки виконавець погодж ує із землевласником або зем лекористувачем, органом земе льних ресурсів, природоохоро нним органом, санітарно-епід еміологічною службою, органо м містобудування і архітекту ри та охорони культурної спа дщини (п. 9 Постанова КМ, КМ Укра їни, від 26.05.2004, № 677 «Про затвердже ння Порядку розроблення прое ктів землеустрою щодо відвед ення земельних ділянок»).

Виготовлений проект був по годжений, про що також зазнач ено у висновку державної екс пертизи землевпорядної доку ментації від 30.11.2004 р. № 120.

У цьому ж висновку вказано, що проект землеустрою підгот овлений згідно вимогам чинно го законодавства, в основном у відповідає встановленим ст андартам, нормам і правилам, о цінюється позитивно за умови виправлення зауважень (пого джується).

Після одержання даного вис новку державної експертизи п роект відведення земельної д ілянки розглянуто районною д ержадміністрацією та затвер джено його (розпорядження Бу чацької районної державної а дміністрації від 29.11.2005 р. № 622).

Виправлення зауважень не з дійснено.

Таким чином, 29.11.2005 р. ТОВ «Озон ЛХЗ»фактично надано у корист ування земельну ділянку, що п еребувала у постійному корис туванні ВАТ «Агропромтехнік а», а саме - передано її в орен ду із делегуванням повноваже нь по укладенню договору оре нди виконкому Пілзамочківсь кої сільської ради. При цьому , у відповідності ч. 3 ст. 125 Земел ьного кодексу України (22.09.2005 р.) п . 2 даного розпорядження встан овлено, що приступати до вико ристання земельної ділянки д о встановлення її меж у натур і (на місцевості), одержання до кументу, що посвідчує право н а неї, та державної реєстраці ї заборонено.

Втім, надання у користуванн я земельної ділянки, що переб уває у власності або у корист уванні, провадиться лише піс ля вилучення (викупу) її в поря дку, передбаченому цим Кодек сом (Земельний кодекс Україн и ч. 5 ст. 116 станом на 22.09.2005 р.).

Земельні ділянки, надані у п остійне користування із земе ль державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потр еб за рішенням органів держа вної влади та органів місцев ого самоврядування. Вилученн я земельних ділянок провадит ься за згодою землекористува чів на підставі рішень Кабін ету Міністрів України, Ради м іністрів Автономної Республ іки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, се лищних, міських рад відповід но до їх повноважень (Земельн ий кодекс України ч. 1, 2, ст. 149 ста ном 22.09.2005 р.).

Рішення про вилучення вище зазначеної земельної ділянк и не приймалося, що не запереч ено сторонами.

Додане відповідачем 1 рішен ня Підзамочківської сільськ ої ради «Про надання згоди на надання земельної ділянки»№ 26 від 18.09.2002 р. не є рішенням про ви лучення земельної ділянки з постійного користування ВАТ «Агропромтехніка». Так, пунк том 3 цього рішення вирішено п росити Бучацьку райдержадмі ністрацію вилучити у Бучацьк ого ВАТ «Агропромтехніка»2,0 г а землі /землі забудовані/ та н адати їх в оренду Бучацькому ТОВ «Озон ЛХЗ»створення рин ку по торгівлі товарами пром ислової групи.

Разом з тим, відповідач 1 акц ентує увагу, що лист № 117 від 11.06.200 3 р. ВАТ «Агропромтехніка»адр есований сільському голові с . Підзамочок є згодою землеко ристувача на вилучення земел ьної ділянки. Згідно цього ли ста ВАТ «Агропромтехніка»пр осить вилучити земельну діля нку площею 1,800 га (площадка для стоянки автомобілів) згідно договору № 18 купівлі - продаж у колективного майна від 28.12.2002 р . У визначенні п. а ч. 1 ст. 141 Земел ьного кодексу України (05.06.2003 р.) д обровільна відмова від права користування земельною діля нкою є підставою для припине ння права постійного користу вання земельною ділянкою. Пр и цьому, власник земельної ді лянки на підставі заяви земл екористувача приймає рішенн я про припинення права корис тування земельною ділянкою, про що повідомляє органи дер жавної реєстрації. До матері алів справи долучає рішення Підзамочківської сільської ради «Про надання згоди на на дання земельної ділянки»№ 26 в ід 18.09.2002 р., згідно якого рішення про припинення права корист ування земельною ділянкою не приймалося. Безпосередньо п озивачем та відповідачами не подано такого рішення в обґр унтування позовних вимог чи відповідно заперечень проти позову.

Від ВАТ «Агропромтехніки» лист № 117 від 11.06.2003 р. підписано го ловою правління С.О. Гуляк .

28.05.2003 р. згідно постанови госп одарського суду Тернопільсь кої області у справі № 10/Б-144 від крите акціонерне товариство «Агропромтехніка», м. Бучач, в ул. Чортківська, 1 Тернопільсь кої області, ідентифікаційни й код 04541782 визнано банкрутом, пр ипинено повноваження органі в управління банкрута та вла сників його майна щодо управ ління банкрутом та розпорядж ення його майном, а також приз начено ліквідатора банкрута Дідича В.Є., на якого покла дено обов' язки, передбачені ст. 25 Закону України «Про відн овлення платоспроможності б оржника або визнання його ба нкрутом». Так, статтею 25 Закон у України «Про відновлення п латоспроможності боржника а бо визнання його банкрутом» встановлено повноваження лі квідатора та членів ліквідац ійної комісії. Зокрема, встан овлено, що ліквідатор викону є функції з управління та роз порядження майном банкрута т а з дня призначення ліквідат ора до нього переходять прав а керівника (органів управлі ння) юридичної особи - банкр ута.

На підставі зазначеного не підтверджено повноважень го лови правління С.О. Гуляк щодо права підписання цього листа.

Щодо заперечень відповіда ча 2 відносно припинення юрид ичної особи - ВАТ «Агропромт ехніка»на момент прийняття о скаржених розпоряджень, в зв ' язку з ліквідацією у справ і про визнання банкрутом, а ві дтак згідно ст. 141 Земельного к одексу України мало місце пр ипинення права користування земельною ділянкою, суд зазн ачає, що ним не враховано прип исів частин 1,2 ст. 33, чистин 8,9 ст. 3 9 Закону України № 755-IV «Про держ авну реєстрацію юридичних ос іб та фізичних осіб - підпри ємців», ч. 3 ст. 32 Закону України «Про відновлення платоспром ожності боржника або визнанн я його банкрутом», прийнятої 19.09.2006 р. господарським судом Те рнопільської області ухвали якою ВАТ «Агропромтехніка»в изнано вільним від боргів та припинено провадження у спр аві № 10/Б-144.

Згідно державного акту на п раво постійного користуванн я землею виданого ВАТ «Агроп ромтехніка»земля була надан а у постійне користування дл я виробничих потреб.

Згідно п. 1 даного розпорядж ення затверджено проект земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки площею 1,8 га в ор енду терміном на 49 років для в лаштування ринку по торгівлі товарами промислової групи (комерційного використання г р. 42 Ф-6 ЗЕМ) ТОВ «Озон ЛХЗ»за рах унок земель запасу Підзамочк івської сільської ради (за ме жами населеного пункту).

В подальшому при укладенні договору оренди (п. 15) вказано, що земельна ділянка передаєт ься в оренду для використанн я в комерційних цілях для вла штування ринку по торгівлі т оварами промислової групи.

Зміна цільового призначен ня земель провадиться органа ми виконавчої влади або орга нами місцевого самоврядуван ня, які приймають рішення про передачу цих земель у власні сть або надання у користуван ня, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеу строю або приймають рішення про створення об'єктів приро доохоронного та історико-кул ьтурного призначення (Земель ний кодекс України ч. 2 ст. 20 в ре дакції 22.09.2005 р.). Порушення поряд ку встановлення та зміни ціл ьового призначення земель є підставою для: а) визнання нед ійсними рішень органів держа вної влади та органів місцев ого самоврядування про надан ня (передачу) земельних ділян ок громадянам та юридичним о собам; б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок .

Рішення про зміну цільовог о призначення даної земельно ї ділянки не було прийнято.

28.02.2006 р. а підставі розпорядже ння голови Бучацької райдерж адміністрації від 29.11.2005 № 622 між П ідзамочківською сільською р адою Бучацького району Терно пільської області, в особі сі льського голови Слюсарчук а Павла Павловича (орендода вець) та ТОВ «Озон ЛХЗ»в особі директора Крушельницьког о Володимира Теодозійовича (орендар) було укладено догов ір оренди землі за яким оренд одавець надає, а орендар прий має в строкове платне корист ування земельну ділянку несі льськогосподарського призн ачення - заасфальтовану пло щадку на території Підзамочк івської сільської ради, за ме жами населеного пункту (п. 1 до говору).

Площа переданої земельної ділянки становить 1,8 га (п. 2 дог овору).

Договір укладено на термін 49 років з дня державної реєст рації договору (п. 8 договору).

Передача земельної ділянк и орендарю здійснюється у ти жневий строк після державної реєстрації цього договору (п . 20 договору).

Даний договір був зареєстр ований у книзі записів реєст рації договорів оренди земел ьних ділянок за № 040664600390 від 07.03.2006 р . по Бучацькому районі.

Відповідно до ст. ст. 1, 2 Закон у України «Про оренду землі» (в редакції на 20.12.2005 р.) оренда зем лі - це засноване на договор і строкове платне володіння і користування земельною діл янкою, необхідною орендареві для проведення підприємниць кої та інших видів діяльност і. Відносини пов' язані з оре ндою землі, регулюються Земе льним кодексом України, Циві льним кодексом України, Зако ном України «Про оренду земл і», законами України, іншими н ормативно - правовими актам и, прийнятими відповідно до н их, а також договором оренди з емлі.

Договір оренди землі - це д оговір, за яким орендодавець зобов' язаний за плату пере дати орендареві земельну діл янку у володіння користуванн я на певний строк, а орендар зо бов' язаний використовуват и земельну ділянку відповідн о до умов договору та вимог зе мельного законодавства (Зако н України «Про оренду землі» ст. 13 в редакції на 20.12.2005 р.).

Таким чином, враховуючи не в илучення земельної ділянки з постійного користування (во лодіння і користування земел ьною ділянкою) її надано в оре нду (строкове платне володін ня і користування земельною ділянкою), і як наслідок позив ач стверджує про те, що він явл яється належним землекорист увачем цієї земельної ділянк и, що підтверджується держав ним актом на право постійног о користування землею та пор ушення його прав як землекор истувача. В свою чергу відпов ідач 1 стверджує, що він правом ірно набув право строкового платного володіння і користу вання земельною ділянкою на умовах договору оренди землі .

Відповідач 1 фактично прист упив до використання земельн ої ділянки, що не заперчуєтьс я ним, зокрема орендував її дл я використання в комерційних цілях, для влаштування ринку по торгівлі товарами промис лової групи, а також сплачува в орендну плату. Періоди спла ти відповідачем 1 та розмір ор ендної плати відображено у д овідці Бучацької МДПІ № 28 від 24.09.2009 р. Також, згідно розпорядж ення голови Бучацької районн ої державної адміністрації № 446 від 27.07.2007 р. затверджено держа вну приймальну комісію від 11.0 7.2007 р. про прийняття в експлуат ацію закінченого І-ї черги бу дівництва ринку по торгівлі промисловими товарами по вул . Ген. Шухевича в м. Бучачі. При ц ьому, державного акту на прав о постійного користування ТО В «Озон ЛХЗ»не отримано.

Пунктами 1.13, 1.14 Інструкції «Пр о затвердження Інструкції пр о порядок складання, видачі, р еєстрації і зберігання держа вних актів на право власност і на земельну ділянку і право постійного користування зем ельною ділянкою та договорів оренди землі»(затверджена н аказом Держкомзему 04.05.1999 р. № 43, в редакції на 29.12.2003 р.) встановлен о, що складання державного ак та на право власності на земе льну ділянку та на право пост ійного користування земельн ою ділянкою при передачі зем ельної ділянки, що була раніш е надана громадянам, підприє мствам, установам, організац іям і об'єднанням громадян вс іх видів, у постійне користув ання або при переоформленні правоустановних документів на ці земельні ділянки, прово диться після відновлення меж земельної ділянки в натурі (н а місцевості) та закріплення їх довгостроковими межовими знаками встановленого зразк а за затвердженою в установл еному порядку відповідною те хнічною документацією. Довго строкові межові знаки переда ються на зберігання власнику або користувачу земельної д ілянки, про що складається ві дповідний акт. Акт складаєть ся у трьох примірниках, підпи сується власником або корист увачем земельної ділянки, ви конавцем робіт і представник ом районного (міського) відді лу (управління) земельних рес урсів Держкомзему України. О дин примірник додається до т ехнічної документації зі скл адання відповідного державн ого акта, другий - передаєть ся виконавцю робіт, третій - видається разом з державним актом на землю власнику або к ористувачу земельної ділянк и. Власник або користувач зем ельної ділянки попереджаєть ся про відповідальність за п орушення чи знищення вказани х знаків.

Втім, ці положення можуть бу ти застосовані при умові, що з емельна ділянка була раніше надана громадянам, підприємс твам, установам, організація м і об'єднанням громадян всіх видів, у постійне користуван ня, однак як зазначено вище сп ірна земельна ділянка не вил учалася із користування ВАТ «Агропромтехніка».

Необґрунтованими є запере чення відповідача 1 проти поз ову в частині того, що оскільк и державний акт на право пост ійного користування землею з находиться у ВАТ «Агропромте хніка», то внесення змін до нь ого повинні виконуватися з і ніціативи останнього, оскіль ки останні зроблені без врах ування вищезазначеного, на о снові припущень та із посила нням на нормативно - правови й акт, який втратив чинність з гідно з наказом Державного к омітету по земельних ресурса х від 04.05.1999 р. № 43.

Як вбачається із державног о акту на право постійного ко ристування землею зміни до н ього не вносилися. Відсутнім и є відомості у Державного пі дприємства «Центр державног о земельного кадастру» про в несення до нього будь - яких змін, що підтверджується лис том від 06.11.2009 р. № 5-15/224.

Згідно ст. 10 Закону України « Про оренду землі»в редакції на 20.12.2005 р. передача в оренду зем ельної ділянки не є підставо ю для припинення або зміни об межень (обтяжень) та інших пра в третіх осіб на цю земельну д ілянку.

Відтак, передчасними є висн овки ТОВ "Озон ЛХЗ" про наявніс ть правових підстав для пере дачі земельної ділянки загал ьною площею 1,8 га йому в оренду .

Власник земельної ділянки або землекористувач може ви магати усунення будь-яких по рушень його прав на землю, нав іть якщо ці порушення не пов'я зані з позбавленням права во лодіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих зби тків (Земельний кодекс Украї ни ч. 2 ст. 152).

Правове регулювання визна ння правочинів недійсними зд ійснюється на підставі ст. ст . 203, 215 Цивільного кодексу Украї ни та ст. 207 Господарського код ексу України.

Частиною першою статті 215 Ци вільного кодексу України пер едбачено, підставою недійсно сті правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, як і встановлені частинами перш ою - третьою, п' ятою та шост ою статті 203 цього кодексу.

Статтею 203 Цивільного кодек су України визначено загальн і вимоги, додержання яких є не обхідним для чинності правоч ину, зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Код ексу, іншим актам цивільного законодавства, а також морал ьним засадам суспільства.

Відсутність у договорі оре нди землі однієї з істотних у мов, передбачених цією статт ею, а також порушення вимог ст атей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підс тавою для відмови в державні й реєстрації договору оренди , а також для визнання договор у недійсним відповідно до за кону (Закон України «Про орен ду землі»ст. 15 в редакції на 20.12.2 005 р.). Стаття 6 цього закону вста новлює, що орендарі набувают ь права оренди земельної діл янки на підставах і в порядку , передбачених Земельним код ексом України, Цивільним код ексом України, Господарським кодексом України, цим та інши ми законами України і догово ром оренди землі.

Якщо недійсність правочин у прямо не встановлена закон ом, але одна із сторін або інша заінтересована особа запере чує його дійсність на підста вах, встановлених законом, та кий правочин може бути визна ний судом недійсним (оспорюв аний правочин).

Умови договору оренди пору шують право позивача як земл екористувача на володіння і користування даною земельно ю ділянкою.

Відповідно до статей 215 та 216 Ц ивільного кодексу України ви мога про визнання оспорювано го правочину недійсним та пр о застосування наслідків йог о недійсності, а також вимога про застосування наслідків недійсності нікчемного прав очину може бути заявлена як о днією зі сторін правочину, та к і іншою заінтересованою ос обою, права та законні інтере си якої порушено вчиненням п равочину.

Розпорядження Бучацької р айонної державної адміністр ації від 30.03.2004 р. № 137 «Про надання дозволу на збір матеріалів п опереднього погодження місц я розташування ринку торгівл і непродовольчими товарами» та від 03.08.2004 р. № 321 «Про затвердже ння матеріалів попереднього погодження місця розташуван ня земельних ділянок»не пору шують права постійного корис тування земельною ділянкою з емлекористувача, яким є пози вач. Проте, порушенням прав на володіння і користування зе мельною ділянкою, яка перебу ває у державній або комуналь ній власності, без встановле ння строку є прийняття розпо рядження Бучацької районної державної адміністрації від 29.11.2005 р. № 622 «Про затвердження пр оекту землеустрою щодо відве дення земельної ділянки в ор енду терміном на 49 років ТзОВ «Озон ЛХЗ» та як наслідок укл адення договору оренди землі від 28.02.2006 р. Має місце порушення норм матеріального права, а саме - ч. 5 ст. 116, ч. 1,2 ст. 149, ч. 3 ст. 125 Зе мельного кодексу України.

Разом з тим, згідно листа Бу чацького відкритого акціоне рного товариства «Агропромт ехніка»№ 117 від 11.06.2003 р. адресован ого сільському голові с. Підз амочок, позивач просив вилуч ення земельної ділянки з кор истування площею 1,800 га, продан ої згідно договору купівлі - продажу колективного майна № 18 від 28.12.2002 р.

На умовах договору купівлі - продажу колективного майн а № 18 від 28.12.2002 р. відкрите акціон ерне товариство «Агропромте хніка»продало товариству з о бмеженою відповідальністю « Озон ЛХЗ»площадку розміром 2 0 т. м2, яка знаходиться в м. Буча ч вул. Чортківська, 55 на земель ній території відкритого акц іонерного товариства «Агроп ромтехніка», загальною площе ю 2га (п. 1.2. договору).

В подальшому при укладенні договору оренди землі від 28.02.2 006 р. у його пункті 1 вказано, що в строкове платне користуванн я надається земельна ділянка несільськогосподарського п ризначення - заасфальтован а площадка на території Підз амочківської сільської ради , за межами населеного пункту .

В зв' язку з цим відповідач ами 1 та 2 вказано, що відповідн о ст. 377 Цивільного кодексу Укр аїни та 120 Земельного кодексу України до товариства з обме женою відповідальністю «Озо н ЛХЗ»переходить право власн ості на земельну ділянку на я кій розміщена дана площадка.

У цих статтях закріплюютьс я підстави та умови набуття п рава власності на земельну д ілянку під розташованими на ній об'єктами нерухомості, як і правомірно придбані у влас ність фізичними чи юридичним и особами або іншими суб'єкта ми. Дія цієї норми поширюєтьс я на земельні ділянки, що пере бувають на праві власності ч и праві користування у осіб, я кі відчужують житлові будинк и, будівлі або споруди, що розм іщені на таких ділянках.

Виходячи з юридичної приро ди асфальтобетонного покрит тя та виходячи з ознак нерухо мого майна, воно не є нерухоми м майном (Наказ|Методичні рек омендації, Мінюст, від 14.04.2009, № 660/5 «Про затвердження Методични х рекомендацій стосовно визн ачення нерухомого майна, що з находиться на земельних діля нках, право власності на які п ідлягає державній реєстраці ї»).

Доказів, що площадка як об' єкт нерухомості являється чи являлась власністю сторін з а договором, право власності на яку зареєстроване у встан овленому порядку відповідач ами 1, 2 не подано, отже їхні запе речення в цій частині є необґ рунтованими.

Крім того, подальше обґрунт ування позовних побудоване н е на переході права власност і чи його визнанні, а на невідп овідності Закону прийнятих р озпоряджень та як наслідку у кладення договору оренди.

Відносно застосування стр оку позовної давності, виход ячи із дати укладення догово ру оренди у відношенні до дат и звернення з даним позовом д о суду, суд зазначає, що відпов ідно ч. 4 ст. 268 Цивільного кодек су України позовна давність не поширюється на вимогу вла сника або іншої особи про виз нання незаконним правового а кта органу державної влади, о ргану влади Автономної Респу бліки Крим або органу місцев ого самоврядування, яким пор ушено його право власності а бо інше речове право.

На виконання Конституції У країни, законів України, акті в Президента України, Кабіне ту Міністрів України, мініст ерств та інших центральних о рганів виконавчої влади, вла сних і делегованих повноваже нь голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядж ення, а керівники управлінь, в ідділів та інших структурних підрозділів - накази (Закон України «Про місцеві держав ні адміністрації»ст. 6). У визн аченні даної статті оскаржен і розпорядження являються ак тами органу виконавчої влади . Тобто, зі змісту наведених но рм вбачається, що підставою д ля укладання договору оренди є згода орендодавця, яка згід но системного аналізу норм З емельного Кодексу України, З акону України «Про оренду зе млі»та Закону України «Про м ісцеві державні адміністрац ії»повинна оформлюватися ві дповідним рішенням органу мі сцевого самоврядування або о ргану виконавчої влади яким є розпорядження.

В свою чергу наявність ріше ння відповідного органу вико навчої влади або органу місц евого самоврядування про над ання земельної ділянки в оре нду чинним земельним законод авством визначається в якост і обов'язкової передумови по дальшого укладення договору оренди земельної ділянки, ві дтак днем порушення права, в д аному випадку прав володіння і користування земельною ді лянкою, слід вважати день при йняття розпорядження Бучаць кою районною державною адмін істрацією №622 «Про затверджен ня проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянк и в оренду терміном на 49 років ТОВ «Озон ЛХЗ»яким є 29.11.2005 р. Одн ак, в силу ч. 4 ст. 268 Цивільного ко дексу України, до вимоги про с касування розпорядження Буч ацької районної державної ад міністрації від 29.11.2005 р. № 622 «Про затвердження проекту землеу строю щодо відведення земель ної ділянки в оренду терміно м на 49 років ТзОВ «Озон ЛХЗ»по зовна давність не поширюєтьс я.

Згідно вимог ст. ст. 32, 33 Господ арського процесуального код ексу України, доказами у спра ві є будь - які фактичні дані , на підставі яких господарсь кий суд у визначеному порядк у встановлює наявність чи ві дсутність обставин, на яких ґ рунтуються вимоги і заперече ння сторін, а також інші обста вини, які мають значення для п равильного вирішення господ арського спору. Кожна сторон а повинна довести ті обстави ни, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та за перечень.

Витрати по сплаті державно го мита та витрати на інформа ційно - технічне забезпечен ня судового процесу згідно в имог статей 44, 49 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни покладаються на відпові дача-1.

Враховуючи викладене, керу ючись ст.ст. 1, 2, 4, 12, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 115 Госп одарського процесуального к одексу України, господарськи й суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити ча стково.

2. Скасувати розпорядж ення Бучацької районної держ авної адміністрації від 29.11.2005 р . №622 «Про затвердження проект у землеустрою щодо відведенн я земельної ділянки в оренду терміном на 49 років ТзОВ «Озо н ЛХЗ».

3. Визнати недійсним до говір оренди землі укладений між товариством з обмеженою відповідальністю «Озон ЛХЗ» та Підзамочківською сільськ ою радою від 28.02.2006 р.

4. Відмовити відкритом у акціонерному товариству «А гропромтехніка» (м. Бучач, вул . Г. Шухевича, 55, Бучацький район Тернопільська область, код Є ДРПОУ 02723145) в задоволенні позов них вимог про:

- скасування розпо рядження Бучацької районної державної адміністрації від 30.03.2004 р. №137 «Про надання дозволу на збір матеріалів попередн ього погодження місця розташ ування ринку торгівлі непрод овольчими товарами»;

- скасування розпо рядження Бучацької районної державної адміністрації від 03.08.2004 р. №321 «Про затвердження ма теріалів попереднього погод ження місця розташування зем ельних ділянок».

5. Стягнути з товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Озон ЛХЗ»(м. Бучач, вул. Г. Шу хевича, 55, Бучацький район Тер нопільська область, код ЄДРП ОУ 30903604) на користь відкритого а кціонерного товариства «Агр опромтехніка» (м. Бучач, вул. Г . Шухевича, 55, Бучацький район Т ернопільська область, код ЄД РПОУ 02723145):

- 85 (вісімдесят п' я ть) грн. державного мита;

- 312 (триста дванадц ять) грн. 50 коп. витрат на інформ аційно - технічне забезпече ння судового процесу.

6. Наказ видати стягув ачеві після набрання судовим рішенням законної сили.

Сторони вправі подати апеляційну скаргу, а прокуро р внести апеляційне подання на рішення місцевого господа рського суду, яке не набрало законної сили протягом десят и днів з дня його підписання - 01.12.2009 р. , через місце вий господарський суд.

Суддя

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення26.11.2009
Оприлюднено30.07.2010
Номер документу6978053
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/91-1697

Судовий наказ від 07.06.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В.

Постанова від 07.06.2010

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мирутенко О.

Ухвала від 19.04.2010

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мирутенко О.

Ухвала від 01.02.2010

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мирутенко О.

Ухвала від 30.12.2009

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мирутенко О.

Рішення від 26.11.2009

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні