Ухвала
від 20.11.2017 по справі 812/241/15
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

8.3.4

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

20 листопада 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/241/15

Луганський окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді Чернявської Т.І.,

за участю

секретаря судового засідання Шляхтун М.М.

та

представників сторін:

від позивача - ОСОБА_1 (довіреність від 03.07.2017 № 6/17ю)

від І відповідача - ОСОБА_2 (довіреність від 22.02.2017

№ 325/8/12-10-07)

від ІІ відповідача не прибув

від боржника

у виконавчому провадженні - ОСОБА_2 (довіреність від 15.03.2017

№ 291/9/12-32-10-00-17)

ОСОБА_3 (довіреність від 17.11.2017

№ 3340/9/12-32-10-00-29)

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром про зміну способу і порядку виконання судового рішення у справі № 812/241/15 за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром до Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області про визнання протиправною бездіяльності, стягнення суми бюджетного відшкодування та пені,

ВСТАНОВИВ:

27 вересня 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла заява товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром про зміну способу і порядку виконання постанови Луганського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2016 року у справі № 812/241/15, яка залишена без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року, в частині зобов'язання Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області прийняти висновок із зазначенням суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні та подати його органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

В обґрунтування заяви зазначено, що на примусовому виконанні в Управлінні державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Луганській області знаходиться виконавчий лист, виданий Луганським окружним адміністративним судом 24.02.2016 у адміністративній справі № 812/241/15, яким зобов'язано Первомайську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Луганській області прийняти висновок із зазначенням суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні та подати його органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Під час ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження ВП № 54295146 позивачу стало відомо, що відповідно до листів Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області від 04.08.2017 № 1370/8/12-10-07, від 18.08.2017 № 1438/10/12-10-07, від 29.08.2017 № 1466/10/12-10-07 остання повідомила Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Луганській області, що у зв'язку зі змінами в законодавстві Первомайська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Луганській області не може виконати судове рішення. Оскільки судове рішення у вказаній адміністративній справі на теперішній час не виконане, враховуючи суттєві зміни у законодавстві щодо механізму та порядку відшкодування податку на додану вартість, заявник вважає, що наявні обставини, які значно ускладнюють порядок виконання судового рішення, а тому є необхідність у зміні способу і порядку виконання постанови Луганського окружного адміністративного суду від 28.11.2016 у справі № 812/241/15 шляхом зобов'язання Головного управління ДФС у Луганській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість необхідні дані щодо відшкодування товариству з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні.

Представники Головного управління ДФС у Луганській області проти заяви про зміну способу і порядку виконання судового рішення заперечували, про що подали відзив на заяву про зміну способу і порядку виконання судового рішення від 17.11.2017 б/н та додаткові пояснення від 20.11.2017 б/н (т. 5 арк. спр. 93-94, 95-97).

У відзиві на заяву про зміну способу і порядку виконання судового рішення від 17.11.2017 б/н представник Головного управління ДФС у Луганській області вказала, що відповідно до статті 56 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України до 1 лютого 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.

Формування, ведення та офіційне публікування Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

Платник податку самостійно у заяві про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість зазначає про відповідність критерія, визначеним пунктом 200.19 статті 200 податкового кодексу України (Реєстр 1) чи не відповідність критерія (Реєстр 2) (пункт 200.7 статті 200 Податкового кодексу України).

Підставою для внесення заяви про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість такого платника до Реєстру 1 (підпункт а підпункту 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України) є одночасна відповідність критеріям, визначеним у пункті 200.19 статті 200 Податкового кодексу України.

Відшкодування узгоджених сум податку на додану вартість, зазначених у такому реєстрі, здійснюється в хронологічному порядку відповідно до черговості надходження заяв про повернення таких сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість в межах сум, визначених законом про Державний бюджет на відповідний рік. Розподіл сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначених законом про Державний бюджет на відповідний рік, між Тимчасовим реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеним у цьому пункті, та Реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість здійснюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 189 ОСОБА_3 питання бюджетного відшкодування податку на додану вартість передбачено, що відшкодування узгоджених сум податку на додану вартість, зазначених у Тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, поданих до 1 лютого 2016 р., за якими станом на 1 січня 2017 р. суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету, здійснюється в хронологічному порядку відповідно до черговості надходження заяв про повернення таких сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість в межах сум, визначених законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Податкова декларація з податку на додану вартість товариством з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з заявленою сумою бюджетного відшкодування у розмірі 1314004,00 грн надана за звітний податковий період (жовтень 2013 року). Відповідно до інформаційних баз даних Державної фіскальної служби України станом на 25.10.2017 залишок невідшкодованої суми бюджетного відшкодування по товариству з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром по податковій декларації з податку на додану вартість за жовтень 2013 року у розмірі 1314004,00 грн відсутній.

Також, представник Головного управління ДФС у Луганській області звернув увагу суду, що на підставі Положення про Головне управління ДФС у Луганській області, затвердженого наказом Державної фіскальної служби України від 31.07.2017 № 503, Головне управління ДФС у Луганській області відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за правомірністю бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Функції щодо прийняття висновків з зазначенням суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість відсутні.

У додаткових поясненнях від 20.11.2017 б/н представник Головного управління ДФС у Луганській області вказала, що згідно інтегрованої картки платника товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром по платежу 14010100 Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) встановлено, що 20.03.2015 зменшено переплату по заявленій сумі до бюджетного відшкодування у зв'язку з поданням Додатку 2 Довідка про суму від'ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (Д2) від 20.03.2015 № НОМЕР_1 до податкової декларації з податку на додану вартість за лютий 2015 року у розмірі 130125,99 грн. Враховуючи те, що платником були заявлені позитивні нарахування у податкових деклараціях з податку на додану вартість у податкових деклараціях з податку на додану вартість і такі нарахування не сплачувались, вони були погашені за рахунок наявної переплати.

Представник Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином (том 5 арк. спр. 33, 35 зв., 47, 64, 88), причини не прибуття у судове засідання суду не повідомив.

Заслухавши пояснення представників стягувача та боржника, дослідивши матеріали справи, суд приходить до такого.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 28.11.2016 у справі № 812/241/15 позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром до Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області про визнання протиправною бездіяльності, стягнення суми бюджетного відшкодування та пені задоволено частково (том 4 арк. спр. 43-49), а саме:

- визнано протиправною бездіяльність Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області щодо неподання до органу Державної казначейської служби України висновку про повернення товариству з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість за жовтень 2013 року згідно податкової декларації від 20.11.2013 в розмірі 211804,00 грн;

- зобов'язано Первомайську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Луганській області прийняти висновок із зазначенням суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні та подати його органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів;

- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 38817895) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром (ідентифікаційний код юридичної особи 32082194) витрати зі сплати судового збору в розмірі 146 (сто сорок шість) гривень 16 копійок.

Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 30.05.2017 постанову Луганського окружного адміністративного суду від 28.11.2016 у справі № 812/241/15 залишено без змін (том 4 арк. спр. 132-137).

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.11.2017 № К/800/31379/17 касаційну скаргу Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 28.11.2016 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 30.05.2017 у справі № 812/241/15 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром до Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області про визнання протиправною бездіяльності, стягнення бюджетного відшкодування та пені повернуто (т. 5 арк. спр. 72-73).

24.02.2017 Луганським окружним адміністративним судом позивачу видано два виконавчих листа по справі № 812/241/14 (том 4 арк. спр. 57; том 5 арк. спр. 66-67, 68-69).

Постановою старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Луганській області від 13.07.2017 відкрито виконавче провадження ВП № 54295146 з примусового виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 24.02.2017, про зобов'язання Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області прийняти висновок із зазначенням суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні та подати його органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів (т. 4 арк. спр. 155; т. 5 арк. спр. 15, 41, 74-75, 109).

Згідно з інформацією, зазначеною у листі Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області від 04.08.2017 № 1370/8/12-10-07 до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Луганській області, відповідно до Положення про Первомайську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Луганській області, затвердженого наказом ДФС України від 27.03.2017 № 202, об'єднана державна податкова інспекція здійснює підготовку висновків відшкодування сум податку на додану вартість на рахунки платників (окрім відшкодування за рішенням судів) . Вищезазначену постанову необхідно направити до Головного управління ДФС у Луганській області (т. 4 арк. спр. 156; т. 5 арк. спр. 16).

Листом - відповіддю від 18.08.2017 № 1438/10/12-10-07 Первомайська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Луганській області повідомила державного виконавця, що у зв'язку із змінами у Податковому кодексі України від 02.12.2010 № 2755-VІ та положенням про Первомайську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Луганській області, затвердженим наказом ДФС України від 27.03.2017 № 202, з 01.01.2017 у Первомайській об'єднаній державній податковій інспекцій Головного управління ДФС у Луганській області відсутні функції щодо відшкодування податку на додану вартість (т. 4 арк. спр. 157; т. 5 арк. спр. 17).

Відповідно до листа Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області від 29.08.2017 № 1466/10/12-10-07 висновки на відшкодування податку на додану вартість формувалися на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 17.01.2011 № 39 Про затвердження Порядку взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість , яка втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 № 26. З 01.04.2017 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 № 26, якою затверджено Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (т. 4 арк. спр. 158; т. 5 арк. спр. 18).

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 09.10.2017 у виконавчому провадженні ВП № 54295146, відкритому за виконавчим листом № 812/241/15, виданим 24.02.2017 Луганським окружним адміністративним судом, замінено боржника з Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області (ідентифікаційний код 38817895, місцезнаходження: 93300, Луганська область, Попаснянський район, місто Попасна, вулиця Менжинського, будинок 2 Б) на Головне управління ДФС у Луганській області (ідентифікаційний код 39591445, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вулиця Енергетиків, будинок 72) (т. 4 арк. спр. 242-244).

Ухвала про заміну сторони виконавчого провадження від 09.10.2017 в апеляційному порядку не оскаржувалась та набрала законної сили 31.10.2017.

З 01.01.2017 набрав чинності Закон України від 21.12.2016 № 1797-VІІІ Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні (далі - Закон № 1797), яким змінений порядок повернення сум бюджетного відшкодування шляхом запровадження формування Реєстрів заяв про повернення сум бюджетного відшкодування.

Відповідно до пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Так, підпунктом 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України визначено, що формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

До такого Реєстру вносяться такі дані:

1) найменування платника податку та його індивідуальний податковий номер;

2) дата подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку, поданої у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання);

3) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначена у кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку у банку та/або в рахунок сплати грошових зобов'язань, та/або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

4) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зменшена на суму податкового боргу;

5) реквізити поточного рахунка платника податку для перерахування бюджетного відшкодування;

6) реквізити бюджетних рахунків для перерахування у рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

7) реквізити бюджетного рахунка, з якого здійснюється бюджетне відшкодування податку;

8) дата початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява про повернення суми бюджетного відшкодування, з обов'язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

9) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дата поданої до контролюючого органу заяви в разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування;

10) дата складення та вручення платнику податків акта перевірки;

11) дата та номер податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування за кожною заявою з урахуванням (у разі подання) уточнюючого розрахунку, неузгоджена контролюючим органом;

12) дата початку оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, що оскаржується;

13) дата закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, узгоджена за результатами оскарження;

14) сума узгодженого контролюючим органом бюджетного відшкодування за кожною заявою та дата її узгодження;

15) дата та сума повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку;

16) дата та сума зарахування (перерахування) в рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Внесення даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування посадовими особами відповідних органів здійснюється з дотриманням вимог законів щодо електронного підпису та електронного документообігу.

Відповідно до пункту 200.13 статті 200 Податкового кодексу України на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статуту узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунку для перерахування у рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п'яти операційних днів.

Відповідно до підпункту 200.7.1 пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України постановою від 25.01.2017 № 26 затвердив Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - Порядок № 26), який набрав чинності з 01.04.2017.

Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 25.01.2017 № 26 Про затвердження Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість з 01.04.2017 втратив чинність Порядок взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2011 № 39.

У відповідності із Порядком взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2011 № 39, станом на час виникнення спірних правовідносин, звернення позивача з позовною заявою до суду та винесення судом першої інстанції судового рішення відшкодування податку на додану вартість здійснювалось на підставі висновку органу державної податкової служби за місцем реєстрації платника податку та узагальненої інформації про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначені у висновках, органом державної казначейської служби шляхом перерахування платникові податку зазначеної у висновку суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку, відкритий в обслуговуючому банку.

Пунктами 52 та 56 підрозділу 2 Розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, якими цей підрозділ був доповнений Законом № 1797, визначено, що до 10 січня 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, зобов'язаний на підставі реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають та які не відповідають критеріям, визначеним пунктом 200.19 статті 200 цього Кодексу, в редакції, що діяла до 1 січня 2017 року, сформувати єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування у хронологічному порядку їх надходження.

Формування, ведення, бюджетне відшкодування та офіційне публікування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

До 1 лютого 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.

Формування, ведення та офіційне публікування Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 26 орган ДФС вносить до Реєстру, зокрема, такі дані:

- дату подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - заява) на рахунок платника податку у банку, поданої у складі податкової декларації з податку на додану вартість (далі - податкова декларація) або уточнюючого розрахунку з податку на додану вартість (далі - уточнюючий розрахунок) (в разі їх подання);

- суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначену в кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку у банку та/або в рахунок сплати грошових зобов'язань, та/або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

- дату початку та закінчення проведення перевірки даних податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява, з обов'язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

- суму податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дату поданої до органу ДФС заяви у разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування;

- дату складення та вручення платнику податку акта перевірки;

- суму узгодженого органом ДФС бюджетного відшкодування за кожною заявою та дату її узгодження.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 26 інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі органом ДФС на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Пунктом 12 Порядку № 26 передбачено, що узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу Казначейства для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі та перераховується органом Казначейства у строки, передбачені пунктом 200.13 статті 200 Податкового кодексу України, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

При цьому органу Казначейства стають доступними для виконання узгоджені суми бюджетного відшкодування, зазначені в Реєстрі, які підлягають поверненню.

У зв'язку з набранням чинності Порядком № 26, з 01.04.2017 року втратив чинність Порядок ведення реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2016 № 68 (далі - Порядок № 68), який передбачав, що реєстри формуються ДФС за даними: прийнятих територіальними органами ДФС податкових декларацій з податку на додану вартість (далі - податкові декларації) або уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість (далі - уточнюючі розрахунки), передбачених абзацом четвертим пункту 50.1 статті 50 Кодексу, та заяв, поданих у складі податкових декларацій або уточнюючих розрахунків; податкової інформації, зібраної та отриманої органами доходів і зборів, відповідно до глави 7 Кодексу.

Пунктом 10 Порядку № 68 було передбачено, що друга частина реєстрів містить інформацію, зокрема, про: зазначену у заяві суму податку, заявлену до бюджетного відшкодування на рахунок платника податку в банку; дату узгодження територіальним органом ДФС зазначеної у заяві суми податку, що підлягає бюджетному відшкодуванню.

Таким чином, Реєстри заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, які діяли як до 01.04.2017, так і після цієї дати, передбачають його інформаційне наповнення, зокрема, внесення інформації про узгоджену суму бюджетного відшкодування, яка підлягає перерахуванню платнику податків, саме контролюючими органами.

При цьому, у разі внесення заяви про бюджетне відшкодування до Реєстру відповідно до Порядку № 68, який діяв до 01.04.2017, відповідна інформація мала бути включена у сформований до 10.01.2017 єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та у Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету.

Бюджетне відшкодування за такими заявами до 01.04.2017 мало здійснюватися у раніше визначеному порядку, тобто зі складанням контролюючим органом відповідного висновку та його наданням територіальному органу Державної казначейської служби України.

Водночас, з 01.04.2017 передумовою для отримання платником податків належної йому суми бюджетного відшкодування є відображення органом ДФС в Реєстрі інформації про її узгодження.

У свою чергу, після набрання чинності Порядком № 26, тобто з 01.04.2017, відповідач, як контролюючий орган, мав внести до Реєстру дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника податку, задля забезпечення доступу органу Казначейства для виконання.

Відповідно до пункту 19-3.1 статті 19-3 Податкового кодексу України державні податкові інспекції, серед іншого, формують та ведуть Державний реєстр фізичних осіб - платників податків, Єдиний банк даних про платників податків - юридичних осіб, реєстри, ведення яких покладено законодавством на контролюючі органи.

Згідно з пунктом 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову, державну митну політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску, державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган (далі - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику), його територіальні органи.

Згідно з підпунктом 2 пункту 4 Положення про Головне управління ДФС у Луганській області, затвердженого наказом ДФС від 31.07.2017 № 503, Головне управління ДФС у Луганській області відповідно до покладених на нього завдань здійснює адміністрування податків і зборів та інших платежів, єдиного внеску в порядку, встановленому законом, забезпечує контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою їх нарахування та сплати до бюджету і відповідних позабюджетних фонді.

Відповідно до підпункту 16 пункту 4 зазначеного Положення Головне управління ДФС у Луганській області здійснює у межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб-платників подків, Єдиного банку даних про платників податків-юридичних осіб, Реєстру отримувачів бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції відповідно до Закону України про державну підтримку сільського господарства України , реєстрів, банків та баз даних, ведення яких покладено законодавством на контролюючі органи, а також забезпечує ведення реєстру страхувальників єдиного внеску.

Підпунктами 45, 59 пункту 4 Положення визначено, що Головне управління ДФС у Луганській області здійснює контроль за правомірністю бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Організовує збір податкової інформації та вносить її до інформаційних баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (т. 4 арк. спр. 222-229).

В ухвалі Луганського окружного адміністративного суду від 09.10.2017 по справі № 812/241/15 про заміну сторони у виконавчому провадженні - боржника, з Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області на Головне управління ДФС у Луганській області, суд дійшов висновку, що вжиття певних заходів для повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість - внесення відповідних даних до Реєстру, належать до компетенції Головного управління ДФС у Луганській області, як контролюючого органу (т. 4 арк. спр. 242-244).

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об'єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов'язань. Крім того, Суд указав на те, що за деяких обставин вимоги статті 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.

Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов'язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі ОСОБА_1 проти України від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).

Отже, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Відомості щодо сум бюджетного відшкодування, зазначені у податковій декларації з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні не відображені ні у Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, ні у Тимчасовому реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року, за якими станом на 1 січня 2017 року суми податку на додану вартість не відшкодовані з бюджету, що оприлюднений на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, що підтверджується відомостями з веб-сайтів Державної фіскальної служби України (https://cabinet.sfs.gov.ua/ cabinet/faces/public/reestr.jspx) та Міністерства фінансів України (https://www.minfin.gov.ua/reestr).

На сьогодні чинним законодавством не передбачено механізм відшкодування сум податку на додану вартість, включених до Тимчасового реєстру, та структуру такого реєстру. Враховуючи необхідність врегулювання даного питання, ДФС та Мінфін спільно працюють над внесенням змін до нормативно-правових актів з метою узгодження єдиного механізму відшкодування ПДВ за заявами, які були внесені до Тимчасового реєстру відповідно до пункту 56 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Кодексу, про що зазначено Державною фіскальною службою України в індивідуальній податковій консультації від 05.10.2017 № 2141/6/99-99-12-03-02-15/ІПК Щодо окремих питань практичного застосування норм податкового законодавства при проведенні бюджетного відшкодування ПДВ .

Статтею 124 Конституції України встановлено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.

Відповідно до частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо), державний виконавець може звернутися до адміністративного суду першої інстанції, незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий лист, що видав виконавчий лист, із поданням, а особа, яка бере участь у справі, та сторона виконавчого провадження - із заявою про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Зміна з 01.01.2017 процедури бюджетного відшкодування податку на додану вартість є обставиною, що ускладнює виконання судового рішення.

За таких обставин, суд вважає за необхідне змінити спосіб і порядок виконання постанови Луганського окружного адміністративного суду від 28.11.2016 в частині зобов'язання Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області прийняти висновок із зазначенням суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні та подати його органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на зобов'язання Головного управління ДФС у Луганській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість необхідні дані щодо відшкодування товариству з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні.

Судові витрати покладаються на заявника.

На підставі частин третьої та сьомої статті 160 КАС України у судовому засіданні 20 листопада 2017 року проголошено вступну та резолютивну частини ухвали. Складення ухвали у повному обсязі відкладено до 27 листопада 2017 року, про що згідно вимог частини другої статті 167 КАС України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин ухвали у судовому засіданні.

Керуючись статтями 158, 160, 165, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Заяву товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром про зміну способу і порядку виконання судового рішення у справі № 812/241/15 за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром до Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області про визнання протиправною бездіяльності, стягнення суми бюджетного відшкодування та пені задовольнити.

Змінити спосіб і порядок виконання постанови Луганського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2016 року в частині зобов'язання Первомайської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Луганській області прийняти висновок із зазначенням суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні та подати його органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на зобов'язання Головного управління ДФС у Луганській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість необхідні дані щодо відшкодування товариству з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром суми бюджетної заборгованості з відшкодування податку на додану вартість за податковою декларацією товариства з обмеженою відповідальністю Укрзалізничпром з податку на додану вартість за жовтень 2013 року в розмірі 1314004 (один мільйон триста чотирнадцять тисяч чотири) гривні.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що ухвала суду не набрала законної сили.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом п'яти днів з дня проголошення ухвали. У разі якщо ухвалу було постановлено в письмовому провадженні або згідно з частиною третьою статті 160 КАС України, або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали.

Згідно з частинами третьою та сьомою статті 160 КАС України ухвала складена у повному обсязі 27 листопада 2017 року.

СуддяОСОБА_4

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2017
Оприлюднено27.11.2017
Номер документу70507097
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/241/15

Ухвала від 06.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 28.02.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 27.02.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 22.01.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 17.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 28.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 20.11.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 15.11.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 09.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні