Справа № 236/1136/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2017 року Краснолиманський міський суд Донецької області у складі:
головуючого судді Бікезіної О.В.,
за участю: секретаря Плаксіної Є.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Лиман Донецької області за відсутністю сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Лиманської міської ради Донецької області, Громадської організації сімейного відпочинку "Джерело", про визнання договору недійсним, зобов'язання вчинити дії -
ВСТАНОВИВ:
21 квітня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Краснолиманського суду Донецької області з позовом до Лиманської міської ради Донецької області, Громадської організації сімейного відпочинку "Джерело" про визнання договору без номеру від 29.06.2004 року та усіх додатків до нього, що укладений між Яцківською сільською радою та Громадською організацією сімейного відпочинку "Джерело" недійсним; про зобов'язання Лиманської міської ради надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою для приватизації земельної ділянки НОМЕР_1 площею 0,0211 га, яка розташована у АДРЕСА_1
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що він є членом Громадської організація сімейного відпочинку "Джерело", користується земельною ділянкою НОМЕР_1 площею 0,0211 га, яка розташована у АДРЕСА_1 На даній земельній ділянці розташований садовий будинок загальною площею 43,4 кв.м, який належить йому на праві власності з побутовими будівлями та спорудами.
29.06.2004 року між Яцьківською сільською радою та Добровільним товариством рибалок-любителів та любителів природи Джерело було укладено договір оренди землі, відповідно до якого товариству було передано у платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в с. Яцьківка Краснолиманського району Донецької області, площею 1,9920 га. Строк дії договору був визначений на 5 років.
01 листопада 2008 року Додатком до Договору строк його дії був подовжений на 49 років. Крім того, було укладено ще декілька Додатків до Договору щодо зміни орендної плати за орендовану ділянку.
Вважає, що укладений договір оренди без номеру від 29.06.2004 року та усі додатки до нього, треба визнати недійсними, оскільки вони укладені з такими порушеннями:
-в договорі відсутні істотні умови: не зазначений об'єкт оренди, його місце розташування та розмір;
-договір не має номеру;
-до договору укладалися не додаткові угоди , а додатки , жоден з яких не зареєстрований належним чином у державному органі;
-земельна ділянка, відносно якої укладений договір є не сформованою згідно вимог Земельного кодексу України та Закону України Про державний земельний кадастр , тому не може бути об'єктом цивільних прав.
Спірний Договір не відповідає Типовому договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 року № 220.
Оскільки він є власником нерухомого майна, то має право на отримання земельної ділянки у власність шляхом приватизації. Проте, наявність діючого Договору оренди позбавляє його такої можливості, оскільки передання земельної ділянки у власність можливо лише після припинення права користування нею.
Просив визнати договір без номеру від 29.06.2004 року та усіх додатків до нього, укладений між Яцьківською сільською радою та Громадською організацією сімейного відпочинку "Джерело" недійсним. Також, враховуючи наявну відмову Лиманської міської ради надати дозвіл на розробку технічної документації для приватизації земельної ділянки НОМЕР_1 по АДРЕСА_2, позивач просить зобов"язати Лиманську міську раду надати йому такий дозвіл.
Належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи позивач ОСОБА_1 в судове засідання не з"явився, надав суду заяву щодо розгляду справи без його участі, на заявлених позовних вимогах наполягав, просив задовольнити (т.2 а.с.118).
Представник відповідача - Лиманської міської ради Медяник К.С., який діє на підставі довіреності, був належним чином повідомленим про час та місце розгляду справи, однак, в судове засідання не з"явився та надав суду заяву щодо розгляду справи без його участі, а також заперечення проти позовних вимог ОСОБА_1 (т. 2 а.с.120, т.1 а.с.185-189), в якому зазначив, що рішенням Краснолиманської міської ради від 27.11.2015 року № 7/1-13 Про внесення змін до рішення Краснолиманської міської ради від 17.11.2015 року № 7/1-8 Про припинення діяльності сільських та селищних рад, що увійшли до складу Краснолиманської ОТГ , припинено шляхом реорганізації (приєднання до Краснолиманської міської ради Донецької області юридичну особу - Яцьківську сільську раду, ЄДРПОУ 05380450.
Краснолиманську міську раду відповідно до пункту 5 рішення Краснолиманської міської ради від 23.07.2015 року № 6/44-3461 Про добровільне об'єднання територіальних громад визнано правонаступником активів і пасивів.
Відповідно до частини 1 пункту 3 Постанови Верховної Ради України № 984-19 від 04.02.2016 року місто ОСОБА_3 перейменовано у місто Лиман.
Дійсно, 29.06.2004 року між Яцьківською сільською радою, в особі сільського голови Бесчастного В.А., та Добровільним товариством рибалок-любителів та любителів природи Джерело було укладено договір оренди землі, відповідно до якого товариству було передано у платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в с. Яцьківка Краснолиманського району Донецької області, площею 1,990 га строком на 5 років. Договір був зареєстрований Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 29.06.2004 року за № 35. В подальшому у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді зареєстровані Додатки до Договору щодо зміни орендної ставки сплати за оренду земельної ділянки.
01 листопада 2008 року строк дії Договору був подовжений на 49 років.
В теперішній час Договір є діючим, сторони виконують по ньому свої зобов'язання, орендар своєчасно вносить орендні платежі, сторонами договору не оспорюється. Договір не містить будь-яких посилань на права інтереси або зобов'язання відносно позивача. Враховуючи порядок укладення та форму договору підстав для визнання його недійсним не має. Поданий позов позивачем ОСОБА_5 є надуманим, оскільки Договір жодним чином не зачіпає його права як члена організації щодо користування земельною ділянкою. Просив суд постановити рішення яким відмовити позивачу в задоволенні позову.
Представник відповідача - Громадської організації сімейного відпочинку "Джерело" голова ОСОБА_6, яка діє на підставі Статуту, будучи належним чином повідомленою про час та місце розгляду, в судове засідання не прибула, однак надала суду заяву, в якій просила справу розглянути без її участі та зазначила, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необгрунтованими, просила відмовити в задоволенні позову у повному обсязі ( т.2 а.с. 119).
Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду спору по суті, встановив фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Як передбачено ст. 3 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законами України (ст. 4 ЦПК).
Судом встановлено, що рішенням Яцьківської сільської ради від 22 травня 2003 року Про затвердження проекту відведення та надання в оренду земельної ділянки добровільному товариству рибалок-любітелів та любителів природи Джерело для обслуговування бази відпочинку на території Краснооскільської зони відпочинку сільської ради затверджено проект відведення земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_2; надано добровільному товариству рибалок-любітелів та любителів природи Джерело в оренду на п'ять років земельну ділянку загальною площею 19920 кв. м (в тому числі забудованих 4315 кв. м) за рахунок земель житлової та громадської забудови. Запропоновано добровільному товариству рибалок-любітелів та любителів природи Джерело оформити та зареєструвати договір оренди земельної ділянки (а.с.14 т. 1).
29.06.2004 року між орендодавцем - Яцьківською сільською радою, в особі сільського голови Бесчастного В.А., та орендарем - Добровільним товариством рибалок-любителів та любителів природи Джерело , в особі голови товариства Юдіним Г.О., було укладено договір оренди землі (далі - Договір) (а.с.16-18 т. 1).
Відповідно до пункту 1 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку експлуатація площадок для кемпінгів на підставі рішення Яцьківської сільської ради від 22.05.2003 року № 23 , яка знаходиться за адресою: с. Яцьківка, територія Яцьківської сільської ради.
Згідно пункту 2 Договору об'єктом оренди є земельна ділянка площею 1,990 га у тому числі тимчасова забудова - 0,4315 га, інші землі - 1,5605 га.
Пунктом 5 Договору вказується нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання Договору, яка складає 145017,60 гривень (сто сорок п'ять тисяч сімнадцять гривень 60 копійок).
Відповідно до пункту 8 Договору строк дії договору - 5 (п'ять) років.
Орендна плата складає 14342,40 гривень (чотирнадцять тисяч триста сорок дві гривні 40 копійок) на рік у тому числі ПДВ 2390,40 гривень (дві тисячі триста дев'яносто гривень 40 копійок) відповідно до пункту 9 Договору.
Пункт 10 Договору вказує на те, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Згідно пункту 11 Договору, орендна плата вноситься щомісячною, не пізніше 10 числа місяця наступного за звітнім, з остаточним розрахунком не пізніше 15 листопада поточного року.
Відповідно до пунктів 15, 16, 17 Договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування кемпінгу, цільове призначення - експлуатація площадок для кемпінгів, умови збереження стану об'єкта оренди - використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
Відповідальність за несплату орендної плати передбачено пунктом 14 Договору, а саме: у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим Договором, справляється у розмірі 0,2% несплаченої суми за кожен день прострочення.
Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду обумовлені пунктами 18-20 Договору.
Пунктом 21 Договору роз'яснюються умови повернення земельної ділянки після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Відповідно до пункту 26 Договору на земельну ділянку не встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб.
Пункт 32 Договору вказує на те, що ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе орендар.
Відповідальність сторін відображена пунктами 41, 42 Договору, а саме: за невиконання або неналежне виконання договору оренди сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
Прикінцеві положення Договору вказують на те, що невід'ємною частиною договору є план (схема) меж земельної ділянки (в якій вказано кадастровий номер земельної ділянки та її межі).
Відповідно до пункту 38 Договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за : взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Договір зареєстровано Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 29.06.2004 року за № 35 (а.с.18 т. 1).
До Договору додано: ситуаційну схему земельної ділянки, викопіювання з чергового кадастрового плану, експлікації земельних угідь, земельно-кадастровий план земельної ділянки, каталог координат кутів зовнішніх меж користування (а.с.62-71 т.2).
07 грудня 2005 року за № 4 у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді зареєстровано Додаток до Договору від 29 червня 2004 року, щодо зміни орендної ставки сплати за оренду земельної ділянки (а.с.19 т. 1).
17 листопада 2006 року за № 6 у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді зареєстровано Додаток до Договору від 29 червня 2004 року, щодо зміни орендної ставки сплати за оренду земельної ділянки, та грошової оцінки земельної ділянки (а.с.20 т.1).
03 березня 2007 року за № 2 у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді зареєстровано Додаток до Договору від 29 червня 2004 року, щодо зміни орендної ставки сплати за оренду земельної ділянки, та грошової оцінки земельної ділянки (а.с.21 т. 1).
27 лютого 2008 року за № 9 у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді зареєстровано Додаток до Договору від 29 червня 2004 року, щодо зміни орендної ставки сплати за оренду земельної ділянки, та грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 22 т. 1).
За заявою голови Добровільного товариства рибалок-любителів та любителів природи Джерело ОСОБА_9 від 09.09.2008 року, рішенням Яцьківської сільської ради від 30.09.2008 року Про подовження терміну договорів оренди земельних ділянок вирішено внесені зміни до Договору в частині терміну його дії, встановлено термін дії Договору на 49 років (а.с. 15 т. 1).
01 листопада 2008 року за № 20 у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді зареєстровано Додаток до Договору від 29 червня 2004 року, щодо внесення змін до пункту 8 Договору, встановивши строк дії Договору на 49 років (а.с.23 т. 1).
20 січня 2010 року за № 4 у Книзі реєстрацій договорів оренди в Яцьківській сільській раді зареєстровано Додаток до Договору від 29 червня 2004 року, щодо зміни орендної ставки сплати за оренду земельної ділянки, та грошової оцінки земельної ділянки (а.с.25 т. 1).
22 березня 2012 року за №142300004001968 в управлінні Держкомзему у місті Красний Лиман Донецької області зареєстровано Додаткову угоду щодо зміни орендної плати за оренду земельної ділянки, та грошової оцінки земельної ділянки (а.с.26 т. 1).
Згідно рішення Краснолиманської міської ради від 23.07.2015 року №6/44-3461 Про добровільне об'єднання територіальних громад територіальні громади селищ міського типу, села Краснолиманскього району Донецької області об'єднанні в Краснолиманську об'єднану територіальну громаду з центром в м. Красний Лиман, Краснолиманську міську раду визнано правонаступником активів і пасивів (а.с.192 т.1).
Рішенням Краснолиманської міської ради від 27.11.2015 року № 7/1-13 Про внесення змін до рішення Краснолиманської міської ради від 17.11.2015 року № 7/1-8 Про припинення діяльності сільських та селищних рад, що увійшли до складу Краснолиманської ОТГ , припинено шляхом реорганізації (приєднання до Краснолиманської міської ради Донецької області) юридичну особу - Яцьківську сільську раду, ЄДРПОУ 05380450 (а.с.193 т. 1).
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державну реєстрацію Яцьківської сільської ради, код ЄДРПОУ 05380450, припинено в результаті реорганізації (а.с.57-58 т. 1).
Відповідно до частини 1 пункту 3 Постанови Верховної Ради України № 984-19 від 04.02.2016 року місто ОСОБА_3 перейменовано у місто Лиман.
Громадська організація Сімейного відпочинку Джерело (код ЄДРПОУ 23344452) є правонаступником прав та обов'язків Добровільного товариства рибалок-любителів та любителів природи Джерело (код ЄДРПОУ 23344452).
Згідно з п. 1.6. Статуту Громадської організації Сімейного відпочинку Джерело , організація є юридичною особою (а.с.42, т.1).
Вищим керівним органом Організації є Загальні збори (п.5.1, а.с.47 т. 1), які обирають Голову Організації (п. 5.2), Голова Організації без довіреності представляє Організацію у взаємовідносинах з органами влади, місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами в Україні та за її межами (а.с.48 зворот, т.1).
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань особою, яка уповноважена представляти Громадську організацію Сімейного відпочинку Джерело , код ЄДРПОУ 23344452, зазначено ОСОБА_6 (а.с.54-56 т. 1).
Таким чином, сторонами Договору від 29.06.2004 року є орендодавець - Лиманська міська рада та орендар - Громадська організація Сімейного відпочинку Джерело .
Згідно повідомлення відділу у Лиманському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 23.05.2017 року земельна ділянка, яка знаходиться в с. Яцьківка, кадастровий номер НОМЕР_2, площею 1,992 га знаходиться в оренді Громадської організації Сімейного відпочинку Джерело (а.с.217 т. 1).
Сторони умови Договору не оскаржують.
Згідно з Договором від 06 серпня 2006 року, який укладений між Добровільним товариством рибалок-любителів та любителів природи Джерело та членом товариства ОСОБА_1, товариство передає, а член товариства приймає в тимчасове володіння та користування земельну ділянку 219 кв. м. Згідно п. 2 вказаного договору строк користування членом товариства земельною ділянкою регламентується Договором оренди землі між товариством та Яцьківською сільською радою (а.с.101-102 т.1).
Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 21.07.2010 року ОСОБА_1 належить садовий будинок з господарчими та побутовими будівлями та спорудами, розташований за адресою: АДРЕСА_2, загальною площею 43,4 кв. м, право власності зареєстроване КП БТІ м. Слов'янська (а.с.39-41, т.1 ).
17.10.2016 року ОСОБА_1 звернувся до Лиманської міської ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки безоплатно у власність, орієнтовною площею 0,0211 га. Листом від 01.12.2016 року № 3196 Лиманська міська рада відмовила ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки витребувана земельна ділянка перебуває в оренді у ГО СВ Джерело (раніше ДТРЛП Джерело ), членом якого є позивач, на підставі чинного договору оренди, укладеного з колишньою Яцківською сільською радою 29.06.2004 року, зареєстрованого Краснолиманським РВ Донецької РФ ДП Центр державного земельного кадастру (а.с.76 т.1).
Відповідно до ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до частини 3 ст. 215 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Відповідно до частини 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК України.
Згідно із частиною 1 статті 626 Цивільного Кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов'язків.
Відповідно до статті 627 Цивільного Кодексу України, сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з частиною 1 статті 638 Цивільного Кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Частиною 2 статті 792 Цивільного Кодексу України встановлено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до пункту 26 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 року № 9 Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними особами, які беруть участь у справі про визнання правочину недійсним, є насамперед сторони правочину.
Відповідно до статті 13 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Тобто сторонами договору оренди землі є орендодавець та орендар.
Згідно з статтями 16, 18, 19 Закону України Про оренду землі договір оренди земельної ділянки набирає чинності після досягнення домовленості з усіх істотних умов, підписання його сторонами і державної реєстрації в порядку, встановленому законом. Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.
Відповідно до статті 15 Закону України Про оренду землі в редакції, що діяла на час реєстрації Договору, істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Сторонами досягнуто всіх істотних умов договору, що передбачені статтею 15 Закону України Про оренду землі , що діяв на момент підписання договору між Яцьківською сільською радою та Добровільним товариством рибалок-любителів та любителів природи Джерело .
Також, під час державної реєстрації договорів оренди землі, згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 2073 від 25 грудня 1998 року, що діяла на момент вчинення правочину, пунктами 10-12 Порядку була передбачена послідовність дій для реєстрації договору оренди земельної ділянки, згідно якої для висновку про можливість державної реєстрації спеціальним органом державної влади, якому надана відповідна компетенція з державної реєстрації договорів, проводиться комплексна перевірка наданих документів, у тому числі тексту редакції договору на відповідність закону, за результатами якої робиться висновок про відповідність договору чинному законодавству та можливості його державної реєстрації або про відмову в реєстрації.
Тобто, Договір було укладено відповідно до чинного на момент укладання Договору законодавства, і він відповідає усім вимогам чинного на момент укладання Договору законодавства та є діючим по теперішній час.
Пунктом 2 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 06 листопада 2009 року Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів не дійсними відповідність чи невідповідність правочину вимогам законодавства має оцінюватися судом відповідно до законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.
Відповідно до частини 1 статті 210 Цивільного Кодексу України та частини 1 статті 20 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі підлягає державній реєстрації й на підставі частини 1 статті 210, частини 3 статті 640 Цивільного Кодексу України та статті 18 Закону України Про оренду землі є укладеним із моменту його державної реєстрації.
Порядок державної реєстрації договорів оренди землі, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року № 2073, а відповідно до Указу Президента України від 17 лютого 2003 року Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру на Державний комітет України по земельних ресурсах покладено обов'язок щодо здійснення у складі державного земельного кадастру державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, а також договорів оренди земельних ділянок.
Відповідно до пункту 2 Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року № 2073, державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.
Договір від 29.06.2004 року зареєстровано Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК, про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 29.06.2004 року за № 35.
Стосовно відсутності у спірному договорі невід'ємних його частин, про які у позові вказував позивач, то такі доводи спростовуються наявними у справі копіями планів, схем.
Крім того, невідповідність спірного договору Типовому договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 року № 220, не є підставою для визнання цього договору недійсним, в розумінні ч. 2 ст.15 Закону України Про оренду землі .
Згідно вимог статті 3 Цивільного Процесуального Кодексу України та статті 15 Цивільного Кодексу України - в порядку цивільного судочинства підлягає захисту саме порушене право. На чому наголошується в постанові Верховного Суду України від 25 грудня 2013 року по справі № 6-78 цс 13, прийнятої по цивільній справі у подібних правовідносинах, яка відповідно до частини 1 статті 360-7 Цивільного Процесуального Кодексу України є обов'язковою для всіх суб'єктів владних повноважень.
З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.
Відповідно до положень ст. ст. 11, 60 ЦПК України, кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених ст. 61 цього Кодексу. Обставини, встановлені судовим рішенням у цивільній, господарській або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. Суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі. Докази надаються сторонами та іншими особами, що беруть участь у справі. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. ч. 2, 3 ст. 58 ЦПК України). Крім того, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 2 ст. 59 ЦПК України).
Як встановлено судом і не заперечується усіма сторонами, позивача спонукало звернутись до суду із позовом про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки саме бажання приватизувати використовувану ним ділянку орієнтовною площею 0,0211 га, розташовану за адресою: Донецька область, Лиманський район, с. Яцьківка, вул. Оскольська, 105/94.
Проте, згідно з оспорюваним договором оренди землі від 29.06.2004 року користування земельною ділянкою має здійснюватись за призначенням експлуатація площадок для кемпінгів на підставі рішення Яцьківської сільської ради від 22.05.2003 року № 23 (а.с. 16 зворот т.1).
Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1402615272017 від 16.06.2017 року, наданим представниками відповідачів, земельна ділянка з кадастровим № НОМЕР_2, розташована за адресою Донецька область, Краснолиманський район, с. Яцьківка, площею 1,9920 га, віднесена до категорії земель рекреаційного призначення, цільове призначення 07.01. для будівництва та обслуговування об"єктів рекреаційного призначення , вид використання для експлуатації площадок для кемпінгів , власність державна (а.с. 80, т.1).
Позивачу ОСОБА_1 на праві приватної власності належить садовий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_2 (а.с.39-40 т.1).
Згідно з Державним класифікатором будівель і споруд ДК 018-2000, затвердженим наказом Держстандарту України від 17.08.2000 року № 507, чинний з 01.01.2001 року, будинки дачні та садові віднесені до підкласу 1110.4 класу 11 Будівлі житлові , код СРС 52111.р1; натомість кемпінги віднесені до підкласу 1211.3 класу 12 Будівлі нежитлові , код СРС-52124.р1.
Таким чином, позивач порушив порядок використання наданої йому земельної ділянки і розмістив на ній капітальну житлову будівлю замість будівлі кемпінгу, що за своєю сутністю є нежитловою будівлею і призначений для тимчасового використання.
Відповідно до ст. 50 ЗК України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів. Землі рекреаційного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності (ч.1 ст. 52 ЗК України). На землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може вплинути на природний стан цих земель (ч.3 ст. 52 ЗК України).
Згідно ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства,для ведення особистого селянського господарства, для ведення садівництва, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), для індивідуального дачного будівництва, для будівництва індивідуальних гаражів. Натомість безоплатна передача у власність громадянам земельних ділянок рекреаційного призначення для експлуатації площадок для кемпінгів законом не передбачена.
Відповідно до ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Отже, внаслідок набуття ОСОБА_1 права власності на збудований ним садовий будинок до позивача має переходити право користування земельною ділянкою державної власності з цільовим призначенням 07.01. для будівництва та обслуговування об"єктів рекреаційного призначення , вид використання для експлуатації площадок для кемпінгів . Саме це і відбулось у формі участі ОСОБА_1 в діяльності ГО СВ Джерело , членом якої є позивач.
Таким чином, сам факт укладання договору оренди земельної ділянки від 29.06.2004 року жодним чином не змінює правовідносин позивача та не порушує його прав, а лише констатує правовий режим використання земельної ділянки рекреаційного призначення ГО СВ Джерело , членом якого є позивач, тому, як наслідок, не може вважатися таким, що спрямований на порушення конституційних прав та свобод позивача з врахуванням того, що цей договір не передбачав переходу права власності на майно, яке належить саме позивачу.
В ході судового розгляду судом не встановлено факту порушення прав позивача, як користувача земельної ділянки. Спірний договір оренди вчинений у формі, встановленій законом, спрямований на реальне настання правових наслідків та тривалий час виконується сторонами, жодних належних та допустимих доказів на підтвердження факту порушення сторонами виконання умов спірного договору не надано. Сторони Договору не заявляли про його розірвання. Враховуючи, що будь-яких інших доводів в обґрунтування зазначених вимог позивачем не наведено, жодних належних та допустимих доказів, які б були підставою для визнання зазначеного Договору недійсним суду не надано, а тому підстав для задоволення вимог позивача щодо визнання договору недійсним не має.
Так як вимога позивача про зобов"язання Лиманської міської ради надати йому дозвіл на розробку технічної документації для приватизації земельної ділянки НОМЕР_1 по АДРЕСА_2 є похідною та безпосередньо пов'язаною із вимогою про визнання договору оренди землі недійсним, то суд, відмовляючи у задоволенні першої вимоги вважає за необхідне відмовити ОСОБА_1 у задоволенні другої вимоги немайнового характеру про зобов'язання вчинити певні дії. На думку суду, органом місцевого самоврядування було правомірно відмовлено позивачу у наданні дозволу на розробку технічної документації для приватизації земельної ділянки з урахуванням наявності чинного договору оренди цієї ділянки.
Питання про розподіл між сторонами судових витрат у справі суд вирішує наступним чином. Згідно з ч. 1 ст. 79 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати (ч.1 ст. 88 ЦПК України).
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, а також те, що позивач ОСОБА_1 звільнений від сплати судового збору на підставі п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI зі змінами та доповненнями, відповідно до ч. 4 ст. 88 ЦПК України судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1280,00 гривень слід компенсувати за рахунок держави.
Виходячи з вищенаведеного, та керуючись статтями 3, 15, 88, 213-215, 360-7 Цивільного Процесуального Кодексу України, статтею 15, 210, 626, 627, 638, 640, 792, Цивільного Кодексу України, статтями 1, 13, 15, 18, 20, 21 Закону України Про оренду землі , -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Лиманської міської ради Донецької області, Громадської організації сімейного відпочинку "Джерело", про визнання договору без номеру від 29.06.2004 року та усіх додатків до нього, що укладений між Яцківською сільською радою та Громадською організацією сімейного відпочинку "Джерело", недійсним; про зобов'язання Лиманської міської ради надати дозвіл на розробку проекту землеустрою для приватизації земельної ділянки НОМЕР_1 площею 0,0211 га, яка розташована у с. Яцківка Лиманського району по вул. Оскольській - відмовити.
Судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1280,00 (одна тисяча двісті вісімдесят грн. 00 коп.) гривень компенсувати за рахунок держави.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку через Краснолиманський міський суд Донецької області в Апеляційний суд Донецької області шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня його проголошення.
У разі якщо рішення було постановлено без участі особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга може бути подана протягом десяти днів з дня отримання копії рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя -
Суд | Краснолиманський міський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2017 |
Оприлюднено | 06.11.2017 |
Номер документу | 69904415 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Краснолиманський міський суд Донецької області
Бікезіна О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні