Постанова
від 23.10.2017 по справі 802/1421/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

23 жовтня 2017 р. Справа № 802/1421/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд в складі

Головуючого судді Дончика Віталія Володимировича,

Суддів: Альчука Максима Петровича,

Дмитришеної Руслани Миколаївни,

за участю:

секретаря судового засідання: Медвідь І.О.,

представника позивачів: ОСОБА_2,

представника відповідача: Данильченка В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовами Фермерського господарства "Зерно-А", ОСОБА_4, Магдалюка Олега Григоровича до Міністерства юстиції України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору Товариство з обмеженою відповідальністю "Селищанське" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії

в с т а н о в и в :

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фермерського господарства "Зерно-Агро", ОСОБА_4 до Міністерства юстиції України про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії.

В обґрунтування адміністративного позову позивачі вказували, що наказом Міністерства юстиції України від 02.08.2017 №2469/5 задоволено частково скаргу ОСОБА_6 від 14.07.2017 та скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.04.2017 №34626123, 34629001, 34629560, 34632850, 34633117, 34633456, 34624794, 34634359, від 06.04.2017 № 34663922, 34663948, 34663774, 34663806,34663837, 34663863, 34663889, від 07.04.2017 № 34664569, 34665174, 34665331.34665510, 34665902, 34666154, 34669763. 34670089, 34670406, 34671086, 34671845, 34672311, 34672570, 34673231 прийняті державним реєстратором Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області Магдалюком О.Г. Крім того, до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено записи про скасування записів про інше речове право (право оренди), внесені на підставі цих рішень. Цим же наказом відповідача державному реєстратору Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області Магдалюку Олегу Григоровичу тимчасово заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 3 місяці.

Позивачі вважають наказ Міністерства юстиції України від 02.08.2017 №2469/5 безпідставним та необґрунтованим з огляду на те, що він прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України за обставин, коли Комісією не були забезпечені права ФГ Зерно А та ОСОБА_4 на участь у розгляді скарги та/або на подання письмових пояснень по суті цієї скарги.

Крім того, заявники вказують, що проведення реєстрації права оренди земельних ділянок за ФОП ОСОБА_4 та ФГ Зерно-А не порушувала прав та інтересів ОСОБА_6 в зв'язку з тим, що дія договорів оренди за ТОВ Селищанське закінчилась в грудні 2016р.

За наведених обставин, позивачі звернулись до суду з адміністративним позовом в якому просять:

- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 02.08.2017 №2469/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обмежень ;

- зобов'язати Міністерство юстиції України поновити реєстраційні дії, які скасовані Наказом Міністерства юстиції України від 02.08.2017 №2469/5.

Одночасно, до Вінницького окружного адміністративного суду звернувся державний реєстратор Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області Магдалюк Олег Григорович з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 02.08.2017 №2469/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обмежень , а також про зобов'язання поновити реєстраційні дії, які скасовані оскаржуваним наказом.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач послався на правомірність проведених реєстраційних дій щодо реєстрації договорів оренди, укладених між ФГ Зерно-А , ОСОБА_4 та Селищенською сільською радою. До реєстрації були надані всі необхідні документи, що передбачені чинним законодавством, зокрема укладені договори, витяги з державного земельного кадастру, квитанції про сплату збору за державну реєстрацію.

Позивач вказує, що з метою їх перевірки було оглянуто оригінали договорів оренди укладених між Селищенською сільською радою та заявниками, витяги з державного земельного кадастру, перевірено наявність сплати адміністративного збору, з метою перевірки відомостей оглянуто також і рішення Селищанської сільської ради 10 сесії 7 скликання Селищанської сільської ради від 09.12.2016р. та рішення від 23.12.2016.

Відтак, вважає позивач, що ним було дотримано всі вимоги Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. № 553.

За наведених обставин просив позов задовольнити.

За ініціативою суду, ухвалою про закінчення підготовчого провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Селищанське".

Ухвалою суду від 11 вересня 2017 за клопотанням учасників процесу об'єднано в одне провадження адміністративні справи №802/1421/17-а та №802/1502/17-а за адміністративними позовами Фермерського господарства "Зерно-А", ОСОБА_4, Магдалюка Олега Григоровича до Міністерства юстиції України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Селищанське" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, якій присвоєно єдиний №802/1421/17-а.

В судовому засіданні представник позивачів адміністративний позов підтримала, клопотала про його задоволення.

Представник відповідача з мотивами адміністративного позову не погодився, вважає його безпідставним, необґрунтованим та такими, що не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

02.08.2017 Міністерством юстиції України, на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 01.08.2017, за результатами розгляду скарги ОСОБА_6 від 14.07.2017, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.07.2017 за №21233-0-33-17, відповідно до частини другої, п'ятої статті 26, підпунктів а , г пункту 2 частини шостої статті 37 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , пункту 12 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.22015 №1128, було прийнято рішення у формі наказу від 02.08.2017 №2469/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень . Відповідно до даного наказу скаргу ОСОБА_6 було задоволено частково, скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.04.2017 №№34626123, 34629001, 34629560, 34632850, 34633117, 34633456, 34624794, 34634359, від 06.04.2017 № 34663922, 34663948, 34663774, 34663806,34663837, 34663863, 34663889, від 07.04.2017 № 34664569, 34665174, 34665331.34665510, 34665902, 34666154, 34669763. 34670089, 34670406, 34671086, 34671845, 34672311, 34672570, 34673231, прийнятих державним реєстратором Тиврівської районної державної реєстрації Вінницької області Магдалюком О.Г., та внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записи про скасування записів про інше речове право (право оренди).

Крім того, тимчасово заблоковано доступ державному реєстратору Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області Магдалюку Олегу Григоровичу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на три місяці.

04.08.2017 Міністерство юстиції України, у зв'язку зі задоволенням скарги ОСОБА_6, було направлені повідомлення з копією вищевказаного наказу ОСОБА_6, Державному підприємству Національні інформаційні системи , державному реєстратору Тиврівської районної державної адміністрації Магдалюку О.Г., Фермерському господарству Зерно А , ОСОБА_4 та Селищенській сільській раді. Також 07.08.2017, аналогічне повідомлення №14/21233-0-33-17/19К було направлено ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області.

З урахуванням вищевикладеного, відповідач у справі діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений законом, права та законні інтереси позивачів порушено не було за визначенням, а тому вимоги позивачів не містять у собі об'єктивних правових підстав та підлягають відхиленню судом.

Представники третьої особи ТОВ "Селищанське" заперечували щодо задоволення адміністративного позову, покликаючись на правомірність наказу Міністерства юстиції України.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення учасників процесу, судом встановлено наступне.

Згідно п. 1 рішення Селищенської сільської ради Тиврівського району Вінницької області №155 від 09.12.2016 року вирішено визначити перелік земельних часток-паїв, розташованих на території Селищенської сільської ради, що входять до складу спадщини, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини, в кількості 43 штуки, загальною площею 104,6954 га, згідно додатку 1 до даного рішення.

Відповідно п. п. 2. 1. цього рішення вирішено передати ОСОБА_4 земельні частки-паї в кількості 32 штуки із переліку, зазначеного в п. 1 даного рішення, терміном на 10 років - з 03 січня 2017 року по 03 січня 2027 року. Підпунктом 2. 2 рішення вирішено передати в оренду ФГ Зерно -А земельні частки-паї в кількості 11 штуки із переліку, зазначеного в п. 1 даного рішення, терміном на 10 років - з 03 січня 2017 року по 03 січня 2027 року.

Рішенням від 23.12.2016р. було внесено зміни до рішення Селищенської сільської ради Тиврівського району Вінницької області №155 від 09.12.2016 року вирішено передати в оренду ФГ Зерно -А земельні частки-паї в кільщсті15 шт.

На підставі даного рішення сільською радою із ФГ Зерно-А та ОСОБА_4 укладено договори оренди земельних ділянок відповідно.

З метою державної реєстрації договорів оренди ФГ Зерно-А та ОСОБА_4 05.04.2017 звернулись до державного реєстратора Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області Магдалюка О.Г., надавши укладені договори, витяги з державного земельного кадастру, квитанції про сплату обов'язкового платежу за державну реєстрацію.

В ході реєстраційних дій державним реєстратором оглянуто оригінали договорів оренди, укладених між Селищенською сільською радою та заявниками, витяги з державного земельного кадастру, перевірено наявність сплати адміністративного збору, оглянуто також і рішення Селищенської сільської ради 10 сесії 7 скликання від 09.12.2016 та рішення від 23.12.2016.

На підставі вказаних документів державним реєстратором прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.04.2017 №№34626123, 34629001, 34629560, 34632850, 34633117, 34633456, 34624794, 34634359, від 06.04.2017 № 34663922, 34663948, 34663774, 34663806,34663837, 34663863, 34663889, від 07.04.2017 №34664569, 34665174, 34665331, 34665510, 34665902, 34666154, 34669763, 34670089, 34670406, 34671086, 34671845, 34672311, 34672570, 34673231 та внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записи про інше речове право (право оренди).

Дана реєстрація проводилась на підставі Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. №553 та відповідно до положень Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

17.07.2017 до Міністерства юстиції України надійшла скарга ОСОБА_6 від 14.07.2017 року з вимогами про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.04.2017 №№34626123, 34629001, 34629560, 34632850, 34633117, 34633456, 34624794, 34634359, від 06.04.2017 № 34663922, 34663948, 34663774, 34663806,34663837, 34663863, 34663889, від 07.04.2017 № 34664569, 34665174, 34665331.34665510, 34665902, 34666154, 34669763, 34670089, 34670406, 34671086, 34671845, 34672311, 34672570, 34673231, прийнятих державним реєстратором Тиврівської районної державної реєстрації Вінницької області Магдалюком О.Г., та від 07.02.2017 №33738498, прийнятого державним реєстратором Кіоском І.О. щодо земельних ділянок за наступними кадастровими номерами:

НОМЕР_2, НОМЕР_1

Як слідує зі змісту скарги заявниця вказувала, що вона є учасником ТОВ Селищанське та володіє часткою у статутному фонді у розмірі 75 %. Дане підприємство зареєстроване у 2008 та є правонаступником сільськогосподарського виробничого кооперативу Селищанський , що діяв ще з 1994 року.

За ініціативою Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області (далі - Тиврівська РДА) та ТОВ Селищанське були укладені договори оренди спірних земельних ділянок (далі - договори оренди), терміном на п'ять років, строк дії яких закінчувався 16.12.2016. На підтвердження зазначеного копії договорів та витягів з Державного земельного кадастру долучені до скарги (Т. 2 а.с. 52-274).

Відповідно до умов договорів, зокрема п. 8 після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Далі по тексту скарги, 04.10.2016, тобто більше ніж за два місяці до закінчення терміну дії договорів оренди, ТОВ Селищанське повідомило Тиврівську РДА про бажання продовжити термін дії договорів оренди, а 26.10.2016 таке повідомлення направлено вдруге. Докази долучались до скарги, копії яких містяться в матеріалах справи.

Крім того, у скарзі ОСОБА_6 вказувала щодо факту користування землями, а також вчасною сплатою орендної плати із посиланням на підтверджуючі документи, а саме платіжні доручення.

14.05.2017 із відкритих даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) ОСОБА_6 стало відомо, що стосовно спірних земельних ділянок, які мають статус земель державної власності та використовуються ТОВ Селищанське , державним реєстратором Магдалюком О.Г. були прийняті оскаржувані рішення відповідно до яких за спірними земельними ділянками зареєстровано право оренди строком на 10 (десять) років за орендарем ФГ Зерно А (код за ЄДРПОУ 37489060) та ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4.). Згідно відомостей орендодавцем цих земельних ділянок є Селищенська сільська рада Тиврівського району Вінницької області. Підставою для реєстрації є договори оренди (далі - договори оренди ФГ Зерно А та ОСОБА_4.).

На підставі проведеної реєстрації державними реєстраторами прийняті рішення та внесені записи про інше речове право (право оренди).

Скарга ОСОБА_6 від 14.07.2017, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 17.07.2017 за №21233-0-33-17. Далі, як слідує з матеріалів справи, 21.07.2017 Міністерством юстиції України у зв'язку зі скаргою ОСОБА_6 від 14.07.2017 щодо деяких питань, пов'язаних з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, надісланою в порядку оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації прав відповідно до статті 37 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , на виконання 11 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою КМ України від 25 грудня 2015 року №1128, були направлені повідомлення з копією зазначеної скарги: №21233-0-33-17/19К - ФГ Зерно А , №2/21233-0-33-17/19К - ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, №3/21233-0-33-17/19К - ОСОБА_4, №4/21233-0-3-17/19К - Державному реєстратору Тиврівської районної державної адміністрації Магдалюку О.Г., №5/21233-0-33-17/19К - Селищанській сільській раді, №6/21233-0-33-17/19К - Товариству з обмеженою відповідальністю Селищанське (т.2 а.с. 275-278).

При цьому, згідно листів слідує роз'яснення про повідомлення щодо дати, часу та місця розгляду скарги Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - Комісія), буде опубліковано в підрозділі Засідання Комісії розділу Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації рубрики Послуги на сайті Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України (https://minjust.gov.ua/ddr) за посиланням з офіційного сайту Мін'юсту.

01.08.2017 Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації у складі голови, заступника, секретаря та членів комісії, розглянувши скаргу ОСОБА_6 від 14.07.2017 на дії та рішення державного реєстратора Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області Магдалюка О.Г., та державного реєстратора Тиврівської районної державної адміністрації Вінницької області ОСОБА_8, прийняла рішення у формі висновку, яким задовольнила скаргу ОСОБА_6 від 14.07.2017 частково, скасувала рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.04.2017, та тимчасово заблокувала доступ державному реєстратору до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

02.08.2017 Міністерством юстиції України за наслідками розгляду вищезазначеної скарги, на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 01.08.2017, відповідно до частини другої, п'ятої статті 26, підпунктів а , г пункту 2 частини шостої статті 37 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , пункту 12 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.22015 №1128, було прийнято рішення у формі наказу від 02.08.2017 №2469/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень .

З даним наказом позивачі не погоджуються та оскаржують його до суду.

Визначаючись щодо позовних вимог суд зазначає, що відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються нормами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон №1952-IV).

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 7 ч.1 ст.7 Закону передбачено, що розгляд скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб'єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України здійснює Міністерство юстиції України.

Відповідно до положень ч. ч.1, 2 ст. 37 Закону №1952-IV рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

Відповідно до ч.6 ст. 37 Закону №1952-IV за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про: 1) відмову у задоволенні скарги; задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про: а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги; б) скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав; в) внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором; г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; д) скасування акредитації суб'єкта державної реєстрації; е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України; є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

В силу вимог ч. 9 ст. 37 цього Закону порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України визначається Кабінетом Міністрів України.

На виконання даної норми постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1128 затверджено Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - Порядок №1128).

Відповідно до п. 2 цього Порядку для забезпечення розгляду скарг суб'єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - комісія), положення та склад яких затверджуються Мін'юстом або відповідним територіальним органом.

З урахуванням викладеного, Наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2016 №37/5 затверджено Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, зареєстроване в Мін'юсті від 13.01.2016 за №42/28172 (далі - Положення №37/5).

Відповідно до п. 2 розділу І, п.п. 1, 8 розділу ІІІ такого Положення №37/5, Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Міністерстві юстиції України, що в межах повноважень, визначених Законами України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1128, забезпечує розгляд скарг у сфері державної реєстрації.

Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її Голова.

Рішення комісії оформляються висновком, який підписується Головою комісії, секретарем та членами комісії, що брали участь у засіданні комісії.

Пунктом 5 Порядку№1128 визначено, що перед розглядом скарги по суті комісія вивчає скаргу для встановлення: 1) чи віднесено розгляд скарги відповідно до Законів до повноважень суб'єкта розгляду скарги (належний суб'єкт розгляду скарги); 2) чи дотримано вимоги Законів щодо строків подання скарги, вимог щодо її оформлення та/або щодо документів, що долучаються до скарги; 3) чи наявні (відсутні) інші скарги у суб'єкта розгляду скарги.

Так, згідно з ч. 3 ст. 37 цього Закону рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.

Відповідно до п.п. 9, 10, 11 Порядку під час розгляду скарги по суті обов'язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб'єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб'єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду.

Суб'єкт розгляду скарги своєчасно повідомляє особам, запрошеним до розгляду скарги по суті, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів: 1) телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі); 2) шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін'юсту; 3) засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі та/або інших документах, що додаються до скарги.

Копії скарги та доданих до неї документів надаються особам, запрошеним до розгляду скарги по суті (крім скаржника), не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб'єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов'язково приймаються комісією до розгляду.

Так, з матеріалів адміністративної справи судом встановлено, що відповідачем 21.07.2017 було направлено повідомлення з копією зазначеної скарги: ФГ Зерно А , ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, ОСОБА_4, Державному реєстратору Тиврівської районної державної адміністрації Магдалюку О.Г., Селищанській сільській раді, Товариству з обмеженою відповідальністю Селищанське .(т.2 а.с. 275-278). Більше того, згідно повідомлень роз'яснено, що про засідання Комісії та розгляд скарги інформація розміщується на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що відповідачем було дотримано вимоги п. п. 9, 10, 11 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації.

Згідно з п. 8 Порядку під час розгляду скарги по суті комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об'єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб'єкта оскарження, і вирішує: 1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб'єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб'єкта оскарження; 2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб'єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб'єктом оскарження на законних підставах; 3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні; 4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора); 5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.

Пунктом 12 Порядку встановлено, що за результатами розгляду скарги суб'єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.

За результатами розгляду скарги Комісією складено Висновок від 01.08.2017 року, згідно з яким вказана скарга задоволено частково.

У Висновку стверджено, що державний реєстратор Магдалюк О.Г при прийнятті групи рішень та розгляді відповідних заяв не встановив належним чином відповідність доданих до Заяв договорів оренди землі ФГ Зерно А та ОСОБА_4 законодавству, не зупинив розгляд поданих заяв, оскільки до заяв не додано рішення Селищенської сільської ради Тиврівського району Вінницької області про передачу спірних земельних ділянок в оренду, як таких, що входять до складу спадщини, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини. Саме з цього рішення можливо було встановити статус спірних земельних ділянок, оскільки у доданих до Заяв Витягів з ДЗК вказано, що спірні земельні ділянки за формою власності є державними, та перебувають у власності Тиврівської РДА.

З таким висновком суд погоджується з огляду на наступне.

Особливості державної реєстрації права оренди земельної ділянки, що входить до складу спадщини та перебуває в управлінні органу місцевого самоврядування врегульовано статтею 30-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Зокрема, ч. 1 вказаної норми рішення органу місцевого самоврядування про передачу в оренду земельної ділянки, що входить до складу спадщини та перебуває в управлінні органу місцевого самоврядування, може прийматися і у разі відсутності державної реєстрації права власності територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав. А в силу ч. 2 та 3 цієї статті, державна реєстрація права оренди земельної ділянки, що входить до складу спадщини та передана в управління, проводиться у спеціальному розділі Державного реєстру прав без державної реєстрації права власності за особою, яка управляє спадщиною, крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Під час державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку за спадкоємцем або територіальною громадою записи про обтяження переносяться до відповідної частини відкритого розділу Державного реєстру прав.

Відповідно до витягів ДЗК, що долучені до скарги Комісією установлено, а судом перевірено, що спірні земельні ділянки мають зокрема, такі відомості: форма власності - державна, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид права - право власності, найменування власника - Тиврівська РДА. Тимчасом не додано рішення Селищенської сільської ради Тиврівського району про передачу спірних земельних ділянок в оренду як таких, що входять до складу спадщини у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини.

Предметом договорів оренди ФГ Зерно А та ОСОБА_4, доданих до Заяв, є, зокрема, спірні земельні ділянки (земельні частки-паї), що входять до складу спадщини, у відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на успадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Селищенської сільської ради Тиврівського району Вінницької області за межами населених пунктів с. Селищанське та с. Урожайне.

Зміст правочину не може суперечити ЦК України, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (частина перша статті 203 ЦК України).

Статтею 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

В силу положень ч.4 ст. 4 Закону України Про оренду землі (в редакції Закону №1533-VIII від 20.09.2016), орендодавцем земельної ділянки, що входить до складу спадщини, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини, є особа, яка управляє спадщиною.

Відповідно до положень ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); 6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником; 8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Згідно ч. 4 вказаної вище ст. 4 Закону №1952 державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Положеннями ст. 23 Закону №1952 визначено, що розгляд заяви про державну реєстрацію прав може бути зупинено державним реєстратором, зокрема у разі подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбаченому законодавством.

За приписами ч. 6 ст. 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення, зокрема про задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про скасування рішення про державну реєстрацію прав; тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав.

У випадку задоволення скарги Міністерством юстиції за результатами її розгляду шляхом прийняття рішення про скасування рішення про державну реєстрацію прав, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав (ч. 2 ст. 26 Закону №1952).

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що приймаючи Висновок від 01.08.2017 та наказ від 02.08.2017 №2469/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень , відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначеним Конституцією та законами України.

Крім того, як вже зазначалось вище, загальний порядок проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, визначений Законом №1952.

Відносини пов'язані з орендою земельних ділянок, регулюються, зокрема, Земельним кодексом України та Законом України Про оренду землі (Закон №161).

Відповідно до статті 125 ЗК право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Частиною 5 статті 6 Закону №161-XIV встановлено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Статтею 31 Закону №161-XIV визначено правові засади припинення договору оренди землі. Так, однією із підстав припинення договору оренди землі є закінчення строку, на який його було укладено.

Законодавством у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачена обов'язкова державна реєстрація як виникнення, переходу так і припинення речових прав на нерухоме майно. При цьому, державна реєстрація припинення права оренди здійснюється шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру прав.

Так, виходячи із приписів ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

З аналізу цієї норми слід зробити висновок, що державна реєстрація договорів оренди землі, тобто, офіційного визнання і підтвердження державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок має вноситись до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Крім того, у випадку, коли договір оренди землі припинено до 01 січня 2013 року, державна реєстрація припинення права оренди земельної ділянки у Державному реєстрі прав не проводиться, оскільки орендні правовідносини закінчились до набрання чинності Закону. У випадку, коли договір оренди землі припинено після 01 січня 2013 року, припинення права оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації в Державному реєстрі прав.

Верховий Суд України неодноразово в своїх рішеннях вказував, що реєстрація нових договорів оренди є неможливою до закінчення строку дії попередніх договорів або їх припинення з відповідною реєстрацією цього факту (постанова від 29.09.2015 у справі № 21-760а15 та від 15.11.2016 у справі № 21-3030а16).

Суд звертає увагу, що право оренди по спірним земельним ділянкам за ТОВ "Селищанське" було зареєстроване у 2011 року. Як слідує з матеріалів справи, строк дії договорів оренди на спірні земельні ділянки закінчувався у грудні 2016. При цьому, відомості щодо припинення права оренди за вказаним товариством станом на 05.04.2017, 06.04.2017, 07.04.2017, тобто в момент прийняття державним реєстратором скасованих рішень до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не внесено.

Відсутні такі відомості і в матеріалах справи, зокрема реєстрації припинення права користування третьою особою. На думку суду, такі відомості повинні були бути перевірені державним реєстратором.

Відтак, щодо доводів позивача державного реєстратора про неправомірне тимчасове блокування його доступу до Державного реєстру прав, то колегія суддів рахує, що відповідач діяв згідно та в межах п.2 ч.2 ст.37-1 Закону №1952.

Щодо позовної вимоги в частині зобов'язання відповідача поновити реєстраційні дії, які скасовані Наказом Міністерства юстиції України від 02.08.2017 №2469/5, то суд зазначає, що вона є похідною від первинної.

При цьому, судом береться до уваги актуальна інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна, а саме спірних земельних ділянок, з якої судом установлено, що у вересні 2017 року було здійснено повторну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ФГ Зерно А , ОСОБА_4

Відтак, вказані обставини виключають підстави для постановлення рішення в частині зобов'язального характеру.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено).

Відповідно до частини другої статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та надані позивачами, суд доходить висновку, що мотивація, на яку посилається заявники, не дає суду підстав для постановлення висновків, які б спростовували доводи відповідача, а відтак відсутні підстави для задоволення позову.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що відповідно до статті 94 КАС України, особі, що не є суб'єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір не відшкодовуються.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

п о с т а н о в и в :

В задоволенні адміністративних позовів відмовити.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Головуючий: ОСОБА_9 Судді: ОСОБА_10 Дмитришена Руслана Миколаївна

Дата ухвалення рішення23.10.2017
Оприлюднено01.11.2017
Номер документу69859943
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1421/17-а

Ухвала від 04.10.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

Постанова від 03.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 14.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 05.01.2018

Адміністративне

Верховний Суд

Гімон М.М.

Ухвала від 06.12.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 13.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 13.11.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Постанова від 23.10.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні