Ухвала
від 08.11.2017 по справі 810/1186/16
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 листопада 2017 року м. Київ К/800/31194/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

головуючого судді: Мороз Л.Л.,

суддів: Калашнікової О.В.,

Стрелець Т.Г.,

розглянула у порядку попереднього розгляду касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 14.06. 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26.10. 2016 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Державного реєстратора Реєстраційної служби Лубенського міськрайонного управління юстиції Полтавської області Силки Оксани Юріївни, треті особи: ОСОБА_4, Товариство з обмеженою відповідальністю Супутник , Реєстраційна служба Білоцерківського міськрайонного управління юстиції у Київській області, про визнати протиправними дій та скасування записів,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач звернувся до суду з позовом до Державного реєстратора Реєстраційної служби Лубенського міськрайонного управління юстиції Полтавської області Силки О.Ю., треті особи: ОСОБА_4, Товариство з обмеженою відповідальністю Супутник (далі - ТОВ Супутник ), Реєстраційна служба Білоцерківського міськрайонного управління юстиції у Київській області, в якому просив:

визнати протиправними реєстраційні дії щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційних записів: а) від 03.03.2016 року № 13531050008001268 (державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, зміна складу або інформація про засновників); б) від 04.03.2016 року № 13531070009001268 (внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів); в) від 04.03.2016 року №13531060010001268 (підтвердження відомостей про юридичну особу, зміна інформації про утворення юридичної особи, зміна додаткової інформації);

скасувати внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційних записів: а) від 03.03.2016 року № 13531050008001268 (державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, зміна складу або інформація про засновників); б) від 04.03.2016 року № 13531070009001268 (внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів); в) від 04.03.2016 року № 13531060010001268 (підтвердження відомостей про юридичну особу, зміна інформації про утворення юридичної особи, зміна додаткової інформації).

Позовні вимоги обґрунтовував тим, що законодавством передбачені лише права спадкоємців на отримання у власність частки майна в товаристві померлого учасника товариства, а вступ до товариства при цьому можливий лише за рішенням учасника (учасників). Однак, позивач не брав участі у зборах учасників (засновників) товариства та як єдиний законний учасник товариства їх не проводив і не скликав, а відтак, не приймав і не підписував будь-яких рішень (протоколів), які могли б стати підставою для проведення реєстрації змін, які відбулися за оскаржуваними записами.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 14.06.2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26.10. 2016 року, у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального та матеріального права, просить скасувати оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ Міжнародного молодіжного туризму Супутник (далі - ТОВ ММТ Супутник ) є юридичною особою, статутний капітал якої поділений на такі частки між учасниками: 35% корпоративних прав вказаного товариства належать позивачу, а 65% - належали ОСОБА_5, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1.

Корпоративні права ОСОБА_5 успадкувала його дружина ОСОБА_4

02.03.2016 р. ОСОБА_4 звернулась до державного реєстратора Лубенського міськрайонного управління юстиції Полтавської області із заявою про проведення реєстраційної дії (за принципом екстериторіальності) державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи - Товариство з обмеженою відповідальністю міжнародного молодіжного туризму Супутник , що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Для проведення реєстраційної дії ОСОБА_4 подала державному реєстратору такі документи: нову редакцію установчих документів; документ, що засвідчує смерть ОСОБА_5; свідоцтво про право на спадщину за законом; рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу); заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу та копію квитанції, виданої банком.

03.03.2016 р. ОСОБА_4 звернулася до державного реєстратора із заявою про проведення реєстраційної дії внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах та подала такі документи: рішення уповноваженого органу управління про зміну керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, в тому числі підписувати договори (примірник оригіналу); документ, що підтверджує плату за надану адміністративну послугу; реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

04.03.2016 р. ОСОБА_4 звернулася до державного реєстратора із заявою про проведення реєстраційної дії підтвердження відомостей про юридичну особу та подала такі документи: рішення про продовження діяльності на підставі модельного статуту; заяву про державну реєстрацію переходу юридичної особи на діяльність на підставі модельного статуту; реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.

За результатами розгляду заяв та документів відповідачем було здійснено внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційних записів:

- від 03.03.2016 року № 13531050008001268 (державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, зміна складу або інформація про засновників);

- від 04.03.2016 року № 13531070009001268 (внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів);

- від 04.03.2016 року №13531060010001268 (підтвердження відомостей про юридичну особу, зміна інформації про утворення юридичної особи, зміна додаткової інформації).

Згідно пункту 4 частини 1 статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 15.05.2003 року № 775-ІV (далі - Закон № 775-ІV) державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Пунктом 4 частини 1 статті 4 вказаного Закону передбачено, що державна реєстрація базується на заявницькому принципі.

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону № 775-ІV державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Частиною 3 зазначеної статті передбачено, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця у зв'язку з її смертю або оголошенням її померлою, а також під час державної реєстрації змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи у зв'язку із смертю або оголошенням померлим відповідного засновника (учасника), обов'язково використовує відомості Державного реєстру актів цивільного стану громадян шляхом безпосереднього доступу до нього.

Згідно частини 4 статті 17 Закону № 775-ІV для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою; 3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; 4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; 5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів; 6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи; 7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; 8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; 9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа; 10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.

Частиною 1 статті 25 Закону № 775-ІV передбачено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: 1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі або заборону (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій, а також надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України Про виконавче провадження ; 3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.

Згідно частини 2 вказаної статті порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.

Відповідно до частин 1, 2 статті 27 Закону № 755-ІV визначено, що підставами для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, є: 1) подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі; 2) невідповідність документів вимогам, установленим статтею 15 цього Закону; 3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 5) невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону; 6) несплата адміністративного збору або сплата не в повному обсязі; 7) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання. Зупинення розгляду документів з підстав, не передбачених цією статтею, не допускається.

Згідно пунктів 1-10 частини 1 статті 28 Закону № 755-ІV підстави для відмови у державній реєстрації: 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень; 2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії; 3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи; 4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України; 6) документи суперечать статуту громадського формування; 7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи; 8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону; 9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Частиною 4 вказаної статті передбачено, що відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 1219 ЦК України не входять до складу спадщини права та обов'язки, що нерозривно пов'язані з особою спадкодавця, зокрема, право на участь у товариствах та право членства в об'єднаннях громадян, якщо інше не встановлено законом або їх установчими документами.

Згідно з частиною 5 статті 147 ЦК України частка у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю переходить до спадкоємця фізичної особи або правонаступника юридичної особи - учасника товариства, якщо статутом товариства не передбачено, що такий перехід допускається лише за згодою інших учасників товариства.

Частиною 1 статті 55 Закону України Про господарські товариства визначено, що при реорганізації юридичної особи, учасника товариства, або у зв'язку із смертю громадянина, учасника товариства, правонаступники (спадкоємці) мають переважне право вступу до цього товариства.

Частиною 1 статті 60 зазначеного Закону передбачено, що загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), що володіють у сукупності більш як 50 відсотками голосів.

Як встановлено судами в ході розгляду справи ОСОБА_4 є спадкоємцем корпоративних прав ОСОБА_5 в ТОВ ММТ Супутник у розмірі 65%.

01.03.2016 року на загальних позачергових зборах учасників (засновників) ТОВ ММТ Супутник , зокрема, було прийнято рішення (оформлені протоколами №№2-4):

- про прийняття до складу учасників товариства після ОСОБА_5 - ОСОБА_4;

- про затвердження статуту ТОВ ММТ Супутник в новій редакції та надання повноваження щодо його підписання учаснику (засновнику) ОСОБА_4, що володіє часткою в розмірі 65% статутного капіталу товариства;

- про призначення з 01.03.2016 року директором товариства ОСОБА_4;

- про перехід товариства з 01.03.2016 року з власного установчого документа на діяльність на підставі модельного статуту.

Вищезазначені рішення загальних зборів ТОВ ММТ Супутник , які стали підставою для вчинення відповідачем оскаржуваних реєстраційних дій, були оскаржені ОСОБА_2 в порядку господарського судочинства.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 14.09.2016 року (справа № 911/1262/16), яка набрала законної сили, в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 відмовлено і встановлено законність процедури прийняття вказаних рішень загальних зборів та їх правомірність.

Згідно частини 1 статті 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

За таких обставин, коли оскаржувані реєстраційні дії були вчинені відповідачем на підставі повного пакету документів, визначених законодавством, зокрема, рішень загальних зборів товариства, які підтверджують повноваження ОСОБА_4 на звернення з відповідними заявами про державну реєстрацію та правомірність прийняття яких встановлена рішенням суду, що набрало законної сили, то при вчиненні таких реєстраційних дій відповідач діяв на підставі, у спосіб та в межах повноважень, наданих йому законодавством,

Враховуючи викладене, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли до вірного висновку про відсутність підстав задоволення позовних вимог.

Колегія суддів вважає, що касаційну скаргу слід залишити без задоволення, оскільки рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалено з додержанням норм процесуального права, правова оцінка обставинам у справі дана вірно, а доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують, підстави для призначення справи до розгляду в судовому засіданні відсутні.

Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку, що при розгляді справи судами першої та апеляційної інстанцій допущено порушення норм матеріального та процесуального права, які передбачені ст.ст. 225 - 229 Кодексу адміністративного судочинства України як підстави для зміни, скасування судового рішення, залишення позовної заяви без розгляду або закриття провадження у справі.

Керуючись статтями 220, 220-1, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

УХВАЛИЛА:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а постанову Київського окружного адміністративного суду від 14.06. 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26.10. 2016 року у цій справі залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених статтями 237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення08.11.2017
Оприлюднено11.11.2017
Номер документу70163727
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/1186/16

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 22.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 08.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 02.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 12.10.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 18.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 26.10.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 12.10.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Епель О.В.

Ухвала від 26.07.2016

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шостак О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні