ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" жовтня 2017 р. Справа № 926/2618/17
За позовом Виконувача обов'язків керівника Чернівецької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Західного офісу Держаудитслужби
до відповідачів: 1) Виконавчого комітету Чернівецької міської ради
2) Управління освіти Чернівецької міської ради
3) Пансіонату з лікування матері і дитини "Зелені пагорби"
про визнання недійсними результату державної закупівлі, оформленої протоколом розгляду тендерних пропозицій від 12.05.2017 виконавчого комітету Чернівецької міської ради та договору № 58 від 29.05.2017р. про закупівлю послуг за державні кошти
Суддя С.О. Миронюк
Представники сторін:
Від позивача - ОСОБА_1 - представник. Довіреність № 13-35/58 від 04.01.2017 р.
Від відповідача 1. - ОСОБА_2 - представник. Довіреність № 01/02-05/2987 від 10.11.2015р.
Від відповідача 2. - ОСОБА_3 - представник. Довіреність від 27.09.2017 р.
Від відповідача 3. - ОСОБА_4 - представник. Договір від 02.10.2017 р.
Від прокуратури - ОСОБА_5 - прокурор.
Виконувач обов'язків керівника Чернівецької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Західного офісу Держаудитслужби звернувся з позовом до Виконавчого комітету Чернівецької міської ради, Управління освіти Чернівецької міської ради та Пансіонату з лікування матері і дитини "Зелені пагорби" про визнання недійсними результату державної закупівлі, оформленої протоколом розгляду тендерних пропозицій від 12.05.2017 р. виконавчого комітету Чернівецької міської ради та договору № 58 від 29.05.2017р. про закупівлю послуг за державні кошти.
Провадження у справі порушено ухвалою господарського суду Чернівецької області від 14.08.2017 р., справу до розгляду в судовому засіданні призначено на 31.08.2017 р.
Ухвалами суду від 31.08.2017 р. та від 03.10.2017 р. розгляд справи відкладався у зв'язку з неявкою представників позивача та відповідачів в судове засідання, та для витребування додаткових доказів по справі.
02.10.2017 р. на адресу суду від відповідача 1. надійшов відзив на позов Вх. № 3145 в якому останній позовні вимоги не визнає.
03.10.2017 р. на адресу суду від відповідача 2. надійшли письмові пояснення на позов в яких останній вказує, що Договір № 58 від 29.05.2017 р. виконаний сторонами в повному обсязі.
Ухвалою суду від 12.10.2017 р. продовжено розгляд справи на 15 днів та відкладено слухання справи на 26.10.2017 р.
26.10.2017 р. від відповідача 3. надійшли письмові пояснення в яких позов не визнає.
У судовому засіданні 26.10.2017 р. прокурор позовні вимоги підтримав у повному обсязі, наполягав на задоволенні позовних вимог з підстав зазначених у позовній заяві.
Представники відповідачів в задоволені позову просили відмовити.
Розглянувши подані документи і матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна вимога, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до річного плану закупівель за державні кошти виконавчого комітету Чернівецької міської ради на 2017 рік було проведено закупівлю за кодом ДК 021:2015-55240000-4 Послуги дитячих таборів відпочинку - 2 лоти .
Згідно оголошення про проведення відкритих торгів, що оприлюднене на веб-порталі https://zakupki.prom.ua/gov/plans/UA-P-2017-01-25-010526-b, та реєстру отриманих пропозицій конкурсних торгів на адресу виконавчого комітету Чернівецької міської ради надійшло 3 пропозиції конкурсних торгів на закупівлю послуг за кодом ДК 021:2015- 55240000-4 від 3-х учасників:
1. від Дочірнього підприємства Чернівцітурист приватного акціонерного товариства Укрпрофгур , з остаточною ціновою пропозицією за результатами аукціону - 1570800 грн.
2. від дитячого закладу оздоровлення та відпочинку Юність Чернівецької обласної організації профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення, з остаточною ціновою пропозицією за результатами аукціону - 1554000 грн.
3. від Пансіонату з лікування матері і дитини Зелені пагорби , з остаточною ціновою пропозицією за результатами аукціону - 1374996 грн.
Відповідно до протоколу розгляду тендерних пропозицій від 12.05.2017 р. найбільш економічно вигідною пропозицією було визнано пропозицію від Пансіонату з лікування матері і дитини Зелені пагорби та на засіданні тендерного комітету прийнято рішення про відповідність тендерної пропозиції пансіонату з лікування матері і дитини Зелені пагорби вимогам тендерної документації на закупівлю, визнання пансіонату Зелені пагорби переможцем відкритих торгів та надання повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з пансіонатом Зелені пагорби
На підставі протоколу засідання тендерного комітету від 12.05.2017 р., між відповідачем-1, як замовником, відповідачем -2 як замовником - розпорядником коштів з однієї сторони та відповідачем-3, як виконавцем, з іншої сторони, 29.05.2017 р. укладено договір № 58 про закупівлю послуг за державні кошти, предметом якого є послуги дитячих таборів відпочинку - лот 2 (Вижницький, Путильський райони Чернівецької області).
Згідно ст. 3 Закону Про публічні закупівлі , закупівлі здійснюються за принципами: добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії та ефективності; відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель; недискримінації учасників; об'єктивної та неупередженої оцінки пропозицій тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.
У відповідності до вимог ст. 22 Закону України Про публічні закупівлі тендерна документація повинна містити: інструкцію з підготовки тендерних пропозицій; один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію; кількість товару та місце його поставки; місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги; строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; проект договору про закупівлю з обов'язковим зазначенням порядку змін його умов; опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота); перелік критеріїв та методику оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв та ряд інших критеріїв. Тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради, як замовником, у відповідності до вимог ст. 10 Закону України Про публічні закупівлі 14.04.217 р. оприлюднене на інформаційному веб-порталі https://zakupki.proin.ua/gov/tenders/UA-2017-04-14-000126-b оголошення про проведення процедури закупівлі послуг дитячих таборів відпочинку - 2 лоти та тендерну документацію.
У відповідності до умов тендерної документації, учасник закупівлі подає, як частину його пропозиції, документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним та іншим вимогам згідно з Додатком 3.
Додатком 3 до тендерної документації, оприлюдненої замовником, передбачено, що на підтвердження відповідності учасника вимогам ст.17 Закону України Про публічні закупівлі ним подасться довідка про відсутність заборгованості зі сплати податків та зборів (обов'язкових платежів).
Таким чином, відсутність заборгованості перед бюджетами усіх рівнів визначена замовником як обов'язкова умова для участі у проведенні закупівлі за державні кошти.
З метою участі у проведенні процедури відкритих торгів, предметом закупівлі якого були Послуги дитячих таборів відпочинку-2 , ЛОТ 2 Вижницький, Путильський район Чернівецької області пансіонатом з лікування матері і дитини Зелені пагорби 03.05.2017 р. розміщено на офіційному сайті https://zakupki.proin.ua/gov/tenders/ тендерну пропозицію та додано від скановані копії документів, необхідність яких визначено замовником. Зокрема, подано довідку про відсутність у пансіонату заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
Однак, як вбачається з матеріалів справи, у пансіонату з лікування матері і дитини Зелені пагорби станом на момент подання тендерної пропозиції та укладення договору про закупівлю була наявна заборгованість зі сплати податкових зобов'язань, що підтверджується інформацією, наданою Вижницькою об'єднаною податковою інспекцією ГУ ДФС у Чернівецькій області. Зокрема, станом на 10.05.2017 р. заборгованість пансіонату з лікування матері і дитини Зелені пагорби зі сплати єдиного соціального внеску на найманих працівників становила 166 236,97 грн., податку на прибуток - 5 366,06 грн., станом на 29.05.2017 заборгованість зі сплати єдиного соціального внеску становила 170 730,09 грн., податку на прибуток - 5 366,06 грн.
Вироком Шевченківського районного суду від 21.09.2017 р. визнано винним заступника головного лікаря Пансіонату з лікуванням матері і дитини Зелені пагорби ОСОБА_6 за ст.ст. 366 ч. 1, 358 ч.4 КК України.
Відповідно до п.5 ст. 28 Закону України Про публічні закупівлі у разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність технічним вимогам, визначеним у тендерній документації, та визначає відповідність учасників кваліфікаційним критеріям до проведення автоматичної оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів. За результатами розгляду складається протокол розгляду тендерних пропозицій за формою, встановленою Уповноваженим органом, та оприлюднюється замовником на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 цього Закону. Після оприлюднення замовником протоколу розгляду тендерних пропозицій електронною системою закупівель автоматично розсилаються повідомлення всім учасникам тендеру та оприлюднюється перелік учасників, тендерні пропозиції яких не відхилені згідно з цим Законом. Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою автоматично, але не раніше ніж через п'ять днів після оприлюднення протоколу розгляду тендерних пропозицій. Якщо за результатами розгляду тендерних пропозицій до оцінки допущено тендерні пропозиції менше ніж двох учасників, процедура закупівлі відміняється. Замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої тендерної пропозиції.
Крім того, ст. 30 Закону України Про публічні закупівлі визначає підстави відхилення тендерних пропозицій замовником.
Так, п.5 ст. 30 Закону України Про публічні закупівлі визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію якщо вона не відповідає умовам тендерної документації.
Враховуючи вищевикладене, внаслідок подання учасником процедури при проведенні тендерної закупівлі завідомо неправдивих даних, порушено принцип об'єктивності оцінки тендерних пропозицій, подана пансіонатом тендерна пропозиція не була відхилена з підстав невідповідності технічній документації, що стало підставою укладення договору про закупівлю послуг за державні кошти з очевидним порушенням законодавства.
Таким чином, внаслідок подання учасником закупівлі завідомо неправдивих даних щодо відсутності заборгованості зі сплати податків та зборів (обов'язкових платежів) пансіонат з лікування матері і дитини Зелені пагорби визнано переможцем та неправомірно отримано кошти з державного бюджету в розмірі 1374996 гри.
Статтею 16 Цивільного кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України передбачені способи захисту цивільних прав та інтересів, до яких в т.ч. відноситься і визнання правочину недійсним.
Згідно ст. 202 Цивільного кодексу України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав і обов'язків.
Згідно ст. 11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов'язків (зобов'язань) є, зокрема, договір.
Відповідно до ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Абзацами 1-2 пп. 2.1 п. 2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 №11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" передбачено, що правовідносини, пов'язані з визнанням правочинів (господарських договорів) недійсними, регулюються ЦК України, ГК України, Земельним кодексом України, Законами України "Про оренду землі", "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про іпотеку", "Про страхування", "Про банки і банківську діяльність", "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності", "Про запобігання корупції" та іншими актами законодавства. Правочин може бути визнаний недійсним з підстав, передбачених законом.
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно з ч.1 ст.215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 ст.203 цього Кодексу, зокрема про те, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства.
Відповідно до ч.3 ст.215 Цивільного кодексу України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Згідно з ч.1 ст.216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
Стаття 207 Господарського кодексу України передбачає, що господарське зобов'язання, яке не відповідає вимогам закону або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін чи відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Частина 3 ст. 215 ЦК України визначає, що якщо недійсність правочину прямо не встановлено законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Отже, оспорюваний договір укладено сторонами з порушення вимог ст.ст. 2, 17, 28, 30 Закону України Про публічні закупівлі , а від так суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Судові витрати покласти на відповідача 3. з вини якого спір безпідставно доведено до розгляду в судовому порядку.
Керуючись ст. ст. 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним рішення, оформлене протоколом розгляду тендерних пропозицій від 12.05.2017 виконавчого комітету Чернівецької міської ради, відповідно до якого розглянуто тендерні пропозиції учасника на відповідність вимогами тендерної документації та визначено переможцем процедури тендерних торгів Послуги дитячих таборів відпочинку Лот 2 - пансіонат з лікування матері і дитини Зелені пагорби .
3. Визнати недійсним договір № 58 від 29.05.2017 р. про закупівлю послуг за державні кошти на загальну суму 1374996 гри., укладений між виконавчим комітетом Чернівецької міської ради, Управлінням освіти Чернівецької міської ради та пансіонатом з лікування матері і дитини Зелені пагорби за результатами проведення процедури закупівлі - відкритих торгів - Послуги дитячих таборів відпочинку. Лот 2 .
4. Стягнути з Пансіонату з лікування матері і дитини "Зелені пагорби" с. Виженка, Вижницький район Чернівецької області код 02647958 на користь прокуратури Чернівецької області (одержувач: Прокуратура Чернівецької області; код ЄДРПУО: 02910120; р/рахунок: 35219056004946; Банк: ДКСУ м. Київ; МФО: 820172; класифікація видатків бюджету - 2800) судовий збір в сумі 3200 грн.
5. З набранням судовим рішенням законної сили видати наказ.
Повний текст рішення складено та підписано 31.10.2017 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
У разі подання апеляційної скарги або апеляційного подання до Львівського апеляційного суду через Господарський суд Чернівецької області, рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційною інстанцією.
Суддя С.О. Миронюк
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2017 |
Оприлюднено | 03.11.2017 |
Номер документу | 69903213 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Миронюк Сергій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні