Рішення
від 06.11.2017 по справі 909/815/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 листопада 2017 р. Справа № 909/815/17

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Деделюка Б.В.,

секретар судового засідання Попович Л.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Івано-Франківської міської ради, 76004, Івано-Франківська область, м. Івано-Франківськ, вул. Грушевського, 21,

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "Фірманн", 76018, Івано-Франківська область, м. Івано-Франківськ, вул. І.Левинського, 3-А,

про стягнення коштів в сумі 130415 грн. 89 коп.,

за участю:

від позивача: ОСОБА_1 - представник, довіреність від 30.12.2016,

від відповідача: ОСОБА_2 - представник, договір від 21.09.2017,

встановив:

Івано-Франківська міська рада звернулася до господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю "Фірманн" про стягнення збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів в сумі 130415 грн. 89 коп.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ТОВ "Фірманн" використовується земельна ділянка комунальної власності без правовстановлюючих документів, що призвело до заподіяння територіальній громаді м. Івано-Франківська збитків у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки в сумі 130415 грн. 89 коп. Заявлені позовні вимоги обґрунтовані положеннями ст.ст. 22, 1166 ЦК України, ст.ст. 156, 157 ЗК України.

Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 21.08.2017 прийнято позовну заяву і порушено провадження у справі та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 06.09.2017.

Ухвалою суду від 06.09.2017 продовжено строк вирішення спору та відкладено розгляд справи на 17.10.2017.

В судовому засіданні 17.10.2017 та 02.11.2017 оголошено перерву відповідно до 02.11.2017 та до 06.11.2017.

Представник позивача, в судовому засіданні 06.11.2017, позовні вимоги підтвердив, з підстав викладених в позовній заяві та письмових поясненнях. Обгрунтовуючи позовні вимоги посилаються на те, що ТОВ "Фірманн" використовується земельна ділянка комунальної власності площею 0,3033 га. по вул. І.Левинського, 3-А в м. Івано-Франківську без правовстановлюючих документів, що призвело до заподіяння територіальній громаді м. Івано-Франківська збитків у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки, за період з 27.02.2014 по 29.11.2016, в сумі 130415 грн. 89 коп. Просить позов задовольнити, стягнути з відповідача збитки в сумі 130415 грн. 89 коп. та покласти на останнього судові витрати в сумі 1956 грн. 24 коп.

Представник відповідача, в судовому засіданні 06.11.2017, проти позову заперечує з підстав викладених відзиві на позов та письмових поясненнях. Обгрунтовуючи свої заперечення посилаються на те, що ТОВ "Фірманн" ще у 2014 році звернулося до Івано-Франківської міської ради щодо оформлення права користування спірною земельною ділянкою площею 0,3033 га. та 23.08.2017 подало до Івано-Франківської міської ради через центр надання адміністративних послуг відповідну документацію із землеустрою. Вважає, що в діях ТОВ "Фірманн" відсутній склад цивільного правопорушення. Просить відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши документи і матеріали, подані сторонами та витребувані судом, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 43 ГПК України, з"ясувавши обставини, на яких грунтуються позовні вимоги, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, із врахуванням ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду спору впродовж розумного строку, суд вважає за правильне взяти до уваги наступне.

22.05.2007 на підставі договору про поділ адміністративно-виробничих будівель в натурі та припинення спільної часткової власності, укладеного між ТОВ "Ремонтно-будівельна фірма "Рембудком - ЛТД", ОСОБА_3 та ТОВ "Транспортно-виробнича фірма "АвтоКом - ЛТД", ОСОБА_4 набув у власність виробничо-складські будівлі по вул. Левинського, 3-А в м. Івано-Франківську, які складаються з: гаражі (літ. Д, загальною площею 543,4 кв.м), склади (літ. Л, загальною площею 5,1 кв.м.), заправка (літ. К, загальною площею 9,2 кв.м), електрощитові (літ. Ж, загальною площею 5,1 кв.м), склади (приміщення № 1-7, літ. Г, загальною площею 182,6 кв. м).

18.09.2007 на підставі договору дарування укладеного між ОСОБА_3 (дарувальник) та ОСОБА_5 (обдаровувана) зазначене вище майно передано ОСОБА_5

10.07.2008 Івано-Франківською міською радою прийнято рішення "Про вилучення та надання земельних ділянок", відповідно до п. 2 якого вилучено за згодою земельну ділянку площею 0,7508 га на вул. Левинського, 3-А у ремонтно-будівельної фірми "Рембудком - ЛТД", затверджено технічну документацію із землеустрою щодо оформлення права користування земельною ділянкою підприємцю ОСОБА_5 площею 0,7508 га. на вул. Левинського, 3-А, м. Івано-Франківськ, з передачею її в оренду терміном на три роки для обслуговування виробничо-складських приміщень та зобов'язано підприємця ОСОБА_5 укласти договір оренди землі.

27.02.2014 ОСОБА_5, в якості засновника ТОВ "Фірманн", внесла до статутного капіталу товариства належне їй нерухоме майно, розташоване на спірній земельній ділянці. Внаслідок цього до ТОВ "Фірманн" перейшло право на земельну ділянку, яке існувало у попереднього власника - ОСОБА_5, яка в свою чергу, набула вказані приміщення за договором дарування № 35415 від 18.09.2007.

Згідно позовних вимог ТОВ "Фірманн" не укладено договір оренди земельної ділянкою площею 0,3033 га. (кадастровий номер 2610100000:20:009:0327) за адресою: вул. І.Левинського, 3-А в м. Івано-Франківську.

Інспектором з самоврядного контролю за використанням та охороною земель управління самоврядного контролю Департаменту комунальних ресерсів Івано-Франківської міської ради 05.10.2016 проведено обстеження земельної ділянки за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. І.Левинського, 3-А, про що складено акт обстеження № 57, та встановлено, що на день проведення обстеження вказана земельна ділянка використовується без правовстановлюючих документів.

На засіданні комісії з визначення та відшкодування територіальній громаді м. Івано-Франківська збитків від 29.11.2016, визначено розмір збитків, нанесених Івано-Франківській міській раді, у вигляді упущеної вигоди у розмірі неодержаної міською радою плати за оренду земельної ділянки, що виникли внаслідок використання відповідачем земельної ділянки без оформлення договору оренди та становлять 130415 грн. 89 коп., про що складено відповідний акт.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 12.01.2017 № 17 затверджено акт про визначення збитків власнику землі від 29.11.2016, згідно якого сума неодержаного територіальною громадою м. Івано-Франківська доходу визначається збитками в сумі 130415 грн. 89 коп., за період з 27.02.2014 по 29.11.2016.

Відповідно до п. 2 зазначеного рішення, збитки підлягають відшкодуванню власнику землі, особами що їх заподіяли, не пізніше одного місяця після затвердження виконавчим комітетом міської ради актів Комісії.

Відповідачу надіслано лист № 80/01-18/19-в від 19.01.2017 про необхідність добровільного відшкодування завданих збитків, який останнім залишено без розгляду.

Несплата зазначених збитків стала підставою для звернення Івано-Франківської міської ради до господарського суду з даним позовом.

Судом встановлено, що ТОВ "Фірманн" 21.10.2014 звернулося до Івано-Франківської міської ради щодо оформлення права користування земельною ділянкою площею 0,3033 га. та 23.08.2017 подало до Івано-Франківської міської ради через центр надання адміністративних послуг відповідну документацію із землеустрою.

Відповідно до ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 224 Господарського кодексу України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Згідно зі ст. 225 Господарського кодексу України, до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки ); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Згідно п. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до п. 3.8. постанови Пленуму ВГСУ № 6 від 17.01.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" для застосування такого заходу відповідальності як збитки слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).

Судом встановлено відсутність в діях ТОВ "Фірманн" вищевказаних чотирьох елементів.

Орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі" підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України), з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України). Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України "Про оренду землі", пункт 288.1 статті 288 ПК України; постанова Пленуму ВГСУ № 6 від 17.01.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах,що виникають із земельних відносин").

Господарським судом встановлено, що договір оренди земельної ділянки між сторонами не укладався. Крім того, не встановлено обставин, які б підтверджували відмову відповідача від укладення договору оренди землі та свідчили б про наявність вини відповідача у завданні збитків позивачу (неодержаної орендної плати) на спірну суму внаслідок протиправної бездіяльності відповідача.

Відповідно ч. 4 ст. 623 ЦК України при визначенні неодержаних доходів (упущеної вигоди) враховуються заходи, вжиті кредитором щодо їх одержання.

Згідно з п. 3.8. постанови Пленуму ВГС України № 6 від 17.01.2011 вирішуючи спори за позовом органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, шкоди у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди, крім спеціальних норм, повинні брати до уваги загальні положення ст. 22, глави 82 ЦК України, частини другої ст. 224 ГК України. У розгляді таких справ суди мають враховувати обставини вчинення господарюючими суб'єктами дій щодо оформлення відповідного землекористування та факти своєчасного виявлення контролюючими органами користування земельними ділянками без оформлення правовстановлюючих документів, а також вчинення дій щодо спонукання суб'єкта оформити право землекористування.

В матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про вжиття позивачем заходів щодо одержання доходів у вигляді орендної плати та заходів, спрямованих на уникнення збитків, зокрема, які б підтверджували, що позивач звертався з вимогою виконати рішення та укласти договір оренди земельної ділянки, а в разі ухилення відповідача - з вимогою про спонукання до укладення договору оренди або звільнення земельної ділянки, що зайнята без правовстановлюючих документів.

З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено односторонньої протиправної поведінки та вини відповідача, які б могли бути підставою для стягнення збитків, нарахованих позивачем.

У відповідності до пункту 4 частини третьої статті 129 Конституції України та відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34 ГПК України).

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

За наведених обставин суд приходить до висновку, про відсутність правових підстав для задоволення позову, тому в позові слід відмовити.

Судові витрати відповідно до ст. 49 ГПК України покладаються на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 8, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 22, 33, 34, 43, 49, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

в позові Івано-Франківської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Фірманн" про стягнення коштів в сумі 130415 грн. 89 коп. відмовити.

Судові витрати залишити за позивачем.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 10.11.17

Суддя Деделюк Б.В.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення06.11.2017
Оприлюднено15.11.2017
Номер документу70226714
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/815/17

Ухвала від 03.05.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Ухвала від 02.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Суховий В.Г.

Постанова від 31.01.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 23.01.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 15.01.2018

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 11.12.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 04.12.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Ухвала від 04.12.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Малех Ірина Богданівна

Рішення від 06.11.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Деделюк Б.В.

Ухвала від 06.09.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Деделюк Б.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні