Герб України

Постанова від 07.11.2017 по справі 820/3336/17

Харківський районний суд харківської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код 34390710

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 листопада 2017 р. № 820/3336/17

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мороко А.С.,

за участю секретаря судового засідання - Кікояна Г.О.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - ОСОБА_2.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом науково-виробничого підприємства "Хартрон-Аркос ЛТД" (товариство з обмеженою відповідальністю) до Харківської митниці ДФС про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

Науково-виробниче підприємство "Хартрон-Аркос ЛТД" (товариство з обмеженою відповідальністю) звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA807210/2017/00034 від 10.07.2017 та зобов'язати Харківську митницю ДФС здійснити митне оформлення товарів: двох компакт-дисків (СБ), що містять "Науково-дослідні звіти (НДЗ), необхідні для виробництва, імітації та компонування компонентів систем керування (СК) космічних ракет-носіїв космічного призначення для виведення на орбіти штучних супутників Землі широкого спектру космічних апаратів наукового, науково-господарського призначення: НДЗ Розробка технології компенсації температурної чутливості волоконно-оптичних гіроскопів (ВОГ) у складі інерціального вимірювального блоку (ІВБ). Розробка теплової моделі випробування і застосування розробленої технології для ІВБ розробки НВП Хартрон-Аркос ЛТД" як товарів подвійного використання відповідно до дозволу на здійснення міжнародних передач товарів № 28526003, виданого Держаною службою експортного контролю України 09.03.2017.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішення відповідача про відмову в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення оформлене карткою відмови № UA807210/2017/00034 від 10.07.2017 є необґрунтованим та безпідставним, а відтак підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.

Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, та зазначив, що митний орган діяв у межах та у спосіб, визначені чинним законодавством, оскаржувана картка відмови № UA807210/2017/00034 від 10.07.2017 є обґрунтованою та законною, а відтак позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.

Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи судом встановлено наступне.

На підставі угоди між Урядом України і Урядом Китайської народної республіки про співробітництво в дослідженні та використанні космічного простору в мирних цілях від 04.12.1995 та програми Українсько-Китайського співробітництва в галузі космосу на 2011- 2015 роки ТОВ НВП "Хартрон-Аркос" ЛТД (постачальник, виконавець) укладено контракт № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 від 12.02.2014 з Китайською промисловою корпорацією "Велика Стіна" (КНР, м. Пекін, Замовник) та Пекінським дослідним інститутом автоматичного космічного управління (КНР, Пекін, Кінцевим користувачем). Згідно з пунктом 1.1 даного контракту Замовник доручає, а Виконавець зобов'язується виконати роботу за темою "Компенсація температурної чутливості волоконно-оптичних гіроскопів (ВОГ) у складі інерційного вимірювального блоку", а саме розробити та поставити Замовнику науково-дослідні звіти і дослідне програмне забезпечення та надання відповіді консультації і навчання згідно з Технічними вимогами (ТТ, додаток № 1) та Специфікацією товарів, що поставляються та послуг, що надаються (додатку № 3) на умовах визначених даним контрактом.

Відповідно до пункту 12.1. контракту № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 від 12.02.2014 кінцевим користувачем науково-дослідних звітів та дослідного програмного забезпечення за даним контрактом є Пекінський інститут автоматичного космічного керування.

Пунктами 12.2., 12.3. контракту № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 від 12.02.2014 визначено, що Пекінський інститут автоматичного космічного керування зобов'язується (гарантує), що науково-дослідні звіти та дослідне програмне забезпечення отримані за даним контрактом будуть використовуватись тільки в Китаї, тільки в цілях мирного освоєння космічного простору. Використання Пекінським інститутом автоматичного космічного керування отриманих науково-дослідних звітів та дослідного програмного забезпечення в військових цілях виключається.

ТОВ НВП "Хартрон-Аркос" ЛТД зареєстроване ОСОБА_3 службою експортного контролю України як суб'єкт здійснення міжнародних передач товарів на підставі посвідчення про реєстрацію № 658/10/2017 виданого від 23.04.2014 та посвідчення про реєстрацію № 658/13/2020 виданого від 13.04.2017.

05 липня 2017 року позивачем була подана електронна митна декларація, прийнята відповідачем за № UA807210/2017/302047, що підтверджується протоколом обробки електронного документу з автоматизованої системи митного оформлення.

В графі 44 електронної митної декларації № UA807210/2017/302047 позивачем вказано реквізити дозвільного документа Державної служби експортного контролю України, а саме: дозволу на здійснення міжнародних передач товарів № 28526003 виданого ОСОБА_3 службою експортного контролю України 09.03.2017.

10 липня 2017 року відповідач шляхом видачі картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА807210/2017/00034 відмовив позивачу в митному оформленні (випуску) в митному режимі експорту товарів подвійного використання, а саме двох компакт-дисків СD, що містять "Науково-дослідні звіти (НДЗ), необхідні для виробництва, імітації та компонування компонентів систем керування (СК) космічних ракет-носіїв космічного призначення для виведення на орбіти штучних супутників Землі широкого спектру комічних апаратів наукового, науково-господарського призначення: НДЗ Розробка технології компенсації температурної чутливості волоконно-оптичних гіроскопів (ВОГ) у складі інерціального вимірювального блоку (ІВБ). Розробка теплової моделі випробування і застосування розробленої технології для ІВБ розробки НВП Хартрон-Аркос ЛТД" за митною декларацією № UА807210/2017/302047 від 05.07.2017.

Приводом для відмови у випуску з митної території України та митному оформленні вказаних товарів стала "неможливість здійснення митного оформлення товарів невиконання декларантом вимог статті 197 Митного кодексу України, Закону України № 549-ІV від 20.02.2003 "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання", Постанови Кабінету ОСОБА_4 України № 1807 від 20.11.2003 "Про затвердження порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення" (відповідно до листа Центрального науково-дослідного інституту озброєння та військової техніки Збройних сил України № 189/6/1632 від 13.05.2017, лист Управління Служби безпеки України в Харківській області від 06.07.2017 № 70/2-10913)".

Роз'яснено, що забезпечення можливості прийняття митної декларації можливо за умови "подання нової митної декларації за дозволом Державної служби експортного контролю України на товар віднесений до військового призначення зазначеного у позиції ML22 Постанови Кабінету ОСОБА_4 України № 1807 від 20.11.2003 "Про затвердження порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення".

Вирішуючи спір по суті заявлених вимог, суд зазначає наступне.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що регулює діяльність, пов'язану з державним контролем за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання є Закон України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" № 549-ІV від 20.02.2003 зі змінами (далі - Закон України № 549-ІV).

Відповідно до абзацу 22 статті 1 Закону України № 549-ІV, товари подвійного використання - окремі види виробів, обладнання, матеріалів, програмного забезпечення і технологій, спеціально не призначені для військового використання, а також послуги (технічна допомога), пов'язані з ними, які, крім цивільного призначення, можуть бути використані у військових або терористичних цілях чи для розроблення, виробництва, використання товарів військового призначення, зброї масового знищення, засобів доставки зазначеної зброї чи ядерних вибухових пристроїв, у тому числі окремі види ядерних матеріалів, хімічних речовин, бактеріологічних, біологічних та токсичних препаратів, перелік яких визначається Кабінетом ОСОБА_4 України.

Натомість, товари військового призначення в сукупності чи окремо, - це вироби військового призначення озброєння, боєприпаси, військова та спеціальна техніка, спеціальні комплектуючі вироби для їх виробництва, вибухові речовини, а також матеріали та обладнання, спеціально призначені для розроблення, виробництва або використання зазначених виробів (абзаци 15-16 статті 1 Закону України № 549-ІV).

Військове кінцеве використання, згідно з абзацом 25 статті 1 Закону України № 549-ІV - використання будь-яких товарів з метою розроблення, виробництва, складання, випробування, ремонту, технічного обслуговування, модифікації, модернізації, експлуатації, зберігання, виявлення, ідентифікації, придбання виробів військового призначення, у тому числі: використання виробничого, випробувального або технологічного обладнання та його компонентів; використання будь-яких складових частин зазначених товарів, а також обладнання, матеріалів, програмного забезпечення і технологій чи надання будь-яких послуг; включення таких товарів до складу виробів військового призначення.

Пунктом 2 Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю що є додатком до "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 1807 від 20.11.2003 визначено, що згідно з цим списком контролю не підлягають і до товарів військового призначення не відносяться деталі, агрегати, обладнання, матеріали, запасні частини та комплектуючі вироби, що використовуються для "розроблення", "виробництва" або "використання" товарів військового призначення, якщо вони мають цивільне (загальнопромислове) призначення, або виготовлені для використання в продукції військового та цивільного призначення за єдиними вимогами.

Відповідно до пункту 2 "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 86 від 28.01.2004, до товарів подвійного використання належать: товари, що можуть бути використані у створенні звичайних видів озброєнь, військової чи спеціальної техніки; товари, що можуть бути використані у створенні ракетної зброї; товари, що можуть бути використані у створенні ядерної зброї; товари, що можуть бути використані у створенні хімічної зброї; товари, що можуть бути використані у створенні бактеріологічної (біологічної) та токсинної зброї.

Згідно з пунктом 4 "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 86 від 28.01.2004, до товарів, контроль за міжнародними передачами яких здійснюється відповідно до цього Порядку, відносяться товари, що можуть бути використані у створенні ракетної зброї, згідно з додатком 2.

Пунктом 3 "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 86 від 28.01.2004 визначено, що міжнародна передача товарів подвійного використання може здійснюватися суб'єктом здійснення міжнародних передач товарів або іноземним суб'єктом господарської діяльності за наявності у нього відповідного дозволу чи висновку Держекспортконтролю. Дозвіл чи висновок Держекспортконтролю на право здійснення відповідної міжнародної передачі будь-якого виробу, обладнання чи матеріалу подвійного використання є підставою для передачі імпортеру (кінцевому споживачеві) комплекту технічної документації (технічних даних), необхідної для налагодження, експлуатації та використання такого товару за цільовим призначенням в обсягах, визначених цим дозволом чи висновком.

Разовий дозвіл чи висновок - дозвіл чи висновок, який надається суб'єкту здійснення міжнародних передач товарів або суб'єктам, зазначеним у частині третій статті 15 цього Закону, для проведення відповідних переговорів або здійснення конкретної міжнародної передачі товарів визначеному кінцевому споживачу із зазначенням їх найменування, кількості, вартості, особливих умов поставки, назви іноземного суб'єкта господарської або іншої діяльності, держави призначення або походження товарів та їх кінцевого споживача (абзац 32 статті 1 Закону України № 549-ІV).

З метою отримання разового дозволу на здійснення міжнародних передач товарів в порядку передбаченому Закону України № 549-ІV та "Порядком здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 86 від 28.01.2004, проводиться експертиза в галузі державного експортного контролю, за результатами якої видаються відповідні дозволи.

Згідно з частиною 1 статті 11 Закону України № 549-ІV, експертиза в галузі державного експортного контролю проводиться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, для вирішення питання про можливість надання відповідних дозволів, висновків чи міжнародних імпортних сертифікатів, можливість проведення реєстрації суб'єктів господарювання у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, як суб'єктів здійснення міжнародних передач товарів або надання таким суб'єктам повноважень на право здійснення експорту, імпорту товарів військового призначення та товарів, які містять відомості, що становлять державну таємницю.

Пунктами 1, 3 "Положення про ОСОБА_3 службу експортного контролю України", затвердженого Указом Президента України № 448/2011 від 08.04.2011, визначено, що ОСОБА_3 служба експортного контролю України (Держекспортконтроль України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом ОСОБА_4 України через ОСОБА_4 економічного розвитку і торгівлі України (далі - ОСОБА_4). До основних завдань Держекспортконтролю України відноситься реалізація державної політики у галузі державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, подвійного використання та інших товарів, що не внесені до списків товарів, що підлягають державному експортному контролю та щодо яких відповідно до законодавства можуть бути застосовані процедури державного експортного контролю, а також внесення пропозицій щодо її формування.

Відповідно до абзацу 4 частини 2 статті 11 Закону України № 549-ІV, визначення належності найменувань та описів товарів, поданих на експертизу, до найменувань та описів товарів, внесених до відповідних списків товарів, що підлягають державному експортному контролю є одним із основних завдань експертизи в галузі державного експортного контролю.

Частиною 1 статті 16 Закону України № 549-ІV передбачено, що рішення про надання дозволу, висновку чи міжнародного імпортного сертифіката приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, за результатами експертизи в галузі експортного контролю.

Порядок проведення експертизи щодо товарів, міжнародні передачі яких підлягають державному експортному контролю, та суб'єктів підприємницької діяльності, які мають намір здійснювати міжнародні передачі таких товарів визначений "Положенням про порядок проведення експертизи в галузі державного експортного контролю", затвердженим постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 767 від 15.07.1997 зі змінами.

Згідно з абзацом 6 пункту 14 "Положення про порядок проведення експертизи в галузі державного експортного контролю" за підсумками експертизи Держекспортконтроль видає суб'єкту здійснення міжнародних передач товарів відповідний дозвіл, висновок чи міжнародний імпортний сертифікат на право здійснення міжнародних передач товарів, міжнародні передачі яких підлягають державному експортному контролю, чи надсилає мотивовану відмову.

Судом встановлено, що ТОВ НВП "Хартрон-Аркос ЛТД" зареєстровано ОСОБА_3 службою експортного контролю України як суб'єкт здійснення міжнародних передач товарів на підставі посвідчення про реєстрацію № 658/10/2017, виданого від 23.04.2014 та посвідчення про реєстрацію № 658/13/2020, виданого від 13.04.2017.

Позивачу ОСОБА_3 службою експортного контролю України видане свідоцтво про отримання повноважень та здійснення діяльності щодо попередньої ідентифікації товарів у галузі державного експортного контролю № 018-10/2019 від 12.10.2016.

ОСОБА_3 службою експортного контролю України листом № 1284/13-14 від 23.04.2014 надані позивачу роз'яснення щодо ідентифікації товарів та умов здійснення міжнародних передач товарів в цілях здійснення попередньої ідентифікації товарів у галузі державного експортного контролю. Згідно з пунктом 20 розділу ІІІ вказаного листа, "технологія" для "виробництва" або "використання" "компонентів" систем керування (СК) космічних ракет-носіїв (КРН), які розробляються згідно з програмою Українсько-Китайського співробітництва в галузі космосу на 2011-2015 роки є товаром подвійного використання - позиції 9.Е.1., 13.Е.1., 16.Е.1 Додатку № 2 постанови Кабінету ОСОБА_4 України № 86 від 28.01.2004.

На підставі свідоцтва про отримання повноважень та здійснення діяльності щодо попередньої ідентифікації товарів у галузі державного експортного контролю № 018-10/2019 від 12.10.2016 та згідно з листом Державної служби експортного контролю України № 1284/13-14 від 23.04.2014 позивачем складено довідку щодо попередньої ідентифікації товарів № 399 від 08.12.2015, якою попередньо ідентифіковано товари у галузі державного експортного контролю за контрактом № A003/13GWKJ-1Y-12WB-l від 12.02.2014 як товари подвійного використання за позиціями 9.D.1, 9.Е.1., 9.Е.2. "Списку товарів подвійного використання, що можуть бути використані у створенні ракетної зброї", що є додатком № 2 до "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 86 від 28.01.2004.

Згідно з пунктом 4 розділу 2 вказаної довідки: "НДЗ Розробка технології компенсації температурної чутливості волоконно-оптичних гіроскопів (ВОГ) у складі інерціального вимірювального блоку (ІВБ). Розробка теплової моделі випробування і застосування розробленої технології для ІВБ розробки НВП Хартрон-Аркос ЛТД" на двох компакт-дисках (СD)" є "технологією" (крім "загальнодоступної") у вигляді науково-технічної документації для "виробництва" "компонентів" систем керування (СК) космічних ракет-носіїв (КРН), які розробляються згідно з програмою Українсько-Китайського співробітництва в галузі космосу на 2011-2015 роки та є товаром подвійного використання - позиція 9.Е.1 Додатку № 2 постанови Кабінету ОСОБА_4 України № 86 від 28.01.2004, оскільки не є "спеціально призначеною" або модифікованою для військового використання та призначена для космічних ракет-носіїв.

ОСОБА_3 космічне агентство України листом "Щодо можливості здійснення експорту товарів до КНР" № 4939/10-М5.2/15 від 10.11.2015 підтвердило, що виконання робіт за контрактом № A003/13GWKJ-1Y-12WB-l від 12.02.2014 проводиться в рамках реалізації програми Українсько-Китайського співробітництва в галузі космосу на 2011-2015 роки та підтвердило проведену позивачем ідентифікацію товарів, що передаються за контрактом, стосовно відповідності їх найменуванню (опису) та технічним параметрам товарів що зазначені у позиціях 9.D.1, 9.Е.1. та 9.Е.2. Списку товарів подвійного використання, що можуть бути використані у створенні ракетної зброї (Додаток № 2 до "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 86 від 28.01.2004).

ОСОБА_3 космічне агентство України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом ОСОБА_4 України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері космічної діяльності, згідно з пунктом 1 "Положення про ОСОБА_3 космічне агентство України", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 281 від 14.05.2015 зі змінами.

Судом встановлено, що контракт № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 від 12.02.2014 зареєстровано ОСОБА_3 космічним агентством України про що свідчить картка реєстрації-обліку Державного космічного агентства України № 96/К/2016 від 22.07.2016., в пункті 18 якої вказана класифікація товарів за контрактом № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 від 12.02.2014 як "товар подвійного використання Постанова КМУ від 28.01.2004 № 86 додаток 2. поз. 9.D.1, 9.Е.1., 9.Е.2.".

За підсумками державної експертизи в галузі державного експортного контролю ОСОБА_3 службою експортного контролю України видано позивачу дозвіл на здійснення міжнародних передач товарів № 28526002 від 09.03.2017 на підставі контракту від 12.02.2014 № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 та додаткових угод до нього на експорт товарів подвійного використання (ТПВ) "Послуги з розробки науково-дослідних звітів (НДЗ) та програмно-математичного забезпечення (ПМЗ), а також технічна допомога (консультації, навчання), необхідні для виробництва, імітації та компонування компонентів систем керування (СК) космічних ракет-носіїв космічного призначення для виведення на орбіти штучних супутників Землі широкого спектру космічних апаратів наукового, науково-господарського призначення згідно з додатком до дозволу.

Згідно з пунктом 1 додатку до вказаного дозволу ОСОБА_3 службою експортного контролю України дозволено експорт товарів подвійного використання "НДЗ Розробка технології компенсації температурної чутливості волоконно-оптичних гіроскопів (ВОГ) у складі інерціального вимірювального блоку (ІВБ). Розробка теплової моделі випробування і застосування розробленої технології для ІВБ розробки НВП Хартрон-Аркос ЛТД" (на компакт-дисках СD) у кількості 2 штуки за кодом УКТЗЕД НОМЕР_1".

Таким чином, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю - ОСОБА_3 службою експортного контролю України проведено державну експертизу в галузі державного експортного контролю в ході якої було встановлено, що послуги з розробки науково-дослідних звітів (НДЗ) та програмно-математичного забезпечення (ПМЗ), а також технічна допомога (консультації, навчання), необхідні для виробництва, імітації та імітації та компонування компонентів систем керування (СК) космічних ракет-носіїв космічного призначення для виведення на орбіти штучних супутників Землі широкого спектру космічних апаратів наукового, науково-господарського призначення за контрактом від 12.02.2014 № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 та додаткових угод до нього є товарами подвійного використання (ТПВ) на підтвердження чого видано дозвіл на здійснення міжнародних передач товарів № 28526002 від 09.03.2017.

Пунктом 7 "Положення про порядок проведення експертизи в галузі державного експортного контролю", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України № 767 від 15.07.1997, встановлено, що висновок державної експертизи є обов'язковим для розгляду Держекспортконтролем та іншими органами виконавчої влади для прийняття відповідних рішень.

Статтею 197 Митного кодексу України визначено, що у випадках, передбачених законом, на окремі товари встановлюються обмеження щодо їх переміщення через митний кордон України. Пропуск таких товарів через митний кордон України та їх митне оформлення здійснюються органами доходів і зборів на підставі отриманих з використанням засобів інформаційних технологій документів, які підтверджують дотримання зазначених обмежень, виданих державними органами, уповноваженими на здійснення відповідних контрольних функцій, іншими юридичними особами, уповноваженими на їх видачу, якщо подання таких документів органам доходів і зборів передбачено законами України. Переліки таких товарів (із зазначенням їх опису та коду згідно з УКТ ЗЕД), а також порядок видачі відповідних дозволів та їх обігу з використанням засобів інформаційних технологій затверджуються Кабінетом ОСОБА_4 України.

Пунктом 2 частини 1 статті 196 Митного кодексу України передбачено, що не можуть бути пропущені через митний кордон України товари, на пропуск яких відповідно до закону потрібні дозволи інших державних органів, за відсутності цих дозволів (крім алкогольних напоїв і тютюнових виробів, а також харчових продуктів для власного споживання, що ввозяться громадянами в обсязі та в порядку, встановлених статтею 376 та частиною 2 статті 378 цього Кодексу).

Кабінетом ОСОБА_4 України прийнято постанову № 436 від 21.05.2012 "Про затвердження переліків товарів, на які встановлено обмеження щодо переміщення через митний кордон України", підпунктом 9 пункту 1 якої затверджено перелік товарів військового призначення та подвійного використання, на які встановлено обмеження щодо переміщення через митний кордон України, згідно з додатком 9.

Відповідно до "Переліку товарів військового призначення та подвійного використання, на які встановлено обмеження щодо переміщення через митний кордон України" (додаток 9 до постанови Кабінету ОСОБА_4 України від 21.05.2012 № 436), дозвіл на здійснення міжнародних передач товарів підтверджує дотримання встановлених обмежень щодо товарів, та кодами товарів згідно з УКТЗЕД зазначені у додатках до "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України від 28.01.2004 № 86 та "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення", затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_4 України від 20.11.2003 № 1807.

Наказом Міністерства фінансів України № 649 від 30.05.2012 затверджено "Порядок використання в митних органах дозволів і висновків Державної служби експортного контролю України та їх електронних копій", який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.06.2012 за № 1040/21352. Пунктом 2.1. якого визначено, що при переміщенні товарів заявник або уповноважена ним особа на декларування товарів надає митному органу оформлення разом з іншими документами, необхідними для митного оформлення, митну декларацію (далі - МД), у якій зазначені реквізити дозвільного документа Держекспортконтролю України, та на вимогу митного органу, що здійснює митне оформлення, відповідно до статті 264 Митного кодексу України надає оригінал дозвільного документа Держекспортконтролю України.

Згідно з пунктом 2 "Списку товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю" контролю не підлягають і до товарів військового призначення не відносяться деталі, агрегати, обладнання, матеріали, запасні частини та комплектуючі вироби, що використовуються для "розроблення", "виробництва" або "використання" товарів військового призначення, якщо вони мають цивільне (загальнопромислове) призначення, або виготовлені для використання в продукції військового та цивільного призначення за єдиними вимогами.

Натомість, пунктом 2 "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання" встановлено, що до товарів подвійного використання належать: товари, що можуть бути використані у створенні звичайних видів озброєнь, військової чи спеціальної техніки; товари, що можуть бути використані у створенні ракетної зброї; товари, що можуть бути використані у створенні ядерної зброї; товари, що можуть бути використані у створенні хімічної зброї; товари, що можуть бути використані у створенні бактеріологічної (біологічної) та токсичної зброї.

Згідно з пунктом 3 "Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання", міжнародна передача товарів подвійного використання може здійснюватися суб'єктом здійснення міжнародних передач товарів або іноземним суб'єктом господарської діяльності за наявності у нього відповідного дозволу чи висновку Держекспортконтролю. Дозвіл чи висновок Держекспортконтролю на право здійснення відповідної міжнародної передачі будь-якого виробу, обладнання чи матеріалу подвійного використання є підставою для передачі імпортеру (кінцевому споживачеві) комплекту технічної документації (технічних даних), необхідної для налагодження, експлуатації та використання такого товару за цільовим призначенням в обсягах, визначених цим дозволом чи висновком.

Як вже встановлено судом, на підставі угоди між Урядом України і Урядом Китайської народної республіки про співробітництво в дослідженні та використанні космічного простору в мирних цілях від 04.12.1995 та програми Українсько-Китайського співробітництва в галузі космосу на 2011- 2015 роки ТОВ НВП "Хартрон-Аркос" ЛТД (постачальник, виконавець) укладено контракт № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 від 12.02.2014 з Китайською промисловою корпорацією "Велика Стіна" (КНР, м. Пекін, Замовник) та Пекінським дослідним інститутом автоматичного космічного управління (КНР, Пекін, Кінцевим користувачем). Згідно з пунктом 1.1 даного контракту Замовник доручає, а Виконавець зобов'язується виконати роботу за темою "Компенсація температурної чутливості волоконно-оптичних гіроскопів (ВОГ) у складі інерційного вимірювального блоку", а саме розробити та поставити Замовнику науково-дослідні звіти і дослідне програмне забезпечення та надання відповіді консультації і навчання згідно з Технічними вимогами (ТТ, додаток № 1) та Специфікацією товарів, що поставляються та послуг, що надаються (додатку № 3) на умовах визначених даним контрактом.

05 липня 2017 року позивачем була подана електронна митна декларація, прийнята відповідачем за № UA807210/2017/302047, що підтверджується протоколом обробки електронного документу з автоматизованої системи митного оформлення.

В графі 44 електронної митної декларації № UA807210/2017/302047 позивачем вказано реквізити дозвільного документа Державної служби експортного контролю України, а саме: дозволу на здійснення міжнародних передач товарів № 28526003 виданого ОСОБА_3 службою експортного контролю України 09.03.2017.

Дозвіл на здійснення міжнародних передач товарів № 28526003 від 09.03.2017 виданий позивачу ОСОБА_3 службою експортного контролю України на підставі контракту від 12.02.2014 № A003/13GWKJ-lY-12WB-l та додаткових угод до нього на експорт товарів подвійного використання (ТПВ) "Послуги з розробки науково-дослідних звітів (НДЗ) та програмно-математичного забезпечення (ПМЗ), а також технічна допомога (консультації, навчання), необхідні для виробництва, імітації та імітації та компонування компонентів систем керування (СК) космічних ракет-носіїв космічного призначення для виведення на орбіти штучних супутників Землі широкого спектру комічних апаратів наукового, науково-господарського призначення згідно з додатком до дозволу.

Згідно з пунктом 1 додатку до вказаного дозволу дозволено експорт товарів подвійного використання "НДЗ Розробка технології компенсації температурної чутливості волоконно-оптичних гіроскопів (ВОГ) у складі інерціального вимірювального блоку (ІВБ). Розробка теплової моделі випробування і застосування розробленої технології для ІВБ розробки НВП Хартрон-Аркос ЛТД" (на компакт-дисках СD) у кількості 2 штуки за кодом УКТЗЕД НОМЕР_1", що й було вказано позивачем у митній декларації.

Таким чином, враховуючи те, що ОСОБА_3 службою експортного контролю України проведено державну експертизу в галузі державного експортного контролю в ході якої було встановлено, що послуги з розробки науково-дослідних звітів (НДЗ) та програмно-математичного забезпечення (ПМЗ), а також технічна допомога (консультації, навчання), необхідні для виробництва, імітації та імітації та компонування компонентів систем керування (СК) космічних ракет-носіїв космічного призначення для виведення на орбіти штучних супутників Землі широкого спектру космічних апаратів наукового, науково-господарського призначення за контрактом від 12.02.2014 № A003/13GWKJ-1Y-12WB-1 та додаткових угод до нього є товарами подвійного використання (ТПВ) на підтвердження чого видано дозвіл на здійснення міжнародних передач товарів № 28526002 від 09.03.2017, суд приходить до висновку, що позивачем належним чином виконані вимоги статті 197 Митного кодексу України під час митного оформлення (випуску) товарів в митному режимі експорту за митною декларацією № UA807210/2017/302047 від 05.07.2017.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги науково-виробничого підприємства "Хартрон-Аркос ЛТД" (товариство з обмеженою відповідальністю) про скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA807210/2017/00034 від 10.07.2017 є обґрунтованими, а відтак підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог науково-виробничого підприємства "Хартрон-Аркос ЛТД" (товариство з обмеженою відповідальністю) про зобов'язання Харківську митницю ДФС здійснити митне оформлення товарів, суд зазначає наступне.

Як вбачається із змісту Рекомендації Комітету ОСОБА_4 Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом ОСОБА_4 11.03.1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду -тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя, від так завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.

Таким чином, вимога позивача щодо зобов'язання Харківську митницю ДФС здійснити митне оформлення товарів є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача, та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому задоволенню не підлягає.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною ОСОБА_4 України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги науково-виробничого підприємства "Хартрон-Аркос ЛТД" (товариство з обмеженою відповідальністю) підлягають частковому задоволенню.

Керуючись статтями 17, 50, 160-163, 167, 185, 186 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов науково-виробничого підприємства "Хартрон-Аркос ЛТД" (товариство з обмеженою відповідальністю) до Харківської митниці ДФС про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA807210/2017/00034 від 10.07.2017.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 13 листопада 2017 року.

Суддя А.С. Мороко

СудХарківський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення07.11.2017
Оприлюднено14.11.2017
Номер документу70211580
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/3336/17

Ухвала від 24.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 27.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 09.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Постанова від 09.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Постанова від 07.11.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 11.08.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 11.08.2017

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні