ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" листопада 2017 р. Справа № 909/16/17
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого-судді: Якімець Г.Г.,
суддів: Бойко С.М., Бонк Т.Б.,
при секретарі судового засідання Михайлишин С.В.,
за участю представників:
від позивача - ОСОБА_1 (в режимі відеоконференції)
від відповідача (скаржника) - ОСОБА_2
розглянувши апеляційну скаргу ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області, вих.№36/01-33/01 від 07 вересня 2017 року
на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 23 лютого 2017 року (підписане 28.02.2017 року), суддя Матуляк П.Я.
у справі №909/16/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Теплопостач-К , с. Рожнів Косівського району Івано-Франківської області
до відповідача ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області, м. Косів Івано-Франківської області
про стягнення 35 267,52 грн.
в с т а н о в и в :
27 грудня 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю Теплопостач-К звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області про стягнення 35 267,52 грн.
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 23 лютого 2017 року по справі №909/16/17 позов задоволено: присуджено до стягнення з ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Теплопостач-К 35 267,52 грн.
Рішення суду мотивоване тим, що постановою НКРЕКП №3210 від 29.12.2015 року позивачу встановлено тариф на виробництво теплової енергії для потреб бюджетних установ та організацій на рівні 1097,24 грн. за 1 Гкал, який є більшим за тариф, встановлений розпорядженням Косівської РДА №420 від 30.12.2015 року, відтак, у зв'язку зі зміною тарифу позивачем листом, копія якого міститься в матеріалах справи, направлено відповідачу коригуючий акт надання послуг від 21.12.2016 року на суму 35 267,52 грн., у якому відкориговано вартість наданих позивачем послуг з теплопостачання у відповідності до встановленого тарифу НКРЕКП, однак, відповіді на зазначений лист позивачем не отримано, коригуючий акт відповідачем не підписано, кошти у розмірі 35 267,52 грн. відповідачем не сплачено, з огляду на що місцевий господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 23 лютого 2017 року по справі №909/16/17 та прийняти нове рішення про відмову в позові. Зокрема, зазначає, що сторони в договорі погодили ціну за 1 Гкал в розмірі 1050 грн., яка і підлягає застосуванню при розрахунках, при цьому, відповідачем виконано зобов'язання щодо оплати теплової енергії, виходячи з сум, зазначених у актах наданих послуг.
Судове засідання з розгляду апеляційної скарги ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області за клопотанням ТзОВ Теплопостач-К та на підставі ст.74-1 ГПК України проводилось в режимі відеоконференції.
Представник відповідача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 23 лютого 2017 року по справі №909/16/17 та прийняти нове рішення про відмову в позові.
Представник позивача (в режимі відеоконференції) проти вимог апеляційної скарги заперечував, просив оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення, з підстав, наведених у запереченнях на апеляційну скаргу (б/н від 18 жовтня 2017 року). Зокрема, зазначав, що постановою НКРЕКП №3210 від 29.12.2015 року позивачу встановлено тариф на виробництво теплової енергії для потреб бюджетних установ та організацій на рівні 1097,24 грн. за 1 Гкал, який є більшим за тариф, встановлений розпорядженням Косівської РДА №420 від 30.12.2015 року на відпуск теплової енергії бюджетним установам. Одночасно наголошував, що загальна ціна договору з врахуванням збільшених ставок, передбачених постановою НКРЕКП, не перевищує ціни, погодженої в п.3.1 договору №7 від 20.01.2016 року з урахуванням додаткової угоди №1 від 01 лютого 2016 року, а саме: 942 270 грн., відтак, з урахуванням п.4.6 вказаного Договору, вважає правомірним застосування до відповідача збільшених тарифів.
Суд, заслухавши пояснення сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного:
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, 20 січня 2016 року між ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області (в тексті договору - замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Теплопостач-К (в тексті договору - виконавець) укладено договір №7, за умовами якого, а саме: п.1.1 виконавець зобов'язався у 2016 році надати замовнику теплову енергію в кількості 1040,50 Гкал у відповідності з умовами договору, а замовник - своєчасно проводити оплату за використану теплову енергію для опалення та підігріву води за встановленими тарифами в терміни, передбачені цим договором.
Згідно з п.п.3.1, 3.2 Договору його ціна становить 1 092 525 грн. без ПДВ. Ціна Договору може бути змінена за взаємною згодою сторін.
З урахуванням додаткової угоди №1 від 01 лютого 2016 року ціна договору становить 942 270 грн.
У пункті 4.1 Договору сторони погодили, що розрахунки проводяться шляхом оплати замовником після пред'явлення виконавцем акту наданих послуг за використану енергію в межах передбачених бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом замовника. Розрахунковим періодом є календарний місяць.
Оплата здійснюється замовником в розмірі суми, вказаної в акті наданих послуг, протягом 5-ти днів з моменту отримання акту наданих послуг (п.п.4.2, 4.3 Договору).
У відповідності до п.4.5 Договору на момент укладення договору тариф на теплову енергію становить 1050 грн./Гкал. Відпуск теплової енергії здійснюється відповідно до чинних тарифів протягом періоду надання послуг.
Згідно з п.4.6 Договору сторони домовились, що ціна за 1 Гкал теплової енергії встановлюється на рівні тарифів, затверджених уповноваженими державними та місцевими органами управління. У разі зміни уповноваженими державними та місцевими органами управління тарифів на теплову енергію, сторонами в обов'язковому порядку застосовуються нові тарифи.
Зміни вартості 1 Гкал. будуть зазначені в акті наданих послуг за період, в якому вони відбулися (4.7 Договору).
Відповідно до п.10.1 Договору останній діє до 31 грудня 2016 року включно, а в частині розрахунків - до їх повного здійснення.
На виконання умов договору позивач надав відповідачу послуги з постачання теплової енергії у період січень-квітень та листопад-грудень 2016 року на загальну суму 783 888 грн., що підтверджується актами надання послуг, копії яких знаходяться у матеріалах справи.
Одночасно колегія суддів встановила, що постановою НКРЕКП №3210 від 29 грудня 2015 року позивачу встановлено тариф на виробництво теплової енергії для потреб бюджетних установ та організацій на рівні 1097,24 грн. за 1 Гкал (без ПДВ), що виробляється на установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, які знаходяться за адресою: Івано-Франківська область, Косівський район, с. Рожнів, вул. Героїв Небесної Сотні, 14.
Враховуючи наведене вище, позивач направив відповідачу лист до якого долучив коригуючий акт надання послуг від 21 грудня 2016 року на суму 35 267,52 грн., у якому вказано вартість наданих позивачем послуг з теплопостачання у відповідності до встановленого тарифу постановою НКРЕКП.
У зв'язку з відсутністю відповіді на лист та відсутністю оплати заборгованості, Товариство з обмеженою відповідальністю Теплопостач-К звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з даним позовом про стягнення з ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області 35 267,52 грн. заборгованості.
Основні правові, економічні та організаційні засади діяльності на об'єктах сфери теплопостачання визначає ЗУ Про теплопостачання , який регулює відносини, пов'язані з виробництвом, транспортуванням, постачанням та використанням теплової енергії з метою забезпечення енергетичної безпеки України, підвищення енергоефективності функціонування систем теплопостачання, створення і удосконалення ринку теплової енергії та захисту прав споживачів та працівників сфери теплопостачання.
Згідно з ст.19 ЗУ Про теплопостачання унормовано, що діяльність у сфері теплопостачання може здійснюватись суб'єктами господарської діяльності у сфері теплопостачання всіх організаційно-правових форм та форм власності, зокрема, на основі договорів оренди, підряду, концесії, лізингу та інших договорів. Споживач повинен щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.
Відповідно до ст.275 ГК України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов'язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.
Розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених/визначених відповідно до вимог закону (ч.6 ст.276 ГК України).
У відповідності до ст.638 ЦК України істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Статтею 26 ЗУ Про житлово-комунальні послуги встановлено, що до істотних умов договору між виконавцем/виробником та споживачем входить і порядок оплати за спожиті житлово-комунальні послуги.
Відповідно до ч.2 ст.32 ЗУ Про житлово-комунальні послуги розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.
Згідно з п.12.6 Договору істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами у повному обсязі, крім випадків, передбачених ч.5 ст.40 ЗУ Про здійснення державних закупівель , зокрема, (п.2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі.
Судом встановлено, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) №3210 від 29 грудня 2015 року позивачу встановлено тариф на виробництво теплової енергії для потреб бюджетних установ та організацій на рівні 1097,24 грн. за 1 Гкал (без ПДВ) , що виробляється на установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, які знаходяться за адресою: Івано-Франківська область, Косівський район, с. Рожнів, вул. Героїв Небесної Сотні, 14.
У відповідності до п.п.4.5, 4.6 Договору відпуск теплової енергії здійснюється відповідно до чинних тарифів протягом періоду надання послуг, а ціна за 1 Гкал теплової енергії встановлюється на рівні тарифів, затверджених уповноваженими державними та місцевими органами управління. У разі зміни тарифів на теплову енергію, сторонами в обов'язковому порядку застосовуються нові тарифи. При цьому, згідно з п.4.7 Договору зміни вартості 1 Гкал зазначаються в акті наданих послуг за період, в якому вони відбулися.
Судом встановлено, що згідно акту надання послуг (коригуючого) від 21 грудня 2016 року позивачем надано відповідачу послуги з теплопостачання за період з січня по грудень 2016 року на загальну суму 819 155,52 грн. (по тарифу, встановленому постановою НКРЕКП №3210 від 29 грудня 2015 року, а саме: 1097,24 грн. за 1 Гкал (без ПДВ)), яка не перевищує суми договору, з урахуванням додаткової угоди №1 від 01 лютого 2016 року, а саме: 942 270 грн. без ПДВ (лот №21).
Відтак, коригування позивачем вартості наданих послуг з теплопостачання не суперечить ч.5 ст.40 ЗУ Про здійснення державних закупівель , оскільки зміна ціни за одиницю теплової енергії не призвела до збільшення суми, погодженої сторонами в договорі.
Слід зазначити, що вказана у постанові НКРЕКП №3210 від 29 грудня 2015 року ціна за одиницю теплової енергії була чинною протягом періоду надання позивачем послуг з теплопостачання (січень-грудень 2016 року) та підлягає обов'язковому застосуванні сторонами при розрахунках.
Разом з тим, колегія суддів не бере до уваги заперечення відповідача про те, що спірною постановою встановлено тариф лише для котельні, що знаходиться у с. Рожнів по вул. Героїв Небесної Сотні, оскільки відповідачем не спростовано, що надана йому позивачем теплова енергія вироблена не на установках позивача з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, які знаходяться за адресою: Івано-Франківська область, Косівський район, с. Рожнів, вул. Героїв Небесної Сотні, 14.
У відповідності до ст.526 ЦК України та ст.193 ГК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно з п.1 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого Указом Президента України №715/2014 від 10 вересня 2017 року, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президентові України і підзвітним ОСОБА_4 України. НКРЕКП є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.
Відповідно до п.4 вказаного вище Положення НКРЕКП відповідно до покладених на неї завдань установлює, серед іншого, тарифи на теплову енергію , що виробляється на теплоелектроцентралях, ТЕС, АЕС та когенераційних установках і установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії.
Рішення НКРЕКП приймаються на засіданнях, які проводяться у формі відкритих або закритих слухань. У разі розгляду питань, що мають важливе суспільне значення, засідання проводяться у формі відкритих слухань, в яких беруть участь представники суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на суміжних ринках, об'єднань споживачів і громадськості. Рішення, прийняті НКРЕКП, оформлюються постановами і розпорядженнями. Рішення НКРЕКП, прийняті у межах її повноважень, обов'язкові до виконання суб'єктами природних монополій (п.13 Положення).
Статтею 32 ГПК України передбачено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно із ст.33 ГПК України кожна з сторін повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
З огляду на все наведене вище, враховуючи також положення ч.5 ст.40 ЗУ Про здійснення державних закупівель в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, беручи до уваги умови, погоджені сторонами у пунктах 4.6 та 12.6 договору №7 від 20 січня 2016 року, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд дійшов вірного висновку про задоволення позову Товариства з обмеженою відповідальністю Теплопостач-К про стягнення з ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області 35 267,52 грн. заборгованості.
При прийнятті оскаржуваного рішення господарський суд повно і всебічно перевірив всі обставини справи, дав належну правову оцінку зібраним у справі доказам та прийняв законне і обґрунтоване рішення.
Враховуючи все зазначене вище, доводи скаржника про скасування рішення місцевого господарського суду є безпідставними та необґрунтованими.
Рішення суду першої інстанції прийняте у відповідності з вимогами діючого законодавства, а тому підстав для його скасування апеляційний господарський суд не вбачає.
Судовий збір за подання апеляційної скарги, в порядку ст.49 ГПК України, покладається на скаржника.
Керуючись ст.ст.101, 102, 103, 105 ГПК України, суд,
постановив:
Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 23 лютого 2017 року по справі №909/16/17 залишити без змін, а апеляційну скаргу ОСОБА_3 освіти Косівської районної державної адміністрації Івано-Франківської області - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.
Матеріали справи №909/16/17 повернути до Господарського суду Івано-Франківської області .
Повну постанову складено 24.11.2017 року
Головуючий-суддя Якімець Г.Г.
Судді Бойко С.М.
ОСОБА_5
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2017 |
Оприлюднено | 26.11.2017 |
Номер документу | 70487437 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Якімець Ганна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні