Постанова
від 19.10.2017 по справі 802/1278/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Вінниця

19 жовтня 2017 р. Справа № 802/1278/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,

секретаря судового засідання: Демченка А.М.,

за участю представників сторін:

позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2,

відповідача: ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Вінниці адміністративну справу

за позовом публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі філії "Дирекція з будівництва та реконструкції газотранспортної системи" ПАТ "Укртрансгаз"

до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області

про визнання протиправним та скасування рішень, -

В С Т А Н О В И В :

У провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі філії "Дирекція з будівництва та реконструкції газотранспортної системи" ПАТ "Укртрансгаз" до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області в якій позивач просить суд визнати протиправними та скасувати приписи Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області: №96 від 14.07.2017 року; №97 від 14.07.2017 року; №98 від 14.07.2017 року; №99 від 14.07.2017 року; визнати протиправними та скасувати повідомлення Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області про відшкодування шкоди: № 19-2-0.449-160/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-161/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-162/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-163/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-164/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-165/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-166/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-167/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-168/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-169/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-170/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-171/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449- 172/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-173/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-174/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-175/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-176/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-177/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-178/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-179/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-180/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-181/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-182/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-183/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-184/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-185/90-17 від 14.07.2017 року.

Позовні вимоги публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі філії "Дирекція з будівництва та реконструкції газотранспортної системи" ПАТ "Укртрансгаз" мотивовані тим, що 14.07.2017 року державним інспектором у сфері контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Липовецького, Погребищенського, Оратівського, Іллінецького районів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області - ОСОБА_4 проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок, по яких проходить лінійний об'єкт - магістральний газопровід "Уренгой-Помари-Ужгород" Дільниця км 3851,3-3878,9 на території Іллінецької, Тягунської сільських рад Іллінецького району, Трощанської, Вітовецької, Попівської сільських рад Липовецького району та Воловодівської сільської ради Немирівського району Вінницької області.

За результатами даної перевірки посадовою особою суб'єкта владних повноважень складено протокол про адміністративне правопорушення № 65 від 14.07.2017 та протокол про адміністративне правопорушення № 66 від 14.07.2017 року і винесено приписи Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області: №96 від 14.07.2017 року; №97 від 14.07.2017 року; №98 від 14.07.2017 року; №99 від 14.07.2017 року; повідомлення Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області про відшкодування шкоди: № 19-2-0.449-160/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-161/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-162/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-163/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-164/90-17 від 14.07.2017 року;№ 19-2-0.449-165/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-166/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-167/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-168/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-169/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-170/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-171/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449- 172/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-173/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-174/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-175/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-176/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-177/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-178/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-179/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-180/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-181/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-182/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-183/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-184/90-17 від 14.07.2017 року; № 19-2-0.449-185/90-17 від 14.07.2017 року.

Не погоджуючись з прийняттям відповідачем вказаних приписів та повідомлень, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Представники позивача позовні вимоги підтримали та просили задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував та просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши інші докази, які є у справі, суд приходить переконання, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

У 2011 році міжнародною компанією Mott Macdonald проведено обстеження магістрального газопроводу "Уренгой-Помари-Ужгород". В результаті технічного аналізу зроблено висновок про необхідність реалізації невідкладного проекту з заміни трубопроводу з метою відвернення загрози виникнення аварії (аварійної ситуації), що може призвести у майбутньому до негативних наслідків від можливих техногенних катастроф (аварій), у зв'язку з розгерметизацією даного магістрального газопроводу, в тілі якого на протязі 33 років експлуатації утворилися корозійні явища, що потребують проведення обов'язкового комплексу планових заходів, які включають ремонтні, будівельні, аварійно-відновлювальні та інші невідкладні роботи.

Вищезазначений проект капітального ремонту магістрального газопроводу "Уренгой-Помари-Ужгород", покладений на ПАТ "Укртрансгаз", як оператора національної газотранспортної системи, та включений до державної Програми діяльності Кабінету Міністрів України, що затверджена постановою Верховної Ради України від 11 грудня 2014 року № 26-VIII, а його реалізація відбувається в умовах співфінансування з боку міжнародних фінансових установ, Європейського банку реконструкції та розвитку та Європейського інвестиційного банку.

Філія виконує функції замовника по об'єкту "Капітальний ремонт магістрального газопроводу "Уренгой-Помари-Ужгород" Дільниця км 3851,3-3878,9" з проведенням невідкладних заходів щодо повної заміни тіла труби з метою відвернення загрози виникнення аварії (аварійної ситуації), що може призвести до негативного впливу на людей, суміжні землі, природні об'єкти та довкілля в цілому у разі виникнення можливих аварійних ситуацій.

Відповідно до частин 2, 3 ст. 168 ЗК України передбачено, що власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; при здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Порядок отримання спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок врегульований Порядком видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок котрий затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 січня 2005 року № 1 (надалі Порядок).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади", утворено

Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, реорганізувавши Державне агентство земельних ресурсів України шляхом перетворення.

Постановою Кабінету Міністрів України №5 від 14,01.2015 року "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області та пунктами 2, 3 Постанови передбачено реорганізувати територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15 (далі - Положення № 15), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо- геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру. Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України № 482 від 22.07.2016 року повноваження щодо видачі дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок передані Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру від Державної інспекції сільського господарства України.

Враховуючи те, що Держгеокадастр через свої територіальні підрозділи здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності та видає спеціальні дозволи на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок Позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області про отримання в установленому порядку спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок.

Зокрема, 05.10.2016 року Філією направлено письмову заяву з додатками вих. №773/04, про надання дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, вздовж шляху траси магістрального газопроводу "Уренгой-Помари-Ужгород" до Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області, яку зареєстровано 06.10.2016 року за вх. № 8-30501/0/1-16.

Проте, розглянувши вищезазначену заяву, Головне управління Держгеокадастру України у Вінницькій області листом від 04.11.2016 року № 0-2-0.6.-30098/2-16 повідомило позивача про відсутність повноважень щодо надання дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, у зв'язку з не приведенням прийнятих змін до відповідності у внутрішньому Положенні Головного управління.

Позивач листом від 23.12.2016 р. № 1052/04 звернувся повторно до Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області від 01.12.2016р. № 970/04 щодо видачі господарюючому суб'єкту дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту).

26.01.2016 р. Головним управлінням Держгеокадастру України у Вінницькій області відповідно до листа № 0-2-0-6-1553/2-17 від 20.01.2017р. проведено обстеження земельних ділянок, по яких проходить лінійний об'єкт - магістральний газопровід "Уренгой-Помари-Ужгород" на території Іллінецької, Тягунської сільських рад Іллінецького району, Трощанської, Вітовецької, Попівської сільських рад Липовецького району та Воловодівської сільської ради Немирівського району Вінницької області, під час якого встановлено зняття та переміщення Філією ґрунтового покриву (родючого шару). За результатами обстеження земельних ділянок державним інспектором у сфері контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Липовецького, Погребищенського, Оратівського, Іллінецького районів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області - ОСОБА_4 та старшим державним інспектором відділу здійснення контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Держгеокадастру у Вінницькій області - ОСОБА_5 складено Акти обстеження земельних ділянок № 1 від 26.01.2017; №2 від 26.01.2017 р.; № 3 від 26.01.2017 року в яких було зафіксовано факт зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару) ґрунту.

Отже, при перевірці державним інспектором у сфері контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Липовецького, Погребищенського, Оратівського, Іллінецького районів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області - ОСОБА_4 встановлено, що Філією за відсутності спеціального дозволу фактично під час проведення робіт з монтажу магістрального газопроводу "Уренгой-Помари-Ужгород" дільниця км 3851,3-3878,9" здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару) земельних ділянок сільськогосподарського призначення, лісогосподарського призначення, водного фонду, земель транспорту державної, комунальної та приватної власності на території Воловодівської сільської ради Немирівського району, Війтовецької, Попівської, Трощанської, сільських рад Липовецького району, Іллінецької, Тягунської сільських рад Іллінецького району Вінницької області загальною площею 39,2718 га. Даний факт кваліфікований державним інспектором у сфері контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Липовецького, Погребищенського, Оратівського, Іллінецького районів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області - ОСОБА_4, як невиконання умов зняття, збереження і нанесення родючого шару ґрунту, що є порушенням ст. 168 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Відповідач вважає, що позивач за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок та за відсутності вчиненого правочину щодо таких ділянок, фактично використовуються земельні ділянки сільськогосподарського призначення, лісогосподарського призначення,; земель водного фонду, земель транспорту, державної та приватної власності загальною площею 3,4353 га. для проведення робіт з монтажу магістрального газопроводу "Уренгой- Помари-Ужгород" Дільниця км 3851,3-3878,9", що проходить на територіях Воловодівської сільської ради Немирівського району, Війтовецької, Попівської, Трощанської, сільських рад Липовецького району, Іллінецької сільської ради Іллінецького району Вінницької області.

Даний факт кваліфікований державним інспектором у сфері контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Липовецького, Погребищенського, Оратівського, Іллінецького районів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області - ОСОБА_4, як самовільне зайняття земельних ділянок, що є порушенням ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про трубопровідний транспорт" №192/96-вр магістральний трубопровід - технологічний комплекс, що функціонує як єдина система і до якого входить окремий трубопровід з усіма об'єктами і спорудами, зв'язаними з ним єдиним технологічним процесом, або кілька трубопроводів, якими здійснюються транзитні, міждержавні, міжрегіональні поставки продуктів транспортування споживачам, або інші трубопроводи, спроектовані та збудовані згідно з державними будівельними вимогами щодо магістральних трубопроводів.

Стаття 11 Закону України "Про трубопровідний транспорт" зазначає, що до земель трубопровідного транспорту належать земельні ділянки, на яких збудовано наземні і надземні трубопроводи та їх споруди, а також наземні споруди підземних трубопроводів. Уздовж трубопроводів встановлюються охоронні зони. Земля в межах охоронних зон не вилучається, а використовується з обмеженнями (обтяженнями) відповідно до закону або договору. Порядок встановлення, розмір та режим використання охоронної зони об'єкта трубопровідного транспорту визначаються законодавством України.

Згідно з визначенням поняття самовільного зайняття земельної ділянки, що міститься у ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до ч.1 ст. 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Стаття 91 Земельного кодексу України зазначає, що власники земельних ділянок зобов'язані: а) забезпечувати використання їх за цільовим призначенням; б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; в) своєчасно сплачувати земельний податок; г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов'язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем; ж) за свій рахунок привести земельну ділянку у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком здійснення такої зміни не власником земельної ділянки, коли приведення у попередній стан здійснюється за рахунок особи, яка незаконно змінила рельєф.

Ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей ( стаття 168 Земельного кодексу України ).

В той же час положення статті 112 Земельного кодексу України визначають, що охоронні зони створюються: а) навколо особливо цінних природних об'єктів, об'єктів культурної спадщини, гідрометеорологічних станцій тощо з метою охорони і захисту їх від несприятливих антропогенних впливів; б) уздовж ліній зв'язку, електропередачі, земель транспорту, навколо промислових об'єктів для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об'єкти. 2. Правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.

Згідно п. 4 ч. 2 ст. 11 Закону України "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів", для забезпечення безпечної експлуатації вздовж об'єктів магістральних газопроводів, етиленопроводів встановлюються охоронні зони таких розмірів: для газорозподільних станцій та газозбірних пунктів підземних сховищ газу (від огорожі) магістральних газопроводів І класу, умовним діаметром від 1200 міліметрів до 1400 міліметрів включно - 350 метрів (з кожної сторони газопроводу).

Відповідно до ст. 9 Закону України "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів ", охоронні зони об'єктів магістральних трубопроводів зазначаються у схемах землеустрою і техніко-економічному обґрунтуванні використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектах землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів, проектах землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), іншій визначеній законом документації із землеустрою. Охоронні зони об'єктів магістральних трубопроводів зазначаються в документації із землеустрою з моменту надання земельної ділянки для будівництва об'єкта магістрального трубопроводу. Власники або користувачі земельної ділянки, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства магістральних трубопроводів вживають заходів щодо охорони земель та дотримання встановлених обмежень у використанні земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів.

Статтею 8 Закону України № 3041-17 "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів " закріплено обмеження прав на земельні ділянки в межах охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів. На використання власником або користувачем земельної ділянки чи її частини в межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів встановлюються обмеження в обсязі, передбаченому цим Законом. Обмеження на використання земельних ділянок у межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів встановлюються і діють з дня введення відповідного об'єкта магістрального трубопроводу в експлуатацію. Перехід права власності чи користування земельною ділянкою не є підставою для припинення дії обмежень на використання земельної ділянки в межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів.

Положенням ст. 15 Закону України "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів " передбачено, що підприємства магістральних трубопроводів під час виконання капітальних та інших планових робіт з метою забезпечення безаварійної експлуатації магістральних трубопроводів без оформлення речових прав на земельні ділянки мають право: облаштовувати під'їзні шляхи та пересуватися будь-якими видами транспорту і спеціальної техніки на об'єкти магістральних трубопроводів для їх технічного обслуговування, проведення ремонтних робіт згідно із схемами під'їздів, погодженими з власниками або користувачами земельних ділянок; копати шурфи на земельних ділянках, розташованих в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів, для перевірки якості ізоляції об'єктів магістрального трубопроводу і стану засобів їх електрохімічного захисту від корозії та проводити інші земляні роботи, необхідні для забезпечення нормальної експлуатації об'єктів магістрального трубопроводу, за умови повідомлення про це власників або користувачів земельних ділянок не менш як за три дні до початку робіт та приведення цих земельних ділянок у стан, придатний для подальшого використання за призначенням; здійснювати технологічну розчистку (облаштовувати просіку) від чагарників та деревостанів лінійної частини магістральних трубопроводів до 10 метрів від їх осі з кожного боку з метою запобігання негативній дії шкідливих факторів на магістральні трубопроводи та з метою захисту лісів без попереднього погодження з лісокористувачами та відповідними органами нагляду і контролю.

Статтею 16 Закону України "Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів" закріплено, що у разі аварії або загрози її виникнення (аварійної ситуації) для негайної її локалізації, ліквідації можливих наслідків чи відвернення загрози підприємства магістральних трубопроводів без попереднього погодження з власниками або користувачами земельних ділянок, без оформлення речових прав на земельні ділянки та без отримання відповідних дозволів і погоджень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, визначених законодавством, мають право: безперешкодно проїжджати до місця аварії (аварійної ситуації) для виконання ремонтних і аварійно-відновлювальних робіт; здійснювати облаштування ґрунтових комор та інших тимчасових споруд з подальшою рекультивацією землі; здійснювати рубку дерев у разі аварій (аварійних ситуацій) на магістральних трубопроводах, що проходять через лісові ділянки, з подальшим оформленням у встановленому порядку спеціальних дозволів на рубку та очищення місць від їх залишків; проводити земляні та інші роботи для негайної локалізації аварій (аварійних ситуацій), ліквідації наслідків або відвернення їх загрози.

Також суд зазначає, що згідно з п. 1.6 розділу V "Правил безпечної експлуатації магістральних газопроводів", затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 27.01.2010 року № 11, для забезпечення надійної і безпечної роботи ЛЧМГ газотранспортні підприємства та їх підрозділи повинні забезпечувати будівництво, реконструкцію та ремонт ЛЧМГ спеціалізованими будівельно-монтажними організаціями чи підрозділами згідно з проектом, що отримав позитивний експертний висновок відповідно до Положення про порядок проведення державної експертизи (перевірки) проектної документації на будівництво та реконструкцію виробничих об'єктів.

Суд звертає увагу, що в ході судового розгляду справи представниками позивача до матеріалів справи надано Експертний висновок щодо розгляду проектної документації за проектом "Капітальний ремонт магістрального газопроводу "Уренгой-Помари-Ужгород". Дільниця км 3851,3 - 3878,9", який затверджений директором ДП "Укрдержбудекспертиза" від 23.09.2016 року. Також представником позивача до матеріалів справи долучено дозвіл на виконання будівельних робіт виданий Державною архітектурно-будівельною інспекцією України від 06.10.2016 року №ІУ 115162802260.

Таким чином, суд вважає, що позивач з метою відвернення загрози виникнення аварії (аварійної ситуації) використовував земельні ділянки для виконання ремонтних робіт в охоронній зоні магістрального газопроводу "Уренгой-Помари-Ужгород", так як були усі показники для цього, що підтверджено експертним висновком і невиконання даних робіт, могло привести у подальшому, до аварії та негативних наслідків для прилеглих територій (населених пунктів) і громадян.

З огляду на вказані обставини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено).

Згідно ст.ст. 71, 86 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати приписи Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області: №96 від 14.07.2017 року; №97 від 14.07.2017 року; №98 від 14.07.2017 року; №99 від 14.07.2017 року.

Визнати протиправними та скасувати повідомлення Головного управління Держгеокадастру України у Вінницькій області про відшкодування шкоди:

№ 19-2-0.449-160/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-161/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-162/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-163/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-164/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449- 165/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-166/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19- 2-0.449-167/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-168/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-169/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-170/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-171/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449- 172/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-173/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19- 2-0.449-174/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-175/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-176/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-177/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-178/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449- 179/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-180/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19- 2-0.449-181/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-182/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-183/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-184/90-17 від 14.07.2017 року;

№ 19-2-0.449-185/90-17 від 14.07.2017 року.

Стягнути на користь публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" в особі філії "Дирекція з будівництва та реконструкції газотранспортної системи" ПАТ "Укртрансгаз" (код ЄДРПОУ 30019801) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, 63, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ 39767547) сплачений при звернені до суду судовий збір в розмірі 11988,99 грн. (одинадцять тисяч дев'ятсот вісімдесят вісім гривень 99 коп.).

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя підпис Крапівницька Н. Л.

Копія вірна Суддя:

Секретар:

Дата ухвалення рішення19.10.2017
Оприлюднено09.11.2017
Номер документу70055840
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1278/17-а

Ухвала від 05.02.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 26.01.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Постанова від 19.10.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 16.08.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 01.08.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні