ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
15 листопада 2017 року № 826/9312/14
Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Вєкуа Н.Г., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомКовельського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Ковельської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Волинській області доПівнічного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія" про стягнення заборгованості у розмірі 26 501,73 грн., - В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернувся Ковельський міжрайонний прокурор (надалі - прокурор) в інтересах держави в особі Ковельської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Волинській області з позовом до Державного підприємства "Українська геологічна компанія" про стягнення заборгованості у розмірі 26 501,73 грн.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.04.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2015, відмовлено у задоволенні позову Ковельського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Ковельської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Волинській області про стягнення з Державного підприємства "Українська геологічна компанія" заборгованості у розмірі 26 501,73 грн.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30.05.2017 року касаційну скаргу Ковельської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області та особи, яка приєдналась до даної касаційної скарги - в.о. прокурора Волинської області задоволено частково, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.04.2015 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 25.06.2015 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Окружного адміністративного суду м. Києва.
Зі змісту позовної заяви слідує, що в обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за відповідачем рахується заборгованість в сумі 26 501,73 грн., нарахована згідно до норм ст. 129 Податкового кодексу України.
Ковельський міжрайонний прокурор в судовому засіданні адміністративний позов підтримав в повному обсязі.
У судовому засіданні 10.10.2017 року протокольною ухвалою суду замінено неналежного відповідача - Державне підприємство "Українська геологічна компанія" на належного - Північне державне регіональне геологічне підприємство "Північгеологія".
Частиною 1 ст. 52 КАС України встановлено, що суд першої інстанції, встановивши, що з адміністративним позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, або не до тієї особи, яка повинна відповідати за адміністративним позовом, може за згодою позивача допустити заміну первинного позивача або відповідача належним позивачем або відповідачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про час, дату та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином, докази чого містяться в матеріалах справи. Про причини неявки в судове засідання не повідомив.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи в судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомленні про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на наведене та з урахуванням вимог ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про доцільність розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, станом на 12.06.2014 року за відповідачем обліковується податкова заборгованість перед бюджетом з податку на прибуток на загальну суму 26 501,73 грн. (штрафні (фінансові) санкції у розмірі 13118,14 грн. за несвоєчасну сплату податку та пеня - 13383,59 грн.).
Дана податкова заборгованість виникла у зв'язку з несплатою відокремленим підрозділом північного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія" (ідентифікаційний код 25398506) Ковельською геологорозвідувальною експедицією (створена на підставі наказу від 30.06.2010 року № 86 та ліквідована в 2012 році) узгоджених сум грошових зобов'язань з названого податку, нарахованих згідно податкових повідомлень-рішень від 10.12.2013 року № 0008511502 та від 25.10.2013 року №0008511502, оскільки з лютого 2012 року відповідач, як новостворене підприємство, є правонаступником реорганізованого північного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія" та у відповідності до норм п. 97.3 і п. 97.4 ст. 97 Податкового кодексу України, обов'язок по сплаті податкового боргу щодо названого відокремленого підрозділу покладається на відповідача.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
У відповідності до пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно з п. 57.1 ст. 57 ПК України, платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Одночасно, нормою пп. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54 ПК України передбачено, що контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Положеннями норм п. 57.3 ст. 57 ПК України встановлено, що у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов'язання платник податків зобов'язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
У силу пп. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання набуває статусу податкового боргу.
Відповідно до п. 59.1 ст. 59 ПК України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання у встановлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов'язання. Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення грошового зобов'язання та права податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою заставою, обов'язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу (п. 59.3 ст. 59 ПК України).
Як вбачається з матеріалів справи Ковельською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Волинській області виставлено податкву вимогу №34 від 10.04.2012 року, яка отримана відповідачем 23.04.2012 року.
Доказів виконання вищезазначеної вимоги суду не надано.
При цьому, при встановленні обставин щодо виникнення у платника податків обов'язку по сплаті узгоджених сум грошових зобов'язань та/або суми податкового боргу слід враховувати наступне.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 104 ЦК України, юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.
Разом з тим, юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Також, нормами ст. 109 ЦК України встановлено, що виділом є перехід за розподільчим балансом частини майна, прав та обов'язків юридичної особи до однієї або кількох створюваних нових юридичних осіб. Після прийняття рішення про виділ учасники юридичної особи або орган, що прийняв рішення про виділ, складають та затверджують розподільчий баланс. Юридична особа, що утворилася внаслідок виділу, несе субсидіарну відповідальність за зобов'язаннями юридичної особи, з якої був здійснений виділ, які згідно з розподільчим балансом не перейшли до юридичної особи, що утворилася внаслідок виділу. Юридична особа, з якої був здійснений виділ, несе субсидіарну відповідальність за зобов'язаннями, які згідно з розподільчим балансом перейшли до юридичної особи, що утворилася внаслідок виділу. Якщо юридичних осіб, що утворилися внаслідок виділу, дві або більше, субсидіарну відповідальність вони несуть спільно з юридичною особою, з якої був здійснений виділ, солідарно. Якщо після виділу неможливо точно встановити обов'язки особи за окремим зобов'язанням, що існувало у юридичної особи до виділу, юридична особа, з якої здійснено виділ, та юридичні особи, що були створені внаслідок виділу, несуть солідарну відповідальність перед кредитором за таким зобов'язанням.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що сума, яку позивач просить стягнути, виникла у зв'язку з несплатою грошових зобов'язань, встановлених податковими повідомленнями-рішеннями Ковельської ОДПІ ГУ Міндоходів у Волинській області від 10.12.2013 року № 0008511502 та від 25.10.2013 року № 0008511502, які узгоджені у судовому порядку та набули статусу податкового боргу після набрання законної сили постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 03.10.2014 року у справі № 826/11665/14.
Як вбачається з матеріалів справи, 20.11.2013 року та 10.12.2013 року Ковельською ОДПІ ГУ Міндоходів у Волинській області були проведені камеральні перевірки з податку на прибуток за 2012 - 2013 роки платника податку - Ковельської геологорозвідувальної експедиції ПДРГП Північгеологія , ідентифікаційний код 25787900, - за результатами яких складені акти від 20.11.2013 року № 535/15-25787900 та від 10.12.2013 року № 576/15-25787900. В даних актах перевірок зафіксоване порушення Ковельською геологорозвідувальною експедицією ПДРГП Північгеологія норми п. 57.3 ст. 57 Податкового кодексу України, а саме: порушення строку погашення суми узгодженого грошового зобов'язання, визначеного Ковельській геологорозвідувальній експедиції ПДРГП Північгеологія (ідентифікаційний код 25787900) податковим повідомленням-рішенням від 23.03.2012 року № 0000312300 в сумі 93 386 грн.
На підставі цих актів камеральних перевірок Ковельська ОДПІ були прийнятті податкове повідомлення-рішення від 10.12.2013 року № 0008131502 про нарахування Ковельській геологорозвідувальній експедиції ПДРГП Північгеологія (ідентифікаційний код 25787900) штрафу в розмірі 7 559,07 грн. та податкове повідомлення-рішення від 25.12.2013 р. № 0008511502 про нарахування Ковельській геологорозвідувальній експедиції ПДРГП Північгеологія (ідентифікаційний код 25787900) штрафу в розмірі 5 559,07 грн.
ДП УГК оскаржило зазначені податкові повідомлення-рішення від 10.12.2013 року № 0008131502 і від 25.12.2013 року № 0008511502 до Окружного адміністративного суду м. Києва шляхом подання адміністративного позову до Ковельська ОДПІ ГУ Міндоходів у Волинській області, за результатами розгляду якого Окружним адміністративним судом м. Києва винесена постанова від 03.10.2014 року у справі № 826/11665/14 про відмову у задоволенні позову в зв'язку з поданням позовної заяви неналежною особою. Засвідчена копія цієї постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 03.10.2014 року по справі № 826/11665/14 з відомостями про набрання нею законної сили 24.10.2014 року наявні у матеріалах справи.
Зокрема, згідно тексту зазначеної постанови суду від 03.10.2014 року під час розгляду справи № 826/11665/14 Окружним адміністративним судом м. Києва були встановлені певні обставини, а також з наявних у справі № 826/9312/14 матеріалів вбачається, що: в 2010 році наказом ПДРГП Північгеологія від 04.03.2010 року № 25 з 09 березня 2010 року Ковельську геологорозвідувальну експедицію (ідентифікаційний код 25787900) ліквідовано як відокремлений структурний підрозділ ПДРГП Північгеологія та переведено в підпорядкування до Рівенської геологічної експедиції - відокремленого структурного підрозділу ПДРГП Північгеологія (при цьому, з наявної у матеріалах справи довідки форми № 4-ОПП від 19.02.2015 року № 1503171400224/307 вбачається, що Ковельська геологорозвідувальна експедиція ПДРГП Північгеологія (ідентифікаційний код 25787900) з податкового обліку в контролюючому органі знята не була).
На підставі наказу ПДРГП "Північгеологія" від 30.06.2010 року № 86 "Про створення Ковельської геологорозвідувальної експедиції" з 01 липня 2010 року створено структурний підрозділ - Ковельську геологорозвідувальну експедицію (ідентифікаційний код 37152831) - без статусу юридичної особи шляхом виділення зі складу Рівненської геологічної експедиції та 07.07.2010 року затверджено Положення про Ковельську геологорозвідувальну експедицію північного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія".
Згідно довідки форми № 4-ОПП від 23.07.2010 року № 93, Ковельську геологорозвідувальну експедицію ПДРГП "Північгеологія" взято на податковий облік в Ковельській міжрайонній ДПІ.
Надалі, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.10.2011 року № 1100-р "Про реорганізацію Північного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія" та наказу Державної служби геології та надр України від 16.11.2011 року № 153 "Про реорганізацію Північного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія", вирішено реорганізувати ПДРГП "Північгеологія" (ідентифікаційний код 25398506) та 02.02.2012 року шляхом виділу створити нову юридичну особу - державне підприємство "Українська геологічна компанія" (код ЄДРПОУ 38078094), яке буде правонаступником прав та обов'язків ПДРГП "Північгеологія", зокрема, заборгованості за податковими зобов'язаннями перед державою згідно з розподільчим балансом.
Наказом ПДРГП "Північгеологія" від 25.01.2012 року № 04 на виконання наказу Державної служби геології та надр України від 16.11.2011 року № 153 "Про реорганізацію північного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія" прийнято рішення про:
- введення з 01.02.2012 року в пряме підпорядкування ПДРГП "Північгеологія" певних відокремлених структурних підрозділів (в тому числі, Ковельської геологорозвідувальної експедиції) в повному особовому складі, без істотних змін умов праці, режиму роботи та оплати праці працівників;
- передачу з 01.02.2012 року до ПДРГП "Північгеологія" майна відокремлених структурних підрозділів, в тому числі Ковельської геологорозвідувальної експедиції;
- виділення з 02.02.2012 року зі складу ПДРГП "Північгеологія" та передачу у підпорядкування ДП "УГК" певних підрозділів, в тому числі Ковельської геологорозвідувальної експедиції в повному особовому складі, без істотних змін умов праці, режиму роботи та оплати праці працівників;
- передачу з 02.02.2012 року за актом приймання-передачі майно, активи і пасиви зі складу ПДРГП "Північгеологія" до ДП "УГК" згідно з розподільчим балансом.
При цьому, наказом ПДРГП "Північгеологія" від 03.02.2012 року № 05 з 03 лютого 2012 року закрито як відокремлені структурні підрозділи та переведено в пряме підпорядкування ПДРГП "Північгеологія" відповідні структурні підрозділи в тому числі Ковельську геологорозвідувальну експедицію.
Наказом ПДРГП "Північгеологія" від 03.02.2012 року за № 07 закрито даний структурний підрозділ (ідентифікаційний код 37152831).
03.02.2012 р. № 6-85 ПДРГП "Північгеологія" листом повідомлено державного реєстратора в Дарницькій районній в м. Києві державній адміністрації про закриття відокремлених підрозділів, в тому числі і Ковельської геологорозвідувальної експедиції.
Після реорганізації ПДРГП Північгеологія (ідентифікаційний код 25398506), що відбулася шляхом виділу частини майна, активів та пасивів з утворенням нової юридичної особи ДП Українська геологічна компанія (ідентифікаційний код 38078094), перше не припинило свого існування та, наразі, продовжує здійснювати свою діяльність, як окрема юридична особа, то дані зобов'язання ПДРГП Північгеологія чи його структурних підрозділів по сплаті податків, які виникли після лютого 2012 року підлягають сплаті.
Пунктами 95.1, 95.2, 95.3 ст. 95 ПКУ встановлено наступне.
Контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Відповідно до п.п.20.1.17 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
З системного аналізу зазначеної норми судом вбачається, що законодавець чітко встановив підстави для застосування арешту коштів на банківському рахунку та інших цінностей в банку, а саме:
1) відсутність майна у платника податків, який має податковий борг;
2) наявність у платника податків, який має податковий борг, майна, балансова вартість якого менше суми податкового боргу;
3) відсутність у платника податків, який має податковий борг, майна, яке може бути джерелом погашення податкового боргу.
В той же час, відповідно до пункту 95.2 ПКУ право на стягнення коштів та продаж майна платника податків виникає у податкового органу через 60 календарних днів з дня надіслання податкової вимоги, тому саме з цього моменту податковий орган уповноважений оцінювати майновий стан платника податків з огляду на наявність у нього достатніх джерел для погашення податкового боргу.
Відповідно до ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог щодо стягнення з Північного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія" податкового боргу в сумі 26 50173 грн. відповідно до положень статті 95 Податкового кодексу України.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 69, 71, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Стягнути з Північного державного регіонального геологічного підприємства "Північгеологія" ( код ЄДРПОУ 25398506, 02088, м.Київ, ПРОВУЛОК ГЕОФІЗИКІВ, будинок 10) заборгованість у розмірі 26 501,73 грн. (двадцять шість тисяч пятсот одна гривня 73 копійки).
Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя Н.Г. Вєкуа
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2017 |
Оприлюднено | 16.11.2017 |
Номер документу | 70275533 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Вєкуа Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні