П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 802/1469/16-а
Головуючий у 1-й інстанції:Крапівницька Н. Л.
Суддя-доповідач: Кузьмишин В.М.
09 листопада 2017 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Кузьмишина В.М.
суддів: Боровицького О. А. Сушка О.О.
за участю:
секретаря судового засідання: Томашук А.В.,
представника позивачів: ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_3, ОСОБА_4 на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 23 червня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ПАТ "Продовольча компанія "Поділля", ТОВ "Качківське", про визнання протиправним та скасування розпорядження та визнання нечинними державних актів на право власності на земельні ділянки,
В С Т А Н О В И В :
у вересні 2016 року позивачі звернулись до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області про визнання протиправним та скасування розпорядження та визнання нечинними державних актів на право власності на земельні ділянки.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 23 червня 2017 року позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано в частині розпорядження Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області від 12 листопада 2007 року №517 „Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки громадянам - членам реформованого КСП "Русавське" с. Русава", а саме, щодо затвердження технічної документації по земельним ділянкам із кадастровими номерами, а саме: НОМЕР_2 НОМЕР_3
Не погодившись з прийнятим рішенням, позивачі подали апеляційну скаргу, в якій просять скасувати постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 23 червня 2017 року та прийняти нову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги апелянти послалися на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на їх думку, призвело до неправильного вирішення спору.
Представник позивачів в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив суд її задовольнити.
Представник відповідача, треті особи та їх представники судове засідання не з'явилися, повноважних представників до суду не направили, хоча про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до ч. 4 ст. 197 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, представника позивачів, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а постанову суду першої інстанції - скасувати, виходячи з наступного.
30 серпня 2000 року 12 сесією 23 скликання Русавської сільської ради Ямпільського району Вінницької області було прийнято рішення про надання ОСОБА_3, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 земельних часток (паїв). 20 жовтня 2000 року 16 сесією 23 скликання Русавської сільської ради Ямпільського району Вінницької області було прийнято рішення про затвердження технічної документації та видачу цим громадянам державних актів на право власності на землю.
11 березня 2001 року на підставі вказаного рішення органу місцевого самоврядування вищенаведені громадяни ОСОБА_3, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 отримали відповідні державні акти на право власності на землю серії НОМЕР_4, серії НОМЕР_5 та НОМЕР_6 відповідно, які були зареєстровані в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №№ 201, 202, 203.
В подальшому, ОСОБА_4 в порядку спадкування за законом та заповітом, став власником земельних ділянок, що раніше належали на праві приватної власності його матері - ОСОБА_10 та тітці - ОСОБА_9. Дані обставини підтверджуються рішенням Ямпільського районного суду Вінницької області від 29 жовтня 2009 року в цивільній справі №2-991/2009 року, заповітом від 01 вересня 2004 року, зареєстрованим у виконавчому комітеті Русавської сільської ради Ямпільського району за №155 та свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_7 від 18 грудня 2006 року.
05 квітня 2016 року позивачі звернулись до відділу Держгеокадастру у Ямпільському районі Вінницької області з метою проведення державної реєстрації свого права власності на зазначені земельні ділянки. Проте, відповідачем було прийнято рішення №РВ-0500099502016, №РВ-0500099462016, №РВ-0500099452016 про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, у зв'язку із тим, що було виявлено невідповідність електронного документу установленим вимогам та наявний перетин із земельними ділянками з кадастровими номерами НОМЕР_2 НОМЕР_3
Земельні ділянки за вищенаведеними кадастровими номерами перебувають у власності громадян на підставі державних актів про право власності на землю, що були видані на підставі розпоряджень Ямпільської РДА від 02 березня 2005 р. №34 та від 12 листопада 2007 року №517 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки громадянам - членам реформованого КСП "Русавське".
На підставі викладеного, позивачі звернулись до суду з позовом про скасування таких розпоряджень Ямпільської РДА від 02 березня 2005 р. №34 та від 12 листопада 2007 року №517 в частині та визнання нечинними державних актів про право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_2 НОМЕР_3
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив щодо обґрунтованості позову в частині скасування розпорядження Ямпільської РДА від 12 листопада 2007 року №517.
Дослідивши вказане рішення, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Згідно з п. 7 ч. 1 ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Статтею 21 цього Закону передбачено, що місцева державна адміністрація: розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Відповідно до п. а ст. 17 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Частиною 1 статті 153 ЗК України визначено, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
В силу вимог ч. 1 ст. 154 ЗК України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов'язки чи обмеження.
Таким чином, при прийнятті оскаржуваного розпорядження від 02 березня 2005 р. №34 та від 12 листопада 2007 року №517 відповідач повинен був перевірити, чи не будуть порушувати такі розпорядження прав власності інших осіб.
Зокрема, суд звертає увагу на те, що на момент прийняття розпоряджень Ямпільської РДА від 02 березня 2005 року № 34 та від 12 листопада 2007 року № 517 існувало рішення 16 сесії 23 скликання Русавської сільської ради Ямпільського району Вінницької області від 20 жовтня 2000 року, яким земельні ділянки раніше вже були передані у приватну власність іншим особам, що підтверджується відповідними державними актами серії ВН № 001366, серії ВН № 001365, серії ВН № 001364.
Таким чином, прийняті відповідачем розпорядження від 02 березня 2005 року № 34 та від 12 листопада 2007 року № 517 є протиправними та підлягають скасуванню в частині, що стосується затвердження технічної документації на земельні ділянки із кадастровими номерами НОМЕР_2 НОМЕР_3
Крім того, суд звертає увагу на те, що відповідно до ч. 1 ст. 155 ЗК України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Що стосується позовної вимоги про визнання нечинними державних актів на право власності на земельні ділянки із кадастровими номерами НОМЕР_8; НОМЕР_9, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Право власності на земельну ділянку посвідчується, зокрема й державним актом.
Суд вважає, що актом, який породжує набуття особою прав та обов'язків власника землі, є рішення органу державної влади, а державний акт на право власності на землю має похідний характер від рішення компетентного органу виконавчої влади.
Таким чином, у разі скасування рішення державного органу, як незаконного, чи визнання його недійсним у встановленому порядку, виданий на підставі та на виконання такого рішення державний акт на право власності на землю має бути визнаний нечинним.
Враховуючи, що державні акти на право власності на земельні ділянки із кадастровими номерами НОМЕР_8; НОМЕР_10 видані на підставі розпоряджень відповідача від 02 березня 2005 року № 34 та від 12 листопада 2007 року № 517 (які підлягають скасуванню), суд апеляційної інстанції вважає, що такі державні акти повинні бути визнані нечинними.
За таких обставин, судова колегія вважає, що суд першої інстанції не в повній мірі дав оцінку усім вказаним обставинам та зібраним у справі доказам, у зв'язку із чим ухвалив рішення, яке підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позову у повному обсязі.
Відповідно до статті 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ОСОБА_3, ОСОБА_4 задовольнити повністю.
Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 23 червня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Ямпільська районна державна адміністрація Вінницької області про визнання протиправним та скасування розпорядження та визнання нечинними державних актів на право власності на земельні ділянки скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позов задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправними та скасувати розпорядження Ямпільської районної державної адміністрації від 02 березня 2005 року № 34 та від 12 листопада 2007 року № 517 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки громадянам - членам реформованого КСП "Русавське", в частині передачі у власність та видачі державних актів на права власності на земельні ділянки із кадастровими номерами НОМЕР_11; НОМЕР_10.
Визнати нечинними державні акти на права власності на земельні ділянки із кадастровими номерами НОМЕР_8; НОМЕР_10, які видані на підставі розпоряджень Ямпільської районної державної адміністрації від 02 березня 2005 року № 34 та від 12 листопада 2007 року № 517 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки громадянам - членам реформованого КСП "Русавське".
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 16 листопада 2017 року.
Головуючий Кузьмишин В.М. Судді Боровицький О. А. Сушко О.О.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2017 |
Оприлюднено | 16.11.2017 |
Номер документу | 70277456 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Кузьмишин В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні